🔰بدان چه داری میگویی...
💠[عن سُلیمان بن جعفرِ الجَعفری قالْ سَمِعتُ موسی بن جعفرٍ علیهالسلام یَقولْ مَرَّ أمیرالمؤمنین علیُّ بنُ ابیطالبٍ علیهالسلام بِالرَّجُلٍ یَتَکَلَّمُ بِفُضولِ الکلام]
سلیمان بن جعفر میگوید شنیدم از حضرت موسی بن جعفر (علیهالسلام) که میفرمود حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) بر مردی عبور کرد که او به فضول کلام سخن میگفت.
💠سخنانِ زیادی، سخنانِ بیهوده، سخنانی که برای گوینده و شنونده هیچ سودی به همراه ندارد، داشت اینجور حرفهایی میزد. [فَوَقَفَ عَلیه]
امیرالمؤمنین دارد در راه عبور میکند، میبیند که یک نفری ایستاده، دارد همینطور حرف بیخود میزند؛ حرفهایی که هیچ فایدهای بر آن مترتب نیست؛ نه برای گوینده و نه برای شنونده؛ حضرت ایستادند
💠 [ثُمَّ قالْ إنَّکَ تُملی عَلی حافِظَیکَ کتاباً إلی رَبِّک ] و به آن مرد فرمود: تو داری حرفهایت را املاء میکنی بر این دو فرشتهای که محافظ و مراقب تو هستند. داری نوشتهای را بر اینها املاء میکنی؛ تو میگویی و آنها هم مینویسند.
💠کلمه به کلمهی آنچه که از زبان من و شما خارج میشود نوشته میشود. این نوشته بعداً ممکن است به ضرر ما تمام بشود. بدانیم چه داریم میگوییم.
[فتَکَلَّم بِما یَعنیک] به آن چیزی که برای تو مهم است سخن بگو و زبان باز کن.
💠 [وَ دَعْ ما لا یَعنیک] آنچه که برای تو مهم نیست، گفتنش فایدهای ندارد یا ضرر دارد، آن را رها کن. بدان چه داری میگویی
💢شرح حدیث اخلاقی #امام_کاظم (ع) از #رهبر_انقلاب ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
🌐 @ashora_karbala
16.safaee_harekat_F-16.mp3_101136.mp3
5.14M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "حرکت الی الله"
✔️جُرم های صغیر ما را نباید اغفال کند، چون در مراحل بالا ظهور و بروز پیدا می کند
⏯[جلسه سیزدهم]
⏱ مدت: ٢۱:٢۴
📶حجم: ٣ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰مسئولیت پذیری مسلمان و تقوا
🔹رهبانیون مسیحیت، برای اینکه دامانشان به گناهان آلوده نشود، رهبانیت-۱ پیشه کردند؛ به غارها و کوهها و بیغوله ها پناهنده شدند. قرآن میفرماید: [وَ رَهْبَانِیةً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیهِمْ] -٢رهبانیتی که آنان از خود درآوردند، به صورت بدعتی آن را ایجاد کردند؛ ما بر آنان رهبانیت را ننوشته بودیم. اما عالِم اسلامی رهبانیت ندارد، گوشه گیری ندارد، فرار ندارد
🔹عالِم اسلامی همانی است که سعی میکند که بگیرد غریق را -٣؛ یک فرد آگاه مسلمان، که مسلمان بودن و مسئول بودن با یکدیگر لازم و ملزوم هستند همینجور است؛ سعی میکند غریق را، وَبا زده را، بیمار را، نجات بدهد؛ اینکه با فرار جور درنمی آید
🔹خودش را متقی می
کند، یعنی آن تجهیز لازم را، آن زره لازم را، در مقابل آسیب گناه بر تن میکند و وارد منطقه گناه میشود، برای دستگیری گناهکاران؛ تقوا این است
🔹وقتی که این معنای تقوا شد، آیا تقوا مقدمه و وسیله ای برای پیروزی هست یا نیست؟ میبینید که خیلی آسان، وسیله پیروزی است. آنکسی که میخواهد بر این بیماری، در این منطقه پیروز بشود،اگر همواره بترسد که مبادا این میکروب در جسم او اثر بگذارد، این چطور میتواند میکروب زده ها و وَبا زده ها را نجات بدهد؟
🔹باید از خودش خاطرش جمع باشد، بعد وارد منطقه وبازده بشود و دیگران را نجات بدهد؛ آنوقت است که به پیروزی هم خواهد رسید. آنوقت است که این کار را هم به راحتی انجام خواهد داد.[وَ اتَّقُوا اللَّهَ]-۴ تقوای خدا پیشه کنید،[لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ] مگر پیروزمند و رستگار و موفق گردید.
__________________
۱-(ر ه ب ) ترس دائمی؛ رهبانیه: گوشه گیری
٢-سوره مبارکه حدید/ آیه ٢٧
٣-صاحبدلی به مدرسه آمد زخانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را
گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود؟
تا اختیار کردی از آن ؛ این فریق را؟
گفت آن گلیم خویش به در می برد ز موج
واین جهد میکند که بگیرد غریق را (سعدی)
۴-سوره مبارکه آل عمران/آیات ۱٣۰ تا ۱٣٢
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🌐 @ashora_karbala
🔰خُرد کردن توده های مردم...
✍استاد محمد رضا حکیمی
💠توده های مردم را زیر چرخ مشکلات اقتصادی و معیشتی و تورم و گرانی خُرد کردن، و از حقوق حرف زدن، گزافه گویی است. در اسلام چنین منطق نا بخردانه ای، هیچ جایگاهی ندارد.
💠اسلام براستی و در « زبان عمل » نه « زبان گفتار » به انسان ها می اندیشد و تامین نیازهای انسانی را فوری ترین و تکلیفی ترین مسئولیت مدیران و زمامداران لایق می شناسد، و هر گونه سستی و کوتاهی در رفع نیازهای انسانی را، از هر کسی و هر مقامی، به هیچ وجه نمی پذیرد و « انسانی و اسلامی » نمی داند و فریاد « لیقوم الناس بالقسط » می زند.
💠در اینجا تنها به سخن پیامبر بزرگ اسلام اشاره می کنیم که: در آیین نامه ای به یکی از کارگزاران خود چنین فرمود: حاکمیت نباید مردم را به فقر و تنگدستی بکشاند، تا در نتیجه آنان را به سوی « بدبینی و بی اعتقادی به حاکمیت دینی » سوق دهد.
📚 حکومت اسلامی؛ (ص ٢٢۰)
📚اصول کافی جلد ۱ (ص ۴۰۶)
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۵۶)
💠امام(ع) در اين كلام پربارشان اشاره ای به روانشناسی اجتماعی و آثار غنا و فقر مى كنند و مى فرمايند:
🍃الْغِنَى فِي الْغُرْبَةِ وَطَنٌ; وَالْفَقْرُ فِي الْوَطَنِ غُرْبَةٌ
«بى نيازى در غربت وطن است و نيازمندى در وطن غربت»
💠جوامع به ٢ دسته جوامع مادی گرا و ثروت مدار؛ و جوامع ارزشمدار تقسیم میشوند. درجوامع مادیگرا، ثروتمندان مورد توجه هستند
💠درجوامع پست، که ارزشها فقط مادی و دنیایی است؛ انسانهای فقیر مورد بی احترامی هستند اگر چه دارای فضایل علمی و اخلاقی و معنوی باشند و انسانهای ثروتمند مورد احترام هستند اگر چه تهی مغز باشند و هیچ فضیلتی نداشته باشند . از نظر اسلام این نوع نگاه به ثروت و ارزشگذاری برای ثروتمند محکوم است. در اسلام کسی که ثروت تولید میکند احترام دارد. دقت کنید که پیامبر دست کارگر را میبوسد نه صاحب ثروت را.
💠اما خدا نکند ثروت درجامعهای بت شود، آن وقت همه چیز به هم میریزد و به خاطر پول بهترین قانونها زیر سوال میرود. ارزشها تغییر میکند و حرمتها شکسته میشود لذا حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمودند :هر کس به فرد ثروتمندی به خاطر مالش احترام بگذارد، دو سوم دینش از دست میرود
💠امام(ع) در این کلام مى فرمايد: شخص غنى هر جا برود؛ به موجب غنايش این و آن پيوندهاى محبت را با او برقرار مى سازند و به خاطر مالش احترام پيدا مى كند و او هیچگاه احساس تنهایی نمیکند کأنه در وطن خویش است؛ ولى شخص فقير حتى در وطن خويش دوستان و بستگان را از دست مى دهد و گاه به صورت موجودى فراموش شده در مى آيد
🌐 @ashora_karbala
khoda_az_dedgah_goran.pdf
1.76M
پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(خدا از دیدگاه قرآن) از معدود نوشتار های بر جای مانده از #شهید_بهشتی
✍ مؤلف: شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی
🔰 تعالیم قرآن در زمینه مسائل
ما بعدالطبیه اساسی ترین بخش از معارف پر ارزشی است که این گنجینه معرفت الهی در اختیار جستجو گران نهاده است. از آنجا که این تعالیم در حقیقت سنگ زیر بنایی اسلام شناسی است آگاهی بر آنها نقش موثری در کسب آگاهی صحیح از تعالیم دیگر اسلام دارد. كتابى كه اينك به جستوجوگران تقديم مىشود، گامى اسـت بـه سـوىاين هدف، در زمينه مسائل مابعدالطبيعه در قرآن.
📘مقدمه کتاب
نويسنده هرگز اين دعوى را ندارد كه اين گام را تمام و كمال، بـدون هيچ عيب و نقص، برداشته و از هر گونـه خطـا و لغـزش مصـون مانـده است. او همين اندازه مىتواند دلخوش باشد كه با تمام وجودش خواهان چنين تحقيقى درباره اسلام اسـت، و ايـن گـام را از روى چنـين شـوقىبرداشته است، و اگر كار او تنها همين ارزش را داشته باشد كه قـدمى نـو در راه شناختن و شناساندن تعاليم واقعى قرآن، و راهگشـاى راهی نو بـه سوى اين مقصود باشد، آن را توفيقى بزرگ از جانب خداى توفيق بخش
مىشمرد و او را بر اين نعمت سپاس مىگزارد. اميدوارم در راه پرنشيب و فراز و پرپيچ و خم دين شناسى، همگـان ازهدايت الهى برخوردار و از لغزشهاى انحراف آور مصون باشيم.
(٢٧شهریور ۱٣۵٢-٢۰ شعبان ۱٣٩٣)
🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مرحوم کوثری
روضه حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)
عقیدهی همه یاران؛ به اتفاق این است
که اشک شور؛ بیاد حسین شیرین است
کنار قتلگه او؛ به گریه جان دادن
ز وعدهها که به خود دادهام؛ یکی این است...
[ اللهم الرزقنا زیارة الحسین فی الدنیا و شفاعة الحسین فی الآخره]
_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"
#شب_جمعه
#شب_روضه
#شب_زیارتی
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ۶ سوره هود)
💠در آیه کریمه خداوند میفرماید؛ ما روزی هر جنبنده ای را در هر کجا باشد به او میدهیم حال سؤال اینجاست که آیا روزى هر کس؛ خواه ناخواه به او مى رسد یا این که باید به دنبال آن رفت؟
💠بعضى از افراد با اتکاء به تعبیراتى همانند آیه فوق، یا روایاتى که روزى را مقدر و معین معرفى مى کند، فکر مى کنند: لزومى ندارد که انسان براى تهیه معاش زیاد تلاش کند؛ چرا که روزى مقدر است، و در هر حال به انسان مى رسد، و هیچ دهان بازى بدون روزى نمى ماند!
💠این چنین افراد نادان، که شناختشان درباره دین و مذهب فوق العاده سست و ضعیف است، بهانه به دست دشمنان مى دهند، که مذهب، عاملى است براى تخدیر، رکود اقتصادى و خاموش کردن فعالیت هاى مثبت زندگى، و تن در دادن به انواع محرومیت ها، به عذر این که، اگر فلان موهبت نصیب من نشده، حتماً روزى من نبوده، اگر روزى من بود، بدون چون و چرا به من مى رسید.
💠در حالى که، مختصر آشنائى با قرآن و احادیث اسلامى، براى پى بردن به این حقیقت کافى است که، اسلام پایه هر گونه بهره گیرى مادى و معنوى انسان را سعى و کوشش و تلاش مى شمرد، تا آنجا که در جمله شعارگونه قرآنى[لَیْسَ لِلإِنْسانِ إِلاّ ما سَعى] بهره انسان را منحصراً در کوشش و کارش قرار مى دهد.
💠پیشوایان اسلامى، از چوپانى گرفته، تا خیاطى، زره بافى و کشاورزى،را انجام میدادند اگر مفهوم تضمین روزى از طرف خدا، نشستن در خانه و انتظار رسیدن روزى باشد، نباید پیامبران و امامان، که از همه آشناتر به مفاهیم دینى هستند، این همه براى روزى تلاش کنند.
♻️ادامه دارد...
🌐 @ashora_karbala
🔰بهره مندی از امام زمان(عج) در دوران غیبت...
✍استاد سیدمحمدمهدی #میر_باقری
🔷حداقل سه غیبت برای امام داریم
1⃣ یک غیبت که جسم امام از ما پنهان شده است. این امتحان سنگینی برای دوستان حضرت است؛ که البته حکمتهایی دارد.
2⃣غیبت دوم که از آن مهمتر است این است که حقیقت ولایت امام در پرده حجاب رفته است. گاهی در قرآن از آن به «وَالَّیْلِ إِذَا یَغْشىَ، وَ النهَّارِ إِذَا تجَلىَ» یک خورشیدی باید میتابیده و جهان هستی را روشن میکرده و یک غشایی و شب تاریکی در این ولایت حجاب انداخته است. این یک غیبتی است که از زمان حضرت امیر(ع) هم به نقطه غلبه خودش رسیده است.
3⃣یک غیبت خاصی هم به تعبیر قرآن در باب امام عصر(عج) است که امام عصر همان کلمه غیب الهی و آن حجت غیب الهی هست که با آن حجت تمام حقایق تمام میشود و کار به نتیجه میرسد و حجت بر تمام تاریخ تمام میشود؛ به تعبیر قرآن حضرت کلمه غیب هستند.
⁉️ اما آيا میتوان در اين غیبت و حجاب؛ از امام استفاده كرد؟
🔷بله، امكان استفاده از امام هست و می توان به نور امام رسيد. خداي متعال در قرآن اين مطلب را توضيح داده است: [أَوْ كَظُلُماتٍ في بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْض]ٍ از ظلمات و تاريكي هايي ظلماني در عمق يك درياي عميق موّاج صحبت مي كند.
⬅️درياي عميقي كه موجي رويش آمده است، در وراي اين موج؛ موج ديگري است. كسي که در ته دريا هست اين امواج؛ بالای سر او هستند، از وراي اين دريا هم يك ابر تيره هست، «ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ»؛ تاريكي روي تاريكي؛آن قدر فضا تاريك مي شود كه «إذا أخرَجَ يَدَهُ لَم يَكِد يُراها» در اين تاريكي ها خودش را نمي تواند ببيند، حتی دستش را هم نمي تواند ببيند.
🔷 ما الآن در اين دوران هستيم. در این دوران؛مؤمن از حقایق وجودي، سرمايه ها و مقامات خودش هم غافل است. الآن اكثر مومنين اين طور هستند. ما معمولاً از معرفت نفس خودمان كه راه بسوي خدا دارد غافل هستيم. خود را در حد غرایز و نيازهاي طبيعي مي شناسيم؛ چون در اين فضاي تاريك هستيم.
⁉️خوب، حالا در اين ظلمت چه بايد كرد؟
🔷تنها راه هدايت اين است كه خداي متعال نوري براي انسان قرار دهد، و الا «فما له من نور»؛ هيچ نور ديگری براي او نيست.
⁉️اين نور چيست كه اگر انسان در اين ظلمات به آن رسيد از اين ظلمات به راحتي عبور مي كند؟
🔷فرمود: «إماماً من ولد فاطمة» اين، نورِ امام زمان و ائمه از نسل حضرت زهرا سلام الله عليها هست كه اگر انسان در اين تاريكي به نور اهل بیت رسيد مي تواند از اين ظلمات عبور كند.
⬅️ و عجيب اين است که اگر كسي در اين تاريكي دستش به امام نرسيد «وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورامام يومَ القيامهِ» يعني اگر در دنيا به امام نرسيديم اين تاريكي تا قيامت هم هست، در قيامت هم كه مي رويم در وادي ظلمات هستيم.
🌐 @ashora_karbala
17.safaee_harekat_F-17.mp3_101135.mp3
5.8M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "حرکت الی الله"
✔️ضرورت تمرین؛ تمرین نکردن روی آگاهی ها باعث ضعف می شود.
کسانیکه روی مرز حرکت میکنند و هماهنگ با نظامها و سنتها هستند، اگرچه هم کم باشند زیاد میشوند و آنها که بیرون از مرزند، زیادشان هم به نابودی میانجامد
⏯[جلسه چهاردهم]
⏱ مدت: ٢۴:٨
📶حجم: ۵ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰خیلی ها مشرکیم اما نمیدانیم...
✍آیت الله #جوادی_آملی
💠 به ما فرمودند هر کاري را که انجام ميدهيد،ديگر نگوييد:خدا هست«ولي»! خدا هست «اما»! خدا ديگر «ولي و اما» قبول نميکند. در بخش پاياني سوره مبارکه يوسف دارد:
[وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُون] تنها غدّه بدخيم ما؛ آن شرک است.
💠فرمودند: خيليها مشرک هستند؛ منتها نميدانند. هر کار خيري که ميکنند دلشان ميخواهد يک نام از ايشان برده بشود يا نام ايشان اوّل باشد؛ همين بازيهايي که هست. وقتي از امام(عليه السلام) سؤال کردند که چگونه اکثر مؤمنين مشرک هستند؟ فرمود همين که ميگويند: «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»اوّل خدا، دوم فلان! مگر خداي اوّلي است که دومي داشته باشد؟! اگر فلان کس نبود من تلف ميشدم! اگر فلان کس نبود مشکل من حلّ نميشد! عرض کرد پس چگونه بگوييم؟ فرمود: خدا را شکر که از فلان راه مشکل ما را حلّ کرد.
💠همه مجاري قدرت او هستند. هر کسي در هر نشئهاي کاري انجام ميدهد، به اذن خداست. ما بگوييم اوّل خدا دوم فلان شخص! يا خودم بودم؛ خود را در برابر خدا قرار دادم، يا ديگري را در برابر خدا قرار دادن.
💠 چرا گفتند اگر کسی يک «لا اله الا الله» در قيامت بگويد در بهشت به روي او باز است؛ اما کدام زبان است که بگويد. مگر هر کسي آن توفيق را دارد که هنگام مرگ بگويد «لا اله الا الله»؟! زمان حياتمان، زمان زندگيمان؛ توحيد را بايد قبول کنيم.
💢جلسه درس اخلاق (۱٣٩٧/۴/٢۱)
🌐 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلام_در_قرآن
🔰اطاعت از خدا و اطاعت از رسول...
رحمت خدا شامل حال چه کسانی میشود؟
💠[أَطِیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ] اطاعت کنید از الله و از پیامبر، شاید مورد رحمت پروردگار قرار بگیرید. خب اطاعت از خدا با اطاعت از پیغمبر تفاوتی ندارد، به چه مناسبت می فرماید که اطاعت کنید از خدا و اطاعت کنید از پیامبر؟ هر دو تا را باهم،ذکر کردنش زائد نیست؟
💠نه. اگر چنانچه فقط بگوید[أَطِیعُوا اللَّهَ] اطاعت کنید از خدا و پیغمبر را به عنوان مصداق و نمونه ای ذکر نکند و اطاعت از پیغمبر را متذکر نگردد، آن کسانی هم که در نقطه مقابل پیغمبر قرار دارند، ممکن است ادعا کنند ما داریم اطاعت از خدا میکنیم. دامنه ادعا که وسیع است، همه کس میتواند داعیه دین و ایمان و تقوا را علنی کند. همه کس میتوانند مدعی بشوند که بنده خدایند و مطیع او.
💠در زمان پیغمبر، هم پیغمبر؛ مدعی عبودیت و اطاعت خدا بود، هم آن کسانی که در جبهه مقابل او، با او می جنگیدند، اخلال میکردند، رهبران و آقایان و رهبانان مسیحیت و احبار یهود، اینها هم ادعا میکردند.👈
[وَ قَالَتِ الْیهُودُ وَ النَّصَارَی نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ] یک ذره هم بالاتر از پیغمبر، او میگفت من بنده خدا هستم،اینها میگفتند ما فرزندان و پسران خدا هستیم. اگر نمی گفت پیامبر را، دشمنان پیامبر هم می گفتند ما مطیع خداییم؛ لذا بایستی مشخص بشود که اطاعت خدا یعنی چه؟
⬅️بعد میفرماید [لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ] رحم خدا یعنی چه؟ مورد رحم خدا قرار گرفتن یعنی چه؟ اینجا یک مقایسه ای بکنید بین بیان قرآن و پندار عامیانه ما. ما میگوییم که اگر گناهکاریم، اگر نافرمانی خدا کردیم، اگر به واجبات و تعهدات و تکالیف عمل نکردیم، اگر چنانچه از منطقه های ممنوعه پروردگار پا عقب نکشیدیم؛ فقط یک امیدواری داریم، آن چیست؟ آن رحم خداست. خدا با رحمتش با ما عمل کند، خدا ما را رحم کند، این داعیه و حرف ماست؛ یعنی حرف معمول اجتماع ما و مردم ما این است.
⁉️ رحمت خدا را برای کجا میدانیم؟ برای آنجا که عمل نکردیم، درصورتیکه نافرمانی کردیم، درصورتیکه منطقه ممنوعه خدا را زیر پا لگدکوب کردیم، مسئولیت و تعهد الهی را ملاحظه نداشتیم؛ در یک چنین صورتهایی میگوییم : ما که عمل نداریم، مگر خدا رحمِمان کند. ... رحمت پروردگار را،رقیب عمل کردن و جایگزین عمل کردن میدانیم.
💠آیه قرآن بالعکس است؛ میگوید عمل کنید، اطاعت کنید، شاید مورد رحمت پروردگار قرار بگیرید. رحمت خدا آن وقتی است که یک ملتی به مسئولیتش عمل کند. خدا آنوقتی به مردمی رحم میکند که او را اطاعت کنند، تکالیف خود را انجام بدهند. هفتصد میلیون مسلمان بنشینید به انتظار ابر رحمت پروردگار؛ که بر سرشان ببارد، آنوقت راهها را باز کنند تا دزدان ناموس و غارتگران دین بیایند همه چیزشان را ببرند؛ به امید رحمت خدا بنشینند؟ پس بگو بنشینند حالا!...
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🌐 @ashora_karbala
🔰کشتی سوراخ ما....
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠کسانی که معاشر ما و امانات الهی در دست ما بوده اند و باید متحول می شدند،باید به غنایی در وجود می رسیدند باید دیوارهای وجود و محدودیت هاشان می ریخت، ما این ها را آن چنان محدود و صغیر و حقیربار آوردیم، که با کمترین چیزی شاد می شوند و از کمترین چیزی رنج می برند.
💠این داستان مهمی است. حکایت حال ماست... بنشینید و از خود جمع بندی کنید، یک عمر، یک سال، نمی دانم یک روز و اگر اهل دقت و تامل هستید، لحظه های تان را برسی کنید. تَهِ جوال را بیرون بکشید و ببینید چه کرده اید؟ و چه جمع آوری کرده اید؟...
💠تنها این نیست که بنویسیم چند تا غیبت کرده ایم. چند تا نگاه به نا محرم کرده ایم، که این ها خوبی های ماست! به خدا قسم! آن چه ما را غرق می کند، همان کشتی های طاعات ماست، که سخت سوراخ است. و ما نمی توانیم بر این کشتی ها سوار شویم تا از دریاها بگذریم!
📚 فوز سالک ، (ص۲۰۱)
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت۵٧ )
💠امام(ع) در این گفتار کوتاه و حکمت آمیز به اهمیت قناعت اشاره کرده مى فرماید:
🍃الْقَنَاعَةُ مَالٌ لاَ یَنْفَدُ
قناعت؛ مالى است که هرگز تمام نمىشود
💠قناعت یعنی حالتى که انسان با داشتن آن به حد اقل ضروریات زندگى مى سازد و به دنبال زرق و برق و اضافاتى که فکر و وقت انسان را پیوسته به خود مشغول مى دارد و آلوده انواع محرمات مى کند نمى رود.
داشتن این روحیه به منزله ثروت پایان ناپذیر است، چرا که انسان را از تمام ثروت هاى دنیا بى نیاز مى سازد؛ همواره سربلند زندگى مى کند و با عزت و آبرو ادامه حیات مى دهد. دست نیاز به سوى دیگران دراز نمى کند و عمر خود را در مسیر تشریفات و تجملات بر باد نمى دهد
💠در خطبه ۱٩٢ نیز امام در میان اوصاف انبیا این وصف برجسته را شمرده بود:
🍃[مَعَ قَنَاعَة تَمْلاَُ الْقُلُوبَ وَالْعُیُونَ غِنًى]آنها داراى قناعتى بودند که دل ها و چشم ها را پر از بى نیازى مى کرد. در جای دیگری فرمود: من در جستجوى توانگرى برآمدم ولى آن را جز در قناعت نیافتم زیرا حرص، غالب توانگران را راحت نمى گذارد، بنابراین قناعت پیشه کنید تا غنى شوید
💠 سرچشمه بسیارى از نارضایى هاى مردم و شکایت آنها از وضع زندگى کمبودها و فقر نیست، بلکه گاه مى بینیم همه چیز دارند اما باز ناله و فریاد مى کنند. عامل اصلى آن عدم قناعت و توقعات بى حد و حساب است و اگر همگى به مقدار نیاز قانع باشند آرامش بى مانندى در جامعه حاکم مى شود و بسیارى از پرونده هاى جنایى و تجاوز بر اموال برچیده خواهد شد و کرامت انسانى و پاکى دامان از گناه فراهم مى شود
🌐 @ashora_karbala