eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
618 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
khoda_az_dedgah_goran.pdf
1.76M
پیشنهاد دانلود و (خدا از دیدگاه قرآن) از معدود نوشتار های بر جای مانده از ✍ مؤلف: شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی 🔰 تعالیم قرآن در زمینه مسائل ما بعدالطبیه اساسی ترین بخش از معارف پر ارزشی است که این گنجینه معرفت الهی در اختیار جستجو گران نهاده است. از آنجا که این تعالیم  در حقیقت سنگ زیر بنایی اسلام شناسی است آگاهی بر آنها نقش موثری در کسب آگاهی صحیح از تعالیم دیگر اسلام دارد. كتابى كه اينك به جستوجوگران تقديم مىشود، گامى اسـت بـه سـوىاين هدف، در زمينه مسائل مابعدالطبيعه در قرآن. 📘مقدمه کتاب نويسنده هرگز اين دعوى را ندارد كه اين گام را تمام و كمال، بـدون هيچ عيب و نقص، برداشته و از هر گونـه خطـا و لغـزش مصـون مانـده است. او همين اندازه مىتواند دلخوش باشد كه با تمام وجودش خواهان چنين تحقيقى درباره اسلام اسـت، و ايـن گـام را از روى چنـين شـوقىبرداشته است، و اگر كار او تنها همين ارزش را داشته باشد كه قـدمى نـو در راه شناختن و شناساندن تعاليم واقعى قرآن، و راهگشـاى راهی نو بـه سوى اين مقصود باشد، آن را توفيقى بزرگ از جانب خداى توفيق بخش مىشمرد و او را بر اين نعمت سپاس مىگزارد. اميدوارم در راه پرنشيب و فراز و پرپيچ و خم دين شناسى، همگـان ازهدايت الهى برخوردار و از لغزشهاى انحراف آور مصون باشيم. (٢٧شهریور ۱٣۵٢-٢۰ شعبان ۱٣٩٣) 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مرحوم کوثری روضه حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) عقیده‌ی همه یاران؛ به اتفاق این است که اشک شور؛ بیاد حسین شیرین است کنار قتلگه او؛ به گریه جان دادن ز وعده‌ها که به خود داده‌ام؛ یکی این است... [ اللهم الرزقنا زیارة الحسین فی الدنیا و شفاعة الحسین فی الآخره] _"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_" السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ _"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_"_" #شب_جمعه #شب_روضه #شب_زیارتی 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم (ادامه تفسیر آیه ۶ سوره هود) 💠در آیه کریمه خداوند میفرماید؛ ما روزی هر جنبنده ای را در هر کجا باشد به او میدهیم حال سؤال اینجاست که آیا روزى هر کس؛ خواه ناخواه به او مى رسد یا این که باید به دنبال آن رفت؟ 💠بعضى از افراد با اتکاء به تعبیراتى همانند آیه فوق، یا روایاتى که روزى را مقدر و معین معرفى مى کند، فکر مى کنند: لزومى ندارد که انسان براى تهیه معاش زیاد تلاش کند؛ چرا که روزى مقدر است، و در هر حال به انسان مى رسد، و هیچ دهان بازى بدون روزى نمى ماند! 💠این چنین افراد نادان، که شناختشان درباره دین و مذهب فوق العاده سست و ضعیف است، بهانه به دست دشمنان مى دهند، که مذهب، عاملى است براى تخدیر، رکود اقتصادى و خاموش کردن فعالیت هاى مثبت زندگى، و تن در دادن به انواع محرومیت ها، به عذر این که، اگر فلان موهبت نصیب من نشده، حتماً روزى من نبوده، اگر روزى من بود، بدون چون و چرا به من مى رسید. 💠در حالى که، مختصر آشنائى با قرآن و احادیث اسلامى، براى پى بردن به این حقیقت کافى است که، اسلام پایه هر گونه بهره گیرى مادى و معنوى انسان را سعى و کوشش و تلاش مى شمرد، تا آنجا که در جمله شعارگونه قرآنى[لَیْسَ لِلإِنْسانِ إِلاّ ما سَعى] بهره انسان را منحصراً در کوشش و کارش قرار مى دهد. 💠پیشوایان اسلامى، از چوپانى گرفته، تا خیاطى، زره بافى و کشاورزى،را انجام میدادند اگر مفهوم تضمین روزى از طرف خدا، نشستن در خانه و انتظار رسیدن روزى باشد، نباید پیامبران و امامان، که از همه آشناتر به مفاهیم دینى هستند، این همه براى روزى تلاش کنند. ♻️ادامه دارد... 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰بهره مندی از امام زمان(عج) در دوران غیبت... ✍استاد سیدمحمدمهدی 🔷حداقل سه غیبت برای امام داریم 1⃣ یک غیبت که جسم امام از ما پنهان شده است. این امتحان سنگینی برای دوستان حضرت است؛ که البته حکمتهایی دارد. 2⃣غیبت دوم که از آن مهم‌تر است این است که حقیقت ولایت امام در پرده حجاب رفته است. گاهی در قرآن از آن به «وَالَّیْلِ إِذَا یَغْشىَ‏، وَ النهَّارِ إِذَا تجَلىَ»‏ یک خورشیدی باید می‌تابیده و جهان هستی را روشن می‌کرده و یک غشایی و شب تاریکی در این ولایت حجاب انداخته است. این یک غیبتی است که از زمان حضرت امیر(ع) هم به نقطه غلبه خودش رسیده است. 3⃣یک غیبت خاصی هم به تعبیر قرآن در باب امام عصر(عج) است که امام عصر همان کلمه‌ غیب الهی و آن حجت غیب الهی هست که با آن حجت تمام حقایق تمام می‌شود و کار به نتیجه می‌رسد و حجت بر تمام تاریخ تمام می‌شود؛ به تعبیر قرآن حضرت کلمه غیب هستند. ⁉️ اما آيا میتوان در اين غیبت و حجاب؛ از امام استفاده كرد؟ 🔷بله، امكان استفاده از امام هست و می توان به نور امام رسيد. خداي متعال در قرآن اين مطلب را توضيح داده است: [أَوْ كَظُلُماتٍ في بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْض]ٍ از ظلمات و تاريكي هايي ظلماني در عمق يك درياي عميق موّاج صحبت مي كند. ⬅️درياي عميقي كه موجي رويش آمده است، در وراي اين موج؛ موج ديگري است. كسي که در ته دريا هست اين امواج؛ بالای سر او هستند، از وراي اين دريا هم يك ابر تيره هست، «ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ»؛ تاريكي روي تاريكي؛آن قدر فضا تاريك مي شود كه «إذا أخرَجَ يَدَهُ لَم يَكِد يُراها» در اين تاريكي ها خودش را نمي تواند ببيند، حتی دستش را هم نمي تواند ببيند. 🔷 ما الآن در اين دوران هستيم. در این دوران؛مؤمن از حقایق وجودي، سرمايه ها و مقامات خودش هم غافل است. الآن اكثر مومنين اين طور هستند. ما معمولاً از معرفت نفس خودمان كه راه بسوي خدا دارد غافل هستيم. خود را در حد غرایز و نيازهاي طبيعي مي شناسيم؛ چون در اين فضاي تاريك هستيم. ⁉️خوب، حالا در اين ظلمت چه بايد كرد؟ 🔷تنها راه هدايت اين است كه خداي متعال نوري براي انسان قرار دهد، و الا «فما له من نور»؛ هيچ نور ديگری براي او نيست. ⁉️اين نور چيست كه اگر انسان در اين ظلمات به آن رسيد از اين ظلمات به راحتي عبور مي كند؟ 🔷فرمود: «إماماً من ولد فاطمة» اين، نورِ امام زمان و ائمه از نسل حضرت زهرا سلام الله عليها هست كه اگر انسان در اين تاريكي به نور اهل بیت رسيد مي تواند از اين ظلمات عبور كند. ⬅️ و عجيب اين است که اگر كسي در اين تاريكي دستش به امام نرسيد «وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورامام يومَ القيامهِ» يعني اگر در دنيا به امام نرسيديم اين تاريكي تا قيامت هم هست، در قيامت هم كه مي رويم در وادي ظلمات هستيم. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
17.safaee_harekat_F-17.mp3_101135.mp3
5.8M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری 🔰موضوع : "حرکت الی الله" ✔️ضرورت تمرین؛ تمرین نکردن روی آگاهی ها باعث ضعف می شود. کسانی‌که روی مرز حرکت می‌کنند و هماهنگ با نظام‌ها و سنت‌ها هستند، اگرچه هم کم باشند زیاد می‌شوند و آن‌ها که بیرون از مرزند، زیادشان هم به نابودی می‌انجامد ⏯[جلسه چهاردهم] ⏱ مدت: ٢۴:٨ 📶حجم: ۵ مگابایت 🔍با دقت بشنوید.... 🌐 @ashora_karbala
🔰خیلی ها مشرکیم اما نمیدانیم... ✍آیت الله #جوادی_آملی 💠 به ما فرمودند هر کاري را که انجام مي‌دهيد،ديگر نگوييد:خدا هست«ولي»! خدا هست «اما»! خدا ديگر «ولي و اما» قبول نمي‌کند. در بخش پاياني سوره مبارکه يوسف دارد: [وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُون] تنها غدّه بدخيم ما؛ آن شرک است. 💠فرمودند: خيلي‌ها مشرک هستند؛ منتها نمي‌دانند. هر کار خيري که مي‌کنند دلشان مي‌خواهد يک نام از ايشان برده بشود يا نام ايشان اوّل باشد؛ همين بازي‌هايي که هست. وقتي از امام(عليه السلام) سؤال کردند که چگونه اکثر مؤمنين مشرک‌ هستند؟ فرمود همين که مي‌گويند: «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»اوّل خدا، دوم فلان! مگر خداي اوّلي است که دومي داشته باشد؟! اگر فلان کس نبود من تلف مي‌شدم! اگر فلان کس نبود مشکل من حلّ نمي‌شد! عرض کرد پس چگونه بگوييم؟ فرمود: خدا را شکر که از فلان راه مشکل ما را حلّ کرد. 💠همه مجاري قدرت او هستند. هر کسي در هر نشئه‌اي کاري انجام مي‌دهد، به اذن خداست. ما بگوييم اوّل خدا دوم فلان شخص! يا خودم بودم؛ خود را در برابر خدا قرار دادم، يا ديگري را در برابر خدا قرار دادن. 💠 چرا گفتند اگر کسی يک «لا اله الا الله» در قيامت بگويد در بهشت به روي او باز است؛ اما کدام زبان است که بگويد. مگر هر کسي آن توفيق را دارد که هنگام مرگ بگويد «لا اله الا الله»؟! زمان حياتمان، زمان زندگي‌مان؛ توحيد را بايد قبول کنيم. 💢جلسه درس اخلاق (۱٣٩٧/۴/٢۱) 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اطاعت از خدا و اطاعت از رسول... رحمت خدا شامل حال چه کسانی میشود؟ 💠[أَطِیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ] اطاعت کنید از الله و از پیامبر، شاید مورد رحمت پروردگار قرار بگیرید. خب اطاعت از خدا با اطاعت از پیغمبر تفاوتی ندارد، به چه مناسبت می فرماید که اطاعت کنید از خدا و اطاعت کنید از پیامبر؟ هر دو تا را باهم،ذکر کردنش زائد نیست؟ 💠نه. اگر چنانچه فقط بگوید[أَطِیعُوا اللَّهَ] اطاعت کنید از خدا و پیغمبر را به عنوان مصداق و نمونه ای ذکر نکند و اطاعت از پیغمبر را متذکر نگردد، آن کسانی هم که در نقطه مقابل پیغمبر قرار دارند، ممکن است ادعا کنند ما داریم اطاعت از خدا میکنیم. دامنه ادعا که وسیع است، همه کس میتواند داعیه دین و ایمان و تقوا را علنی کند. همه کس میتوانند مدعی بشوند که بنده خدایند و مطیع او. 💠در زمان پیغمبر، هم پیغمبر؛ مدعی عبودیت و اطاعت خدا بود، هم آن کسانی که در جبهه مقابل او، با او می جنگیدند، اخلال میکردند، رهبران و آقایان و رهبانان مسیحیت و احبار یهود، اینها هم ادعا میکردند.👈 [وَ قَالَتِ الْیهُودُ وَ النَّصَارَی نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ] یک ذره هم بالاتر از پیغمبر، او میگفت من بنده خدا هستم،اینها میگفتند ما فرزندان و پسران خدا هستیم. اگر نمی گفت پیامبر را، دشمنان پیامبر هم می گفتند ما مطیع خداییم؛ لذا بایستی مشخص بشود که اطاعت خدا یعنی چه؟ ⬅️بعد میفرماید [لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ] رحم خدا یعنی چه؟ مورد رحم خدا قرار گرفتن یعنی چه؟ اینجا یک مقایسه ای بکنید بین بیان قرآن و پندار عامیانه ما. ما میگوییم که اگر گناهکاریم، اگر نافرمانی خدا کردیم، اگر به واجبات و تعهدات و تکالیف عمل نکردیم، اگر چنانچه از منطقه های ممنوعه پروردگار پا عقب نکشیدیم؛ فقط یک امیدواری داریم، آن چیست؟ آن رحم خداست. خدا با رحمتش با ما عمل کند، خدا ما را رحم کند، این داعیه و حرف ماست؛ یعنی حرف معمول اجتماع ما و مردم ما این است. ⁉️ رحمت خدا را برای کجا میدانیم؟ برای آنجا که عمل نکردیم، درصورتیکه نافرمانی کردیم، درصورتیکه منطقه ممنوعه خدا را زیر پا لگدکوب کردیم، مسئولیت و تعهد الهی را ملاحظه نداشتیم؛ در یک چنین صورتهایی میگوییم : ما که عمل نداریم، مگر خدا رحمِمان کند. ... رحمت پروردگار را،رقیب عمل کردن و جایگزین عمل کردن میدانیم. 💠آیه قرآن بالعکس است؛ میگوید عمل کنید، اطاعت کنید، شاید مورد رحمت پروردگار قرار بگیرید. رحمت خدا آن وقتی است که یک ملتی به مسئولیتش عمل کند. خدا آنوقتی به مردمی رحم میکند که او را اطاعت کنند، تکالیف خود را انجام بدهند. هفتصد میلیون مسلمان بنشینید به انتظار ابر رحمت پروردگار؛ که بر سرشان ببارد، آنوقت راهها را باز کنند تا دزدان ناموس و غارتگران دین بیایند همه چیزشان را ببرند؛ به امید رحمت خدا بنشینند؟ پس بگو بنشینند حالا!... _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_- ✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر (حفظه الله تعالی) 🌐 @ashora_karbala
🔰کشتی سوراخ ما.... ✍استاد #علی_صفایی_حائری 💠کسانی که معاشر ما و امانات الهی در دست ما بوده اند و باید متحول می شدند،باید به غنایی در وجود می رسیدند باید دیوارهای وجود و محدودیت هاشان می ریخت، ما این ها را آن چنان محدود و صغیر و حقیربار آوردیم، که با کمترین چیزی شاد می شوند و از کمترین چیزی رنج می برند. 💠این داستان مهمی است. حکایت حال ماست... بنشینید و از خود جمع بندی کنید، یک عمر، یک سال، نمی دانم یک روز و اگر اهل دقت و تامل هستید، لحظه های تان را برسی کنید. تَهِ جوال را بیرون بکشید و ببینید چه کرده اید؟ و چه جمع آوری کرده اید؟... 💠تنها این نیست که بنویسیم چند تا غیبت کرده ایم. چند تا نگاه به نا محرم کرده ایم، که این ها خوبی های ماست! به خدا قسم! آن چه ما را غرق می کند، همان کشتی های طاعات ماست، که سخت سوراخ است. و ما نمی توانیم بر این کشتی ها سوار شویم تا از دریاها بگذریم! 📚 فوز سالک ، (ص۲۰۱) 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_نهج_البلاغه (شرح حکمت۵٧ ) 💠امام(ع) در این گفتار کوتاه و حکمت آمیز به اهمیت قناعت اشاره کرده مى فرماید: 🍃الْقَنَاعَةُ مَالٌ لاَ یَنْفَدُ قناعت؛ مالى است که هرگز تمام نمىشود 💠قناعت یعنی حالتى که انسان با داشتن آن به حد اقل ضروریات زندگى مى سازد و به دنبال زرق و برق و اضافاتى که فکر و وقت انسان را پیوسته به خود مشغول مى دارد و آلوده انواع محرمات مى کند نمى رود. داشتن این روحیه به منزله ثروت پایان ناپذیر است، چرا که انسان را از تمام ثروت هاى دنیا بى نیاز مى سازد؛ همواره سربلند زندگى مى کند و با عزت و آبرو ادامه حیات مى دهد. دست نیاز به سوى دیگران دراز نمى کند و عمر خود را در مسیر تشریفات و تجملات بر باد نمى دهد 💠در خطبه ۱٩٢ نیز امام در میان اوصاف انبیا این وصف برجسته را شمرده بود: 🍃[مَعَ قَنَاعَة تَمْلاَُ الْقُلُوبَ وَالْعُیُونَ غِنًى]آنها داراى قناعتى بودند که دل ها و چشم ها را پر از بى نیازى مى کرد. در جای دیگری فرمود: من در جستجوى توانگرى برآمدم ولى آن را جز در قناعت نیافتم زیرا حرص، غالب توانگران را راحت نمى گذارد، بنابراین قناعت پیشه کنید تا غنى شوید 💠 سرچشمه بسیارى از نارضایى هاى مردم و شکایت آنها از وضع زندگى کمبودها و فقر نیست، بلکه گاه مى بینیم همه چیز دارند اما باز ناله و فریاد مى کنند. عامل اصلى آن عدم قناعت و توقعات بى حد و حساب است و اگر همگى به مقدار نیاز قانع باشند آرامش بى مانندى در جامعه حاکم مى شود و بسیارى از پرونده هاى جنایى و تجاوز بر اموال برچیده خواهد شد و کرامت انسانى و پاکى دامان از گناه فراهم مى شود 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
384-fa-mesbaho-shariah-new_0.apk
4.92M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب (مِصْباحُ الشّریعَة و مِفْتاحُ الْحَقیقَة) رهنمودهای امام صادق(علیه السلام)  ✍مترجم: عباس عزیزی 📕این نوشتار یک صد باب دارد که در این یک صد باب راه نزدیکی به خدای متعال را بیان می دارد و در ضمنِ بیان این نکات؛ راهنمایی هایی درباره مسائل مختلف زندگی و دستورات دینی دارد. یکصد موضوع در یکصد باب عرفانی؛ عبادی، اخلاقی و اجتماعی 🔰آنچه باعث شده است این کتاب بسیار مورد توجه و گاه نقد قرار بگیرد محتوایی است که در این کتاب نهفته است . نوشتاری دربردارنده نکته های ناب اخلاقی در کنار معارف توحیدی و بیان مراحل سیر و سلوک ، ویژگی های مراتب ایمان که این مراتب بسیار عمیق بیان شده است و مرزهای این سیر و سلوک با عرفانهای دروغین دیگر به بیان عالی مشخص شده است. ✅سید بن طاووس؛ شهید ثانی ؛فیض کاشانی ؛ کفعمی؛ میرزا حسین نوری طبرسی؛ سید حسین قزوینی؛ شیخ حسن مصطفوی؛ سید هاشم بحرانی ، ابن فهد حلی، سید علی خان؛ لاهیجی و حضرت امام(ره) در کتاب های اخلاقی و عرفانی خویش؛ احادیثی را از این خزانه پر مایه نقل کرده اند و انتساب این کتاب را به امام صادق (ع) پذیرفته اند. 📕سید بن طاووس در کتاب خود؛ امان الاخطار آورده است: باید مسافر با خود همراه دارد کتاب مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه را که از امام صادق (ع) است؛ زیرا این کتاب، کتابی لطیف و شریف در بیان راه سلوک به طرف خداوند متعال و توجه به سوی او و راهنمای دستیابی به اسرار سیر و سلوک می باشد و اسرار مطویه در خود را در اختیار و دسترس خواننده می گذارد و خلاصه کلام این کتاب کثیر المعنی و قلیل اللفظ است. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠طالب سرّ 🍂 دل به دست یار دادن کار آسان است؛نیست داستان عشق با افسانه یکسان است؛ نیست 🍂 هر که نام او تَهمتَن آمده در روزگار میتوان گفتن چو رستم مرد میدان است؛ نیست 🍂 مأمنی جز آستان عشق گویی هست؛ نیست درد عاشق را بجز معشوق درمان است؛ نیست 🍂 زنده ی پاینده آیا مرده ی او نیست؛ هست مرده ی زنده مگر ای دوست انسان است؛ نیست 🍂 سر بباید داد تا دل درج سرِّ حق شود طالب سرّش ز سردادن هراسان است؛ نیست 🍂 نقد جان آمد بهای اِشترای قرب دوست نعمت قربش مگر ای خواجه ارزان است؛ نیست 🍂 شبروان را رحمتی کاندر سفرهای شب است وحشتی از رحمت خار بیابان است؛ نیست 🍂 در شبی ازصورت عقرب حسن با خویش گفت ای کم از عقرب تُرا این قلب؛ رخشان است؛ نیست 🍂 📚دیوان اشعار علامه ذوالفنون ص ۴٧ (ذوالقعده ۱٣٨٨هـ . ج) 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم (ادامه تفسیر آیه ۶ سوره هود) 💠گفتیم که روزىِ هر کس مقدّر و ثابت است، ولى در عین حال مشروط به تلاش و کوشش مى باشد، و هر گاه این شرط حاصل نشود، مشروط نیز از میان خواهد رفت. این درست به آن مى ماند که مى گوئیم: هر کس، اجلى دارد و مقدار معینى از عمر. مسلماً، مفهوم این سخن آن نیست که اگر انسان حتى دست به انتحار و خودکشى و یا تغذیه از مواد زیان بخش بزند، تا اجل معینى زنده مى ماند، بلکه مفهومش این است: این بدن، استعداد بقاء تا یک مدت قابل ملاحظه دارد، اما مشروط به اینکه مهلکات را از خود دور کند. 💠نکته مهم دیگر این است که: آیات و روایات مربوط به معین بودن روزى، در واقع ترمزى است روى افکار مردم حریص و دنیاپرست، که براى تأمین زندگى به هر در مى زنند، و هر ظلم و جنایتى را مرتکب مى شوند، و از طریق نامعقول و نامشروع براى تهیه روزى تلاش میکنند؛به گمان این که اگر چنین نکنند زندگیشان تأمین نمى شود. 💠اما باید بدانند؛ خدائى که، آنها را در ظلمتکده رحم فراموش نکرد. خدائى که، به هنگام طفولیت، که توانائى بر تغذیه از مواد غذائى این جهان را نداشتند، روزیشان را قبل از تولد به پستان مادر مهربان حواله کرد. خدائى که، به هنگام پایان دوران شیر خوارگى، در آن حال که ناتوان بودند، روزیشان را به دست پدرى پر مهر داد، که صبح تا شام جان بکند، و خوشحال باشد که براى تهیه غذاى فرزندانش زحمت مى کشد. این خدا چگونه ممکن است به هنگامى که انسان بزرگ مى شود، توانائى و قدرت به هر گونه کار و فعالیت پیدا مى کند او را فراموش نماید؟! 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰همنشینی و شکل گیری شخصیت ✍علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی 💠همنشینی مؤثر است . مصاحبت اثر دارد. نفس انسانی خوپذیر است. انسانی که با انسانی مدتی به سر برده است می بینی چنان از یکدیگر خو گرفته اند که احوالات هر یک حکایت از دیگری می کند؛ بلکه مطلقا همنشینی اثر دارد. 💠مثلا شاگرد بر اثر مصاحبت با استاد، از سیرت و خوی استاد حکایت می کند و همچنین فرزند از پدر که «الولد سر ابیه » به قول خواجه عبدالله انصاری: دود از آتش چنان نشان ندهد و خاک از باد که ظاهر از باطن و شاگرد از استاد 💠غرض، این که مصاحبت مطلقا مؤثر است؛ حتی در حیوانات،بلکه در جمادات به قول شیخ اجل سعدی:  گِلی خوشبوی در حمام روزی  رسید از دست محبوبی به دستم  بدو گفتم که مُشکی یا عبیری  که از بوی دلاویز تو مستم  بگفتا من گِلی ناچیز بودم  ولیکن مدتی با گُل نشستم  کمال همنشین در من اثر کرد  وگرنه من همان خاکم که هستم  💠حالا این معنا را بالا ببرید؛ در مصاحبت با ملکوت عالم، با حقیقت عالم، با خدای عالم در نظر بگیرید. اگر چنین توفیقی پیدا کردیم که توانستیم همواره و در همه حال "عندالله" حضور داشته باشیم، چه خواهیم شد؟! خوشا به حال کسانی که همواره مصاحبت با خدایشان دارند، جلیس و انیس آنان خدایشان است. 💠آن هایی که همنشینی با خداوند عالم دارند، کسانی هستند که اسمای جمالی و جلالی خداوند سبحان در ایشان رسوخ کرده است. جوادند، رحیمند، عطوفند، عالمند و همچنین دارای دیگر اسماء الله هستند.  📚دروس معرفت نفس، درس شانزدهم، (صفحه ۵۴) 🌐 @ashora_karbala