#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۶۰)
💠حضرت امیر(ع) در اين گفتار حكيمانه خود به خطرات زبان اشاره كرده مى فرمايد:
🍃اللِّسَانُ سَبُعٌ، إِنْ خُلِّيَ عَنْهُ عَقَرَ
زبان درنده اى است كه اگر رهايش كنى به تو آسيب مى رساند و تو را مى دَرَد
💠شكی نيست كه يكى از بزرگترين نعمتها و افتخارات انسان نطق و بيان است كه به وسيله زبان انجام مى گيرد و به واسطه آن بر تمام جانداران ترجيح دارد
💠نعمت ها هر چه بزرگ تر باشد چنانچه از آن به طرز بدى استفاده شود خطراتش عظيم تر است. هيچ عضوى از اعضاى انسان به اندازه زبان بى قيدوبند و خطرناك نيست به طورى كه گاه مى شود يك جمله آتش جنگى را مى افروزد و سبب ريختن خون ها و هتك نواميس و از بين رفتن آرامش و امنيت جامعه مى گردد
💠 لذا پيغمبر (ص) فرودند؛كه خداوند زبان را عذابى مى كند كه هيچ يك از اعضاى بدن را با آن عذاب نمى كند. زبان عرضه مى دارد اى پروردگار تو مرا مجازاتى كردى كه هيچ چيز را با آن مجازات نكردى خداوند به او مى فرمايد: سخنى از تو خارج شد و به شرق و غرب زمين رسيد و به سبب آن خون بيگناهان ريخته شد و اموال مردم غارت گرديد و نواميس مردم بر باد رفت به عزت و جلالم سوگند تو را مجازاتى مى كنم كه هيچ يك از اعضا را با آن مجازات نخواهم كرد
💠 قسمت مهمى از گناهان کبیره و خطرناک (حدود سى گناه) با زبان انجام مى شود. در حالى که این زبان مى تواند بهترین وسیله خیر و سعادت باشد. امام باقر(ع) مىفرمود که ابوذر(ره) مى گفت: اى طالب علم این زبان کلید خیر و شر است، بنابراین بر زبانت قفل و بند نِه؛ همان گونه که بر درهم و دینارت قفل و بند مى نهى
🌐 @ashora_karbala
شیعه، علی شریعتی.pdf
1.97M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(شیعه)
✍مؤلف : دکتر علی شریعتی
📕در این کتاب سه سخنرانی «شیعه یک حزب تمام»، «نقش انقلابی یاد و یادآوران در تاریخ تشیع» و «مسئولیت شیعه بودن» گردآوری شده است.
🔰مقام معظم رهبری
همینطور که قبلاً گفتم او کسی بود که اندیشههای مطرح شده در جامعه را با زبان درستی با یک سلطه ویژه بر فرهنگ رایج آن نسل میتوانست بیان کند. او ابتکارهای زیادی داشت مسائل جدیدی داشت، اما بهمعنای درست کلمه، شریعتی یک مرحله بود، مرحله بعدی این است که بیاییم آن مسائلی را که شریعتی با استفاده از آشناییهای خودش با فرهنگ اسلام فهمیده و ارائه داده بود با اصول اساسی فلسفی مکتب اسلام بیامیزیم و منطبق کنیم. آنچه بهدست خواهد آمد به نظر من مرحله جدیدی است که میتواند برای نسل ما مفید باشد، به تعبیر بهتر بیاییم شریعتی را با مطهری بیامیزیم. شریعتی را در کنار مطهری مطالعه کنیم. ترکیبی از زیباییهای شریعتی با بتونآرمه اندیشه اسلامی مطهری بهوجود بیاوریم، آن بهنظر من همان مرحله نوینی است که نسل ما به آن نیاز دارد. من فراموش نمیکنم که در اوج مبارزات که میتوان گفت که مراحل پایانی قال و قیلهای مربوط به شریعتی محسوب میشد،حضرت امام(ره) ضمن صحبتی بدون اینکه نام از کسی ببرند، اینجور بیان کردند؛ که کسی را به خاطر چهار تا اشتباه در کتابهایش اینطور بکوبیم،این صحیح نیست.
💢 شهید بهشتی هم میگفتند: ما نسل روشنفکر غیر مذهبی زیادی را دیدیم با کتابهای دکتر شریعتی به اسلام علاقه مند شدند و برعکسش را تا بحال نشنیدیم.
🌐 @ashora_karbala
🔰اکثر بزرگسالان عصر ما به حدّ بلوغ نرسیده اند...
✍علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
💠شما فرزندان و دوستان گرامى من، هم اکنون در پى تحصیل کمال بوده باشید تا آتیه اى سعادتمند داشته باشید، زیرا که باور کرده اید هر چیز تا به کمال نرسیده است، قدر و قیمت ندارد.
💠باید از همسالان و همزادان خود که شب و روز را به بیکارى و ولگردى و هرزگى به سر مى برند، سخت دورى گزینید که رهزن شمایند، این گروه روى سعادت را نخواهند دید، چند روزى در مقام خیال به تازگى رنگ و رخسار خود سرگرم و به پوشاک هاى گوناگون بوقلمونى و طاووسى دلخوشند و به زودى نه آن را دارند و نه این را و نه کمالى تحصیل کرده اند که بدان دلگرم باشند
💠 با آنان همنشین نشوید که هم اکنون به شما بگویم نطفه و مربّى و اجتماع و معاشر از اصولى اند که در سعادت و شقاوت انسانى دخلى بسزا دارند.
جوانا سرمتاب از پند پیران
که پند پیر از بخت جوان به
💠یک پزشک زحمت کشیده را در نظر بگیرید؛ او به هر شهرى قدم نهد با یک قلم و چند برگ کاغذ به دیدن چند بیمار و نوشتن چند نسخه در مدّت کمى مردم آن شهر را به سوى خویش مى کشاند و از هر آشنایى آشناتر و از هر عزیزى گرامى تر مى شود. این موقعیت میوه درخت وجود اوست که آن درخت را از اوان نهال بودنش درست به بار آورده است؛ و اینک مال ذاتى است که چون طراوت چهره و لباسهاى الوان دستخوش فرتوتى و کهنگى نمى گردد.
💠این ادیسون مخترع برق اگر چون همسالان نابخردش روزگار مى گذرانید و سرگرم به خوشگذرانی ها و بیهودگی ها مى بود، از چه رو مى توانست، سرمایه هوش و بینش خود را به کار ببرد و از نور اندیشه خود به جهانیان نور دهد؟!
💠باید دوستانم از روش نابخردان همواره دورى گزینند و بدانند که اکثر بزرگسالان عصر ما به حدّ بلوغ نرسیده اند و در راه آن نیستند که بکوشند هر روزشان بهتر از روز پیش باشد.
📚دروس معرفت نفس، درس شانزدهم، صفحه ۵۴
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیات ۱۵ و ۱۶ سوره هود)
💠این آیات، بیان یک سنت همیشگى الهى است، که نتایج اعمال مثبت و مؤثر، از میان نمى رود، با این تفاوت که، اگر هدف اصلى رسیدن به زندگى مادى این جهان باشد، ثمره آن چیزى جز مادیات نخواهد بود. اما اگر هدف، خدا و جلب رضاى او باشد، هم در این جهان تأثیر خواهد بخشید و هم نتایج پر بارى براى جهان دیگر خواهد داشت. در واقع، قِسم اول از این اعمال، به بناى بى دوام و کوتاه مى ماند که تنها براى یک مدت موقت ساخته شده و از آن استفاده مى شود و بعد از مدتی ویران مى گردد. اولی قِسم دوم، به بناهاى محکم و شالوده دارى شبیه است که، قرن هاى متوالى برقرار مى ماند و قابل استفاده می باشد و هرگز نابود نمی گردد
💠نمونه این موضوع را امروز؛ در جهان غرب میبینیم که با تلاش پى گیر و منظم خود، اسرار بسیارى از علوم و دانش ها را یافته، بر نیروهاى مختلف طبیعت مسلّط گشته، و با سعى و کوشش مداوم و استقامت در مقابل مشکلات و اتحاد و همبستگى، مواهب فراوانى فراهم نموده است. بنابراین، گفتگو ندارد که آنها نتایج اعمال و تلاش هاى خود را خواهند گرفت، و به پیروزى هاى درخشانى نایل خواهند شد، اما از آنجا که هدفشان تنها زندگى است، اثر طبیعى این اعمال، چیزى جز فراهم شدن امکانات مادى آنان نخواهد بود
💠همچنین، کسانى که اعمال عبادی را ریا کارانه انجام مى دهند، و تمام هدفشان نیات مادی و دنیایی است؛ در سرای دیگر هیچ بهره ای ندارند و تمام اعمالشان حبط و نابود میگردد. در آیه بعد، صریحاً مى گوید: این گونه افراد در سراى دیگر بهره اى جز آتش ندارند !
🌐 @ashora_karbala
🔰اسارت نفس و رهنِ جان
✍ آیت الله #جوادی_آملی
💠همه ما کم و بیش، با شدت و ضعف این را در خود تجربه کردیم. می رویم یک کار خیری را انجام دهیم، ولی نمی توانیم، نمی شود! حالا یا نماز شب است، یا پرهیز از حرفی است، یا پرهیز از هر خاطره ای ؛ یا از خیالی است. کار، کار بدی است، می دانیم. می خواهیم هم ترک کنیم، امّا نمی توانیم! بعضی از کارها، کار خیلی خوبی است؛ می خواهیم انجام بدهیم، ولی نمی توانیم. گاهی انسان واقعاً نمی تواند انجام بدهد!
💠علت این است که ما آزاد نیستیم، در بندیم، اسیریم. اگر همه این راهها هست؛ یعنی مقصد خوب است، مقصود خوب است، راه باز است، ما هم میخواهیم انجام بدهیم ولی موفق نمی شویم؛ معلوم می شود یک جای کار گیر است! و آن، این است که دست و پای ما بسته است. ما پایمان به یک جا گره خورده است. این را می گویند: "رهین"
💠حالا چرا ما در بندیم؟در گرو ایم؟ برای اینکه بدهکاریم. خب آدم بدهکار باید گرو بدهد دیگر! اگر کسی به زید و عمر بدهکار بود، مسائل مالی بود، این می تواند خانه و زمین و فرش را رهن بگذارد. امّا اگر به خدا و پیامبر و قرآن و عترت (ص) بدهکار بود، یک گناهی کرده است، این را که دیگر زمین و خانه و فرش را رهن نمی گیرند! خود این آدم را رهن می گیرند. خود انسان در گرو است. تا فک رهن نشود، نمی تواند کار انجام بدهد.
💠وجود نورانی اهل بیت(ع)؛ یکی از چیزهائی را که از ذات أقدس اله مسئلت می کردند، این بود که خدایا! "و فکّ رهان" چه دیون مالی که داریم؛ فکّ رهن بکن! هم توفیق بده که دیون باطنی ما ادا بشود"فدین الله احقّ أن یقضی"
🔷درس اخلاق؛ قم؛ (اول بهمن ماه۱٣٨٣)
🌐 @ashora_karbala
21.safaee_harekat_F-21.mp3_101125.mp3
4.49M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "حرکت الی الله"
✔️ نقش تجربه و آموزش
برای رسیدن به قله ی مطلوب، با کمبودهایی مواجه هستیم که جبران این کمبودها بوسیله ی عواملی از قبیل عبرت، تجربه، آموزش و قدر میسور است
⏯[جلسه هجدهم]
⏱ مدت: ۱٨:۴۱
📶حجم: ۴ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala