🔎علمدار نیامد....
🔸عزیزم! من از بی قراری و رسواییِ جاماندگی،
سر به بیابانها گذارده ام، من به امیدی از این
شهر به آنشهر و از این صحرا به آنصحرا در
زمستـان و تابستان می روم. کریم ، حبیب، به
کَرَمت دل بسته ام، تو خود میدانی دوستتــــ
دارم. خوب میدانی جز تو را نمیخواهم. مرا
به خودت متصل کن...
قسمتیازوصیتنامهحآجقاسم🌱
سومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی
#حاج_قاسم
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شیوه مهندسی تیتر و ۱۸۰ ثانیه، سواد خبری بهروز را تماشا کنید.
#سوادرسانه
#سواد_خبرخوانی
#جنگ_شناختی
#جنگ_روایتها
🆔@asre_tabyin
🔎جنگ شناختی و تکنیک "پاره حقیقت گویی" در میدان دانش
▫️ترجمه ها چگونه کانالیزه میشوند و چرا فقط کاریکاتوری از حقیقت غرب را طرح میکنند؟
▫️چرا #بازار_ترجمه در ایران نیز به یک #پروپاگاندا شبیه است؟
▫️چرا کتابی تحت عنوان " خدایی در کار نیست" اثر استیون هاوکینگ در ایران پنج بار ترجمه ترجمه شده ولی همین کتاب که در غرب، پنجاه بار نقد شده، حتی ترجمه یکی از آن نقدها نیز صورت نگرفته است؟
▫️چرا و چگونه "غرب در غرب" با "غرب در شرق" تفاوت فاحش دارد؟
▫️ترجمه استعماری و ترجمه ضداستعماری به چه معناست؟
#ترجمه
#جنگ_شناختی
🆔@asre_tabyin
🔎شارلی ابدو و خط جدید جنگ شناختی
▫️مدل جنگ شناختی در سطح افکار عمومی متفاوت از عرصه های دانشی و سیاستگذاری است. در این ساحت، واژهها، نمادها و تصاویر هستند که عملیات میکنند و سوژه را در ذهنیت مخاطب، عرشی یا فرشی میسازند.
▫️حال که بعد از پروژه هشتگ "زمستان دینداری" شارلی ابدو وارد صحنه شده و راس کاریزماتیک نظام به تعبیر وبری را نشانه میرود، حکایت و چرایی جدیتری دارد. در واقع جنگ شناختی از مساله حجاب ستیزی و امنیت گریزی به فاز لیدرستیزی و ایجاد #آنارشیسم در ساحت سیاسی رسیده است.
▫️نقطه قوت این نظام در حل و فصل آشوب ها، همبستگی اجتماعی(جمهوریت) ذیل دینداری(اسلامیت) است. جنبش "بدون سر" در صدد بود که پروژه تجزیه را از کانال جمهوریت علیه اسلامیت یا همان جمهور بیدین و سکولار تحت تعابیری چون زمستان دینداری و لائیسیته(بیدینی) به سرانجام برساند که بازهم موفق نشد.
▫️عامل اتصال جمهوریت و اسلامیت، دستگاه ولایت بود که عقلانیت اجتماعی را با معنویت اسلامی گره زده و امکان هر نوع عملیات تجزیه را خنثی نمود. راه چاره این جنبش برون مرزی، عبور از ولایت فقیه و قداست زدایی است.
▫️ابزار این #قداست_زدایی در ساحت افکارعمومی، تخریب نمادهای مثبت، تولید واژه های منفی و #تصویرسازی کاریکاتوری و طنزآلود است. علی رغم عدم موفقیت این جنبش در رسیدن به اهدافش، محک زدن میزان حساسیت جامعه نسبت به مقدسات و باورها و #بیحس_کردن_افکارعمومی در قبال بنیادهای فکری_اعتقادی از طریق اهانت، تابوشکنی، طنز و تمسخر، لایه های پنهان این پویش کاریکاتوری در مطبوعات زردی چون شارلی ابدو ست.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎دوقطبی اجتماعی نتیجه آرایش دفاعی رسانه!
▫️تا زمانی که قواعد بازی هجومی را بلد نباشیم و آرایش دفاعی و پدافندی ثابتی(تازه همینو هم ناقص اجرا میکنیم) را در تمامی موقعیت ها اتخاذ کنیم، در به همان پاشنه خواهد چرخید که باید در زمین #نامسالههای_تحمیل_شده و سطحی، مشغول کنشگری و جهاد!!؟ باشیم.
▫️وقتی رسانه و روشنفکر ما بلد نباشد طرح مساله کند و توان شبکه شدن و #تعیین_دستور_روز را برای مخاطب نداشته باشد، باید هم شاهد این باشیم که دعوای دو فوتبالیست داخل چمن یا بازخوردهای منفی گفتگوی یک جانباز عزیز در تلویزیون، فضای ذهنی و مجازی را آلوده کند.
▫️چه بسا از هر زد و خوردی در مستطیل سبز یا هر گفتگویی در جعبه جادویی، بایستی دو قطبی درو کنیم و حتی امتداد آن را در ماجرای توهین شارلی ابدو نیز که کلیت کشور را با زدن راس مقدس و رهبری معززش دنبال میکند شاهد باشیم. واقعا حال این رسانه و فرهنگ و مدیریت افکارعمومی گریستن توام با تامل دارد.
▫️هنوز ۴۸ ساعت از فرمایشات خاص رهبرانقلاب پیرامون تئوری دین در باب زن و نقدهای بنیادین ایشان علیه تفکر زن ستیز غرب نگذشته که علیرغم برداشت های متفاوت رسانه ای و نزدیک به دوقطبی دیگر، باز هم شاهد مصرف خام از کلام ایشان هستیم و تبیین اجتماعی و امتداد تئوریکش به محاق رفته است. در حالی که همین بیانات و پیوست های رسانه ای تئوریک این صحبت ها توان مانور بیشتری داشت.
▫️هنوز چند روز از سالگرد شهادت حاج قاسم و وفات آیت الله مصباح یزدی نگذشته که شاهد نامساله های فرهنگی و اجتماعی هستیم که افکار عمومی را درگیر میکند و #دوقطبیهای_کاذب را رقم میزند که جای بسی تاسف دارد...
علیرضا محمدلو
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/10/24/1-25/
🆔@asre_tabyin
شماره 25 نشریه دانش رسانه.pdf
5.82M
📕 *هفته نامه علمی، تحلیلی، تخصصی دانش رسانه*
💢 شماره بیست و پنجم *"دانش رسانه"* با سرفصلهای محتوایی ذیل منتشر شد:
⭕️ *سرمقاله*
▪️ وارد مرحله جنگ ادراکی شدیم!
⭕️ *علوم رسانه*
▪️ آموزش سواد رسانه ای با رویکرد نشانه شناختی
▪️ رسانهها و یادگیری اجتماعی
⭕️ *تکنيک هاي رسانه اي*
▪️ شگردهای رسانه ای در علوم شناختی
▪️ سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی
⭕️ *رسانه شناسي*
▪️ بررسی جنگ شناختی در سری «کالاف دیوتی»
▪️ تحلیل انیمیشن فهرست مقدس
⭕️ *توليد محتوا*
▪️ درباره محتوای کورنر استون چه می دانید؟
▪️ كاركرد تبلیغ در تغییر نگرش
⭕️ *حکمراني فضاي مجازي*
▪️ رسانه سلیمانی در برابر سلیمانی رسانه ها؛
▪️ دسترسی به اینترنت ماهوارهای در ایران
⭕️ *گزارش کنشگری دفاتر*
▪️ آخرين توليدات محتوايي مديريت فضاي مجازي و رسانه هاي نوين
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎الگوی عریان #ترور_شناختی در یک سکانس از شبکه نمایش خانگی
🔻تقریبا تمام کدهای جنگ شناختی را می توانید در همین تک سکانس ۱۸۰ ثانیه ای مشاهده کنید.
1️⃣گاهی فکر میکنیم که در ماجرای ارتباط با قشر خاکستری، فسفر بیشتری باید بسوزانیم و انرژی بیشتری صرف کنیم.
2️⃣گاهی حس می کنیم که ارتباط موثر با بخشی از قشر خاکستری جامعه را از دست دادهایم و زبان همدیگر را تا حد زیادی متوجه نمیشویم.
3️⃣گاهی حس می کنیم که فرایند رمزگذاری_رمزگشایی میان ما و مخاطب عادی به صورت تقابلی درآمده و معنا و برداشت معکوسی از پیام های همدیگر دریافت میشود.
4️⃣گاهی حس می کنیم که زمین ارزش های دینی و خط و مشی سیاسی و کلان روایت های مقدس جامعه، مینگذاری شده و مخاطب با گارد بالا و پیش ذهنیت در مواجهه با روایت و ادبیات پذیرفته و معتبر ما قرار میگیرد.
5️⃣ زیر پوست شهر چه میگذرد؟ چگونه شبکه خانگی تمامیت فرهنگ جامعه را در مینوردد و #مسمومیت_شناختی ایجاد میکند؟
6️⃣ بذر زاویه ها و نفرت ها علیه خط و مشی دینی و ملی و اجتماعی در سکانس های طنزی رقم میخورد که در قالب شبکه نمایش خانگی، به #مصرف_حداکثری(از بودجه و جیب بیت المال) میرسد.
#شبکه_نمایش_خانگی، #گشت_ارشاد #سلبریتی #جنگ_شناختی
✍️علیرضامحمدلو
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/10/24/1-26/
🆔@asre_tabyin
📌حجت الاسلام دکتر محمدلو در نشست "اخلاق در دنیای متاورس" مطرح کرد:
🔴رسانه منفعل سبب غافلگیری «فقه و فلسفه» از فناوریهای جدید میشود
♻️در این نشست که به همت خبرگزاری ایکنا و با حضور دکتر آل داوود برگزار شد، حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو در بخشی از گفتگو بیان داشتند؛
🔸#متاورس یک تکنولوژی جهانی و پلی میان جهان فیزیکی و #زندگی_دیجیتال است. در واقع متاورس به عنوان یک بستر مجازی چند کاربره در زمان واقعی است که افراد میتوانند در سراسر جهان از طریق یک شبکه اینترنت به یکدیگر متصل شوند.
🔹شکلگیری این دنیای جدید میتواند مجموعهای از مسائل و موضوعات اخلاقی را نیز به دنبال داشته باشد. اما در کشورمان تجربه نشان داده که متأسفانه حوزویان و دانشگاهیان درباره #اخلاق_فناوری، ورودی تأخیر داشتهاند و البته فناوریهای جدید منتظر اقدام اخلاقپژوهانه ما نمیمانند؛
🔸بنابراین مهم است که بدانیم در برخورد با این فناوری جدید، چگونه رفتار و درباره آن #آینده_پژوهی کنیم...
🌐ادامه گفت و گو در لینک: https://iqna.ir/fa/news/4107937
✅عصر تبیین
🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید/بخشی از گفتگوی حجت الاسلام محمدلو با خبرگزاری ایکنا؛
🔸آنچه فلاسفه ما به تبع فیلسوفان غربی مثل چالمرز فیلسوف ذهن مطرح کردند، متاورس جهانی است که امکان جدیدی را ایجاد میکند و فضایی بین واقعیت و دنیای مجازی و لایهای از امکانهای وجود است.
🔹ما در فلسفه اسلامی سه عالم داریم؛ عالم ماده، عالم مثال و عالم عقل. عالم ماده، عالمی است که فضا اشغال میکند، قابل لمس است و چگالی دارد. عالم عقل فضایی انتزاعی و کلی است و عالم مثال هم میتواند متاورس را تشبیه و تبیین کند.
🔸بنابراین ما در فلسفه اسلامی این ظرفیت را داریم که به این مسئله طعنه بزند و به بحثهایی که امثال چالمرز مطرح میکنند نزدیک شود یا نقد بکند؛ که به عنوان فیلسوف ذهن، متاورس را عالم واقعی پنداشته است، برخلاف دیدگاههایی که متاورس را امتداد توهم و تخیل میشناسند. یعنی متاورس جهانی است که خیال ما را امتداد میدهد و یا توهم ما را چاق میکند.
🔹چالمرز میگوید این یک امکان جدید، وجود و جوهر جدید است. حال باید بحث کنیم که در ادبیات فلسفی خود چه داریم که بتوانیم بحث متاورس را تئوریزه کنیم.
🌐ادامه گفت و گو در لینک: https://iqna.ir/fa/news/4107937
✅عصر تبیین
🆔@asre_Tabyin
#پلان_تفکر
♦️محمد؛ دومین نام پرطرفدار در هلند
🔹براساس اعلام مقامات هلند، نام «محمد» دومین نام پرکاربرد برای نوزادان متولد شده در این کشور در سال ۲۰۲۲ بوده است. بیشترین نامگذاری هم مربوط به نام «نوح» بود./فارس
🆔@asre_Tabyin
🔎کج روایت مسموم بیبیسی از بیانات رهبرانقلاب
▫️در اغتشاشهای اخیر هم دست دشمن خارجی عیان بود که حالا یک عدّهای انکار کردند.اینجا هم مهمترین بخش حرکت دشمن مسئلهی تبلیغات بود. این کسانی که آمدند وارد #اغتشاشات شدند و اینها را راه انداختند، هدفشان برطرف کردن ضعفهای کشور نبود؛ هدفشان از بین بردن نقطههای قوّت کشور بود.
▫️میخواستند نقاط قوّت ما را از بین ببرند: امنیّت،تحصیل علم، رشد تولید داخلی،گردشگری
بلاشک اینها خیانت بود و دستگاههای مسئول هم با خیانت برخورد جدّی و #عادلانه میکنند، و باید هم بکنند.( رهبرمعظم انقلاب، ۱۴۰۱/۱۰۱۹)
🔻خب بیبیسی این محتوای تحلیلی و هم افزا و مثبت آیت الله خامنهای را چگونه به یک پیام و تیتر منفی و رادیکال و واگرا تقلیل داد؟
1️⃣تحریف و برچسبزنی: واژه "معترض" را بجای "اغتشاشگر" نشانده و برچسب "اتهام زنی به معترضان" را جهت تخریب رهبرانقلاب به کار برده است.
2️⃣برجسته سازی، رادیکالسازی و منفینمایی پیام: واژه "خیانت" را به دنبال واژه معترضان و در وسط خبر، #برجسته کرده تا پاراگرافی رادیکال با بار منفی را به خوانش مخاطب برساند.
3️⃣پارهحقیقت گویی، حذف و سانسور: واژه "عادلانه" را از کنار واژه "جدی" #حذف کرده و علاوه بر این #سانسور واژگانی، با غفلت عامدانه از بخش ابتدایی و صریح بیانات، بنوعی پاره حقیقت گویی هم کرده است تا فاز همافزا و مثبت کلام در بیان قوتهای کشور را بسمت منفی و واگرا جهت دهی نماید.
✍️علیرضامحمدلو
لینک مطلب:http://www.andishkadeboshra.ir/1401/10/24/1-29/
🆔@asre_Tabyin
امواج شبهه 18دی 2.mp3
27.12M
#رادیو_گفتگوی_سیاسی
🔸با موضوع: اسارت و اهانت، واقعیت غرب در مورد زنان و شبهه افکنی رسانه های معاند در ایران
🔸تهیه و پخش از رادیوگفتگو و اپلیکیشن ایرانصدا/۱۸ دی ۱۴۰۱ برنامه #امواج_شبهه
🔻کارشناسان برنامه:
🔸خانم دکتر سارا طالبی (استاد دانشگاه و کارشناس رسانه)
🔸حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو (کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی)
🔸ارتباط تلفنی با خانم دکتر معصومه نصیری (کارشناس رسانه و استاد دانشگاه)
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/?p=5789&preview=true
🌐عصر تبیین
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️در نشست اخلاق در دنیای متاورس و با حضور دکتر آل داود و دکتر محمدلو مطرح شد/۲ + فیلم:
▫️فاصله گرفتن از رویکرد تکنوفوبیایی و تکنوفیلی برای مواجهه معقول با متاورس
🔸مواجهه با مسائل نوظهور یعنی اتفاقها و رویدادهایی که ما اسم آن را پدیدههای نوظهور میگذاریم که به زبان فقهی مسائل مستحدثه میشود. همانطور که آقای آلداود گفتند، ما نه نگاه خوشبینانه صرف داریم و نه نگاه بدبینانه صرف. نه تهدیدمحور و نه شیفته، نه تکنوفوبیا و نه تکنوفیلی، نه تکنولوژیهراسی و نه تکنولوژیزدگی.
▫️در واقع اگر یک نگاه پدافندی داشته باشیم، باید بایستیم و ظرفیتهای خودمان را فعال کنیم، ظرفیتهایی که تمدنی و غنی هستند، یعنی برخلاف فضاهای کمونیستی و سوسیالیستی که در قبال لیبرالیسم، تئوری مشخصی نداشتند و صرفاً مانند حلقه فرانکفورت و ... نگاههای پست مدرن انتقادی داشتند، نگاههای ما اثباتی است. یعنی هم نسبت به انسان عصر جدید و هم نسبت به قواعد و پروتکلهای آن حرف داریم. هم نسبت به فقه و فلسفه آن و هم آیندهاش حرف داریم.
▫️یعنی نگاه پدافندی ما یک پک کامل است. در هر سه ساحت انسان، نوع بازیگری و زمین بازیاش میتوانیم حرف داشته باشیم و داریم. مهم این است که از نگاههای تکنوفوبیایی و تکنولوفیلی جدا شویم و در حدفاصل آنها بایستیم و با آن مواجه شویم. یعنی ما نمیتوانیم به نوجوان امروزی بگوییم شما گوشی نداشته باش و یا به فلان شبکه نرو، اما میتوانیم برایش زمین و قواعد طراحی کنیم. یا میتوانیم در سطح نازلتر سواد آن را ارتقا دهیم.
🔸تفصیل گزارش دوم نشست را اینجا مطالعه کنید.
🆔@asre_Tabyin
🔎تحلیلی بر فرایند فرهنگسازی در بیانات رهبرانقلاب
🔸مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با مداحان، از ضرورت فرهنگسازی هم سخن گفتند. ایشان فرمودند: ما اشکال کارمان در بسیاری از جاها این است که دستور میدهیم، نصیحت میکنیم، استدلال میکنیم، منطق میآوریم، اثر نمیکند. چرا؟ برای اینکه فضای عمومی، فضای متناسب با آنچه که ما خواستیم نیست. من بارها تکرار کردم فرهنگسازی. فرهنگسازی یعنی همین.
▫️یک کالبدشکافی چندمرحله ای از این موضوع شاید خالی از لطف نباشد که فرهنگ سازی چگونه محقق میشود و چه نتایجی دارد؟
1️⃣ تبدیل و ادبیاتسازی: ایشان فرمودند:"ذهن مخاطب را عادت بدهید به اینکه با #ادبیّات_فاخر اُنس پیدا کند؛ این به رشد فکری جامعه کمک میکند." باورها و گزارهها وقتی موثر میشوند که در قالب روایت درآیند. قصه، داستان، رمان، تولید ادبیات و حتی شعر و سرود برای خارج کردن فلسفه ها و باورهای بنیادین از فرم سخت و نخبگانی و تبدیل آنها به #روایت_اجتماعی و زبان ساده و روزمره یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. کاری که غرب با فلسفه اش انجام داد و آن را در قالب ادبیات و رمان و قصه، وارد صحن عمومی جامعه کرد و البته ما نیز تجربیاتی در قالب #سرود، شعر و غزل و داستان داشته ایم.
2️⃣ تعمیم و فضاسازی: در همان دیدار ایشان بیان داشتند: "یک جا لازم است فضای کشور، فضای استقامت در مقابل دشمن باشد. یک جا لازم است فضای هجوم به دشمن باشد، یک جا فضای پیروی از دانش و علم باشد، یک روز فضای تعقّل و تدبّر باشد. فضاسازی باید بشود". با این تعریف پس فضاسازی یک #امر_سیال و موقعیتی و برساخته است. اگر تولید ادبیات صورت گرفت، زمینه برای تبلیغات و ضریب و #تعمیم_رسانهای فراهم میشود. فضا؛ نه فرد است نه جامعه. نه عامل است نه ساختار. عنصر سومی است که می تواند نقش علیت یا معلولیت در موقعیتهای مختلف را برای هردو ساحت بازی کند.
3️⃣ تعمیق و فرهنگسازی: خط کمال یک ایدئولوژی، رسیدن به مرز فرهنگ سازی و فراگیری پایدار است. مردم جامعه تحت سرپرستی مدارس، آموزش عالی، بنگاههای فیلمسازی، موسیقی ها، فرهنگسراها و کنسرت ها و کلاس های آموزشی زبان و موسیقی و....نسبت به گزاره ها و باورهای فراگیر، به مرحله #درونی_سازی و تهنشین شدن باورها و به اصطلاح فرهنگ سازی میرسند. #ذائقه_جامعه، سبک زندگی و هویت اجتماعی دچار یک تغییر و تحول جدی همگرا(مثبت) یا واگرا(منفی) میشود.
4️⃣ تصویر و انگارهسازی: یکی از نتایج سه فاز گذشته، می شود؛ انگاره سازی و #تحقق_تبادر_برساخته. انگارهسازی یعنی ایجاد یک ذهنیت، کلیشه، تولید یک گمانه و قالب ذهنی نسبت به یک سوژه. اینکه مردم و مخاطب نسبت به هر چیزی، چه تصویری را در ذهنشان تداعی کنند مبتنی بر انگارهسازی است. تبادر هم نوعی فرایند تشخیص و فهم معنای حقیقی یک لفظ است. اینکه مثلا از واژه ایران یا اسلام یا روحانیت چه معنایی به ذهن مخاطب آشنا یا ناآشنا منتقل میشود و کدام تصویر از تصاویر ممکن سبقت میگیرد، همان انگاره یا کلیشه و تبادر است. در واقع انگاره سازی، نوعی مداخله در معناسازی و مهندسی در فرایند تبادر هم می تواند تلقی شود که یک اصطلاح در زبان شناسی و دانش اصول فقه است.
🔹در واقع تصویر و #برندینگ_جامعه_دینی یا لیبرال در این فرایند شکل میگیرد. اینکه جامعه ما و دیگری ما چه تصویر و تبادری از ما و دیگری ما داشته باشد، بستگی به توان و همت و برنامه ما در تولید ادبیات، فضا و فرهنگ دارد. خودتحقیری یا دیگری پرستی ناشی از یک چنین فرایندی است که یا ناقص طی شده یا در بخش هایی دچار اختلال شده است.
✍️علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/10/24/1-31/
🆔@asre_Tabyin
🔎ماتریس جنگ شناختی را بیشتر بشناشیم!
🔸ماتریس به آرایشی مستطیلی شکل از اعداد یا عبارات ریاضی که بصورت سطر و ستون شکل یافته گفته میشود. به طوری که میتوان گفت که هر ستون یا هر سطر یک #ماتریس، یک بردار را تشکیل میدهد.
▫️در جنگ شناختی که منطق و محاسبات عامل یا ساختار، #دستکاری یا #آلوده میشود شاهد هستیم که چند دسته سطر و ستون وجود دارد که بطور نامتناوب و البته هوشمندانه و بسته به موقعیت، در هم ضرب یا با هم جمع میشوند و سه یا چهارگانههای متنوعی را صورتبندی میکنند که به تعدادی از این سطر و ستون ها اشاره میکنیم؛
🔴 طبقهبندی محتوا:
1⃣اطلاعات
2⃣ارتکازات
3⃣معرفتها
🔴 سطح مخاطب:
1⃣ مسئولین(تصمیمگیران)
2⃣ رسانهها
3⃣ روشنفکران
4⃣ مردم
🔴 هدف و پیامد:
1⃣ ذهنیتسازی
2⃣ فضاسازی
3⃣ فرهنگسازی
4⃣ جریانسازی
🔴 ابزار و تکنیکها:
1⃣ واژه(ادبیات)سازی
2⃣ نماد(اسطوره)سازی
3⃣ تصویر(عکس و فیلم و سریال)سازی
4⃣ انگاره و نظر(مشاوره)سازی
🔴 میدان اثر:
1⃣ فضای مجازی
2⃣ فضای ذهنی
3⃣ فضای حقیقی
🔴 جهت دادهها:
1⃣ آلوده(نادرست عمدی جهتدار)
2⃣ گمراه کننده(نادرست غیرعمدی نابجا)
3⃣ دستکاری شده(درست نابجای مکمل)
▫️حال اگر قرار بر برنامهریزی و پدافندشناختی است بایستی این لایهها را دقیق تبیین کنیم و نسبت لایه ها و تعداد مضربهایی که از جمع یا ضرب سطر و ستون ها بدست میآید را بدست آوریم تا زمین جنگ شناختی بطور دقیق ترسیم شده و قابلیت تقابل متناسب از جانب ما را پیدا کند.
▫️مثلا برای فرد مسئول با چه محتوایی و از طریق چه ابزاری و در کدام میدان اثر و چه جهتی در دادهها و در نهایت چه هدفی، عملیات صورت میگیرد و محاسباتش را مهندسی و معیوب میکنند که دچار #اوتیسم_سیاسی شده و #تنها_الگو و مسیر پیشرفت ایران را مذاکره با کدخدا و ارتباط با غرب تلقی میکند؟
#جنگ_شناختی
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_Tabyin
🔴 شبکههای اجتماعی و جاسوسی مدرن!
جدیدترین شیوه جاسوسی در جهان، #جاسوسی از طریق جمع آوری اطلاعات از «منابع آشکار یا عمومی» است. اینترنت، پایگاههای جستجو، پیام رسانها و خصوصا شبکه های اجتماعی. به این شیوه جاسوسی محترمانه از منابع قابل دسترس برای عموم، اوسینت ( Open-source intelligence (OSINT)) میگویند.
از پستها و پیج شخصی شما در شبکه های اجتماعی، به راحتی اطلاعاتی همچون اطلاعات شخصی (از نام تا اطلاعات تحصیلی، عکس، محل کار و موقعیت مکانی)، حلقه دوستان و خانواده، شبکه ارتباطات شخصی و شغلی، زمینه فعالیت، علایق و عقاید، سطح کنش پذیری و.. قابل کشف و دسترسی است.
🔰 دوهفته پیش روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داد، نزدیک به ۸۰ درصد از اطلاعات سازمانهای اطلاعاتی مانند سیا از "OSINT" تامین میشود. بعنوان مثال مینویسد: "پستهایی که در شبکههای اجتماعی منتشر شد و حاوی اطلاعات حساسی درباره استقرار نیروهای روس در اوکراین بود، تأثیر سریعتر و قویتری نسبت به تصاویر منتشر شده توسط شرکتهای ماهوارهای از تحرکات نیروهای روسی داشت".
🔰تایمز مینویسد: آمریکا سالانه 90 میلیارد دلار برای جاسوسی از افراد و کشورها هزینه میکند. به این رقم دقت کنید. کل بودجه سالانه ایران حدود 39 میلیارد دلار است. و آمریکا سالانه بیش از دو برابر کل بودجه کشور 80 میلیونی ایران فقط صرف "جاسوسی" میکند. همچنین چین در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر را در اختیار دارد که در زمینه این نوع جاسوسی (اوسینت) کار میکنند و حتی شرکتهای خصوصی واحدهای خود را برای نظارت بر وبسایتهایی مانند توییتر، فیسبوک و یوتیوب راهاندازی کردهاند تا از اولین کسانی باشند که از تغییرات مورد انتظار در وضعیت" امنیت جهانی" مطلع میشوند.
🔰در اینجا اهمیت فضای مجازی خصوصا شبکه های اجتماعی در «امنیت» و «ناامنی» کشورها آشکارتر میشود. هر کشوری که صاحب و مالک یک شبکه اجتماعی و پیام رسان است، به راحتی میتواند کاربران کشورهای هدف را جاسوسی و آنالیز کند. از طریق شبکه های اجتماعی، سرویسهای جاسوسی، به راحتی میتوانند نوسانات رفتاری و فکری جوامع را ارزیابی، کنترل و دستکاری کنند.
🔰 به عنوان مثال، سرویس جاسوسی آمریکا از طریق اینستاگرام تحلیل میکند که مردم ایران، مردم ترکیه، مردم عراق و..، با چه اخبار و حوادثی، عصبانی میشوند؟ از چه طریقی خشم اجتماعی فراگیر میشود یا فروکش میکند؟ چگونه و به چه چیز میخندند؟ چگونه و با چه سوژه هایی متحد میشوند و حالت دفاعی از کشورشان میگیرند؟ با چه مکانیسم تبلیغاتی، لایک میکنند؟ کامنت میگذارند؟ خرید میکنند؟ با چه سوژه ای دیوانه میشوند و شورش میکنند؟‼️ چگونه و با چه اخباری، میتوان سطح خودکشی، سطح افسردگی، سطح خشونتهای خانگی و.. را در یک کشور بالا برد. تمامی این اطلاعات، علاوه بر شناخت میدانی از روحیه اجتماعی یک ملت، از طریق شبکه های اجتماعی قابل کشف و کنترل است.
🔴 دقیقا به همین دلیل است که در شورشهای یک دهه اخیر در ایران و کشورهای مقابل آمریکا، نقش شبکه های اجتماعی پررنگ است. فتنه 88 فتنه #توییتر بود. فتنه 98 فتنه #تلگرام و کانال آمدنیوز بود که با ساپورت ویژه این پیام رسان اسرائیلی به رشد عجیبی در حدود یک سال رسیده بود. فتنه 1401 فتنه #اینستاگرام بود. شبکه سلبریتیها و اینفلوئنسرها و شبکه های ماهواره، به شکل کاملا سازمان یافته حتی آرایشگر و میکاپ آرتیست ها را بعنوان لیدر آشوب به میدان فرستادند. افرادی که طی سه سال با پشتیبانی یکطرفه و انحصارگرای اینستاگرام، فالور به هم زده و در شرایط حذف تمامی حساب های حامی جمهوری اسلامی و تروریسم رسانه ای علیه هر کس که حتی یک تصویر و یک خط از مقاومت از شهید سلیمانی و کلا از شهدا سخن بگوید بالا آمده بودند دقیقا برای چنین روزی تعبیه شده بودند. جالب آنکه در این پروژه فالورسازی، سلبریتیها، بازیگران و فوتبالیستهای سفارتخانه ای، به شکل عجیب و کاملا هدایت شده ولی ظاهرا عادی به صورت تصاعدی رشد می یابند و سایرین، رشد عادی یا منفی کسب میکنند. نگاهی به کامنتها، کامنتهای ترولی و رباتی، بین پیجهای سفارتخانه ای و سازمانی با سایر پیج ها گویای این حقیقت است.
نقش این شبکه تروریستی چنان در طراحی و اجرای کنش های جمعی در ایران و کشورهای هدف پررنگ است که به محض بالا رفتن کاربران پیام رسانهای داخلی (ایتا، روبیکا، بله و..) احساس خطر کردند و در یک دیکتاتوری علنی اقدام به حذف این اپ ها از گوگل پلی کردند. و سپس با برنامه «فیلترینگ ناقص» که دام نفوذی های لانه کرده در دستگاههای مرتبط با مدیریت فضای مجازی ماست، عصبانیت اولیه آنها فروکش کرد.
دشمن به خوبی، «سوراخ دعا» برای فریب مردم ما را یافته است: رسانه./✍محمد عبدالهی
🔹متن کامل این مقاله: mshrgh.ir/1451118
🆔@asre_Tabyin
🔎زلزله، جنگشناختی و ضلع سوم مدیریت بحران
▫️بحران های طبیعی، نظم عادی را از وضعیت انسانی جوامع به یغما میبرند و تعادل سیستمی را هم مختل میکنند. تشکیل ستاد بحران از فناوری هایی است که بشر امروز برای مدیریت وضعیت پیشامده تدبیر کرده تا آلام و مصائب جامعه را به حداقل برساند و هزینه ها و تلفات را تا حدممکن به حداقل برساند.
▫️آنچه که به عنوان آسیب شناسی مدیریت بحران تابحال مطرح بوده، ضلع دومی است که توجه ستادمدیریت بحران را از کارویژه عمرانی و غذایی و تدارکات به سمت ریکاوری روحی و روانشناختی نیز جلب نماید. در واقع آنچه که در زلزله ها و سیل ها و....رخ میدهد علاوه بر ابعادجسمی و فیزیکال، اضلاع عاطفی و احساسی هم دارد که ضرورت حضور مشاوران و روانشناسان و همچنین روحانیت به عنوان تئوریسین های #الهیات_بحران ایجاب میکند.
▫️اما در قضیه زلزله اخیر شهرستان خوی که جسم و روح مردم را آزرده خاطر نمود و بدلیل پسلرزه های کثیر و مستمر و برودت زمستانی توامان، وضعیت سکونت در منازل را نیز تاحدود زیادی در شهر و روستاها غیرممکن ساخت، شاهد یک #نومساله_در_مدیریت_بحران هستیم. شدت و کثرت زلزله ها بطور طبیعی باعث کاهش آستانه تحمل مردم می شود ولی مساله #فلج_ذهنی_جامعه تحت تاثیر شبهات و خوانشهای غیررسمی تیز و تقابلی و متضاد در فضای رسانهزده، بایستی مورد توجه جدی واقع شود.
▫️دولت و مسئولین رده بالا با خدمات بموقع و حضور میدانی باعث دلگرمی مردم میشوند. حضور روحانیت دلسوز و مشاورین کاربلد می تواند آلام روحی و احساسی مردم را کاهش داده و باور و امید و انگیزه را به همان میزان افزایش دهد. اما با همه این اوصاف و علی رغم برخی کاستی های گزارش شده شاهد هستیم که آتش #جنگ_شناختی بیشتر از ابعاد جسمی و روحی، سوزاننده و شکننده نشان داده است.
▫️ستاد مدیریت بحران نیازمند ضلع سومی است که ابعاد ذهنی و رسانه ای ماجرا را مدیریت کند و با رصد و پاسخگویی دقیق نسبت به #تکانههای_شناختی بحران به وجود آمده، از رنج و فرسودگی ذهنی جامعه جلوگیری به عمل آورد. در واقع نبایستی با تعمیم ضعف ها و به محاق رفتن خدمات نیروهای خدوم مردمی و بایکوت شدن حضور میدانی برخی از مسئولین رده بالا و روحانیت معزز، از طرفی دیگر شاهد جولان #فیک_نیوزها، اهالی شهرت، شبه زمینشناسان و دانشمندنمایانی باشیم که جنگ شناختی را رونق بخشیدهاند و بحران موجود را با #آگاهی_کاذب، مضاعف کردهاند.
▫️#ستاد_مدیریت_بحران ضمن تدارک آواربرداری از جسم و روح جامعه بایستی اقتضائات عصرجدید را جدی بگیرند و تا قبل از فوت وقت، گسل های شناختی ناظر بر علل و عوامل زلزله و همچنین تدارکات ناظر بر نتایج زلزله را با تیم های حرفه ای رسانهدان و کاربلد جبران نمایند و ابتکارعمل و اجازه ماهیگیری از آب گل آلود زلزله را از کف مغزافزارهای جنگ شناختی معاند برُبایند.
✍علیرضامحمدلو، کارشناس و مدرس رسانه
🆔@asre_Tabyin
ویلیامز و اولینران میگویند “رسانه از بحران اثر میپذیرد و بر بحران اثر میگذارد؛ آنچه مسلم است این است که یک مسئله زمانی به بحران تبدیل میشود که در کانون توجه رسانهها قرار گیرد.”حالا باید گفت در #عصر_پساحقیقت،
توجه رسانهها به بحران، بستری محیا برای تولید اخبار جعلی است.
🖋️سیدعلی موسوی
🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎پسلرزههای مجازی و شناختی زلزله و ماموریت ما!
▫️آواربرداری، خدمت رسانی و حضورمیدانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. تفاوت تفکر جمهوری اسلامی با تفکر آمریکایی_اروپایی همین است که تک تک شهروندانش را در جای جای پهناور کشورش، جدی میگیرد. شهروند درجه یک و دو و ترک و کرد و عرب و... هم ندارد.
▫️اما آنچه که حائز اهمیت است و غالبا جدی گرفته نمیشود، برندینگ کار است. اساسا تصویرسازی یک کنش استراتژیک در موقعیت های بحرانی است. مثلا غربی ها بحران در متن را با آرامش در عکس و تصویر، جبران میکنند. سعی بر این دارند که حتیالامکان ضعفهای خود را رسانهای نکنند و دلیل این مساله نیز اولویت امنیت و تصویرسازی مثبت از #مدل_حکمرانی است.
▫️علیرغم اینکه این مدل حکمرانی و شیوه مدیریت، ریاکارانه و نمایشی است اما نکته مهمی را در بردارد. مدل غربی برای خدمت نکردهاش از تکنیک تصویرسازی بهره میبرد ولی نیروی جهادی ما در خدمت جامعه از سرما یخ میزند اما دوربینی برای پوشش و رفع سوءتفاهمات و جعلیات مجازی پشت سر خود نمیبیند و ناسزا و تهمت نیز درو میکند.
▫️#انگاره_سازی را دست کم نگیریم و در عرض فعالیت خدماتی و جهادی، دوربین بدست باشیم و اثر قلم(pen effect) را جدی بگیریم. با گزارشهای متعدد میدانی،مصاحبه با مسئولین، کارشناسان و مردم، منبرهای گرهگشای کوتاه و همنشینی با مردم، میتوان پسلرزههای مجازی_شناختی را مدیریت نمود.
▫️در میدان بودن نظام و بسیج و روحانیت را باید به تصویر کشید. طوری #روایت_کنیم که حکمرانی و مدیریت بحران آقای جمهوری اسلامی، متفاوتتر از جعلیات مجازی در تاریخ ثبت شود.
🆔@asre_Tabyin
31.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎دیداری با طعم کودکانه و تِم استراتژیک
▫️با ورود ایشان، بچه ها یکصدا و یکنفس جیغ و کف و هورا کشیدند و کلی ذوق زده شدند و بالا و پایین پریدن کودکانه چاشنی شادی شان کردند. گفتار ساده و کوتاه، نماز خاطره انگیز و گفتگوی پدرانه و تشویق انتهای سرودشان با دستی که یادگار جانبازی برای انقلاب بود همگی حکایت از یک #لنز_متفاوت در جبهه فرهنگ و تربیت داشت.
▫️باید اذعان نمود که حضور ایشان در میان دهه نودیها یک اتفاق ساده نبود. جشن تکلیف دهه نودیها در محضر رهبرانقلاب را باید یک استراتژی دانست و در واقع حکایت از توجه جدی جمهوری اسلامی به مساله تربیت نسلی دارد. آینده پژوهی و تربیت نسل مومن به آرمان ها در همه جای دنیا سابقه دارد.
▫️#فناوری امروز ما نیز برای تربیت چنین نسلی که هویت مدار، آرمانگرا و مومن باشند، #ادبیات_سازی و خاطره بازی است. در سنین خردسالی و اوایل نوجوانی، مهمترین مساله تربیتی، تمرکز بر #قوه_خیال و حافظه بچهها در جهت تولید خاطرات مثبت، موثر و ماندگار است. فناوری تولید ادبیات هم سرودها و همخوانی هایی است که اینروزها شاهد رواج و کثرتشان در رسانههای رسمی و غیررسمی هستیم.
▫️مسیر درستی است و مدیریت قوه خیال و تولید ادبیات برای دهه نودیها بایستی در کانون های فرهنگی، مساجد و هیآت مذهبی رونق پیدا کند و به تدریج، محورهای معرفتی و بینشی به چرخه تربیتی اضافه شود و مکانیزم هدایت و فعالیت فرهنگی تکمیل گردد. این مدل تربیتی وقتی با یک خاطره بینهایت هیجان انگیز همچون دیدار رهبری گره میخورد، در ذهن و ارتکاز کودکان، بدون تردید تبدیل به یک نقطهعطف خواهد شد.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin