🔎خوانشی از صحبت های اخیر رهبر انقلاب و سه نکته پیرامون اغتشاشات مهندسی شده
🔸هرچند که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان ترجیح دادند پیرامون فوت مهسا امینی و #اغتساشات این چندروز، اشاره و سخن صریحی نداشته باشند اما چند نکته در بیانات ایشان وجود داشت که در نسبت با این موضوع حائز اهمیت و قابل توجه بود.
1️⃣ایشان در بخشی از سخنانشان با اشاره به جنگ روایت ها فرمودند: روایت های مخدوش و غلط پاسخ داده شود.
🔸این عبارت پرمغز رهبر انقلاب بایستی #دکترین_محوری تریبون داران منصف و رسانه های انقلابی در روزهای التهاب خبری و پر از #اخبار_جعلی قرار بگیرد.
تحرکات رسانه ای و اقدامات میدانی بیگانه رصد شده و هوشمندانه و بموقع پاسخ داده شود تا افکار عمومی از #مسمومیت_روایی محفوظ بمانند که آنچه در حال وقوع بوده بدلیل پوشش خبری حجیم از داخل و خارج کشور، به واقعیتی برساخته شبیه است تا یک جنبش اجتماعی با مطالبه ای مشخص و واقعی.
2️⃣ در ادامه نیز ایشان با اشاره به فعالیت رسانه ای دشمن علیه فرازها و افتخارات انقلاب تصریح کردند: وقتی شوکت دروغین دشمن در چشم افکار عمومی جلوه کند، نتیجه اش #ترس در میدان سیاست و #خودکمبینی در زمین فرهنگ است.
🔸این کلام ایشان نیز راهبرد رسانه ای برای امروز ماست که با نیت مخابره خباثت های اغتشاش گران از آتش زدن اموال عمومی و مسجد و قرآن و چندتن از نیروهای بسیجی و انتظامی تا اهانت به یک خانم چادری و مقدسات دینی، طوری #ضریب_ندهیم که ترس و دلهره را بجای غیرت و عصبانیت در دل های مردم نهادینه کنیم. برخی که تجربه فتنه ۷۸ و ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ را خاطرشان نیست، ته دلشان را خالی نکنیم که خدای ناکرده در کنش رسانه ای دچار نقض غرض نشویم.
3️⃣ در بخش دیگری از صحبت های ایشان با تاکید بر ضرورت انتقال معارف و حقایق دفاع مقدس به نوجوانان و جوانان امروزی بیان داشتند: وقتی احساس رضایت کنید که #نوجوان_دبیرستانی با همان چشم شما به دفاع مقدس نگاه کند.
🔸این عبارت ایشان را در کنار این واقعیت ببینید که گزارش شده بخش قابل توجهی از مشارکت کنندگان در اغتشاشات، سنین ۱۵ تا ۲۵ سال هستند که به اصطلاح امروزی #تینیجر محسوب میشوند.
🔸ماحصل عبارات اینکه در #سه_نقطه بلحاظ فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای دچار ضعف هستیم و آثار منفی اش را در چنین موقعیت هایی درو می کنیم. 1️⃣توجه و سرمایه گذاری برای #روایت_فراگیر انقلاب، 2️⃣سرمایه گذاری جهت #دشمنشناسی موثر و متوازن و پرهیز از شناخت کاریکاتوری، 3️⃣سرمایه گذاری در راستای #تربیت_نسل جدید مومن و انقلابی و ولیشناس.
✍️علیرضا محمدلو، پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
لینک مطلب در سایت موسسه:http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/01/1-8/
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
12.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ما سر تمامیت ارضی، خاک و پرچم ایران با هیچ احدالناسی شوخی نداریم!
🔸اگر قرار بر #چیکن_استراتژی است و دوئل تن به تن یا بزن درروهای شبانه و غافلگیری زن و بچه مردم، #لاشخورها مطمئن باشند همانقدر که در صحنه تئوریک و دانش هل من مبارز میطلبیم، در میدان جنگ شهری هم یقین بدانید که کارتان تمام است!
🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
🎥 سریال یاغی، بحران هویت و ده نکته توصیفی_انتقادی 🔻#خط_روایی و موضوع اصلی غالب فیلمهای کارت، مردم
سریال شبکه خانگی #یاغی به قسمت ۲۰ رسیده. دوستانی که هرصبح پنجشنبه جاویدگنجی در نقش یاغی این سریال رو دنبال میکنند، در این پستی که ریپلای شده تحلیل و بررسی انتقادی مارو هم مطالعه کنند.
البته این نقد و تحلیل در چهارقسمت اول نوشته شد و بیشتر اِلمانها ناظر بر آن فضاست. ان شاالله در انتهای این سریال داستانی، نقد جامع تری بلحاظ #هویت_شناختی و کژکارکردهای اجتماعی تقدیم حضورتان میشود.
🆔@andisheengelabi
🔎حیرت نویسنده فمنیست از خیانت علینژاد علیه زنان ایرانی/ هزینه میلیون دلاری آمریکا برای حفظ پاکدامنی زنان در اختیار موسسات مذهبی
#وندی_شلیت نویسنده فمنیست معروف آمریکایی در مطلبی در خصوص فعالیت های مسیح علی نژاد اینگونه می نویسد:
🔹«…من خانم مسیح علینژاد را در یک برنامه تلویزیونی دیدم که خطاب به مردم ایران میگفت اینجا نهایت امنیت و آزادی است. من او را دیدم که با یک دوربین در خیابانهای آمریکا راه میرفت و زنان ایرانی را تشویق به ترک حجاب و شبیه شدن به زنان آمریکایی میکرد.
🔸او را نمیشناسم و نمیدانم در چه شرایطی قرار گرفته که این کار را انجام میدهد. اما این را میدانم که او یا آمریکا را نمیشناسد یا میخواهد از زنان کشورش انتقام بگیرد!
🔹ره آورد فرهنگ ما با زنان در آمریکا این بوده که طبق آمار ۴۱ درصد زنان ۱۶ تا ۳۰ ساله از اینکه مورد تجاوز قرار بگیرند، #همیشه_نگرانند! بیش از ۱۱ درصد از زنان ما معتقدند که به هر حال یک روزی از سال مورد تجاوز قرار خواهند گرفت! شاید خانم علینژاد ایرانی، فردی باشد که از این موضوع لذت میبرد ولی اکثریت زنان آمریکایی مثل او نیستند. در کشور ما ۴ درصد از زنان از آژیرهای هشدار دهنده تجاوز جنسی استفاده میکنند و ۷ درصد از زنان، کلاسهای دفاع از خود را دیدهاند.
🔸این را هم بد نیست بدانید که در ایالت نیوجرسی هزاران دلار از بودجه دولتی صرف رساندن #پیام_حفظ_خویشتن_داری به جوانان در کلاسهای آموزشی سراسر کشور شده است. یعنی میلیونها دلار در اختیار مؤسسات مذهبی آمریکا قرار گرفته تا با آموزشهای خود، از دختران نوجوان تعهد بگیرند که عفت و پاکدامنی خود را حفظ کنند.
🔹برای من تعجبی ندارد که میبینم دولت آمریکا عکس این کار را میخواهد با #مردم_ایران انجام دهد، یعنی میلیونها دلار خرج میکند تا زنان و جوانان ایران خویشتنداری را رها کنند. اما تعجب من آنجاست که زنانی از ایران حاضرند به کشور خود در راه اهداف یک دولت دیگر #خیانت کنند.
▶️منبع: فمنیسم در آمریکا تا سال ۲۰۰۳
🆔@andisheengelabi
🔎 پنج لایه داخلی در فتنه هیبریدی اخیر!
🔻اغتشاشات اخیر مهندسی شده بود. فانوس های رسانه ای ما بیشتر بیگانه را رصد کرد اما در این #جنگ_ترکیبی، سهم برخی داخلی ها هم کم از خارجی ها نداشت.
1️⃣در سطح روشنفکری امثال مصطفی محقق داماد را شاهد بودیم که مبانی فقهی ماجرا را تئوریزه کردند و از تغییر معنای امربه معروف و نهی از منکر سخن راندند.
2️⃣ در راس سطح ژورنالیستی، روزنامه شرق بود که تمام قد ایستاده بود و پروپاگاندایش را علیه حاکمیت و گزاره های دینی اش فعال کرده بود. در حدی بود که از خبرنگاران و عکاسانش در جریان اغتشاشات اخیر جلب شدند. تیترها و گزارش های خبری این روزنامه را در یک هفته اخیر مرور کنید.
3️⃣ در سطح مجازی هم سلبریتی هایی همچون مهران مدیری و عادل فردوسی پور و علی کریمی سابقاً فوتبالیست را داشتند که شاخ فوتبال و هنر و آنتن صداوسیما بودند و با چشم پوشی از واقعیت های اصیل میدانی و مردمی، مقبولیت خود را برای آتش هرچه بیشتر اغتشاشات هزینه کردند.
4️⃣برخی را هم با خیال مرجعیت و جهت اعتبارسازی بیشتر برای اغتشاشات و ایجاد ناامنی وارد معرکه کردند. آقای علوی بروجردی را با عنوان آیت الله و مرجع تقلید وارد گود کردند تا وجه حوزوی ماجرا را پر کرده باشند.
5️⃣در سطح سیاسی و ساختاری هم امثال پزشکیان در قامت نماینده مجلس و کرباسچی از حزب کارگزاران و عباس عبدی اصلاح طلب بودند که با ادعاهای واهی و اتهام آلود مبنی بر اینکه قبل انقلاب، راحت تر از دین سخن می گفتیم و نظام فعلی توتالیتر و ضدمردمی عمل میکند، شانتاژ موازی را رقم میزدند.
🔹با این اوصاف، همانطور که در یادداشت های قبلی هم اشاره کردیم، در #سطح_ذهنی و معرفتی نیاز به گفتگوهای جدی داریم تا مناقشات جامعه ابعاد فکری بیشتر و عمیق تری را طی کنند که صداوسیما تا حدودی استارت موقت زده است که نیاز به استمرار و استفاده از گزینه های اورجینال تر ماجرا هم دارد.
🔸در #سطح_مجازی نیازمند تامین امنیت هرچه بیشتر هستیم. شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت بدیهی است که در تمام دنیا از کویت تا اروپا و آمریکا حاکم است و ما نیاز مبرمی به آن داریم. از طرفی سوادرسانه ای و انتقادی را بایستی در سطح افکارعمومی نهادینه و فراگیر نماییم تا دچار فریب از جانب فیک نیوزها و فضاهای سلبریتیک نشوند.
🔹در #سطح_میدانی هم نیازمند افزایش تعامل با عموم جامعه و شنیدن مطالبات و مرتفع کردن شبهات و در ساحتی دیگر نیازمند سرمایه گذاری در سطح نوجوانان و جوانان هستیم که تریبون داران و صاحبان منابر دینی بایستی نقش هوشمندانه تری را ایفا نمایند.
✍️علیرضامحمدلو
لینک مطلب:http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-9/
🆔@andisheengelabi
🔎 هشت یادداشت تحلیلی پیرامون #جنگ_شناختی و #عملیات_روانی که در ایام اغتشاشات اخیر در این کانال کار شد را با کلیک روی تیترها مطالعه بفرمایید؛
1⃣جنگ روایت ها و مدل جریانسازی bbc فارسی در ماجرای فوت مهسا امینی
2⃣خوانشی از صحبت های اخیر رهبر انقلاب و سه نکته پیرامون اغتشاشات مهندسی شده
3⃣هراسافکنی با سامانه پیامکی دوشادوش فجازی و منافقین علیه جهاد تبیین
4⃣پنج لایه داخلی در فتنه هیبریدی اخیر!
5⃣مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی و فرایند کلان مدیریت بحران
6⃣صنعت فرهنگ، افول معرفت و مرگ معنا در حاد واقعیت
7⃣جنگ روانی؛ روانشناسی آشوب و میدان اغتشاشات!
8⃣از هشتگ سازی سایبری تا مارپیچ سکوت خواص و خشونت لمپنها!
✍حجت الاسلام دکتر علیرضامحمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی
🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
🔎مدیریت فرهنگی و سه گانه تربیتیِ بومیان عصر دیجیتال 🔹برای تربیت نسل نوجوان چه باید کرد؟ سوالی است
✍نسل Z؛ ضرورت بازشناسی و مدیریت فرهنگی هوشمندانه
🔹اصل مدیریت بحران این است که #پاشنه_آشیلها را شناسایی و ترمیم کنیم. قبلا هم نوشتیم که در بخش های زیادی از اغتشاشات، تینیجرهای ۱۵ تا ۲۳ ساله را بدلیل چابکی بالا، سطح هیجانی و انرژی فوق العاده و از همه مهمتر، #اقناع_منفی مبنی بر #بیتوجهی_ساختاری_آموزشی به این نسل، همراه کرده بودند.
🔹نسلZ و #بومیان_عصر_دیجیتال که عصر ماقبل اینترنت را درک نکرده اند و بعنوان #دهه_هشتادی و نودی معروف شده اند، نیاز به هندسه تربیتی و مواجهه حرفه ای و دلسوزانه دارند.
🔹در یادداشت👈 مدیریت فرهنگی و سه گانه تربیتیِ بومیان عصر دیجیتال به این موضوع پرداخته ایم و سه فاز گذشته خوب، حال خوب و آینده خوب را برای ارتباط هوشمندانه با این نسل خاص و حساس مطرح کرده ایم که امیدواریم مورد توجه دغدغه مندان عرصه مدیریت فرهنگی و تعلیم و تربیت قرار بگیرد.
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎روایت نحوه کشته شدن مهسا موگویی در فولاد شهر اصفهان از زبان شاهدان عینی
✍شاید برای امر فرهنگی در مبتذل ترین صورت بتوان با اعتراض(نه اغتشاش) و شعار و تحصن همراهی کرد چرا که شان و منزلت فرهنگ، فکری و کرسی محور است. اما وقتی امتداد این ابتذال به خشونت و #کشته_سازی برسد، مدار ماجرا امنیتی شده و در همه جای دنیا جز مشت آهنین کارساز نیست.
🔸کاش جریان های اصلاحطلب و نوچه های سلبریتیشان که #اغتشاش عده ای را اعتراض جمعی میخوانند، بلد بودند که زمین بازی را فرهنگی و فکری اداره کنند تا معدود هواداران فریب خوردهشان با لیدری منافقین، #خشونت را چاشنی مطالباتشان نکنند.
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تکنیکهای شناسایی اخبار جعلی!
🔴هر روز هزاران خبر مختلف در فضای مجازی تولید و منتشر میشه که برخی از اونا #اخبار_جعلی هستند.
🔺این اخبار جوری طراحی شده اند که کاملا واقعی به نظر برسند.
⏪ اعتنا نکردن به اخبار جعلی، از جمله مهارت های حضور در #فضای_مجازی و #شبکه_های_اجتماعی است که باید کسب کنیم. اما چگونه بی اعتنا باشیم؟
🔸در این ویدیو کلیپ با چندتا از تکنیک هایی که میتونن در زمینه تشخیص اخبار جعلی به ما کمک کنند، آشنا می شویم.
🌐کانال عصرجدید،عصررسانه
🆔@andisheengelabi
#سلبریتی_شناسی (۱)؛
🔎صنعت فرهنگ، افول معرفت و مرگ معنا در حاد واقعیت
🔹سلبریتی کیست و اساسا چه نقشی در جامعه شناسی برایش نوشته شده است؟ در یک تعریفی گفته میشود سلبریتی یعنی «آدمی که خیلی ها بدلیل تبلیغات مکرر و سبک خاص زندگی یا جذابیت بصری اش وی را می شناسند و جزییات زندگی اش برای این خیلی ها مهم است.»
🔸اگر بی مقدمه بخواهیم فکت های مربوط به این پدیده را بیان کنیم باید گفت: ستاره ها و قهرمانان در نتیجه شایستگی هایشان صاحب نام میشوند ولی سلبریتیها ضربدر رسانه و بعلاوه رپورتاژ و #پروپاگاندا(تبلیغات مایل به فریب)، اذهان و قلوب را تسخیر کرده و مرکز توجه واقع میشوند.
🔹اما کارکرد اصلی و امروزی این پدیده در جامعه چیست؟ ژان بودریار فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی در این رابطه #حاد_واقعیت را طرح کرده و میگوید: از میانه قرن بیستم ما دوباره به وضعیتی برگشتهایم که #واقعیت_طرد_شده_است. نه اینکه ارجاعی وجود ندارد (دالی به مدلولی ارجاع نمیدهد)، بلکه منظور این است که کمپانیهای تفریحی و رسانههای تودهای، غیر واقعیت را جانشین آن ساختهاند.(دستکاری واقعیت و غیبت حقیقت)
🔸حال این #کاریزمای_برساخته چگونه رقم خورد؟ با صرف نظر از تاریخچه مفهوم سلبریتی و در نگاه فیلسوف علوم اجتماعی، در گذشته و قبل از عصر مدرن و رسانه، میوه فرهنگ، محصول زمین معرفت بود. جلوتر از اقتصاد و سیاست و امنیت، عمیق ترین و پایدارترین عنصر اجتماعی، فرهنگِ معرفت پایه بود. با ظهور مدرنیته و غلبه فراگیر سرمایه داری در سلول های جامعه، #صنعت_فرهنگ به تعبیر آدورنو جای فرهنگ را گرفت.
🔹معرفت که ستون خیمه فرهنگ بود، وجه پایداری اش را از دست داد و تبدیل به #امر_کالایی گشته و وارد فضای بساز و بفروش شد. در بعد فلسفی، نسبیت بر فرهنگ حاکم گردید و با ظهور رسانه، سیالیت فرهنگ به اوج خود رسید و ارتکازات(مفاهیم رسوخ یافته در ذهن به مرور زمان) و عادات برساخته، از معرفت ناب و پایدار سبقت گرفت.
🔸غلبه ارتکازات و اطلاعات بر معرفت باعث شد منزلت دانش و معرفت، در حد #تفننهای_شخصی و تکثرات اجتماعی کاهش یابد. علم، دیگر یک مقوله مقدس تلقی نمیشد و حتی تجربه و science هم همانند دین و تجربه دینی در غرب، به امری شخصی بدل شد.
🔹#مرجعیت_دانش، همه جایی و هرجایی شد و ابتذال و افول معرفت بر جهان غرب سایه انداخت. رسانه بقدری فراگیر شد که هرکسی میتوانست با رسانه ای که در اختیار دارد، ادعای معرفت و کشف یا کنترل واقعیت داشته باشد.
🔸#فوبیای_استبداد_عوام هم در نسبت با همین شرایط ابتذال گونه و با توجیه آزادی و #دمکراتیزه_شدن_معرفت، مطرح شد چرا که هرکسی بدون ضابطه می توانست هر سخن و داده ای را در نزد افکار عمومی منتشر کند.
🔸این غلبه اطلاعات و داده های رسانه ای بر معرفت(باور صادق موجه)، باعث #از_جاکندگی عناصر سرگرمی و تفنن همچون بازیگران و هنرمندان تئاتر و سینما و نشستن آنها بر مسند باورسازی و ساخت ارتکازات اجتماعی گردید.
🔹دیگر عالمان و اندیشمندان و فیلسوفان بر #منبر_تعلیم_و_تربیت_اجتماعی نبودند. راهبردی ترین گزاره های اجتماعی با تکرار و تکرار و تکرار از طریق تریبون های رسانه ای در ذهنیت عموم جامعه رسوب یافت و به #ارتکازات_بنیادین بدل گردید که دستپخت عناصر سرگرمی ساز جامعه بود.
🔸#سرگرم_آموزی(Edutainment) جای تعلیم و تربیت سنتی را گرفت و بازی و بازیگری و هنر بر مسند تولید و انتقال معرفت اجتماعی تکیه زد. اینکه چگونه و به چه چیزی فکر بکنیم را هم رسانه تعیین میکرد! چرا که ارباب رسانه در راس هرم قدرت قرار گرفتند.
🔹در نهایت اینکه معرفت جای خود را به اطلاعات و ارتکازات داد و فرهنگ هم با تغییری بنیادین به معنای "افکار عمومی" تقلیل یافت. پدیده سلبریتی با فالوورها و شخصیت کاذبش، حاد واقعیت و #عبور_از_حقیقت را به بهترین شکل ترجمه کرد و #مرگ_معنا را رقم زده و فاتحه واقعیت را هم خواند.
🔻امروزه و در ساحت افکارعمومی، احترام و قداست و تایید و اطاعتی که همزاد فرهنگ و معرفت بود، در سایه فضای مجازی و جهان رسانهزده، ازآن بلاگرها، ولاگرها و سلبریتی هاست که این پدیده، نتیجه #حادواقعیت یا همان عبور از واقعیت به سمت برساختها، نشانه ها و مجازهاست.
✍️علیرضامحمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-10/
🌐کانال عصرجدید،عصررسانه
🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
#سلبریتی_شناسی (۱)؛ 🔎صنعت فرهنگ، افول معرفت و مرگ معنا در حاد واقعیت 🔹سلبریتی کیست و اساسا چه نقشی
🔎سوادرسانه یعنی شناخت درست پدیدهها و پرهیز از هیجان در توزیع محتوا!
دو سه روز اخیر برخی از بزرگواران در رسانه های ارزشی با ذوق خاصی از #فالو_آنفالوی_سلبریتیک در حال فعالیت رسانه ای و روشنگری!؟ بودند که امروز با پُست ایران سیاه این ورزشکار شاید دچار یاس فلسفی شده باشند.
دلیل داستان هم ذوق زدگی و تعجیل در کنش رسانه ای و فقدان تحلیل از #پدیدارشناسی_سلبریتی هاست. سلبریتی یعنی بنده سه چیز: میزان فالوور، بازدید و پسند(لایک)
در موقعیت مدیریت بحران و جنگ روانی، روی این جماعت از هرنوعش حساب نکنید لطفا و بازنشرشون ندید که فقط #هزینه_تراشی است!
🆔@andisheengelabi
🔎جنگ روانی؛ روانشناسی آشوب و میدان اغتشاشات!
🔸جنگ روانی در میدان یعنی هدایت اعتراضات و تعمیم و تبدیل کردن آنها به آشوب سراسری که نیازمند سه عنصر اساسی است. آشوب میدانی اگر سه فاکتور انرژی، احساسات و خشونت را بقدری کافی داشته باشد فرم و شکل میگیرد.
🔹حال در میدان اغتشاشات این چند روز اخیر، شاهد این سه ضلعی بودیم که #اسپارنسرهای_رسانهای و لیدرهای میدانی جرات و توان و ضریب مضاعفی به آنها داده بودند.
1️⃣شاخه انرژیک ماجرا را نوجوانان هفده هجده ساله تشکیل می دادند. این سنین با توجه انرژی و هیجان بالا شور و شعله ماجرا را افزوده و خیابانگردی های شبانه را رخ خاصی میبخشیدند.
2️⃣شاخه احساسی و رمانتیک ماجرا هم توسط دختران و زنان جوانی رقم میخورد که بطور ابزاری و مکانیکی در وسط هیاهو حاضر شده و شعارهای مهندسی شده مثل؛ زن، زندگی، آزادگی سر میدادند.
3️⃣شاخه رادیکال ماجرا هم زمانی بود که شعارهای احساسی ضربدر انرژیهای انفجاری میشد و با لیدری عناصر مسلح آموزش دیده، در مجموع به #خشونت با طبیعت و اشیاء و مردم و پلیس ختم میشد. بانک و اتوبوس و آمبولانس را آتش می زدند و با پلیس و بسیج و مردم عادی به درگیری های جدی و خونین میپرداختند.
🔹این سبک مدیریت میدان در اغتشاشات اخیر که ۱.عامل آشوب و ۲.نقطه ضعف مخاطب و ۳.بُرد رسانه ای را مدنظر قرار داده و با تراکم انسانی پایین، اثر رسانه ای حجیمی را رقم میزند قابل تامل جدی روانشناختی و جامعه شناختی است.
🔸در باب مقایسه اغتشاشات اخیر با فتنه ۸۸ باید عرض کنم که آن قصه بشدت عمیق تر و طویل تر بود و هشت ماه تمام مملکت را به چالش کشید نه هشت روز. مساله ملی شده بود و پای ۴۰ میلیون رای وسط بود و از حیث فراگیری و عمق مساله کاملا قیاس مع الفارقی است.
🔹در همان ۸۸ نیز خشونت و درگیری عمیق وجود داشت و آمریکا و صهیونیست و انگلیس و کومله پای کار بودند، اما یادمان نرود که شبکه اجتماعی آن دوره فقط فیسبوک و توییتر فیلتر بود و فراگیری شبکه اجتماعی و #پوشش_خبری_منفی و رادیکال اصلا در این حد نبود.
🔸شاید اگر بخواهیم جای خالی های اساسی مبتنی بر اتفاقات اخیر برای جمهوری اسلامی معرفی کنیم، فضای مجازی، نوجوانان و زنان سه نقطه جدی برای پرداخت و برنامه ریزی دقیق تر هستند.
🔹آموزه ها و کارکردهای نظام #آموزش_و_پرورش بایستی بازخوانی شود و مساله حقوق زنان هم به درستی تبیین شده و تعامل بهتری با کف جامعه صورت بگیرد.در بخش فضای مجازی نیز تدابیر سریع تر و جدی تری برای حکمرانی سایبری و #شبکه_ملی_اطلاعات و ارتقای سوادرسانه ای صورت بگیرد.
✍️علیرضامحمدلو، تحلیگر رسانه
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-11/
🆔@andisheengelabi