eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎آنفلونزای نیویورکی چیست و چگونه عمل می‌کند؟ ▫️به گزارش قسمت اخیر برنامه زنده «امواج شبهه» شبکه رادیویی گفت‌و‌گو با عنوان «شگرد رسانه‌های معاند برای تخریب وحدت جهان اسلام» و با حضور مهمانان، دکتر حسن صدرایی عارف و دکتر علیرضا محمدلو روی آنتن رفت.  ▫️محمدلو گفت: اتفاقات اخیر و یا اتفاقات ماقبل و ما بعد از این ماجرا می‌بایست به درستی واکاوی شود و سهم هر یک از ، و درست مشخص شود. این سه لایه را می‌بایست در کنار یگدیگر دید. در فضای ذهنی اتفاق‌هایی رقم می‌خورد و امتدادی در فضای مجازی پیدا می‌کند.سپس برجسته ‌‌سازی صورت می‌گیرد و با بازنمایی نو به فضای میدان می‌آید.  ▫️این تحلیگر رسانه در ادامه با اشاره به تکنیک های رسانه‌ای معاند تشریح کرد: برجسته‌سازی، کانال انحرافی و از معروف‌ترین شگرد‌های عملیات روانی است. در این شگرد، بخش اول یک رخداد و یا ماجرا که نقطه آغازین آن است حذف و نادیده گرفته می‌شود و در همان حال، روی پله دوم ماجرا، که نتیجه منطقی و پیامد طبیعی پله اول است، تاکید ورزیده و بزرگنمایی می‌کنند به گونه‌ای که انگار تمام ماجرا همان پله دوم بوده است. ▫️وی افزود: راه‌حل ارائه شده نیکلاس برنز در برابر ایران، در قلب مردم ایران بود که نام یک ویروس پنج لایه با عنوان آنفلوآنزای نيويورکی به خود گرفت. 🔸ادامه گزارش را از طریق لینک های ذیل مطالعه نمایید.👇👇 ▫️https://kayhan.ir/fa/news/251310/ ▫️https://www.yjc.news/fa/news/8256375 🆔@asre_tabyin
🔎نگاهی کوتاه بر پست های اخیر چند سلبریتَک! 1⃣گرفتار هستند و ریل فیک نیوزها را ردیف می‌کنند.( کیایی) 2⃣برمبنای اخبار جعلی بازنشر شده، فاز جنتلمنی گرفته و می‌کنند.(دایی) 3⃣ در تایید و تشویق و به عاملان اغتشاشات افتخار می‌کنند.(قاسمخانی) 4⃣ با به نظامی که سر سفره اش آدم شده اند، پازل اغتشاشات را تکمیل می‌کنند.(پولادی) ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
💠نسلِ z، نسل «ضد» نیست!؟ 🔸بازار تحلیل‌های نوجوان‌محور داغ است. خب؛ خدا را شکر! اما عجالتاً اغلب تحلیل‌ها دارد به سوی ایجاد یک از نسل می‌رود. تعبیر نسل Z هم که سر زبان‌ها افتاده، در پاره‌ای تفاسیر محافظه‌کارانه و سیاست‌زده به نسل «ضد» تغییر ماهیت داده؛ ضد جمهوری اسلامی! این حد از فهم سیاسی و اجتماعی، نوبر است. 🔹محافظه‌کاران و متحجران، هم‌راستا با اغیار و اجانب، چند دهه، بی‌وقفه و شبانه‌روزی تلاش کردند برچسب «دیگری» به بانوانِ کم‌حجاب ایرانی بزنند و موفق شدند با سماجت و بلاهت، چالش بیهوده‌ای برای جمهوری اسلامی درست کنند؛ و لابد الان احساسشان این است که موفق شده‌اند و این هزینه را ذخیره‌ی آخرتشان می‌دانند. 🔸حالا نشسته‌اند برای خلقِ دیگریِ دیگری برای جمهوری اسلامی؛ این‌بار دارند با نوجوانان کلنجار می‌روند. احتمالاً البته در این مرحله از دیگری‌سازی، کارشان ساده‌تر باشد. چون مستقیم می‌توانند در جلساتشان، نسل Z را نسل «ضد» بخوانند و قال قضیه را بکنند و جمهوری اسلامی را یالقوز کنند. ✍️روح الله رشیدی 🆔@asre_tabyin
🔎تکنیک دروغ‌ و مکانیسم تربیت انسانِ آمریکایی! 🔹بوش وقتی می‌خواست به عراق حمله کند، ادعا کرد آنجا تسلیحاتی است که برای دنیا خطرناک است. بعدها حتی یک تصویر ساده از آن تسلیحات نشان داده نشد و مشخص بود آن دروغ‌ها صرفاً برای پذیرش حمله بوده است ... 🔹قریب به دو دهه گذشت که ترامپ رئیس‌جمهور شد، بسیاری از متفکران از جمله معتقد بودند دروغ‌های بی‌انتها در ساختار اجتماعی - سیاسی آمریکا که تبدیل به نوعی شده بود، باعث شد مردم از بوش سوال نکنند چرا آن دروغ‌ها را گفتی و آن تسلیحات کجا بود؟! 🔹ترامپ نیز در بازه پایانی انتخابات طی ۱۴ روز، ۹۴ دروغ گفت. بدون اینکه کسی بعداً از او بپرسد این دروغ‌ها چه بود که گفتی؟! امروز هم کسی نپرسیده! 🔻طیِ یک هفته گذشته ما با حداقل ۷، ۸ دروغِ خیلی بزرگ در ایران روبرو بوده‌ایم و بد ماجرا اینجاست که جامعه‌ی ما بعد از قطعی شدن برخی موارد و ایجاد تشکیک در باقی آن‌ها، نیامده از رسانه‌ها و سلبریتی‌ها سوال کند که این دروغ‌ها را برای چه ساختید و برای چه منتشر کردید؟! 🔹اینکه حاکمیت در این باره وظایفی دارد یک سوی ماجراست، اما سویِ شاید بدتر ماجرا این است که وقتی دروغ برای ما محرز می‌شود چرا نمی‌رویم از آن فلان سلبریتی که این حرف‌ها را منتشر کرده بپرسیم، این‌ها را از کجا آوردی؟! چرا عذرخواهی نمی‌کنی؟! چرا خطایت را جبران نمی‌کنی و ... 🔹شاید سلبریتی‌ها برای ما بزرگ‌تر از دروغ‌هایشان هستند، شاید ... ✍حمید کثیری 🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
📝تکنیکهای عملیات روانی/بخش سوم 🔸تفاوت جنگ روانی و اقدامات روانی با عملیات روانی چیست؟ جنگ روانی اس
📝تکنیکهای عملیات روانی/ بخش چهارم 🔸در شمارگان پیشین به تعریف عملیات روانی و انواع آن در پرداختیم. در این شماره به استمرار تبیین انواع تکنیک های عملیات روانی می پردازیم. تحریک 🔹کارشناسان عملیات روانی با ترسیم چهره ای بی رحم و ضد انسانی از دشمن - که می تواند واقعی یا ساختگی باشد- و یا ترسیم چهره درد وسختی کشیده قربانیان این بی رحمی، می توانند قوه خشم و غضب مردم خودی و همچنین نیروهای دشمن و افکار عمومی را بیدار کنند و در همان حال احساس همدردی با قربانیان و یا بازماندگان آنان را در مخاطبان برانگیزند و از آن بهره برداری کنند. 🔸برای مثال زمانی که یک دختر پانزده ساله کویتی در دوران جنگ خلیج فارس در برابر کنگره آمریکا شهادت داد که سربازان عراقی در کویت نوزادان را می کشند و دستگاههای نگهداری نوزادان را میدزدند تا به عراق منتقل کنند، دل خیلی از افراد به درد آمد. ولی این نکته هرگز به جهانیان گفته نشد که او در واشنگتن و عضوی از خانواده سلطنتی است و ظاهر شدن وی در کنگره توسط روابط عمومی شرکت ارتباطاتی «هیل و نولتون» به نمایندگی از سوی کویتیها بوده و این مساله کاملا صحنه سازی شده بود. ایجاد ابهام و شائبه 🔹روش ابهام، برگرفته از نظریه روانشناسی است. به باور پیروان این نظریه، ذهن آدمی ابهام را برنمی تابد و تنش برخاسته از ابهام آدمی را به تکاپو وا می دارد و او را تا رفع آن فعال نگه می دارد. 🔸کارشناسان عملیات روانی برای تاثیرگذاری بیشتر، پیام خود را به صورت اشاره و مجمل به اذهان منتقل می کنند و این فرصت را به آنان می دهند که خود با اندیشیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب دست یابند. شیوه تحريف 🔹دنیای واقعیت ها برای تمام مردم یکسان نیست. آنچه ما آن را واقعی یا تحریف شده میدانیم به تجربه های گذشته، خواسته های کنونی و امیدهای آینده ما بستگی دارد. 🔸تحریف طیف وسیعی از دروغ تا کتمان حقایق را در برمی گیرد و می تواند به شکل متهم نمودن و حقیر کردن مخالفان و تحریف و تعریف و بزرگ کردن امتیازات طرفداران باشد. 🔹مخدوش کردن اطلاعات، پرت کردن حواس مخاطب، جلب توجه او به مسائل دیگر به طوری که از موضوع اصلی غفلت کند، ساده کردن بیش از حد مسائل پیچیده از شیوه های تحریف واقعیتها به شمار می رود. روش القای غم و نا امیدی 🔸غم نوعی از حالت روانی است که در اثر عدم تطابق انتظار فرد یا جامعه با موقعیت موجود و کنونی به وجود می‌آید. 🔹برای القای غم سعی می‌شود تصویر نامطلوب و نامتوازنی نسبت به انتظارات موجود، موقعیت و شرایط ارائه شده و متقابلا آرزوها و آرمانهای فرد یا جامعه، دور از دسترس قلمداد شود. 🔸در عملیات روانی ، کوچک نمایی نقاط مثبت در کنار بزرگنمایی آرزوها و خواسته ها و کوچک نمایی امکانات و دستاوردها یکی از روشهای القای غم و یاس است. 🔸القای غم و اندوه یکی از شیوه های مهم عملیات روانی است که ملهم از درک ماهیت روانشناسی و جامعه شناسی است و تصور و تلقین آن به آسانی صورت می گیرد؛ زیرا احساسات و عواطف افراد شبیه یکدیگر است. 🔹القای غم و اندوه، همچنین در وضعیت که متضمن تغییر و کاهش عاطفی، کاهش تنوع، کاهش زیبایی، کاهش امنیت و امیدواری و افزایش خشونت و سوءظن نیز باشد، صورت می گیرد. شیوه تفرقه 🔸یکی دیگر از شیوه های اجرای عملیات روانی تفرقه است که با بهره گیری مناسب از شگردهایی چون و پخش اکاذیب، اغراق و مبالغه، تحریف و دیگر ترفندهای مشابه، موجب ایجاد تغییرات موردنظر در اطلاعات افراد یا جامعه هدف و در نهایت باعث بروز وضعیت بحرانی میشود. 🔹این تغییر اطلاعات معمولا به کمک ایجاد نوعی و روحی پدید می آید که در نهایت به و تضعیف وحدت ملی منجر می شود. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎تکنیک روانشناختی "شورش علیه حقیقت" 1⃣دیکتاتوری مخفی چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟ 2⃣چرا و چگونه همرنگ جماعت می‌شویم و چگونه رقم می‌خورد؟ 3⃣آزمایش روانشناختی "سالمون اَش" چگونه را تحلیل می‌کند؟ 4⃣ رد پای عوامل فرهنگی و ادبیاتی در "همراهی با جماعت" و "غلتیدن در تله اکثریت" حاکی از چیست؟ 🆔@asre_tabyin
🔎سه چالش اصلی انقلاب در سه دهه بعد از جنگ و سه راهبرد کلان برای امروز ▫️شناخت ابَرچالش‌های نظام در هر دهه یا دوره، برای طراحی نقشه ها، آرایش نیروها و بسیج توانایی ها اهمیت بسزایی دارد. اینکه تمرکز نظام در چه سمت و سویی رقم بخورد و اصل و فرع ماجرا را چگونه ببینیم حائز اهمیت است. 1⃣ چالش در بنیادهای معرفتی: نظام و انقلاب بعد از جنگ که نیاز به ریکاوری اقتصادی و آرامش روانی داشت، در با در ساحت‌های فلسفی و ایدئولوژیک مواجه شد. پلورالیزم دینی، گستره دین، تساهل و تسامح، علم و ایمان و سکولاریزم و هرمنوتیک و تفسیرهای مختلف از دین، رهاورد و محور مباحث همان دوره بودند. در این دهه اندیشه های و و شاگردان این دو بزرگوار، آنتی تز شبهات بودند و تا حد زیادی توان جبهه انقلاب را تجمیع و ترمیم کردند. 2⃣ چالش کارآمدی، تولید علم و استراتژی های دانشی: در و با طرح مباحث تولید علم، شبهات و هجمه‌ها بوی دیگری گرفت. هرچند که عبور از این مرحله هم برای تقویت و محک نظام، ضروری بود. اینکه روش و استراتژی جمهوری اسلامی در ساحت هویت دانشی و تولیدعلم بومی برای و چیست. رهبر عزیز انقلاب در همان اوایل دهه هشتاد با طرح و ایده ، شیوه مواجهه با این ابَرچالش را بیان نمودند. اشکال این برهه از طرف ما، ماندن بیش از اندازه در ساحت مبانی و ایستگاه نخست بود. طرح عریض و طویل مباحث مفهوم‌شناختی و کلیشه‌ کردن‌کرسی‌ های آزاداندیشی را از آسیب‌های این دهه می‌توان برشمرد. 3⃣ چالش‌ رسانه و مدیریت افکار عمومی با ظهور شبکه‌های اجتماعی: اگر بطور دقیق از شکل‌گیری چالش‌ دهه اخیر(نود) تا به امروز سخن بگوییم، باید اذعان کرد که در ادامه دهه گذشته شکل گرفت. یعنی بخشی از بر مدار و سوار ضعف های دهه قبل و قبل تر خود بود. رونق تولید علم در سلول‌های بنیادین و مهندسی هسته‌ای و موشکی و نانوتکنولوژی به ساحت اقتصاد و فرهنگ امتداد نیافت. بانک و بورس و بازار دچار چالش بودند و هستند و رهبرانقلاب بارها با نامگذاری اقتصادی سال‌جدید، به تمرکز در حل این مساله تاکید و توجه داشتند و دارند. اما زبان رسانه و در خدمت بزرگنمایی این ضعف‌ها و کوچکنمایی قوت‌ها قرار گرفت. هدفگذاری این چالش بزرگ، و ایجاد تقابل میان افکارعمومی و انقلاب است. 🔻با این اوصاف اما چه باید کرد؟ 1⃣در ساحت نخست بایستی در قالب توسعه و تدقیق ، بنیادهای فکری_معرفتی و افق انقلاب اسلامی را به زبان درآمیخت و بازخوانی مجددی برای دهه هشتادی و نودی ها در این زمینه داشت. حلقه های صالحین را گسترش کمی و کیفی داد و مدل های فرهنگی و روایی را روزآمد کرد. 2⃣در ساحت دوم نیز، مسیر تولید علوم انسانی را مثل سایر رشته های فنی و مهندسی و پزشکی البته با بازنگری نمود و ریل اثر و کاربست دانش ها و ایده های مطرح شده را تقویت کرد و سرگردانی طرح‌ها، هرز رفتن اندیشه‌ها و پایان‌نامه‌ها و تالیفات را مدیریت نمود. 3⃣در ساحت سوم که افکارعمومی را توام با تردید و اطلاعات گمراه کننده و شایعات و دچار مسمومیت خبری می‌کند، بایستی آرایش رسانه ای هدفمند را در دستور کار داشت. و شخصیت های تحلیلگر و ارتقای و دروازه بانی خبر در کنار راه اندازی _ملی_اطلاعات و تقویت پلتفرم‌های داخلی برای بالابردن مقاومت ذهنی مخاطبین در ، راه برون رفت از چالش دهه اخیر و آتی انقلاب اسلامی است. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin
🔎سه پارادایم در تحلیل راهبردی ماجرای فیلترینگ! ▫️در بحث فیلترینگ، متغیرهای متعددی درگیر و دخیل در ماجرا هستند که هرکدام به تنهایی قادرند که نتیجه معادله را تغییر دهند. از تبعات فرهنگی ماجرا که دور زدن قانون و افزایش فیلترشکن ها و رواج ضدفرهنگ و اخلاقیات تا تبعات اقتصادی که اینروزها با عنوان کسب و کار مجازی مطرح می شود و متغیر جدی بنام امنیت که بعنوان دلیل جدی بحث فیلترینگ مطرح می‌شود. 🔻اما نگاه راهبردی چه می‌گوید؟ با متفاوت و متنوع و البته وجود دارد که مدنظر قرار دادن تمامی گونه‌ها، ماتریس چندوجهی در بحث تصمیم سازی ایجاد می‌کند. 1⃣رویکرد و پارادایم سیاست: در این پیشفرض، دیپلماسی ما بسمت تسخیر است. استراتژی این روند، تاسیس و راه اندازی است و نتیجه و کارکرد این دکترین، در بلندمدت محسوب می‌شود. 2⃣رویکرد و پارادایم مدیریت: دیپلماسی این اگزیوم و پیشفرض بسمت است و اینکه چه کسی در چه بستری عمل کند را مدنظر قرار می‌دهد. استراتژی این رویکرد هم و حمایت از پلتفرم های داخلی است. پیامد و کارکرد این دکترین، نتایج موقت و پارتیزانی در باب و تبعات منفی اجتماعی و فرهنگی بالا در بلندمدت خواهد بود. 3⃣رویکرد و پارادایم فرهنگ: زبان و دیپلماسی این نگرش، بسمت است و تعیین می‌کند که هر بازیگری چگونه بازی کند. استراتژی این مدل هم ارتقا و است و پیامد و نتیجه اش در میان مدت، و بازتولید مقاومت ذهنی در کاربران در برابر جنگ‌های شناختی است. 🔸رویکرد اول را باید تسریع بخشید تا زمین بازی را با قواعد خودی ترسیم کنیم. رویکرد دوم برای بزنگاه‌ها در تمام دنیا اجرا می‌شود و درحد درمان موقت، طبیعی و معقول و ممکن است. رویکرد سوم از نان شب واجب‌تر است و همین الان هم برای اقدام پژوهی اش دیر است. جامعه ما امنیت و حکمرانی و فرهنگ را بایستی توامان تجربه کند و مواجهه کاریکاتوری امکان تداوم راهبردی ندارد. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin
🔎اغتشاشات؛ از فاشیسم مجازی تا شارلاتانیزم دانشگاهی ▫️بنظر می رسد که با پیگیری خط سیر اغتشاشات خاموش شده و سرگردان، می توان قضایای دانشگاه شریف و...را یک انسداد و بن بست تاکتیکی برای اغتشاشگران و عوامل اصلی ماجرا دانست. اما چگونه؟ 1⃣ انگاره سازی با نقطه شروع مجازی: هشتگ سازی صورت گرفت تا انگاره آشوب و دیکتاتوری و مبارزه برای آزادی توهمی تقویت ‌شود. اما این تازه آغاز ماجرا بود. روایت های غلط و اطلاعات گمراه کننده و اخبارجعلی پمپاژ می‌شد که مچ نظام را با بخوابانند. در واقع طی یک سعی بر این بود که ذهنیت اجتماعی را با ، فریب دهند و برای میدان مسموم از پیش ساخته مهیا کنند. 2⃣ آشوب سازی و آنارشیسم در کف خیابان و تولید خط التهاب: افکارعمومی اسیرشده باید در گودی واقعیت محک می‌خورد. بیشتر شاهد اجیرشدگان بودیم و البته جسته و گریخته و بطور بزن دررویی، کشته ساختند و خون های مظلومی به زمین ریخته شد و التهاب آفرینی مصنوعی صورت گرفت اما به کف اهدافشان هم نرسیدند. در واقع تیر در امتداد فاشیسم به سنگ خورد و هرج و مرج پیش بینی شده مشتری های پروپاقرص نداشت. 3⃣ شارلاتانیزم دانشگاهی با ترفند انسداد دانش و گقتگو: حال که دعوت نظام و نخبگان و مردم و رسانه ها به گفتگو مقبول واقع شده بود، روند و ریل آشوب‌ها باید تغییر می‌کرد. هم بخاطر حفظ آبرو و وجهه اعتراضات(اغتشاشات) و هم آخرین تلاش ها برای حفظ سنگرهای اغتشاش لازم به بود. اما وقتی ماهیت آنارشیستی بر عقلانیت سایه انداخت، در فرمت دانشگاهی اش را شاهد خواهیم بود. شکستن در و پنجره دانشگاه و حمله به سلف سرویس و فحش و شعارهای رکیک علیه سخنگوی دولت و سایرین توسط عده معدودی از معترضین بجای طرح سوال و گفتگو، شاهد بر این مدعا در این چند روز اخیر است. 🔻عوامل پشت صحنه با ابزار این و چه بسا فریب خورده و البته هیجان زده، در واقع با التهاب آفرینی در دانشگاه(شریف) و ...سعی بر این داشت و دارد که و را دیکتاتورگونه بر سر نظام و افکارعمومی فرود آورند. در واقع ابزار دانش و اعتبار دانشگاه و سکوی دانشجو، یک برای فریب اجتماعی است که و کوموله گردان آمریکایی_صهیونیستی را برای افکار عمومی طراحی کند. ✍علیرضامحمدلو، کارشناس رسانه 🆔@asre_tabyin
🔎مینیمالیسم تاکتیکی اغتشاشات با پوشش دانشگاهی ▫️در یادداشت های گذشته با محوریت جنگ شناختی از میدان مجازی، میدانی و دانشی اغتشاشات سخن گفته بودیم. اما شکست در میدان بزرگتر و فراگیر، عقب نشینی به سنگرها و پاتوق های کوچکتر را باعث شده و در راستای حفظ وجاهت و خط آتش، به یک مینیمالیسم تاکتیکی تغییر وضعیت داده‌اند. 1⃣فاشیسم مجازی: با هشتگ سازی مهندسی شده و ترندینگ مصنوعی، دمکراسی یکطرفه و کنترل شده ای به تصویر می‌کشند. 2⃣آنارشیسم میدانی: با آشوب های لمپنی و کف خیابانی و کشته سازی های هدفمند جهت شعله ور کردن هیجانات، هرج و مرج و آنارشیسم را تئوریزه می‌کنند. 3⃣پوپولیست های شارلاتان: با اعتبار دانش و پوشش دانشگاهی و تحریم فضای گفتگو، شارلاتانیزم نوین را رقم می‌زنند. 🔸فراموش نکنیم که و گشودن پنجره اغتشاشات در مغز و اکوسیستم فکری جامعه(دانشگاه)، یعنی در سطح اجتماعی است. 🔹۱.آتش زدن پرچم گفتگو و ۲.راه‌اندازی جنگ اعصاب در فضای خبری و ۳.تحریک بدنه ارزشی جامعه و ۴.ورود نیروهای امنیتی و ۵.تصویرسازی از خشونت و برخورد ۶. تدارک اغتساشات تلافی جویانه علیه پلیس و...روندی است که پیش بینی شده تا دومینویی برای اغتشاشات رقم بزنند و با و اتلاف انرژی و خسته کردن افکارعمومی، چه بسا صورتبندی نوینی را برای مساله ایجاد کرده و نظام را وادار به و عقب نشینی کنند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎سه چالش اصلی انقلاب در سه دهه بعد از جنگ 1⃣ دهه هفتاد و چالش در بنیادهای معرفتی 2⃣دهه هشتاد و چالش تولیدعلم و استراتژی‌های دانشی 3⃣دهه نود و چالش رسانه ای و مساله افکارعمومی 🔻با ترکیب این سه وضعیت در موقعیت فعلی چه باید کرد؟ 🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🔎مینیمالیسم تاکتیکی اغتشاشات با پوشش دانشگاهی ▫️در یادداشت های گذشته با محوریت جنگ شناختی از #مثلث
🔎چرا دانشگاه‌ سیبل ناآرامی شد؟ 🔸بانی و عامل اغتشاش بخوبی می‌داند که استراتژی گفتگو یعنی برقراری آرامش یعنی آنتی تز اغتشاش. وقتی دانشگاه که نرم افزار یک جامعه محسوب می‌شود فعال شد، یعنی عقلانیت بر هیجانات غالب می‌شود و این برخلاف منطق هیجان محور اغتشاش و ناآرامی‌های دست‌ساز است. 🔸پس تعجب نکنید که چرا سعی دارند که فضای دانشگاه را به بهانه سلف سرویس مختلط و حضور سلبریتی هایی مثل فردوسی پور و با چاشنی فحش و شعارهای رکیک در مرز التهاب نگه دارند. ایده اغتشاش در دانشگاه که قلب گفتگو و آزاداندیشی است خفه خواهد شد و این یعنی خط پایان اغتشاش و ناآرامی. 🔻بن‌بست گفتگو یعنی بازتولید خشونت، شلوغی دانشگاه یعنی امید بازگشت اغتشاش به کف خیابان... ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
 ⛔️ ‌بحران در متن، آرامش در عکس 🔶وقتی یک ، یا در و اتفاق می‌افتد، یک قاعده‌ی مرسوم وجود دارد... 👇👇👇 🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
 ⛔️ ‌بحران در متن ، آرامش در عکس 🔹 وقتی یک ، یا توی و اتفاق می‌افتد، یک قاعده‌ی مرسوم وجود دارد؛ شما هیچ عکسی از کشته‌شده‌ها یا صحنه‌های دلخراش نمی‌بینید. در بخش‌های مختلف خبری فقط ماشین‌های یا خودروهای را می‌بینید و این حس به مخاطب منتقل می‌شود که اوضاع تحت‌ کنترل است. 🔹این رویه فقط مربوط محدود به حوادث نیست؛ توی هر خبر «منفی»، عکس‌هایی «مثبت» انتخاب می‌شوند. به‌عنوان مثال اگر شما بخواهید خبر «بحران و اولین مورد مرگ در اثر آن» را منتشر کنید، چه عکسی برایش انتخاب می‌کنید؟ برای این خبر در ، عکس یک دختر شاد و پرانرژی در یکی از نقاط توریستی اروپا را گذاشته که ماسک زده و چشم‌هایش نشان می‌دهد در حال خندیدن است. (تصویر دوم) 🔹 یا برای خبر گرمای شدید هوا و مرگ در اثر آن، چه عکسی مناسب؟ به‌عنوان مثال، تیتر گزارش این است: «موج گرمای کشنده در اروپا بی‌سابقه است؛ میزان مرگ‌ومیر نباید اینگونه باشد.» در این مطلب به میزان مرگ ناشی از و جزئیات آن اشاره شده ولی تمرکز اصلی گزارش روی افراد بی‌خانمانی است که در موج گرما قربانی اصلی هستند. موضوعی که ذاتاً تلخ و تکان‌دهنده است اما در عکس گزارش، خبری از بی‌خانمان‌ها یا مرگ افراد در اثر گرمازدگی نیست؛ عکسی که برای این گزارش انتخاب شده، پیرمردی را نشان می‌دهد که در حال آب‌تنی در میان فواره‌ها است.(تصویر سوم و چهارم) 🔷امانوئل طیب، استاد علوم سیاسی دانشگاه لیون فرانسه دراین‌باره می‌گوید: درحالی‌که بیشتر اخبار را ، و تشکیل می‌دهد اما در اخباری که در یا منتشر می‎شود، تصاویر مربوط به این خشونت‌ها اغلب حذف می‌شود. در ، در مورد این موضوعات بیشتر «حرف می‌زنند» تا اینکه تصاویر را نشان دهند؛ گاهی حتی بینندگان هیچ عکسی در مورد اتفاق بدی که در کشورشان افتاده است را نمی‌بینند. (تصویر پنجم) ❌حفظ امنیت و عموم مردم در عین دادن اطلاعات از حادثه یا بحران، یک قاعده‌ی جدی در رسانه‌های غرب است که خود می‌تواند در جلوگیری از تشدید بحران نقش مهمی داشته باشد. و حالا مقایسه کنید با نحوه‌ی پوشش چنین اتفاقاتی در رسانه‌های ایران. آیا رسانه‌های ایرانی، در جهت بحران عمل می‌کنند یا بحران؟! ✍سیده راضیه حسینی 🆔@asre_tabyin