eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎هفت خط خبری رسانه‌های معاند پس از عملیات «وعده صادق» ✍علیرضا محمدلو 🔸پیروز جنگ‌های پسامدرن در عرصه رسانه و سطح افکار عمومی تعیین یا نهایی می‌شود. همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند؛ جنگ‌های اصلی امروز در و رسانه‌ها رقم می‌خورد و برنده نهایی همانجا مشخص می‌شود و تسخیر مغز‌ها و افکارعمومی از سلطه بر سرزمین‌ها مهمتر است. 🔸اسرائیل پس از عملیات تاریخی طوفان الاقصی که هم در میدان، ضربه جبران‌ناپذیری از حماس و جبهه مقاومت دریافت کرد و هم در ساحت رسانه‌ای به نفرت فراگیر محکوم شد، در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ (۱۴ آوریل ۲۰۲۴) نیز در تلافی حمله به ایران در سوریه، با عملیات بی‌نظیر و تاریخی «وعده صادق» از جانب ایران مواجه شد. 🔸شکست هیمنه گنبدآهنین و پدافند ارتش اسرائیل در رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی باعث شد تا این رژیم و رسانه‌های معاند و همراهش، نتیجه نهایی بازی را به میدان رسانه حواله داده و با و روایت، عمق فاجعه و شکست هیمنه پوشالی را کاهش دهد که خط خبری‌های هفت گانه‌ای که تاکنون در دستور کار رسانه‌های معاند قرار گرفته است را در ادامه مرور می‌کنیم. ۱. کوچک‌نمایی عملیات و فرار از تصویر بازنده: سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل و رسانه‌های صهیونیستی با ادعای اینکه آسیب جزئی به یک منطقه نظامی وارد شده و غالب موشک‌ها و پهباد‌ها رهگیری شده‌اند، درصددند تا با حفظ ابهت نظامی از تصویر بازنده خود همچون پسا فرار کنند. ۲. تحقیر عملیات و خنثی‌سازی حس افتخار و اقتدار: رسانه‌های صهیونیستی تلاش می‌کنند، با سانسور یا بایکوت یا جعل معکوس اتفاقات موشکی و پهپادی و عباراتی فیک و خفیف همچون زخمی شدن کودکی مسلمان در عملیات گسترده ایران و سقوط بخشی از پهپاد‌ها و موشک‌ها در نقطه مبدأ یا حین پرواز، علاوه بر کوچک‌نمایی و تحقیر عملیات، با چاشنی مظلوم‌نمایی، افکار عمومی را علیه حاکمیت تحریک کرده و حس افتخار و اقتدار ایرانی را خنثی کنند. ۳. عوام‌فریبی و دوقطبی نخ‌نمای مردم_حاکمیت: اینترنشنال به نقل از مقامات اسرائیلی نوشته است، که ما در حال مبارزه با حکومت ایران هستیم نه مردم ایران و بی‌بی‌سی به نقل از ربع پهلوی گفته؛ جمهوری اسلامی دشمن مشترک ایران و اسرائیل است. با این عبارت این جریان رسانه‌ای مترصد است تا حمایت مردمی عملیات را به گروه‌های رادیکال و مذهبی کاهش داده و یک فرصت انسجام‌بخش تمام‌عیار را به یک تهدید گسل‌آفرین در جامعه تبدیل کرده و وانمود کند، مردم ایران از عملیات تاریخی دیشب رضایت ندارند. از طریق لینک خبرگزاری ایکنا https://iqna.ir/00HfKZ 🆔@asre_tabyin
🔎سه محور جنگ شناختی در سطح بین المللی علیه عملیات وعده صادق 🔻اسرائیل در میدان شکست خورده و در دیپلماسی به پیچیدگی و بن بست رسیده ولی حربه رسانه و جنگ شناختی را جهت جبران ماجرا در ساحت افکارعمومی همچنان فعال و تا دندان مسلح حفظ کرده است. برای ۱.تضعیف و کمرنگ سازی وعده صادق و ۲.تقویت پرستیژ و احیای ابهت اسرائیل و ۳.ایجاد شکاف در لایه افکارعمومی جبهه مقاومت در سطح بین‌المللی باعث شده که محورهای گسل سازی را به شرح ذیل طراحی کند؛ 1️⃣ ایران هراسی(امپراطوری): مطبوعات غربی، عربی، عبری درصدد هستند که با تکرو و یاغی خواندن ایران در اقدام نظامی و حربه سازمان ملل و شورای امنیت و سازمان انرژی اتمی، اَبَرشرکای استراتژیک ایران در منطقه و جهان را از ظهور یک هراسان کرده و قدرت گرفتن ایران را در جهت نظم نوین منطقه و جهان ترسیم کنند. 2️⃣ فارسی هراسی(نژاد و زبان): مطبوعات ترکیه ای و اماراتی و... درصدد هستند که با عبارت احیای امپراطوری فارسی و یادآوری تاریخ پادشاهی ایران و برجسته کردن دوگانه فارس_عرب و فارس_ترک(عثمانی)، دولت ها و ملت های مسلمان منطقه را از حمایت و تحسین ایران فارغ کرده و را بر مساله فلسطین و حمایت از غزه غالب کنند. 3️⃣ شیعه هراسی(مذهب): این هم سومین محوری است که در جهت کاهش برد و کمینه سازی وعده صادق از حیث اثر راهبردی در حال برجسته سازی و مانور مطبوعاتی است. رسانه های معاند، با تغییر گفتمان تقابل ظالم_مظلوم و نژادی عربی_عبری جلوه دادن ماجرا، شیعه را جریانی مخل و جاه طلب و ماجراجو مطرح کرده و انسجام افکارعمومی منطقه علیه اسرائیل را با طرح دچار شکاف کنند. 🔹بر اصحاب رسانه در سطح کنشگری منطقه ای و جهانی است که در نوع فعالیت رسانه‌ای به این محورها دقت کرده و عبارات و واژه های شکاف آفرین و ضدانسجام راهبردی را مدیریت کنند و افکارعمومی را در ضدیت با اسرائیل و ذیل گفتمان تقابل ظالم_مظلوم و مستکبر_مستضعف، یکدست و شانه به شانه و همسو نگهدارند و عملیات و طوفان الاقصی را در سطح افکارعمومی جهانی با تصویر برنده، قوی، موثر و منسجم، راهبری کنند. ✍️علیرضامحمدلو 🌐 لینک مطلب در عصرتبیین 🆔@asre_tabyin
🎯 مجبور نیستیم هر فناوری جدیدی را به زندگی خود راه دهیم — «انتخاب‌گرایی فناوری» چیست و چه تفاوتی با بدبینی به فناوری دارد؟ 📍نیل پستمن، نظریه‌پرداز برجستهٔ ارتباطات، در سال ۱۹۹۲ گفت که ما در عصر «تکنوپولی» زندگی می‌کنیم. به اعتقاد او، ذهنیت پس از دورهٔ تکنوکراسی رواج یافته و اکنون «همۀ ابعاد حیات فرهنگی ما تسلیم حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری» شده است. اما مفهوم «تکنوپولی» یعنی چه؟ ارتباط آن با رسانه‌های اجتماعی و فناوری چیست؟‌ و آیا راهی برای گریز از این حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری وجود دارد؟ 🔖 ۳۰۴۴ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۷ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/x92115 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔎"شهیدانه" یک فناوری اجتماعی بود و مصطفی مصداق آتش به اختیار 🔸 او از جنس رویداد متفاوت و جذاب بود در میان روندهای مایوس کننده و خستگی آفرین روزمره. خلاف جریان آب هم شنا می‌کرد و ایستایی برایش بی‌رنگ و عاری از معنا بود. 🔸هر کسی که یکبار هم تجربه معاشرت و گفتگو با مصطفی را داشته باشد بخوبی متوجه این ماجرا می‌شود که بمب انرژی و تحرک و ایده پردازی بود و مصداق بارز جریان آتش به اختیار در فرمایشات رهبر انقلاب. حیف است که در روایت های شخصی خلاصه شود و بایستی ساعت ها در توصیف و تحلیل فعالیت های فرهنگی ازین دست، گفتگو و صورت بگیرد و با نگاشت علمی و با توجه به قوت ها،فرصت سازی‌ها، تاثیرها و دلالت هایش به یک مدل و مانیفست عملیاتی در جریان فرهنگی شهر تبدیل شود. 🔸لازم دانستم که در حد قلم الکن و نارسایم در توصیف مدل کنشگری این عزیز فقید چند خطی بنویسم که او یک الگوی کم رقیب برای حلقه های میانی در شهر بود. در جای درستی ایستاده بود و با ادبیات ایثار و شهادت، زیست فرهنگی و سبک تعاملش، علامت سوالی بود بر پیشانی گفتمان های کت و شلواری اُتو کشیده و که سالی یک یا چندبار و بصورت نمایشی یا کلیشه‌ای، یادواره‌ای برای شهدا ترتیب می‌دادند و دِین خود را به دفاع مقدس ادا کرده و از خجالت شهدا هم در می‌آمدند! 🔸اما مصطفی در جای درستی ایستاده بود و با منش شهدایی، کنش فرهنگی، آتش به اختیار و البته معقول و منضبط و نه آنارشیستی و بدون برنامه، عطر و بوی شهادت را از انتهای گلزار شهدا و بالای تپه شهدای شهرستان خوی با فناوری های شناخته شده ای چون مراسمات هیات، روضه خانگی،خدمت به محرومان و دست‌گیری و دلجویی از سیل یا زلزله زدگان شهرستان و مدیریت گروه‌های سرود و...، تا راهبری می‌کرد. 🔸آری شهر ما مدت هاست که شهدا را با این فرزند شهید می‌شناسد و هر جا نام و یادی از اسطوره‌های جنگ و شهادت در شهرستان خوی باشد، تصویر و خاطرات این روحانی مخلص، دوست داشتنی، کاربلد و باسواد خواهد درخشید. او به ما یاد داد که معطل ساختارها برای تولید حرکت عمومی در جامعه نباشیم و برای کارفرهنگی، اسیر ظواهر مدرن و دیسیپلین های اداری و فیگورهای فرهنگی با فرمت ، فرمایشی و هزینه زای امروزی نشویم. 🔸ا‌و در سطح و توان خودش برای شهدا تمام قد ایستاد و پاتوق شهدا را رونق داد و برای خیمه شهادت در شهرستان، مشتری‌های نوجوان و جوان قابل توجهی جذب کرد. او ترجمه درستی از آیه شریفه "قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا للّه مثنی و فرادی" بود و برای پدر شهید و یاران دفاع مقدسی‌ سردار، سنگ تمام گذاشت و رفت. 🔸ناگفته نماند که در اندیشه رهبر انقلاب با توجه به فرمایشات ایشان در تاریخ ۱۳۹۸/۳/۱، نیاز کشور به یک حرکت عمومی و تحقق بخشیدن حکمرانی مردمی، جز با تاسیس حلقه‌های میانی متشکل از جوانان متعهد، کاربلد، باسواد و انقلابی رقم نمی‌خورد. 🔸در همین راستا و با گره زدن ایمان و ابتکار و خلاقیت، گلزار و وادی رحمت را امتداد فرهنگی بخشید و مکانی سوت و کور و خلوت را به تبدیل نمود. توضیح بیشتر اینکه حلقه‌های میانی در یک معنا، ساختاری غیر رسمی جهت اتصال جامعه با دین و فرهنگ و ایدئولوژی هستند که در بستر فناوری های اجتماعی محقق می‌شوند. 🔸"شهیدانه" یک بود که با چینش و ترکیب درستی در لایه فرهنگی شهرستان خوی جانمایی شد و یک ایستگاه رشد ایمانی را جامه عمل پوشانید. فضایی برای مانور فرهنگ متعالی شهادت در پیچیدگی های مدرنیته مهیا نمود و سرعت زیست مدرن و فرهنگ مادی و دنیازده امروزی را در روزهایی از هفته به چالش کشید. 🔸نقشه بزرگ اون این بود که یاد خدا و عمل صالح و "معنویت در صحنه" و نه "معنویت در صومعه" و "سکولار" و "عاری از شریعت"، در ذهنیت اجتماعی تثبیت شود. در نگاه مصطفی و افرادی که برای فرهنگ‌ شهدا عرق می‌ریزند و هزینه می‌دهند، آلترناتیو و نسخه جایگزین برای زیست بدون خدا و زندگی سکولار امروزی، نزدیک شدن به شهدا و زندگی به سبک شهداست. تجربه لذت عمیق از زندگی بدون گناه و افسردگی و هیجانات آنی و در لحظه، در پرتو شهدا، شدنی و ممکن است. سایه شهدا برای زندگی بهتر و لذت عمیق‌تر بلند است. 🔸 و در آخر اینکه ممنونم از مصطفای عزیز و دوست داشتتی مرحوم(چه واژه نفس گیری) به پاس تمام عرق هایی که ریخت و دوندگی های بی منت و تحمل رشک برانگیزش در برابر ناملایمتی ها و پاپس نکشیدن هایش برای تثبیت فرهنگ شهادت در شهر. 🔸غبطه میخوریم به حالش و امیدوارم که مسئولین گرامی شهرمان یاد و نام این عزیز را در گرو حمایت از جوانان،اجتماعات و گروه‌های فرهنگی آتش به اختیار،مخلص و کاردان شهرمان دانسته و در جهت اعتلای دینداری در جامعه به الگوی حلقه های میانی توجه بیش از پیشی عنایت نمایند. یادم نمیکنی و زیادم نمیروی، یادت بخیر یار فراموشکار من ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎 آیا تلفن‌ همراه دانش‌آموزان را کندذهن‌ کرده است؟ — گوشی‌های همراه در مدارس سلاح‌های حواس‌پرتیِ جمعی هستند 📍نتایج معروف‌ترین آزمون سنجش توانمندی دانش‌آموزان در جهان نشان می‌دهد که طی چند سال گذشته عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در کشورهای مختلف تدریجاً ضعیف و ضعیف‌تر شده است. برخی گمان می‌کردند همه‌گیری کرونا و شرایط نامطلوب آموزش در آن دوره باعث این افت بی‌سابقه شده است، ولی تحقیقات اخیر نشان می‌دهند این سیر نزولی پیش از دورهٔ کرونا آغاز شده. آخرین گزارش برنامهٔ بین‌المللی ارزیابی دانش‌آموزان، موسوم به پی‌آی‌اس‌اِی، به گوشی‌های همراه را مقصر اصلی داستان می‌داند. 🔖 ۱۰۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۶ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/w51475 🆔@asre_tabyin
🔎موضوع حجاب و سه کلیدواژه مهم ▫️موضوعی که تحت عنوان یا مدیریت حجاب در جامعه مطرح می شود فارغ از شعار و شوآف این یا آن گزینه، ذیل واژه بایستی راهبری شود: 1⃣ فرهنگ: تعیین کننده / / رهایی بخش 2⃣ اقتدار: تامین کننده/ / الهام‌ بخش 3⃣ رسانه: تکمیل کننده/ /آگاهی‌ بخش 🔻پ.ن: تذکر لسانی، کنش فرهنگی، کار تبیینی همیشه در اولویت است. مظهر اقتدار هم در تقابل با خط فساد و ریل های فسادآفرین نه نقطه های فریب خورده است. اقتدار در واقع چترحمایتی برای کنترل تنش های احتمالی و حداقلی در عملیات تذکر لسانی و کارفرهنگی_تبیینی است. 🔸سلب تنش ها در چتر قانون است نه ایجاد تنش به نام قانون. تذکر ذیل امنیت با ضلع روایت در واقع تلاش می کند تا فضای اجتماعی را نسبت به فرهنگ حجاب به نفع و سمت مثبتی حساس کند.آنچیزی که جریان پنهانی درصدد بوده تا افکارعمومی را نسبت به این مقوله بی تفاوت یا در تقابل قرار دهد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎شورش عقلانیت علیه صهیونیسم در دانشگاه‌های آمریکا 🔸ماشین مدرنیته با سه ضلعی تکنولوژی، ساختار و دانش توانسته تمدنی را دست و پا کرده و میدان‌های عینی و ذهنی و مجازی را به تسخیر خود در آورد. اما اتفاقی که بعد طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق در رخ داده و هزاران استاد و دانشجو و ده ها دانشگاه در حمایت از به راهپیمایی و تجمع خیابانی دست زده‌اند، یک مساله استراتژیک علیه منافع محسوب می‌شود که فصل نوینی را در ساحت افکارعمومی جهان بین الملل و ساختارهای دانشی چه بسا رقم بزند. 1⃣ لایه عینی و مداخله تکنوکراسی: جریان صهیونیستی آمریکا در این سطح نشان داده که مدیریت بحران را در تقابل با توده ها و افکارعمومی بهرحال بلد است. از جنبش وال استریت تا جنبش های اجتماعی و اقتصادی دیگری که در دهه ها و دوره های مختلف رخ داده و نهایتا با مشت آهنین و محرومیت ساختاری به زیر پوست شهر فروکش کرده است. ضمن اینکه با و سرگرمی و فناوری هالیوود و سینمای جادویی آمریکا، به تعبیر گرامشی در دستور کار آمریکا برای مدیریت افکارعمومی قرار دارد. تکنوکراسی در این لایه اوج می‌گیرد و به تعبیر نیل پستمن به تکنوپولی(تسلط تکنولوژی بر فرهنگ) می انجامد. 2⃣ لایه مجازی و مداخله اینفوکراسی: در این سطح که اینفوکراسی یا و موج سوم تافلری نامیده می‌شود نیز حکمران فعلی جهان با وجود متا و ایکس و گوگل و آمازون و یوتیوپ و فیسبوک و...بدون شک صهیونیسم و آمریکاست. مبارزه در چنین سطحی نیز یک مدل تاکتیکی دارد و غیر از محدود و معدود نتایجی بایستی اذعان داشت که تابحال حداقل نتیجه جدی و عمیقی به نفع جبهه حق رقم نخورده است. کاستلز در کتاب شبکه های خشم و امید در عصراینترنت هم توصیفی از جنبش های مردمی مجازی در خاورمیانه و آفریقا ارائه می‌دهد که همانجا نیز مداخله‌گری صهیونیسم جهانی در برآیند جنبش ها روشن است. 3⃣ لایه ذهنی(علمی) و مداخله بروکراسی: در این ساحت نیز با توجه به توسعه دانش و فناوری و بسط ید ، مدرنیته با نقاب پوزیتویسم و توسعه و اقتصاد بازار و ویترین بورس و بانک، اتاق های فکر و ذهن تصمیم ساز جوامع را تسخیر کرده و ساختارهای بروکراتیک را تقویت و بازتولید می‌کند. در واقع را در خدمت بسط و توسعه انواع عقلانیت مدرن(ابزاری، ارتباطی،انتقادی) به کار می‌گیرد و تصویر جادویی و بی‌رقیب از ماشین مدرنیته را تکمیل می‌کند. 🔸اما آنچه که در بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر و درجه یک آمریکا در حال رخ دادن است، حاکی از این واقعیت تلقی می‌شود که یک فارغ از پارادایم عقلانیت ابزاری و با راه اندازی تجمعات و راهپیمایی علیه رژیم کودک کش اسرائیل در قلب آمریکا شکل گرفته است. 🔸قفس آهنین و انحصار منحوس عقلانیت ابزاری بدست اساتید و شاگردانش ترک های جدی برداشته است. وقتی بینش و تمایلات انسان مدرن از مرزهای شخصی و انتفاعی فراتر رفت و حس ناسیونالیستی و نژادپرستی را هم پشت سر گذاشت و به یک رسید که برای حمایت از مظلوم پا به خیابان گذاشته و از عنوان ریاست دپارتمان فلسفه و هیات علمی دانشگاه کلمبیا و...هم عبور کند یعنی عقلانیت خودبنیاد به بن بست رسیده و و پارادایم نوینی درحال ظهور است. 🔸شورش علیه عقلانیت ابزازی چه بسا غیرمنتظره ترین نوع جنبش علیه صهیونیسم جهانی بود که در حال تحقق است و دیواره‌های اومانیسم با روکش و بزک کنش عقلانی در حال فروپاشی است. بعد از که افکارعمومی را در قلب لندن و پاریس و اروپا به خیابان ها کشانید، شاهد جنبش های نخبگانی بعد از عملیات هستیم که بیداری جهانی را به افق های بهتر و منسجم تری می‌تواند منتج کند ان شاالله. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎"گناه فرشته" و تصویرسازی‌های مسموم و متکثر 🔸سریالی که اخیرا در شبکه نمایش خانگی فیلیمو با کارگردانی به نقطه پایان پخش رسید و چهره‌های معروفی چون شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی و...به عنوان بازیگر حضور داشتند، از جهت تبادر یا ارتکازات ذهنی و حیث بسیار حائز اهمیت و قابل بررسی است. جدای از اینکه بحث مافیا را بصورت دراماتیک پشت حوادث‌ اجتماعی به تصویر می‌کشد اما دلالت هایی انحرافی در پی دارد که بدون اسپویل داستان، به نکاتی اشاره می‌کنیم؛ 1⃣ تصویرسازی ضعیف و غافلگیرشده از قانون: در این سریال آن چیزی که خیلی روشن است، ناتوانی قانون و مامور دستگاه قضا از دسترسی به مجرم و کشف و انهدام شبکه مافیاست. همیشه قانون یک یا چند قدم از جرم و خلاف عقب مانده و معمولا غافلگیر می‌شود و جریان تبهکار تا انتهای داستان به تور قانون نمی‌افتد و این جز ضعف و یاس برای جامعه نخواهد افزود و و قضا را تقلیل خواهد بخشید. 2⃣ سلطه سوفیسم وکالت و تولید یاس از اثبات حقیقت: برخی از وکلا در این سریال خرید و فروش می‌شوند و "متین دفتری" هم از وکلای بنام سریال اذعان می کند که "شغل ما ارتکاب جرم نیست بلکه آموزش چگونگی ارتکاب جرم است بگونه‌ای که جرم تلقی نشود". برخی دیگر هم مهره های بقیه بوده و از اثبات حقیقت و پشت صحنه‌های ماجرا عاجزند و پیچیدگی های جرم باعث القای نوعی و ناامیدی از امکان اثبات حقیقت در ذهنیت مخاطب می‌گردد که حتی وکیل‌های متعهد نیز خودخواسته یا ناخودآگاه به عنوان مهره دیگران به بازی گرفته شده و ترسیم واقعیت می‌کنند. 3⃣ خلق زندان بی‌خطر و ملوس و تخطئه قانون: یکی از لوکیشن های پرتکرار و ویژه این سریال، زندان و خصوصا بند زنان است که بگونه‌ای تصویرسازی شده که همه مجرمان انسان های بیچاره یا و موسیقی و هنر و خیاطی و دلسوز هستند. اگرچه درصدی از مجرمان چنین هستند اما این تصویر پرتکرار جز به تعمیم و سپس تخطئه قانون نخواهد انجامید. 4⃣ جولان مافیا و بازی زرگری در خلق جرم: این پرده از ماجرا نیز نشان می‌دهد که پشت صحنه جرایم سنگین و قتل، چیزی جز بازی مافیا نیست. طرفین شاکی و متهم در یک نقشه بزرگتری باهم گلاویز بوده و امتداد دعواهای پشت صحنه، به کنش نمایشی روی صحنه به تعبیر اروین گافمن، ختم شده است. این خلق تصویر از جرایمی همچون قتل و سپس اعدام(خصوصا بعد اغتشاشات ۱۴۰۱) نیز و بدبینانه‌ای را در تحلیل حوادث اجتماعی برای مخاطب القا کرده و از ماجرا را به چالش می‌کشد. 5⃣ کلیشه سازی منفی از حجاب و پوشش: و چادر در این سریال در دوحالت مصرف می‌شود؛ یا در بند زندانی‌ها و خصوصا موقع ملاقات و یا برای طبقه ضعیف و بدبخت جامعه که همسر متهم( زندانی متهم به قتل) و فرزند خدمه (رییس مافیا) باشد. این تصویرسازی نیز در قیاس با پوشش کاملا متفاوت طبقه برتر اقتصادی در ناخودآگاه اجتماعی نقش خواهد بست و به یک هبیتاس و ذهنیت ساخت یافته بدل خواهد شد. 6⃣ تصویر ابزاری یا مردانه از زنان جامعه: هایدگر به خوبی از جهان پساتکنولوژی به تعبیر کرده است. آنچیزی که بعنوان نماد زن در این سریال، از فروزان و مانیا تا فرشته و مهتاب و دخترش و... به تصویر کشیده شد، چیزی جز ابزار و مهره دیگران نبود. در باکلاس ترین وضعیت نیز ضمن حفظ شان ابزاری زن در این اثر، تردد با موتور و صرف و تمرین بوکس در موقع عصبانیت و ادبیات تند و روابط مردانه بود که به چشم می‌آمد. 7⃣ توجیه مدل ارتباطی آزاد و فرازناشویی و بی‌ثباتی خانواده: ارتباط مهتاب و نوید به بهانه وکالت و که رد و بدل می‌شود و همچنین ارتباط حامد و فرشته با چاشنی رویاپردازی که در نهایت به فروپاشی روابط خانوادگی حامد و مهتاب انجامید اما دلیلش بخاطر بحث برای متهم و شاکی، مصادره شد. همچنین روابط ریلکس و همیشگی و صمیمی مشفق با همسر و دختر حامد، مدل ارتباطی ویژه‌ای را طرح‌‌ریزی یا تثبیت می‌کرد که در عرف دینی و حتی امروزی اکثر خانواده های ایرانی پذیرفته و قابل تعریف نیست. 🔻نکته آخر اینکه عنوان القای دوپهلو و پارادوکسیکالی را یدک می‌کشد که حاکی از دیدگاه خاص کارگردان و نویسنده سریال به حوادث می‌تواند باشد. ضمن اینکه عبارتی را که در تمام قسمت های سریال در ابتدا تحت عنوان "بی ارتباطی این ماجرا به حوادث ۱۴۰۱" سرمشق می‌کند، حاوی القا یا ای است که محل تامل است! ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎 رسانه‌های معاند و کلیدواژه "زن"؛ از رویداد اجتماعی تا تجزیه سیاسی 1⃣ رویداد سازی: حادثه ای را در کمین نشسته و با زنجیره رسانه‌ای برجسته می‌کنند. 2⃣ روایت سازی: بعد از شکار لحظه ها، با قلم و قصه و روایت، سطح درگیری افکارعمومی را بالاتر می‌برند. 3⃣ هشتگ سازی: روایت ها باید داغ شوند و با تکنیک هشتگ‌، توجهات را جلب کرده و رونق یابند و ادبیاتِ باور پیدا کنند. 4⃣ نماد سازی: از جلب توجه بایستی به کسب حمایت رسید و این فاز عملیات هم نیاز به اسطوره و نماد محسوس دارد. 5⃣ سکو سازی: نماد سازی، توان حمایت پذیری و تعمیم‌ مساله را بالا برده و صنعت شهرت و سلبریتی های جامعه را درگیر می‌کند. 6⃣ تراژدی سازی: از یک حادثه ساده با فرایندی که طی شد،یک قصه تلخ و دراماتیک در حافظه جمعی ثبت می‌شود و انرژی و نشاط اجتماعی را بایکوت/تحریم می‌کند. 7⃣ تئوری سازی: جریان روشنفکری این ماجرا را با عنوان جراحت جمعی و ترومای اجتماعی تئوریزه می‌کند و تبدیل به تاریخ سیاسی می‌شود. 8⃣ نفرت سازی: تکرار انگاره‌های برساخته، تحریم شادی،تعمیم سکوها و توجیه روشنفکری،بتدریج مساله را از صورت ذهنی به ساحت عینی کشانده و خشم بخشی از مردم از بخشی دیگر یا سیستم‌‌ را صورت می‌بخشد. 9⃣ گسل سازی: نتیجه مشخص چنین ویروسی، ایجاد دوقطبی یا چندپارگی در جامعه با عنوان قهر،گسل و شکاف اجتماعی است. 🔟 تجزیه سازی: تیر خلاص این ماجرا هم بعد از تولید خوشه‌های خشم اجتماعی، تحت عناوین سیاسی مثل رفراندوم،تحریم انتخابات و ایجاد ناامنی/آنارشی با ورود جریان‌های خارجی جهت تجزیه سیاسی با عنوان صلح اجتماعی رقم می‌خورد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
▫️سه اصل در عصر رسانه: 1⃣ کودک را مدیریت کنید و سوژه های مناسب دیداری،شنیداری،مهارتی تدارک ببینید. 2⃣ کودک را دریابید و شعر و داستان با محتوای حساب شده تهیه کنید. 3⃣ کودک را با طراحی چالش های مناسب سن و حالش با رویکرد ، رشد بدهید. // https://virasty.com/alireza31314/1693201769242642448 🆔@asre_tabyin
⭕️تکنیک های جنگ شناختی ✍ژورسان | علیرضامحمدلو 📲رسانه و فضای مجازی از چه تکنیک هایی جهت راهبری اعتراضات استفاده میکند؟ صدها میلیون محتوای مجازی با چه ارایشی اذهان عمومی را مهندسی می کنند و چگونه جریان سازی انها به فضای میدانی میرسد❓ 💯جهت مطالعه یادداشت‌ها برروی عناوین کلیک نمائید👇 ۱.نقش شانتاژ در اغتشاش سلبریتی ها ۲.ازکشته سازی تاجریان سازی ۳.جنگ رسانه ای و سوادرسانه ای ۴.مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی ۵.نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران ۶.نقاشی استاد یاغی ۷.آواتارسازی اغتشاشات با تعمیم آشوب ۸.جادوگر دروغ ۹. پسااغتشاشات و ضرورت ترمیم ۱۰.پروژه لولیتا سازی ۱۱.تکنیک طوطی فحاش ۱۲.نبردهشتگ ها ۱۳.نبردترومن ۱۴.لخت‌شو، بمان و پس بگیر ۱۵.آستروتورفینگ ۱۶.پاره گویی حقیقت ۱۷.عملیات مسکیتو ۱۸.تکنیک کانال‌ انحراف ۱۹.جیوه های سمی ۲۰.ساندویچ مهران مدیری ۲۱.دروغ گوبلزی ۲۲.لباس جدیدپادشاه ۲۳.گداخت انسان عاطفی ۲۴.تکنیک موج بلند ۲۵.تکنیک اتش ملایم ۲۶.لولیتاسازی ۲۷.کارخانه ترول 🆔@asre_tabyin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» ✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. ▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. ▪️در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. ▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۳/۲/۳۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از محسن قنبریان
🔹 مردان جمهوری اسلامی! بقعه ای که شفاء می دهد، امامزاده اش قلابی نیست! دستگاه حکومتی که هربار یکی از رجالش از دست می رود، فضایلشان بیشتر هویدا میشود، فاسد نیست. در قرآن، حکومت مردمیِ اسلامی، "حسنه دنیا" است (۴۱نحل) جمهوری اسلامی، حرم است؛ هنوز راه "شهادت" و "خدمت" درش باز است و اهلش را حاجت می دهد. "شجره طیبه" است، "اُجتُثَّت مِن فُوقِ الاَرض" نیست. "تُوتِی اُکُلها کُلِّ حِین" است[۲۴ تا ۲۷ ابراهیم]؛ چند کرم و لانه موریانه، میوه اش را تلخ نکرده است. همین سالها چند دزدِ دین باز در کسوت مناصب را با سلیمانی، زاهدی، رئیسی، عبداللهیان، آل هاشم و... مقایسه کنید؛ کدامیک رجال جمهوری اسلامی اند؟! فکر می کردی بعد سلیمانی دیگر طلای ناب در این دستگاه پیدا نشود؟! معدن طلا، طلا می دهد؛ اندازه و عیارش فرق می کند. پ.ن: ممنون که امام رضا(ع) را برای مردم ایران گذاشتی! بعضی نگران بودند دین باز باشی و گفتند امام رضا(ع) را خرج دنیایت می کنی! امام رضا(ع) روز تولدش خوب ازت دفاع کرد؛ رضوان الله علیک! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
سه محور جنگ شناختی در ماجرای شهید جمهور و یک ماموریت رسانه‌ای 🔸بازنمایی، تصویرسازی و روایت هر حادثه ای توان بلامنازعی جهت تولید ضعف یا بازتولید قدرت اجتماعی دارد. ازاینرو جنگ های شناختی نه تنها بر نقطه ضعف ها که بر نقاط قوت جامعه هدف نیز تمرکز کرده تا وجوه مثبت ماجرا در سطح افکارعمومی به پاشنه آشیل ترجمه شود. از طرفی نیز قائلیم که قدرت یک سیستم در شخصیت ، همراهی و نظام در حل مسائل جامعه خلاصه می‌شود. در حادثه شهادت رییس جمهور و یارانش نیز، این دو سه روز اخیر شاهد سبک روایتی مسموم از جانب رسانه های معاند بودیم که محورهای اصلی این بازنمایی معکوس و تقابلی را اشاره می‌کنیم: 1⃣ تخریب تصویر رییس جمهور، تخفیف اثر شهادت و تحریف تاریخ: جریان معاند با حوادث دهه شصت و انعکاس معکوس و مغالطه اعدام های آن دهه با آقای رییس جمهور شهید و برخی از اتفاقات ۱۴۰۱، سعی بر این دارند که شعله‌های عاطفی و اتحاد جوشان مردمی را داده و محبوبیت سران دولت در نگاه ملت را نادیده بگیرند. 2⃣ گسل سازی و دوقطبی نمایی از افکارعمومی در فضای مجازی: این خط خبری به شکل سخیف و خلق و بازنشر ویدئوهای شاد از برخی خارج نشینان معاند و مراسم تشییع و حامیان رییسی برای شرکت کنندگان در مراسم و روایت کارمندی_حکومتی از حضور مردم، سعی دارد که یکدستی و شکوه اجتماعی را در ماجرای شهادت و استقبال مردمی به چالش کشیده و یک و دست ساز را برای ذهنیت عموم جامعه غالب و قالب کنند. 3⃣ القای ناکارآمدی نظام در مراقبت از سران و مدیریت بحران: این خط خبری نیز در صدد بوده تا با پهباد ترکیه در پیدا کردن موقعیت بالگرد رییس جمهور و ایجاد سوال و ابهام از چرایی پرواز در هوای بارانی و مه آلود و طولانی شدن ساعات عملیات جستجو و...توان و کارآیی سیستم را در و حفاظت از کارگزاران نظام زیر سوال ببرند. 🔻آرایش رسانه ای متکثر و ترکیبی با محورهای مشخص پیرامون خدمات دولت مردمی و تصویر واقعی و خدوم از و یارنش و آثار ملی و دلالت های فرامرزی تیم دولت سیزدهم بایستی صورت بگیرد که روایت درستی را از کفایت و کارکرد مجموعه دولت انقلابی به سمع و نظر افکارعمومی منتقل کند که دچار تحریف رسانه ای در بزنگاه انتخابات نگردد: 🔸احیای و توجه به وحدت نخبگان و تصمیم گیران نظام، تراز مردم داری و خدمت به جامعه، افزایش چندبرابری حقوق پایه سربازان و بازنشستگان و معلمان و پرستاران و کارگران و...، ده برابر شدن یارانه ها و ارائه چندین طرح مکمل برای افزایش قدرت خرید دهک های ضعیف جامعه، توان بکار گرفتن ظرفیت های متکثر نخبگانی و گاها متقاطع سیاسی، ایستادگی بر اصول در سطوح بین المللی و تقویت و شخصیت و جسارت نطام در منطقه و جهان، راه اندازی و فعال سازی ده ها پروژه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل و عضویت موثر در جریان های اقتصادی_سیاسی بزرگ و آلترناتیو جهانی، بازگشت پول های بلوکه شده در شرق و غرب دنیا با دیپلماسی موثر، مذاکرات فعال و موازی و چندسطی بدون گروگان گرفتن معیشت و ایستایی اقتصادی و بازیگری موثر در مناقشات مرزی همچون آذربایجان_ارمنستان و منطقه ای و بین المللی، تدبیر و طراحی زیرساخت های اقتصادی و فرهنگی و ورزشی همچون حل معضل ۴۰ساله خصوصی سازی سرخابی ها و... مواردی است که فقط در دوسال خدمت توام با صداقت بعنوان دستاورد دولت می‌توان بازنمایی و روایت کرد. 🔸این‌ قدردانی و آرایش رسانه ای بایستی در قبال انگاره‌ سازی ها و و مسموم از ماجرای غم انگیز اخیر صورت بگیرد تا این تراژدی ملی_منطقه‌ای و حتی بین المللی علی‌رغم هزینه دردناک و تاسف بارش، وجوه الهام بخش و برکات انسجام آفرینش برای جامعه و ترویج گفتمان به مردم و همچنین خلق یک حماسه بزرگ در هشت تیر و مواقعی مشابه از کف نرود. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
14030312.mp3
24.22M
🔻بررسی تکنیک های رسانه ای جریان معاند در ایام انتخابات 🔸برنامه 🔸پخش برنامه در و 🔸با حضور: دکتر محمدحسین اسماعیلی،استاد دانشگاه و حجت‌الاسلام دکتر علیرضامحمدلو، مدرس رسانه 🔸در این برنامه تکنیک از ۱.سکوهای معقول و ۲.سکوهای مشروع و ۳.سکوهای مقبول را مطرح کردم. اینکه جریان رسانه ای معاند برای به چالش کشیدن نظام و جلوگیری از بعنوان قدرت نرم انقلاب اسلامی، مشارکت در و صندوق های رای را زیر سوال می‌برد. 🔸با اعتبارزدایی از افراد با تکنیک تمسخر و طنز و و ایجاد دوقطبی و نفرت آفرینی و خوانش نمایشی از انتخابات، فرامتن انتخابات و حرکت به سمت تغییر و پیشرفت را از معنا تهی می کند و با ایجاد تردید و تعلیق و ابهام در تاثیر صندوق رای بر آینده جامعه، افکارعمومی را از شرکت گسترده در انتخابات دلسرد نموده تا کاهش مشارکت را علیه نظام اسلامی رقم بزند. ۱۴۰۳/۳/۱۲ 🆔@asre_tabyin
هدایت شده از جریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎 برش کوتاه از قسمت صد و چهار ❗️ با این مبانی دینی نباید انقلاب رخ می‌داد 🔹 👤 مهمان: حجت‌الاسلام علیرضا محمدلو؛ مدرس دانشگاه 🔸 👤 میزبان برنامه: دکتر علیرضا زادبر 🔸 📺 برنامه تلویزیونی جریان؛ شنبه ۱۲ خرداد 🕗 ساعت ۲۰:۰۰ | شبکه یک سیما 🔻 📱 نشانی ما در صفحات اجتماعی: @jaryan_tv1
هدایت شده از جریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎 برش کوتاه از قسمت صد و چهار ❗️ شبکه‌های اجتماعی باعث دوقطبی شدن جامعه شده؟ 🔹 👤 مهمان: حجت‌الاسلام علیرضا محمدلو؛ مدرس دانشگاه 🔸 👤 میزبان برنامه: دکتر علیرضا زادبر 🔸 📺 برنامه تلویزیونی جریان؛ شنبه ۱۲ خرداد 🕗 ساعت ۲۰:۰۰ | شبکه یک سیما 🔻 📱 نشانی ما در صفحات اجتماعی: @jaryan_tv1
✍دیشب توفیق شد که مهمان برنامه خوب از شبکه یک سیما با میزبانی برادر خوبم دکتر علیرضا زادبر باشم. موضوعی که مورد بحث قرار گرفت، بررسی جامعه شناختی جمهوری اسلامی بود و اینکه چرا تئوری های غربی و خصوصا اندیشه مدرن و پوزیتیوییسم،توان تحلیل ظرفیت‌ها و پدیده ها و مساله های مثبت رخ داده در زمینه جمهوری اسلامی را ندارد. 🔸اینکه چرا ایران اسلامی بعنوان قدرت نرم نظام، در اندیشه غربی دچار تخفیف و تقلیل شناختی و تحلیلی می‌شود و داده کاوی در خدمت اندیشکده ها به کار گرفته نمی‌شود؟ بحث کردیم پیرامون اینکه خطر معرفتی جمهوری اسلامی ایران برای غرب چگونه باعث می‌‌شود که در بستر شبکه های اجتماعی و در قالب جنگ شناختی علیه جامعه ما جریان سازی رقم می‌خورد. 🔸صحبت کردیم پیرامون اینکه شبکه اجتماعی علی رغم تنوع و تکثری که در نظام رفتاری و گاها سبک زندگی رقم زده، برخلاف کاستلزی در غرب، نظام اندیشه و ارتکازات اصیل را از وحدت حداکثری خارج نکرده است. اینکه دوقطبی تحمیلی در بستر شبکه های اجتماعی فارغ از زخم های شکلی و فرمی که به همبستگی اجتماعی وارد آورده و حاد واقعیت را در بخش هایی نمودار کرده، اما حاق واقعیت متحد را در عادتواره های جامعه تکان نداده است. 🔸گفتگویی هم حول خاستگاه سرگرمی و در قبال الهیات انجام دادیم و اینکه متافیزیک دینی،امر داینامیک و زاینده ای است و در ذات خودش دلالت اجتماعی دارد ولی سرگرمی به تعبیر آدورنو برای مهندسی افکارعمومی و سرکوب نرم توده‌هاست. 🔸فیلم کامل برنامه از طریق لینک قابل مشاهده است./12 خرداد 1403 ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
✍دیشب توفیق شد که مهمان برنامه خوب #جریان از شبکه یک سیما با میزبانی برادر خوبم دکتر علیرضا زادبر با
باشگاه خبرنگاران جوان هم با تیتر
"ابزار حکمرانی کشور‌های غربی کلان داده‌هاست"
 این گفتگو را پوشش داده و بخش
در جوامع مدرن را برجسته کرده است. http://www.yjc.ir/00ahZS 🆔@asre_tabyin
🔻مدل کلان برای کنشگری در رسانه‌ 1⃣ قرائت: چه پیامی را به مخاطب منتقل می کنیم و ایده ناظر چیست؟ 2⃣ روایت: چگونه پیام مدنظر را به مخاطب منتقل می کنیم و تکنیک ها و خط خبری درست کدام است؟ 3⃣ دلالت: پیام ما چه اثری را در مخاطب ایجاد کرده و چه برآیند و واکنش هایی در پی خواهد داشت؟ 🔸ایده مرکزی و هدفگذاری کنش های رسانه ای با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب و نیاز امروز جامعه بایستی معطوف به تعریف و طراحی شود. 🔸با این دست فرمان، تکنیک های عملیاتی، خط خبری و را بایستی از نفرت پراکنی و بداخلاقی و تمسخر به سمت تبیین تفکرات و لایه های فکری_سیاسی و توان گفتمانی افراد در حل مساله های جامعه سوق داد. 🔸نتیجه اینکه در لایه دلالت و برآیندسنجی اخبار، اگر چیزی جز روشنگری و شور انتخاباتی و در ضمن و عقلانیت برداشت گردید،(ضدپیامی مثل جنگ قدرت یا انتخابات فرمایشی و دلسردی از صندوق رای و...) عملیات روایت سازی را برای دست یابی به هدف اولیه بازبینی نماییم. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
28.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🔘رسانه ها از حیث کارکرد و ماموریت ها به سه دسته تقسیم بندی میشوند. 1️⃣رسانه های توصیفی: کارشان بیشتر انعکاس خبر،حادثه و بازنمایی است. 2️⃣رسانه های تحلیلی: علاوه بر اینکه انعکاس خبر انجام می دهند با یک جهت و تحلیلی همراه هستند و خبر را به صورت خام به مصرف مخاطب نمی رسانند. 3️⃣رسانه های راهبردی: این رسانه ها خبر،تحلیل و سناریو دارند.رسانه راهبردی پیشا اثر و پسا اثر را میبیند و تصویر بزرگ را به مخاطب انتقال می دهد و بسیار مهم است. 🧩 برشی از دوره‌ی تربیت مربی سواد رسانه در انجمن سواد رسانه طلاب 🔖 سرفصل رسانه شناسی 👤 استاد: حجت‌الاسلام دکتر محمدلو 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎من فوروارد میکنم، پس هستم ◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نیز نامیده اند.از شاخصه های اصلی دنیای مدرن و ، سبک زندگی خاصی است که باخود به ارمغان آورده است. 🔸در دوره ای هستیم که فقط اطلاعات_را_مصرف_می‌کنیم ولی نه برای حل مسائل بلکه بدلیل آنها را میخریم و بدون اینکه به دنیای عمل ما ارتباط داشته باشد و صرفا از باب عقب نماندن از چرخه مصرف کنندگان، مصرف می کنیم. 🔸گئورگ زیمل در رابطه با کلانشهرها و ویژگی هایش در مقاله ای که نوشته چنین می گوید: انسان ها در شهرهای کلان دچار گمنامی و بی نامی و غربت هستند و برای خلاصی از این وضعیت، سراغ مصرف می روند تا را بازیابی کنند. 🔸تورستن وبلن جامعه شناس، را بعنوان شاخصه اصلی عصرمدرن مطرح می کند و می گوید: بعد از دکارت که دغدغه عقلانیت داشت و می گفت: من_فکر_میکنم_پس_هستم، به دوره ای رسیدیم که بشر می گوید: من_میخرم_پس_هستم. 🔸اساسا این طرز تفکر که برای جبران گمنامی بشر و بازگشت هویت او مطرح شده، چالش های جدیدی را رقم زده و پدیده ای بنام را تحویل عصرجدید داده است که کاری جز فروشگاه گردی های بدون هدف و خریدهای غیرهوشمند و بدون حساب و کتاب ندارند. در ادامه جریان مصرف زدگی بشر، غول های رسانه ای وارد گود شده و شیب تندی را برای مصرف_مهارنشده بشر، تحمیل نموده اند. 🔸رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود سردرگمی و تحیر را بهمراه آورده است. 🔸بقول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: "غنای اطلاعات، می آورد". این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود بنام "در_لحظه_زندگی_کن." 🔸این اندیشه که بدلیل حذف عقلانیت از چرخه دریافت(احساسات)، تحلیل( اندیشه وعقلانیت)، کنش(اقدام و عمل) شیوع پیدا کرد، راه جبران خسارت سردرگمی و افسردگی و و تنوع طلبی بشر را در ترویج و تبلیغ اندیشهء در لحظه زندگی کن می داند که فقط و فقط بدلیل ابتنای بر اصالت لذت و بریدن از عقلانیت، جامعه بشری را در خدمت سودآوری کمپانی های اقتصادی و دولت های استعماری تعریف می کند. 🔸در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به پروسه چرایی، چیستی و نتایج یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند. 🔸فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و مردم، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: ... 🔸زبانحال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر با چاشنی عقلانیت و است، پس فوروارد میکنم تا از گمنامی به در آیم. 🔸نتیجه چنین کنش های فاقدعقلانیت، چیزی جز تشدید و بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری بعنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهارنشده نخواهد داشت. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
🔎تیپ های سه گانه در مصرف پیام رسانه‌ای 🔻مخاطب مطبوعات و رسانه در نوع مواجهه با پیام رسانه‌ای به سه دسته کلی تقسیم می شوند که سطح هوشمندی و تاثیر یا ضعف و آسیب پذیری هر دسته را تعیین می‌کند؛ 1⃣ رسانه خوان‌ها: این دسته در نسبت با رسانه در نقش عمل می‌کنند و سریعا تحت تاثیر پیام های رسانه ای از هرنوعش(خبر و فیلم و مطبوعات و...) قرار گرفته و به تعبیری نسبت به محتوا و حتی فرم رسانه، شرطی می‌شوند. این تیپپولوژی عادت به مصرف خبر دارد و به دلیل ابتلای شدید به رسانه دچار و انفعال شده است. 2⃣ رسانه‌ دان‌ها: این گروه از اهالی رسانه ولی در مصرف رسانه‌ای هوشمندانه عمل کرده و به چرایی ها و چگونگی های پیام می‌پردازند. اهل تحلیل بوده و با پیام های خبری و سریالی و ...برقرار می‌کنند. لاک دفاعی ندارند ولی خوش بین هم نیستند و به (۱.چه کسی، ۲.چه پیامی را، ۳.چگونه و با چه تکنیک و ابزاری ۴.برای کدام تم و زمینه‌ و مخاطبی و ۵.با چه هدف و سطح تاثیری) ملتزم هستند. این تیپ از افراد اگر مراقبت نورزند و حس و حال کنشگری نداشته باشند، به سمت تفکر انتقادی مطلق و پایگاه رفتاری سلبی سوق پیدا می‌کنند. 3⃣ رسانه‌ بان‌ها: این گونه از افراد علاوه بر تحلیل و (Gatekeeping) و برخورد فعال با محصولات رسانه‌ای، اهل تبیین و روشنگری و دیده‌بانی هم هستند. در واقع وجه تمایز این طیف از اهالی رسانه با نوع دوم در حس مسئولیت پذیری و گره زدن فاز تحلیل به و نهایتا جریان سازی است. این تیپ از افراد بلحاظ نظام رفتاری از تعادل و ثبات بیشتری برخوردارند و دانش و را در موقعیتی گره می‌زنند. ✍ علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی 🔹شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق می‌افتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض می‌شود و با تغییر نسلی، یک نگاه و و از واقعیت ها و تاریخ و جغرافیا پیدا می‌کنند. باید اذعان نمود که در ساحت های مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح، چندعاملی و(multifactorial) است. اما اگر از زاویه دید و جنگ های سایبری بخواهیم نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی داشته باشیم، چنین فرایند سه گانه‌ای را می توان متصور بود: 1️⃣ لایه اطلاعات(information): این سطح از جنگ شناختی با تکیه بر بمباران خبری، شایعات و فضاسازی و با هدف (public opinion) شکل می‌گیرد. در واقع دامنه و پهنای داده ها افزایش پیدا می‌کند و عمق داده‌ها در سطح پایینی قرار می‌گیرد و با تلاش در ، وضعیت شناختی جامعه هدف را مختل یا وارونه می کند و در حالت ناپایدار و هیجانی قرار می‌دهد.(نفوذ در جریان مطبوعات و شبکه های اجتماعی و خبری) 2️⃣ لایه ذهنیت‌ها(common sense): این سطح از جنگ شناختی، مربوط به اطلاعات سطحی جامعه نیست. بلکه متوجه اطلاعات پایدار و به اصطلاح و عقل عرفی جامعه می‌شود. در جامعه شناسی از این سطح با عنوان شعور مشترک(common sense) یاد می‌شود. در روانشناسی نیز مفهوم با این واژه قرابت دارد که به داده‌ها و اطلاعات درونی‌سازی شده و رسوب‌یافته در ذهن اطلاق می‌شود. جنگ شناختی در این سطح با هدف فرهنگ سازی و و الگوی های شناختی جامعه هدف سر و کار دارد.(نفوذ در جریان فرهنگ و هویت و فیلم سازی و سبک زندگی) 3️⃣ لایه معرفت‌ها(knowledge): ایستگاه مبنایی جنگ شناختی، الگوهای بنیادین و معرفت‌شناسی جامعه هدف است. مثلا و اندیشکده ها و دانشگاه‌های یک جامعه را بلخاظ پارادایمی، از عقل‌گرایی به تجربه گرایی و از هستی‌شناسی به زبان‌شناسی تنزل می‌دهند. یا از طریق تکنولوژی و تلویزیون و رسانه و با غلبه تصویر به تعبیر مارشال مک لوهان، را بر جامعه مسلط می‌کنند.(نفوذ در جریان تولید باور و علم و دانش) 🔸اهداف لایه‌های شناختی ▫️در لایه اول، مامور جنگ شناختی به دنبال است و در لایه دوم جنگ شناختی در پی است و لایه سوم نیز با هدف یا و خلق واقعیت طراحی و تدوین و راهبری می‌شود. 🔸ابزار لایه‌های شناختی ▫️لایه اول، است و با مطبوعات و شبکه های اجتماعی، دستکاری و مهندسی می‌شود. لایه دوم بوده و بتدریج از طریق فیلم و سریال و سبک زندگی، ذهنیت جامعه هدف و ناخودآگاه اجتماعی و به تعبیری دیگر (common sense)، تغییر پیدا می‌کند. ▫️لایه سوم نیز بوده و بتدریج در ساحت تخصصی، از عقل گرایی و محوریت وحی‌ به سمت تجربه گرایی و شبه علم‌ها و نامعرفت‌ها تغییر وضعیت می‌دهد. در سطح عمومی نیز معرفت شبکه‌ای و داده‌بنیاد و و پرتکرار و تعمیم یافته مجازی، اعتبار پیدا می کند و جایگزین معرفت و باورهای مستدل و معقول(باور صادق موجه) می‌شود. ✍️علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin