آوند
📔 #بریده_کتاب
💠 مسجدِ رهبر
🔻 تاریخ شفاهی مسجد کرامت
➕ مسجد کرامت در عرصۀ مبارزۀ سیاسی
🔺 بخش اول: قبل از عمومی شدن اعتراضات
قبل از عمومی شدن اعتراضات و از فرارسیدن ماههای پایانی سال ۱۳۵۶ و عمومی شدن اعتراضات، فعالیتهای سیاسی، هوشیاری زیادی میطلبید. در این دوران، فعالان عرصه سیاسی از یک سو باید به دنبال پاسخی برای نیازهای حال و آینده مبارزه می بودند. از سوی دیگر، با رعایت جانب احتیاط، تا حد امکان به ساواک بهانه دستگیری و مزاحمت نمیدادند. به همین دلیل، اهداف سیاسی در قالبهایی دنبال میشدند که حساسیت کمتری برانگیزند، اما دارای آثاری بلندمدت باشند. مهمترین راهبرد مسجد کرامت در عرصه مبارزه سیاسی، زدودن باورهای غلط از مفاهیم اسلامی و آگاه کردن توده مردم بود. این راهبرد در قالبهایی نظیر سخنرانیهای عمومی انجام میشد.
🔸 بستر ارتباطات رسمی و غیررسمی مبارزان:
جهتگیری محتوایی برنامههای مسجد کرامت، این محل را به پاتوق متدینانی تبدیل کرده بود که انگیزه مبارزه با رژیم را داشتند. مسجد کرامت زمینهساز و بستر ارتباط مبارزان با یکدیگر بود. حجت الاسلام اسدی، از شاگردان آقای خامنهای، درباره بهرهگیری از نماز جماعت مسجد کرامت در اطلاعرسانی جلسات مخفی چنین میگوید: «جلسه هفتگی که البته مخفیانه بود، هردفعه خانه یک کسی بود. سر نماز به همدیگر میگفتند که مثلا این هفته جلسه کجاست. اینها ده الی پانزده نفر بودند. بعد از انقلاب اینها پراکنده شدند، اما آن زمان جلسه محرمانه و مخفی داشتند که خود همان دهپانزده تا طلبه بودند که با ایشان(آقای خامنهای) ارتباط داشتند.»
🔺 بخش دوم: بحبوحه انقلاب
نام نهضت امام خمینی از زمان شروع شکلگیری، با مساجد پیوند خوردهبود. با آغاز سال ۱۳۵۷ و اوجگرفتن اعتراضات علیه حکومت پهلوی، تاثیر و جایگاه مساجد در میان مردم عیانتر شد.
🔸 پایگاه ارتباطی و مدیریتی:
با اتمام تبعید و بازگشت آقای خامنهای به مشهد در مهرسال ۱۳۵۷، مسجد کرامت مرکز جلسات سیاسی و برنامهریزی حرکتهای مبارزاتی شد. مهدی حکیمی، اعضای حاضر در این جلسات را آقایان: غنیان، سررشتهدار، رحیم پور، امیرپور، طبسی، خامنهای، شهیدهاشمی نژاد و بعضاٌ شهید کامیاب معرفی میکند. محمدتقی غنیان نیز به حضور فعال اقشار مختلف نظیر بازاریها اشاره میکند. موضوع این جلسات، بررسی اتفاقات روزه صحبت از سخنان امام خمینی، دادن اعلامیه و تعیین برنامۀ مشخص مبارزاتی نظیر تعطیلی مغازهها بود. این جلسات به صورت مداوم در طبقات فوقانی مسجد کرامت برگزار میشد. اتحاد و استقرار سه روحانی شاخص مبارز، یعنی آقایان خامنهای، طبسی و هاشمینژاد، در تثبیت جایگاه رهبری مسجد مؤثر بود.
📍 فصل چهارم:
- مسجد کرامت در عرصۀ مبارزۀ سیاسی
📌 صفحات 397 الی 445
[پایان]
#مسجد_رهبر
#مسجد_محوری
#انعکاس
#تعالی_تشکیلات
#آوند
_______
👇 آوند در فضای مجازی:
🆔 ble.ir/avand98
🆔 Eitaa.com/avand98
🆔 https://jebhe.app/join/avand98
🆔 instagram.app/join/avand98
_______
👇 نشانی اینترنتی:
🌐 www.avand98.ir
🔅 طرح | جهادِ تبیین
📎 [منطبق بر بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی در تاریخ 1400/07/05]
#جهاد_تبیین
#گفتمان_سازی
#هدایت_راهبردی
#تعالی_تشکیلات
#آوند
_____________________
👇 آوند در فضای مجازی:
🆔 ble.ir/avand98
🆔 Eitaa.com/avand98
🆔 jebhe.app/join/avand98
🆔 instagram.com/avand_98
_____________________
👇 نشانی اینترنتی:
🌐 www.avand98.ir
آوند
🗂 سلسله مباحث استعمار علمی (شماره سیام) عقبمانده ✔️ منابع قدرت در جهانامروز تغییر یافته و طالبان
🗂 سلسله مباحث استعمار علمی
➕ ضمیمه شماره سیام؛ بخشاول
🔺 رابطه هزار ساله علم و دین در ایران
✔️ در کشور ما هزار سال علم و دین در کنار یکدیگر بودند. علمای بزرگ تاریخ ما -پزشکان بزرگ، منجّمین بزرگ، ریاضیدانهای بزرگ؛ آن کسانی که امروز نامشان و اکتشافاتشان هنوز در دنیا مطرح است- جزو علماءبالله بودند؛ جزو صاحبان دین و متفکّران دینی هم بودند. ابنسینایی که هنوز کتاب طبّ او در دنیا بهعنوان یک کتاب زندهی علمی مطرح است، ابنسینایی که در این هزار سال در شئون مختلف بهعنوان یک چهرهی برجستهی تاریخ بشر در همهی صحنههای علمی دنیا مطرح بوده و هنوز هم مطرح است و در تاریخچهی علم در عالم، بعضی چیزها به نام او ثبت شده است، یک عالم دینی هم هست؛ همینطور محمّدبنزکریّای رازی، همینطور ابوریحان بیرونی، همینطور دیگر علما و دانشمندان و متفکّرین و مکتشفین و مخترعین دنیای اسلام؛ این وضع کشور ما و دنیای اسلام ما بود. تا وقتی دین حاکم بود، تا وقتی صحنهی زندگی مردم از دین و نفوذ معنوی دین بکلّی خالی نشده بود، وضع اینجور بود.(۱)
🔻[ادامه دارد...]
📌(۱) آیتالله خامنهای - ۱۳۶۸/۰۹/۲۹
🌐 @shenakhte_sahne
#شناخت_صحنه
#استعمار_علمی
#تعالی_تشکیلات
#آوند
________
👇 آوند در فضای مجازی:
🆔 ble.ir/avand98
🆔 Eitaa.com/avand98
🆔 jebhe.app/join/avand98
🆔 instagram.com/avand_98
________
👇 نشانی اینترنتی:
🌐 www.avand98.ir
آوند
🗂 سلسله مباحث استعمار علمی
➕ ضمیمه شماره سیام؛ بخشدوم
🔺 جدایی علوم رایج از علوم دینی، چرا و چگونه؟
✔️ از وقتیکه اروپاییها و غربیها و سیاستمداران صهیونیست و متفکّرانی که نشسته بودند برای نابودی دنیای اسلام نقشه کشیده بودند،دانش را همراه با سیاست وارد کشور ما کردند، علم را از دین جدا کردند؛ رشتهی دین یک رشتهی خالی از علم شد و رشتهی علم، یک رشتهی خالی از دین. در حوزههای علمیّه، دروس علم با پیشرفتهای جدید راه داده نشد. دنبال این باید گشت که چرا در دهههای این قرن و قرن گذشته،فراگرفتن دانش های غیردینی -همین علومرایج که قبلاز آن در حوزهها تعلیم و تعلّم میشد- در حوزههای علمیّه نیامد و چرا علما که خود متفکّرینی بودند و ورّاث و صاحبان همین علوم در دورههای گذشته بودند، آنها را طرد کردند. دو مؤثّر و عامل وجود داشت و هر دو مربوط میشد به اینکه غربیها متصدّی و صاحب علم و دانش طبیعی در محیط عالم شده بودند. ایندو مؤثّر،یکی این بود که علمای دین،علمی را که بهوسیلهی دشمنان دین و کفّار میخواست ترویج بشود، با چشم بدبینی نگاه میکردند و طرد میکردند؛و عامل دوّم این بود که همان دشمنان و همان کفّار حاضر نبودند علم را که در اختیار آنها بود،به داخل حوزههای علمیّه که مرکز دین بود،راه بدهند و نفوذ بدهند. هر دو از یکدیگر گریزان و با یکدیگر دشمن [بودند]؛و علّت اصلی هم این بود که علم،ابزاری بود در دست سیاست های ضدّدین؛ درهمه جای عالم و ازجمله در کشورهای اسلامی.(۱)
🔻[ادامه دارد...]
📌(۱) آیتالله خامنهای - ۱۳۶۸/۰۹/۲۹
🌐 @shenakhte_sahne
#شناخت_صحنه
#استعمار_علمی
#تعالی_تشکیلات
#آوند
________
👇 آوند در فضای مجازی:
🆔 ble.ir/avand98
🆔 Eitaa.com/avand98
🆔 jebhe.app/join/avand98
🆔 instagram.com/avand_98
________
👇 نشانی اینترنتی:
🌐 www.avand98.ir
آوند
🔅 طرح | حضور بیگانگان در ارتشهای منطقه، تضعیف کننده امنیت و استقلال ملتها
📎 [بیانات در مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح در تاریخ 1400/07/11]
🔺 امنیّت مهمترین مسئلهای است که در نگاه به نیروهای مسلّح باید مورد توجّه قرار بگیرد. امنیّت یک کشور، زیرساخت اساسی برای همهی فعّالیّتهای در جهت پیشرفت در این کشور است.
🔺 امنیّت کشور باید در قبضهی بیگانگان نباشد؛ این چیز مهمّی است. امروز برای مردم ما و کشور ما یک امر عادی است که امنیّت کشور در قبضهی نیروهای مسلّح خودی و فرزندان خود این کشور است، لکن همه جای دنیا این جور نیست؛ حتّی کشورهای پیشرفته. شما ملاحظه کردید در این بگومگوهای اخیری که بین اروپا و آمریکا اتّفاق افتاد و اروپاییها اعلام کردند که آمریکا از پشت به آنها خنجر زده، بحث بر سر این است که اروپا نیاز دارد به اینکه امنیّت خودش را با نیروی خودش -یعنی با قطع نظر از ناتو که قلم عمدهاش آمریکا است- تأمین کند.
🔺 یکی از فاجعهبارترین مصیبتها برای کشورهای دنیا این است که بیگانهها در مسائل امنیّتی آنها دخالت کنند و جنگ و صلح آنها را طرّاحی کنند و به آنها خط بدهند.
🔺 ارتش آمریکا که خب مجهّز به انواع تجهیزات گوناگونِ متعارف و فوق متعارف است، وارد کشور همسایهی ما افغانستان شدند برای اینکه حکومت طالبان را سرنگون کنند؛ بیست سال در این کشور ماندند و کشتار کردند و جنایت کردند و اشغال کردند و مواد مخدّر را ترویج کردند و زیرساختهای محدود این کشور را نابود کردند؛ بعد از بیست سال، حکومت را دادند به طالبان و خارج شدند؛
🔺 ما باید به این توجّه کنیم که در منطقهی خود ما، حضور ارتشهای بیگانه از جمله ارتش آمریکا مایهی ویرانی و جنگافروزی است؛ همه باید سعی کنند که ارتشها را مستقل، متّکی به ملّتها و همافزای با ارتشهای دیگرِ همسایگان و دیگرِ ارتشهای منطقه قرار بدهند؛ صلاح این منطقه در این است. نگذاریم و نگذارند که ارتشهای بیگانه به عنوان [تأمین] منافع ملّی خودشان -که هیچ ربطی به ملّت آنها ندارد- از هزارها فرسنگ راه بیایند و در این کشورها دخالت کنند، حضور نظامی پیدا کنند و در ارتشهای آنها دخالت کنند. ارتشهای خود این ملّتهای منطقه میتوانند این منطقه را اداره کنند؛ اجازه ندهید که دیگران وارد بشوند.
🔺 این حوادثی هم که در شمال غربی کشور ما، در بعضی همسایهها در جریان است، چیزهایی است که بایستی با همین منطق حل بشود. البتّه کشور ما و نیروهای مسلّحِ ما با عقلانیّت عمل میکنند؛ در همهی مسائل، شیوه، شیوهی عقلانیّت است -اقتدار همراه با عقلانیّت- و دیگران هم خوب است با عقلانیّت عمل بکنند و نگذارند که این منطقه دچار مشکلی بشود. آن کسانی که برای برادران خود چاه میکنند، خودشان اوّل در چاه میافتند: مَن حَفَرَ لِاَخیهِ بِئراً وَقَعَ فیها.
🌐 @shenakhte_sahne
#شناخت_صحنه
#تعالی_تشکیلات
#آوند
_____________________
👇 آوند در فضای مجازی:
🆔 ble.ir/avand98
🆔 Eitaa.com/avand98
🆔 jebhe.app/join/avand98
🆔 instagram.com/avand_98
_____________________
👇 نشانی اینترنتی:
🌐 www.avand98.ir
طرح | سالروز رحلت پیامبر مهربانیها حضرت محمد مصطفی (سلاماللهعلیه) و شهادت امام حسن مجتبی (علیهالسلام) بر فعالان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی تسلیت باد.
🔘 امام حسن(علیهالسلام) دنبال ایجاد حکومت اسلامی در آینده کوتاه مدت بود
[ائمّه از لحظهی وفات رسولالله تا سال ۲۶۰ درصدد بودند که حکومت الهی را به وجود بیاورند؛ البتّه برای آیندههای میانمدّت و بلندمدّت و در مواردی نزدیکمدّت. مثلاً در زمان امام مجتبی (علیه السّلام)، به نظر ما تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی در آیندهی کوتاهمدّت بود؛ امام مجتبی در جواب مسیّببننجبه و دیگران که میگفتند چرا شما سکوت کردهاید فرمود: وَ اِن اَدری لَعَلَّهُ فِتنَةٌ لَکُم وَ مَتاعٌ اِلیٰ حِین. (1365/04/28)]
#تعالی_تشکیلات
#آوند
-----------------------------------
👇 آوند در فضای مجازی:
🆔 ble.ir/avand98
🆔 Eitaa.com/avand98
🆔 jebhe.app/join/avand98
🆔 instagram.com/avand_98
-----------------------------------
👇 نشانی اینترنتی:
🌐 www.avand98.ir
طرح | سالروز شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا (علیهالسلام) بر فعالان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی تسلیت باد.
#تعالی_تشکیلات
#آوند
-----------------------------------
👇 آوند در فضای مجازی:
🆔 ble.ir/avand98
🆔 Eitaa.com/avand98
🆔 jebhe.app/join/avand98
🆔 instagram.com/avand_98
-----------------------------------
👇 نشانی اینترنتی:
🌐 www.avand98.ir
🔔 سازمان تبلیغات اسلامی با محوریت بنیاد هدایت برگزار میکند:
🔹 *سند ملّی مسجد*
🔸 *مجموعه چالشهای نوآوری بازسند ملّی مسجد*
🔸 فراخوان عمومی مسئله شناسی و پاسخ به چالشهای کلیدی سند ملی مسجد
📌 کسب اطلاعات بیشتر با ورود به سامانه چالش به نشانی:
🌐 challesh.ir/masjed
⏰ تابستان و پاییز 1400
#مسجد_محوری
#انعکاس
#هدایت_راهبردی
#تعالی_تشکیلات
#آوند
__________________
👇 آوند در فضای مجازی:
🆔 ble.ir/avand98
🆔 Eitaa.com/avand98
🆔 jebhe.app/join/avand98
🆔 instagram.com/avand_98
__________________
👇 نشانی اینترنتی:
🌐 www.avand98.ir
آوند
🗂 سلسله مباحث استعمار علمی
➕ ضمیمه شماره سیام؛ بخش سوم
🔺 پایهگذاری دانشگاه در ایران بر مبنای غیر دینی
✔️ قرن نوزدهم که قرن اوج تحقیقات علمی است در عالم غرب، عبارت است از قرن جدایی از دین و طرد دین از صحنهی زندگی؛ و این در کشور ما اثر گذاشت: پایهی اصلی دانشگاه ما بر مبنای غیردینی گذاشته شد؛ علما از دانشگاه روگردان شدند و دانشگاه هم از علما و حوزههای علمیّه روگردان شد. این پدیدهی مرارتبار، هم در حوزهی علمیّه سوء اثر گذاشت و هم در دانشگاهها. در حوزههای علمیّه سوء اثر گذاشت، زیرا علمای دین را صرفاً محدود کرد و محصور کرد به مسائل ذهنیِ دینی ولاغیر؛ آنها را از تحوّلات دنیای خارج بیخبر نگه داشت؛ پیشرفتهای علم از نظر آنها پوشیده ماند. ضرورت تحوّل در فقه اسلام و استنباط احکام دینی -که همواره در تحوّلات عظیم جهانی، چنین تحوّلی در استنباط دین و فقه اسلام وجود داشته است و فقه برای رفع نیاز جامعه، مستند به قرآن و سنّت است- و روح تحوّلگرایی در حوزهها از بین رفت؛ حوزهها از واقعیّت زندگی، از حوادث دنیای خارج، از تحوّلات عظیمی که به وقوع میپیوست، بیخبر ماندند و محدود شدند به یک سلسله مسائل فقهی و غالباً فرعی... و غالباً دور از حوادث مهم و مسائل مهمّ زندگی. این ضربهای بود که به حوزههای علمیّه وارد آمد. و دست سیاستها هم از این استفاده کرد و با تبلیغات و با روشهای شیطنتآمیز، حوزهها را هرچه توانستند از تحوّلات زندگی دورتر کردند.(۱)
🔻[ادامه دارد...]
📌(۱) آیتالله خامنهای - ۱۳۶۸/۰۹/۲۹
🌐 @shenakhte_sahne
#شناخت_صحنه
#استعمار_علمی
#تعالی_تشکیلات
#آوند