eitaa logo
آوای معرفت
386 دنبال‌کننده
981 عکس
769 ویدیو
263 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
✅مراقبه چشم (بصر) ♦️آقا شیخ علی مقدادی نوشتند: به دستور پزشکان معالج، پدرم (شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی) اواخر عمر به خاطر بیماری به بیمارستان منتصرّیه مشهد انتقال یافت و در آنجا بستری گردید. روزی در راه بیمارستان، چشمم به درشکه‌ای افتاد که در آن مردی و زنی بی‌حجاب نشسته بودند. چون به خدمت پدر رفتم فرمود: دیگر رفتن ما نزدیک است، اما تو چرا چشم خود را حفظ نکردی؟ عرض کردم: به‌عمد خطایی مرتکب نشدم. فرمود: می‌دانم، ولی تو که در خیابان جویای کسی نبودی، پس چرا چشم به داخل درشکه انداختی که نگاهت به نامحرمی تصادف کند. امیرالمؤمنین ‌علیه‌السلام فرمود: نظر، تیری مسموم از تیرهای شیطان است (النظرة سهم مسموم من سهام الشیطان). @avaymarefat
🔹کلام نور🔹 ◀️ عن إسماعيل بن دينار يرفعه إلى أبى عبداللَّه- عليه السّلام- قال: «إفتخر رجلان عند اميرالمؤمنين- عليه السّلام-، فقال: «أتفتَخِران بأجساد بالِيةٍ وأرواحٍ فى النار؟ إن يكُنْ لك عقلٌ فإنّ لك خُلُقاً؛ وإن يكُنْ لك تقوَىً، فإنّ لك كرَمَاً؛ وإلّا فالحِمارُ خيرٌ منك، ولستَ بخيرٍ من أحدٍ.» ◀️ از امام صادق- عليه السّلام- نقل شده است: «دو نفر نزد اميرالمؤمنين- عليه السّلام- تفاخر مى كردند، حضرت فرمود: آيا به بدنهاى پوسيده و ارواحى كه در آتش جهنم هستند افتخار مى كنيد؟ اگر عقل داشته باشى، اخلاق دارى و اگر تقوا داشته باشى، كرامت دارى وگرنه الاغ از تو بهتر است و تو از هيچكس بهتر نيستى.» 📖سرالاسراء ج 2، ص 480 https://eitaa.com/Nedaysaadat
◾️ حاضر نیستم امضا کنم! حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: البته محرّمات، تنها زنا و قمار و شُرب خمر نیست. گاهی یک امضای بی‌جا که مقدمات و زمینه آن را هم دیگران زحمت کشیده و به دست انسان می‌دهند، موجب از بین‌رفتن اَعراض و نفوس(آبرو و جان مردم) می‌شود و به‌مراتب از آن(گناهان) بالاتر است. از ما انتظار نمی‌رود که گناهانی از قبیل شرب خمر را در خیابان مرتکب شویم؛ چون این کار، گذشته از ترس خدا، یک نوع جنون و بی‌عقلی است و لذا از ما صادر نخواهد شد. کاردار بریتانیا در اطاق خصوصی و شخصی آقا سید محمدکاظم یزدی رحمه‌الله وارد شد تا از او امضا بگیرد که مردم بر لَه(به طرف‌داری از) انگلیس و عَلیهِ دولت عثمانی جنگ کنند و هفت‌تیر خود را هم به ایشان نشان داد و او را تهدید نمود. ایشان چون زبان انگلیسی نمی‌دانست، با اشاره، دست به گلوی خود برد و کشید و به او فهماند که: اگر گردن مرا هم بزنید، حاضر نیستم امضا کنم! کاردار دید که کشتن و ترور کردن ایشان، برای او امضا نمی‌شود؛ لذا ایشان را رها کرد و از منزلشان بیرون آمد. 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۱۹ مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق زیر:🔻 👆 http://bahjat.ir/fa/content/9379Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir✅
🔸برخی در کشور خلاف مسیر انسانیت حرکت می کنند حضرت آیت الله در دیدار سرپرست سازمان اورژانس کشور: 🔹برخی از انسانها البته در خلاف مسیر انسانیت خود حرکت می کنند، مثلا در شرایط امروز کشور برخی زندگی می کنند، این شخص ذخیره می کند برای چه؟ 🔹مگر پرنده ای که چیزی ذخیره نمی کند و هزاران کیلومتر کوچ می کند، روزی او تامین نمی شود؟ خدا روزی همه موجودات را تامین می کند وقتی می توان مانند کبوتر و کبک زندگی کرد چرا موش گونه زندگی کنیم؟ 🔹وقتی فرمود در قیامت برخی به شکل حیوان می شوند به همین دلیل است که این شخص در دنیا در مسیر موش شدن و حیوان شدن حرکت کرده است. 🌐 yon.ir/tJAhk 🆔 @rasanews_agency
سؤال یکی از اعضای گرامی کانال: ممنون بابت كانالتون واقعا مطالب مفيدي رو پيدا كردم كه برام راه گشا بود در بحث معرفتي فقط يك مسأله: ذهنم خيلي به هم ریخته و درگیر هست با وجود اينكه زياد كار ندارم و تقريبا هيچ مسؤليتي ندارم ولي نميتونم به ذهنم نظم بدهم ميشه چند راه حل بدهيد كه بتونم هم به ذهنم نظم بدهم هم به وقتم
آوای معرفت
سؤال یکی از اعضای گرامی کانال: ممنون بابت كانالتون واقعا مطالب مفيدي رو پيدا كردم كه برام راه گشا بو
جواب اجمالی: علت اصلی به هم ریختگی ذهن،بیکاری و بی مسؤلیتی یا کم کاری ست دقیقا همونی که نوشتید،اگر مشغولش نکنی مشغولت میکند باید برنامه ریزی کنید و طبق برنامه عمل کنید ،سعی کنیدوقت خالی بی هدف نداشته باشید با هرچه شده پر کنید ولو تفریح سالم،مطالعه،تحقیق،کار ... برنامه ریزی کنید وجدول محاسبه که اخیرا در کانال گذاشته ایم اجرا کنید برای ورود به معنویت و جهاد با نفس صوت(۱۲)و صوت(۱۱)را حتما گوش کنید و به دستورات آسان آن که خلاصه ای از نظرات عالمان عارف است عمل کنید @avaymarefat
🌺گلی هدیه به شاگردان 🌺 .استادی درشروع کلاس درس، لیوانی پراز آب را بالا گرفت تا همه ببینند. از شاگردان پرسید: به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟ شاگردان جواب دادند:۲۰۰ گرم ، ۳۰۰ گرم ، ۳۵۰ گرم و ... استاد گفت:من هم بدون وزن کردن دقیقا نمی دانم وزن لیوان چقدر است. اما سوال من این است: اگر من این لیوان آب را چند دقیقه همین طور نگه دارم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ شاگردان گفتند: هیچ اتفاقی نمی افتد. استاد پرسید:خوب، اگر یک ساعت همین طور نگه دارم، چه اتفاقی می افتد؟ یکی از شاگردان گفت: دست تان کم کم درد میگیرد. حق با توست... .حالا اگر یک روز تمام آن را نگه دارم چه؟ شاگرد دیگری گفت: دست تان بی حس می شود. عضلات به شدت تحت فشار قرار میگیرند و فلج می شوند. و مطمئنا کارتان به بیمارستان خواهد کشید . استاد گفت: خیلی خوب است. ولی آیا در این مدت وزن لیوان تغییرکرده است؟ شاگردان جواب دادند: نه پس چه چیز باعث درد و فشار روی عضلات می شود؟ درعوض من چه باید بکنم؟ شاگردان گیج شدند. یکی از آنها گفت: لیوان را زمین بگذارید. استاد گفت: دقیقا مشکلات زندگی و مشکلات معنوی و اخلاقی و معرفتی هم مانند این موضوع است. و این مشکلات به دو دسته تقسیم می شوند بعضی از آنها با برنامه ریزی دقیق و صحیح و پیگیری جدی در کوتاه مدت حل می شوند و بعضی دیگر نیاز به صبر و تلاش و برنامه ریزی بلند مدت دارند کم کاری و تأخیر در برنامه ریزی و اجرا باعث می شود که آنها را در ذهن نگه دارید اگر آنها را چند دقیقه در ذهنتان نگه دارید.اشکالی ندارد. اگر مدت طولانی تری به آنها فکر کنید، به درد خواهند آمد. اگر بیشتر از آن نگهشان دارید، فلجتان می کنند و دیگر قادر به انجام کاری نخواهید بود.پس فکرکردن به مشکلات زندگی و برنامه ریزی و اقدام به موقع مهم است. و اگر مشکلی هنوز حل نشده سعی کنیم در اولین فرصت با برنامه ریزی حل کنیم و اگر به هر دلیلی حل نشد سعی کنیم موقع عبادت و نماز و دعا و همینطور درپایان هر روز و پیش از خواب، آنها را زمین بگذاریم. به این ترتیب تحت فشار قرار نمی گیریم، هر روز صبح سرحال و قوی بیدار می شویم و قادر خواهیم بود از عهده هرمسئله و چالشی که برایمان پیش می آید، برآییم! زندگی همین است!! @avaymarefat
◾️تقارن ولادت و شهادت دو امام دیدگاه آیت‌الله بهجت (ره) درباره هفتم صفر هفتم [صفر] هم ولادت است، هم وفات. جمع بین این دو این است که [در مجلس‌ها] شخص، فضائل مولود را نقل بکند، و مصائب متوفای دیگر را هم نقل بکند. [این عمل] جمع بین حقَّین است. هم مصائب آن [امام] دیگر را نقل بکند، همین خودش عزاداری است. هم فضائل این مولود را نقل بکند، همین هم فرح‌آور است. ملاحظه فرمودید؟ جمعش همین است. حالا کارهای دیگری باشد یا نباشد [فرقی نمی‌کند]. انسان همیشه می‌تواند به مؤمنین اطعام و احسان بکند. به هر غایتی که هست. هم در وفات می‌تواند احسان بکند، هم در ولادت می‌تواند احسان و اطعام بکند. مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق زیر: 👆 http://bahjat.ir/fa/content/913Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir 🔻
طریق علامه طباطبایی (قدّس سرّه)در رساله لبّ اللباب: استاد عامّ (مربوط به مراحل عالی و نهایی سلوک)شناخته نمي شود مگر به مصاحبت و مرافقت با او در خلأ و ملأ تا به طور يقين براي سالك واقعيّت و يقين او دستگير شود، 👈 و ابداً به ظهور خوارق عادات، و اطّلاع بر مغيبات و اسرار خواطر افراد بشر، و عبور بر آب و آتش، و طي الارض و الهواء، و استحضار از آينده و گذشته و امثال اين غرائب و عجائب نمي توان پي به وصول صاحبش برد زيرا كه اينها همه در مرتبه مكاشفه روحيّه حاصل مي شود و از آنجا تا سرحدّ وصول و كمال، راه به نهايت دور است و تا هنگامي كه در استاد تجلّيات ذاتيّه ربّانيّه پيدا نشود استاد نيست، و به مجرّد تجلّيات صفاتيّه و اسمائيّه نيز نمي توان اكتفا كرد و آنها را كاشف از وصول و كمال دانست👉 منظور از تجلّي صفاتي آنست كه سالك صفت خدا را در خود مشاهده كند و علم يا قدرت و حيات خود را حيات و علم و قدرت خدا ببيند. مثلا چيزي را كه مي شنود ادراك كند كه خدا شنيده و او سميع است، و چيزي را كه مي بيند ادراك كند كه خدا ديده و او بصير است، و يا در جهان علم را منحصر به خدا ذوق كند و علم هر موجودي را مستند به علم او بلكه نفس علم او مشاهده كند. و مراد از تجلّي اسمائي آنست كه صفات خدا كه مستند به ذات او هستند مثل قائم، عالم، سميع، بصير، حي و قدير و امثال اينها را در خود مشاهده كند. مثلا ببيند كه عليم در عالم يكي است و او خداي متعال است و دگر خود را در مقابل او عليم نبيند بلكه عليم بودن او عين عليم بودن خداست. يا ادراك كند كه حي و زنده يكي است و او خداست و خود او اصلا زنده نيست بلكه زنده خداست و بس. و بالأخره وجدان كند كه «ليس القدير و العليم و الحي الا هو تعالي و تقدّس». البتّه ممكن است تجلّي اسمائي در خصوص بعض از اسماء الهيّه صورت گيرد، و هيچ لازمه اي در بين نيست كه چون در سالك يكي دو اسم تجلّي كرد حتما بايد بقيّه اسماء تجلّي كند. امّا تجلّي ذاتي آنست كه ذات مقدّس حضرت باري تعالي در سالك تجلّي نمايد، و آن وقتي حاصل مي شود كه سالك از اسم و رسم گذشته باشد، و به عبارت ديگر به كلّي خود را گم كرده و اثري در عالم وجود از خود نيابد و خود و خوديّت خود را يكباره به خاك نسيان سپرده باشد «و ليس هناك الا الله» در اين موقع ديگر ضلال و گمراهي براي چنين شخصي متصوّر نخواهد بود زيرا تا ذرّه اي از هستي در سالك باقيست هنوز طمع شيطان از او قطع نشده است و اميد اضلال و اغواي او را دارد ولي وقتي كه بحول الله تبارك و تعالي سالك بساط خوديّت و شخصيّت را درهم پيچيد و قدم در عالم لاهوت نهاد و در حرم خدا وارد شده لباس حرم در بركرد و به تجلّيات ذاتيّه ربّانيّه مشرّف آمد شيطان دندان طمع را از او كنده و در حسرت مي نشيند. 👈 استاد عام بايد بدين مرتبه از كمال برسد و الا به هر كسي نتوان سر سپرد و مطيع و منقاد گشت. هزار دام به هر گام اين بيابان است كه از هزار هزاران يكي از آن نجهند بنا بر اين نبايد در مقابل هر كسي كه متاعي عرضه مي كند و بضاعتي ارائه مي دهد و كشف و شهودي ادّعا مي نمايد سر تسليم فرود آورد. بلي در جائي كه تحقيق و تدقيق در حال استاد و شيخ متعذّر يا متعسّر باشد بايد توكّل به خدا نموده و آنچه را كه او بيان مي كند و دستور مي دهد با كتاب خدا و سنّت رسول خدا و سيره ائمّه طاهرين - صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين - بسنجد اگر موافق بود عمل نمايد و الا ترتيب اثر ندهد. بديهي است چون چنين سالكي با قدم توكّل به خدا گام برمي دارد شيطان بر او سلطه نخواهد يافت: انَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ علَي الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلَي رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ - انَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَي الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ @avaymarefat
77-تبیین گوشه ای از ابعاد معنوی و علمی و اجتماعی علامه طباطبایی(قدّس سرّه).amr
10.56M
77-تبیین گوشه ای از ابعاد معنوی و علمی و اجتماعی علامه طباطبایی(قدّس سرّه)(سخنرانی در همایش بزرگداشت علامه طباطبایی) @avaymarefat
🏴 درک معنای بندگی با مشاهده‌ی اباعبدالله الحسین علیه‌السلام 🔺 این‌ها همه شب است؛ علیه‌السلام می‌فرماید: «اُثنی علی ‌الله أحسن الثّناء»؛ من آن‌طوری‌که از آن بهتر نشود و هم نتوانند خدا را بشناسند و را بکنند، من الآن آن‌جور خدا را می‌کنم. این است. معجزه‌ی است. معجزه‌ی است. منتهی چنین چیزی بحث نمی‌شود که با گفتارش معجزه کرد. یعنی جدّش را شرح کرد؛ «سَنُلقی علیک قولاً ثقیلاً»؛ ( :۵)، را کرد. یعنی من در حضور شما حاضران که می‌بینید در چه وضعی از قرار دارم، بالاترین تشکری را که فرشتگان بهشتی - که اصلاً به فکرشان رنجی نرسیده - اگر از خدا بکنند، من فوق آن خدا را شکر می‌کنم!. این است که شب عاشورا ملائکه متحیّر شدند که یعنی چه؟! ما نمی‌دانستیم! وقتی خدا فرمود: «اسجدوا لآدم»؛ ( :۳۴) نمی‌دانستیم یعنی چه؟ مگر کیست؟! مجسمه‌ی و که تلخیصش و است، با این بیان تفسیر شد. این است که بعضی از شارحین* بزرگوار می‌گویند: "أبا عبدالله" معنی دارد. تنها یک کُنْیه نیست که در برای هر کسی که یک فرزندی داشته باشد به اسم آن فرزند او را صدا می‌زنند. مثل ابوالحسن، ابوالقاسم، پدرقاسم، پدر حسن. بلکه "أبا عبدالله" یک معنایی دارد. یعنی اصلاً بشریت نمی‌دانست که خدا یعنی چه؟ اما اباعبدالله آن را تفسیر کرد: که ای مردم! همان‌طور که شما از درخت سیب و گلابی در بهترین نقاط جهان و خوش آب و هواترین جای جهان، از درخت‌های خدا بچینید؛ من همان‌گونه از نیزه و تیری که پرتاب می‌شود و به بدنم می‌خورد؛ همان را می‌چینم و شکرخدا را می‌کنم!. تیر که پرتاب می‌شود من به بدنم که می‌خورد همان را می‌برم که شما از یک سیب و گلابی می‌برید!.... *[  اثر مرحوم میرزا  ؛ (۱۲۷۳-۱۳۱۷ق)] ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama