◾️ آیا ما خواب نیستیم؟
گزیدهای از خاطرات شاگردان و اطرافیان آیتالله بهجت قدسسره
دستفروش عرب، با آن هیکل درشت، خوابیده بود وسط مسجد.
ما دور تا دور نشسته بودیم، منتظر شروع درس.
گفتیم حالا بیدار میشود، حالا بیدار میشود... ولی بیدار نشد.
با ورود آقا، یکی از طلبهها خیز برداشت که برود بیدارش کند؛
آقا آرام گفت: «نه... کاریش نداشته باشید!»
بعد گفت: «اَلَسْنٰا نٰآئِمٖینَ؟ آیا ما خواب نیستیم؟ ...» مگر ما خواب نیستیم؟ کاش یکی هم بیاید ما را بیدار کند...»
به شیوه باران، ص ٢٨
مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق #لینک زیر:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10505
✅ Sapp.ir/bahjat_ir
✅ eitaa.com/bahjat_ir
✅ Gap.im/bahjat_ir
✅ ble.im/bahjat_ir
📚
سؤال یکی از اعضای گرامی:
یه نفر تصمیم به سلوک گرفته وابتدای راهه دلش میخاد تنها باشه خلوت کنه باخدا احساس میکنه توی جمع باشه از خدا دورش میکنن
این گوشه نشینی وخلوت باعث نمیشه از اون هدفش جا بمونه؟باید چیکار کنه؟
طوری هست که وقتی کسی میبیندش میگه چه مشکلی برات پیش اومده چرا ناراحتی
آوای معرفت
سؤال یکی از اعضای گرامی: یه نفر تصمیم به سلوک گرفته وابتدای راهه دلش میخاد تنها باشه خلوت کنه باخدا
جواب اجمالی : اگر همه پنجاه صوت کانال آوای معرفت را گوش کنید به جمع بندی خوبی میرسید و جواب اکثر سؤالاتون داده میشه@avaymarefat
سلوک گوشه نشینی نیست،رعایت اولویت ها و نیازها در همه ساحت هاست یعنی به مقدار نیاز حرف زدن،خوردن ،خوابیدن،تفریح،خواب و ورزش ...،
باید برنامه ریزی کرد و برای همه اوقات برنامه داشت بیکار و ساکت به درد نمیخوره،
جوری باشیم کسی ما را بیکار نبینه تا بیاد حرف اضافی بزنه،
در عین حال خوشرو و مهربان و کم حرف ولی مفید باشیم،خدمتگزار دوستان باشیم،عملگرا باشیم نه اینکه حرف خوب بزنیم
سلوک یعنی شهید چمران،احمدی روشن،امام خمینی،رهبر انقلاب،اصحاب امام حسین علیه السلام در کربلا،حضرت زینب علیهاالسلام در اسارت و....
🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠
#پست_ویژه #شیطان
✅ معمولا افراد یا تیمهایی که مسابقه مهمی دارن، قبل از مسابقه خیلی سعی میکنن از تاکتیک های حریفشون اطلاع پیدا کنن تا بتونن باهاش مقابله کنن و ضربه نخورن!
💯 ما هم باید برای مبارزه با دشمن قسم خورده خودمان، شیطان، از تاکتیک هاش اطلاع داشته باشیم تا بهتر باهاش مقابله کنیم!
◀️هر وقت کار خوبی خواستید انجام بدید، و به ذهنتون اومد، «بذراش برای بعد! فرصت زیاده!» این ندای شیطونه! فرییییب نخورررید!!
💡ضمنآً وقتی میخوای کار رو انجام بدی یه جوری اوضاع رو تصویر میکنه که نمیشه الآن انجام داد، و آینده رو هم یه جوری قشنگ توصیف میکنه که خیال میکنی بهترین وقت برای انجامش همون آینده است!!
💔مثلاً اربعین میخوای بری کربلا، هی در گوشت میخونه که اربعین شلوغه! دردسره! اصلاً نمیشه زیارت درست و حسابی کرد! بذار باشه بعد اربعین بلیط میگیری وقت خلوت میری راحت و با آرامش زیارت خودتو میکنی!!
💧💧گول میخوری اربعین نمیری، بعدشم دیگه اصلاً خبری از این دوست خیرخواه نیست و یه بار نمیگه حالا دیگه برو!!
💯گول خوردی رفت! فیض زیارت اربعینم از دست دادی!!💯
👀 امام باقر (علیه السلام):
🔰«مَنْ هَمَّ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَيْرِ فَلْيُعَجِّلْهُ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ فِيهِ تَأْخِيرٌ فَإِنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَظْرَةً.»
هر کس قصد کار خیری دارد، در انجام آن عجله کند؛ چون اگر تأخیر کند، شیطان در آن دست می برد (و او را منصرف میکند.)
💥خداییش تا حالا چقدر فریب این تاکتیک شیطون رو خوردیم؟! کمی به خودمون بیایم!!
🔅 @avaymarefat
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
✅مراقبه چشم (بصر)
♦️آقا شیخ علی مقدادی نوشتند: به دستور پزشکان معالج، پدرم (شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی) اواخر عمر به خاطر بیماری به بیمارستان منتصرّیه مشهد انتقال یافت و در آنجا بستری گردید. روزی در راه بیمارستان، چشمم به درشکهای افتاد که در آن مردی و زنی بیحجاب نشسته بودند. چون به خدمت پدر رفتم فرمود: دیگر رفتن ما نزدیک است، اما تو چرا چشم خود را حفظ نکردی؟
عرض کردم: بهعمد خطایی مرتکب نشدم. فرمود: میدانم، ولی تو که در خیابان جویای کسی نبودی، پس چرا چشم به داخل درشکه انداختی که نگاهت به نامحرمی تصادف کند. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: نظر، تیری مسموم از تیرهای شیطان است (النظرة سهم مسموم من سهام الشیطان).
@avaymarefat
🔹کلام نور🔹
◀️ عن إسماعيل بن دينار يرفعه إلى أبى عبداللَّه- عليه السّلام- قال: «إفتخر رجلان عند اميرالمؤمنين- عليه السّلام-، فقال: «أتفتَخِران بأجساد بالِيةٍ وأرواحٍ فى النار؟ إن يكُنْ لك عقلٌ فإنّ لك خُلُقاً؛ وإن يكُنْ لك تقوَىً، فإنّ لك كرَمَاً؛ وإلّا فالحِمارُ خيرٌ منك، ولستَ بخيرٍ من أحدٍ.»
◀️ از امام صادق- عليه السّلام- نقل شده است: «دو نفر نزد اميرالمؤمنين- عليه السّلام- تفاخر مى كردند، حضرت فرمود: آيا به بدنهاى پوسيده و ارواحى كه در آتش جهنم هستند افتخار مى كنيد؟ اگر عقل داشته باشى، اخلاق دارى و اگر تقوا داشته باشى، كرامت دارى وگرنه الاغ از تو بهتر است و تو از هيچكس بهتر نيستى.»
📖سرالاسراء ج 2، ص 480
https://eitaa.com/Nedaysaadat
◾️ حاضر نیستم امضا کنم!
حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
البته محرّمات، تنها زنا و قمار و شُرب خمر نیست. گاهی یک امضای بیجا که مقدمات و زمینه آن را هم دیگران زحمت کشیده و به دست انسان میدهند، موجب از بینرفتن اَعراض و نفوس(آبرو و جان مردم) میشود و بهمراتب از آن(گناهان) بالاتر است. از ما انتظار نمیرود که گناهانی از قبیل شرب خمر را در خیابان مرتکب شویم؛ چون این کار، گذشته از ترس خدا، یک نوع جنون و بیعقلی است و لذا از ما صادر نخواهد شد.
کاردار بریتانیا در اطاق خصوصی و شخصی آقا سید محمدکاظم یزدی رحمهالله وارد شد تا از او امضا بگیرد که مردم بر لَه(به طرفداری از) انگلیس و عَلیهِ دولت عثمانی جنگ کنند و هفتتیر خود را هم به ایشان نشان داد و او را تهدید نمود. ایشان چون زبان انگلیسی نمیدانست، با اشاره، دست به گلوی خود برد و کشید و به او فهماند که: اگر گردن مرا هم بزنید، حاضر نیستم امضا کنم! کاردار دید که کشتن و ترور کردن ایشان، برای او امضا نمیشود؛ لذا ایشان را رها کرد و از منزلشان بیرون آمد.
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۱۹
مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق #لینک زیر:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/9379
✅ Sapp.ir/bahjat_ir
✅ eitaa.com/bahjat_ir
✅ Gap.im/bahjat_ir
✅ ble.im/bahjat_ir✅
🔸برخی در کشور خلاف مسیر انسانیت حرکت می کنند
حضرت آیت الله #جوادی_آملی در دیدار سرپرست سازمان اورژانس کشور:
🔹برخی از انسانها البته در خلاف مسیر انسانیت خود حرکت می کنند، مثلا در شرایط امروز کشور برخی #موش_گونه زندگی می کنند، این شخص #دو_تُن_طلا ذخیره می کند برای چه؟
🔹مگر پرنده ای که چیزی ذخیره نمی کند و هزاران کیلومتر کوچ می کند، روزی او تامین نمی شود؟ خدا روزی همه موجودات را تامین می کند وقتی می توان مانند کبوتر و کبک #آزادمنشانه زندگی کرد چرا موش گونه زندگی کنیم؟
🔹وقتی فرمود در قیامت برخی به شکل حیوان #محشور می شوند به همین دلیل است که این شخص در دنیا در مسیر موش شدن و حیوان شدن حرکت کرده است.
🌐 yon.ir/tJAhk
🆔 @rasanews_agency
سؤال یکی از اعضای گرامی کانال:
ممنون بابت كانالتون
واقعا مطالب مفيدي رو پيدا كردم كه برام راه گشا بود در بحث معرفتي
فقط يك مسأله:
ذهنم خيلي به هم ریخته و درگیر هست با وجود اينكه زياد كار ندارم و تقريبا هيچ مسؤليتي ندارم ولي نميتونم به ذهنم نظم بدهم
ميشه چند راه حل بدهيد كه بتونم هم به ذهنم نظم بدهم هم به وقتم
آوای معرفت
سؤال یکی از اعضای گرامی کانال: ممنون بابت كانالتون واقعا مطالب مفيدي رو پيدا كردم كه برام راه گشا بو
جواب اجمالی:
علت اصلی به هم ریختگی ذهن،بیکاری و بی مسؤلیتی یا کم کاری ست دقیقا همونی که نوشتید،اگر مشغولش نکنی مشغولت میکند
باید برنامه ریزی کنید و طبق برنامه عمل کنید ،سعی کنیدوقت خالی بی هدف نداشته باشید با هرچه شده پر کنید ولو تفریح سالم،مطالعه،تحقیق،کار ...
برنامه ریزی کنید وجدول محاسبه که اخیرا در کانال گذاشته ایم اجرا کنید
برای ورود به معنویت و جهاد با نفس صوت(۱۲)و صوت(۱۱)را حتما گوش کنید و به دستورات آسان آن که خلاصه ای از نظرات عالمان عارف است عمل کنید
@avaymarefat
🌺گلی هدیه به شاگردان 🌺 .استادی درشروع کلاس درس، لیوانی پراز آب را بالا گرفت تا همه ببینند. از شاگردان پرسید: به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟ شاگردان جواب دادند:۲۰۰ گرم ، ۳۰۰ گرم ، ۳۵۰ گرم و ... استاد گفت:من هم بدون وزن کردن دقیقا نمی دانم وزن لیوان چقدر است. اما سوال من این است: اگر من این لیوان آب را چند دقیقه همین طور نگه دارم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ شاگردان گفتند: هیچ اتفاقی نمی افتد. استاد پرسید:خوب، اگر یک ساعت همین طور نگه دارم، چه اتفاقی می افتد؟ یکی از شاگردان گفت: دست تان کم کم درد میگیرد. حق با توست... .حالا اگر یک روز تمام آن را نگه دارم چه؟ شاگرد دیگری گفت: دست تان بی حس می شود. عضلات به شدت تحت فشار قرار میگیرند و فلج می شوند. و مطمئنا کارتان به بیمارستان خواهد کشید . استاد گفت: خیلی خوب است. ولی آیا در این مدت وزن لیوان تغییرکرده است؟ شاگردان جواب دادند: نه پس چه چیز باعث درد و فشار روی عضلات می شود؟ درعوض من چه باید بکنم؟ شاگردان گیج شدند. یکی از آنها گفت: لیوان را زمین بگذارید. استاد گفت: دقیقا مشکلات زندگی و مشکلات معنوی و اخلاقی و معرفتی هم مانند این موضوع است. و این مشکلات به دو دسته تقسیم می شوند بعضی از آنها با برنامه ریزی دقیق و صحیح و پیگیری جدی در کوتاه مدت حل می شوند و بعضی دیگر نیاز به صبر و تلاش و برنامه ریزی بلند مدت دارند کم کاری و تأخیر در برنامه ریزی و اجرا باعث می شود که آنها را در ذهن نگه دارید اگر آنها را چند دقیقه در ذهنتان نگه دارید.اشکالی ندارد. اگر مدت طولانی تری به آنها فکر کنید، به درد خواهند آمد. اگر بیشتر از آن نگهشان دارید، فلجتان می کنند و دیگر قادر به انجام کاری نخواهید بود.پس فکرکردن به مشکلات زندگی و برنامه ریزی و اقدام به موقع مهم است. و اگر مشکلی هنوز حل نشده سعی کنیم در اولین فرصت با برنامه ریزی حل کنیم و اگر به هر دلیلی حل نشد سعی کنیم موقع عبادت و نماز و دعا و همینطور درپایان هر روز و پیش از خواب، آنها را زمین بگذاریم. به این ترتیب تحت فشار قرار نمی گیریم، هر روز صبح سرحال و قوی بیدار می شویم و قادر خواهیم بود از عهده هرمسئله و چالشی که برایمان پیش می آید، برآییم! زندگی همین است!!
@avaymarefat
◾️تقارن ولادت و شهادت دو امام
دیدگاه آیتالله بهجت (ره) درباره هفتم صفر
هفتم [صفر] هم ولادت است، هم وفات. جمع بین این دو این است که [در مجلسها] شخص، فضائل مولود را نقل بکند، و مصائب متوفای دیگر را هم نقل بکند. [این عمل] جمع بین حقَّین است. هم مصائب آن [امام] دیگر را نقل بکند، همین خودش عزاداری است. هم فضائل این مولود را نقل بکند، همین هم فرحآور است. ملاحظه فرمودید؟ جمعش همین است.
حالا کارهای دیگری باشد یا نباشد [فرقی نمیکند]. انسان همیشه میتواند به مؤمنین اطعام و احسان بکند. به هر غایتی که هست. هم در وفات میتواند احسان بکند، هم در ولادت میتواند احسان و اطعام بکند.
مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق #لینک زیر:
👆 http://bahjat.ir/fa/content/913
✅ Sapp.ir/bahjat_ir
✅ eitaa.com/bahjat_ir
✅ Gap.im/bahjat_ir
✅ ble.im/bahjat_ir
🔻
#استاد طریق
علامه طباطبایی (قدّس سرّه)در رساله لبّ اللباب:
استاد عامّ (مربوط به مراحل عالی و نهایی سلوک)شناخته نمي شود مگر به مصاحبت و مرافقت با او در خلأ و ملأ تا به طور يقين براي سالك واقعيّت و يقين او دستگير شود،
👈 و ابداً به ظهور خوارق عادات، و اطّلاع بر مغيبات و اسرار خواطر افراد بشر، و عبور بر آب و آتش، و طي الارض و الهواء، و استحضار از آينده و گذشته و امثال اين غرائب و عجائب نمي توان پي به وصول صاحبش برد زيرا كه اينها همه در مرتبه مكاشفه روحيّه حاصل مي شود و از آنجا تا سرحدّ وصول و كمال، راه به نهايت دور است و تا هنگامي كه در استاد تجلّيات ذاتيّه ربّانيّه پيدا نشود استاد نيست، و به مجرّد تجلّيات صفاتيّه و اسمائيّه نيز نمي توان اكتفا كرد و آنها را كاشف از وصول و كمال دانست👉
منظور از تجلّي صفاتي آنست كه سالك صفت خدا را در خود مشاهده كند و علم يا قدرت و حيات خود را حيات و علم و قدرت خدا ببيند. مثلا چيزي را كه مي شنود ادراك كند كه خدا شنيده و او سميع است، و چيزي را كه مي بيند ادراك كند كه خدا ديده و او بصير است، و يا در جهان علم را منحصر به خدا ذوق كند و علم هر موجودي را مستند به علم او بلكه نفس علم او مشاهده كند.
و مراد از تجلّي اسمائي آنست كه صفات خدا كه مستند به ذات او هستند مثل قائم، عالم، سميع، بصير، حي و قدير و امثال اينها را در خود مشاهده كند. مثلا ببيند كه عليم در عالم يكي است و او خداي متعال است و دگر خود را در مقابل او عليم نبيند بلكه عليم بودن او عين عليم بودن خداست. يا ادراك كند كه حي و زنده يكي است و او خداست و خود او اصلا زنده نيست بلكه زنده خداست و بس.
و بالأخره وجدان كند كه «ليس القدير و العليم و الحي الا هو تعالي و تقدّس».
البتّه ممكن است تجلّي اسمائي در خصوص بعض از اسماء الهيّه صورت گيرد، و هيچ لازمه اي در بين نيست كه چون در سالك يكي دو اسم تجلّي كرد حتما بايد بقيّه اسماء تجلّي كند.
امّا تجلّي ذاتي آنست كه ذات مقدّس حضرت باري تعالي در سالك تجلّي نمايد، و آن وقتي حاصل مي شود كه سالك از اسم و رسم گذشته باشد، و به عبارت ديگر به كلّي خود را گم كرده و اثري در عالم وجود از خود نيابد و خود و خوديّت خود را يكباره به خاك نسيان سپرده باشد «و ليس هناك الا الله» در اين موقع ديگر ضلال و گمراهي براي چنين شخصي متصوّر نخواهد بود زيرا تا ذرّه اي از هستي در سالك باقيست هنوز طمع شيطان از او قطع نشده است و اميد اضلال و اغواي او را دارد ولي وقتي كه بحول الله تبارك و تعالي سالك بساط خوديّت و شخصيّت را درهم پيچيد و قدم در عالم لاهوت نهاد و در حرم خدا وارد شده لباس حرم در بركرد و به تجلّيات ذاتيّه ربّانيّه مشرّف آمد شيطان دندان طمع را از او كنده و در حسرت مي نشيند.
👈 استاد عام بايد بدين مرتبه از كمال برسد و الا به هر كسي نتوان سر سپرد و مطيع و منقاد گشت.
هزار دام به هر گام اين بيابان است
كه از هزار هزاران يكي از آن نجهند
بنا بر اين نبايد در مقابل هر كسي كه متاعي عرضه مي كند و بضاعتي ارائه مي دهد و كشف و شهودي ادّعا مي نمايد سر تسليم فرود آورد.
بلي در جائي كه تحقيق و تدقيق در حال استاد و شيخ متعذّر يا متعسّر باشد بايد توكّل به خدا نموده و آنچه را كه او بيان مي كند و دستور مي دهد با كتاب خدا و سنّت رسول خدا و سيره ائمّه طاهرين - صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين - بسنجد اگر موافق بود عمل نمايد و الا ترتيب اثر ندهد.
بديهي است چون چنين سالكي با قدم توكّل به خدا گام برمي دارد شيطان بر او سلطه نخواهد يافت:
انَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ علَي الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلَي رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ - انَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَي الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ
@avaymarefat
77-تبیین گوشه ای از ابعاد معنوی و علمی و اجتماعی علامه طباطبایی(قدّس سرّه).amr
10.56M
77-تبیین گوشه ای از ابعاد معنوی و علمی و اجتماعی علامه طباطبایی(قدّس سرّه)(سخنرانی در همایش بزرگداشت علامه طباطبایی)
@avaymarefat
🏴 درک معنای بندگی با مشاهدهی اباعبدالله الحسین علیهالسلام
🔺 اینها همه #درسهای شب #عاشورا است؛ #اباعبدالله علیهالسلام میفرماید: «اُثنی علی الله أحسن الثّناء»؛ من آنطوریکه از آن بهتر نشود و #ملائکه هم نتوانند خدا را بشناسند و #شکرش را بکنند، من الآن آنجور خدا را #شکر میکنم.
این #معجزه است. معجزهی #علمی است. معجزهی #امامتی است. منتهی چنین چیزی بحث نمیشود که #امام با گفتارش معجزه کرد. یعنی #پیامبری جدّش را شرح کرد؛ «سَنُلقی علیک قولاً ثقیلاً»؛ ( #مزمل :۵)، را #تفسیر کرد. یعنی من در حضور شما حاضران که میبینید در چه وضعی از #خطر قرار دارم، بالاترین تشکری را که فرشتگان بهشتی - که اصلاً به فکرشان رنجی نرسیده - اگر از خدا بکنند، من فوق آن خدا را شکر میکنم!. این است که شب عاشورا ملائکه متحیّر شدند که #بشر یعنی چه؟! ما نمیدانستیم! وقتی خدا فرمود: «اسجدوا لآدم»؛ ( #بقره :۳۴) نمیدانستیم یعنی چه؟ مگر #آدم کیست؟! مجسمهی #آدمیت و #انسانیت که تلخیصش #عبودیت و #بندگی است، با این بیان تفسیر شد.
این است که بعضی از شارحین* بزرگوار #زیارت_عاشورا میگویند: "أبا عبدالله" معنی دارد. تنها یک کُنْیه نیست که در #عرب برای هر کسی که یک فرزندی داشته باشد به اسم آن فرزند او را صدا میزنند. مثل ابوالحسن، ابوالقاسم، پدرقاسم، پدر حسن. بلکه "أبا عبدالله" یک معنایی دارد. یعنی اصلاً بشریت نمیدانست که خدا یعنی چه؟ اما اباعبدالله آن را تفسیر کرد: که ای مردم! همانطور که شما از درخت سیب و گلابی در بهترین نقاط جهان و خوش آب و هواترین جای جهان، از درختهای #نعمت خدا بچینید؛ من همانگونه از نیزه و تیری که پرتاب میشود و به بدنم میخورد؛ همان را میچینم و شکرخدا را میکنم!. تیر که پرتاب میشود من به بدنم که میخورد همان #لذت را میبرم که شما از یک سیب و گلابی میبرید!....
*[ #شفاء_الصدور_فی_شرح_زیارة_العاشور اثر مرحوم میرزا #ابوالفضل_طهرانی ؛ (۱۲۷۳-۱۳۱۷ق)]
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
آوای معرفت
77-تبیین گوشه ای از ابعاد معنوی و علمی و اجتماعی علامه طباطبایی(قدّس سرّه)(سخنرانی در همایش بزرگداشت
در این صوت کلیاتی از نظام سلوکی علامه بیان شده
✅ شعری که علامه پسندید
آیت_الله_پهلوانی تهرانی(رحمةالله علیه)
«روزی برای جلسه به منزل مرحوم علامه طباطبایی رفتم، همین که نشستم مرحوم علامه فوراً فرزندشان آقای سید عبدالباقی را صدا زدند و فرمودند : آن شعر را بیاور و به ایشان بده! وقتی آقا سید عبد الباقی شعر را آورد و به من داد، مرحوم علامه فرمودند شاعر شعر در خارج از کشور است و این شعر را برای آقا سید عبد الباقی فرستاده، از شعرش معلوم میشود کمالاتی داشته . .
متن آن شعر در پایین می آید :
.
گر جرعهای زجام محبت چشانیم
ای پیر میفروش ز غم میرهانیم
مست جمال عشقم و مخمور چشم دوست
از جام وصل خود صنما کی چشانیم
بگدازیم ز آتش هجران ز یک طرف
در یک طرف ز مهر و کرم پرورانیم
دانی که چیست؟ در بدرم از دیار دوست
دل بردهای و در پی دل میدوانیم
غیر از پیالهٔ می و این چشم اشکبار
کس پی نبرده است به راز نهانیم
من قطرهٔ نهان شده در ابرم و تو بحر
ای ابر، همتی که به دریا چکانیم
ای مهر آفتاب کمال از کمال مهر
کمتر ز ذرهام که به سویت کشانیم
بار گران به دل بودم از فراق دوست
تا کی به زیر بار گران می نشانیم
ای کاروان عمر چه خوش میروی برو
کن همتی که زود به جانان رسانیم
من شاهباز عالم قدسم نه کرم خاک
من نیستم ز اهل زمین، آسمانیم
صدر از فراق دوست همی گفت و میگریست
بگذشت وای در غم هجرت جوانیم
باشم گدای کوی توای پادشاه حسن
باور نمیکنم که از این در برانیم
.
نکته: شاعر این غزل ، مرحوم صدر_الدین_محلاتی_شیرازی است و حضرت علامه نیز به شعر ایشان اظهار علاقه مینمودند.
@avaymarefat
گفتگوی معرفتی:
یکی از مراتب انسانها امامت و ولایت است که در وجودشان هست و وقتی تو به منطقه ولایت امیر المومنین ع برسی تمام تمام وجودت و تمام جسمت میشود ایمان ، به ولایت حضرت محمد ص که برسی تمام وجودت مسلمان میشود ، مسلمانی این نیست که ما بنام مسلمانی هستیم یعنی اصلاً تمام وجودت باید با تو همکاری کند ، امام حسین ع در صحرای کربلا همه وجود و اعضای بدنش همراهش بودند ، ما الآن که به کربلا که میرویم دلمان همپای ما نیست تا آنجا یعنی از اینجا دلمان هوای آنجا را میکند یعنی در اصل هوا میکند دلمان هم نمیرود ، و وقتی به آنجا میرویم بعوض اینکه گرمتر شویم کمتر میشود ، نمیگویند ای دل صد دله دل یک دله کن ، تو میروی اما دلت نزد زن و بچهات است یعنی دلت اینجا می ماند و جسمت را می فرستد کربلا ، لذا این است که وقتی به مسافرت میروی باید وصیت نامه ات را بنویسی یعنی دل بکنی ، وصیت نامه برای این است که تو دل بکنی یعنی تکلیفت معلوم بشود .
توصیه ای برای سفر اربعین :
غسل زیارت که کردید با نیت حضرت زینب س به زیارت ابا عبد الله ع بروید .
@avaymarefat
گفتگوی معرفتی:
سؤال کردیم خانمی گفته ما در پیاده روی اربعین که خیلی شلوغ هست با مردها گاهی برخورد داریم ، رفتن ما آیا اصلاً صلاح هست ، فرمودند : البته باید سعی کنند یک مقدار رعایت کنند ، نه اینکه نروند ، بروند اما رعایت کنند ، گفته اند حج نتوانستی بروی اما کربلا را باید بروی ، یعنی حج واجب که هیچ اما برای حج مستحب نگفته اند قرض کن برو اما برای کربلا گفته اند اگر نداشتی قرض کن برو.
- این دنیا و این زندگی اینها هوای زندگی است سعی کنید از خود زندگی استفاده کنید و خود زندگی همان زندگی با خود خدا است ، زندگی با خلق خدا هوای زندگی است.
@avaymarefat
#ویژه_نامه #سلوک_اربعینی
🔻مجموعه گفتارهای حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری حفظه الله با موضوع زیارت اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام منتشر شد!
🔺 @nasery_ir
#نسخه_گرافیکی
#اربعین. 👇👇👇👇
بیاناتی از آیت الله پهلوانی تهرانی(رحمةالله علیه)از شاگردان علامه طباطبایی(قدّس سرّه)درباره آثار دنیوی و اخروی و معنوی زیارت کربلا و امام حسین(علیه السلام)
👇👇👇👇👇👇👇👇
توصیه های زیارت
گفتگویی درباره زیارت امام رضا علیه السلام که برای زیارت همه امامان معصوم(علیهم السلام)کاربرد دارد:
از ایشان سؤال شد آیا در زیارت امام رضا(ع) توصیه ای دارید؟ ایشان لبخندی زدند و فرمودند: برو بگو امام رضا من اومدم من گم شدم بعد فرمودند: پشت پنجره فولاد دو رکعت نماز حاجت بخوانید سپس برای یکی از خوبان عالم صد صلوات هدیه کنید برای یکی از اولیا هم صد صلوات بفرستید سپس مقابل ضریح بایستید چهارصد مرتبهایه 35 سوره نور را بخوانید ' الله نور السموات والارض مثل نوره کمشکوة... ' اگر هم خسته شدید نشسته بگویید، نیت و حاجتتان هم در همه این اعمال این باشد که به امام رضا(ع) بگویید آقا جان یک مقام بندگی به ما بده، ضمنا برای حل مشکل این و آن حاجت نخواهید بلکه عرض حاجتتان این باشد که حضرت قلبتان را زنده کند، وقتی قلب شما زنده بشود مشکلات مادی و معنوی اطرافیان تان هم در پایش حل خواهد شد، زیارت امین الله و زیارت حضرت را بخوانید، نماز جعفر طیار بخوانید. 🔷 باز روز دیگر که مشرف شدید روبروی ضریح بنشینید مطلقا به هیچ چیز فکر نکنید به باطن و درون خود متوجه باشید، ببینید آیا توان آن را دارید که دل نگه دارید، بنشینید انتظار بکشید تا حضرت قلبتان را زنده کند مشکلی که ما داریم این است که ما حواسمان از خودمان به بیرون پرت است همه جا هستیم اما پیش خودمان نیستیم، زن و بچه و کار و مسایل روزمره نمیگذارد پنج دقیقه نزد خودت حضور داشته باشی حالا روبروی ضریح نیم ساعت، یک ساعت، دوساعت.. هر چه مقدور است بنشین ببین نزد خودت حاضر هستی یا خیر، 🔷 سؤال شد که جواب گرفتن از این دستور العمل چه مقدار زمان میبرد، فرمودند: به افراد بستگی دارد مثلاً میبینی یک ماما ناف بچه یک زن باردار را در یک ربع میزند یکی میبینی نیم ساعت یکی مثلاً چند روز باید درد بکشد، بعد خندیدند و گفتند یکی را هم باید سزارین کنند. 🔷 چند روز بعد همان شخص خدمت ایشان گفت، طبق دستور شما به زیارت حضرت رفتیم و دو مرتبه و هر بار بیش از یک ساعت برای دستور العمل دل نگاه داشتن نشستیم اما حتی یکبار هم بیش از پنج دقیقه موفق نشدم و آنجا به یک خود شناسی نسبی رسیدم، امری که سالها از آن غافل بودم و دیدم در شرایطی بسیار بد هستم و برایم کاملاً روشن شد که اصلاً دل من انس و سنخیتی برای پذیرش امام را ندارد و لذا خیلی مستاصل شدم و تازه فهمیدم درونم چه خبر است در حقیقت همان بازگشت و توجه به درون و باطن که مدتها از آن می فرمودید را دیدیم که اصلاً قادر بر آن نیستیم، فرمودند: شما تازه این را فهمیدهاید خیلی ها هنوز تازه همین را درک نکردهاند، کمکم درست میشود این شروع ولایت است باید از امام بخواهی تا کمکت کند خودت نمیتوانی خودت را جمع کنی، 🔷 سؤال شد خودمان نمیتوانیم؟ فرمودند: نه بابا درون ما یک باغ وحش است کجا میتوانیم خودمان جمعش کنیم در این جنگل دنیا ما خودمان هم وحشی شدهایم باید با خودمان بجنگیم تا خودمان را جمع کنیم، عمرمان ریخته شده ضایع شده، از الآن جلوی ضرر عمر بعدی مان را بگیریم، تا حالا هر چه گول خورده ایم باید ببینیم چطوری گول خورده ایم برای چه گول خورده ایم تا دوباره گولهای تکراری را نخوریم، و لذا کسی که بتواند نزد امام خودش را جمع کند حرف دیگری است تا در خانه، 🔷 سؤال کردیم مگر فرق میکند؟ فرمودند: ببینید شما وقتی سرت در موبایل است چقدر حواست جمع است اصلاً فکر چیز دیگر را نمیکنی یا مثلاً وقتی که سر سفره نشسته ای مشغول خوردن هستی ببین چقدر حواست جمع است ذره ای متکثر نمیشود چون به اینها علاقه داری اما دو دقیقه در نماز حواس نداری، لذا در محضر امام متحیر میشوید نمیتوانید خودتان را جمع کنید، میزان امام است، جمع کردن وجود ما در وجود امام است،
@avaymarefat 👇👇 ادامه در
🔷 سؤال شد پس اگر در خانه نشستیم و حواس را جمع کردیم چطور؟ فرمودند: هنری نیست، شاید در یک امام زاده ای هم بروی بتوانی جمع کنی اما نزد امام فرق میکند مثلاً شما در مجالس امام حسین(ع) میروی شور ات را جمع میکنی که مقدمه شعور است اما نزد امام شعور جمع میکنی، 🔷 گفتیم یعنی در منزل و نزد امامزاده ها فایده ندارد؟ فرمودند: چرا دیگر این شروع کار است از آنجا باید شروع کنید تا کمکم نزد امام معصوم آخرین مرحله ای است که انسان خودش را کاملاً جمع کند، لذا متکثر شدن و پراکنده شدن در شما اصلاً عادت شده اعتیاد پیدا کردهاید، مثلاً یک بچهای را از اول با شیشه شیر دادهاند حالا اواخر کار پستان مادر بدهی قبول نمیکند، حالا شما مثلاً با موبایلت شروع کن بازی کردن خوب حواست جمع میشود، موبایل را بگذار زمین میبینی حواست ناراحت است، 🔷 گفتیم دوای کار چیست؟ فرمودند: از خودشان باید بخواهید از امام رضا (ع) باید بخواهی آنها باید جمعت کنند، 🔷 گفتیم یعنی اذکار اثر ندارد؟ فرمودند: چرا دارد اما باید از خودشان بخواهید تا ذکرتان اثر داشته باشد ادبت کند.
ادامه در👇👇
@avaymarefat