🌺گلی هدیه به شاگردان 🌺 .استادی درشروع کلاس درس، لیوانی پراز آب را بالا گرفت تا همه ببینند. از شاگردان پرسید: به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟ شاگردان جواب دادند:۲۰۰ گرم ، ۳۰۰ گرم ، ۳۵۰ گرم و ... استاد گفت:من هم بدون وزن کردن دقیقا نمی دانم وزن لیوان چقدر است. اما سوال من این است: اگر من این لیوان آب را چند دقیقه همین طور نگه دارم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ شاگردان گفتند: هیچ اتفاقی نمی افتد. استاد پرسید:خوب، اگر یک ساعت همین طور نگه دارم، چه اتفاقی می افتد؟ یکی از شاگردان گفت: دست تان کم کم درد میگیرد. حق با توست... .حالا اگر یک روز تمام آن را نگه دارم چه؟ شاگرد دیگری گفت: دست تان بی حس می شود. عضلات به شدت تحت فشار قرار میگیرند و فلج می شوند. و مطمئنا کارتان به بیمارستان خواهد کشید . استاد گفت: خیلی خوب است. ولی آیا در این مدت وزن لیوان تغییرکرده است؟ شاگردان جواب دادند: نه پس چه چیز باعث درد و فشار روی عضلات می شود؟ درعوض من چه باید بکنم؟ شاگردان گیج شدند. یکی از آنها گفت: لیوان را زمین بگذارید. استاد گفت: دقیقا مشکلات زندگی و مشکلات معنوی و اخلاقی و معرفتی هم مانند این موضوع است. و این مشکلات به دو دسته تقسیم می شوند بعضی از آنها با برنامه ریزی دقیق و صحیح و پیگیری جدی در کوتاه مدت حل می شوند و بعضی دیگر نیاز به صبر و تلاش و برنامه ریزی بلند مدت دارند کم کاری و تأخیر در برنامه ریزی و اجرا باعث می شود که آنها را در ذهن نگه دارید اگر آنها را چند دقیقه در ذهنتان نگه دارید.اشکالی ندارد. اگر مدت طولانی تری به آنها فکر کنید، به درد خواهند آمد. اگر بیشتر از آن نگهشان دارید، فلجتان می کنند و دیگر قادر به انجام کاری نخواهید بود.پس فکرکردن به مشکلات زندگی و برنامه ریزی و اقدام به موقع مهم است. و اگر مشکلی هنوز حل نشده سعی کنیم در اولین فرصت با برنامه ریزی حل کنیم و اگر به هر دلیلی حل نشد سعی کنیم موقع عبادت و نماز و دعا و همینطور درپایان هر روز و پیش از خواب، آنها را زمین بگذاریم. به این ترتیب تحت فشار قرار نمی گیریم، هر روز صبح سرحال و قوی بیدار می شویم و قادر خواهیم بود از عهده هرمسئله و چالشی که برایمان پیش می آید، برآییم! زندگی همین است!!
@avaymarefat
◾️تقارن ولادت و شهادت دو امام
دیدگاه آیتالله بهجت (ره) درباره هفتم صفر
هفتم [صفر] هم ولادت است، هم وفات. جمع بین این دو این است که [در مجلسها] شخص، فضائل مولود را نقل بکند، و مصائب متوفای دیگر را هم نقل بکند. [این عمل] جمع بین حقَّین است. هم مصائب آن [امام] دیگر را نقل بکند، همین خودش عزاداری است. هم فضائل این مولود را نقل بکند، همین هم فرحآور است. ملاحظه فرمودید؟ جمعش همین است.
حالا کارهای دیگری باشد یا نباشد [فرقی نمیکند]. انسان همیشه میتواند به مؤمنین اطعام و احسان بکند. به هر غایتی که هست. هم در وفات میتواند احسان بکند، هم در ولادت میتواند احسان و اطعام بکند.
مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق #لینک زیر:
👆 http://bahjat.ir/fa/content/913
✅ Sapp.ir/bahjat_ir
✅ eitaa.com/bahjat_ir
✅ Gap.im/bahjat_ir
✅ ble.im/bahjat_ir
🔻
#استاد طریق
علامه طباطبایی (قدّس سرّه)در رساله لبّ اللباب:
استاد عامّ (مربوط به مراحل عالی و نهایی سلوک)شناخته نمي شود مگر به مصاحبت و مرافقت با او در خلأ و ملأ تا به طور يقين براي سالك واقعيّت و يقين او دستگير شود،
👈 و ابداً به ظهور خوارق عادات، و اطّلاع بر مغيبات و اسرار خواطر افراد بشر، و عبور بر آب و آتش، و طي الارض و الهواء، و استحضار از آينده و گذشته و امثال اين غرائب و عجائب نمي توان پي به وصول صاحبش برد زيرا كه اينها همه در مرتبه مكاشفه روحيّه حاصل مي شود و از آنجا تا سرحدّ وصول و كمال، راه به نهايت دور است و تا هنگامي كه در استاد تجلّيات ذاتيّه ربّانيّه پيدا نشود استاد نيست، و به مجرّد تجلّيات صفاتيّه و اسمائيّه نيز نمي توان اكتفا كرد و آنها را كاشف از وصول و كمال دانست👉
منظور از تجلّي صفاتي آنست كه سالك صفت خدا را در خود مشاهده كند و علم يا قدرت و حيات خود را حيات و علم و قدرت خدا ببيند. مثلا چيزي را كه مي شنود ادراك كند كه خدا شنيده و او سميع است، و چيزي را كه مي بيند ادراك كند كه خدا ديده و او بصير است، و يا در جهان علم را منحصر به خدا ذوق كند و علم هر موجودي را مستند به علم او بلكه نفس علم او مشاهده كند.
و مراد از تجلّي اسمائي آنست كه صفات خدا كه مستند به ذات او هستند مثل قائم، عالم، سميع، بصير، حي و قدير و امثال اينها را در خود مشاهده كند. مثلا ببيند كه عليم در عالم يكي است و او خداي متعال است و دگر خود را در مقابل او عليم نبيند بلكه عليم بودن او عين عليم بودن خداست. يا ادراك كند كه حي و زنده يكي است و او خداست و خود او اصلا زنده نيست بلكه زنده خداست و بس.
و بالأخره وجدان كند كه «ليس القدير و العليم و الحي الا هو تعالي و تقدّس».
البتّه ممكن است تجلّي اسمائي در خصوص بعض از اسماء الهيّه صورت گيرد، و هيچ لازمه اي در بين نيست كه چون در سالك يكي دو اسم تجلّي كرد حتما بايد بقيّه اسماء تجلّي كند.
امّا تجلّي ذاتي آنست كه ذات مقدّس حضرت باري تعالي در سالك تجلّي نمايد، و آن وقتي حاصل مي شود كه سالك از اسم و رسم گذشته باشد، و به عبارت ديگر به كلّي خود را گم كرده و اثري در عالم وجود از خود نيابد و خود و خوديّت خود را يكباره به خاك نسيان سپرده باشد «و ليس هناك الا الله» در اين موقع ديگر ضلال و گمراهي براي چنين شخصي متصوّر نخواهد بود زيرا تا ذرّه اي از هستي در سالك باقيست هنوز طمع شيطان از او قطع نشده است و اميد اضلال و اغواي او را دارد ولي وقتي كه بحول الله تبارك و تعالي سالك بساط خوديّت و شخصيّت را درهم پيچيد و قدم در عالم لاهوت نهاد و در حرم خدا وارد شده لباس حرم در بركرد و به تجلّيات ذاتيّه ربّانيّه مشرّف آمد شيطان دندان طمع را از او كنده و در حسرت مي نشيند.
👈 استاد عام بايد بدين مرتبه از كمال برسد و الا به هر كسي نتوان سر سپرد و مطيع و منقاد گشت.
هزار دام به هر گام اين بيابان است
كه از هزار هزاران يكي از آن نجهند
بنا بر اين نبايد در مقابل هر كسي كه متاعي عرضه مي كند و بضاعتي ارائه مي دهد و كشف و شهودي ادّعا مي نمايد سر تسليم فرود آورد.
بلي در جائي كه تحقيق و تدقيق در حال استاد و شيخ متعذّر يا متعسّر باشد بايد توكّل به خدا نموده و آنچه را كه او بيان مي كند و دستور مي دهد با كتاب خدا و سنّت رسول خدا و سيره ائمّه طاهرين - صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين - بسنجد اگر موافق بود عمل نمايد و الا ترتيب اثر ندهد.
بديهي است چون چنين سالكي با قدم توكّل به خدا گام برمي دارد شيطان بر او سلطه نخواهد يافت:
انَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ علَي الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلَي رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ - انَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَي الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ
@avaymarefat
77-تبیین گوشه ای از ابعاد معنوی و علمی و اجتماعی علامه طباطبایی(قدّس سرّه).amr
10.56M
77-تبیین گوشه ای از ابعاد معنوی و علمی و اجتماعی علامه طباطبایی(قدّس سرّه)(سخنرانی در همایش بزرگداشت علامه طباطبایی)
@avaymarefat
🏴 درک معنای بندگی با مشاهدهی اباعبدالله الحسین علیهالسلام
🔺 اینها همه #درسهای شب #عاشورا است؛ #اباعبدالله علیهالسلام میفرماید: «اُثنی علی الله أحسن الثّناء»؛ من آنطوریکه از آن بهتر نشود و #ملائکه هم نتوانند خدا را بشناسند و #شکرش را بکنند، من الآن آنجور خدا را #شکر میکنم.
این #معجزه است. معجزهی #علمی است. معجزهی #امامتی است. منتهی چنین چیزی بحث نمیشود که #امام با گفتارش معجزه کرد. یعنی #پیامبری جدّش را شرح کرد؛ «سَنُلقی علیک قولاً ثقیلاً»؛ ( #مزمل :۵)، را #تفسیر کرد. یعنی من در حضور شما حاضران که میبینید در چه وضعی از #خطر قرار دارم، بالاترین تشکری را که فرشتگان بهشتی - که اصلاً به فکرشان رنجی نرسیده - اگر از خدا بکنند، من فوق آن خدا را شکر میکنم!. این است که شب عاشورا ملائکه متحیّر شدند که #بشر یعنی چه؟! ما نمیدانستیم! وقتی خدا فرمود: «اسجدوا لآدم»؛ ( #بقره :۳۴) نمیدانستیم یعنی چه؟ مگر #آدم کیست؟! مجسمهی #آدمیت و #انسانیت که تلخیصش #عبودیت و #بندگی است، با این بیان تفسیر شد.
این است که بعضی از شارحین* بزرگوار #زیارت_عاشورا میگویند: "أبا عبدالله" معنی دارد. تنها یک کُنْیه نیست که در #عرب برای هر کسی که یک فرزندی داشته باشد به اسم آن فرزند او را صدا میزنند. مثل ابوالحسن، ابوالقاسم، پدرقاسم، پدر حسن. بلکه "أبا عبدالله" یک معنایی دارد. یعنی اصلاً بشریت نمیدانست که خدا یعنی چه؟ اما اباعبدالله آن را تفسیر کرد: که ای مردم! همانطور که شما از درخت سیب و گلابی در بهترین نقاط جهان و خوش آب و هواترین جای جهان، از درختهای #نعمت خدا بچینید؛ من همانگونه از نیزه و تیری که پرتاب میشود و به بدنم میخورد؛ همان را میچینم و شکرخدا را میکنم!. تیر که پرتاب میشود من به بدنم که میخورد همان #لذت را میبرم که شما از یک سیب و گلابی میبرید!....
*[ #شفاء_الصدور_فی_شرح_زیارة_العاشور اثر مرحوم میرزا #ابوالفضل_طهرانی ؛ (۱۲۷۳-۱۳۱۷ق)]
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
آوای معرفت
77-تبیین گوشه ای از ابعاد معنوی و علمی و اجتماعی علامه طباطبایی(قدّس سرّه)(سخنرانی در همایش بزرگداشت
در این صوت کلیاتی از نظام سلوکی علامه بیان شده
✅ شعری که علامه پسندید
آیت_الله_پهلوانی تهرانی(رحمةالله علیه)
«روزی برای جلسه به منزل مرحوم علامه طباطبایی رفتم، همین که نشستم مرحوم علامه فوراً فرزندشان آقای سید عبدالباقی را صدا زدند و فرمودند : آن شعر را بیاور و به ایشان بده! وقتی آقا سید عبد الباقی شعر را آورد و به من داد، مرحوم علامه فرمودند شاعر شعر در خارج از کشور است و این شعر را برای آقا سید عبد الباقی فرستاده، از شعرش معلوم میشود کمالاتی داشته . .
متن آن شعر در پایین می آید :
.
گر جرعهای زجام محبت چشانیم
ای پیر میفروش ز غم میرهانیم
مست جمال عشقم و مخمور چشم دوست
از جام وصل خود صنما کی چشانیم
بگدازیم ز آتش هجران ز یک طرف
در یک طرف ز مهر و کرم پرورانیم
دانی که چیست؟ در بدرم از دیار دوست
دل بردهای و در پی دل میدوانیم
غیر از پیالهٔ می و این چشم اشکبار
کس پی نبرده است به راز نهانیم
من قطرهٔ نهان شده در ابرم و تو بحر
ای ابر، همتی که به دریا چکانیم
ای مهر آفتاب کمال از کمال مهر
کمتر ز ذرهام که به سویت کشانیم
بار گران به دل بودم از فراق دوست
تا کی به زیر بار گران می نشانیم
ای کاروان عمر چه خوش میروی برو
کن همتی که زود به جانان رسانیم
من شاهباز عالم قدسم نه کرم خاک
من نیستم ز اهل زمین، آسمانیم
صدر از فراق دوست همی گفت و میگریست
بگذشت وای در غم هجرت جوانیم
باشم گدای کوی توای پادشاه حسن
باور نمیکنم که از این در برانیم
.
نکته: شاعر این غزل ، مرحوم صدر_الدین_محلاتی_شیرازی است و حضرت علامه نیز به شعر ایشان اظهار علاقه مینمودند.
@avaymarefat
گفتگوی معرفتی:
یکی از مراتب انسانها امامت و ولایت است که در وجودشان هست و وقتی تو به منطقه ولایت امیر المومنین ع برسی تمام تمام وجودت و تمام جسمت میشود ایمان ، به ولایت حضرت محمد ص که برسی تمام وجودت مسلمان میشود ، مسلمانی این نیست که ما بنام مسلمانی هستیم یعنی اصلاً تمام وجودت باید با تو همکاری کند ، امام حسین ع در صحرای کربلا همه وجود و اعضای بدنش همراهش بودند ، ما الآن که به کربلا که میرویم دلمان همپای ما نیست تا آنجا یعنی از اینجا دلمان هوای آنجا را میکند یعنی در اصل هوا میکند دلمان هم نمیرود ، و وقتی به آنجا میرویم بعوض اینکه گرمتر شویم کمتر میشود ، نمیگویند ای دل صد دله دل یک دله کن ، تو میروی اما دلت نزد زن و بچهات است یعنی دلت اینجا می ماند و جسمت را می فرستد کربلا ، لذا این است که وقتی به مسافرت میروی باید وصیت نامه ات را بنویسی یعنی دل بکنی ، وصیت نامه برای این است که تو دل بکنی یعنی تکلیفت معلوم بشود .
توصیه ای برای سفر اربعین :
غسل زیارت که کردید با نیت حضرت زینب س به زیارت ابا عبد الله ع بروید .
@avaymarefat
گفتگوی معرفتی:
سؤال کردیم خانمی گفته ما در پیاده روی اربعین که خیلی شلوغ هست با مردها گاهی برخورد داریم ، رفتن ما آیا اصلاً صلاح هست ، فرمودند : البته باید سعی کنند یک مقدار رعایت کنند ، نه اینکه نروند ، بروند اما رعایت کنند ، گفته اند حج نتوانستی بروی اما کربلا را باید بروی ، یعنی حج واجب که هیچ اما برای حج مستحب نگفته اند قرض کن برو اما برای کربلا گفته اند اگر نداشتی قرض کن برو.
- این دنیا و این زندگی اینها هوای زندگی است سعی کنید از خود زندگی استفاده کنید و خود زندگی همان زندگی با خود خدا است ، زندگی با خلق خدا هوای زندگی است.
@avaymarefat
#ویژه_نامه #سلوک_اربعینی
🔻مجموعه گفتارهای حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری حفظه الله با موضوع زیارت اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام منتشر شد!
🔺 @nasery_ir
#نسخه_گرافیکی
#اربعین. 👇👇👇👇
بیاناتی از آیت الله پهلوانی تهرانی(رحمةالله علیه)از شاگردان علامه طباطبایی(قدّس سرّه)درباره آثار دنیوی و اخروی و معنوی زیارت کربلا و امام حسین(علیه السلام)
👇👇👇👇👇👇👇👇