eitaa logo
آوای معرفت
366 دنبال‌کننده
938 عکس
677 ویدیو
250 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
77-تبیین گوشه ای از ابعاد معنوی و علمی و اجتماعی علامه طباطبایی(قدّس سرّه).amr
10.56M
77-تبیین گوشه ای از ابعاد معنوی و علمی و اجتماعی علامه طباطبایی(قدّس سرّه)(سخنرانی در همایش بزرگداشت علامه طباطبایی) @avaymarefat
🏴 درک معنای بندگی با مشاهده‌ی اباعبدالله الحسین علیه‌السلام 🔺 این‌ها همه شب است؛ علیه‌السلام می‌فرماید: «اُثنی علی ‌الله أحسن الثّناء»؛ من آن‌طوری‌که از آن بهتر نشود و هم نتوانند خدا را بشناسند و را بکنند، من الآن آن‌جور خدا را می‌کنم. این است. معجزه‌ی است. معجزه‌ی است. منتهی چنین چیزی بحث نمی‌شود که با گفتارش معجزه کرد. یعنی جدّش را شرح کرد؛ «سَنُلقی علیک قولاً ثقیلاً»؛ ( :۵)، را کرد. یعنی من در حضور شما حاضران که می‌بینید در چه وضعی از قرار دارم، بالاترین تشکری را که فرشتگان بهشتی - که اصلاً به فکرشان رنجی نرسیده - اگر از خدا بکنند، من فوق آن خدا را شکر می‌کنم!. این است که شب عاشورا ملائکه متحیّر شدند که یعنی چه؟! ما نمی‌دانستیم! وقتی خدا فرمود: «اسجدوا لآدم»؛ ( :۳۴) نمی‌دانستیم یعنی چه؟ مگر کیست؟! مجسمه‌ی و که تلخیصش و است، با این بیان تفسیر شد. این است که بعضی از شارحین* بزرگوار می‌گویند: "أبا عبدالله" معنی دارد. تنها یک کُنْیه نیست که در برای هر کسی که یک فرزندی داشته باشد به اسم آن فرزند او را صدا می‌زنند. مثل ابوالحسن، ابوالقاسم، پدرقاسم، پدر حسن. بلکه "أبا عبدالله" یک معنایی دارد. یعنی اصلاً بشریت نمی‌دانست که خدا یعنی چه؟ اما اباعبدالله آن را تفسیر کرد: که ای مردم! همان‌طور که شما از درخت سیب و گلابی در بهترین نقاط جهان و خوش آب و هواترین جای جهان، از درخت‌های خدا بچینید؛ من همان‌گونه از نیزه و تیری که پرتاب می‌شود و به بدنم می‌خورد؛ همان را می‌چینم و شکرخدا را می‌کنم!. تیر که پرتاب می‌شود من به بدنم که می‌خورد همان را می‌برم که شما از یک سیب و گلابی می‌برید!.... *[  اثر مرحوم میرزا  ؛ (۱۲۷۳-۱۳۱۷ق)] ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
✅ شعری که علامه پسندید آیت_الله_پهلوانی تهرانی(رحمةالله علیه) «روزی برای جلسه به منزل مرحوم علامه طباطبایی رفتم، همین که نشستم مرحوم علامه فوراً فرزندشان آقای سید عبدالباقی را صدا زدند و فرمودند : آن شعر را بیاور و به ایشان بده! وقتی آقا سید عبد الباقی شعر را آورد و به من داد، مرحوم علامه فرمودند شاعر شعر در خارج از کشور است و این شعر را برای آقا سید عبد الباقی فرستاده، از شعرش معلوم می‌شود کمالاتی داشته . . متن آن شعر در پایین می آید : . گر جرعه‌ای زجام محبت چشانیم ای پیر می‌فروش ز غم می‌رهانیم مست جمال عشقم و مخمور چشم دوست از جام وصل خود صنما کی چشانیم بگدازیم ز آتش هجران ز یک طرف در یک طرف ز مهر و کرم پرورانیم دانی که چیست؟ در بدرم از دیار دوست دل برده‌ای و در پی دل می‌دوانیم غیر از پیالهٔ می و این چشم اشکبار کس پی نبرده است به راز نهانیم من قطرهٔ نهان شده در ابرم و تو بحر ای ابر، همتی که به دریا چکانیم ای مهر آفتاب کمال از کمال مهر کمتر ز ذره‌ام که به سویت کشانیم بار گران به دل بودم از فراق دوست تا کی به زیر بار گران می نشانیم ای کاروان عمر چه خوش می‌روی برو کن همتی که زود به جانان رسانیم من شاهباز عالم قدسم نه کرم خاک من نیستم ز اهل زمین، آسمانیم صدر از فراق دوست همی گفت و می‌گریست بگذشت وای در غم هجرت جوانیم باشم گدای کوی توای پادشاه حسن باور نمی‌کنم که از این در برانیم . نکته: شاعر این غزل ، مرحوم صدر_الدین_محلاتی_شیرازی است و حضرت علامه نیز به شعر ایشان اظهار علاقه می‌نمودند. @avaymarefat
گفتگوی معرفتی: یکی از مراتب انسان‌ها امامت و ولایت است که در وجودشان هست و وقتی تو به منطقه ولایت امیر المومنین ع برسی تمام تمام وجودت و تمام جسمت می‌شود ایمان ، به ولایت حضرت محمد ص که برسی تمام وجودت مسلمان می‌شود ، مسلمانی این نیست که ما بنام مسلمانی هستیم یعنی اصلاً تمام وجودت باید با تو همکاری کند ، امام حسین ع در صحرای کربلا همه وجود و اعضای بدنش همراهش بودند ، ما الآن که به کربلا که می‌رویم دلمان همپای ما نیست تا آنجا یعنی از اینجا دلمان هوای آنجا را می‌کند یعنی در اصل هوا می‌کند دلمان هم نمی‌رود ، و وقتی به آنجا می‌رویم بعوض اینکه گرمتر شویم کمتر می‌شود ، نمی‌گویند ای دل صد دله دل یک دله کن ، تو می‌روی اما دلت نزد زن و بچه‌ات است یعنی دلت اینجا می ماند و جسمت را می فرستد کربلا ، لذا این است که وقتی به مسافرت می‌روی باید وصیت نامه ات را بنویسی یعنی دل بکنی ، وصیت نامه برای این است که تو دل بکنی یعنی تکلیفت معلوم بشود . توصیه ای برای سفر اربعین : غسل زیارت که کردید با نیت حضرت زینب س به زیارت ابا عبد الله ع بروید . @avaymarefat
گفتگوی معرفتی: سؤال کردیم خانمی گفته ما در پیاده روی اربعین که خیلی شلوغ هست با مردها گاهی برخورد داریم ، رفتن ما آیا اصلاً صلاح هست ، فرمودند : البته باید سعی کنند یک مقدار رعایت کنند ، نه اینکه نروند ، بروند اما رعایت کنند ، گفته اند حج نتوانستی بروی اما کربلا را باید بروی ، یعنی حج واجب که هیچ اما برای حج مستحب نگفته اند قرض کن برو اما برای کربلا گفته اند اگر نداشتی قرض کن برو. - این دنیا و این زندگی اینها هوای زندگی است سعی کنید از خود زندگی استفاده کنید و خود زندگی همان زندگی با خود خدا است ، زندگی با خلق خدا هوای زندگی است. @avaymarefat
🔻مجموعه گفتارهای حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری حفظه الله با موضوع زیارت اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام منتشر شد! 🔺 @nasery_ir . 👇👇👇👇
بیاناتی از آیت الله پهلوانی تهرانی(رحمةالله علیه)از شاگردان علامه طباطبایی(قدّس سرّه)درباره آثار دنیوی و اخروی و معنوی زیارت کربلا و امام حسین(علیه السلام) 👇👇👇👇👇👇👇👇
توصیه های زیارت گفتگویی درباره زیارت امام رضا علیه السلام که برای زیارت همه امامان معصوم(علیهم السلام)کاربرد دارد: از ایشان سؤال شد آیا در زیارت امام رضا(ع) توصیه ای دارید؟ ایشان لبخندی زدند و فرمودند: برو بگو امام رضا من اومدم من گم شدم بعد فرمودند: پشت پنجره فولاد دو رکعت نماز حاجت بخوانید سپس برای یکی از خوبان عالم صد صلوات هدیه کنید برای یکی از اولیا هم صد صلوات بفرستید سپس مقابل ضریح بایستید چهارصد مرتبه‌ایه 35 سوره نور را بخوانید ' الله نور السموات والارض مثل نوره کمشکوة... ' اگر هم خسته شدید نشسته بگویید، نیت و حاجتتان هم در همه این اعمال این باشد که به امام رضا(ع) بگویید آقا جان یک مقام بندگی به ما بده، ضمنا برای حل مشکل این و آن حاجت نخواهید بلکه عرض حاجتتان این باشد که حضرت قلبتان را زنده کند، وقتی قلب شما زنده بشود مشکلات مادی و معنوی اطرافیان تان هم در پایش حل خواهد شد، زیارت امین الله و زیارت حضرت را بخوانید، نماز جعفر طیار بخوانید. 🔷 باز روز دیگر که مشرف شدید روبروی ضریح بنشینید مطلقا به هیچ چیز فکر نکنید به باطن و درون خود متوجه باشید، ببینید آیا توان آن را دارید که دل نگه دارید، بنشینید انتظار بکشید تا حضرت قلبتان را زنده کند مشکلی که ما داریم این است که ما حواسمان از خودمان به بیرون پرت است همه جا هستیم اما پیش خودمان نیستیم، زن و بچه و کار و مسایل روزمره نمی‌گذارد پنج دقیقه نزد خودت حضور داشته باشی حالا روبروی ضریح نیم ساعت، یک ساعت، دوساعت.. هر چه مقدور است بنشین ببین نزد خودت حاضر هستی یا خیر، 🔷 سؤال شد که جواب گرفتن از این دستور العمل چه مقدار زمان می‌برد، فرمودند: به افراد بستگی دارد مثلاً می‌بینی یک ماما ناف بچه یک زن باردار را در یک ربع می‌زند یکی می‌بینی نیم ساعت یکی مثلاً چند روز باید درد بکشد، بعد خندیدند و گفتند یکی را هم باید سزارین کنند. 🔷 چند روز بعد همان شخص خدمت ایشان گفت، طبق دستور شما به زیارت حضرت رفتیم و دو مرتبه و هر بار بیش از یک ساعت برای دستور العمل دل نگاه داشتن نشستیم اما حتی یکبار هم بیش از پنج دقیقه موفق نشدم و آنجا به یک خود شناسی نسبی رسیدم، امری که سالها از آن غافل بودم و دیدم در شرایطی بسیار بد هستم و برایم کاملاً روشن شد که اصلاً دل من انس و سنخیتی برای پذیرش امام را ندارد و لذا خیلی مستاصل شدم و تازه فهمیدم درونم چه خبر است در حقیقت همان بازگشت و توجه به درون و باطن که مدتها از آن می فرمودید را دیدیم که اصلاً قادر بر آن نیستیم، فرمودند: شما تازه این را فهمیده‌اید خیلی ها هنوز تازه همین را درک نکرده‌اند، کم‌کم درست می‌شود این شروع ولایت است باید از امام بخواهی تا کمکت کند خودت نمی‌توانی خودت را جمع کنی، 🔷 سؤال شد خودمان نمی‌توانیم؟ فرمودند: نه بابا درون ما یک باغ وحش است کجا می‌توانیم خودمان جمعش کنیم در این جنگل دنیا ما خودمان هم وحشی شده‌ایم باید با خودمان بجنگیم تا خودمان را جمع کنیم، عمرمان ریخته شده ضایع شده، از الآن جلوی ضرر عمر بعدی مان را بگیریم، تا حالا هر چه گول خورده ایم باید ببینیم چطوری گول خورده ایم برای چه گول خورده ایم تا دوباره گولهای تکراری را نخوریم، و لذا کسی که بتواند نزد امام خودش را جمع کند حرف دیگری است تا در خانه، 🔷 سؤال کردیم مگر فرق می‌کند؟ فرمودند: ببینید شما وقتی سرت در موبایل است چقدر حواست جمع است اصلاً فکر چیز دیگر را نمی‌کنی یا مثلاً وقتی که سر سفره نشسته ای مشغول خوردن هستی ببین چقدر حواست جمع است ذره ای متکثر نمی‌شود چون به اینها علاقه داری اما دو دقیقه در نماز حواس نداری، لذا در محضر امام متحیر می‌شوید نمی‌توانید خودتان را جمع کنید، میزان امام است، جمع کردن وجود ما در وجود امام است، @avaymarefat 👇👇 ادامه در
🔷 سؤال شد پس اگر در خانه نشستیم و حواس را جمع کردیم چطور؟ فرمودند: هنری نیست، شاید در یک امام زاده ای هم بروی بتوانی جمع کنی اما نزد امام فرق می‌کند مثلاً شما در مجالس امام حسین(ع) می‌روی شور ات را جمع می‌کنی که مقدمه شعور است اما نزد امام شعور جمع می‌کنی، 🔷 گفتیم یعنی در منزل و نزد امامزاده ها فایده ندارد؟ فرمودند: چرا دیگر این شروع کار است از آنجا باید شروع کنید تا کم‌کم نزد امام معصوم آخرین مرحله ای است که انسان خودش را کاملاً جمع کند، لذا متکثر شدن و پراکنده شدن در شما اصلاً عادت شده اعتیاد پیدا کرده‌اید، مثلاً یک بچه‌ای را از اول با شیشه شیر داده‌اند حالا اواخر کار پستان مادر بدهی قبول نمی‌کند، حالا شما مثلاً با موبایلت شروع کن بازی کردن خوب حواست جمع می‌شود، موبایل را بگذار زمین می‌بینی حواست ناراحت است، 🔷 گفتیم دوای کار چیست؟ فرمودند: از خودشان باید بخواهید از امام رضا (ع) باید بخواهی آن‌ها باید جمعت کنند، 🔷 گفتیم یعنی اذکار اثر ندارد؟ فرمودند: چرا دارد اما باید از خودشان بخواهید تا ذکرتان اثر داشته باشد ادبت کند. ادامه در👇👇 @avaymarefat
از ایشان سؤال شد اولین روزی که به زیارت رفتیم خیلی اشک و سوز و گذار داشتیم اما روز دوم کم و روز سوم کمتر و روز چهارم قطع شد، فرمودند: اینکه روزهای اول اشک داشتی نشانه قبولی زیارت است حضورت را داشته‌ای اما روزهای بعد دیگر ظرف شما پر شده لذا دیگر اشک نداری سیر شده‌ای مثل آدمی که سیر شده دیگر جا ندارد غذا بخورد، 🔷 گفتیم پس دیگر باید برگردیم نباید توقف کنیم، فرمودند: بله خب امام (ع) حقت را حضرت داده دیگر، همین که دعوتت کرده آمده ای اشک و سوزت هم داده حل است باید شکر کنی. 🔷 شیطان از نور می ترسد، خودش نور دارد اما نورش نور عمومی است، شیطان نور خصوصی ندارد، ما این نور آفتاب را با نور اشتباه گرفته ایم اصلاً این نور نیست ظلمت است، آن نور را باید با باطنت ببینی، این نور آفتاب ظلمت است تاریکی است، این نور را گذاشته اند تا کسانی که می‌خواهند در گمراهی باشند در همین گمراهی بمانند، نور حقیقی نور انسانی است، اما این نور ظاهری، نور حیوانی است، اگر بخواهی آن نور را ببینی باید بتوانی نزد امام خودت را جمع کنی تا امام جلوه ای کند تا تو آنجا جلا پیدا کنی، آنجا صحنه کاملاً عوض می‌شود، مثلاً شما می‌خواهی به مقصدی برسی لذا دیگر هیچ چیزی را غیر از همان مقصودت نمی‌بینی، چون مقصدت اوست، ما چیزهای دیگر را که می‌خواهیم و چیزهای دیگر را که می‌بینیم چون قلبمان متکثر است. 🔷 سؤال کردیم حالا برای شروع باید چه کرد، فرمودند: باید از بیرون خودتان را جمع کنید، هر شب در منزل در یک ساعت مقرر بنشینید تفکر کنید، منتها سخت نگیرید با یک روزه ویک ماه و چند ماه شاید اوایل نتیجه نگیرید. @avaymarefat
توصیه های زیارت وقتی انسان میخواهد به کربلا برود باید حداقل سه ماه یا صد روزخودش را در حالت تصفیه قرار بدهد ، گفتیم چگونه ، فرمودند : یعنی با خود مبارزه کند،گناه نکند چشمش را نگاه دارد ، جلوی خواسته هایش را بگیرد از نظر لقمه هر لقمه‌ای را استفاده نکند @avaymarefat
توصیه های زیارت: سؤال کردیم که برای افرادی که عازم کربلا هستند چه توصیه ای دارد که بهره بیشتری ببرند ؟ فرمودند : همین که کفش های زوار را جفت کند عایدی نصیبش می‌شود ، دست یک پیرمرد و پیرزنی را بگیرد ، سؤال کردیم کار خاصی نیاز نیست بشود یعنی عملی یا قرار و عهدی ، فرمودند : نه ، نه به همان زواری که آنجا هستند خدمت کند امام حسین ع توجهی بیشتر می‌کند از آن‌هایی که دنبال ثواب هستند به این ثواب بیشتری می دهند ، و معنویت بیشتری می دهند ، سؤال کردیم توصیه دیگری اضافه بفرمایید ، فرمودند : اگر بتوانند قبلش یک انفاق کنند خوب است یا اگر بتوانند یک قربانی برای سلامتی امام زمان عج انجام دهند خب اینها عایدی می‌آورد. @avaymarefat
توصیه های زیارت: وقت‌هایی که می‌بینید حال ندارید پای ضریح نروید ، به تناسب حالتان جلو بروید ، وقتی در یک امام زاده ای هستید می‌بینید حال ندارید همان یک گوشه مانند گدا بنشینید به ضریح نگاه کنید وقتی حال و اشکت آمد حرکت کن ، جاری شدن اشک مجوز ورود است 🔷 شما تا وقتی اشکت نیامده می‌خواهی بروی آنجا چکارکنی ؟ اشک و حالت هم اگر رفت تو هم برگرد ، انسان همیشه باید در حال انتظار باشد تا همان نور حضرت مهدی (عج) که به ضریح نگاه می‌کنند، تلألؤ نور نگاه ایشان بر گردد به قلب شما بخورد .🔷 ادامه در 👇👇 @avaymarefat
اینکه روایت دارد که زیارت حضرت عبد العظیم ثواب زیارت سید الشهداء (ع) را دارد یعنی اینکه آنجا حالات ، حالات کربلا است ، یعنی آن حالی را که در کربلا می گیری را در همین جا هم می‌توانی بگیری ، آن عایدی که در کربلا قرار است گیرت بیاید اینجا هم می‌توانی پیدا کنی 🔷 گاهی در حرم ها نماز حضرت زهرا(س) را که دوتا دورکعتی و در هر رکعت پنجاه قل هو الله احد را بخوانید ،ولی تاکید بیشتر بر نماز جعفر طیار است و گاهی هم نماز امام زمان (عج) را بخوانید ، گاهی هم که حاجت مهمی دارید می توانید رو به ضریح بایستید و چهارصد مرتبه‌ آیه 35 سوره نور را بخوانید ' الله نور السموات والارض مثل نوره کمشکوة.. @avaymarefat
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: یادم می‌آید در اربعین، کربلا به‌اندازه‌ای شلوغ می‌شد که از همان جایی که آدم از اتومبیل پیاده می‌شد، از آنجا ابداً دیگر کسی نمی‌توانست حرکت بکند و بیاید... همین الآن هم اگر راه را باز بگذارند، شاید جمعیت برسد به اینجا که خدا می‌داند از چند فرسخی این‌طور ازدحامی می‌شود که آدم نمی‌تواند قدم از قدم بردارد‌،‌ بر همۀ این‌ها ثواب و برکات زیارت قبر حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام صادق است. رحمت واسعه، ص٢٣۵ ✅ Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir 📚
✅ حضرت لقمان عليه السلام به فرزندش فرمود: اى فرزندم با دانشمندان همنشينى كن و به آنان نزديك شو و با آنان همنشينى كن و آنان را در خانه هايشان زيارت كن شايد مانند آنها شوى، و با آنان باشى. و با شايستگان آنان نشست و برخاست كن چه بسا رحمت خدا بر آنان برسد و تو در ميان آنان باشى و به تو هم برسد. @avaymarefat
✅ "مرحوم آیت الله شیخ محمد بهاری قدس الله نفسه" مثلا شب را تا صبح خوابیدی؛ بنای بیداری داشتی، نشد. حالا که اول صبح است، تا ملتفت شدی، پاشو! بین الطلوعین را بیدار بودن، این خودش هم فیض جداگانه و توفیقی است از جانب حضرت اله جل جلاله... و همچنین در مجلسی نشستی، خیلی لغو و بیهوده گفتی. دلت سیاه شد. اما می توانی به تدبیر و حیل (چاره اندیشی) نیم ساعت زودتر بلند شوی، پس این نیم ساعت را از دست مده. پا شو برو و مگو: چه فایده ای دارد؟ من (که) از صبح به خرابی مشغولم. باز می توانی با این کار جزئی، خیلی از کارها را پیش ببری. @avaymarefat
اشد الغُصَص فوت الفُرَص (غررالحکم ص 473) شدیدترین غصه ها، از دست دادن فرصت هاست.
✅ مرحوم استاد علی صفایی حائری(عین صاد): اگر تمرکز نداری، از همین کشف کن که تو کاری مهم تر برای خود سراغ داری؛ پس یا به آن بپرداز و یا اهمیت کاری را که به آن مشغول هستی، برای خودت تحلیل کن تا فکرت با تو همراه شود. @avaymarefat
ضرورت نظم در سلوک و زندگی ✅ شیخی خطاب به یکی از شاگردان فرمود: " کسی که نظم مادی ندارد، به درد سیر و سلوک نمی خورد، چون کسی که نظم مادی نداشت، به طریق اولی نظم معنوی هم که رکن در سیر و سلوک است نخواهد داشت"؛ سپس فرمودند: " شما به دمپایی های من نگاه کنید، من همیشه آنها را جفت شده و در یک جا و روی همین آجر در می آورم" . @avaymarefat
سوره ای برای کسب توفیق و روزی و رفع اضطراب و تقویت حافظه فضیلت و خواص سوره شمس رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: هر كس كه كم توفیق است، در قرائت سوره شمس مداومت ورزد زیرا خداوند او را به هر سو كه رو كند موفق می دارد و این كار موجب تقویت حافظه و مقبولیت و بلندی جایگاه نزد مردم می شود و منفعت های زیاد دیگری در آن نهفته است. نود و یكمین سوره قرآن كریم که ۱۵ آیه دارد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  فرموده اند: هر كس سوره  شمس را قرائت نماید مانند آن است كه به اندازه آنچه خورشید و ماه بر آن تابیده است صدقه داده است.(1) امام جعفر صادق علیه السلام فرموده است: هر كس سوره شمس را قرائت كند در روز قیامت تمامی اعضای بدن او و اشیای كنار او به سود او گواهی می دهند و خداوند می فرماید: شهادت شما در مورد بنده ام می پذیرم و به او پاداش می دهم او را تا بهشت همراهی كنید تا هر آنچه كه دوست دارد برگزیند نعمت های بهشتی بر او گوارا باشد. (2) رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم به اصحاب و یارانشان سفارش می كردند تا در نمازهای مختلف سوره شمس را قرائت نمایند.(3)   آثار و بركات سوره 1) موفقیت در هر كار رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: هر كس كه كم توفیق است، در قرائت سوره شمس مداومت ورزد زیرا خداوند او را به هر سو كه رو كند موفق می دارد و این كار موجب تقویت حافظه و مقبولیت و بلندی جایگاه نزد مردم می شود و منفعت های زیاد دیگری در آن نهفته است.(4) نوشیدن آب شسته شده سوره شمس برای رفع اضطراب و بیماری تنفسی خوب است امام صادق علیه السلام نیز در این باره  فرموده اند: برای كسی كه كم روزی و كم توفیق است و زیاد در كارش خسارت و زیان می بیند و در كارش حسرت و افسوس زیاد دارد پسندیده است كه بر قرائت سوره شمس مداومت ورزد زیرا موجب افزایش روزی و توفیق او می شود و هر كس این سوره را بنویسد و با آب شسته آن را بنوشد اگر دچار اضطراب است آرامش می یابد. (5) 2) رفع اضطراب و بیماری تنفسی نوشیدن آب شسته شده سوره شمس برای رفع اضطراب و بیماری تنفسی خوب است. (6)   ختم مجرب سه روز وقت طلوع آفتاب (چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه) به سجده رود و سه بار این سوره را بخواند و چون به «فالهمها» برسد حاجت خود را از دل بگذراند.(7) برای دفع دشمن نیز چنین کند.   پی نوشت ها : (1) مجمع البیان، ج10، ص367 (2) ثواب الاعمال، ص123 (3) بحارالانوار، ج89، ص326 (4) تفسیرالبرهان، ج5، ص669 (5) همان (6) المصباح کفعمی، ص460 (7) درمان با قرآن، ص148 بخش قرآن سایت تبیان @avaymarefat