صاحب حدائق: آنها بعد از رسول خدا رسما مرتد شدند و کاملا آشکارا کفر ورزیدند...
🔴شیخ یوسف بن احمد بحرانی (۱۱۸۶ق) مشهور به صاحب حدائق و محدث بحرانی در کتاب مفصل خویش ذیل یک حدیث در مورد پیامبر و عایشه می فرماید:
📝شکی نیست که ولایت در آخر عمر حضرت رسول الله صلی الله علیه وآله واجب شد و نازل شد، در غدیر خم؛ و مخالفت با آن (که موجب کفر میشود) پس از وفات رسول خدا بوده.
🔐پس در حدیث عایشه و غسل با او ایرادی وجود ندارد (در کتاب کافی حدیثی آمده که پیامبر از ظرف آبی که عایشه با آن تماس داشته غسل گرفتند در حالی که به احتمال زیاد آب قلیل بوده... به خاطر اینکه عایشه در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله، بر ظاهر اسلام باقی بود...
و بر فرض هم که بپذیریم که در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه وآله، از منافقین بوده، باز هم فرق واضحی بین این نفاق و آن حالت بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله وجود دارد.
چرا که جمله منافقین در زمان حیات رسول خدا بر ظاهر اسلام باقی بودند، به اوامر رسول خدا عمل میکردند و از آنان چیزی که موجب ارتدادشان گردد صادر نمی شد..
🔥ولی بعد از وفات او، پس کینه های بدریه و بغض های جاهلیه را آشکار ساختند، و بیعت غدیریه را نقض کردند، بیعتی که در ضروری بودن مانند خورشید تابان بود، پس بیماری های پنهانشان را ظاهر ساختند و رسما و آشکارا مرتد شدند بدون اینکه پنهان کار باشند؛ همانطور که اخبار ائمه طاهرین علیهم السلام در مورد این مطلب به حد استفاضه رسیده..
کدام عاقلی خیال میکند که این کافران پست ، بر ظاهر اسلام باقی ماندند!؟
📚الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة؛ج۵، ص۱۷۹ـ۱۸۰
❤️قال الشیخ یوسف البحرانی صاحب الحدائق رحمه الله:
و لا ريب ايضا ان الولاية إنما نزلت في آخر عمره (صلى الله عليه وآله) في غدير خم و المخالفة فيها المستلزمة لكفر المخالف انما وقع بعد موته (صلى الله عليه وآله) فلا يتوجه الإيراد بحديث عائشة و الغسل معها من إناء واحد و مساورتها كما لا يخفى، و ذلك لأنها في حياته (صلى الله عليه وآله) على ظاهر الايمان و ان ارتدت بعد موته كما ارتد ذلك الجم الغفير المجزوم بإيمانهم في حياته (صلى الله عليه و آله) و مع تسليم كونها في حياته من المنافقين فالفرق ظاهر بين حالي وجوده (صلى الله عليه و آله) و موته حيث ان جملة المنافقين كانوا في وقت حياته على ظاهر الإسلام منقادين لأوامره و نواهيه و لم يحدث منهم ما يوجب الارتداد، و اما بعد موته فحيث ابدوا تلك الضغائن البدرية و أظهروا الأحقاد الجاهلية و نقضوا تلك البيعة الغديرية التي هي في ضرورتها أظهر من الشمس المضيئة فقد كشفوا ما كان مستورا من الداء الدفين و ارتدوا جهارا غير منكرين و لا مستخفين كما استفاضت به أخبار الأئمة الطاهرين (عليهم السلام) فشتان ما بين الحالتين و ما أبعد ما بين الوقتين، فأي عاقل يزعم ان أولئك الكفرة اللئام قد بقوا على ظاهر الإسلام حتى يستدل بهم في هذا المقام و الحال انه
قد ورد عنهم عليهم الصلاة و السلام «ثلاثة لٰا يُكَلِّمُهُمُ اللّٰهُ تعالى يَوْمَ الْقِيٰامَةِ وَ لٰا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِيمٌ: من ادعى امامة من الله ليست له و من جحد اماما من الله و من زعم ان لهما في الإسلام نصيبا»؟.
نعوذ بالله من زلات الافهام و طغيان الأقلام.
📚الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة؛ج۵، ص۱۷۹ـ۱۸۰
همه زندگی شان حرامست از خوراک و پوشاک گرفته تا...
🕯منصور صیقل می گوید: با امام صادق علیه السلام در خیمه شان بودم، در مِنا؛
🕋پس حضرت یک نگاهی به مردم انداختند (مردم = سنی ها و افراد غیر شیعه)
پس فرمودند:
💥حرام میخورند و حرام میپوشند و به حرام نکاح میکنند
🌈و شما (=شیعیان) حلال میخورید و حلال میپوشید و به حلال ازدواج می کنید
🌟نه به خدا قسم غیر از شما کسی حج بجا نمی آورد، و عمل کسی به جز شما پذیرفته نمی شود..
📜بِإِسْنَادِهِ عَنْ مَنْصُورٍ الصَّيْقَلِ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِي فُسْطَاطِهِ بِمِنًى
فَنَظَرَ إِلَى النَّاسِ فَقَالَ:
يَأْكُلُونَ الْحَرَامَ وَ يَلْبَسُونَ الْحَرَامَ وَ يَنْكِحُونَ الْحَرَامَ
وَ تَأْكُلُونَ الْحَلَالَ وَ تَلْبَسُونَ الْحَلَالَ وَ تَنْكِحُونَ الْحَلَالَ
لَا وَ اللَّهِ مَا يَحُجُّ غَيْرُكُمْ وَ لَا يُتَقَبَّلُ إِلَّا مِنْكُم
📚فضائل الشیعة (للشیخ الصدوق) ح۴۰
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۲۷ ؛ ص۱۹۹
📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج۱ ؛ ص۱۷۰ـ۱۷۱
#روایت #حدیث۲۰
ملا احمد نراقی: حرفِ برادری با مخالفین از اون حرفاییست که فسادش یقینیه....
🔴 ملا احمد نراقی (۱۲۴۵ق) صاحب معراج السعادة، فرزند ملا محمد مهدی نراقی صاحب جامع السعادات، شاگرد سید مهدی بحرالعلوم و مرحوم کاشف الغطاء و صاحب ریاض، و استاد شیخ مرتضی انصاری، در کتاب مفصل خویش در بحث غیبت میفرماید:
⚡️اکثر اخبار غیبت که از طریق خاصه روایت شده اند مختص به "مومن" یا "برادر دینی" هستند؛ و ادعای ایمان برای مخالف، یا برادری با مخالفین از آن ادعاهاییست که یقینا فاسد است...
🔵قال الفاضل المولی احمد النراقی رحمه الله فی مستنده:
و يؤيّده اختصاص أكثر الأخبار الواردة في طرقنا بالمؤمن أو الأخ في الدين، و دعوى الإيمان و الأخوّة للمخالف ممّا يقطع بفساده.
📚مستند الشيعة في أحكام الشريعة، ج۱۴، ص۱۶۳
#کلام_فقیه #علماء #شیعه #سنی #وحدت #برادری
ملا احمد نراقی: آنها از یهودی و مسیحی بدترند؛ و از سگ نجس ترند...
🔴 ملا احمد نراقی (۱۲۴۵ق) صاحب معراج السعادة، فرزند ملا محمد مهدی نراقی صاحب جامع السعادات، شاگرد سید مهدی بحرالعلوم و مرحوم کاشف الغطاء و صاحب ریاض، و استاد شیخ مرتضی انصاری، در کتاب مفصل خویش در بحث غیبت میفرماید:
⚠️روایات متواتری داریم که میتواند بحث جواز غیبت مخالفین را تاکید کند
روایاتی متواتر که از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده و در مورد بدگویی از آنان است ، در مورد لعن آنها و کافر شمردن آنهاست، و در مورد اینکه "آنها از یهودیان و نصاری بدترند، و از سگ ها نجس ترند...
🔵قال المولی احمد النراقی رحمه الله فی المستند:
💥و تؤكّده النصوص المتواترة الواردة عنهم في طعنهم و لعنهم و تكفيرهم، و أنّهم شرّ من اليهود و النصارى و أنجس من الكلاب.
📚مستند الشيعة في أحكام الشريعة، ج۱۴، ص۱۶۳
#کلام_فقیه #علماء #شیعه #سنی #وحدت #برادری
شیخ علی ایروانی: "مخالف" برادر ما محسوب نمی شود...
🔴 شیخ علی ایروانی (۱۳۵۴ق)، شاگرد مرحوم آخوند خراسانی و سید محمدکاظم یزدی ، صاحب حاشیه مکاسب و نهایة النهایة فی شرح الکفایة، در حاشیه بحث غیبت می فرماید:
بهترست برای بحث جواز غیبت مخالف ، سراغ روایاتی برویم که آیه غیبت را تفسیر کرده اند، که در آنها لفظ برادر آمده است، بلکه در آیه هم اشاره به بحث برادری شده، و مخالف هم که برادر نیست...
🔵الشیخ علی الایروانی رحمه الله فی حاشیة المکاسب:
و عليه فدلالة الدليل على عدم احترام المخالف لا يقتضي جواز غيبته كما لا يقتضيه جواز ارتكاب سائر المحرمات من أكل لحمه و هتك عرضه بل الغيبة من مصاديق هتك العرض كما يستفاد من بعض الأخبار فالأولى أن يستدل لجواز غيبة المخالف بالأخبار المفسّرة لها بذكر الأخ و في الآية أيضا إشارة إلى ذلك و المخالف ليس أخا.
📚حاشية المكاسب (للإيرواني)؛ ج۱، ص۳۲
#کلام_فقیه #علماء #شیعه #سنی #وحدت #برادری
2.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخشی از حدیث زیبای امیرالمؤمنین علیه السلام، که در ضمن نقل احمد بن اسحاق قمی آورده شده است.
از دوستانمون که زحمت ساخت این فیلم کوتاه روایی رو کشیدند، کمال تشکر رو داریم.
ان شاء الله در پیام های بعدی به اعتبار سنجی این روایت و مباحث دلالت آن، می پردازیم.
#عمرکشون #عیدالزهرا #فرحة_الزهرا #فرحة_الزهراء #عیدالزهراء #9ربیع #ربیعالاول #عیدبیعت #عیدامامت #آغازامامت
👆قرائن صحت روایت احمد بن اسحاق قمی رحمه الله در باب 9ربیع الاول:
1️⃣عمل مشهور شیعه تا زمان شیخ مفید و بعد از ایشان و در زمان علامه مجلسی و بعد از ایشان تا الان به عید قرار دادن روز 9ربیع الاول. (ر.ک: کفعمی از شیخ مفید در مسار الشیعه / و علامه مجلسی در بحار الانوار و زاد المعاد/ و فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب)
2️⃣بسیاری از فقهاء به استحباب غسل 9ربیع الاول مایل شدند بلکه فتوا دادند که معلوم است دلیلی بر این فتوا ندارند مگر همین روایت ؛ زیرا این غسل در غیر از روایت احمد بن اسحاق قمی رحمه الله ذکر نشده. که در پیام های بعدی و در آینده نام ایشان را ذکر خواهیم کرد ان شاء الله...
3️⃣اگرچه در کتب اربعه متقدمه شیعه ، اثری از این روایت وجود ندارد، ولی از زمان معاصرین شیخ طوسی تا قرن ها بعد ، برخی از علمای ما این روایت(یا مثل آن) را در کتب خود آورده اند {یا به آن اشاره کرده اند}؛ و ظاهر بسیاری از آنها ، پذیرش محتوای روایت و عید دانستن 9ربیع الاول است. نام برخی از این علماء و کتاب ها را در ادامه می آوریم:
❤️شیخ صدوق (قرن4) // البته در کتاب هایی که از ایشان به دست ما رسیده موجود نیست؛ ولی خریط فن حدیث ، سید بن طاووس، در کتاب اقبال روایت 9ربیع الاول را از شیخ جعفر بن بابویه (شیخ صدوق) از امام صادق علیه السلام نقل می کنند و آن را عظیم الشأن دانستند.
🖤طبری شیعی(شیخ محمد بن جریر – قرن5) در کتاب دلائل الإمامة // البته در نسخه ای که چاپ شده ، اثری از این حدیث موجود نیست؛ ولی محدث جلیل سید نعمت الله جزائری در کتاب خویش ، انوار نعمانیة ، این روایت را از دلائل الامامة شیخ طبری نقل می کند، که نشان می دهد در نسخه ای که به دست ایشان رسیده بود، این روایت ذکر شده بود.
💛هاشم بن محمد (قرن6) در کتاب مصباح الانوار // ر.ک: فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب از الانوار النعمانیة
رضی الدین علی بن علی بن طاووس(قرن7) فرزند سید ابن طاووس مشهور صاحب اقبال الاعمال ، در کتاب خویش زوائد الفوائد // ر.ک: بحار الانوار از زوائد الفوائد
💚حسن بن سلیمان حلی(قرن9) ، شاگرد شهید اول ، در کتاب المحتضر // ر.ک: بحار الانوار از المحتضر و فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب از المحتضر
💙علامه مجلسی(قرن11 و اوایل12) در بحار الانوار و زاد المعاد ؛ و در این دو کتاب از اعتبار حدیث دفاع کرده است.
💜سید نعمت الله جزائری در الانوار النعمانیة // ر.ک: فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب
💗و بسیاری از علماء بعد از علامه مجلسی در دوره صفویه و قاجاریه تا به الان ؛ که عید بودن 9ربیع الاول معروف گشته و روایت احمد بن اسحاق مشهور و در کتاب های فراوان مذکور شده بود.
🔸نتیجه این قرائن:
✔️اگر چه برخی راویان در سند این روایت، هنوز برای ما ناشناخته مانده اند، ولی این ناشناختگی، موجب ترک این روایت عظیم الشأن نمی شود.
🔍عمل فقهاء به مستحبات آن، عمل مشهور شیعه به نکته تاریخی آن(روز قتل عمر) و ذکر آن در کتب بسیاری از علماء قرن۵ به بعد موجب اطمینان خاطر به آن می گردد.
فرمود رضا (علیه السلام) بغض بقر راه کمال ست
زیرا که بقر دشمن حي متعال است
تا مُهر برائت نخورد برگ عبوری
رفتن به بهشتی که خدا گفته محالست
#عیدالزهرا #فرحة_الزهرا #عمرکشون #9ربیع #نهم_ربیع
یه پیشنهاد خوب برا برادران عزیز اهل تسنن 🙃🙂😁😘
#فرحةالزهرا #عیدالزهرا #عیدالزهراء #عمرکشون #عه_نگو_عمرکشون بگو #عید_تاجگذاری #عید_ولایت :)
هدایت شده از .:. حجره فقاهت .:.
🌸 #نه_ربیع (۲)
#اعتقادات
⭕️ اعتقاد ما این است #تبری از ظالمان، واجب است!
💠 ابن بابويه، جناب شیخ صدوق رحمةاللهعليه مینویسد:
🔸اعتقاد ما درباره ظالمان آن است كه آنها ملعوناند و تبرّى از آنها #واجب است. حق تعالى در قرآن فرموده: أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ (هود/۱۸)، لعنت خدا بر ظالمان؛ آنان كه منع راه خدا مینمايند.
- ابن عباس در تفسير اين آيه گويد: مراد از راه خدا در اين مواضع، علىبنابىطالب و ائمه عليهمالسّلام اند.
🔹ظلم عبارت است از نهادن چيزى در غير موضعش، پس هر كه ادّعای امامت نمايد و امام نباشد ظالم و ملعون است، و هر كه امامت را در غير اهل امامت نهد ظالم و ملعون است!
- و جناب نبوى صلىاللَّهعليهوآله فرموده: هر كه #انكار_امامت على كند بعد از من، انكار نبوت من نموده و هر كه انكار نبوت من كرد، انكار خداوندى خداوند را نموده...
🔸و اعتقاد ما درباره كسى كه انكار امامت اميرالمؤمنين و ائمه عليهمالسّلام بعد از آن حضرت نماید، آن است كه مانند كسی است كه انكار نبوت جميع انبياء عليهمالسّلام نموده...
🔹اعتقاد ما درباره كسى كه اقرار به اميرالمؤمنين عليهالسّلام و انكار يكى از امامان مابعد آن جناب كرده به منزله كسى است كه اقرار به همه انبياء نموده و منكر پيغمبر ما صلىاللَّهعليهوآله و سلّم بوده باشد.
- و حضرت صادق عليهالسّلام فرموده: هر كه شک نمايد در كفر دشمنان ما و ظالمان حق ما، کافر است.
📎منابع تمامی مطالب، در آرشیو مجموعه موجود می باشد.
📚همراه با عالمان شیعه| حجره فقاهت
🆔 @hojre_feghahat