یکی از بسترهای خودجوشِ گرهخورده با فرهنگ عامه مردم، «هیأت» است. وقتی بستر هیأت را مورد بررسی قرار میدهیم، به اشعار و ابیاتی میرسیم که در یک فرآیند مردمی خاصی سر زبانها افتادهاند و تبدیل به زمزمههای عمومیِ همهگیر شدهاند. این اشعار در طی سالیان متمادی توسط مداحان و حتی خوانندگان مختلف هم خوانده شدهاند و مردم با آنها خاطرهها دارند. این مسأله برای اشعار قدیمیتر که رسانهای هم برای همهگیری در اختیارشان نبوده، بیشتر جلوه میکند. اما با وجود این همه تکرار و انس، عمده ما، شاعران این شعرها را نمیدانیم کیستند، گرچه پس از شنیدن اسم شاعر ، با خود میگوییم: «عجب! این شعر برای ایشان بود و نمیدانستیم؟»
در این فرسته، ضمن مرور برخی از این ابیات آشنا و خاطره انگیز، میخواهیم با شاعر آنها نیز آشنا شویم. یکی از نکات حائز اهمیت که میتواند محل تأمل بیشتری قرار گیرد، این است که عمده ابیاتِ سرزبانافتاده مردمی، سروده شاعرانی هستند که در حوزه تخصصی خود، جزو کاربلدها حساب میشوند، برخلاف تصور برخی که انتخاب و سلیقه عامه مردم را سطحی قلمداد میکنند.
🔺@baftar_resane
#شعر #شعر_آیینی #اشعار_مشهور
محرم همهٔ ما مردم با نوحه و مداحی سپری میشود. برخی از این مداحیها بیش از بقیه ما را درگیر میکنند. مدام آنها را گوش میدهیم و به دیگران میفرستیم و پیشنهادشان میدهیم. اینکه چرا یک نوحه در ارتباط با مخاطب موفقتر عمل میکند و سرزبانها میافتد، مسألهٔ پیچیدهای است که باید در جای خودش بحث شود اما میتوان مولفههای مختلفی را در آن موثر دانست از جمله: ملودی خوب، شعر روان و قابلِ حفظ شدن، مصادف شدن با یک رویداد و واقعه روز، اجرای فنیِ مداح و حتی شاید حس و حال معنوی او و ...
مداحیهای خاطرهانگیز که زیادند اما در این فرسته به سراغ برخی از آنها که در دهه اخیر مورد اقبال واقع شدند، رفتهایم.
شما هم اگر مداحی خاطرهانگیزی در خاطر دارید برایمان بنویسید تا هم به دیگران پیشنهاد داده باشید، هم ما را در کارهای بعدی راهنمایی کرده است.
#نوحه #مداحی
🔺@baftar_resane
#نوحه
نقاشیهای عاشوراییِ علی بحرینی که در این
فرسته آمده است، از مجموعهنقاشی «رستاخیز» است که در سالهای ۹۸ و ۹۹ خلق شدهاند. بهگفته خود بحرینی، آثار مجموعه «رستاخیز» تلفیقی از رئال، مینیاتور و امپرسیونیسم است. او گفته است: «انتخاب هر یک از سبکهای تلفیقی در تولید این مجموعه با هدفی مشخص و از پیش تعیین شده انجام شده است. رئال را برای نزدیکی ذهن به وقایع عاشورا انتخاب کردم. مینیاتور نیز برای لطافت بخشیدن به آثار و امپرسیونیسم را به منظور دمیدن حس و حال هر یک از وقایع عاشورا به تابلوها به کار گرفتهام».
علی بحرینی از سال ۱۳۶۸ نقاشی را به صورت حرفهای آغاز کرده است. این نقاش دشتستانی قریب به سی سال است که بهطور حرفهای نقاشی میکشد. تاکنون ۱۸ نمایشگاه انفرادی در استان بوشهر و حدود ۱۱ نمایشگاه انفرادی در سراسر کشور برپا کرده است. وی همچنین در ۲۵ نمایشگاه گروهی نقاشی حضور داشته است. محمدعلی نادری از جمله شاگردان تربیتشده اوست.
🔺@baftar_resane
#نقاشی #شعر #شعر_آیینی #علی_بحرینی