۷. جانشین باب
اشاره
امیرکبیر باب را اعدام کرد تا چشم فتنه را کور کند، ولی بی شک سیاست مداری چون او می دانست که تفکر جدید بابی گری، مانند صدها تفکر انحرافی دیگر به طور کامل از اجتماع رخت برنخواهد بست؛ زیرا افراد سودجویی که نام و نان خود را در این بازی جدید یافته بودند، نمی گذاشتند
بساط کام جویی شان برچیده شود. پس بار دیگر با سازوکاری جدید و استفاده از برخی آثار بر جای مانده از باب، راه او را پی می گرفتند و باکی نداشتند که این موج جدید گمراهی، هر از گاهی کسی را به غرقاب دوزخ بفرستد. بر این اساس، هر روز یکی از بابیان نغمه-ای سر می داد و ادعای «من یظهره اللهی» می کرد.
محمد مصطفی بغدادی از بابیان قدیمی بهایی شده، در مقاله ای که در شرح احوال قره العین نگاشته است، از دوره بعد از اعدام باب و هرج و مرجی که در میان پیروان وی رخ داده بود، یاد می کند. او با اظهار خوشحالی از اینکه پدرش در آن زمان زنده نبود تا این همه پراکندگی و تفرقه را در میان بابیان ببیند، می نویسد:
خوشا به حال او؛ زیرا زنده نماند و آن دوران مهیب و خوفناک زمان فترت و تشتت و تفریق جمع احبّا را ملاحظه نکرد. زمانه به طوری بود که هر کس زبان به تبلیغ می گشود، خودش را کسی می شمرد و یکی از مرایای حضرت اعلی می دانست؛ علی الخصوص وقتی که واقعه شهادت مبارک روی داد و صاعقه امتحان و تندباد افتنان ارکان عالم را متزلزل ساخت و در امر الهی هرج و مرج پدیدار شد. هرکس پیرو یکی از نفوس شد که خودش را یکی از مرایای دوره بیان می دانست. مثل مردمی که پیرو صبح ازل شدند و جماعتی که معتقد به شیخ علی دبّاس گردیدند و گروهی که همراه سید علاو گشتند. به این مناسبات هست که خداوند - علی اعلا - را شکرگزارم که وفات پدرم دو روز بعد از واقعه شهادت حضرت اعلی اتفاق افتاد.(۱)
بنا بر نوشته های باب، پیروانش بعد از او وظیفه داشتند از دو کس پیروی کنند: (۲
)
۱. کسی که بعد از باب با تکیه بر فرمان ها و دستورهای کتاب بیان، سکان رهبری اهل بیان را به دست گیرد و نقشی همانند امام و ولیّ امر داشته باشد.
۲. کسی که همچون باب، قدرت تشریع و آوردن کتاب جدید را داشته باشد. این فرد که باب او را «من یظهره الله» نامیده است، باید مطابق با عدد مستغاث؛ یعنی ۲۰۰۱ سال یا عدد اغیث، ۱۵۱۱سال بعد از باب ظهور کند و دینی جدید مطابق نیازهای آن زمان آورد.
بعد از مرگ باب و فروکش کردن توفان حوادث، بر سر جانشینی وی و به دست آوردن سکان رهبری جمعیت بابیه آغاز شد. البته پیروز این میدان کسی نبود که استدلال و برهان علمی و منطقی داشته باشد و با ارائه مدارک محکم بتواند جانشینی و شایستگی خود را به اثبات برساند؛ زیرا باب به عنوان مرکز این دایره نه تنها خود دارای این ویژگی نبود، بلکه برای جلوگیری از آشکار شدن هویت حقیقی خود، راه را بر هرگونه استدلال منطقی و درست بسته بود.
به هر روی، ما در بررسی تاریخی خود، ناگزیریم جانشین واقعی سید باب را بنا بر اسناد و نصوص بشناسیم.
📗۱)- چهار رساله تاریخی درباره قره العین، ص ۴۳.
📗۲- نک: بیان فارسی، باب سادس عشر، از واحد ثانی.
📗تحلیل و نقد بهائیت، علیرضا روزبهانی، صص۵۴_۵۳_۵۲
#تحلیل_نقد_بهائیت
#رفتار_بابیان
🚫@bahaiyat🚫
🕸پ) انكار بابيت
على محمد شيرازى در ابلاغيهاى (معروف به دعاى «الف») كه پس از جريان «مسجد وكيل» در سال ١٢۶١ ه ق، نگاشت و منتشر ساخت، و بعدها «فاضل مازندرانى» متن آن را در كتاب: «اسرار الآثار» ضمن تصريح به اينكه: «اين ابلاغيه از آثار على محمد شيرازى در مقابل اعتراض و افتراى معاندين نشر دادهاند». (۱) ثبت كرد كه در تأييد مجدد «لعنت كردن» على محمد شيرازى در قبال امر بابيت سندى است كه در آن مناقشه نيست:
«بسم اللّٰه الرّحمن الرحيم الحمد للّٰهخلق السموات و الارض بأمره... أللهم انّى أشهدك الان... و بانك لتعلم أنك قد خلقت الكل بمشيّتك و هى أوّل كلمةٍ آمنت بك... أللّهم ثبّت فؤادي في حبّك فانى ما ادّعيت في شأن إلّاطاعتك ولا أرجو أحدا سواك... ولا اعتقد في شأن إلّابما نزلت في القرآن على حبيبك محمد رسول اللّٰه وخاتم النبيين من ولاية أئمة العدل وأتباعهم والاقتداء بآثار هم والبرائة من أعدائهم و الّذين يشكون في فضلهم وانّك لتعلم يا الهى بانّ لأوليائكفي كلّ شأن كانوا حفاظاً لدينهم و أوعية لحكمهم عبادك الذين فرضت طاعتهم و محبّتهم... وانّك قد تفضّلت علىّ... من حقائق العلوم ما كان شأنك عند العطاء و الإجابة للمؤمنين بشأن الآيات و الدعوات... بل انّ كل حقّ ينزل من عندك انّك تطلق عليه كلمة الوحى بما نزلت فى القرآن حيث قلت و قولك الحق و أوحينا موسى و من معه أجمعين و مثل ما أوحيت الى امّ موسى ثم إلى النحل... و ما أنا ادّعيت كلمة الوحى... و قالوا انّه أدّعى الولاية و اختيها قتلهم اللّٰه بما افتروا ما ادّعيت ولا نطقت إلّاالعبودية... الذين يعتقدون في الائمة دون العبودية و ينسبون الى شيعتهم دون ذلك فجزائهم كان نار جهنم. انّ بعض الناس قد افتروا على كلمة البابية المنصوصة و ادّعوا الرؤية لنفسى لعنهم اللّٰه بما افتروا ماكان لبقية اللّٰه صاحب الزمان بعد الأبواب الأربعة باب منصوص و لانائب مخصوص و من ادّعى الرؤية بدون بينة فرض على الكلّ بان يكذّبوه و يقتلوه أللّهم انّى اشهدك بانّى ما ادّعيت رؤية حجتك الحق ولا بابية نفسه بنصّ من قبل وانّى لو نسبت إلى نفسى كلمة البابية ماقصدت إلّاذكر كلمة الخير، حيث قد قرئت فى حديث أئمة العدل بانّ المؤمن لايوصف... و أشهد أنّه قد اتبع وحيك وبلّغ رسالاتك وعرج بجسمه إلى السماء وجاهد في سبيل محبتك حتى فاز بوجهك وأشهد أنّ حلاله إلى يوم القيامة، ولم ينسخ شريعته ولم يبدّل منهاجه، و من زاد حرفا أو نقص شيئاً من شريعته فيخرج في الحين من طاعتك، و أنّ الوحى بمثل ما نزل عليه قد انقطع من بعده من عندك و إنّ كتابه مهيمن على كلّ الكتب... و حجتك الحىّ الّذى وجوده يبقى كلّ الخلق ويذكره بذكره كلّ الموجودات أن تحفظ غيبته و تقرب أيّامه.. قالوا بأنّه ادّعى الربوبية و أعتقد بأنّ عليّاً عبدك و وصىّ نبيّك كان خالق الأشياء و رازقهم، و أنكر معراج الجسماني و حشر الجسد. إني فسبحانك سبحانك إنّي برىء من الذين يعتقدون بتلك الاحكام الباطله و إن ذكر كلمة اخرى ارادما ذكر الصّادق حجتك فى دعائه حيث قال وقوله الحق و عرج روحه الى السماء و اشهد أنّ اليوم كان حجتك محمد بن الحسن صلواتك عليه و على من اتّبعه.. و أشهد أنّ بعد الابواب اربعة ليس له باب قد ورد فى الحديث. وأنّ له فى أيام غيبته علماء مستحفظين.. و أشهد أنّ طاعتهم فرض ومودّتهم عدل و من أنكر أحداً منهم فقد كفر و كان من الخاسرين». (۲) عباس افندى در كتاب: «مقالۀ شخصى سياح» كوشش كرده است، به نحوى اعترافات مذكور على محمد شيرازى را در ابلاغيۀ الف، مبنى بر انكار بابيت، قلب كند. و در هالهاى از آن وارونه مطلب، توجيهى مغشوش القا كند.
📗۱) .«اسرار الاثار خصوصى»، ج١، ص١٧٩
📗۲)«اسرار الاثار خصوصى»، ج١، ص١٧٩
📗 بهائیان، نجفی، محمد باقر،صص ۱۷۷-۱۷۹
#بهائیت
#انکار_بابیت
🚫@bahaiyat🚫
📡 خبر | حضور مستندسازان هالیوودی در پادکست محبوب بهائیت
از مطرحترین رسانههای این روزهای بهائیان پادکستی است با عنوان “بهائی بلاگکست” که اجرای آن را رین ویلسون، کمدین آمریکایی بر عهده دارد که خود را هوادار انجمن ایمان بهائیان اعلام کرده است.
اقبال به سوژههای این پادکست (که عمدتاً بیان باورهای بهائیان در خلال روایت زندگی آنهاست) به جائی رسیده که تیمی از مستندسازان هالیوودی برای روایت سوژههای آن، پروژه مشترکی را شروع کردهاند. نکته جالب اینکه این پادکست، به طور متوسط در سال فقط سه اپیزود اصلی منتشر میکند.
#بهائیت
🚫@bahaiyat🚫
الف) شیخ علی ترشیزی عظیم
استاد گران قدر، علامه محیط طباطبایی با استناد به گزارش های تاریخی و برخی نشانه-های دیگر معتقد بود که در اصل، موضوع جانشینی برای باب مطرح نبوده و بعد از او، رهبری بابی ها به شیخ علی ترشیزی معروف به عظیم رسیده است. ایشان در مقاله ای در این زمینه می نویسد:
وقتی سید علی محمد باب به سال ۱۲۶۶ در تبریز کشته شد، شیخ علی خراسانی ترشیزی از یاران سید رشتی و ملقب به عظیم، مقام رهبری بابیان را یافت. این جناب عظیم به موقع انتقال باب از اصفهان به تهران و هنگام اعزام او از تهران به چهریق، همواره از نزدیک ترین مریدان مراقب حال سید بود و در موقع ادعای قائمیت باب که پس از مرگ محمدعلی بارفروشی (قدوس ) صورت گرفت، از طرف سید با عنوان «خاتم باب» مأمور اعلام دعوت به مردم دور و نزدیک شده و در پیش بابیانِ طبقه اول، مکانتی یافته بود. (۱)
او در بخش دیگری از همین مقاله آورده است:
تصور نمی کنم بتوان برای عظیم در خلال سال های ۱۲۶۷ و ۱۲۶۸ موقعیتی نازل تر از ریاست حزب بابی قائل شد. ورود نام میرزا یحیی در قلمرو این ادعا، شاید از سال ۱۲۶۹ و انتقال میرزا حسین علی و میرزا یحیی از تهران و مازندران به بغداد زمینه مساعدی یافته باشد و به تدریج بر سوابق مربوط به عظیم و دعاوی مشابه شش - هفت نفر دیگر پرده نسیان فرو افکنده و مقام برتر عظیم را از یاد برده باشند. (۲)
📗۱)- محیط طباطبایی، ماهنامه گوهر، سال ششم، ش ۳، (خرداد ۱۳۵۷)، شماره مسلسل ۶۳، صص ۱۷۸- ۱۸۳.
📗۲)- همان.
📗تحلیل و نقد بهائیت، علیرضا روزبهانی، صص۵۴_۵۵
#تحلیل_نقد_بهائیت
🚫@bahaiyat🚫
♦️ مراسم اختتامیه دومین همایش ملی معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی؛ مقایسه و نسبت سنجی
⏰ زمان: پنجشنبه 12 بهمن 1402 | ساعت 8:30 الی ۱۲
🟢 مکان: قم: پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام حسین (ع)
برنامهها:
1-نقد و بررسی دستاوردهای علمی همایش:
👤اساتید: حجتالاسلام استاد محمدتقی سبحانی؛ دکتر هادی وکیلی و دکتر احمد شاکرنژاد
2-سخنرانی:
👤حجت الاسلام استاد عبدالحسین خسروپناه.
3-تقدیر و اهدای جوایز به مقالات برتر.
🌐 لینک شرکت در جلسه بصورت وبینار:
http://dte.bz/ethicsconf
🔰مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت
🌐 وبگاه: www.ethics.isca.ac.ir
تلفن دبیرخانه: 02531156842-
همراه: 09900989031
@isca_ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 تیزر اطلاع رسانی دومین همایش معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی
📆 زمان: پنج شنبه 12 بهمن 1402
⏰ ساعت: 8:30 تا 12
🏫 مکان: قم، پردیسان، انتهای خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن امام حسین(ع)
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
▪️معرفت حقیقی▪️
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
📜قَالَ أَبواَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
...فَلَيْسَ اَللَّهَ عَرَفَ مَنْ عَرَفَ بِالتَّشْبِيهِ ذَاتَهُ وَ لاَ إِيَّاهُ وَحَّدَ مَنِ اِكْتَنَهَهُ وَ لاَ حَقِيقَتَهُ أَصَابَ مَنْ مَثَّلَهُ وَ لاَ بِهِ صَدَّقَ مَنْ نَهَّاهُ وَ لاَ صَمَدَ صَمْدَهُ مَنْ أَشَارَ إِلَيْهِ وَ لاَ إِيَّاهُ عَنَى مَنْ شَبَّهَهُ
📄امام رضا علیه السلام می فرمایند:
...پس كسى كه خدا را به واسطۀ تشبيه ذاتش شناخته، در واقع او را نشناخته و به توحيد و يگانگى نپرستيده است، كسى به كنه و پايان او نرسيده و به حقيقتش راه نيافته است، كسى كه او را تمثيل كرده او را تصديق نكرده است و كسى كه نهايتى براى او قرار داده متوجّه او نشده است و كسى كه به سوى او اشاره نموده او را قصد نكرده، و كسى كه او را مانند خلق دانسته است، براى او خشوع ننموده است.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
📚توحيد صدوق ج ۱، ص ۳۴
#حدیث_روز
🚫@bahaiyat🚫
🕸پ) انكار بابيت
در صفحه (٣) كتاب مذكور مىنويسد: «آغاز گفتار نمود و مقام بابيت اظهار و از كلمۀ بابيت مراد او چنان بود كه من واسطۀ فيوضات از شخص بزرگوارى هستم كه هنوز در پس پرده غيبت است و دارندۀ كمالات بى حصر و حدّ به ارادۀ او متحركم و به حبل والايش متمسك و در نخستين كتابى كه در تفسير سورۀ يوسف مرقوم نموده در جميع مواضع آن خطابهايى به آن شخص غائب كه از او مستفيد و مستفيض بوده نموده و استعداد در تمهيد مبادى خويش جسته و تمناى فداى جان در سبيل محبتش نموده از جمله اين عبارت است:
يا بقية اللّٰه قد فديت بكلّى لك ورضيت السبّ في سبيلك و ما تمنيت إلا القتل فى محبتك و كفى باللّٰه العلىّ معتصماً قديما.»
و در صفحۀ (٧) از كتاب مذكور دربارۀ انكار بابيت در مسجد وكيل شيراز مىنويسد: «روزى او را در مسجد احضار و اصرار و اجبار بر انكار نمودند. بر سر منبر نوعى تكلم نمود كه سبب سكونت و سكون حاضران و ثبوت و رسوخ تابعان گرديد و همچه گمان بود كه مدعى وساطت فيض از حضرت صاحب الزمان عليه السلام است. بعد معلوم و واضح شد كه مقصودش بابيت مدينۀ ديگر است و وساطت فيوضات از شخصى ديگر كه اوصاف و نعوتش در كتاب و صحائف خويش مضمر.»
بر اين اساس، على محمد شيرازى از مدينۀ ديگرى كه به عقيدۀ عباس افندى و بهائيان ميرزا حسينعلى بهاء، مدعى موعود و ظهور بعد از على محمد شيرازى مىباشد مقام بابيت داشته نه از حضرت حجة بن الحسن عسكرى! در حالى كه تفصيل واضحات، و اظهر من الشمس است كه على محمد شيرازى در تفسير سورۀ يوسف، تفسير سورۀ بقره، تفسير سورۀ كوثر، رسالۀ بين الحرمين، و ابلاغيه الف، خطابش به امام قائم حضرت محمد بن الحسن عسكرى عليه السلام يازدهمين فرزند على بن أبىطالب عليه السلام است. و فاضل مازندرانى در كتاب: «اسرار الاثار» در مورد خصوصيت مشترك آثار اوليه على محمد شيرازى صريحاً و كاملاً بر خلاف لفظ و قلم عباس افندى مىنويسد: «بقية اللّٰه» از القاب امام دوازدهم اثنى عشرية قرار گرفت و در آثار اوليه نقطة البيان آمده مكرر ذكر يافت قوله: «إننّى أنا عبد من بقية اللّٰه الخ».
و در صحيفۀ بين الحرمين است قوله: «أن اسمعوا حكم بقية اللّٰه الخ» و در صحيفۀ مخزونه است قوله: «ولقد اخرجها بقية اللّٰه صاحب الزمان عليه السلام اى بابه الذكر». (١) و در صفحۀ (٧٠) كتاب مذكور، «فاضل مازندرانى»، پس از ذكر اقوال مختلفۀ باب در آثار اوليه، جزماً نتيجه مىگيرد كه: «مراد از بقية اللّٰه در آثار اوليۀ نقطة البيان همان مقام امامت و مهدويت موعودۀ منتظرۀ سريه بود كه در ايام بابيت او را موافقت و تأييد مىنمود».
از اين روى فاضل مازندرانى، مبلّغ مشهور بهائيان، بر خلاف عباس افندى، كه با چنان تعبيرات وارونه، سعى در رفع تناقض دعوت و انكار بابيت كرده، «تقيه» را كليد چنين بن بستى در عقايد على محمد شيرازى در نظر آورده و با تأييد و قبول اينكه آثار اوليۀ باب تماماً در مورد دعوى بابيت از جانب حضرت محمد بن الحسن عسكرى است، پس از ذكر متن «ابلاغيۀ الف» مىنويسد: «در اين ابلاغيه كه در سال دوم اظهار امر و بحبوحۀ تقيه و ايام اكتفا به اظهار مقام علم، محض فرو نشاندن مقاومت و معاندت ملاها صادر فرمودند». (٢) چنين تعبيرى از اظهار و انكار بابيت، نه تنها خلاف نظريۀ عباس افندى است، بلكه تمسك به تقيه را در غير محل آن و بر خلاف نصوص كتاب «ايقان» حسينعلى ميرزا مبنى بر «استقامت در امر» به كار برده است.
📗١) . «اسرار الاثار»، ج٢، ص١۶٨
📗٢) . همان، ص١٨٢
📗 بهائیان، نجفی، محمد باقر،صص ۱۷۹-۱۸۰
#بهائیت
#انکار_بابیت
🚫@bahaiyat🚫
بررسی کتاب «نفوذ بهائیان در حکومت پهلوی»
سیدکاظم موسوی، پژوهشگر تاریخ در نشست معرفی و بررسی کتاب «نفوذ بهائیان در حکومت پهلوی» از سلسله نشستهای تاریخ معاصر انقلاب اسلامی:
بهائیت یکی از گزینههایی بود که برای خلع حکومت قاجار با انگلیس همکاری کرده است. طبق گفته پدر هویدا رضاخان به انگلیسیها معرفی شد تا بعد تائید شود. در بدو ورود رضاخان، عنصر بهائیت در دولت رضاخانی حضور داشتند اما بهائیت بعد از کودتای ۲۸ مرداد به صورت جدی وارد صحنه سیاست میشوند.
بحث، بحث مردم است. در دوره رضاخانی نگاه مردم و جامعه حضور بهائیت را برنمیتابد. بعد از فروپاشی حکومت رضاخان و بر مسند قدرت نشاندن پسرش بهائیت آرام آرام رویی نشان میدهند و بعد از کودتای ۲۸ مرداد عریان وارد صحنه میشوند و در مسندهای مختلف قرار میگیرند.
در دوره نخستوزیری حسنعلی منصور چند نفر بهایی داریم و در دوره هویدا نیز تعداد بسیاری بهائی در ایران زندگی میکنند. گزارشهای بسیاری از مردمی و ساواک وجود دارد که حضور بهاییها اینقدر زیاد شد که نمیشد جلوی آنها را گرفت.
👉mafaz.ir/?p=59082
#بهائیت
#پهلوی
#کتاب_نفوذبهائیان_در_حکومت_پهلوی
🚫@bahaiyat🚫
🔴پرونده سازی جدید گروه بهائی علیه ایــــــــــــــــــــران
🔹گروه «حقوق بشر در ایران»، اول بهمن ماه مقالهای با عنوان: «گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان، دی ماه ۱۴۰۲» را منتشر و به دورغپردازی درباره نقض حقوق اهلسنت، بهائیان، مسیحیان و امثال آن در ایران پرداخت.
🔸بخشی از مطلب منتشر شده بهائیت را بعنوان دینی که پیروان آن دنبال صلح هستند معرفی کرده، سپس به انتشار اخباری دروغ درباره اذیت و آزار بهائیان از ۲۹ آذر الی ۲۴ دی ماه توسط جمهوری اسلامی پرداخته و پس از آن فهرستی از ابلاغیههای احضار، بازجوئی، پروندههای قضائی، تفهیم اتهام، محاکمه، صدور قرار جلب، صدور احکام حبس و منع خروج از کشور و نظائر آن آمده که نهایتا! به ۳۵ مورد ختم میشود.
🔺انتشار چنین مطالبی با هدف زمینه سازی برای پروندهسازیهای حقوق بشری علیه ایران، تحریک بهائیان به فعالیتهای تشکیلاتی، مظلومنمائی، تحریک مراجع حقوقی بینالمللی به واکنش علیه ایران و غیره صورت میگیرد.
🔻گروه «حقوق بشر در ایران» خود را گروهی مستقل معرفی کرده که از مرداد ۱۳۹۴ فعالیتش را آغاز و به پروندهسازی و دروغپردازی علیه ایران اقدام میکند.
#بهائیت
#پرونده_سازی
🚫@bahaiyat🚫
💢رهبری و فضای مجازی
💠فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است.
اگر از فضای مجازی غافل شویم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد.
هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد.
👤مقام معظم #رهبری مدظله العالی
🚫@bahaiyat🚫
🕸ب) میرزا یحیی صبح ازل
برخی پژوهشگران از جمله علامه حسن مصطفوی، میرزا یحیی صبح ازل را جانشین باب می داند و می نویسد:
به اعتراف شوقی، پس از درگذشت سید باب، ۱۲۵ نفر دعوی من یظهره اللهی نمودند. بعضی از آنها از لحاظ سوابق علمی و عنوانی و خصوصیات دیگر، بر میرزا بهاء برتری داشته اند و در میان اینها میرزا یحیی صبح ازل، برادر میرزا بهاء دیده می شود که امروز بابی های ازلی پیرو او هستند. سوابق میرزا یحیی از لحاظ ارتباط با قدوس و نوشتن آیات و مکاتبه با سید باب و سفارش های سید باب در حق او و گرویدن سران بابیه به او و اطاعت و پیروی خود میرزا بهاء از او و خصوصیات دیگر، مسلّم بوده و هیچ گونه قابل انکار نیست و اگر کسی معتقد به سید باب باشد، چاره ای جز پیروی او و قبول دعاوی او نداشته و هرگز نتواند او را انکار کند. (۱)
او به نقل از باب در لوح اول از مجموعه الواح نقطه اولی چنین آورده است:
باز در همان کتاب (الواح سید باب - لوح اول) به خط خود سید باب خطاب به صبح ازل کلیشه شده است که: اللّه اکبر تکبیراً کبیراً، هذا کتاب من عنداللّه الی اللّه المهیمن القیوم، قُل کُلٌّ من اللّه مُبدئون، قُل کُلّ الی اللّه یَعودون، هَذا کتابٌ مِن عَلیٍّ قَبلَ نَبیلٍ، ذِکرِ اللّه العالمینِ اِلَی مَن یَعدلُ اسمُه اسمَ الوَحیدِ ذِکرُ اللّه لِلعالمین، قُل کُلّ مِن نُقطهِ البیانِ لیبدئون، اَن یا اسمَ الوحیدِ فَاحفَظ ما نُزِل فِی البیانِ وَ أمُر ربه فَاِنَّکَ لِصراطِ حقٍ عَظیمٍ.
خدا از همه چیز بزرگ تر است، این نامه ای از طرف خدای مهیمن و قیوم به سوی خدای مهیمن و قیوم است. بگو همه از خدا ابتدا شده اند و همه به سوی خدا بازگشت می کنند. این نامه ای است از علی قبل نبیل (عدد محمد و نبیل به حساب ابجد ۹۲ می شود) که ذکر خدا برای جهانیان است به سوی کسی که نامش مطابق با وحید است (وحید به ابجد ۲۸ است و یحیی هم به استثنای الف آخرش ۲۸ است). بگو همه از نقطه بیان ابتدا می شوند ای نام وحید. حفظ کن آنچه را که در بیان نازل شد و به آن امر کن، پس تو در راه حق بزرگ هستی.... و ذیل لوح را هم با مهری که سجع آن (اننی انا حجه الله و نوره) [است] مهر کرده است.
📗۱)- محاکمه و بررسی باب و بها، انتشارات اسلامی، تهران، چ ۲، ج ۳، صص ۱۳۶ و ۱۳۷.
📗تحلیل و نقد بهائیت، علیرضا روزبهانی، صص۵۶-۵۷
#تحلیل_نقد_بهائیت
🚫@bahaiyat🚫
▪️به درک و وصف درنیاید▪️
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
📜قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلامُ:
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ...اَلَّذِي لاَ يُدْرِكُهُ بُعْدُ اَلْهِمَمِ وَ لاَ يَنَالُهُ غَوْصُ اَلْفِطَنِ اَلَّذِي لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لاَ نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لاَ وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لاَ أَجَلٌ مَمْدُودٌ
📄 امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند:
خداوندى كه حقيقت او را بلندهمتان در نمىيابند، هوشها و زيركيها به او دست نمىيابند، خداوندى كه صفتش را پايانى نيست و اصلا به ظرف وصف در نيايد، او را وقت و زمانى معين نيست كه تعيين شده باشد و نه او را زمانى دراز است.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
📚 نهج البلاغه خطبه یکم
#حدیث_روز
🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سرعت بخشیدن به ظهور با انقلاب اسلامی
💠 ما اگر این گام بزرگ را برنمی داشتیم یقینا ظهر ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) به عقب میافتاد.
🎙مقام معظم #رهبری مدظله العالی
📎 #جمهوری_اسلامی
📎 #انقلاب_اسلامی
🚫@bahaiyat🚫