هدایت شده از علی احمدی مهر
🔴نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی
در ایام سالگرد رحلت حضرت امام (ره) بعد از انتشار عکس نوشتی در #خبرگزاری_رسا که در آن 6 نفر از #مخالفین_امام معرفی شده بودند. در این عکس نوشت علاوه بر اشتباه #برجستهسازی و ضریبدهی به مخالفین امام خمینی، #تحریفات و غلطهای فاحش تاریخی هم به وفور یافت میشد؛ این خبرگزاری در اطلاع نگاشت جدیدی اقدام به توضیح زندگی سیاسی شخص اولِ تصویر کرده است.
عنوانی که برای این موضوع انتخاب شده «اخراجی تبریز» است.
«نگاهی به زندگی و فعالیتهای سیاسی آیت الله سید کاظم شریعتمداری»
در چند پیام به نقد و تکمیل مباحث موجود در آن میپردازیم...
@bahanealiahmadimehr
🔴نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_اول
در ایام سالگرد رحلت حضرت امام (ره) عکس نوشتی در خبرگزاری رسا منتشر شد که در آن 6 نفر از مخالفین امام معرفی شده بودند. در این عکس نوشت علاوه بر اشتباه #برجستهسازی و ضریبدهی به مخالفین امام خمینی، #تحریفات و #غلطهای_فاحش تاریخی هم به وفور یافت میشد؛ این خبرگزاری در اطلاع نگاشت جدیدی اقدام به توضیح زندگی سیاسی شخص اولِ تصویر کرده است.
عنوانی که برای این موضوع انتخاب شده #اخراجی_تبریز است.
«نگاهی به زندگی و فعالیتهای سیاسی آیت الله سید کاظم شریعتمداری»
سوالی که مطرح میشود این است که آوردن « #آیتالله » بر نام شخصی که «رادّ بر ولی فقیه» بود، و علیه او اقدامات بسیاری کرد صحیح است؟
در مقبوله عمر بن حنظله آمده است که : «انظروا إلى رجل منكم قد روى حديثنا و نظر في حلالنا و حرامنا و عرف أحكامنا، فارضوا به حكما، فإنّي قد جعلته عليكم حاكما، فإذا حكم بحكمنا فلم يَقبله منه، فبنا استخفّ و علينا قد ردّ، و الرادّ علينا رادّ على اللّٰه».
( الوسائل 18: 98، الباب 11 من أبواب صفات القاضي، الحديث الأوّل، مع اختلاف في بعض الألفاظ.)
مرحوم شیخ اعظم انصاری(ره) در کتاب قضا و شهادات با آوردن این روایت و چند روایت دیگر در تایید ثبوت اذن معصوم به فقها در قضاء، به این مطلب اشاره میکند که :
المتبادر من لفظ «القاضي» عرفا: من #يرجع_إليه و ينفذ حكمه و إلزامه في جميع الحوادث الشرعية كما هو معلوم من حال القضاة
(القضاء و الشهادات ص 47)
پس آن قسمت از روایت که فرمود « فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه، فبنا استخفّ و علینا قد ردّ» ، این #رادّ بر قاضی، رادّ بر #ولی_فقیه هم هست. چرا که متبادر عرفی از لفظ قاضی هم کسی است که در جمیع حوادث شرعیه به او رجوع میشود و حکمش نافذ است.
حال که «راد بر ولی فقیه»، « کالرّاد علینا» ست و آنهم « رادّ علی الله» بودنش ثابت است، آیا رواست که چنین فردی که مصداق « #راد_بر_ولیفقیه» است را #آیتالله خطاب کنیم؟
در برخی نسخ آمده است که : ... و الراد علينا راد على اللّه، و هو على حد الشرك باللّه عز و جل.
🔹 با این وجود باید بپرسیم که آیا تحریریه و نگارنده این اطلاعنگاشت، مرحوم شریعتمداری را مصداق این روایت نمیدانند؟
🔸خوب بود در این عکس نوشت در لقب دهی به افراد، به حضرت امام(ره) تأسی میشد، و از سیره او، که همان دستورات دقیق شرعیست، الهام میگرفتیم.
🔹وقتی آقای منتظری رفته بود به امام گفته بود، چه اشکالی داشت حالا شما میگذاشتید به وصیت آقای شریعتمداری عمل شود، آقا رضا صدر برایش نماز بخواند و درجایی که معین کرده دفن شود، امام فرموده بود آیا شریعتمداری #مسلم بود تا خواسته باشیم به وصیتش عمل کنیم؟!
▪️با توجه به همین نکته و دقت نظر میتوان عنوانی که برای عکس نوشت دوم انتخاب شده را بررسی کرد. در این عکس نوشت از عنوانی که در روایت اهل بیت علیهم السلام و سیره امام (ره) صراحتاً به آن اشاره شده، صرف نظر و به اخراج از تبریز اشاره شده است.
او که #خروج_از_انقلاب کرده و اخراجیِ حوزه و جامعه مدرسین محسوب میشد، دیگر «اخراجیِ تبریز» #تقلیل_جرم او را متبادر به ذهن میکند.
@bahaneee
🔴نکاتی در باب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_دوم
برخی از #اغلاط_تاریخی که در این اطلاعنگاشت موجود است :
🔻1- نام پدر او به اشتباه در متن «سید کاظم» آورده شده. درکتاب آینه دانشوران ص 208 آمده که نام پدر: #سید_محمد بوده است.
🔻2- در قسمت سوم شروع سلطنت محمدرضا پهلوی به آزاد شدن آذربایجان از نیروهای شوری #عطف شده است. حال آن که دو نکته در این جا مطرح است:
🔸اول اینکه شروع سلطنت محمدرضا در سال 1320 بوده و آزاد شدن تبریز در سال 1325 بوده. عطف این دو واقعه به هم، #وجهی_ندارد.
🔸دوم اینکه آزادی از نیروهای شوروی نبوده. بلکه حکومت خودمختار «فرقه دموکرات» بوده اند که به ریاست جعفرپیشه و در حمایتِ شوروی بوده اند.
🔻3- در قسمت سوم گفته شده: در مسافرت شاه به تبریز #اکثریت_علما ملاقات با شاه را حرام اعلام کردند. درحالی که هنگامی که علمای تبریز #عملا دیدار با شاه را تحریم کردند، تنها کسی که به دیدن شاه رفت شریعتمداری بود با این وجود استفاده از تعبیر «اکثریت» غلط است و بهتر بود از تعبیر « #همه_علما_به_جز_شریعتمداری» استفاده میشد.
@bahaneee
🔴نکاتی در باب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_سوم
🔻4- در قسمت نهم نقش شریعتمداری در کودتا « #تایید_کودتا_بعد_از_انجام_آن » گفته شده. حال آنکه اسنادِ اطلاع او و #دست_داشتن_در_متن_ماجرای_کودتا موجود است. از جمله میتوان به اعترافات احمد عباسی (داماد شریعتمداری) اشاره کرد که : «... دقیقا ایشان هم این نوع جریان براندازی را به این شکل از همین اوایل فروردین دقیقا مطلع شدند که بنده هم در جریانش قرار گرفتم.» (خاطره ها/ خاطرات آیت الله ری شهری/ ج1 / ص 211)
در اعترافات خود او هم این مساله به صراحت بیان شده که : « در فروردین همین امسال از مطالب مهدوی در قم در جریان قرار گرفتم.» (خاطره ها / ج1 / ص 266)
🔸گفتنی است که کودتا در تیرماه 59 بود، و این تنها یک برگ از اطلاعِ و اقدامات وی از این ماجراست که از #فروردین در جریان اینکار بوده است.
دست داشتن او در کودتا منحصر در اطلاع داشتن و عدم گزارش آن به مقامات کشوری نبود بلکه او شخصا به این مساله اعتراف دارد که برای سید مهدی مهدوی #پول فرستاده است (هرچند به صورت قرض بوده)
(خاطره ها/ج1/ ص268)
@bahaneee
🔴نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_چهارم
در قسمت دهم و یازدهم بحث از #سلب_مرجعیت به میان آمده که اشتباه است.
بلکه «#اعلام_عدم_صلاحیت» صحیح است. توضیح تفاوت بار معنایی سلب و خلع با اعلام عدم صلاحیت، متن را به درازا میکشاند.
@bahaneee
#رسانههای_بیگانه معمولا با استفاده از الفاظی همچون #سلب یا #خلع از مرجعیت بار معنایی مسموم و دروغین مد نظر خود را القا میکنند.
پ.ن: عکس از رادیو فردا
@bahaneee
🔴نکاتی در باب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_پنجم
در متن عکس نوشت اولی که مخالفین امام (ره) توسط رسا #معرفی شده بود، در توضیح علت حصر او در سال 61 اینگونه آورده شده که : «وی در 27 فروردین 61 به اتهام نقش داشتن در کودتای نوژه حصر شد»
🔹سوالی که مطرح میشود با توجه اعترافات شخص #شریعتمداری و اطرافیانش، آیا باز هم باید از واژه #اتهام استفاده کرد؟!
اینگونه استفاده های اشتباه از الفاظ، به #ارتکاز_سازی برای خوانندگان منجر میشود.
🔻آیا در این 5 روزی که از انتشار عکس نوشت قبلی میگذرد، نگارندگان به #سند_جدیدی دسته پیدا کرده اند(!) که در «اخراجیِ تبریز» اینقدر جازم از #دست_داشتنِ او در کودتا سخن میگویند؟!
این تغییر در تعبیر نشان از چیست؟!
اگر به #اشتباه از این تعبیر در عکسنوشت قبلی استفاده شده، نشان از این است که رسا در این مسائل حساس و کلیدی باید دقیقتر و تحت نظر اهل خبره مطالب را منتشر کند.
اگر هم تغییر #تاکتیک رخ داده که ... بگذریم!
@bahaneee
شبکههایِ اجتماعیِ کوفه ،
همان خاله زَنَکهایِ پَلید
با قدرتِ نرمِ زبانهایشان ،
جماعت را از #حامی مُسلم
به #قاتل «حسین» تبدیل
کردند...
@bahanealiahmadimehr
زندهترین روزهای
زندگیِ یک مرد
روزهایی است
که در #مبارزه
میگذراند...
«آقاسید مرتضی آوینی»
@bahanealiahmadimehr
فَاِنّا یحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِكُم و
لایعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن اَخباركُم.
از احوالِما باخبری ولی
از احوالِ شما بیخبریم...
@bahanealiahmadimehr
هدایت شده از شیخ غلامعلي بدرلو
طلبه کسی است که عمده زمان و توان خود را صرف رسالت های نهاد روحانیّت گرداند.
استاد عالم زاده نوری
سیمای آرمانی طلبه، ص 33
#کتاب
#سیمای_آرمانی_طلبه
#استاد_عالم_زاده_نوری
@Arshiv_Gholam
🔴 تذکری با اشاره، امّا مهم!
چند روزیست که در گروهها و کانالهای حوزوی، اطلاعیهای از کانال حوزوی #مناهج دستگردان میشود.
اطلاعیه ای با عنوان:
«پویش درخواست دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب»
دغدغه و ایدهای بسیار خوب و شایسته که در پایان اطلاعیه، #روش_شرکت در این پویش اینگونه آورده شده:
«برای شرکت در این پویش، #نام_و_نامخانوادگی خود را به آی دی زیر ارسال کنید...»
و اما نکته ای:
مناهج یکی از کانالهای خوبِ حوزوی میباشد که در زمینه پیگیری مطالبات رهبری از حوزه، فعالیت میکند و پویشها و حرکتهای شایستهای هم انجام داده.
لکن باید توجه داشت #آیدی بیش از ده هزار نفر که در این پویش شرکت کردند، اکنون در نزد ادمین موجود است.
مجموعههای مختلف با عناوین گوناگون و در سطوح متفاوت، از طلاب #اطلاعات و #دادههای_شخصی میگیرند که چند نمونه از آن را اخیرا به چشم دیدهایم.
(فعلا از هیچ کدام نام نمیبریم تا بعد...)
🔸 لازم به تذکر است که هیچگونه نگاه مظنونانهای به زحمتکشان کانال مناهج نداشتهایم بلکه با توجه به اینکه حوزه نهادی #خودپالایش است و نظارت بر وقایع آن، موجب تعالی خواهد بود، همگان باید بدانند که:
🔸 اطلاعات شخصی روحانیان و طلاب در مراکزی که ماهیت قضایی و امنیتی ندارند #امانت است. مراعات آن ضامن #امنیت_پایدار و اعتماد عمومی طلاب است.
استفاده از آن باید به میزان #مشخص و بعد از طی #مراحل_حقوقی، صورت بگیرد.
و لا غیر!
♦️ این گونه حساسیتها و ظرایف باید در حوزه بیشتر مد نظر قرار گیرد.
پ.ن: در جهت عدم تضعیف پویش، این تذکر بعد از چند روز و #مقارن_با_اتمام_زمان_پویش داده شد.
@bahanealiahmadimehr
وجّه ابوجعفر المنصور الی الحسن بن زید و هو والیه علی الحرمین ان احرقَ علی جعفر بن محمد دارَه، فالقی النّار فی دار ابیعبدالله فاخذت النّار فی الباب و الدهلیز، فخرج ابو عبدالله(ع) یتخطّی النّار و یمشی فیها و یقول:
انا بن اعراق الثری
انا بن ابراهیم خلیل الله...
#کافی
@bahanealiahmadimehr
هدایت شده از شیخ غلامعلي بدرلو
اگر طلبه سخت گیرانه به ضوابط شرعی پایبند نباشد و طرح زندگی خود را بر أساس ألگوی دینی نبسته باشد، هرگز ظرفیّت فهم دین را نخواهد یافت و با باطن حقایق دینی إرتباط برقرار نخواهد کرد.
استاد عالم زاده نوری
سیمای آرمانی طلبه، ص 37
#کتاب
#سیمای_آرمانی_طلبه
#استاد_عالم_زاده_نوری
@Arshiv_Gholam
عصرپنج شنبه بود.
دم دمای غروب
کنار مزار شهدای #فاطمیون و #زینبیون
#خانوادههای_شهدا آمده بودند. فرزندان و همسران و مادرانشان ... همه بودند.
گوشه ای را نگاه کردم که چند جوان افغانی دور هم نشسته و به گفتگو مشغول بودند. چهره هایشان با چهره های روی قبور خیلی فرقی نمیکرد.
حسی بهم میگفت که اینان با صاحبان این مزارها، خیلی نزدیکند. حدس میزدم که #همرزمان شهدا بودند. و همه مدافع حرم...
خواستم دقایقی در جمعشان باشم و نتوانستم.
خواستم دقایقی کنارشان باشم ولی نشد.
تک تک لحظاتش ناب بود.
تک تک دقایقَش بغض داشت.
هم #بغض، هم #تصمیم ...
بغض از جا ماندن
تصمیم بر #انتقام
بغض بر دختر بچههای یتیمشده
تصمیم بر مجاهده
بغض بر اندوه و حسرت دلِ همرزمان
تصمیم بر تلاطم، حرکت، دوری از رفاهزدگی و سکون...
روی بسیاری از سنگ قبرها هم نشان از حسین(ع) بود:
افتخارحسین، فرزند شریفحسین
زینتحسین، فرزند نظرحسین
جانحسین، فرزند افضلحسین
وقارحسین، فرزند شفاعتحسین
یکدست و یک صدا روی مزار همهشان نوشته بود:
آنکس که تو را شناخت جان را چه کند
فرزند و عیال و خانمان را چه کند
دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی
دیوانه تو هر دو جهان را چه کند
بگذریم...
نواهایی که رزمنده ها در منطقه با آنها انس داشتند هم که پخش میشد.
منم باید برم
آره برم سرم بره
نذارم هیچ حرومی طرفِ حرم بره
سر تا سر #روضه بود
سر تا سر #حماسه
پ.ن: ناراحتم، که چرا زودتر غروب پنجشنبههای اینجا را نیافتم که هر هفته در آن بیتوته کنم.
#بهشت_معصومه
@bahaneee
🔴نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی
در ایام سالگرد رحلت حضرت امام (ره)خبرگزاری رسا عکس نوشتی منتشر کرد که در آن 6 نفر از مخالفین امام معرفی شده بودند. در این عکس نوشت علاوه بر اشتباه #برجستهسازی و #ضریبدهی به مخالفین امام خمینی، #تحریفات و غلطهای فاحش تاریخی هم به وفور یافت میشد؛ این خبرگزاری در اطلاع نگاشت جدیدی اقدام به توضیح زندگی شخص #پنجم تصویر کرده است.
🔹 با توجه به اینکه در عکس نوشت مربوط به مرحوم شریعتمداری، شماره 1 درج شده بود، قاعدتاً باید عکس نوشت بعدی توضیحاتی مربوط به شخص دوم در تصویر (مرحوم منتظری) باشد، لکن دومین اطلاعنگاشت در این موضوع به فرد نفر پنجمِ تصویر اختصاص یافته و آن هم مروری بر زندگینامه مرحوم « #سید_محمد_شیرازی » است.
🔸 بعد از مقایسه و مطالعه دقیق هر دو عکسنوشت، درمیابیم که در این مورد هم (همچون عکسنوشت قبلی) رویکرد و محتوایی که در اطلاعنگاشت اول آورده شده، تغییر کرده .
خوشبینانه که بنگریم نگارنده را #پرمطالعهتر از دو هفته گذشته میابیم(!) لکن باز هم اشکالاتی در متن موجود است.
نکاتی را در موردِ این عکسنوشتِ سریالی عرض خواهیم کرد.
@bahaneee
🔴نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی:
1- در عکس نوشت اول «مرحوم سید محمد شیرازی» به عنوان #نخستین_فردی که از امام در دوره تبعید نجف #استقبال کرد، یاد شده بود. حال آنکه این مطلب #اشتباه است.
هواپیمای امام در 13مهر44 ساعت 2 بعد از ظهر، در بغداد نشست . همان شب عده ای از روحانیون خودشان را به کاظمین (محل سکونت امام) رساندند، و در حالی که امام در حال استراحت بودند مرحوم #مجتهد_شهید سید مصطفی به صحبت با چند نفر از علمای کاظمین و حاج شیخ نصرالله خلخالی مشغول بودند.
شب بعد هم برخی مقامات عراقی با حضرت امام دیدار کردند.
عصر روز پنج شنبه، امام و مجتهد شهید همراه با بسیاری از روحانیان نجف و کاظمین به سامرا رفتند که در آنجا نیز بسیاری از روحانیان و #علمای_شیعه_و_سنی به #استقبال امام رفتند.
آنچه از تاریخ بر میآید این است که دیدار مرحوم سید محمد شیرازی با امام (رحمة الله علیه) مربوط به سفر ایشان به کربلاست که در روز #جمعه 16مهر 44 رخ داده.
البته در اطلاعنگاشت دوم این مطلب، اینگونه #اصلاح شده است:
بعد از حضور امام در نجف در دوران تبعید و ورود به شهر کربلا، سید محمد شیرازی استقبال خوبی از ایشان به عمل آورد و محل نماز خویش را در کربلا به امام سپرد.
پ.ن: مرحوم سید محمد شیرازی به استقبال امام رفت، اما نه اولین نفر.
@bahaneee
🔴نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی
🔻 2- عنوانی که برای اطلاعنگاشت دوم انتخاب شده « #شبهه_در_مرجعیت » میباشد. حال آنکه عنوان باید صریح و واضح، گویای #اصلِ_معنای_مراد باشد.
🔻 3- در معرفی شخصیتهایی که وابستگی نَسبی به ایشان دارند، #سیدصادق شیرازی که امروزه پرچمدار #شیعه_لندنی میباشد به #محمدتقی_مدرسی که امروزه در زمره علمای #موافق و همراه با #جمهوری_اسلامی هستند، #عطف شده.
این عطفِ #بیجهت، باعث برداشتِ ناصحیح و #همراهجلوهکردن این دو فرد و دو منشِ که کاملا با هم متفاوت هستند میشود.
🔻 4- « #سرودهای_برای_امام » یکی از بندهای همین عکسنوشت است که به شعری که سید مجتبی شیرازی (برادرِ کوچک مرحوم سید محمد) در بدو ورود امام به عراق سرود، اشاره دارد.
بعد از بررسی و جستجوی فراوان در منابع تاریخیِ ورود امام به عراق، #منبع این مطلب یافت نشد.
🔹 #فارغ از صحت یا عدم صحت این مساله، معرفی و برجسته کردن شخص #سید_مجتبی_شیرازی، آنهم در جایی که موضوع محل بحث به او ارتباطی ندارد چه معنایی دارد؟
سید مجتبی شیرازی ای که امروزه در لندن ساکن است و بارها و بارها به مراجع عظام و رهبر انقلاب و نظام اسلامی #توهین های واضح و مفرطی داشته است. تعابیرو جملات زشتی همچون «کلاب خامنئهای و....» را از او بسیار دیده و شنیده ایم. نه تنها از خودَش بلکه دامادش #یاسر_الحبیب هم به همین مشیِ عناد با نظام اسلامی حرکت میکند.
@bahaneee
🔴 نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی
🔻5- بیان مباحث غیر مرتبط همچون بحث سروده ای برای امام در این اطلاعنگاشت، و خودداری از کوچکترین اشاره و روشنگریای درباره جریان « #تشیع_لندنی » از موارد مهمی بود که باید در اینجا مطرح میشد اما...
🔹از جمله ویژگیها و نکات قابل توجه در مورد جریان شیرازیها، #مرجعیت_موروثی است که با اعلام مرجعیت «سید صادق شیرازی» بعد از فوت برادرش «سید محمد»، بیش از پیش قابل درک است.
🔻 6- در اینجا #سرد_شدن ارتباط مرحوم «سید محمد شیرازی» با امام (رحمة الله علیه) به بعد از سکونت در #کویت نسبت داده شده. حال آنکه از سال 44 تا اواخر دهه 40 که «مرحوم سید محمد» در کویت ساکن شد، ارتباط خاصی با امام نداشته است.
به تعبیری دیگر باید نگارنده مواردی از این ارتباط و گرما را (اگر بوده) ذکر میکرد که در هنگام سکونت در کویت سرد شده باشد!
@bahaneee
🔴 نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی:
7- از این تصاویر میتوان یافت که #بسیاری از همین محتوایی که در عکسنوشت مزبور ارائه شده هم، #کپی از سایت "موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران" میباشد که اکثرا بدون ذره ای تغییر در اینجا آورده شده...
http://www.iichs.ir/p/Picture.aspx?searchId=83130&id=5511&title=%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1
پ.ن: و #بیتالمالی که اینگونه خرج #تولید_محتوا میشود!
@bahaneee