eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
46 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله 🔵جامعه ای که ضعیفانش نتوانند حقشان را مطالبه کنند... شهید مطهری ✍️: جامعه ای که در آن، ضعفا آن قدر ضعیف النفس باشند که نتوانند حقوق خود را مطالبه کنند، یک جامعه اسلامی نیست. جمله‌ای است که علی علیه السلام در نامه معروف خودشان به مالک اشتر، از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل می کند، می فرماید: فَانّی سَمِعْتُ رَسولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یقولُ فی غَیرِ مَوْطِنٍ: لَنْ تُقَدَّسَ امَّةٌ حَتّی یؤْخَذَ لِلضَّعیفِ حَقُّهُ مِنَ الْقَوِی غَیرَ مُتَتَعْتِعٍ « نهج البلاغه، ». ◀️هیچ امت و قومی به مقام قداست و تقدیس و- به تعبیر ما- به مقام ترقی و رُقاء نمی رسد مگر آنکه قبلًا این مرحله را گذرانده باشد که ضعیف در مقابل قوی بایستد و حق خود را مطالبه کند، بدون آنکه زبانش به لکنت بیفتد. یعنی اسلام آن ضعیفی را که حق خود را نمی تواند مطالبه کند، به رسمیت نمی شناسد. 📚(انسان کامل، ص237). البلاغه 212 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
در اواخر دهه هفتاد گاهی استادمان به طور غیرمنتظره درس کفایه را تعطیل میفرمود ماموریت اطلاعرسانی به دوستان همکلاسی بر عهده بنده قرار میگرفت. آن روزها هنوزقیمت  موبایل به سطح وسع مالی ما نرسیده بود. باید با تلفن ثابت به منزل یکایک همکلاسیها زنگ میزدم. یکی از همکلاسیهایمان طلبه خوشخو و کم سخنی بود به نام علوی. اغلب اوقات وقتی به منزلشان زنگ میزدم پدرش گوشی را برمیداشت. من هم خیلی  کوتاه و  بی مقدمه میگفتم لطفا به پسرتان اطلاع دهید که درس در فلان روز تعطیل یا در فلان روز برقرار است یا....  به تدریج متوجه شدم که این همکلاسیمان فرزند آیت الله العظمی علوی گرگانی است! وقتی فهمیدم آن صدای فروتن و بی آلایشی که تلفن منزل را خودش پاسخ میدهد آیت الله علوی است، به فررندشان گفتم: کاش خودتان تلفن را جواب دهید تا برداشتن گوشی منزل بر عهده ایشان نیفتد آخر من چطور میتوانم ماموریت اطلاع دادن به همکلاسی ام را  بر عهده مقام مرجعیت بگذارم؟!  ولی او توضیح داد که هرچه فرزندان و آشنایان به پدر میگویند، ایشان این کارها را ترک نمیکنند. تلفنهای دفتر را هم گاه خودشان جواب میدهند... آری ایشان در کمال سادگی و فروتنی زیستند و به تعینات غیرضروری متعین نشدند.  
بسم الله 🔵کهنسالی امام و حجت الاهی إِنَّهُ يَمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِمَيِّتٍ وَ يَبْلَى مَنْ بَلِيَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِبَالٍ ما می‌میریم اما میّت نمی‌شویم و سنّ و سالمان بالا می‌رود اما پیر و فرتوت نمی‌شویم. ◀️جمله‌ی دومِ امیرالمؤمنین علیه السلام (يَبْلَى مَنْ بَلِيَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِبَالٍ) دلالت می‌کند که بر امام و حجت الاهی، عوارض پیری و کهنسالی عارض نمی‌شود. از این جمله می‌توان در اثبات «طول عمر امام زمان علیه السلام در عین تندرستی و سلامت از عوارض کهنسالی» استفاده کرد. 🔸اغلب شارحان این جمله امام را مجازا به معنای کهنه نشدن معالم و دین امامان حمل کرده‌اند! البلاغه 193 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله 🔵دشوارترین مرحله همراهی با وَ لَيْسَ أَمْرِي وَ أَمْرُكُمْ وَاحِداً إِنِّي أُرِيدُكُمْ لِلَّهِ وَ أَنْتُمْ تُرِيدُونَنِي لِأَنْفُسِكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ أَعِينُونِي عَلَى أَنْفُسِكُمْ هدف من و شما یکسان نیست چون من شما را میخواهم [که] در راه خدا [کمکم کنید] اما شما مرا می‌خواهید [که] برای منافع خودتان [کمکتان کنم]! ای مردم [حتی] وقتی [گمان میکنید] به ضررتان عمل می‌کنم مرا [در اجرای عدالت] یاری کنید! 🔸این سخن امیرالمؤمنین علیه السلام برگرفته از آیه چهارم سوره نساء است: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِين) ای کسانی که ایمان آورده اید برپادارنده عدالت باشید برای خدا شهادت بدهید هرچند به ضرر خودتان یا والدینتان یا کسانتان باشد! ☑️شاید دشوارترین مرحله از همراهی با حکومت اسلامی همین مرحله باشد! ⁉️پ ن: تعبیر «علی انفسکم» در جمله «اعینونی علی انفسکم» تعبیر لطیف و معناداری است که شارحان و مترجمان آن را به دقت تحلیل نکرده اند! البلاغه 213 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله 🔵مشرکان معاصر چه کسانی هستند؟ (بخش اول) یکی از عالمان اهل سنت با تعریض آشکار به شیعیان، گفته است: هرکس غیرخدا را عالم به غیب، نافع و ضارّ، حاضر و ناظر، بداند و به غیرخدا قسم بخورد، و به غیر خدا استغاثه بکند، و در آستان غیرخدا عبادت کند مشرک معاصر است. در حالی که همه این موارد در قرآن کریم آمده و آن شیخ سنی از این آیات غفلت ورزیده است: 1) خداوند در قرآن یعقوب و عیسی را عالم به غیب معرفی کرده است؛ 1/الف) خداوند میفرماید یعقوب از فرسنگها فاصله دانست که یوسف زنده است(قالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لَأَجِدُ ريحَ يُوسُفَ لَوْ لا أَنْ تُفَنِّدُونِ) (یوسف: 94) 1/ب) عیسی به بنی‌اسرائیل می‌گفت: من می‌دانم چه خورده‌‌اید و در خانه‌هایتان چه اندوخته‌اید (وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ في‏ بُيُوتِكُم) (آل‌عمران: 49) 2) نافع و ضار بودن غیرخدا؛ خداوند در قرآن، نافع و ضار بودن غیرالله را بیان کرده است؛ 2/الف) وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْريلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهيرٌ (تحریم:4) دو تن از همسران پیامبر ضارّ بودند یعنی علیه ایشان دست به دسیسه زده بودند (إن تظاهرا علیه) بخاری در صحیح خود نام آن دو زن را ذکر کرده است اما در برابر دسیسه آن دو زن قرآن می‌فرماید: خداوند ناصر پیامبر است (فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاه) و ملائکه و جبریل و صالح المؤمنین (که در روایات آمده است که صالح المؤمنین علی است) نیز بعد از نصرت الاهی ظهیر و پشتیبان پیامبر هستند پس صالح المومنین نیز نافع است. (وَ صالِحُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهيرٌ ) (تحریم:4) 2/ب) خداوند در آیه 31 مریم، عیسی را مبارک قرار داده است (جعلنی مبارکا اینما کنت) اهل سنت از پیامبر (کشاف 3/15) و صحابه‌ای مانند ابوهریره (كشف الاسرار ج‏6 ص 37) و تابعانی مانند مجاهد (تفسیر طبری ج 16 ص 61 و تفسیر طبرانی 4/209) نقل کرده‌اند که منظور از مبارک بودن همان نفاع بودن است! 3) حاضر و ناظر بودن غیرخدا خداوند رسول‌الله را در آیه 41 نساء (جِئْنا بِکَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهِیداً) و عیسی را در آیه 159 نساء (يَكُونُ عَلَيهْمْ شهَيدًا) شاهد اعمال امت خوانده است نه عالم به اعمال آنها. شاهد یعنی کسی که با چشم خودش مشاهده کرده و شهادت میدهد. پس پیامبر و عیسی باید حاضر و ناظر باشند تا مشاهده کرده باشند و شاهد قیامت شوند. و نیز خداوند به پیامبرش فرمود: شک نکن که موسی را ملاقات خواهی کرد (فَلا تَکُنْ فی مِرْیَةٍ مِنْ لِقائِهِ) اگر موسی حاضر و ناظر نباشد چگونه به پیامبر وعده ملاقات با او داده شده است؟ البته روایات متعددی در منابع اهل سنت وجود دارد که اعمال شما به بستگان متوفای شما عرضه میشود و آنها در عالم برزخ از اعمال خوب شما خوشحال و از اعمال بدتان ناراحت میشوند (مسند احمد3/164) چنانکه بخاری در سه جا روایت کرده است که پیامبر با شهدای بدر سخن گفت و عمر به ایشان اعتراض کرد که آیا مردگان میشنوند، و پیامبر به او فرمود: «شما بهتر از آنها نمیشنوید (ما اَنْتُمْ بِاَسْمَعَ لِمَا اَقُولُ) البلاغه 214 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
🔵 مشرکان معاصر چه کسانی هستند؟ (بخش دوم از سه بخش) یکی از عالمان اهل سنت با تعریض آشکار به شیعیان، گفته است: هرکس غیرخدا را عالم به غیب، نافع و ضارّ، حاضر و ناظر، بداند و به غیرخدا قسم بخورد، و به غیر خدا استغاثه بکند، و در آستان غیرخدا عبادت کند مشرک معاصر است. در حالی که همه این موارد در قرآن کریم آمده و آن شیخ سنی از این آیات غفلت ورزیده است: 1) قسم به غیرخدا خداوند خود در قرآن قسم به غیرخدا خورده است؛ این موارد را ببینید: در آیه 72 حِجر به جان پیامبر قسم خورده است (لعمرک انهم لفی سکرتهم یعمهون) و در جاهای دیگر به تین و زیتون و لیل و نهار و عصر و صبح و فجر و طور و کتاب مسطور و هذا البد الامین و ... نیز قسم خورده است! چنانکه در صحیح مسلم (3/93) نیز آمده پیامبر در پاسخ به یکی از صحابه که از ایشان درباره صدقه سوال کرده بود، به جان پدر او قسم خوردند (وابیک لتنبانه ان تصدق...). 2) استغاثه به غیر خدا خداوند در آیه 31 سوره مریم، عیسی ع را مبارک قرار داده است (و جعلنی مبارکا اینما کنت) قرطبی مبارک بودن را به اغاثه و پناه دادن به بی‌پناهان (جعلنی مبارکا = اغیث المهوف) تفسیر کرده است (الجامع لاحکام القرآن 11/103) اگر معنای مبارک بودن عیسی اغاثه‌ی بی‌پناهان باشد پس بی‌پناهان باید بتوانند از او استغاثه کنند. چنانکه در منابع اهل سنت استغاثه به ابراهیم (يَا إِبْرَاهِيمُ، أنْتَ نَبِيُّ اللهِ و.... اشْفَعْ لَنَا إِلَى رَبّكَ) (بخاری ج6، ص84) و استغاثه به رسول الله (يَا مُحَمَّدُ أنْتَ رَسُولُ اللهِ وَ خَاتَمُ الأنْبِيَاءِ...، اشْفَعْ لَنَا إِلَى رَبّكَ) (بخاری 1/184) نیز آمده است. البلاغه 214 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
🔵مشرکان معاصر چه کسانی هستند؟ (بخش سوم و پایانی) یکی از عالمان اهل سنت با تعریض آشکار به شیعیان، گفته است: هرکس غیرخدا را عالم به غیب، نافع و ضارّ، حاضر و ناظر، بداند و به غیرخدا قسم بخورد، و به غیر خدا استغاثه بکند، و در آستان غیرخدا عبادت کند مشرک معاصر است. در حالی که همه این موارد در قرآن کریم آمده و آن شیخ سنی از این آیات غفلت ورزیده است: عبادت در کنار قبور اولیای الاهی خداوند در آیه 21 کهف فرموده است وقتی اصحاب کهف وفات کردند و دفن شدند، بین مردم نزاعی به وجود آمد؛ برخی گفتند: برای مدفن آنها بنای بلندی بسازیم (إِذْ يَتَنَزَعُونَ بَينهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُواْ ابْنُواْ عَلیهِم بُنْيَانًا) برخی دیگر گفتند: بر روی مدفن آنها عبادتگاه و مسجدی بسازیم (قَالَ الَّذِينَ غَلَبُواْ عَلىَ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلِیهم مَّسْجِدًا). زمخشری در تفسیر آیه گفته‌ است: این گروه دوم موحدان بودند و میخواستند بر قبر آنان مسجدی بسازند و در آن مسجد عبادت کنند و به آن تبرک بجویند (يصلى فيه المسلمون و يتبركون بمكانهم). کشاف 2/711 البلاغه 214 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله باهوش تر از علی علیه السلام؟ روزی در مسجد نشسته بود و با نافع بن ازرق و گروهی از بحث می‌کرد. شاعری سر رسید. ابن عباس رو به او کرد و گفت یکی از شعرهایت را برایم بخوان و او هم شروع کرد به خواندن یک قصیده. نافع بن ازرق برآشفت که ما از چه راه دوری آمده‌ایم از تو حلال و حرام الاهی را بپرسیم و تو تعلیم حرام و حلال الاهی را رها می‌کنی و با جوانک نازپرورده قریشی شعرخوانی می‌کنی؟! وقتی نافع دید ابن عباس با یک بار شنیدن ، آن را حفظ کرده بدو گفت: می‌بینم که حفظش هم کرده‌ای؟! ابن عباس همه قصیده را که تازه شنیده بود برایشان تکرار کرد! در برخی گزارشها آمده است که یک بار هم از آخر به اول برایشان خواند! آنها تعجب کردند و گفتند: باهوشتر از تو ندیده‌ایم! ابن عباس گفت: ولی من باهوشتر از علی ندیده‌ام. 📚(الاغانی ج 1 ص 85). لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله 🔵عوامل لذت نبردن از مناجات با حضرت حق با حضرت حق خودبه‌خود باید شیرین و جذاب باشد ولی گاهی انسان بیمار می‌شود و را درک نمی‌کند (مانند کسی که سرما می‌خورد و بوی خوش را حس نمی‌کند). حضرت سید الساجدین علیه السلام در بخشی از به 10 منشأ مهمی که ممکن است این بیماری را به وجود آورده باشد، اشاره فرموده‌اند که عبارت است از: 1.کوچک شمردن حقوق الاهی (لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُسْتَخِفا بحقک) 2.اعراض کردن و قهر کردن با خداوند(لَعَلَّكَ رَأيْتَنِي مُعْرِضا عَنْك) 3.مبتلا شدن به کذب که احتمالا منظور دروغگویی با خود و خدای خود است(لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِي فِي مَقامِ الكاذِبِينَ) 4.كفران نعمتهاي الاهي (لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي غَيْرَ شاكِرٍ لِنَعْمائِك) 5.فاصله گرفتن از مجالس و محافل علما (لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِي مِنْ مَجالِسِ العُلَماءِ) 6.غفلت (لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي فِي الغافِلِين) که احتمالا منظور غفلت از خداوند و نشانه‌های او است، 7.انس گرفتن با محافل لغو و بیهوده (لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي آلِفُ مَجالِسَ البَطَّالِين) 8.گناهانی که موجب می‌شوند خداوند علاقه‌ای به شنیدن صدای انسان نداشته باشد (لَعَلَّكَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعائِي) 9.گناه (لَعَلَّكَ بِجُرْمِي وَجَرِيرَتِي كافَيْتَني) 10.نداشتن حیا (لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيائِي) انشاالله خداوند بیماریهای درونی و برونی ما را شفا بدهد و همه ما را شایسته مناجات با خودش بکند. به مناسبت ماه مبارک رمضان ، شماره19 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
🔵خاستگاه تاریخی تهمت «مطلاق بودن حسن بن علی» علیهما السلام ✍️استاد شهید : در گردش خلافت از امويان به عباسيان، فرزندزادگان امام حسن با بنى العباس همكارى داشتند، اما فرزندزادگان امام حسين- كه در رأس آنها امام صادق بود- از همكارى با بنى العباس خوددارى كردند. بنى العباس با اينكه در ابتدا خود را نسبت به بنى الحسن خاضع نشان مى‏دادند و آنها را از خود شايسته‏تر مى‏خواندند، در پايان كار به آنها خيانت كردند تهمتهای ناروایی را بر علیه بنی‌الحسن جعل کردند؛ از جمله: 1) گفتند - كه جد اعلاى بنى الحسن و عموى پيغمبر است- كافر از دنيا رفت اما عباس كه عموى ديگر پيغمبر و جد اعلاى ماست، مسلمان از دنيا رفت. گروهى از اهل تسنن تحت تأثير همان تبليغات و اقدامات فتوا به كفر ابوطالب مى‏دهند. هر چند اخيراً تحقيقاتى در ميان محققان اهل تسنن در اين زمينه به عمل آمده و افق تاريخ از اين نظر روشنتر مى‏شود. 2) تهمت دومى كه علیه بنى‌الحسن عنوان كردند اين بود كه گفتند بعد از پدرش على به خلافت رسيد و اما چون مرد عياشى بود و به زنان سرگرم بود و كارش زن گرفتن و زن طلاق دادن بود از عهده برنيامد. خوشبختانه محققان در اين زمينه نیز تحقيقاتى كرده و ريشه اين دروغ را پيدا كرده‏اند. ظاهراً اول كسى كه اين سخن از او شنيده شده است قاضى انتصابى منصور دوانيقى بوده كه مأمور بوده اين شايعه را بپراكند. 📚نظام حقوقی زن در اسلام؛ مجموعه ‏آثار ج‏19، ص: 256 ، شماره70 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله 🔵 عملیات رسانه‌های جبهه باطل «أَعَدُّوا لِكُلِّ حَقٍّ بَاطِلًا وَ لِكُلِّ قَائِمٍ مَائِلًا ...» خطبه 194 رسانه‌های جبهه باطل هرگز اقرار نخواهند کرد که شکست خورده‌اند. هرگاه شما بازی را ببرید، آنها برای شکست خودشان یک بیان باطل آماده می‌کنند تا شما را فریب دهند. در سخن امیرالمؤمنین علیه السلام تصریح شده است که دشمن برای هر حقیقتی که شما در اختیار دارید، یک بیان باطل آماده میکند تا فریبتان بدهد. 📚نمونه قرآنی: فرعون در برابر اعجاز آسمانی حضرت موسی علیه السلام شکست خورد. خودِ ساحران (که متخصص و سحرشناس بودند) صادقانه و عاشقانه اقرار کردند که کُنش موسی از جنس سحر نیست بلکه معچزه است. فرعون ـاماـ برای این حقیقت آشکار (حقانیت معجزه موسی) یک بیان باطل ارائه کرد و برای این که مردم را بفریبد گفت: موسی خودش معلم این ساحران بوده و این ساحران با او همدستی کردهاند (إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْر). 📎 او موسی را با مصطلح و لقب جدیدی به مردم معرفی کرد (بزرگِ ساحران و آموزگار سحر) تا بتواند اندیشه مردم را درباره حقیقت به انحراف بکشاند. مصطلح‌سازی (هشتگ‌سازی) ابزار فریب عملیات رسانه‌‌ای جبهه باطل است. ای البلاغه 215 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.