eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
46 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
، شماره 1 بجا و بجا؛ مثل بُرِشی از نهج البلاغه: وَ قَدْ أَمَّرْتُ عَلَيْكُمَا ... مَالِكَ بْنَ الْحَارِثِ الْأَشْتَرَ فَاسْمَعَا لَهُ وَ أَطِيعَا ... فَإِنَّهُ‏ مِمَّنْ لَا يُخَافُ وَهْنُهُ وَ لَا سَقْطَتُهُ وَ لَا بُطْؤُهُ عَمَّا الْإِسْرَاعُ إِلَيْهِ أَحْزَمُ وَ لَا إِسْرَاعُهُ إِلَى مَا الْبُطْءُ عَنْهُ أَمْثَلُ (نهج. نامه 13) ترجمه: مالک اشتر را به امیری شما ... برگزیدم. پس به سخنش گوش فرادهید و از او اطاعت کنید... زیرا وی از کسانی است که هرگاه ، عاقبت اندیشانه باشد اهل سستی، سقوط و کندروی‌ نیست و هرگاه کندروی شایسته باشد، اهل تندروی نیست. برداشتها: 1. امام علیه السلام در عبارت «لَا يُخَافُ وَهْنُهُ وَ لَا سَقْطَتُهُ وَ لَا بُطْؤُهُ عَمَّا الْإِسْرَاعُ إِلَيْهِ أَحْزَمُ» نشان داده‌اند که (اسراع) اگر همراه با باشد نه تنها نامطلوب نیست بلکه مطلوب هم هست. 2. در توصیف نشان داده‌اند که او نه تندور است و نه کندرو بلکه "" است به طوری که هرگاه شایسته باشد تندروی می‌کند و هر گاه شایسته باشد، کندروی می‌کند. 3. در جمله «فاسمعا له و اطیعا» نشان می‌‌دهد که انگیزه لازم و کافی برای اطاعت از یک شخص این است که آن شخص توسط امام ع به امیری انتخاب شده باشد چنانکه در جمله «فإنه ممن لا یخاف...» نشان می‌دهد که انگیزه دوم برای این اطاعت، همان الگوی شخصیتی جناب مالک یعنی تندروی بجا و کندروی بجا () است. 4. چنانکه در نکته پیش نیز بیان شد، در اینجا (تندروی بجا و کندروی بجا) به عنوان الگوی شخصیتی که می‌شود از او اطاعت کرد، معرفی می‌شود جالب اینکه در آیه 28 کهف، (تندروی دائمی) به عنوان شخصیتی که نباید از او اطاعت کرد، معرفی شده است (وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً) تأمل: از کلام امام ع برداشت می‌شود که مجوّز اسراع، حزم اندیشی است. اینک آیا شما بر اساس ادله نقلی و عقلی مجوز دیگری برای اسراع سراغ دارید؟ شماره 1 @banahjolbalaghe
، شماره 2 و اهمیت آن بُرِشی از نهج البلاغة:👇 ... أُخْصُصْ رَسَائِلَكَ الَّتِي تُدْخِلُ فِيهَا مَكَايِدَكَ وَ أَسْرَارَكَ بِأَجْمَعِهِمْ لِوُجُوهِ صَالِحِ الْأَخْلَاقِ مِمَّنْ لَا تُبْطِرُهُ الْكَرَامَةُ فَيَجْتَرِئَ بِهَا عَلَيْكَ فِي خِلَافٍ لَكَ بِحَضْرَةِ مَلَإٍ. 🌺🌾🍃🌾🍃🌺 ترجمه:‌ 👇 ... نامه هایی را که در آن تدابیر و اسرار حکومتی ات را درج می‌کنی، تنها به کاتبی بسپار که بیش از هر کسی جامع صلاحیت‌های اخلاقی باشد [یعنی] کسی باشد که وقتی به او احترام می‌نهی، آنقدر به سُکر و سرمستی نیافتند که جسارت ورزد و در حضور جمع با تو مخالفت بکند. 🌺🌾🌺 برداشتها: 👇 1. 👈 هر چند از ادله دیگر فهمیده می‌شود که مشفقانه حاکم عادل وظیفه مردم است اما متن فوق نیز دلالت می‌کند که حاکم، افزون بر حریم شخصی‌اش (که همه مؤمنان از آن برخوردارند)، به عنوان حاکم اسلامی دارای ویژه‌ای است. 2. 👈 ""، از مسائل مهمی است که در انتخاب افراد مرتبط با او باید مورد دقت قرار بگیرد. 3. 👈 این حریم مهمترین اسلامی (یا دست کم یکی از مهمترین مصالح نظام اسلامی) است چندانکه اگر کاتبی واجد ارزشهای دیگر بود اما در رعایت حریم رهبر ضعف داشت، نمی‌توان او را انتخاب کرد. 4. 👈 در ملأ عام، چون باعث شکسته شدن حریم او می‌شود، عمل ناپسندی است. 🌺🌾🌾🌺 توضیح:👇 در روایات و فقه، مورد توجه قرار گرفته است. در کتاب " ولایة_الفقیه" (ج 2 ص 592) آمده است: «یکی از مهمترین مصالح، حفظ حریم امام عادل است» هرچند محققانی که در سالهای متأخر این کتاب را با نام «» خلاصه کردند، این عبارت را به این شکل تغییر دادند: «در نظام اسلامی، حفظ حریم امام نیز ـ‌در چارچوب حفظ اسلام‌ـ مطلوب است»!! (نظام الحکم فی الاسلام ص 372) 🌺🌾🌾🌺 تأمل: 👇 به نظر شما اسلامی و تقویت شوکت و ابهت او چه فوائدی برای دارد؟ https://eitaa.com/banahjolbalaghe
👇 حجت الاسلام والمسلمین محسن عرفائی، برایم نوشته است که : یک وقتی با رفقا درباره "مساله " بحثی داشتیم. من عرض کردم: امیرالمومنین ع در نامه به والی فارس فرموده‌اند: «اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْف...» ( را به کار ببند و از و و ستم بر مردم بپرهیز که و @فشار_ منجر به می‌شود و ستم منجر به شمشیرکشیدن می‌شود) و در ادامه نوشته است: واقعا خودم هم وقتی این تعبیر را دیدم تعجب کردم که ممکن است معضلی که ما آن را امروزی می پنداریم در فرمایشات حضرت ع ریشه‌یابی شده باشد. 😯😯😯😯 بنده برای حاج آقا عرفائی بزرگوار نوشتم: 👇 جرداق میگه علی ع دست بر روی دردهای مشترک بشریت گذاشته و این دردهای مشترک دردهایی هستند که هرگز کهنه نمی‌شوند. https://eitaa.com/banahjolbalaghe
، شماره 1👇🏼 👈«ازْجُرِ الْمُسیئَ بِثَوَابِ الْمُحْسِن» (نهج ‌البلاغه: ) 🌿☘ کلمه‌ی "زجر" در عربی به معنای «ردع و منع و بازداشتن انسان از کاری» یا «راندن و دور کردن حیوان از مکانی» به کار می‌رود. با ا ین حساب ترجمه این عبارت می‌شود: 👇👇 با پاداش دادن به نیکوکار، بدکار را [از کار بدش] باز بدار. 👈شگفت است که اغلب مترجمان، کلمه زجر را با معنای فارسی اش خلط کرده و این کلمه را به آزار دادن و شکنجه کردن و ... برگردانده و در نتیجه معنای لطیف روایت را به باد داده ‌اند! 😯😯 😯😯 https://eitaa.com/banahjolbalaghe
، شماره 3 👈 (نه کینه‌ورزی) حتی در میدان جنگ 1 بُرِشی از نهج البلاغه 👇: إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِي الْعُذْرِ وَ قُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِيَّاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِنَا وَ بَيْنِهِمْ وَ اهْدِهِمْ مِنْ ضَلَالَتِهِم... 🌺🌾🍃🌾🍃🌺 ترجمه 👇: من دوست ندارم كه شما از دشنام‌گویان باشيد. امّا اگر كارهاى [بد] آنان را توصیف می‌کردید وحالاتشان را ذکر می‌کردید، [سخنتان] به راستگویی نزديكتر و عذرتان [در پیشگاه خداوند] موجه‌تر بود، ای کاش به جاى دشنام‌گویی مىگفتيد: خدايا خون ما و آنها را از ريخته شدن حفظ فرما، و امر ميان ما و آنها را اصلاح كن، و آنان را از گمراهى نجات ده... 🌺🌾🌺 شناسنامه خطبه 👇 پیش از شروع جنگ با شامیانی که همیشه امام علی ع را به قصد عبادت دشنام می‌دادند، برخی شیفتگان امام ع، مانند و ، به جنگجویان شامی دشنام داده بودند خبر به امام ع رسید و ایشان این سخنان را ایراد فرمودند. نکته‌ها 👇: 1. 👈امام ع در جاهای دیگری از نهج البلاغه نیز تصریح کرده‌اند که را بر کشتن او مقدم می‌دانند(که در هفته‌های آتی به آنها نیز خواهیم پرداخت) 2. 👈فرمول‌های نظامی حکم می‌کند که یک فرمانده نظامی با هر ترفند ممکن، نیروهای خود را سرشار از کینه دشمن بکند تا انگیزه جنگی‌شان برای یورش به دشمن افزایش یابد اما ع چنین نیست چون در اینجا بر کشتن او مقدم است، بر همین اساس نیروهای او هم باید چنان سرشار از باشند که برای هدایت دشمن و جلوگیری از خونریزی دعا کنند! 3. 👈 امام ع حتی در معرکه جنگ هم شایسته نمی‌بینند که یاران خود را از ، سرشار کنند اما ما در معرکه‌های غیرجنگی، با رقیبان یا مؤمنمان (که مأموریم با آنان «رحماء بینهم» باشیم) کینه‌ورزانه رقابت می‌کنیم! 🌺🌾🌾🌺 تامل: 👇 در رقابتها و و اجتماعی اگر هدف واقعا اقناع حریفان و اثرگذاری بر روی رقیبان باشد، در دستیابی به این هدف، تبیینهای کینه‌ورزانه چه تاثیری دارد؟ https://eitaa.com/Banahjolbalaghe