May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعری برای #حضرت_معصومه سلام الله علیها و روز میلادش
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
#با_معارف_نهج، شماره 1
#تندروی_ بجا و #کندروی_ بجا؛ مثل #مالک_اشتر
بُرِشی از #نامه_13 نهج البلاغه:
وَ قَدْ أَمَّرْتُ عَلَيْكُمَا ... مَالِكَ بْنَ الْحَارِثِ الْأَشْتَرَ فَاسْمَعَا لَهُ وَ أَطِيعَا ... فَإِنَّهُ مِمَّنْ لَا يُخَافُ وَهْنُهُ وَ لَا سَقْطَتُهُ وَ لَا بُطْؤُهُ عَمَّا الْإِسْرَاعُ إِلَيْهِ أَحْزَمُ وَ لَا إِسْرَاعُهُ إِلَى مَا الْبُطْءُ عَنْهُ أَمْثَلُ (نهج. نامه 13)
ترجمه:
مالک اشتر را به امیری شما ... برگزیدم. پس به سخنش گوش فرادهید و از او اطاعت کنید... زیرا وی از کسانی است که هرگاه #تندروی_، عاقبت اندیشانه باشد اهل سستی، سقوط و کندروی نیست و هرگاه کندروی شایسته باشد، اهل تندروی نیست.
برداشتها:
1. امام علیه السلام در عبارت «لَا يُخَافُ وَهْنُهُ وَ لَا سَقْطَتُهُ وَ لَا بُطْؤُهُ عَمَّا الْإِسْرَاعُ إِلَيْهِ أَحْزَمُ» نشان دادهاند که #تندوروی_ (اسراع) اگر همراه با #حزماندیشی_ باشد نه تنها نامطلوب نیست بلکه مطلوب هم هست.
2. در توصیف #مالک_اشتر نشان دادهاند که او نه تندور است و نه کندرو بلکه "#موقعیتشناس_" است به طوری که هرگاه #تندوری_ شایسته باشد تندروی میکند و هر گاه #کندروی_ شایسته باشد، کندروی میکند.
3. #فا_ در جمله «فاسمعا له و اطیعا» نشان میدهد که انگیزه لازم و کافی برای اطاعت از یک شخص این است که آن شخص توسط امام ع به امیری انتخاب شده باشد چنانکه #فإنه_ در جمله «فإنه ممن لا یخاف...» نشان میدهد که انگیزه دوم برای این اطاعت، همان الگوی شخصیتی جناب مالک یعنی تندروی بجا و کندروی بجا (#موقعیتشناسی_) است.
4. چنانکه در نکته پیش نیز بیان شد، در اینجا #الگوی_موقعیتشناسی (تندروی بجا و کندروی بجا) به عنوان الگوی شخصیتی که میشود از او اطاعت کرد، معرفی میشود جالب اینکه در آیه 28 کهف، #الگوی_افراطی_ (تندروی دائمی) به عنوان شخصیتی که نباید از او اطاعت کرد، معرفی شده است (وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً)
تأمل:
از کلام امام ع برداشت میشود که مجوّز اسراع، حزم اندیشی است. اینک آیا شما بر اساس ادله نقلی و عقلی مجوز دیگری برای اسراع سراغ دارید؟
#با_معارف_نهج شماره 1
@banahjolbalaghe
#با_معارف_نهج، شماره 2
#حفظ_حریم_ولی_فقیه و اهمیت آن
بُرِشی از #نامه_53 نهج البلاغة:👇
... أُخْصُصْ رَسَائِلَكَ الَّتِي تُدْخِلُ فِيهَا مَكَايِدَكَ وَ أَسْرَارَكَ بِأَجْمَعِهِمْ لِوُجُوهِ صَالِحِ الْأَخْلَاقِ مِمَّنْ لَا تُبْطِرُهُ الْكَرَامَةُ فَيَجْتَرِئَ بِهَا عَلَيْكَ فِي خِلَافٍ لَكَ بِحَضْرَةِ مَلَإٍ.
🌺🌾🍃🌾🍃🌺
ترجمه: 👇
... نامه هایی را که در آن تدابیر و اسرار حکومتی ات را درج میکنی، تنها به کاتبی بسپار که بیش از هر کسی جامع صلاحیتهای اخلاقی باشد [یعنی] کسی باشد که وقتی به او احترام مینهی، آنقدر به سُکر و سرمستی نیافتند که جسارت ورزد و در حضور جمع با تو مخالفت بکند.
🌺🌾🌺
برداشتها: 👇
1. 👈 هر چند از ادله دیگر فهمیده میشود که #نقد_ مشفقانه حاکم عادل وظیفه مردم است اما متن فوق نیز دلالت میکند که حاکم، افزون بر حریم شخصیاش (که همه مؤمنان از آن برخوردارند)، به عنوان حاکم اسلامی دارای #حریم_ ویژهای است.
2. 👈 "#حفظ_حریم_حاکم_اسلامی"، از مسائل مهمی است که در انتخاب افراد مرتبط با او باید مورد دقت قرار بگیرد.
3. 👈 این حریم مهمترین #مصلحت_نظام اسلامی (یا دست کم یکی از مهمترین مصالح نظام اسلامی) است چندانکه اگر کاتبی واجد ارزشهای دیگر بود اما در رعایت حریم رهبر ضعف داشت، نمیتوان او را انتخاب کرد.
4. 👈 #نقد_ولی_فقیه در ملأ عام، چون باعث شکسته شدن حریم او میشود، عمل ناپسندی است.
🌺🌾🌾🌺
توضیح:👇
در روایات و فقه، #حریم_امام_عادل مورد توجه قرار گرفته است. در کتاب "#دراسات_فی_ ولایة_الفقیه" (ج 2 ص 592) آمده است: «یکی از مهمترین مصالح، حفظ حریم امام عادل است» هرچند محققانی که در سالهای متأخر این کتاب را با نام «#نظام_الحکم_فی_الاسلام» خلاصه کردند، این عبارت را به این شکل تغییر دادند: «در نظام اسلامی، حفظ حریم امام نیز ـدر چارچوب حفظ اسلامـ مطلوب است»!! (نظام الحکم فی الاسلام ص 372)
🌺🌾🌾🌺
تأمل: 👇
به نظر شما #حفظ_حریم_حاکم اسلامی و تقویت شوکت و ابهت او چه فوائدی برای #نظام_اسلامی دارد؟
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
#یادداشتی_از_یک_خواننده👇
حجت الاسلام والمسلمین محسن عرفائی، برایم نوشته است که :
یک وقتی با رفقا درباره "مساله #فرار_مغزها" بحثی داشتیم. من عرض کردم:
امیرالمومنین ع در نامه به والی فارس فرمودهاند: «اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْف...» (#عدالت_ را به کار ببند و از #تندروی_ و #فشار_ و ستم بر مردم بپرهیز که #تندوری_ و @فشار_ منجر به #جلای_وطن میشود و ستم منجر به شمشیرکشیدن میشود)
و در ادامه نوشته است:
واقعا خودم هم وقتی این تعبیر را دیدم تعجب کردم که ممکن است معضلی که ما آن را امروزی می پنداریم در فرمایشات حضرت ع ریشهیابی شده باشد. 😯😯😯😯
بنده برای حاج آقا عرفائی بزرگوار نوشتم: 👇
#جرج_ جرداق میگه علی ع دست بر روی دردهای مشترک بشریت گذاشته و این دردهای مشترک دردهایی هستند که هرگز کهنه نمیشوند.
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
#با_مترجمان_نهج، شماره 1👇🏼
👈«ازْجُرِ الْمُسیئَ بِثَوَابِ الْمُحْسِن» (نهج البلاغه: #حکمت_177)
🌿☘
کلمهی "زجر" در عربی به معنای «ردع و منع و بازداشتن انسان از کاری» یا «راندن و دور کردن حیوان از مکانی» به کار میرود. با ا ین حساب ترجمه این عبارت میشود: 👇👇
با پاداش دادن به نیکوکار، بدکار را [از کار بدش] باز بدار.
👈شگفت است که اغلب مترجمان، کلمه زجر را با معنای فارسی اش خلط کرده و این کلمه را به آزار دادن و شکنجه کردن و ... برگردانده و در نتیجه معنای لطیف روایت را به باد داده اند! 😯😯 😯😯
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
#با_معارف_نهج، شماره 3
👈#شوق_به_هدایت_دشمن (نه کینهورزی) حتی در میدان جنگ 1
بُرِشی از #خطبه_206 نهج البلاغه 👇:
إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِي الْعُذْرِ وَ قُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِيَّاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِنَا وَ بَيْنِهِمْ وَ اهْدِهِمْ مِنْ ضَلَالَتِهِم...
🌺🌾🍃🌾🍃🌺
ترجمه 👇:
من دوست ندارم كه شما از دشنامگویان باشيد. امّا اگر كارهاى [بد] آنان را توصیف میکردید وحالاتشان را ذکر میکردید، [سخنتان] به راستگویی نزديكتر و عذرتان [در پیشگاه خداوند] موجهتر بود، ای کاش به جاى دشنامگویی مىگفتيد: خدايا خون ما و آنها را از ريخته شدن حفظ فرما، و امر ميان ما و آنها را اصلاح كن، و آنان را از گمراهى نجات ده...
🌺🌾🌺
شناسنامه خطبه 👇
پیش از شروع جنگ با شامیانی که همیشه امام علی ع را به قصد عبادت دشنام میدادند، برخی شیفتگان امام ع، مانند #حجر_بن_عدی و #عمرو_بن_حمِق، به جنگجویان شامی دشنام داده بودند خبر به امام ع رسید و ایشان این سخنان را ایراد فرمودند.
نکتهها 👇:
1. 👈امام ع در جاهای دیگری از نهج البلاغه نیز تصریح کردهاند که #هدایت_دشمن را بر کشتن او مقدم میدانند(که در هفتههای آتی به آنها نیز خواهیم پرداخت)
2. 👈فرمولهای نظامی حکم میکند که یک فرمانده نظامی با هر ترفند ممکن، نیروهای خود را سرشار از کینه دشمن بکند تا انگیزه جنگیشان برای یورش به دشمن افزایش یابد اما #دکترین_جنگی_علی ع چنین نیست چون در اینجا #هدایت_دشمن بر کشتن او مقدم است، بر همین اساس نیروهای او هم باید چنان سرشار از #شوق_به_هدایت_دشمن باشند که برای هدایت دشمن و جلوگیری از خونریزی دعا کنند!
3. 👈 امام ع حتی در معرکه جنگ هم شایسته نمیبینند که یاران خود را از #کینه_دشمن، سرشار کنند اما ما در معرکههای غیرجنگی، با رقیبان یا #مخالفان_ مؤمنمان (که مأموریم با آنان «رحماء بینهم» باشیم) کینهورزانه رقابت میکنیم!
🌺🌾🌾🌺
تامل: 👇
در رقابتها و #اختلافات_سیاسی و اجتماعی اگر هدف واقعا اقناع حریفان و اثرگذاری بر روی رقیبان باشد، در دستیابی به این هدف، تبیینهای کینهورزانه چه تاثیری دارد؟
https://eitaa.com/Banahjolbalaghe