eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
45 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله معيارهاي شهر مطلوب اسلامی و اسْكُنِ الْأَمْصَارَ الْعِظَامَ فَإِنَّهَا جُمَّاعُ الْمُسْلِمِين وَ احْذَر مَنَازِلَ الْغَفْلَةِ وَ الْجَفَاء وَ قِلَّةَ الْأَعْوَانِ عَلَى طَاعَةِ اللَّه (نامه_69) در شهرهای بزرگ سکونت کن که آنجا محل هم‌گرایی مسلمانان است و از سرزمینهای غفلت‌خیز و ستم‌خیز و سرزمینهایی که در آن هم‌یاری برای طاعت الاهی کم است دوری کن. در شهر اسلامی مطلوب باید؛ الف) مهندسی بر پایه‌ی هم‌گرایی باشد به گونه‌ای که همسایه‌ها وقتی از خانه‌هایشان خارج می‌شوند در محله‌ها با یکدیگر مواجه بشوند و بتوانند با هم تعامل داشته باشند. (جماع المسلمین) ب) مواجهه و تعامل همسایگان منجر به هم‌افزایی و هم‌یاری برای تحقق سه هدف باشد: عدم غفلت، ، افزایش هم‌کاری برای طاعت الاهی. ج) مراد از در اینجا غفلت از یاد خداوند و غفلت از یاد است. در جهان جدید سه عنصر را از عوامل غفلت می‌دانند: ، و . جامعه‌شناسان دین در تلاش‌ برای حل این معما که چه چیزی باعث و در جهان جدید شده است معمولا به این سه عنصر اشاره می‌کنند. https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵قلب حقیقت در منافقان 📢قدْ أَعَدُّوا لِكُلِّ حَقٍّ بَاطِلًا وَ لِكُلِّ قَائِمٍ مَائِلًا ... برای هر حقیقتی، [تبیینی] باطل و برای هر امر مستقیمی [بیان] کژی را [از پیش] آماده کرده‌اند. ◀️وقتی ساحرانِ در برابر موسی علیه السلام شکست خوردند و خود ساحران (که سحرشناس بودند) اقرار کردند که کنش موسی از جنس سحر نیست، فرعون برای این حقیقت آشکار یک بیان باطل ارائه کرد و گفت: خودش معلم شما ساحران بوده و شما با او همدستی کرده‌اید که مردم را بفریبید(إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْر). ↩️امیرالمؤمین علیه السلام می‌خواهد به این نکته اشاره کند که هرگز منتظر نباشید رسانه‌های شکستشان را بپذیرند. نه، رسانه‌های آنها (📡) همیشه برای پیروزی شما یک تبیین رسانه‌ای باطل آماده کرده‌اند تا موفقیت شما را به صورت شکست و کامیابی‌تان را به صورت ناکامی جلوه بدهند. ، شماره 97 https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله وصیت امیرالمومنین علیه السلام به فرزندانشان: 📢كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً، وَلِلْمَظْلُومِ عَوْناً. دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشید. ↩️ روز یاری مظلوم. https://eitaa.com/banahjolbalaghe
أللَِسانُ سَبُعٌ اِن خُلیَ عنهُ عَقَرَ https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵تحدی ابن ابی الحدید با کلام علی ع ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه پس از نقل بخشی از سخنان حضرت امیر(ع) این ضرب‌المثل را یاد آورد می‌شود: «اى شترمرغ يا درست پرواز كن يا بال مگشا» سپس می‌گوید: هر واعظی که مي‌خواهد در دل مردم خوف بیفکندو سنگ خاراى دلشان را جلا دهد و بى ارزشى دنيا را برایشان بيان كند، یا اين چنين موعظه‌ای فصیح و رسا بياورد یا سكوت كند كه سكوت، پوشاننده‌ی عيب است و خاموشى بهتر از سخنی است كه گوينده اش را رسوا سازد. 😯 بعد می‌نویسد: «هركس به اين بخش از بنگرد باور می‌کند که معاويه راست گفته آنجا که درباره على عليه السلام گفته: «به خدا سوگند هيچ كس جز علی فصاحت را در میان قريش رواج نداده است». 😧 نکته: به نظر می‌رسد ابن ابی الحدید با این سخن مولا، تحدی کرده و سزای هماوردان را هم از پیش تعیین کرده و پیش بینی کرده است که هماوردان جز رسوایی و بی‌آبرویی چیزی به دست نیاورند! https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵تقوا زنجیر نیست بلکه پناه‌گاه انسان است 📢اعْلَموا عِبادَ اللَّهِ انَّ التَّقْوی دارُ حِصْنٍ عَزیزٍ، وَ الْفُجورَ دارُ حِصْنٍ ذَلیلٍ، لایمْنَعُ اهْلَهُ وَ لا یحْرِزُ مَنْ لَجَأَ الَیهِ. « » بندگان خدا بدانید که تقوا یک قلعه عزتمند است و فجور یک سرای ذلتمند است که نه می‌تواند جلوی اهالی خودش را بگیرد و نه می‌تواند کسانی که در آن پناه می‌گیرند حفظ بکند. در درون انسان نیرویی وجود دارد که وقتی انسان در معرض انجام گناه قرار می‌گیرد، آن نیرو مانع از ارتکاب گناه می‌شود(تقوا). از این نیرو دو برداشت می‌توان داشت: نخست اینکه تقوا را یک زنجیر بازدارنده‌ی محدود کننده بدانیم که عیش و نوش انسان را محدود می‌کند دوم آنکه را یک پناهگاه محکم بدانیم که انسان از دست ابلیس و از گزند نفسش در آنجا پناه می‌گبرد. حضرت برداشت اول از تقوا را رد کرده و سعی می‌کنند این را در مخاطب خود ایجاد بکنند که تقوا یک پناهگاه است. لازمه پناهگاه انگاشتن تقوا این است که انگاره دومی هم در مخاطب شکل بگیرد؛ این انگاره که عیش و شادکامی حرام یک گزند و آسیب است که باید از شر آن به پناهگاه پناه برد. در وادار کردن انسان به اخلاق حسنه، عنصر مهمی است که در نظری از آن سخن می‌گویند. ، شماره 98 https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵زیباترین هجو تاریخ ادب عربی إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثِيلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ وَ قَامَ مَعَهُ بَنُو أَبِيهِ يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ إِلَى أَنِ انْتَكَثَ عَلَيْهِ فَتْلُهُ وَ أَجْهَزَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ وَ كَبَتْ بِهِ بِطْنَتُهُ (تا اینکه سومین [خلیفه‌ی] این قوم به قدرت رسید در حالیکه باد به پهلوی خود افکنده بود [و فقط] در فاصله‌ی میان فضله‌ی خودش و علوفه‌ی خودش [سیر می‌کرد]. عموزادگانش نیز با او به قدرت رسیدند و بیت المال را چنان خوردند که شتر گرسنه علف بهاری را. تا بدانجای که سرانجام رشته‌هایش بر خلاف میلش پنبه شد و عملکردش به او تیر خلاص زد و شکمبارگی‌اش او را سرنگون کرد. ) امیرالمؤمنین علیه السلام در سخن گفتن درباره‌ی خلفای سه‌گانه غالبا ( بین مسلمین) را رعایت می‌کردند و معمولا از راهبردهای ابهام گویی و گویی استفاده می‌کردند (مثل ) اما در خطبه ظاهرا فضا را مناسب دیده‌‌اند و دیدگاه انتقادی خودشان را درباره خلفا واضحتر از جاهای دیگر بیان فرموده‌اند. این جمله بخشی از همین خطبه شقشقیه است که حضرت درباره عثمان ارائه کرده‌اند. این عبارت که برای سرزنش عثمان () صورت‌بندی شده، آنقدر زیبا و مؤثر است که می‌گوید: تا قبل از صدور خطبه ادب‌پژوهان عرب معتقد بودند شعرِ «دَع المَکَارِمَ لا تَرحَل لبُغیَتها فإنک انت الطاعم الکاسی» زیباترین هجو زبان عربی است ولی این بخش از خطبه شقشقیه حتی از این شعر هم بالاتر رفته است. شماره 38 https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵وقتی سواد رسانه‌ای نداشته باشی... أَلَا وَ إِنَّ مُعَاوِيَةَ قَادَ لُمَةً مِنَ الْغُوَاةِ وَ عَمَّسَ عَلَيْهِمُ الْخَبَرَ حَتَّى جَعَلُوا نُحُورَهُمْ أَغْرَاضَ الْمَنِيَّةِ بدانید که معاویه عده‌ای گمراه را [فریب داده و] با خود به اینجا کشانده و واقعیت را از آنها پنهان کرده تا حلق‌هایشان را هدف تیر قرار بدهد. امیرالمؤمنین علیه السلام این سخن را در جنگ به یاران خودش فرمود. ↩️وقتی نداشته باشی و روش مواجهه با ترفندهای رسانه‌ی معاویه را ندانی، او واقعیت را از تو مخفی خواهد کرد و تو را به صفین خواهد کشاند تا در مقابل علی علیه السلام قرار بگیری. 📌« وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ» این روزها در میان مردم تکرار می‌شود. ، شماره 99 https://eitaa.com/banahjolbalaghe
....... بسم الله 🔵آیا خطبه شقشیه یک سخنرانی عمومی بوده؟ تاریخ ادب عربی، از خطبه نقل شد. این مطلب در یکی از گروه‌های مجازی مربوط به طلاب و فضلای حوزه نیز بازنشر شد. در ذیل این مطلب، یکی از فضلا با اسم کاربری «ابوزینب صابر» به نقل از استاد یوسفی غروی درباره کلیت خطبه شقشقیه مطلبی به این مضمون نوشه بودند؛ این سخن امام علی علیه السلام (موسوم به خطبه شقشقیه) هر چند به نام «خطبه» مشهور شده ولی در حقیقت یک سوال و جواب بوده است که بین برخی یاران خاص امام علیه علیه السلام (قدر متیقن ابن عباس) و ایشان در بیرون از شهر کوفه در محفلی غیرعمومی انجام شده است. بنابراین این سخن، همه مشخصات یک خطبه را نداشته است. آن مرد عراقی که نامه ای به حضرت داده و موجب قطع این سخنان شده، نیز در داخل شهر کوفه به دنبال حضرت میگشته و پرسان پرسان به خارج شهر رسیده و حضرت را در خارج از شهر یافته بود. این کاربر گرامی به این لینک نیز استناد کرده بودند: http://rch.ac.ir/article/Details?id=8649 ↩️با تشکر از جناب ابوزینب صابر لازم به ذکر است که محمد واعظ زاده نیز در کتاب «امام علی ع و وحدت اسلامی» مسأله خصوصی بودن این مطالب (خطبه شقشقیه) را مطرح و برای آن شواهدی اقامه کرده است. شماره32 https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵خطا در ترجمه «طُوبَى لِمَنْ لَزِمَ بَيْتَه» يَا أَيُّهَا النَّاسُ طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ وَ طُوبَى لِمَنْ لَزِمَ بَيْتَهُ وَ أَكَلَ قُوتَهُ وَ اشْتَغَلَ بِطَاعَةِ رَبِّهِ ای مردم خوشا به حال کسی که پرداختن به عیوب خودش او را از پرداختن به عیوب دیگران بازبدارد. خوشا به حال کسی که در خانه‌ی خود بماند و روزی خود را بخورد و به بندگی پروردگارش بپردازد تعبیر «طُوبَى لِمَنْ لَزِمَ بَيْتَه» به معنای ماندن در خانه و از برپانکردن فتنه و اختلاف در جامعه است و هیچ ارتباطی با رسیدگی به امر خانواده و فرزندان ندارد. هرچند رسیدگی به امر خانواده و فرزندان خود عملی پسندیده است که می‌تواند عبادت هم باشد ولی این جمله اشاره‌ای بر این معنا ندارد. ↩️ متاسفانه در برخی ترجمه‌ها این تعبیر به این شکل ترجمه شده است: «خوشا به حال كسى كه به خانه و خانواده خود پردازد»! ، شماره 42 https://eitaa.com/banahjolbalaghe
توضیحات استاد یوسفی غروی زیدعزه درباره خطبه شققیه
1.16M
بسم الله ⁉️آیا ( نهج) یک خطابه و سخنرانی عمومی بوده است؟ ( توضیحات استاد یوسفی غروی زید عزه) https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵اولین کسی که برای رسیدگی به شکایات مردم از مسئولین، دادگاه عالی تشکیل داد یکی از مشخصه‌های ارزشمند دولت علی علیه السلام بود. بر اساس همین اصل بود که به فرمان دادند: «فلا تُطَوّلَنّ احتجابَکَ عن رعیّتکَ…» ( ) شهروندان خدمت ایشان شرفیاب می‌شدند و حضوراً مشکلاتشان را مطرح می‌کردند اما ممکن بود برخی شهروندان از دیدار حضوری عذر داشته باشند برای این شهروندان در دولت علوی ابتکار دیگری به کار گرفته شد. می‌گویند: اولین کسی که اتاقی را مشخص کرد تا افرادی که به آن ها ستم شده است مطالبشان را در آن بیندازند امام علی(علیه السلام) بود(«اوّلُ من اتّخذَ بیتاً تُرمی فیه قَصصُ اهلِ الظّلامات امیرُالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام). (-صبح الاعشی ج۴۱۴٫۱٫) ابن ابی الحدید نیز (ج۸۷٫۱۷٫) می‌نویسد: امیرالمومنین (علیه السلام) اتاقی داشت که آن را « » می‌نامید و مردم شکایاتشان را در آن می‌انداختند. ◀️ می‌دانست که مردم وقتی نیازهایشان را مطرح می‌کنند دچار شرم و ذلت می‌شوند بیت القصص را تأسیس کرده بود تا هر کس نیازی دارد بتواند بدون شرمندگی و احساس ذلت نیازش را بنویسد و در آنجا بیاندازد؛ در روایتی آمده است که به اصحابش فرمود: «مَن کانَت لهُ الیّ منکُم حاجةٌ فلیَرفَعها فی کتابٍ لاَصوُنَ وجوهَکم عَن المَساله» هر یک از شما به من نیازی داشت و مایل بود گرفتاری یا مشکلی را با من در میان گذارد، آن را در یادداشتش به من برساند تا در این درخواست و اعلام نیاز آبرو و احترام شما محفوظ بماند. (العقد الفرید، ج ۲۰۳٫۱٫) ، شماره 100 https://eitaa.com/banahjolbalaghe