🌱 بِسْـمِ اللّـہِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
به لطف خداوند متعال و عنایت امیرمومنان علی(ع)، چهارمین مجمع عمومے انجمن علمے مطالعات نهجالبلاغہ ایران با حضور باشکوه اعضاے هیأت علمے دانشگاههاے کشور و دانشجویان گرامے برگزار شد.
اعضاے منتخب چهارمین مجمع هیأت مدیره انجمن علمے مطالعات نهجالبلاغہ ایران: 🔻
١- حجتالاسلام سيد جمالالدين دينپرور
٢- آقای دكتر سيدعلی علمالهدی
٣- آقای دكتر محمدهادی امين ناجی
٤- آقای دكتر محمود واعظی
٥- آقای دكترمحمود كريمی بناد كوكی
✅ ٦- آقای دكتر بخشعلی قنبری
٧- آقای دكتر محسن قاسمپور راوندی
٨- خانم دكتر فاطمه سعيدی
٩- خانم دكتر فتحيه فتاحیزاده
١٠- آقای دكتر محمد پارچهباف دولتی
كانديداے بازرس: 🔻
١- آقای دکتر ناصر نيستانی
٢- خانم الهام توكلیزاده
٣- آقای دکتر محمد عترت دوست
―――
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
در نشست نقد و بررسی کتاب منتظر شما هستیم...
📖 نقد کتاب #درسنامه_نهجالبلاغه
جلد اول (بیرونشناخت)
نویسنده: #بخشعلی_قنبری
📓📓📓
🗓 زمان: چهارشنبه ۱ اسفند
🕰 ساعت ۱۶:۳۰
🏢 مکان: #بنیاد_قرآنی_ولیعصر(عج)
تهران - شهر زیبا - بلوار فرساد شرقی - پ ۱۳۳ - طبقه سوم
📕📕📕
مهلت ثبتنام: ۲۵ بهمن ماه👇
📞 09389515993
☎️ 02144155700
🆔 @bang_e_mana97
-------------------------
📜 نهجالبلاغهای شویم...👇
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
▪️در کوچهباغهای مدینه▪️
✍ از مجموعه یادداشتهای بیقرار (استاد قنبری)
فاطمه برخلاف آنچه افراد کم تامل در نظر میآورند آنقدر هم انسان مظلومیتپذیر نبود بلکه او با تمام وجود از همه اسلام دفاع کرد. او همه اسلام را میخواست نه فقط همسر یا خاندان خود را. این در حالی است که در خوانشهای سنتی از این بانوی بزرگ او را زنی در قالب و قامت یک انسان مظلوم و بینوا مییابیم که فرزندانش از گرسنگی تلف میشدند و چیزی در رمق نداشتند تا اینکه او درصدد برآمد قباله فدک را به دست آورد تا بتواند امرار معاش کند و این کوشش هم صد البته ناموفق بود و او ناچار شد دست فرزندانش را بگیرد و زیر یک درخت بنشیند و شب و روز مویه کند تا اینکه آن درخت را هم بریدند!!...
شگفتا ما از این انسان عظیم و سرور زنان دو عالم انسانی ساختهایم که تنها کارش قهر کردن با عمرو و زید است!!
اما فاطمهای که من میشناسم همسنگر علی است نه...
📌ادامه مطلب در وبلاگ #نجوای_بیقرار
مجموعه #دلنوشتههای دکتر قنبری
🌏 www.bbiqarar.blogfa.com/post/645
╔══════╗
@bang_e_mana
╚══════╝
Voice. دانش و توانش سرور زنان دو عالم.m4a
3.94M
📍دانش و توانش حضرت زهرا سلاماللهعلیها
⏪ برشی از تفسیر #نامه۲۸_نهجالبلاغه
#استاد_بخشعلی_قنبری
#بنیاد_قرآنی_ولیعصر(عج)
@bang_e_mana
14.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برش ویدئویی از جلسه تفسیر عرفانی نهجالبلاغه
#نامه۲۸_نهجالبلاغه
#استاد_بخشعلی_قنبری
#بنیاد_قرآنی_ولیعصر(عج)
@bang_e_mana
💦 #باران_حکمت
🍀 نگاهم به آسمان افتاد ابرهای کرامت همه جا را گرفته بودند. زمین سخت تشنه بود. ابرها نظاره میکردند بر زمین تشنگی همه جاری بود. ابرها رقصی کردند و در طی چهار سال باران نمنم و به تناسب باریدن گرفت در طول این چهار سال 489 بار بارش بارید و این همه در طول این چهار سال توزیع گشت و در "تفسیر آیینه" در 18 شهریور 1394 روییدن گرفت و در چهار روز اسفند 1397 بارو گشت و از این بارش نمنم کتابی نورانی به نام "تفسیر آیینه" بارور گشت. ظهورش مبارک باد.
🍀 در باران حکمت خیس خوردم لیک ندانستم که روزی غرق خواهم شد. در سایه آفتاب نشستم میوه آرامش را از درختانی چیدم که بر ستیغ کوههای بلند بارور شده بودند. اینک من هستم 489 نه اِاُن «نیروهای آسمانی حیاتبخش» به سراغم آمدند و مرا با تمام وجودم در میان گرفتند و به دریای از بیکرانه معرفت شناورم کردند لیک ندانستم که این دریای بیانتها چه موج خون فشان دارد.
🍀 ... و ماندم تا از باغستان 489 حکمت نهجالبلاغه خوشهها بچینم و نمیدانستم که دگرگونم میسازند...
✍ متن کامل در #نجوای_بیقرار
🌐http://bbiqarar.blogfa.com/post/651
📚نمایشگاه کتاب
📙مجموعه آثار استاد قنبری
هم اکنون
بنیاد قرآنی ولیعصر(عج)
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
🎁 اهدای کتاب، اهدای دانایی
امسال کتاب عیدی دهیم...
حکمت 270- پژوهشگاه- 97.04.20.MP3.mp3
17.59M
🌺 #تفسیر_عرفانی_نهجالبلاغه
⬅️ #حکمت۲۷۰
🕐 ۴۴':۲۹"
💾 ۶۱/۱ MB
✅ نهجالبلاغهای شویم...
🔻 #روزهای_زوج
🔺شرح کلام امیر(ع)
♻ @bang_e_mana
👆شرح حکمت ۲۷۰:
بسم الله الرحمن الرحیم
✍ وَ رُوِيَ أَنَّهُ ذُكِرَ عِنْدَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فِى أَيَّامِهِ حَلْيُ الْكَعْبَةِ وَ كَثْرَتُهُ، فَقَالَ قَوْمٌ: لَوْ أَخَذْتَهُ فَجَهَّزْتَ بِهِ جُيُوشَ الْمُسْلِمِينَ كَانَ أَعْظَمَ لِلْأَجْرِ وَ مَا تَصْنَعُ الْكَعْبَةُ بِالْحَلْيِ؟ فَهَمَّ عُمَرُ بِذَلِكَ وَ سَأَلَ عَنْهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليهالسلام،
فَقَالَ عليهالسلام:
«إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ أُنْزِلَ عَلَى النَّبِيِّ(ص) وَ الْأَمْوَالُ أَرْبَعَةٌ: أَمْوَالُ الْمُسْلِمِينَ فَقَسَّمَهَا بَيْنَ الْوَرَثَةِ فِى الْفَرَائِضِ وَ الْفَيْءُ فَقَسَّمَهُ عَلَى مُسْتَحِقِّيهِ وَ الْخُمُسُ فَوَضَعَهُ اللَّهُ حَيْثُ وَضَعَهُ وَ الصَّدَقَاتُ فَجَعَلَهَا اللَّهُ حَيْثُ جَعَلَهَا وَ كَانَ حَلْيُ الْكَعْبَةِ فِيهَا يَوْمَئِذٍ فَتَرَكَهُ اللَّهُ عَلَى حَالِهِ وَ لَمْ يَتْرُكْهُ نِسْيَاناً وَ لَمْ يَخْفَ عَلَيْهِ مَكَاناً فَأَقِرَّهُ حَيْثُ أَقَرَّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ».
- فَقَالَ لَهُ عُمَرُ: لَوْلَاكَ لَافْتَضَحْنَا وَ تَرَكَ الْحَلْيَ بِحَالِهِ»؛
روایت است که نزد عمربنخطاب در روزگار خلافتش سخن از زیورهای کعبه و فراوانی آنها به میان آمد، گروهی گفتند: اگر آنها را بگیری و هزینهی بسیج سپاهیان اسلام کنی ثوابش بیشتر است، و کعبه را با زینت چهکار؟ عمر خواست چنان کند و در این باره از امیرمؤمنان(ع) پرسید، آن حضرت در پاسخ فرمود:
«هنگامیکه این قرآن بر پیامبر(ص) نازل شد اموال چهارگونه بود: یکی اموال مسلمانان که پیامبر(ص) طبق سهامی که مقرر شده میان وارثان تقسیم نمود. دوم غنایم جنگی که آن را میان مستحقانش تقسیم فرمود. سوم خمس که خداوند آن را در جایی که باید بنهد و به مصرف رساند نهاد. چهارم صدقات که آنها را هم خداوند در جای خود نهاد و به مصرف اهلش رساند. زیورهای کعبه در آن روزها هم بود اما خداوند آنها را به حال خود رها کرد، ولی از روی فراموشی آنها را به حال خود رها نکرد و مورد مصرف آنها بر او پوشیده نبود. پس تو نیز آنها را در همان جایی قرار ده که خدا و رسول او قرار دادهاند».
عمر گفت: اگر تو نبودی ما رسوا میشدیم؛ و زیورهای کعبه را به حال خود رها کرد.
#تفسیرعرفانی_نهجالبلاغه
#حکمت۲۷۰
ترجمه #حسین_استادولی
صفحه ۵۲۲-۵۲۳
🌺 کانالهای رسمی استاد قنبری👇
تلگرام ↙️
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
سروش ↙️
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
ایتا ↙️
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
💽 فهرست آثار صوتی - تصویری استاد قنبری
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
📮ارسال به سراسر نقاط
📝 ثبت سفارش
☎️ 09389515993
📞09386581871
🆔 @bang_e_mana97
🆔 @Gom_Nam
🔅نهجالبلاغهای شویم...
🌺🌺 تولد مکرر مولا علی(ع)
✍ از مجموعه یادداشتهای بیقرار
اولین بار تولد مکرر را در کتاب مواعظ مایستر اکهارت خواندم. وی در آنجا بهترین انسان را کسی میداند که هر روز هزار بار بچه به دنیا بیاورد. در این زاییدن زن و مرد یکساناند. بعد اکهارت تصریح میکند که مراد از زاییدن، دعوت خدا به قلب است. این تولدهای مکرر در نسبت به علی(ع) را میتوان در موارد ذیل مورد توجه قرار داد: 1) اینکه علی(ع) در هر روز، نَه هزار بار بلکه آنبهآن این زاییدن را در زهدان قلب و ذهن خودش محقق میسازد و بدینترتیب در هر آن با خدا در درون قلبش زندگی میکند. این تولید و تولد آنگونه در وجود علی بزرگ نهادینه شده است که دیدن او دیدن خدا را به دنبال میآورد. 2) یک بار هم به این معناست که روح علی بزرگ هماره در حال بودن و شدن است و ما هر سال شاهد تولد دوباره و تازه او هستیم. تولد در این مورد امری تکراری نیست بلکه در هر سال یکبار از نو متولد میشود و به ما امروزیان این پیام را میدهد که تولد علی تمام نشدنی را یک تولد ساده تلقی نکنیم بلکه بدانیم که گرامیداشت این تولد تنها گرامیداشت یک تولد ساده نیست بلکه بزرگداشت تولد علی ما وصل به خداست. 3) اینکه از این انسان بزرگ آثاری به یادگار مانده که فرازمانیاند و در هر زمانی میتوان آنها را به چشم جدیدی نگریست و نظرات تازهای استخراج کرد.
📌متن کامل در وبلاگ نجوای بیقرار
👇👇👇
🌎 bbiqarar.blogfa.com/post/654
@bang_e_mana
🔔 #غربت_واقعى
✨فَقْدُ الاَْحِبَّةِ غُرْبَةٌ✨
💠از دست دادن دوستان غربت است!
📚 #نهج_البلاغه #حکمت۶۵
@bang_e_mana
20M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برشی کوتاه از کارگاه #معناشناسی
🔻جلسه اول
🔺دکتر بخشعلی قنبری
💠 خانه اندیشمندان علوم انسانی
╔══════╗
@bang_e_mana
╚══════╝
12.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برش ویدئویی از تفسیر اخلاقی و عرفانی نهجالبلاغه
🔶 باحضور استاد بخشعلی قنبری
📌چهارشنبه ۲۱ فروردین ماه
📜 #موضوع: تفسیر #نامه۲۷
🏢 بنیاد قرآنی ولی عصر(عج)
شهر زیبا. بلوار فرساد شرقی. پلاک۱۳۳
💠کانالهای رسمی استاد قنبری👇
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
🔊 بخشعلی قنبری، نویسنده، پژوهشگر و مدرس نهجالبلاغه در گفتوگو با #ایکنا:
📌تأکید حضرت علی(ع) بر سپردن کارهای مهم به جوانان آزموده
یک نویسنده و پژوهشگر نهجالبلاغه در تشریح دیدگاه حضرت علی(ع) در خصوص جوان و جوانی، گفت: حضرت علی(ع) به #مسئولان توصیه کرده است که از سپردن کارهای مهم به جوانان آزموده هراس به دل راه ندهند.
بخشعلی قنبری، نویسنده، پژوهشگر و مدرس نهجالبلاغه، در گفتوگو با ایکنا؛ به بیان ویژگیهای جوان و دوره جوانی از دیدگاه حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: در نهجالبلاغه مباحثی مرتبط با #نوجوانی، #جوان و #جوانی بیان شده است. البته مباحث مربوط به جوانان را میتوان در دو بخش در نظر گرفت؛ اول مطالبی که برای عامه مردم و شامل گفتار و توصیههاست و دوم مباحثی که به صورت اختصاصی در خصوص جوانان هستند.
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در بخش اول ویژگیهای انسانهای سازنده و مطلوب ذکر شده که جوانان برای ساختن خود میتوانند از آنها استفاده کنند.
نویسنده کتاب «اخلاق حرفهای با تأکید بر نهج البلاغه» در تشریح مباحث اختصاصی برای جوانان در نهجالبلاغه گفت: اولین نکتهای که حضرت علی(ع) به جوانان متذکر میشوند این است که قلب جوان مانند زمین خالی است که اگر بخواهیم در آن کشت کنیم، پذیرش انواع بذرها را دارد. یعنی جوان به کسی میگویند که زمین قلبش به طور کامل کشت نشده است و میتوان چیزهایی را کاشت، چیزهایی را حذف کرد، چیزهایی را در آن خشک کرد و ... .
*جوان از نظر علی(ع) یک انسان منعطف است*.
👌جوان باید برای الگوگیری پژوهش کند
این استاد نهجالبلاغه اظهار کرد: حضرت علی(ع) میفرماید: «جوان طالب حقیقت و پویایی است (نامه ۳۱ نهجالبلاغه)» به همین دلیل به جوان حق میدهد که اعتراض و انتقاد کند و سخنی را بیان کند یا سخنی را نپذیرد، اما برای جوانان شرطی میگذارد و میفرماید که...
- وی در ادامه زیرکی را یکی از نکات مهمی دانست که به منزله یکی از ویژگیهای جوانان حضرت علی(ع) آن را بیان میکند و گفت: زیرکی، توان جسمانی و اینکه جوان به دلیل قدرت جوانی میتواند کارها را زودتر انجام دهد از ویژگیهایی است که حضرت علی(ع) برای جوانان برمیشمرد، اما حضرت زرنگی جوانان را...
👌 جوان اجازه سؤال دارد
حضرت علی(ع) میفرمایند انسان حقوقی دارد که از جمله حقوق او حق پرسش است و تصریح میکنند که ممکن است از عموم انسانها خطاهای زیادی سر بزند. مدیران، مربیان و مسئولان جامعه باید بدانند که انسانها جایزالخطا هستند. پس باید در مقابل خطای انسانها تحمل کنیم و #ظرفیت تحمل خطای دیگران را داشته باشیم تا بتوانیم آنها را مدیریت کنیم. در ادامه به همه مسئولان جامعه و افراد باتجربه توصیه میکند که از لغزشهای جوانان بگذرند.
🌿 ایشان میفرمایند: «#جوانی دورهای از سن بشر است که انسان میتواند در آن دوره هم دنیای خود را بسازد و هم آخرتش را».
👌از سپردن کارهای مهم به #جوانان نهراسید
نویسنده کتاب حکمت و معنویت (عرفان، روابط انسان و پاسخگویی در نهجالبلاغه) به نکته جالبی از نهجالبلاغه که اکنون میتواند الهامبخش مسئولان جامعه باشد اشاره کرد و گفت: حضرت به #مسئولان توصیه میکنند که از سپردن کارهای مهم به جوانان آزموده هراس به دل راه ندهید...
وی در پایان گفت: حضرت علی(ع) درحالیکه نشاط، بازی، تفریح و سرگرمی سالم را برای جوانان منع نمیکنند، اما گوشزد میکنند که ای جوانان، هر کاری میخواهید بکنید یک سؤال از خود بپرسید و آن اینکه #نتیجه کارتان چه خواهد شد؟
وقتی مطالب #نهجالبلاغه را میخوانیم، افسوس میخوریم که از این منبع غنی نه تنها استفاده نکردهایم، بلکه گاهی حتی برخلاف آن عمل و قانونگذاری کردهایم.
🖇 برگرفته از ایکنا؛ خبرگزاری بینالمللی قرآن
🌍 www.iqna.ir/fa/news/3804451
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
کانالهای رسمی استاد قنبری؛ مدرس و پژوهشگر #نهجالبلاغه:
🔸#تلگرام:
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🔹#سروش:
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🔸#ایتا:
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
190414. مصاحبه ایکنا.روزجوان.MP3
16.53M
☎️مصاحبه تلفنی خبرگزاری ایکنا با استاد قنبری
📌بهمناسبت ولادت حضرت علیاکبر(ع) و روز جوان با تأکید بر نهجالبلاغه
🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
💠 امید ماندن
🔹انسان آفریده شد تا بماند. جاودانگی خواستِ همه آدمیان است. اما جاودانگی زمانی مطلوب است که با سعادت همراه باشد و برای رسیدن به این وضعیت امید لازم است. انتظار ظهور منجی انسان را از افتادن در منجلاب ناامیدی میرهاند. انتظار نشستن در آستانهی حیات است تا یکی از راه برسد.
🔹انتظار مهیاساختن خود است برای آمدن انسان مورد انتظار است. انتظار امیدی است برای رسیدن به مدینه فاضله اما دانستن، کوشیدن، ساختن، اخلاق و دینداری همگی شرایط انتظار مطلوباند. آنان که در انتظارند اما زمینهها و مقدمات آن را نمیاندیشند منتظران حقیقی بهشمار نمیآیند.
🔹اگر دانستنمان را به نهجالبلاغه نقب بزنیم به این نکته پی میبریم که این کتاب شریف زمان ظهور را زمان رهایی از هوی و رسیدن به هدی و رهایی از رای و رسیدن به نصّ میداند! (نک: نهجالبلاغه، خطبه ۱۳۸). شگفتا که او هم میدانست که هدایت جز از طریق رسیدن به متن و نصّ فراهم نمیآید! گو اینکه علی نیز زمان ظهور را یافتن معنای متن در متن میداند! چه میدانم شاید او هم میخواست «معناشناسی» را یادمان دهد؛ شاید!!!
انتظارمان قرین دانستن و کوشیدن باد!
برگرفته از نـــــــــارون؛ وبلاگ اختصاصی استاد قنبری👇
🌐http://naarvan1.blogfa.com/
بیقرار ۹۸/۰۲/۰۱ روز ولادت حضرت مهدی (عج)
🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
باسلام و احترام بر مخاطبان عزیز «بانگ معنا»
به اطلاع میرساند
علیرغم تلاش مدیران کانال، باعرض پوزش متاسفانه به دلیل عدم پشتیبانی پیامرسان ایتا، صوت تفسیر حکمتهای نهجالبلاغه ارسال نمیشوند.
لطفا تا رفع این مشکل در صورت تمایل به دریافت صوت تفسیر عرفانی حکمتها به پیامرسان سروش یا تلگرام رجوع نمایید.
باسپاس
🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟
پیامرسان تلگرام👇🏻
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
پیامرسان سروش👇🏻
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برش ویدئویی از تفسیر عرفانی #نهجالبلاغه
📖 شرح #نامه۳
👤 باحضور #استادبخشعلی_قنبری
🗓 #یکشنبه- ۸ اردیبهشت
🏢 تهران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
نهجالبلاغهای شویم...
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
🌼 قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم):
📚 «مِدَادُ الْعُلَمَاءِ أَفْضَلُ مِنْ دِمَاءِ الشُّهَدَاءِ؛ مرکب قلم علما (وارسته، متعهد و مسؤول نزد خدا) ارزشمندتر از خون شهیدان است».
📗(میزان الحکمه /ری شهری /ج۳/ص۲۰۶۷).
💐 تقدیم به معلمان و اساتید عزیز بهخصوص #استاد_بخشعلی_قنبری
🌼 آفتاب از مشرق پیشانی تو طلوع میکند!
و درختان به احترام حضور تو بر میخیزند!
شکوفه ها از باغ لبخند تو می ریزند
و غنچه ها با فروغ مهر تو باز میگردند!
مرغابیهای وحشی
تنها در زلال زمزم تو تن میشویند!
و پروانههای سرگردان
در حریم شمع وجود تو میرقصند!
در قحطسالی دلها
اگر شبنمی از آسمان عشق تو ببارد!
سرزمین دلها
لبریز از گل و گیاه و پرنده و نور خواهد شد!
🌷ای عشق!
در مسیل زمان
هیچ سنگی نیست
که یادگاریت را
از سینهاش بشوید!
چه رسد به شقایقی که:
در عمق سرخی قلبش
داغدار خال سیاه عروس سبز قلم توست!
🌹ارزش بالای زحمات شما را نمیشود
در یک روز یا یک هفته ارج نهاد و نقطهگذاری کرد برای ماها هر روز، روز پاسداشت معلم و استاد است و پایانی ندارد...
🌺روزتان مبارک و خجسته باد 🌺
🌹#سهم_شاگردان_در_دانش_معلم
🌼گرچه همه ما در زیست علمیمان مدیون علم معلمانمان از دوران ابتدایی تا انتهایی هستیم اما نیک میدانیم که شاگردان، پژواک عظیمی از سخنان معلماناند. اگر شاگردان نیکاندیش نباشند معلمان به خواب جاودانِ رکود میروند و این سوال شاگردان است که او را بیدار میکند. سهم شاگردان در بسط علم کمتر از معلمان نیست. ذوق تدریس را جز از شاگرد از هیچ جای دیگر نمیتوان یافت.
🌼... اینک با صدای رسا اعلام میکنم که اگر منِ معلم، آموختههای خود را در اختیار شاگردانم میگذارم خود را سخت مدیون شاگردان نیکاندیش اهل سوال و چونوچرا میدانم و این دِین را تا ابد با خود خواهم داشت. درودتان باد ای همه عزیزانی که این کمترین را عدد شمردید.
🌼... و خداوند را میخوانم که توفیق خدمت بر خلق را از من دریغ ندارد و شفقت معلمی را هرگز از من نستاند که زیستن بدون شفقت چگونه معنادار خواهد بود؟ نمیدانم. ... و من خادم همه شاگردان عزیز هستم که مرا به مهرشان نوازش کردند تا هرچه دارم بر طبق اخلاص نهم و یکجا تقدیمشان کنم.
متن کامل در وبلاگ نجوای بیقرار👇
🌏 bbiqarar.blogfa.com/post/669
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
🌏 instagram.com/bang_mana
🌏 instagram.com/bang_e_mana
💢 «دوره آموزشی تربیتمعلم نهجالبلاغه»
🔴 ترم اول: #حکمتشناخت
🔴دوشنبه - ۱۶ اردیبهشت
ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷
🏢 #تهران- نارمک- خیابان دردشت- جنب درمانگاه شقایق- حسینیه مکتب الزینب(س)
✍ کسب اطلاعات بیشتر به جز روزهای غیر تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۲۰ شب:
☎️ 09358002883
📖 نهجالبلاغهای شویم...
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
«سلسله جلسات
#عرفان_عملی در نهجالبلاغه»
🔸باحضور آقای دکتر قنبری (استاد دانشگاه و دکترای عرفان و ادیان)
🕰 زمان: #سهشنبهها ۱۶:۳۰ الی ۱۷:۳۰
📌جلسه اول: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
🏢 مکان: بنیاد قرآنی حضرت ولیعصر(عج)
بلوار تعاون، فرساد شرقی، پلاک۱۳۳
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
✍🏻 دکتر قنبری در گفتگو با روزنامه ایران
🖇 برگرفته از بانک اطلاعات نشریات کشور
📌 دیالکتیک #گناه و #ثواب
در ماه مبارك رمضان پرداختن به امور واجب و مستحب امكان دستيابي به فضيلتها را فراهم ميآورد. عرفا معتقدند كه در ماه مبارك رمضان بايد روزههاي عرفاني داشته باشيم و از چشم عاشقانه به خداوند بنگريم. حافظ شيرازي در رابطه با ديدن عاشقانه و عارفانه شعري دارد كه ميگويد:
«هر دم از روي تو نقشي زندم راه خيال
با كه گويم كه در اين پرده چهها ميبينم»
در قرآن كريم صراحتاً تأكيد شده كه فلسفه #ماهرمضان و #روزه دستيابي به تقواست اما اين تقوا داراي مراتب صوري و محتوايي است. بهلحاظ صورت قضيه، تقوا مرتبه نخست پرهيز از محرمات است و بالاترين مرحله تقوا در قرآن تقرب به خداوند و كسب رضايت الهي است كه #عرفا فاني شدن در خدا را نيز بهعنوان سومين مرحله دستيابي به تقوا درنظر گرفتهاند، بنابراين تمام اين موارد مرتبه نهايي فلسفه ماه رمضان و روزه بهشمار ميرود.
دكتر بخشعلي #قنبري دانشيار دانشگاه و دانشآموخته دكتراي اديان و عرفان در رابطه با فلسفه رمضان ميگويد:
ماه رمضان ماه «ديالكتيك» است. اما در معناي اين ديالكتيك، نخست بايد به معنايي كه فيلسوفان بزرگي چون «هگل» از آن دارند دقت كرد. او بر آن است كه از تزاحم «تز» و «آنتيتز»، «سنتز» بهوجود ميآيد و با آنكه «سنتز» معلول برخورد «تز» و «آنتيتز» است اما مساوي آنها نيست. به همين دليل است كه از نظر «هگل» و «فوئر باخ» بهرغم آنكه «تز» در مقام «آنتيتز» از خود بيخود شده و خودآگاهي خود را از دست ميدهد، اما در مرتبه بعد كه بازگشت رخ ميدهد، «خود سومي» بهوجود ميآيد كه ديگر «خود نخستين» نخواهد بود. در واقع بايد گفت در ماه مبارك رمضان «ديالكتيكي» در درون انسان رخ ميدهد.
انسان از #نخستين شب ماه مبارك #رمضان، خود را براي ورود به اين «ديالكتيك» آماده ميسازد.
از يك طرف «تز» #يازدهماهه وجود دارد و از طرف ديگر «آنتيتز» #ماهمبارك آغاز شده است. بين اين «تز» و «آنتيتز» تقابل ايجاد شده و درگير ميشوند.
در نتيجه اين درگيري و تزاحم و برهم كنش اين دو در نهايت «سنتزي» به نام «#انسان_متقي» بيرون آمده كه در ماه مبارك رمضان ساخته ميشود. پس در اينجا «انسان متقي»، انساني كنشگر و پوياست، اگر در «تز» زندگي ميكند تنها خود را از #خواستهاي_حيواني خود منع كرده است اما اگر وارد حوزه «سنتز» شده و انساني دگرگون گشته است در اين صورت است كه ميتواند اميدوار باشد كه روزهاش مقبول درگاه احديت واقع شده است.
🔅وبلاگ نارون↙️
🌎 naarvan1.blogfa.com/post/406
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
sapp.ir/bang_e_mana
eitaa.com/bang_e_mana
telegram.me/Dr_qanbari
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
📌دکتر #قنبری در گفتگو با خبرگزاری #ایکنا
✍ عوامل طبیعی و ساختگی گسترش #ادیان_نوظهور
بخشعلی قنبری ضمن تبیین عوامل طبیعی و عوامل ساختگی گسترش ادیان و فرقههای نوظهور، بر ضرورت معرفی وجه #زیباییشناسانه_عرفاناسلامی برای نسل جوان تأکید کرد...
بخشعلی قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفتوگو با #ایکنا به بررسی چرایی گسترش #فرقههای_جدید در عصر حاضر پرداخت و در پاسخ به این پرسش که چرا این فرقهها و گروهها در عصر حاضر این قدر زیاد شدهاند و اساساً چرا به وجود میآیند؟ بیان کرد: این پرسش پاسخهای مختلفی دارد...
🔸تفاوت در برداشتها، علت طبیعی
🔹جاذبههای مقبول بهوجود آوریم
🔸عرفان اسلامی را پیچیده مطرح میکنیم
🔹جاذبه اباحهگری
🔸تسخیر طبیعت متمایز از عرفان است
✅ برگرفته از خبرگزاری ایکنا👇
🌎 www.iqna.ir/fa/news/3805914
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
👈🏻 سروش:
sapp.ir/bang_e_mana
👈🏻 ایتا:
eitaa.com/bang_e_mana
👈🏻 تلگرام:
telegram.me/Dr_qanbari
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️