.
💠 تو با انسانهایی سر و کار داری که بسیاری از مسائل «زندگی»شان را از تو می آموزند، اعمال و حرکات تو را الگو قرار میدهند. بخش عظیمی از شخصیتشان را «حرفها» و «رفتار» تو میسازد. اگر فاسد باشی، نسلهایی را فاسد کردهای و اگر صالح باشی، نسلها را اصلاح کردهای...
🔰 بله ممکن است که یک معلم در کلاس سخنان خیلی خوب و جالبی بگوید، ولی مسأله این است که پیش از حرفها، این رفتار و عمل ماست که روی دیگران تاثیر میگذارد.
💢 معلم باید اعمال خود را کنترل کند و توجه داشته باشد که طرز راه رفتن او، خندیدن، لباس پوشیدن، نوع آرایش و شکل تفریحات و حتی طرز نگاه کردن او، در شاگرد تأثیر میگذارد.
🌀 این کافی نیست که حرفهای خوب بزنیم. وقتی تو داری از یک زندگی ساده و بیتجملات و رفت و آمدهای مؤمنانه بیتشریفات سخن میگویی، شاگرد کنجکاو است که بداند خانه تو چگونه است؟ فرشهایت، لوازمت، حتی عکسهایی که به دیوار خانهات آویختهای نشاندهنده شخصیت واقعی توست؛ چون شخصیت انسان را میتوان از روی انتخابش درک کرد.
☀️ #روز_معلم
📸 #روش_الگویی 6⃣1⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۱۰ و ۱۴.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 شهید بهشتی(ره)
🔹مدرسه جای خودسازیِ با الهامگیری در محیط مدرسه است. الهام گیرنده بچهها هستند و الهامدهنده همه کارکنان مدرسه حتی خدمتگزاران.
🔸لباس معلم، رفتار معلم، گفتار معلم، نشست و برخاست معلم، همه چیز او که جلوه اعتقاد درونی اوست به این نوآموزان عزیز ما و دانشآموزان ما و نسل نوجوان ما شکل و جهت میدهد.
☀️ #روز_معلم
📸 #روش_الگویی 7⃣1⃣
✍ #شهید_بهشتی | برگرفته از
@beheshtium_ir
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔰اگر لبخند، نگاه، نوازش، صحبت، تفریح و همبازی شدن با بچه، روی حساب باشد، او ساخته میشود و احساس شخصیت میکند.
💠 پس وقتی خدا میفرماید: « وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَ لَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورا» (و دستت را به گردنت زنجیرمکن و بسیار هم گشادهدست نباش تا ملامت شده و حسرتزده بر جای نمانی.) این را باید درباره فرزند هم رعایت کرد.
✴️ «كُلَّ الْبَسْطِ» یعنی اینکه نه دستت را در نوازش و تنبیه باز بگذار و نه «مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ» دستت را در نوازش و تنبیه در گردنت غل و زنجیر کن...
💢 باید نظم وجود داشته باشد و والدین و مربی برای هر مقداری از محبت یا خشم یا هر چیز دیگری حسابی قائل باشند.
☀️ #تربیت_در_قرآن 9⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | تربیت دینی کودک، صفحه ۱۵۳.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🌱 سلام خدمت همراهان عزیز کانال «باور»
📌 یکی از بخش های جدید کانال، معرفی ظرفیتهای تربیتی مناسب و مورد تایید، در مدارس، مجموعههای تربیتی و فضای مجازی است.
🌀 اولین مجموعهای که قصد داریم معرفی کنیم، مدرسه علمیه «حاج ملاصادق مجتهد قمی (ره)» است که مدیریت آن را «حجتالاسلام و المسلمین مجتبی وافی (زید عزه)» برعهده دارد. ایشان بیش از سه دهه از حیات خویش را صرف تربیت نوجوانان و جوانان کرده است و برای کنشگران فعال در عرصه تربیت، نامی آشنا است.
✅ «مدرسه ملاصادق(ره)» از معدود مدارس حوزوی است که در آن، تربیت بر تعلیم (نظام آموزشی) سایه انداخته و در این مسیر از الگوی مدرسهداری متفاوت و منحصربهفردی برخوردار است.
✴️ این روزها، ثبت نام سال تحصیلی جدید این مدرسه در حال انجام است. اگر شما یا اطرافیانتان، نوجوانی دارید که قصد دارد از مقطع سیکل لباس ارزشمند طلبگی را بر تن کند، این مدرسه را به شما پیشنهاد میکنیم.
💢 ویژگیهای این مدرسه، شرایط و نحوه ثبتنام و آدرس کانال مدرسه را در پیام بعدی ببینید.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
🌀 آغاز پذیرش مدرسه علمیه حاج ملاصادق مجتهد قمی(ره) برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
❇️ برخی از ویژگی های مدرسه:
🔸نگاه کاربردی و تفهیمی به آموزش های علمی با بهره گیری از اساتید باتجربه، خلاق و کوشا
🔸توجه ویژه به روحیات معنوی، اخلاقی و انقلابی
🔸جذب و گزینش استعداد های برتر و رویکرد نخبه پروری
و.......
💠 برای ثبتنام اولیه، فرم دیجیتالی زیر را تکمیل نمایید:
https://digiform.ir/w25f84b6f
🔹جهت آشنایی بیشتر با مدرسه و اطلاع یافتن از مراحل ثبتنام در کانال مدرسه عضو شوید.
🔰مدرسه علمیه حاج ملا صادق مجتهد قمی(ره)
🍃 مدرسه زندگی🌱
🆔 @mojtahedeqomi
هدایت شده از مدرسه علمیه حاج ملاصادق مجتهد قمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مدرسه زندگی🔹
طعم طلبگی در #مدرسه_علمیه #ملاصادق_مجتهد_قمی
🌱 در این گزارش خودمونی، با برخی از #ایده_های_خاص در فضای حاکم و محیط #علمی و #تربیتی و #فرهنگی یک مدرسه علمیه آشنا شوید
🍃 مدرسه ملاصادق، مدرسه زندگی🌱
@mojtahedeqomi
📽 برای مشاهده کامل مستند مدرسه، می توانید از طریق لینک زیر در آپارات اقدام کنید:👇🏻
https://www.aparat.com/Mdrse_zndghi
.
🏴 #شهادت_امام_صادق علیهالسلام تسلیت باد.🏴
🎤 مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)
💠 اخلاق ما باید طبق آن چیزی باشد که میگوییم و به آن دعوت میکنیم؛ «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم»؛ یعنی «بِاَعمالِکُم».
🌾 اگر ما به زخارف دنیا بیاعتنا بودیم، اگر ما در آن راه هایی که به آن معتقدیم و داعی و مبلّغ آن هستیم، قدم ثابت گذاشتیم، اگر ما پایبندی خودمان را به اصول دینی و اصول اسلامی و فرمایشات امام بزرگوار و آنچه که در نظام جمهوری اسلامی مقرر است، عملاً نشان دادیم، حرف ما در محیطی که پراکنده میشود، اثر خواهد کرد.
💠 آن وقت خیلی احتیاج به اصرار و فشار و زور نخواهد بود؛ بلکه نفس جاذبهی عمل، دیگران را به هماهنگی و همگامی و همآوایی وادار خواهد کرد.
📜 #احادیث_تربیتی 7⃣1⃣
📸 #روش_الگویی 8⃣1⃣
🎤 #مقام_معظم_رهبری | بیانات در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی، ۱۳۷۰/۱۱/۲
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
🌱 سلام بر همراهان گرامی باور
🔹با پایان یافتن بحث #روش_الگویی، به سراغ روشی دیگر از روش های تربیتی میرویم.
🔸با توجه به نزدیک بودن نمایشگاه کتاب تهران، نکات اندیشمندان را درباره روش قصه و داستان با عنوان #نقش_داستان_در_تربیت با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
⚡️همچنین در روزهای آینده، چند فهرست از کتابهای مناسب کودک و نوجوان را تقدیم شما خواهیم کرد.
☘ با ما همراه باشید.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸راه سازندگى و آگاهى دادن به كودك نمىتواند از طريق مقاله و وعظ و مسائل فلسفى باشد؛ چون هنوز شناخت او تا اين حد نيامده، بلكه بايد به كمك داستانها باشد؛ آن هم داستانهايى كه مايه خيال و شگفتى دارد، آن هم به طور غير مستقيم «و به در بگو تا ديوار گوش كند»...
🔹چند تا فرمان خشك اخلاقى نمىتواند كودك را متقاعد كند، همانطور كه گفتگوهاى مستقيم كودك را خسته مىكند، اما داستانها آن هم با مايه تخيّلى و شگفتىها و با سبك غير مستقيم، اين كار را به خوبى انجام مىدهد و فرمانها را توجيه مىكند.
📖 #نقش_داستان_در_تربیت 1⃣
✍ #استاد_علی_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۷۰.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 در متن قبلی گفتیم که مربی باید در طول برگزاری کارگاه هنری، ارزیابی مستمری از حالات و روحیات متربیان داشته باشد و عکس العمل های متناسب با این روحیات داشته باشد.
✅ علاوه بر برخوردهای شخص مربی با این مسائل و مشکلات، او میتواند از واسطهها نیز کمک بگیرد. مثلاً میتواند از استاد هنر بخواهد برای یک متربی کم دقت، تکلیف ویژه و سختتری در نظر بگیرد. یا از استاد بخواهد در فعالیت های گروهی، افراد گوشه گیر را در یک گروه فعال تر قرار دهد تا مجبور شوند با بقیه تعامل کنند.
💢 والدین بچه ها نیز باید در جریان مسائل و چالش های فرزندانشان قرار بگیرد. برخی از خانواده ها که نمی دانند هدف از این برخوردها چیست، با رفتار غلط خود، تاثیر کار شما را خنثی می کنند یا سبب می شوند اقدامات مربی و استاد، نتیجه عکس بدهد.
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحات ۱۵۷ الی ۱۶۰.
🎨#کارگاه_هنری 1⃣1⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸قصه و تمثیل، اثری شگرف در تربیت دارند. قصه میتواند بدون هیچ مانعی وارد حیاط خلوت اندیشه و فکر انسان شود و شروع به سازندگی یا تخریب کند.
🔹منظور از تخریب این است که اولاً با قصه مناسب میتوان بازتابهای سوئی را که کودک از محیط و دیگران گرفته تخریب کرد، ثانیاً بعضی از قصهها، خود حاوی اثرات تخریبی هستند و باید آنها را شناخت و از دسترس کودکان دور نگاه داشت...
🔸داستان حکم غذا برای روح کودک دارد و گاه قادر است «سرنوشت» او را تغییر دهد...
🔹همانگونه که والدین خوراک را قبلاً میچشند و به کودک میدهند، کتاب و قصه را هم باید قبلاً خوانده باشند و بعد در اختیار کودک قرار دهند.
📖 #نقش_داستان_در_تربیت 2⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد سوم، صفحه ۸۳ و ۸۴.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
May 11
.
باسلام خدمت همراهان باور🌱
زین پس،
بــــاور را با لوگوی جــــدید دنبال کنیــــد.✨
.
🔅💠🔅💠🔅💠🔅💠🔅💠🔅💠
.
🔹اولین فهرست از پیشنهادات باور را به مناسبت برپایی نمایشگاه کتاب تهران و در آستانه #روز_دختر، تقدیمتان میکنیم.
🔸کتابهای این فهرست، به علت داشتن قهرمان یا شخصیتهای دختر، برای دختران نوجوان گزینههای مناسبی هستند.
🌀این آثار از سه ویژگیِ جذابیت بالا، محتوای مناسب و اثرگذاری تربیتی بر مخاطب، برخوردارند.
✅ منتظر دیگر پیشنهادات باور باشید.
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 8⃣
🎀 #روز_دختر
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
📌 چرا «داستان» بیشتر از «نصیحت» تأثیر میگذارد؟ برای اینکه غریزه طفل، تشنهی داستان است. خدا انسان را نوعی آفریده که قصه گذشتگان، برای او سیاحت و گردش است...
🔰 قصهها «ساختمان روحانی طفل» را پایهگذاری میکنند. قصهها «ملاک خوب و بد» به بچه میدهند. بچه از لابهلای این قصهها، نور تشخیص و قوه تمییز پیدا میکند.
🌀 اگر او بخواهد بین خوب و بد، زشت و زیبا، کار قبیح و کار مناسب فرق بگذارد، یک اطلاعات قبلی میخواهد. بچه اطلاعات قبلیاش برای قضاوت را از لابهلای قصهها درک میکند.
✴️ گاهی میشود یک کلام و یک مطلب چنان در قلب او اثر میگذارد که تا آخر عمر، این نصیحت، این گفته یا قصه به او خط و جهت میدهد و او را میسازد.
📖 #نقش_داستان_در_تربیت 3⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد سوم، صفحه ۸۸ و ۸۹.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
🔸دومین فهرست از کتابهای نوجوان را با موضوع «دفاع مقدس» تقدیم شما همراهان «باور» میکنیم.
🌀این آثار از سه ویژگیِ جذابیت بالا، محتوای مناسب و اثرگذاری تربیتی بر مخاطب نوجوان، برخوردارند.
✅ منتظر دیگر پیشنهادات «باور» باشید.
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 9⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸قصّههای خوب، سازندهی شخصیت کودک است. همان قصّههای قدیمی را که ما از مادر خودمان، از مادربزرگ و یا از پیرزن دیگری در کودکی شنیدهایم، امروز که مرور میکنیم، میبینیم در آنها چقدر حکمت وجود دارد!
🔹انسان، بعضی از خصال و تفکّرات خودش را که ریشهیابی میکند، به این قصّهها میرسد. قصّه مقولهی خیلی مهمّی است؛ منتها قصّههای خوب.
📖 #نقش_داستان_در_تربیت 4⃣
🎤 #مقام_معظم_رهبری | بیانات در دیدار با مسئولین کانون پرورش فکری، ۱۳۷۷/۲/۲۳
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
🌀شش داستان درباره تاریخ معاصر به عنوان سومین فهرست کتابهای نوجوان، تقدیم شما میشود.
📒همچنین برای مشاهده فهرست کتابهای مناسب درباره انقلاب اسلامی برای مخاطب نوجوان نیز میتوانید به اینجا و اینجا مراجعه فرمایید.
💢 این آثار از میان دهها کتاب نوجوان درباره تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی ایران گزینش شده و دارای جذابیت لازم و اثرات تربیتی هستند.
✅ منتظر دیگر پیشنهادات «باور» باشید.
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 🔟
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat