eitaa logo
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
247 دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
2.5هزار ویدیو
13 فایل
امام محمد باقر علیه السلام:....فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ #بِهَاتُقَامُ_الْفَرَائِضُ وَ.... امر به معروف و نهى از منكر راه و روش پيامبران و شيوه صالحان است. و فريضه بزرگى است كه ديگر #فرايض_به_واسطه_آن_برپامى‏ شود، و... آیدی ارتباط با مدیر : @bavelayat_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹امام خامنه‌ای(حفظه‌الله): ✅مردم نگاه کنند و را انتخاب کنند... ✅شما تلاش خود را بکنید؛ خود را بکنید؛ ✅از کسانی که فکر می کنید می توانند شما را کنند، راهنمایی بخواهید؛ ✅به هر نتیجه ای که رسیدید کنید و رأی بدهید؛ اجر شما را خدای متعال خواهد داد. ✅ما مأموریم که به آنچه می فهمیم و به آنچه تشخیص می دهیم، عمل کنیم؛ مطابق با واقع شد یا نشد، اجر ما محفوظ است. ✅اجر کسی که عامل به تکلیف است، پیش خدای متعال محفوظ است. @beha_togham_alfaraez
🔰در خصوص انقلاب اسلامی مطالعه ای را به انجام رسانده ایم. قصد داریم به صورت سریالی و خلاصه هر روز قسمتی را اینجا قرار دهم. 🔻ابتدا ریزش ها و رویش های صدر اسلام،سپس نگاهی گذرا به انقلابهای دیگر و در ادامه 16 دلیل ریزش های انقلاب(هر روز یک دلیل) و در آخر رویش ها را اینجا قرار خواهم داد.امید است مورد توجه واقع شود. 🔰قسمت : 💢ريزشها و رويش‌هاي : ✅علل ريزش‌هاي صدر اسلام و انقلاب اسلامي بسيار به هم نزديک است. 🔻اگر متغير مدرني به نام را حذف کنيم، انطباق بسيار بالاتر خواهد بود. 🔹بسياري از بعد از او خود را برتر از ديگران مي‌شمردند و علاوه بر آن غنايم جنگي ايران و روم هنگام ورود به مدينه توسط آنان تصاحب مي‌شد و مجاهدان ديروز به طبقه اشراف تبديل شدند و کم‌کم مفهوم جهاد و خلافت و ولايت صرفاً لقلقه زبان آنان شد. ✅برتري از يک سو و به صحابه پيامبر از سوي ديگر آنان را به موجوداتي ناسازگار تبديل کرده بود که اميرالمؤمنين در مواجهه با آنان بسيار آزرده شد. 👈عدالت‌خواهي علي که: اگر را کابين همسران‌تان هم کرده باشيد پس مي‌گيرم و اينکه طبقه اشراف را به عمارت و فرمانداري منصوب نخواهم کرد، باعث شد از گرد او پراکنده شوند و در منازل و محافل خود عليه او توطئه کنند و با هزاران ان‌قلت اثر سخنان وي را از بين مي‌بردند تا آنجا که فرمود: ⚡«کاش هرگز شما را نمي‌شناختم، به خدا قسم دوست داشتم شما را مانند درهم و دينار با ياران معاويه سودا کنم. 🔻10‌نفر از شما را بدهم و يک نفر از آنان را بستانم. آنان بر باطل خود استوارند و شما بر حق خود استوار نيستيد.» 🌹امام خميني (ره)معتقد است اين جماعت «اميرالمؤمنين را فشل کردند» 🌹مقام معظم رهبري بعد از محکوميت ، در خطبه‌اي معروف در نماز جمعه تهران اين انطباق تاريخي را به زيبايي ترسيم کردند: 👈«شما به صدر اسلام نگاه کنيد، ببينيد آن کساني که در دوران غربت اسلام و غربت علي، از اميرالمؤمنين دفاع کردند، چه کساني بودند؟ اينها سابقه‌داران اسلام نبودند. 🔻سابقه‌داران اسلام جناب طلحه و جناب زبير و جناب سعدابن ابي وقاص و امثال اينها بودند. 🔻بعضي از اينها علي را تنها گذاشتند، بعضي از اينها در مقابل علي ايستادند. اينها ريزش‌ها بودند. ❓اما رويش کدام است؟ رويش عبدالله ابن عباس، محمدابن ابي‌بکر، مالک اشتر است و ميثم تمار است. اينها رويش‌هاي جديدند. اينها که در زمان پيامبر نبودند، اينها در همان دوران غربت اسلام روييدند. 🔻اينها نهال‌هاي تازه‌اند. همان‌طور که گفتم غصه دارد، کساني ريزش پيدا کنند که يک روز پاي سفره انقلاب، پاي سفره امام زمان، پاي سفره اسلام و قرآن نشستند و نان و نمک اسلام را خوردند اما در کنار آن ريزش‌ها، مالک‌اشترها هستند. عبدالله ابن عباس‌ها هستند. 🔻اين‌طور نيست که شما خيال کنيد حالا چهار نفر آدمي که از راه برگشتند و نيروي‌شان تمام شد، معنايش اين است که نيروي اين گردونه عظيم تمام شده است. نه آقا بعضي‌ها در بين راه قوه‌شان تمام مي‌شود.» ادامه دارد..... @beha_togham_alfaraez
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
❌ #بحرانی که باید جدی گرفته شود ⚠️بخش #دوم ❓سوال دیگر این که چرا پس از سال ۸۸ که سیاست کاهش جمعیت
که باید جدی گرفته شود 🔰بخش 🔻همچنین ویدئو که قبلاً به خانه ها راه پیدا کرده بود، حالا همراه با فیلم‌های بعضاً غیرمجاز و بعضاً غیراخلاقی، رسماً در کنار بسیاری از منازل جا خوش کرده بود. 💢مرور اخبار آن دوران از فجایعی می‌گوید که تا قبل از آن در جامعه ایرانی سابقه چندانی نداشت، تا حدی که گاهی تماشای فیلمهای و ویدئویی به رابطه جنسی بین خواهر و برادر منجر می‌شد. ✅در واقع با توطئه دشمنان پس از ورود این میهمانان ناخوانده به خانه‌های مردم، به تدریج سبک زندگی مردم در ابعاد مختلف دستخوش تغییر شد و آمار و سن ازدواج افزایش و متقابلاً آمار ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت. 🔻البته  ناشی از ورود این میهمانان ناخوانده فقط به موضوع محدود نمی‌شود و متأسفانه سایر رفتارهای اجتماعی افراد جامعه، از گسترش روابط نامشروع بین زن و مرد و تا حتی تغذیه و پوشش و آرایش موی سر و چهره دختران و پسران ایرانی را نیز تحت تأثیر قرار داد و حتی به تدریج به اُفت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان نیز منجر شد. 🔻بی‌شک این پدیده سایر ابعاد زندگی اجتماعی را نیز تحت تأثیر قرار داده و لذا با اطمینان می‌توان مدعی شد که گسترش و حتی مفاسد اداری نظیر ، اختلاس و امثال آن نیر متأثر از ورود بی‌ضابطه این ابزار به خانه مردم است. 👈البته قصد نداریم منکر ضرورت استفاده درست از شویم و یا بگوییم که شرایط بد اقتصادی نقشی در بروز این معضلات و ناهنجاری‌ها نداشته و ندارد، چرا که در سالهای اخیر شاهد این هستیم که وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور و معیشت مردم، این مشکل را تشدید نموده است. 👈اماغرض اصلی این است که؛ موضوع  و همچنین مدیریت  و در واقع مسائل مربوط به عرصه فرهنگی هم‌اکنون از جمله مسائل بسیار مهمی  است که اگر به طور جدی به آن پرداخته نشود، می تواند به  و اجتماعی و بحرانی پیچیده و غیرقابل کنترل تبدیل شود. 💍💍💍💍💍💍💍 @beha_togham_alfaraez
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🌹امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت نهم نهج البلاغه از اقبال و ادبار دنیا صحبت میکنند و میفرمایند : « إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ». "هنگاهی که به کسی روی بیاورد، دیگران را به او عاریت می دهد و هنگامی که به او کند، خوبیهای خودش را هم از او میگیرد." ✅در واقع حضرت در این حکمت درصدد بیان آن چهره زشت باطنی دنیا هستند. 💢مراد از در این حکمت همان روزگار و دهر هر کسی است، که بالاخره هر انسانی زندگی اش یک دوره ای دارد . 🌹امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نامه ۷۲ نهج البلاغه به ابن عباس مینویسند: « وَ اعْلَمْ بِأَنَّ الدَّهْرَ يَوْمَانِ» آگاه باش که روزگار هر کسی دو روز است: ✅«يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ» یک روز به سود تو و روزی علیه توست. ✅«فَمَا كَانَ مِنْهَا لَكَ أَتَاكَ عَلَى ضَعْفِكَ» آن روزگاری که دنیا به تو باشد، هرچه که رزق تو باشد ولو اینکه ضعیف باشی در جلب آن رزق به تو می رسد. 💢وَ مَا كَانَ مِنْهَا عَلَيْكَ لَمْ تَدْفَعْهُ بِقُوَّتِكَ و آن روزگاری که علیه تو باشد، هربلایی قرار است سرت بیاید، هرچقدر هم که تو قوی باشی، نمیتوانی جلویش را بگیری. ✅بنابراین اقبال و ادبار دنیا در واقع آن چهره فریبکار دنیاست که درحکمت ۴۱۵ می خوانیم: 💢« الدُّنْيَا تَغُرُّ وَ تَضُرُّ وَ تَمُرُّ» "دنیا فریب میدهد، ضرر می زند و می گذرد." 🌹امیرالمؤمنین میخواهند به ما بفهمانند که آن روزی که خوشیهای دنیا به سمت تو روی می آورد، احترام مردم خلاصه آنچه که از زیبایها و جلوه های ظاهری دنیا به تو روی می کند، حواست به آن روزی که قطعاً اینها برمیگردند باشد! مثل جوانی که به پیری تبدیل میشود، سلامتی که به بیماری تبدیل میشود، شهرت که ممکن است به بدنامی تبدیل بشود و امثال این. 💠ما در حکمت ۲۸۶ می خوانیم:« مَا قَالَ النَّاسُ لِشَيْ‏ءٍ طُوبَى لَهُ» مردم در مورد چیزی نمی گویند خوش به حالش، إِلَّا وَ قَدْ خَبَأَ لَهُ الدَّهْرُ يَوْمَ سَوْءٍ. مگر اینکه روزگار برای او یک روز بدی را آماده کرده است. 💢یکی از نمونه های آن در حکمت ۷۲ است :« الدَّهْرُ يُخْلِقُ الْأَبْدَانَ وَ يُجَدِّدُ الْآمَالَ» روزگار در عین حالی که بدنها را دارد کهنه و فرسوده می کند، آرزوها را نو می کند، يُقَرِّبُ الْمَنِيَّةَ وَ يُبَاعِدُ الْأُمْنِيَّةَ در عین حالی که دارد آرزوها را مدام نزدیک نشان می دهد، مرگ را به دروغ دور نشان میدهد. ✅مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ هرکس به دنیا دست پیدا کند از آن خسته و دلزده میشود، وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ و هرکس هم که دنیا را از دست بدهد و به آنچه که از دنیا می خواهد نرسد، به رنج می افتد. خلاصه دنیا اینگونه است که یک وقت رو میکند و ما را فریب میدهد و یک وقت هم پشت میکند و ضربه خودش را میزند. 🌹حضرت علی (علیه السلام) در حکمت ۱۵۲ میفرمایند: «لِكُلِّ مُقْبِلٍ إِدْبَارٌ» ؛ هرچیزی که یک روز به تو رو میکند، یک روز هم پشت می کند. «وَ مَا أَدْبَرَ كَأَنْ لَمْ يَكُنْ» و چیزی که پشت میکند، انگار اصلا از اول نبوده است. 🎙حجت الاسلام 📘🖌📘🖌📘🖌📘🖌📘 @beha_togham_alfaraez
🌈 امروز دوشنبه 💐 ۳ خرداد ۱۴۰۰ 🎊 ۱۲ شوال ۱۴۴۲ 🌲 ۲۴ می ۲۰۲۱ 🌸کانال بها تقام الفرائض در پیام رسان های داخلی و ایرانی:(ایتا، بله، سروش و آیگپ)، به نشانی👇: Sapp.ir/beha_togham_alfaraez Igap.net/beha_togham_alfaraez Ble.ir/beha_togham_alfaraez Eitaa.com/beha_togham_alfaraez
🍃 آیه ی روز 🍃 🔸سوره توبه، آیه ١٠٧: وَالَّذِينَ اتَّخَذُواْ مَسْجِداً ضِرَاراً وَكُفْراً وَتَفْرِيقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَاداً لِّمَنْ حَارَبَ اللّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَلَيَحْلِفَنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ الْحُسْنَي وَاللّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ ⚡️ ترجمه کوتاه : و (گروهى ديگر از منافقان) كسانى هستند كه مسجدى براى ضربه زدن به اسلام و براى ترويج كفر و تفرقه افكنى ميان مؤمنان و كمينگاهى براى (مساعدت) به دشمنان ديرينه ى خدا و پيامبرش ساختند، و همواره سوگند مى خورند كه جز خير، قصدى نداريم! (ولى) خداوند گواهى مى دهد كه آنان دروغگويانند. 💥توضیح آیه : منافقان به بهانه ى افراد ناتوان و بيمار يا روزهاى بارانى، در برابر مسجد قُبا مسجدى ساختند كه در واقع پايگاه تجمّع خودشان بود، و از پيامبر در آستانه ى عزيمت به جنگ تبوك، خواستند آنجا نماز بخواند و افتتاح كند. بعد از مراجعت پيامبرصلى الله عليه وآله از تبوك، آيه نازل شد و نيّت شومشان را بر ملا كرد. پيامبر فرمان داد مسجد را آتش بزنند و ويران كنند و محلّ آن را زباله دان كنند. 🍁دشمن، از مسجد و مذهب، عليه مذهب سوء استفاده مى كند، ظاهر شعارها و القاب، فريبمان ندهد! 🚫احترام و قداست مسجد، در شرايطى كه مورد سوءاستفاده دشمنان باشد، برداشته مى شود. @beha_togham_alfaraez
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 🌹زیارت امام حسن مجتبی علیه السلام و امام حسین علیه السلام 🎼با نوای مداح اهل بیت ⏳مدت زمان فیض: ۲دقیقه @beha_togham_alfaraez
❤️امام خمینی(ره): ✅ملت توجه داشته باشند، و وکلای مجلس، از طبقه‌ای باشند که و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر آنان باشند، ⛔️نه از و و و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی‌توانند بفهمند. @beha_togham_alfaraez
❤امام خامنه‌ای(حفظه‌الله): ✅اگر مفهوم و به حق دانسته و شناخته شود، ✅آن گاه شاید در روز روشن، چراغ به دست، در پس یافتن از خداجویی بگردیم که عمر و زندگی‌شان را وقف صلاح و ملک و ملت کنند؛ آن‌گونه که مدرس بود. @beha_togham_alfaraez
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
🔰در خصوص #ریزشهاورویشهای انقلاب اسلامی مطالعه ای را به انجام رسانده ایم. قصد داریم به صورت سریالی و
💠 _رویشها ✅قسمت : 💢سطح : ريزش‌ها را مي‌توان به سه سطح: 1- نخبگي 2- توده 3- جرياني تقسيم کرد اما معمولاً نخبگان در پروسه ريزش مورد توجه‌اند و ريزش‌هاي فردي در متن توده حاکميت را متوجه نمي‌کند. 💢اما نوع سوم جرياني است که شکل «پالايش» آن چندين مصداق را شامل مي‌شود. (قسمت بعد) ✅سطح : 1-نخبگي 2- توده(از مردم) 3-جریانی 💢از نظر : 1- تقابل و رويارويي 2- انزواطلبی 3-نق زنی و نقد دائمی ✅ريزش‌ها در بعد رفتار به سه دسته تقسيم مي‌شود. 💠برخي در صدد اصلاح يا انتقام برمي‌آيند و به روش‌هاي مختلف اعم از قلم، بيان و سلاح وارد ميدان مبارزه با نظام شده يا مي‌شوند. 💠برخي صحنه را ترک مي‌کنند و به زندگي فردي و خصوصي روي مي‌آورند و فاصله خود را با حاکميت حفظ مي‌کنند اما به سمت رويارويي و درگيري نمي‌روند. 💠دسته سوم کساني هستند که در هر صورت به بدبيني، نق‌زني، نقد، تخريب و چالش روي مي‌آورند اما به سمت رويارويي و تقابل و تنش حداکثري نمي‌روند. ❇️البته حاکميت و نيروهاي انقلاب کمتر به اين موضوع وارد شده‌اند که کدام گروه يا فرد مي‌توانند مجدداً به خاستگاه اوليه برگردند و چگونه مي‌توان آنان را حفظ کرد و اصولاً اتاق فکري در اين باره وجود ندارد. 💠دسته سوم که معمولاً خواهند شد، با خاطرات گذشته، حال را مي‌کوبند و اسطوره و مدينه فاضله‌اي از گذشته را ترسيم مي‌نمايند و وضع موجود را بدترين وضع در گذشته و حال تاريخ انقلاب مي‌دانند. ✳️سعه صدر در مواجهه با اين دسته تا کنون قابل قبول بوده است و نوعي ظرفيت تحمل را به نمايش گذاشته است. @beha_togham_alfaraez
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔴 قسمت 🔻۱.بایدهای با مردم 🌹امیرالمومنین (علیه السلام) در حکمت دهم نهج البلاغه می فرمایند: « با مردم آنگونه کنید که اگر مردید برشما اشک ریزند و اگر زنده ماندید با اشتیاق سوی شما آیند». ✅موضوع اصلی حکمت دهم، با مردم است. درباره الگوی معاشرت با مردم در نهج البلاغه مطالب بسیار زیاد است که بنده بخشی از آنها را تحت عنوان " نبایدهای معاشرت با مردم" انتخاب کرده ام که تقدیم میکنم. 🔹 معاشرت با مردم: 1⃣ اصل : 🌸حضرت در حکمت ۱۴۲ می فرمایند:« التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ.» ؛ با مردم نیمی از عقلانیت است. 🌸و در حکمت ۲۱۱ میفرمایند:« الْمَوَدَّةُ قَرَابَةٌ مُسْتَفَادَةٌ» با مردم نوعی خویشاوندی پر استفاده و مفید است. ✅به همین دلیل ما موظف شده ایم که حق این دوستی را رعایت کنیم. ❓اما حق این دوستی چیست؟ 🌹حضرت در حکمت ۱۳۴ نهج البلاغه درباره حقوق دوستی و دوستان اینگونه فرموده اند:« لَا يَكُونُ الصَّدِيقُ صَدِيقاً حَتَّى يَحْفَظَ أَخَاهُ فِي ثَلَاثٍ فِي نَكْبَتِهِ وَ غَيْبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ» دوست، دوست حقیقی نیست مگر آنکه برادرش را در سه جایگاه نگهبان باشد: 🔸در روزگار گرفتاری، 🔸در آن هنگام که حضور ندارد 🔸و پس از مرگ » ✅یکی از که ما باید مراقبت کنیم برای اینکه دوستی ما با مردم حفظ بشود، آنجایی است که ظن و گمانی بین ما و مردم ایجاد میشود. 💢مثلا در حکمت۲۴۸ حضرت می فرمایند:« مَنْ ظَنَّ بِكَ خَيْراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ.» اگر کسی به تو داشت، از تو انتظار خوبی داشت، کاری کن که این گمانش بشود. احساس نکند که در مورد شما اشتباه فکر کرده است». ✅از طرف دیگر حضرت در حکمت ۳۰۹ می فرمایند: جوری رفتار کنید که مومنین نسبت به شما سوء ظن پیدا نکنند. 💠می فرمایند: «اتَّقُوا ظُنُونَ الْمُؤْمِنِينَ.»از گمانهای مومنین بپرهیزید. چرا؟ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ الْحَقَّ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ چون خداوند حق را بر زبان مومنین قرار داده است.» 2⃣ رعایت و عرف مردم: اگر میخواهیم رابطه مان با مردم خوب حفظ بشود، خوب است که و عرف مردم را تا آنجایی که با منافات ندارد را حفظ بکنیم. 💢حضرت در حکمت ۴۰۱ میفرمایند:« مُقَارَبَةُ النَّاسِ فِي أَخْلَاقِهِمْ أَمْنٌ مِنْ غَوَائِلِهِمْ . ✅اینکه انسان در و آدابی که مردم دارند، با آنها همراهی و همنشینی بکند، این خودش به نوعی باعث میشود که انسان از حیله ها و دشمنی ها و کینه های مردم در امان باشد.» ✅به همین دلیل در حکمت ۳۵ میفرمایند:« مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ»کسی که در کاری که مردم خوششان نمی آید شتاب میکند، قَالُوا فِيهِ بِمَا لَا يَعْلَمُونَ. مردم در مورد‌ش حرفهایی میزنند که نسب به آن آگاهی ندارند. 🔻با این نگاه در حکمت ۱۲۳ می فرمایند: « طُوبَى لِمَنْ عَزَلَ عَنِ النَّاسِ شَرَّهُ »خوش به حال کسی که شرش را از مردم برکنار بدارد. یعنی با مردم جوری زندگی کنید که شری از شما به مردم نرسد. 🎙حجت الاسلام 📘🖌📘🖌📘🖌📘🖌📘🖌 @beha_togham_alfaraez
🌈 امروز سه‌شنبه 💐 ۴ خرداد ۱۴۰۰ 🎊 ۱۳ شوال ۱۴۴۲ 🌲 ۲۵ می ۲۰۲۱ 🌸کانال بها تقام الفرائض در پیام رسان های داخلی و ایرانی:(ایتا، بله، سروش و آیگپ)، به نشانی👇: Sapp.ir/beha_togham_alfaraez Igap.net/beha_togham_alfaraez Ble.ir/beha_togham_alfaraez Eitaa.com/beha_togham_alfaraez
🍃آیه ی روز 🍃 🔸سوره توبه، آیه ١٠٨: اَ تَقُمْ فِيهِ أَبَداً لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَي التَّقْوَي مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ ⚡️ ترجمه کوتاه : در آن (مسجد ضرار،) هرگز (براى نماز) نايست، همانا مسجدى كه از روز نخست بر اساس تقوا بنا شده، سزاوارتر است كه در آن نماز برپادارى. (زيرا) در آن مسجد، مردانى هستند كه دوست دارند خود را پاك سازند و خداوند پاكان را دوست مى دارد. 💥توضیح آیه : عبادت از سياست جدا نيست. حتّى با نماز نبايد باطلى را تقويت كرد. 🍁 ارزش مكان ها، بسته به افرادى است كه به آنجا رفت وآمد مى كنند، و هدفی است که بخاطر آن تأسیس شده. ارزش يك مسجد به نمازگزارانِ آن است، نه گنبد و گلدسته ى آن. @beha_togham_alfaraez
⚡نکند باز هم آقای اطلاع نداشتند: 🗓اواخر سال 99 جناب آقای ، جناب آقای جهانگیری معاون اول ایشان، جناب آقای ربیعی سخنگوی دولت و تنی چند از دیگر ذیربط دولت اعلام نمودند، تا دولت برنامه‌ای برای قیمت کالاها به خصوص کالاهای اساسی ندارند و این در حالی است که چندی پیش قیمت مرغ و برخی از کالاهای دیگر افزایش یافت و امروز هموطنان شاهد رشد حدود 70 درصدی بودند. 👈با توجه به توضیحات فوق و نظر به این‌که اقلامی مانند ، جزء اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین و گاهی تنها ماده غذایی ارزان قیمت قابل ابتیاع برای بسیاری از محرومین به شمار می‌رود، این سوال مطرح است که: ⁉ چرا دولت محترم در حالی که اخیراً چندین بار در مورد وضعیت محرومین جامعه ابراز نگرانی نموده است، به جای تأمین یا پرداخت یارانه به نانوایان، مبادرت به افزایش قیمت نان و تحمیل هزینه مضاعف به قشر ضعیف جامعه نموده است. ⁉آیا باز هم محترم اطلاع نداشتند که قرار است قیمت نان افزایش پیدا کند؟ ⁉آیا این درست بود که در آستانه به جای امید دادن به مردم برای گشایش امور و ارزان شدن قیمت کالاهای ضروری، به یکباره قیمت نان با مواجه شود؟ ⁉آیا قیمت نان در این مقطع، این شائبه را تقویت نمی‌کند که این تصمیم توسط کسانی اتخاذ شده که امیدی برای ندارند و با این‌گونه اقدامات می‌خواهند، انگیزه مشارکت گسترده مردم در را از آنها سلب نمایند؟ ✅البته قطعاً و بصیر ایران اسلامی تحت تأثیر این جوسازی‌ها و شایعات قرار نخواهند گرفت و با خود در انتخابات و انتخاب فرد اصلح، زمینه رفع مشکلات را تسهیل خواهند نمود، اما آیا بهتر نبود که دولت محترم، حداقل آخرین وعده های خود را نقض نمی‌کرد؟ 🥮🥪🥮🥪🥮🥪🥮🥪 @beha_togham_alfaraez
🌹امام خمینی(ره): 🌸امید است ملت مبارزمتعهد، با دقیق در سوابق اشخاص و گروه‌ها، آرای خود را به اشخاصی دهند که به امت معروف و موصوف باشند. ✅باید ملت شریف بدانند که از این امر مهم اسلامی، به اسلام و کشور است و موجب مسئولیت عظیم است. @beha_togham_alfaraez
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
💠 #ریزشهاو _رویشها ✅قسمت #دوم: 💢سطح #ريزش‌ها: ريزش‌ها را مي‌توان به سه سطح: 1- نخبگي 2- توده 3- ج
🔰 💢قسمت 👈ريزش و : ❌به صورت کلي مي‌توان دو نوع ريزش را در انقلاب اسلامي برشمرد. 🔻 اول خود افراد که در بستر تاريخي اتفاق مي‌افتد و بعضاً نيروهاي اصلي انقلاب براي آنان افسوس مي‌خورند يا خود را در آن ريزش سهيم مي‌دانند. 🔻اما نوع دوم و برخورد است که حکومت مجبور شده است براي اصلاح وضع موجود خود را از غلاف خارج کند. ❌پالايش‌هاي محقق شده در انقلاب اسلامي را مي‌توان در قالب پنج جريان برشمرد: 🔹1- و اعضاي دولت موقت انقلاب که با فتح لانه جاسوسي کنار رفتند و بعداً اسناد همکاري‌شان با امريکا از لانه جاسوسي به دست آمد و حضرت امام تا آخر عمر از اين موضوع برآشفته بود و اين ريزش را لازم مي‌دانست و اصرار داشت که حق بازگشت ندارند و با صراحت مي‌فرمود: «تا من هستم نخواهيم گذاشت انقلاب به دست بيفتد.» 🔹2- و بني‌صدر: اين جماعت نيز به التقاطي از توحيد و قائل بودند که با انديشه ناب اسلام فاصله داشت. خطر اسلام باعث شد نيروهاي انقلاب با آنها مرزبندي نمايند و نهايتاً در خرداد 1360 با اعلام مسلحانه عليه نظام با بني‌صدر همسو شدند و به پيوستند. 🔹3- و گروه سومي بودندکه با تدبير و جراحي امام از انقلاب و آن فاصله گرفتند. عمق فاجعه در اين جريان به صورتي بود که امام براي خود آرزوي کردند و دنياي اسلام را پر از خيانت علماي اسلام به آن دانستند و به عزل قائم مقام خويش همت گماردند. 🔹4- جريان و آيت‌الله نمونه ديگري بود که خود را همتراز امام مي‌ديدند و با ترکيب مسائل اعتقادي- قومي در صدر با انقلاب درقم وآذربايجان بودند که با هوشياري مردم خنثي شد. 🔹5- بعد از خرداد 1376 نيز نقطه عطفي در تاريخ انقلاب است. سکولارها، جمهوريخواهان سکولار و غرب‌گراها در سال‌هاي موسوم به اصلاحات به ريزش رسيدند و بعد از خرداد 1388 جلاي وطن کردند و در غرب و رسانه‌هاي فارسي‌زبان آن مستقر شدند و عليه انقلابي که تا ديروز خود را از آن مي‌دانستند به تبليغ و تخريب مي‌پردازند. 👈سروش، سازگارا، حقيقت‌جو، اکبر گنجي، مزروعي، اشکوري، محسن کديور، علي افشاري، حسين باستاني، مخملباف و... جزو اين دسته‌اند. ادامه دارد....... 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @beha_togham_alfaraez
🔰چند نکته‌ی 🔻۱. در روزهای آتی، بیشتر از قبل به حمایت و تبیین نیاز دارد. انتقاد به عملکرد این شورا ایرادی ندارد، اما زیر سوال بردن قانونیت و مشروعیت این شورا نابخشودنی است. تنها مرجع قانونی و شرعیِ ردّ یا تایید صلاحیت نامزدها، همین شوراست. 🔻۲. نگاه به مساله‌ی انتخابات داشته باشیم. اولویت اول، حضور حداکثریِ آگاهانه است. رای مردم، پشتوانه‌ی نظام است. 🔻۳. نگاه به نامزدها داشته باشیم. یعنی در انتخابات پیش رو، در جبهه‌ی انقلاب، ما با جمعی از نیروی‌های ارزشی، انقلابی و توانمند مواجه هستیم. نباید میان نامزدهای جبهه‌ی انقلاب اختلافِ تفرقه‌زا بوجود آید. نه نامزدهای این جبهه حق دارند اختلاف ایجاد کنند و نه طرفدارانشان. 🔻۴. را بر اساس معیارهای رهبر انقلاب تشخیص دهیم و معرفی کنیم و تبلیغ، اما معرفی اصلح همراه با تخریب نباشد. @beha_togham_alfaraez
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح #حکمت10 🔴 قسمت #اول 🔻۱.بایدهای #معاشرت با مردم 🌹امیرالمومنین (علی
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت 🔻 🔻 نکته آخری که درباره رعایت آداب و عرف مردم در نهج البلاغه داریم، حکمت ۶۲ است. میفرمایند:« إِذَا حُيِّيتَ بِتَحِيَّةٍ فَحَيِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا وَ إِذَا أُسْدِيَتْ إِلَيْكَ يَدٌ فَكَافِئْهَا بِمَا يُرْبِي عَلَيْهَا وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِكَ لِلْبَادِئِ» وقتی تو را ستودند بهتر از آن ،آنان را ستایش کن. و اگر به تو احسان کردند، بیشتر از آن به آنان ببخش و به هر حال پاداش بیشتر از آن آغاز کننده است. 3⃣ : سر فصل سوم از بایدهای معاشرت با مردم تواضع است. مولا علی(علیه‌السلام) در حکمت ۲۲۴ نهج البلاغه میفرمایند: «وَ بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ به برکت تواضع نعمت ها تمام و کمال می شوند». 4⃣ : مطلب چهارم انصاف است. با مردم انصاف دادن. در همین حکمت ۲۲۴ میفرمایند:« بِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ الْمُوَاصِلُونَ با انصاف به خرج دادن دوستان انسان فراوان می شوند». البته در مورد معنای انصاف حضرت در حکمت ۲۳۱ فرموده اند:« الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ عدل خودش نوعی انصاف است». 5⃣ تحمل و اشکالات و اشتباهات مردم: 💢مطلب پنجمی که در نهج البلاغه پیرامون بایدهای معاشرت با مردم هست، مطلب تحمل سختیها، ناملایمات، اشکالات و اشتباهات مردم است در این معاشرت ها. که تحت عناوینی مثل صبر، حلم، تحمل و سعه صدر در نهج البلاغه جمع شده است که به بخشی از آنها اشاره میکنیم: 💢 5.1 : در حکمت ۱۷۶ میخوانیم:« آلَةُ الرِّيَاسَةِ سَعَةُ الصَّدْرِ .ابزار ریاست سعه صدر داشتن است». ارتباط این مبحث به موضوع ما این است که انسان وقتی میخواهد در جامعه با همه معاشرت خوب داشته باشد، در واقع در مقابل افکار مختلف، سلائق مختلف، فرهنگها، سطح مطالعات و سطح فهم های مختلف قرار می گیرد و قطعا اذیت میشود ؛اگر سعه صدر داشته باشد، مانند یک رئیسی است که ناچار است در یک اداره ای، وزارت خانه ای با صدها کارمند و هزاران مراجعه کننده با افکار و سلائق مختلف ارتباط داشته باشد، پس باید خیلی سینه گشاده ای داشته باشد. 💢 5.2 : حضرت در حکمت ۲۱۳ نهج البلاغه شریف می فرمایند: «أَغْضِ عَلَى الْقَذَى وَ الْأَلَمِ تَرْضَ أَبَداً» چشمت را بر بدیها و درد و رنج ها ببند تا ابد راضی زندگی کن. حلم داشته باش. 🔹 فوائد حلم: یکی از فوائد حلم در مقابل جاهل است. وقتی انسان در مقابل رفتار جاهل حلم داشته باشد، اتفاق جالبی که می افتد؛ ۱. اول اینکه مردم در مقابل جاهل طرفدارش می شوند. ۲. دوم اینکه خودبه خود با حلم و بردباری د مقابل جاهل، دهان جاهل را میبندد. 🔻در حکمت ۲۱۱ میخوانیم:« الْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِيهِ حلم دهان بند انسان سفیه و جاهل است». 🔻در حکمت ۲۰۶ هم اینگونه می خوانیم: « أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِلِ . نخستین پاداش بردبار از بردباریش این است که مردم در برابر نادان، پشتیبان او خواهند بود». گاهی وقتها ما به راحتی نمیتوانیم حلم به خرج بدهیم. یعنی در این کار مشکل داریم. چه کنیم؟ 🔻حضرت در حکمت ۲۰۷ راهش را یاد داده است. فرمود:« إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ . اگر بردبار نیستی خودت را بردبار نشان بده. زیرا اندک است کسی که خودش را همانند مردمی کند ولی از جمله آنها به حساب نیاید». خلاصه حلم باید خیلی جدی گرفته بشود. اینقدر مهم است که حضرت در حکمت ۴۱۸ می فرمایند:« الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ » حلم به اندازه یک عشیره و طایفه انسان را پشتیبانی میکند. 🔻 یا در حکمت ۴۲۴ می فرمایند:« الْحِلْمُ غِطَاءٌ سَاتِرٌ» حلم یک پرده بسیار ضخیمی است که جلوی عیب های انسان را می پوشاند. 🔻اینکه انسان چگونه میتواند به حلم هم برسد در حکمت ۴۶۰ اینگونه میفرماید:« الْحِلْمُ وَ الْأَنَاةُ تَوْأَمَانِ يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ الْهِمَّةِ » حلم و بردباری و صبر کردن و عجله نکردن، توأم باهم هستند - از کجا به دست می آیند؟- يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ الْهِمَّةِ همت بلند داشتن نتیجه اش میشود حلم و بردباری. بنابراین اگر انسان چشمهایش را به افقهای دوردست زندگی خیره شود ، مشکلات پیش پا افتاده او را از پای درنمی آورد و حلیم میشود. 🎙حجت الاسلام 📘🖌📘🖌📘🖌📘🖌📘🖌 @beha_togham_alfaraez
🌈 امروز چهارشنبه 💐 ۵ خرداد ۱۴۰۰ 🎊 ۱۴ شوال ۱۴۴۲ 🌲 ۲۶ می ۲۰۲۱ 🌸کانال بها تقام الفرائض در پیام رسان های داخلی و ایرانی:(ایتا، بله، سروش و آیگپ)، به نشانی👇: Sapp.ir/beha_togham_alfaraez Igap.net/beha_togham_alfaraez Ble.ir/beha_togham_alfaraez Eitaa.com/beha_togham_alfaraez
🍃آیه ی روز 🍃 🔸سوره توبه، آیه ١٠٩: أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَي تَقْوَي مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَيَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ⚡️ ترجمه کوتاه : آيا كسى كه بنيان (كار) خود را بر پايه ى تقوا و رضاى الهى قرار داده بهتر است، يا كسى كه بنياد (كار) خويش را بر لبه ى پرتگاهى سست و فروريختنى نهاده كه او را در آتشِ دوزخ مى اندازد؟ خداوند گروه ستمگر را هدايت نمى كند. 💥توضیح آیه : ارزش كارها به نيّت آنان است، نه ظاهر اعمال. مسجد قبا براى خدا ساخته شد و مسجد ضرار با انگيزه ى تفرقه افكنى! ❌ گاهى مسجد، بانيان خود را به قعر دوزخ مى افكند. 🚫سوء استفاده از مراكز مذهبى و باورهاى دينى مردم، ظلم است. @beha_togham_alfaraez