🌷#شهید_محمدعلی_رجایی
✍در زمان ریاست جمهوری شهید رجایی، مراسم بزرگی در میدان امام حسین(علیه السلام) تهران برگزار شد.
سخنران مراسم، آن شهید بزرگوار بود. بنده هم به عنوان یک علاقهمند در آن مراسم حضور داشتم. دقیقاً به خاطر ندارم که ایشان سخنرانی را آغاز کرده بود یا وقتی که ایشان رسید به جایگاه وقت اذان بود، اعلام کردند وقت اذان است من اینجا نمازم را میخوانم و بعد از نماز سخنرانی میکنم ، همانجا در جایگاه ایستادند و نماز گزاردند بعد از نماز مشغول سخنرانی شدند.
راوی سرلشکروفیروزآبادی
#با_شهدا
#شهید_محمدعلی_رجایی
#رسم_زندگی
#خاطره
#نماز
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357
به رنگ بندگی
بسم الله الرحمن الرحیم پیشگفتار آشنایی آقای علی شیرازی با حاج قاسم سلیمانی به اوائل سال ۱۳۶۱ می
همان روزها عملیات فتح المبین شروع شد.
علی که از اول مشتاق حضور در جبههی جنوب بود، این بار به تهران رفت و از سپاه منطقهی ده تهران، برای رزم به پادگان گلف اهواز اعزام شد.
در آنجا توسط دوستان و آشناهایی که در تیپ ثارالله داشت، به جمع رزمنده های گردان شهید با هنر این تیپ پیوست. مقر تیپ ثارالله ، اردوگاهی در حمیدیه اهواز بود.
در آمادگی های عملیات بیت المقدس ، یک روز فرمانده تیپ، قاسم سلیمانی، در اردوگاه حمیدیه برای نیروهایش سخنرانی کرد.
علی شیرازی، آوازهی قاسم سیمانی در جبهه را در کرمان شنیده بود؛ اما آن روز او را برای اولین بار می دید و حرفهایش را می شنید.
خودش می گوید : " از همان روز عشقش به دلم نشست."
عملیات آزادسازی خرمشهر اجرا شد.
علی شیرازی در آن عملیات، روحانی گردان شهید با هنر به فرماندهی علی اکبر خوشی بود.
علی چند عملیات دیگر را هم پشت سر گذاشت. تیپ ثارالله به لشکر ارتقا یافت و پای او کم کم از گردان به تیپ باز شد.
علی هر چه جلوتر می رفت، دلدادگی اش به حاج قاسم بیشتر و به او نزدیکتر می شد؛
اگر پیش از آن شنوندهی سخنرانی اش بود، حالا گاهی دو نفری همدیگر را می دیدند و با هم صحبت می کردند.
اشتیاق علی اما بیش از این ها بود. او دوست داشت به حاج قاسم وصل شود. اسباب این وصل، یکم فروردین ۱۳۶۵ فراهم شد.
حاج قاسم مسؤولیت تبلیغات لشکر را به او پیشنهاد کرد. (۱)
ادامه دارد ...
_____________
۱. آقای علی شیرازی در این باره می گوید : نزدیک اسفند بود، رادیو را روشن کردم، مارش می زد. دلم هوای جبهه کرد. وقتی مارش پخش می شد، انگار بال در می آوردم. دوست داشتم کار و درس و بحث را ول کنم و به جبهه بروم.
روزهای عید رفسنجان بودم. پنجم یا ششم فروردین ۱۳۶۵ همراه پدرم به رسم عید دیدنی بزرگان، به منزل حاج شیخ محمد هاشمیان رفته بودیم. حاج قاسم سلیمانی و حاج آقای سعادت هم آنجا بودند.
امام همان روزها سخنرانی کرده و فرموده بودند : هرکسی می تواند، باید به جبهه برود.
دنبال بهانه می گشتم؛ که خدا بهانه را درست کرد!
آقای سلیمانی و آقای سعادت پیشنهاد کردند برای مسؤولیت تبلیغات لشکر به جبهه بروم. از خدا خواسته بلافاصله قبول کردم. (نبرد ناتمام، خاطرات علی شیرازی، نوشتهی سعید علامیان، انتشارات خط مقدم، ۱۴۰۰)
📚حاج قاسمی که من می شناسم، علی شیرازی، ص ۸ و ۹.
#با_شهدا
#سردار_سلیمانی
#حاج_قاسمی_که_من_می_شناسم
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357
⚘﷽⚘
⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘
و تاریخ دوباره رقم مےخورد
تو مےآیے و مثل جدت امیرالمؤمنین(علیه السلام ) پرچم مهربانیت در آسمان مےدرخشد.
مےآیے و بزرگترین وعدهے خداوند عملے مےشود.
مےآیے و همه با شما پیمان مےبندند تا در راهتان گام بردارند و جز حرفهایتان را به گوشهاےشان هدیه ندهند.
آن روز،نه عهدے مےشکند و نه ظالمے فکر سقیفه مےافتد.
آن روز ، بهترین روز خداست.
من ، آن روز را از خدا مےخواهم.
.
در افق آرزوهایم
تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم...
#با_امام_زمان
#جمعه_های_انتظار
#دلنوشته_مهدوی
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357
به رنگ بندگی
🔅 طلوع آفتاب ماجرای ولادت حضرت را به روایت حکیمه خاتون خواهر بزرگوار حضرت هادی علیه السلام، بانوی ب
ناگهان نرجس خاتون به خود می پیچد، حکیمه بی تاب جلو می رود و از حال او جویا می شود، آن بانوی بزرگوار نیز حالت خود را همچون حالت بانوان باردار وصف می کند،
وباز راهنمایی امام که :
عمه جان! آیةالکرسی و سوره قدر بخوان.
حکیمه خاتون می گوید : من به خواندن این آیات مشغول شدم، وطفل بزرگوار نرجس خاتون نیز در شکم مادر همین آیات را باز می خواند.
ناگهان چراغ خاموش شد و آنگاه تمامی اطاق را فرا گرفت و خورشید آسمان امامت از افق لطف ربوبی طلوع کرد؛
بقیة الله الاعظم علیه السلام متولد شد و بلافاصله سر بر سجده نهاد و شهادتین را بر زبان راند و یکایک ائمه پیشین علیهم السلام را نام برد، و آنگاه به ساحت ربوبی عرضه داشت که :
" اللهم انجز لي ما وعدتني "
بارالها آن وعده ای که به من داده ای، منجز فرما!
به روایت حکیمه خاتون به قلم قدرت بر بازوی راست حضرت با خطی زیبا و آشکار نوشته بود :
"جاءَ الحقُّ و زَهَقَ الباطلَ إنّ الباطلَ کانَ زَهوقاً " (۱)
حق آشکار شد و باطل رخت بربست، به راستی که باطل زائل شدنی است.
این آیه شریفه، متن مُهر خاتمیّت ولایت است که بر بازوی ولی مطلق الهی نقش بسته است.
حکیمه متعجب از پاکی این فرزند و آلوده نبودن او به آلودگی های زمان ولادت، او را در میان پارچه ای می نهد و به محضر پدر بزرگوار می برد.
حضرت حجت علیه السلام در محضر پدر به ایشان سلام می گوید، پدر نیز زبان مبارک را در دهان فرزند می نهند و او را امر می کنند که بخوان و فرزند به خواندن قرآن می آغازد. (۲)
ادامه دارد ...
___________________
۱. الاسراء، ۸۱.
۲. بنگرید : بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۹، الخرائج، ج ۱، ص ۴۵۵، الغیبة، شیخ طوسی، ص ۲۳۹.
📚 آب حیات، آیةالله ناصری، ص ۴۱ و ۴۲.
#با_امام_زمان
#آب_حیات
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357
🌱آدم چشید غمزۀ تو, شد اَبوالبشر
عالَم هم از کرشمۀ تو یافت این وجود...
🌱مجموعِ انبیا به شما امتحان شدند
وَرنه بدونِ اذن تو پیغمبری نبود...
#من_محمد_را_دوست_دارم
#نحنفداکیارسولالله
#با_اهلبیت
#پیامبر
#شعر
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357
به رنگ بندگی
⚜ ۲_حس شکرگزاری. فکر کنید شما را به یک میهمانی آبرومندانه دعوت کرده اند و همه گونه وسائل پذیرایی بر
⚜۳_ پیوند سود و زیان ما با این مسأله.
فکر کنید در مسیر مسافرت خود به چهار راهی می رسید که در آنجا غوغایی بر پاست، همه می گویند : در این چهار راه توقف نکنید، که خطرهای بزرگی دارد،
ولی هر دسته ای ما را به سویی دعوت می کند، یکی می گوید : بهترین راه این است که از سمت شرق بروید، دیگری سمت غرب را مطمئن ترین راه می شمارد.
سومين دسته ما را به راهى كه ميان اين دو وجود دارد، دعوت مىكنند، و مىگويند : تنها راه نجات از خطر و رسيدن به سرمنزل نجات و جايگاه امن و امان كه داراى همه گونه وسيله سعادت است، اين راه است.
آيا ما به خود اجازه مىدهيم كه بدون مطالعه، يك راه را انتخاب كنيم؟ و يا عقل ما مىپذيرد كه در همانجا متوقف شويم و هيچ راهى را انتخاب نكنيم؟ مسلماً نه.
بلكه عقل و خرد، به ما مىگويد : هر چه زودتر شروع به بررسى و مطالعه كنيم و سخنان هر يك از اين گروهها را به دقّت بشنويم و در هر كدام نشانه درستى و صداقت و دلائل قانع كننده بود بپذيريم، و با اطمينان خاطر آن راه را انتخاب كرده، پيش برويم.
در زندگى اين دنيا نيز ما چنين حالى را داريم، مذهبها و مكتبهاى مختلف هر كدام ما را به سوى خود دعوت مىكند، ولى از آنجا كه سرنوشت ما، خوشبختى و بدبختى ما، پيشرفت و عقبافتادگى ما، به بررسى و انتخاب بهترين راه بستگى دارد، خود را ناگزير مىبينيم كه در اين باره فكر كنيم، راهى كه موجب پيشرفت و تكامل ما است، انتخاب كنيم و از آنچه ما را به پرتگاه بدبختى و فساد و سيه روزى مىكشاند پرهيز نماييم.
اين نيز دليل ديگرى است، كه ما را به مطالعه درباره آفريننده جهان هستى دعوت مىكند.
قرآن مجيد مىگويد:
«فَبَشِّرْ عبادِ. الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ القَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أحْسَنَه»؛
«به بندگان من بشارت ده، آنها كه سخنان گوناگون را مىشنوند؛ و بهترين را انتخاب مىكنند». (۱)
__________________
۱. سوره زمر، آيه ۱۷ و ۱۸.
📚 پنجاه درس اصول عقايد براى جوانان، آیة الله مكارم شيرازى، ص ۱۵ و ۱۶
#با_خدا
#پنجاه_درس_اصول_عقائد_برای_جوانان
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357
به رنگ بندگی
عمل به احتیاط عمل به احتیاط بدین معناست که مکلف طوری عمل کند که یقین داشته باشد به وظیفهی خود عمل ک
درس ۲
اجتهاد و تقلید (۱)
قال علی علیه السلام : «یا کمیل، ما من حرکة إلا و أنت محتاج فیها إلی معرفة» (۱)
امیر مؤمنان علی علیه السلام به کمیل بن زیاد فرمود :
«ای کمیل، هیچ حرکتی نیست[یعنی هر عملی که انجام می دهی] مگر این که نیاز به آگاهی داری».
دینداری بدون دین شناسی میسر نیست.
شناخت دین ممکن است بهصورت تفصیلی و استدلالی باشد که در اصطلاح، دینشناسی اجتهادی یا اجتهاد گفته میشود و گاهی تقلیدی و غیر استدلالی است.
این دو شیوه شناخت، اختصاص به مسائل دینی یا احکام اسلامی ندارد، بلکه در تمام رشتههای علمی اینگونه است که : عدهای متخصص و صاحبنظرند و دیگران در آن علم، مقلّد و پیرو صاحبنظران و اندیشمندان هستند.
لذا میتوان راههای شناخت دین را در دو طریق اجتهاد و تقلید خلاصه کرد.
مقدمات اجتهاد
علومی که به عنوان مقدمات اجتهاد و پیش نیاز استنباط احکام شرعی باید فرا گرفت، عبارتند از :
۱. علوم عربی مشتمل بر :
● صرف : علم به تغییر کلمات جهت به دست آمدن معانی مختلف؛
● نحو : علم به ترکیب کلمه و ساختار جمله؛
● معانی، بیان، بدیع : علم زیبا سازی نوشتار و گفتار و شناخت معانی کلمات.
۲. منطق : علم درست اندیشیدن و استدلال کردن.
۳. اصول فقه : شناخت شیوه استنباط احکام.
۴. رجال : آشنایی با شخصیت های حدیث ( اسناد روایات )
۵. درایه : شناخت معانی و مفاهیم احادیث و رست آن از نادرست.
۶. تفسیر و علوم قرآنی : شناخت دانش های مرتبط بل قرآن و فهم دقیق آیات فقهی قرآن.
ادامه دارد ...
______________________
۱. تحف العقول، ص ۱۷۱.
📚 درسنامه فقه، حجة الاسلام فلاح زاده، ص ۴۸ و ۴۹.
#احکام
#درسنامه_فقه
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357
📸 تصویری از شهید حسن صیاد خدایاری بعد از ترور در خیابان مجاهدین اسلام تهران
🔴اطلاعیه سپاه درباره شهادت مدافع حرم «صیادخدایی»
🔹روز گذشته روابط عمومی کل سپاه اعلام کرد:
عصر امروز (یکشنبه ۱۴۰۱/۳/۱) در یکی از کوچه های منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران ، مدافع حرم «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی» هدف جنایت تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت.
🔹این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت مدافع سرافراز حرم «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی» به خانواده معظم وی تاکید کرده است: اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربین پیشبینی و در حال انجام است.
#اخبار
#با_شهدا
#شهید_صیاد_خدایی
#شهید_حسن_صیاد_خدایاری
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357
به رنگ بندگی
همچنین در دیدگاه سلوکی آیةاللهالعظمی مظاهری مدظلهالعالی -که برگرفته از مکتب عرفانی اصیل و بالنده ا
فصل اول : سلوک معنوی در پرتو نور قرآن و عترت علیهم السلام
از نظر قرآن کریم، انسان در حرکت به سوی پروردگار هستی است و منتهای این سیر که در مسیری پر رنج و پر مشقت واقع شده است، خداوند متعال می باشد :
«یا أیُّها الإنسانُ إنّک کادِحٌ إلیٰ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیهِ» (۱)
آیات دیگری نیز به همین مضمون در قرآن کریم وجود دارد که بازگشت انسان را به سوی خداوند بر می شمرد و انتهای مسیر حرکت او را مقام عنداللّهی می داند. (۲)
بنده ای که قدم در راه نهد و با عزمی جزم مسیر تقرّب به درگاه الهی را بپیماید، به مقامی می رسد که خدای سبحان او را به نزد خودش دعوت می کند و او را در بهشت موعود که با بهشت معمولی تفاوت دارد، و مخصوص خود خداوند است، منزل می دهد.
«یا أیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعي إلیٰ رَبِّکِ راضیةً مَرضیَّةً فادْخُلي في عِبادي و ادْخُلي جَنَّتي.» (۳)
رسیدن به این مرتبه عظیم و دست یافتن به این مقصد رفیع، پس از پیمودن راهی طولانی در مسیری پر مشقت برای آدمی میسّر می گردد.
راهی که انسان باید بپیماید ، از مو باریکتر، از شمشیر برّنده تر و از آتش سوزنده تر است، ولی اگر کسی عزم خود را جزم کند و گامی به سوی پروردگار متعال بردارد، لطف و عنایت خداوند منّان، را در همه مراحل مسیر پر فراز و نشیبی که می پیماید، مشاهده خواهد کرد و حق تعالی را همواره پشتیبان و حامی خود خواهد یافت.
« ولولا فَضْلُ اللهِ علیکم و رحمتُه ما زَکیٰ مِنکم مِن أحدٍ أبداً » (۴)
اگر این توفیق از طرف خداوند برای انسانی که زمینه آن را ایجاد کرده است، رفیق راه شد، موانع از سر راه او برداشته می شود و در یک زمان بسیار کوتاه با پیروز شدن در یک امتحان الهی و یا جذب نظر ولائی، راه طولانی سیر و سلوک را پیموده و به مقصد خواهد رسید.
خوشا به حال این گونه افراد که در طول تاریخ بسیار بوده اند.
ادامه دارد ...
________________________
۱. الإنشقاق/۶.
۲. از جمله : البقره/۱۵۶ : «إنّا ِللهِ و إنّا إلیهِ راجِعونَ»، النجم/۴۹ : «و أنّ إلیٰ ربّک المُنتهیٰ» و ... .
۳. الفجر/۲۷_۳۰.
۴. النور/۲۱.
📚 سیر و سلوک (شرح منازل هفتگانه/ مقدمه)، آیة الله مظاهری، ص ۱۳ و ۱۴.
#با_خود
#سیر_و_سلوک
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357
🔆🔆 توهین و تحقیر و ایذاء ۲
ای عزیز! اگر بویی از معرفت الهی به مشام جانت رسیده و کام دلت به محبت حضرت دوست _جل جلاله_ شیرین شده باشد، هرگز به همسرت که از مظاهر جمال و جلال محبوب حقیقت _جل جلاله_ میباشد، بهنظر تحقیر آمیز نگاه نخواهی کرد.
اقتضای عبودیت و طیّ طریق توحید آن است که سالک به همه موجودات که جلوات و ظهورات حضرت اویند، خوشبین بوده و بهنظر تکریم و احترام نگاه کند.
و بر اساس همین بینش و نگرش توحیدی است که عارف به حق پیوسته، حضرت امام خمینی _قدس سره_ با اینکه به همه چیز و همه کس به دیده احترام برخورد میکرد و بدون حجت شرعی به احدی جسارت و اهانت نمیکرد، در یکی از روزها در درس خارجشان فرمودند
: «من تصمیم دارم به هیچ موجودی از موجودات خدای متعال جسارت نکنم». (۱)
و اگر تو چنین نبودهای و نیستی، معلوم میشود که از معارف الهی، حظّ و بهرهای نبرده ای و سخن از سلوک الیالله و طی طریق قرب الهی، لافی بیش نبوده است.
ای عزیز!
سالک باید مراقب باشد تا لحن گفتار و اشارات و کنایات رفتارش به گونهای نباشد که از آن بوی اهانت و جسارت و تحقیر و نامهربانی و استهزاء و تمسخر به مشام همسرش برسد، بلکه باید همواره از گفتار و رفتارش نسیم و رایحه محبت و ادب و احترام و تکریم برخیزد؛
پس بکوش تا همسرت دل شکسته و دل آزرده نگردد که ترمیم دل شکسته به سادگی ممکن نمیباشد.
ادامه دارد ...
________________
۱. صحیفه دل، ص۱۳٩.
📚سلوک با همسر، ص ۱۱٨
#با_خانواده
#با_همسر
#با_کتاب
#سلوک_با_همسر
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357