⚘﷽⚘
⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘
و تاریخ دوباره رقم مےخورد
تو مےآیے و مثل جدت امیرالمؤمنین(علیه السلام ) پرچم مهربانیت در آسمان مےدرخشد.
مےآیے و بزرگترین وعدهے خداوند عملے مےشود.
مےآیے و همه با شما پیمان مےبندند تا در راهتان گام بردارند و جز حرفهایتان را به گوشهاےشان هدیه ندهند.
آن روز،نه عهدے مےشکند و نه ظالمے فکر سقیفه مےافتد.
آن روز ، بهترین روز خداست.
من ، آن روز را از خدا مےخواهم.
.
در افق آرزوهایم
تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم...
#با_امام_زمان
#جمعه_های_انتظار
#دلنوشته_مهدوی
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357
به رنگ بندگی
🔅 طلوع آفتاب ماجرای ولادت حضرت را به روایت حکیمه خاتون خواهر بزرگوار حضرت هادی علیه السلام، بانوی ب
ناگهان نرجس خاتون به خود می پیچد، حکیمه بی تاب جلو می رود و از حال او جویا می شود، آن بانوی بزرگوار نیز حالت خود را همچون حالت بانوان باردار وصف می کند،
وباز راهنمایی امام که :
عمه جان! آیةالکرسی و سوره قدر بخوان.
حکیمه خاتون می گوید : من به خواندن این آیات مشغول شدم، وطفل بزرگوار نرجس خاتون نیز در شکم مادر همین آیات را باز می خواند.
ناگهان چراغ خاموش شد و آنگاه تمامی اطاق را فرا گرفت و خورشید آسمان امامت از افق لطف ربوبی طلوع کرد؛
بقیة الله الاعظم علیه السلام متولد شد و بلافاصله سر بر سجده نهاد و شهادتین را بر زبان راند و یکایک ائمه پیشین علیهم السلام را نام برد، و آنگاه به ساحت ربوبی عرضه داشت که :
" اللهم انجز لي ما وعدتني "
بارالها آن وعده ای که به من داده ای، منجز فرما!
به روایت حکیمه خاتون به قلم قدرت بر بازوی راست حضرت با خطی زیبا و آشکار نوشته بود :
"جاءَ الحقُّ و زَهَقَ الباطلَ إنّ الباطلَ کانَ زَهوقاً " (۱)
حق آشکار شد و باطل رخت بربست، به راستی که باطل زائل شدنی است.
این آیه شریفه، متن مُهر خاتمیّت ولایت است که بر بازوی ولی مطلق الهی نقش بسته است.
حکیمه متعجب از پاکی این فرزند و آلوده نبودن او به آلودگی های زمان ولادت، او را در میان پارچه ای می نهد و به محضر پدر بزرگوار می برد.
حضرت حجت علیه السلام در محضر پدر به ایشان سلام می گوید، پدر نیز زبان مبارک را در دهان فرزند می نهند و او را امر می کنند که بخوان و فرزند به خواندن قرآن می آغازد. (۲)
ادامه دارد ...
___________________
۱. الاسراء، ۸۱.
۲. بنگرید : بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۹، الخرائج، ج ۱، ص ۴۵۵، الغیبة، شیخ طوسی، ص ۲۳۹.
📚 آب حیات، آیةالله ناصری، ص ۴۱ و ۴۲.
#با_امام_زمان
#آب_حیات
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357
🌱آدم چشید غمزۀ تو, شد اَبوالبشر
عالَم هم از کرشمۀ تو یافت این وجود...
🌱مجموعِ انبیا به شما امتحان شدند
وَرنه بدونِ اذن تو پیغمبری نبود...
#من_محمد_را_دوست_دارم
#نحنفداکیارسولالله
#با_اهلبیت
#پیامبر
#شعر
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357
به رنگ بندگی
⚜ ۲_حس شکرگزاری. فکر کنید شما را به یک میهمانی آبرومندانه دعوت کرده اند و همه گونه وسائل پذیرایی بر
⚜۳_ پیوند سود و زیان ما با این مسأله.
فکر کنید در مسیر مسافرت خود به چهار راهی می رسید که در آنجا غوغایی بر پاست، همه می گویند : در این چهار راه توقف نکنید، که خطرهای بزرگی دارد،
ولی هر دسته ای ما را به سویی دعوت می کند، یکی می گوید : بهترین راه این است که از سمت شرق بروید، دیگری سمت غرب را مطمئن ترین راه می شمارد.
سومين دسته ما را به راهى كه ميان اين دو وجود دارد، دعوت مىكنند، و مىگويند : تنها راه نجات از خطر و رسيدن به سرمنزل نجات و جايگاه امن و امان كه داراى همه گونه وسيله سعادت است، اين راه است.
آيا ما به خود اجازه مىدهيم كه بدون مطالعه، يك راه را انتخاب كنيم؟ و يا عقل ما مىپذيرد كه در همانجا متوقف شويم و هيچ راهى را انتخاب نكنيم؟ مسلماً نه.
بلكه عقل و خرد، به ما مىگويد : هر چه زودتر شروع به بررسى و مطالعه كنيم و سخنان هر يك از اين گروهها را به دقّت بشنويم و در هر كدام نشانه درستى و صداقت و دلائل قانع كننده بود بپذيريم، و با اطمينان خاطر آن راه را انتخاب كرده، پيش برويم.
در زندگى اين دنيا نيز ما چنين حالى را داريم، مذهبها و مكتبهاى مختلف هر كدام ما را به سوى خود دعوت مىكند، ولى از آنجا كه سرنوشت ما، خوشبختى و بدبختى ما، پيشرفت و عقبافتادگى ما، به بررسى و انتخاب بهترين راه بستگى دارد، خود را ناگزير مىبينيم كه در اين باره فكر كنيم، راهى كه موجب پيشرفت و تكامل ما است، انتخاب كنيم و از آنچه ما را به پرتگاه بدبختى و فساد و سيه روزى مىكشاند پرهيز نماييم.
اين نيز دليل ديگرى است، كه ما را به مطالعه درباره آفريننده جهان هستى دعوت مىكند.
قرآن مجيد مىگويد:
«فَبَشِّرْ عبادِ. الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ القَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أحْسَنَه»؛
«به بندگان من بشارت ده، آنها كه سخنان گوناگون را مىشنوند؛ و بهترين را انتخاب مىكنند». (۱)
__________________
۱. سوره زمر، آيه ۱۷ و ۱۸.
📚 پنجاه درس اصول عقايد براى جوانان، آیة الله مكارم شيرازى، ص ۱۵ و ۱۶
#با_خدا
#پنجاه_درس_اصول_عقائد_برای_جوانان
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357
به رنگ بندگی
عمل به احتیاط عمل به احتیاط بدین معناست که مکلف طوری عمل کند که یقین داشته باشد به وظیفهی خود عمل ک
درس ۲
اجتهاد و تقلید (۱)
قال علی علیه السلام : «یا کمیل، ما من حرکة إلا و أنت محتاج فیها إلی معرفة» (۱)
امیر مؤمنان علی علیه السلام به کمیل بن زیاد فرمود :
«ای کمیل، هیچ حرکتی نیست[یعنی هر عملی که انجام می دهی] مگر این که نیاز به آگاهی داری».
دینداری بدون دین شناسی میسر نیست.
شناخت دین ممکن است بهصورت تفصیلی و استدلالی باشد که در اصطلاح، دینشناسی اجتهادی یا اجتهاد گفته میشود و گاهی تقلیدی و غیر استدلالی است.
این دو شیوه شناخت، اختصاص به مسائل دینی یا احکام اسلامی ندارد، بلکه در تمام رشتههای علمی اینگونه است که : عدهای متخصص و صاحبنظرند و دیگران در آن علم، مقلّد و پیرو صاحبنظران و اندیشمندان هستند.
لذا میتوان راههای شناخت دین را در دو طریق اجتهاد و تقلید خلاصه کرد.
مقدمات اجتهاد
علومی که به عنوان مقدمات اجتهاد و پیش نیاز استنباط احکام شرعی باید فرا گرفت، عبارتند از :
۱. علوم عربی مشتمل بر :
● صرف : علم به تغییر کلمات جهت به دست آمدن معانی مختلف؛
● نحو : علم به ترکیب کلمه و ساختار جمله؛
● معانی، بیان، بدیع : علم زیبا سازی نوشتار و گفتار و شناخت معانی کلمات.
۲. منطق : علم درست اندیشیدن و استدلال کردن.
۳. اصول فقه : شناخت شیوه استنباط احکام.
۴. رجال : آشنایی با شخصیت های حدیث ( اسناد روایات )
۵. درایه : شناخت معانی و مفاهیم احادیث و رست آن از نادرست.
۶. تفسیر و علوم قرآنی : شناخت دانش های مرتبط بل قرآن و فهم دقیق آیات فقهی قرآن.
ادامه دارد ...
______________________
۱. تحف العقول، ص ۱۷۱.
📚 درسنامه فقه، حجة الاسلام فلاح زاده، ص ۴۸ و ۴۹.
#احکام
#درسنامه_فقه
✨✨✨به رنگ بندگی✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/963706928Cddffbe9357