#حدیث
پیامبر اکرم (ص) :خَيرُكُم خَيرُكُم لأَهلِهِ و َأَنَا خَيرُكُم لأَهلى ما أَكرَمَ النِّساءَ إلاّ كَريمٌ و َلا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئيمٌ؛
بهترين شما كسى است كه براى خانواده اش بهتر باشد، و من از همه شما براى خانواده ام بهترم، زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند مگر شخص پَست و بى مقدار.
نهج الفصاحه ص472 ح 1520
💠 #حدیث 💠
💎 سرانجام ناسپاسی از والدین
امام رضا عليه السلام:
إنَّ اللّه َ أمَرَ بِالشُّكرِ لَهُ و لِلوالِدَينِ، فَمَن لَم يَشكُر والِدَيهِ لَم يَشكُرِ اللّه َ
✳️ خداوند به سپاسگزارى از خود و پدر و مادر فرمان داده است؛ پس هر كه از پدر و مادرش سپاسگزارى نكند، خداوند را سپاس نگفته است.
📚 الخصال، ص ۱۵۶
👌#حکم_استفاده_ازحقوق_بامدرک_تقلبی👌
متن سوال:
🔴 شخصی در دوران تحصیل خود با تقلب کردن مدرک گرفته و نهایتاً بر اساس همان نمرات اخذ مدرک کرده و با آن مدرک در ادارهای مشغول به کار شده است. از آن جایی که میزان حقوق و مزایای ایشان بر اساس مدرکش است:🔻🔻🔻
1️⃣الف) آیا حقوقی که دریافت میکند حلال است؟
2️⃣ب) آیا استخدام این شخص اشکال دارد؟
3️⃣ج) اگر نمیدانسته تقلب حرام است، حکم حقوق و استخدام او چیست؟
🔴نظرات مراجع 👇👇👇
✍پاسخ امام #خمینی (رحمة الله علیه)
الف و ب و ج) اگر شرایط علمی و اخلاقی استخدام در شما جمع است و از طرف دولت اسلامی اشكالی نیست مانع ندارد و حقوق دریافتی حلال است.
استفتائات،ج2، ص50، با استفاده از س138
✍ پاسخ آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
الف و ب و ج) اگر وظیفه آن شغل را بخوبی انجام دهد حقوقش حلال است.
اگر استعداد و قابلیت بر آن شغل را دارد اشكال ندارد.
✍ پاسخ آیت الله #تبریزی (رحمة الله علیه)
الف و ب و ج) هر چند تقلب كردن در امتحان جایز نبوده است لكن چنانچه شخص برای كاری كه به آن مشغول شده مهارت لازم را دارد و از عهده آن بر میآید حقوقی كه از بابت كار مباح میگیرد برای او حلال است و میتواند در آن تصرف كند.
✍ پاسخ آیت الله #خامنهای (دام ظله العالی)
تقلب حرام است وباید استغفار کنید ولی در مورد درآمد و حقوق میتوانید در این زمینه مطابق احتیاط عمل کنید و یا با رعایت الاعلم فالاعلم به مرجع تقلید دیگری رجوع کنید.
✍پاسخ آیت الله #خویی (رحمة الله علیه)
تقلّب جایز نیست.
استفتائات، ص411 و412، س1317 و 1318
✍ پاسخ آیت الله #سبحانی (دام ظله العالی)
اگر دانش و مهارت آن کار را مانند صاحب مدرک واقعی دارا می باشد حقوق دریافتی حلال است مگر این که اطمینان حاصل شود داشتن مدرک متعارف و بدون تقلب برای صاحب کار ملاک بوده در این صورت داشتن مدرک لازم است.
✍آیت الله #سیستانی دام ظله العالی)
تقلّب در امتحانات به هر روشی که باشد جایز نیست ولی حقوق دریافتی حلال است و اگر تخصص کامل مطابق مدرک دریافتی ندارد جایز نیست خود را به این عنوان به مؤسسه دولتی یا خصوصی جهت استخدام معرفی نماید.
آدرس: کتاب استفتائات، سوال 4
✍ پاسخ آیت الله #شبیری (دام ظله العالی
الف و ب) اگر تصدی آن شغل و دریافت حقوق آن، مشروط به عدم آنگونه تقلب باشد یا فرد، تخصص لازم برای انجام آن شغل را نداشته باشد و نتواند وظیفه محوّل را کامل انجام دهد، نمیتواند استخدام شود و از مزایای آن شغل، استفاده کند.
ج) تأثیری در حکم مسأله ندارد.
✍ پاسخ آیت الله #صافی (دام ظله العالی)
اگر شخص مذكور از عهدهی وظایف مربوط به شغلش كاملاً بر میآید و از این جهت كمبودی ندارد استخدام ایشان و حقوق دریافتی اشكال ندارد هر چند با تقلب مرتكب خلاف شده باشد.
✍ آیت الله #فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
الف) حقوقی كه بر اساس مدرك تقلبی اضافه میگیرد حرام است.
ب) خیر استخدام اشكالی ندارد.
ج) فرقی نمیكند.
✍پاسخ آیت الله #مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
هر گونه تقلّب حرام است، و اگر کسی در امتحان ورودی دانشگاه و مانند آن تقلّب کرده ولی بعدا مراحل تحصیلی و شغلی را بدون تقلّب گذرانیده می تواند از مدرک تحصیلی خود و مزایای مترتّب بر آن استفاده کند، مشروط بر این که از کار خود جدا توبه کرده و هرگز سراغ چنین کارهایی نرود و با اعمال نیک آینده، گذشته را جبران کند
✍ پاسخ آیت الله #نوری همدانی (دام ظله العالی)
تقلّب در امتحانات جائز نیست و حقوقی که گرفتهاند برگرداند
✍ پاسخ آیت الله #وحید خراسانی (دام ظله العالی)
اگر استخدام و حقوق او منوط به مدرک به دست آمده از راه تقلب باشد، جایز و حلال نیست و علم و جهل مدخلیتی ندارد.
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
📜📜📜📜📜📜📜📜
╭═⊰🍂🌺🌸🍂⊱━╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه کنیم تا محبتمان به خداوند زیاد شود؟
آیت الله بهجت
#غیبت
⛔️آثار اجتماعی غیبت⛔️
۱) ریختن آبرو و شكستن حرمت افراد
یکی از آثار غیبت این است که با آبروی فرد غیبت شونده بازی می شود و حرمت او شکسته می شود. در واقع اسلام همان طور که برای جان و مال انسان اهمیت و ارزش قائل شده و هر گونه تعرض نسبت به آن را حرام دانسته، آبرو و حیثیت او را هم محترم شمرده است.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در این زمینه می فرمایند: خداوند خون، مال و آبروی مسلمان را بر دیگران حرام کرده است.
(المحجّة البیضاء ج5 ص268)
۲) ایجاد دشمنی
یکی دیگر از آثار اجتماعی غیبت ، ایجاد دشمنی می باشد. از آنجا كه غیبت، باعث می شود آبروی مؤمنی بریزد، او را دشمن غیبتكننده میكند. همچنین دوستان كسی كه از او غیبت شده، به غیبتكننده به چشم دشمنی نگاه می کنند، هر چند شاید دیدشان درباره كسی كه نقصش بیان شده است هم عوض شود؛ پس غیبت كننده، هم خشم پروردگار و هم خشم بندگان او را برمیانگیزد.
در این رابطه امام علی (علیه السلام) می فرمایند: از غیبت بپرهیز، چون موجب میشود مورد خشم و دشمنی خدا و مردم قرار گیری و اجر و پاداشت نابود شود.
(میزان الحکمه ج3 ح2328)
در حدیث قدسی هم آمده است: کسی که غیبت و بدگویی دیگران را ترک کند، محبتش در دلها آشکار میشود.
(چهل حدیث امام ص310)
۳) از بین رفتن وحدت و انسجام
با غیبت کردن فرد ، گناه بزرگی را مرتکب شده است که این گناه نهتنها موجب فساد در ایمان و اخلاق شخص و رسوایی او در دنیا و آخرت میشود، بلكه مفاسد اجتماعی و بشری را هم به دنبال دارد.
اگر در نظر افراد جامعه غیبت کردن شیرین نیاید این گناه بزرگ ترک میشود، اما متاسفانه در جامعه توجه چندانی به این موضوع نمیشود. در حال حاضر در جامعه این وضعیت حاکم است که اگر در یک مجلس کسی غیبت میکند به راحتی گوش میدهند و از آن لذت میبرند.
۴) تبلیغ و گسترش زشتیها
یکی دیگر از آثار اجتماعی غیبت کردن ، تبلیغ و گسترش زشتی هاست. از آنجایی که فرد با غیبت کردن ، عیب و نقص شخص دیگر و یا کار زشت او را بیان می کند ، باعث می شود زشتی کار او از بین برود و اگر شنونده در مقابل غیبتكننده سكوت كند و واکنشی نشان ندهد باعث میشود او در انجام این كار، جسارت و جرئت بیشتری پیدا کند و زشتی غیبت را درك نكند، همچنین زشتی و قبحی كه عمل بازگوشده پیش از غیبت، نزد شنونده داشته است، شكسته یا دستكم ضعیف شود.
امام صادق (علیه السلام) در این زمینه می فرمایند: هر كس درباره مؤمنی آنچه كه با چشم دیده یا باگوش شنیده است باز گوید، از كسانی است كه خداوند عزوجل درباره آنان میفرماید: "إنّ الذین یُحبُّونُ أن تَشیعَ الفَاحِشَه فِى الَّذینَ آمنوا لَهُم عَذَابٌ ألیمٌ"( یعنی همانا كسانی كه دوست دارند زشتیها در بین كسانی كه ایمان آوردهاند، منتشر شود، برای ایشان عذابی دردناك است) (19/نور)
(اصول کافی ج2 ص266)
﷽ #نفقه
❓پرسش
1. اگر زن درآمد کافى داشته باشد، آیا شوهر مى تواند از پرداخت نفقه به همسر خود امتناع ورزد؟
2. آیا علاوه بر نفقه و نیازهاى ضرورى زن، نیازهاى دیگر او نیز از قبیل خرید کتاب، انفاق به فقیران، برپا کردن مجالس روضه، بر شوهر واجب است؟
✅ پاسخ
1- همه مراجع: خیر؛ هر چند زن درآمد کافى نیز داشته باشد، باز نفقه او بر شوهر واجب است.
2- همه مراجع: خیر، تأمین نیازهاى یاد شده، براى شوهر واجب نیست.
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
🌸 ﺧﺪﺍﯾﺎ؛
ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﯿﺪ ﺑﺴﺘﻦ؟
ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻋﺎ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ؟
ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺸﻖ ﻭﺭﺯﯾﺪﻥ؟
ﻭ ﭼﻪ ﭘﺎﺳﺨﯽ ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪﺗﺮ ﻭ
ﺷﯿﺮﯾﻦﺗﺮ ﺍﺯ ﭘﺎﺳﺦ ﺗﻮ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﻩﺍﺕ...؟
🌸 ﺧﺪﺍﯾﺎ؛
ﺍﯾﻨﻘﺪﺭ ﻧَﻌَﻤﺎﺗﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ، ﮐﻪ ﮐﻢ ﺁﻭﺭﺩﻩﺍﻡ!
ﻣﺮﺍ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺷﺎﮐﺮ ﻧﻌﻤﺎﺗﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ...
🌸 ﺧﺪﺍﯾﺎ؛
ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﻡ ﮐﻪ ﺷﮑﺮ ﻧﻌﻤﺖ،
ﻧﻌﻤﺘﺖ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﮐﻨﺪ؛
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﺗﻮ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ.
ﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮﻡ، ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﭽﺸﺎﻧﯽ...
🌸 ﺧﺪﺍﯾﺎ؛
ﻋﺸﻖ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﻦ...ﻋﺸﻖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺳﺮﻟﻮﺣﻪ ﻫﻤﯿﺸﮕﯽ ﺯﻧﺪﮔﯿﻤﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ... ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻫﯽ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺻﺮﺍﻁ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻣﺴﺘﺪﺍﻡ ﺑﺪﺍﺭ.
🌸 ﺧﺪﺍﯾﺎ؛
ﺭﺣﻤﺖ ﻭﺍﺳﻌﻪ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺎﺻﻪﺍﺕ ﺭﺍ
ﺷﺎﻣﻞ ﺣﺎﻟﻤﺎﻥ ﺑﮕﺮﺩﺍﻥ...
آمیـــــــــــن یاذالجلال والاکرام
با آرزوی بهترینها برای شما خوبان
روزتون سرشار از عطر استجابت دعا
🌸
🍃🌸🍀🌺🌼🍀🌻🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام_روزه
✍روزه برای کسانی که در ماه رمضان بخاطر بیماری نمیتوانند روزه بگیرند، چگونه است؟
🎙حجت الاسلام خادم الخمسه
∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
‼️آیا پول حاصل از فروش ماشین و لوازم منزل #خمس دارد؟
∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام_روزه
✍آیا کم کاری در محیط کار، روزه را باطل میکند؟
🎙حجت الاسلام خادم الخمسه
∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
💅 #کاشت_ناخن 💅
⭕️متن سوال 👇
🔹1- آیا کسی که کاشت ناخن برای او ضرورت ندارد و برای وضو و غسل، برداشتن آن برای او ممکن نیست و یا برداشتن آن ضرر و یا مشقت زیاد دارد و لذا آن را بر نمی دارد، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند⁉️
🔹2- کسی که ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست⁉️
↙️پاسخ #مقام_معظم_رهبری👇👇
✅ج1) در فرض سؤال اقدام به کاشت ناخن جایز نیست.
✅ج2) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند.
#کاشت_ناخن
#وضو_وغسل
#استفتاء
#مقام_معظم_رهبری
∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
☺️ #زمان_پرداخت_زکات_فطره☺️
متن سوال: زمان پرداخت زکات فطره را بیان نمایید؟
پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰
🔴 پاسخ #امامخمینی (رحمة الله علیه)
ابتدای وقت دادن زکات فطره، مغرب شب عید است و احتیاط مستحب آن است که پرداخت آن را تا روز عید تأخیر بیندازد.
كسي كه نماز عيد فطر ميخواند بنابر احتياط واجب باید فطره را پیش از نماز عید بدهد یا پول آن را جدا نماید.
ولی اگر نماز عيد نميخواند، ميتواند دادن فطره یا جدا کردن آن را تا ظهر تأخير بيندازد.
تحريرالوسيله، ج1، ص349، القول في وقت وجوبها و م2
توضيح المسائل، ص288، م 2029 و 2030 مسائل متفرقه زكات
_____________
🔴 پاسخ آیت الله #اراکی (رحمة الله علیه)
ابتدای وقت دادن زکات فطره، مغرب شب عید است.
كسي كه نماز عيد فطر ميخواند بنابر احتياط واجب باید فطره را پیش از نماز عید بدهد.
ولی اگر نماز عيد نميخواند، ميتواند دادن فطره را تا ظهر تأخير بيندازد.
توضيح المسائل، ص362، م2058
العروةالوثقی، ج2، ص181، فصل فی وقت وجوبها
_____________
🔴 پاسخ آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
ابتدای وقت واجب شدن فطره، وقت رؤیت هلال شب عید است ولی احتیاط (واجب) آن است که فطره را قبل طلوع فجر ندهد.
كسي كه نماز عيد فطر ميخواند بنابر احتياط واجب باید فطره را پیش از نماز عید بدهد یا آن را جدا نماید.
ولی اگر نماز عيد نميخواند، ميتواند دادن فطره یا جدا کردن آن را تا ظهر تأخير بيندازد.
توضيح المسائل، ص308، م1593
وسيلةالنجاة، ص383، م1358و 1360
∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
🔴 پاسخ آیت الله #تبریزی (رحمة الله علیه)
وقت خارج کردن زکات فطره طلوع فجر روز عید است.
كسي كه نماز عيد فطر ميخواند بنابر احتياط واجب باید فطره را پیش از نماز عید بدهد یا آن را جدا نماید.
ولی اگر نماز عيد نميخواند، ميتواند دادن فطره یا جدا کردن آن را تا ظهر تأخير بيندازد.
توضيح المسائل، ص298، م2037
منهاج الصالحين، ج1، العبادات، ص327، پاراگراف اول
_______________
🔴 پاسخ آیت الله #خامنهای (دام ظله العالی)
بسمه تعالي.كسي كه نماز عيد فطر را مي خواند، بنابر احتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد، ولي اگر نماز عيد را نمي خواند، مي تواند دادن فطره را تا ظهر به تأخير بيندازد.
_______________
🔴پاسخ آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
ابتدای وقت دادن زکات فطره مغرب شب عید است.
كسي كه نماز عيد فطر ميخواند بنابر احتياط لازم (واجب) باید فطره را پیش از نماز عید بدهد یا آن را جدا نماید.
ولی اگر نماز عيد نميخواند، ميتواند دادن فطره یا جدا کردن آن را تا قبل از اذان ظهر روز عید تأخير بيندازد.
توضیح المسائل جامع، ص758و759، م 2677و2678
منهاج الصالحين، ج1، ص354، فصل وقت وجوب زکات فطره
______________
🔴 پاسخ آیت الله #شبیری (دام ظله العالی)
ابتدای زمان وجوب زکات فطره شب عید فطر است.
كسي كه نماز عيد فطر ميخواند بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد یا آن را جدا نماید.
ولي اگر نماز عيد نميخواند در روز عيد فطر زكات فطره را بدهد یا آن را جدا نماید.
توضيح المسائل، ص403و 405، م2037، و ص 400، با استفاده از م 2001
______________
🔴 پاسخ آیت الله #صافی (دام ظله العالی)
دادن زکات فطره در شب عید فطر جایز است ولی بنابر احتیاط، قصد وجوب نکند و بعد از طلوع فجر روز عید قصد وجوب کند.
كسي كه نماز عيد فطر ميخواند بنابر احتیاط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد یا آن را جدا نماید.
ولي اگر نماز عيد نميخواند می¬تواند دادن فطره یا جدا کردن آن را تا ظهر به تأخیر بیندازد.
هدايةالعباد، ج1، ص270، م 1592 و 1594
توضيح المسائل، ص395، م2037 و2038، فصل فی وقت وجوبها
∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞