#یادداشت_۱۷۷
۱۲ مهر ۱۴٠۳/سال چهارم
همین؟!؟! مگر اسرائیل در تامین اف۳۵ مشکل داشت؟
بهتر است قبل از اینکه حرفم را با شما خواهران و برادران عزیز در میان بگذارم بگویم: بنده هم مثل میلیونها انسان آزاده در سراسر جهان افتخار می کنم. افتخار به اینکه در کشوری زندگی می کنم که در طرف یاری مظلومان، کودکان و مادران بی پناه #غزه و فلسطین ایستاده.
اما مگر نه این است که خداوند متعال می فرماید: اگر از #ذکر _که مصداق اَتَم آن قرآن است_ روی بگردانید، باید آماده زندگی سخت و دشوار شوید؟(طه۱۲۴). و مگر نه اینکه قاعده #قرآنی انتقام می فرماید: در همان سطحی که ضربه خوردید باید پاسخ دهید؟(بقره۱۹۴). فی المثل پاسخ واقعی شهادت حاج قاسم به عنوان فرمانده بین المللی اسلام، کشتن #ژنرال_مکنزی فرمانده وقت سنتکام آمریکا بود.
با این وصف می شود بفرمایید در وعده صادق۲، دقیقا پاسخ کدام ضربه را داده ایم؟ آنهم بعد از دو ماه تلخ و زهرآگین. اینکه بعد این مدت، تنها سه چهار پایگاه نظامی را بزنیم و ژست انسانیت بگیریم که بله ما زیرساختها را نزدیم، دستاورد خیلی مهمی است؟
مگر اسرائیل مشکل تامین #اف۳۵ دارد که این فرصت تاریخی بسیار بسیار بی نظیر را تنها صرف آن کردید؟ دیروز در صفحه اینستاگرام شبکه اماراتی #الحدث خواندم، که بلافاصله بعد عملیات موشکی ایران، آمریکا با سه فروند هواپیمای باری جنگی، یک بسته جدید از پیشرفته ترین امکانات را به اسرائیل فرستاده.
یا سه چهار روز پیش #الجزیره نوشته بود: تمام هزینه جنگ یکساله برای اسرائیل، تنها چهل میلیارد دلار بوده. آیا برای آمریکا با بودجه نظامی حدود ۸۶٠ میلیارد دلار، تامین چهل میلیارد در سال کار سختی است؟ دلارهای بی نهایت شرکت #آرامکوی سعودی هم به کنار.
اینکه بگویید اگر اسرائیل غلط دیگری بکند چنین و چنان می کنیم...
می شود بفرمایید سگ هار صهیون، دقیقا باید چه غلط دیگری بکند؟
در کمتر از پنج ماه، چند نفر از سرلشگران نظامی ما را که شهید کرده، وزیر ما را همچنین، رئیس جمهور بی نظیرمان را به آن شکل و مهمان عزیزمان را نیز. انسانهای اسطوره ای مانند #فؤاد_شُکر و #ابراهیم_عقیل که جانشینان خلف #عماد_مغنیه بودند و ده فرمانده ارشد دیگرمان را، تنها در دو هفته به شهادت رسانده. نهایتا #سیدحسن را و آه از داغ سوزان آن ولی الهی. در چنین شرایطی سخن از غلط دیگر می کنید؟!؟ تنها یک غلط مانده که پناه بر خدا از آن یک غلط.
بله به عنوان کسی که هر روز مهم ترین خبرگزاری های دنیا را رصد می کنم، از وضعیت خراب اقتصادی اسرائیل مطلعم. البته که این وضعیت طبیعی همه جنگهاست. مگر سایر کشورهای درگیر جنگ، به لحاظ اقتصادی شکوفا می شوند که به وضع نابسامان اقتصادی صهیونها دل بسته اید؟
وعده صادق۲ می توانست کار را برای همیشه تمام کند که ظاهرا عزیزان منتظر حوادث دیگری اند.
اگر به هر دلیلی توان به درک واصل کردن #رئوس_الشیاطین صهیونی را ندارید، چرا بهترین فرصت برای ویران کردن #زیرساختهای_اقتصادی و فلج کردن مردمی دشمن را، به زدن چند پایگاه نظامی و امنیتی تقلیل دادید؟ کاش حداقل تاسیسات برقی و مخابراتی شان را نابود می کردید. در اینصورت پانصد هزارنفری که هرچند روز در اعتراض به نتانیاهو بیرون می آیند، به چند میلیون نفر تبدیل می شدند. مگر نتانیاهو بدون پشتیبانی مردمش چقدر می توانست ادامه دهد؟ بهترین راه برای زمین گیر کردن ماشین ترور و انسان کشی یهود، ایجاد #فتنه_داخلی است و بهترین راه آن، نابودی زیرساخت های زندگی مستعمره نشینان که متاسفانه از دست رفت.
بله بنده هم مثل شما از همراهی نکردنهای بعضی ها مطلعم. بنده هم می دانم که #حاج_قاسم عزیز در وصیت نامه اش می گوید: آیه الله خامنه ای را خیلی مظلوم و تنها می بینم. به همین دلیل اینها را می نویسم برای #مردم، برای همانهایی که در آخرین پیام، مورد خطاب رهبری قرار گرفتند.
مردم عزیز: باید به مطالبه گری و تبیین ادامه دهیم. تصور نکنیم که کار تمام شده. پناه بر خد از روزی که #جهاد و قتال با دشمنان خدا، اولویت اول زندگی ما نباشد(۲۴ توبه).
@besalamen_amenin
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و عرض ادب خدمت خواهران و برادران عزیز
#تکمله_یادداشت_۱۷۷
طبیعی بود و بنده هم انتظارش را داشتم که بزرگوارانی در مقام نقد سیاهه حقیر، درباره نوع پاسخگویی #شورای_عالی امنیت ملی به اسرائیل، مطالبی را عنوان کنند. از اینکه این حرفها مصداق پیشی گرفتن از ولی است، خالی کردن دل مردم است و تضعیف نیروهای مسلح و...
هرچند واقعا به نظر بنده مسئله روشن است، اما در این باره نکاتی را عرض می کنم. روشن است به شرطی که #مجموعه فرمایشات حضرت امام را از زمان #شهادت_حاج_قاسم به این طرف مرور کنیم.
فی المثل ایشان در پیام شهادت حاج قاسم فرمودند: او به دست #شقی_ترین آحاد بشر به شهادت رسید. #انتقام_سخت در انتظار جنایتکاران است... و همه دلبستگان مقاومت، #خونخواه اویند.
حدود پنج سال پیش( ۱۳دی۹۸)
اما ایشان بعد از ماجرای حمله به پایگاه #عین_الاسد گفتند: حالا #یک_سیلی دیشب به اینها زده شد و بحث #انتقام و این حرفها چیز دیگری است.(۱۸دی۹۸)
جالب تر اینکه حضرت آقا حدود سه سال بعد، نه یک روز و دو روز، نه یک ماه و دو ماه خیر، حدود سه سال بعد از شهادت حاج قاسم، دوباره به همین مسئله اشاره کردند و گفتند: هرگز شهادت شهید سلیمانی را فراموش نخواهیم کرد. این را بدانند. حرفی زدیم، پای آن حرف ایستاده ایم و در وقت و جای خودش انجام خواهد گرفت.
(۱۱ آبان۱۴٠۱)
خب از مجموع این فرمایشات کاملا واضح است که انتظار حضرت آقا چه بوده. حدود پنج سال هم از شهادت حاج قاسم میگذرد و به تصریح خود آقا انتقامی گرفته نشده و صرفا یک سیلی زده شده.
همینطور در پیام ایشان برای #شهید_هنیه، این موارد برجسته بود:
جبهه عظیم مقاومت عزادار شد! دشمن زمینه #مجازاتی_سخت را برای خود فراهم ساخت. ما #خونخواهی او را وظیفه خود می دانیم.(۱٠ مرداد۱۴٠۳)
تعابیر حضرت آقا درباره عظمت جایگاه #سیدحسن هم که خارج از وصف است.
این تعابیر که نشان از غم عمیق ایشان در فقدان او از سویی و عظمت جایگاه سید مقاومت از دیگر سوی دارد را، چندین و چند بار بخوانیم تا بدانیم چه مصیبتی بر ما وارد شده: برادرم و عزیزم و #مایهی_فخرم، چهرهی محبوب دنیای اسلام، و زبان گویای ملّتهای منطقه، #گوهر درخشان لبنان... روح او، راه او، و صدای رسای او همچنان در میان ما هست و خواهد بود. او #پرچم_بلند_مقاومت در برابر #اهریمنان ستمگر و غارتگر بود؛ زبان گویا و مدافع شجاع مظلومان بود؛ مایهی دلگرمی و جرئت مبارزان و حقطلبان بود. گسترهی محبوبیّت و تأثیرگذاری او از لبنان و ایران و کشورهای عربی فراتر رفته بود؛ و اکنون شهادت او این اثرگذاری را افزایش خواهد داد.
حال نکته بسیار قابل تامل این است که ایشان روز بعد از #وعده_صادق۲ کمترین اشاره ای به این عملیات نکردند و به صورتی تقریبا استثنایی و کم نظیر گفتند: من به شخصه برای سیدحسن عزادارم...
نکته نهایی اما فرمایش روز گذشته ایشان درباره وعده صادق ۲ بود که به نظرم بسیار واضح بود و جای هیچ تردیدی باقی نگذاشت: کاری که نیروهای مسلّح ما کردند، #کمترین_مجازات (دقت بفرمایید تعبیر را، کمترین مجازات) برای رژیم غاصب صهیونی در برابر #جنایتهای_حیرتآور آن رژیم بود؛ رژیم خونآشام، رژیم گرگصفت و سگ هار آمریکا در منطقه.
خب حالا تعابیر حضرت آقا از زمان حاج قاسم تا هنیه و سیدحسن را دوباره مرور کنید. از طرفی #جنایتهای_حیرت_آور سگ هار خون آشام و گرگ صفت اسرائیلی را و از دیگر سوی، مجازات سخت و انتقام سختی که آقا وعده دادند و در مقابل،، تعبیر رهبری عزیز از پاسخی که داده شده: #کمترین_مجازات!!
نتیجه: مگر بنده در این یادداشت چیز دیگری گفتم؟ عرض بنده هم دقیقا همین فرمایشات آقا بود ولی با بیانی دیگر. تمام کلام در این بود که چرا چنین فرصتی استثنایی باید به #کمترین_مجازات خلاصه شود؟
باز هم از همه خواهران و برادران عزیز سپاسگزارم. خداوند متعال همه ما را به راه راست هدایت کند ان شاءلله. از عمر ناچیز بنده بکاهد و بر عمر سراسر خیر و برکت امام خامنه ای بیفزاید. همه ما را کمک کند تا با مطالبه گری و تبیین اهمیت #قتال با #کفار_حربی برای مردم، دست و بازوی قدرتمندی برای نیروهای مسلح عزیزمان باشیم.
@besalamen_amenin
827.6K
#بدترین_ظلم_به_رهبری
سؤالی که از حدود هفتاد نفر #دانشجوی_بسیجی فعال پرسیدم: چقدر فرمایشات حضرت آقا را مطالعه می کنید؟
#دلم_برای_آقا_سوخت!
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۷۸
۲۲ مهر ۱۴٠۳/ سال چهارم
خسروان بخش خصوصی و فرهادان مدفون
در بی ستون ها!!!
عکسش را که دیدم، به ناگاه دستم را گرفت و به روزهای دبیرستان برد، دقیقا بیست سال پیش! #فرهاد_پیرزاد را می گویم. آدمیزاد به میزانی که با دیگران احساس مشابهت کند، به همان اندازه هم نزدیکشان می شود و خودمانی. تحصیل را در همان مدرسه ای گذرانده بود که من: دبیرستان نمونه دولتی آیه الله خامنه ای(حفظه الله) #قوچان. زاده روستا و جالب اینکه در همان رشته ای قبول شده بود که من: حقوق! تنها تفاوتمان در این که او در دانشگاه فردوسی مشهد و من در بابلسر.
فرهاد پیرزاد، رتبه ۱۸٠ کنکور سراسری سال ۱۳۹۱ و یکی از جان باختگان حادثه تلخ #معدن_طبس در ۳۱ شهریور امسال. اینکه چرا و چگونه استعداد و موهبتی چون او، از عمق چند صد متری زمین سر درآورْد، اندوهی بس غم انگیز و تلخ است که چند و چونش را ندانم. به هر روی رحمت و رضوان خدا بر آن برادر نادیده عزیز، که از مصادیق بارز #الکٰادّ_عَلیٰ_عَیٰالِه بود و به فرموده امام صادق علیه السلام، در زمره #مجاهدان_فی_سبیل_الله(الکافی ج۵ص۸۸).
با خود می گویم کاش #نظامی_گنجوی زنده می شد و جاه و جلال شگفت انگیز ظلم خسروانی را در عصر مدرن می دید. بارگاهی به نام #بخش_خصوصی با نقاب #علم که از نسل فرهاد، هزاران هزار محروم میکند و مرحوم. محروم از حقی که خدا برایشان مقرر کرده و مرحوم در بیستون های #بی_ستون و نا امن.
حال آنکه از نظر شرع مقدس #اسلام، هر آنچه که از منابع و معادن مختلف در زمین است، حق تمامی ابنای بشر است. نباید به هیچ وجهی تبعیض و تفاوت در بهره برداری از آنها وجود داشته باشد، که این ویژه خواری است و #إستئثار.
فی المثل آیه هفتم سوره حشر در نحوه تقسیم #فِیْءْ، به عنوان یکی از مصادیق ثروتهای عمومی، به یک اصل بسیار بنیادین اشاره می کند: اینکه ساز و کارهای اقتصادی نباید به نحوی باشد که ثروت، تنها در دست #اغنیای جامعه در گردش باشد. از همین روی، حضرت نبی الله الاعظم به عنوان معلم اول و آخر بشریت می فرمایند: پنج نفرند که من و همه انبیای مستجاب الدعوه آنها را لعن کرده ایم. یکی از آنها #المُسْتَأثِرُ_بِالْفَيْءْ است. یعنی کسی که اموال متعلق به امام جامعه و ثروتهایی که _به تعبیر امروز _ باید برای محرومیت زدایی عامه مردم استفاده شود را به خود اختصاص دهد(الکافی ج۲ص۲۹۳).
حضرت آقا امیر المومنین علیه السلام در برنامه حکومتی که برای جناب #مالک_اشتر می نویسند، به این امر مهم توجه داده می فرمایند: إيّاكَ وَ الاستئثارَ بِمَا الناسُ فيهِ أُسْوَةٌ . بپرهيز از ويژه سازى و انحصار طلبى در چيزهايى كه متعلق به همه مردم است و همه در آن برابرند (نهج البلاغه نامه ۵۳).
این موضوع آنقدر مهم است که حضرت آقا امام رضا علیه السلام، اعلان برائت از #أهل_الإستئثار را جزو شروط مسلمانی عنوان می کنند(عیون الأخبار ج۲ص۱۲۱).
#انفال در اسلام عزیز به معنای اموال عمومی است که در اختیار پیامبر و جانشینان معصوم ایشان(علیهم السلام) قرار دارد و در زمان غیبت، اختیار آن با ولی امر مسلمین و تحت تصرف حکومت اسلامی است. اموالی که از آن باید در مصالح عمومی جامعه و به سود همگان بهره برداری شود. با این مبنا #معادن، یکی از مهم ترین مصادیق انفال و ثروتهای عمومی و متعلق به همه مردم است. آنهم معادن بسیار غنی و ارزشمند کشوری چون ایران، که واجد یک درصد جمعیت جهان است و در مقابل، مالک هفت درصد معادن دنیا.
از نظر احکام اقتصادی پیشرفته اسلام، که بخشی از آن در #رساله_های_توضیح_المسائل آمده، بهره برداری از معادن باید به صورت #غیرمتمرکز و به وسیله همه مردم باشد. در این مبناست که همه فقها و مراجع در بخش #خمس رساله هایشان، از احکام معدن هم سخن گفته اند. به این معنا که همه می توانند از برکات معادن بهره مند شوند و در مقابل، باید خمسش را به حکومت بپردازند.
اما آنچه که مانع پیاده سازی این حکم حکیمانه می شود، وجود مسئله ای است به نام #بخش_خصوصی. سرمایه دارانی که تنها به دلیل سرمایه دار بودن، بهره برداری از معادن طلایی ایران را #استئثار کرده و سالیانه مبلغ اندکی از درآمد فوق نجومی شان را، تحت عنوان حقوق دولتی معادن به حکومت می پردازند. اینجاست که فرهادهای مستضعف و مظلوم را که مالکان حقیقی معادنند، #اجیر می کنند، به عمق چندصد متری زمین می فرستند و در مقابل آنهمه رنج و سختی، ماهیانه هشت نه میلیون تومان هم به آنان می دهند و تمام(اینجا).
و مگر بردگی و برده داری چیزی جز این است؟ در عصر مدرن، فرعونها، خسروها و قارونها هم شکلهای مختلفی پیدا کرده اند. گاهی شبیه بمبهایی می شوند که بر سر اهالی شهر #غزه آوار می شوند و زمانی که بشدت خطرناک ترند، در قالب تئوری های اقتصادی در می آیند و کشورها را خراب و ویران می کنند.
مطالعه بیشتر: مدیریت اسلامی معادن
@besalamen_amenin
بسلام آمنين
#یادداشت_۱۷۸ ۲۲ مهر ۱۴٠۳/ سال چهارم خسروان بخش خصوصی و فرهادان مدفون در بی ستون ها!!! عکسش را که د
پیام رسیده از یکی از عزیزان از شهرستان #بردسکن استان خراسان رضوی درباره یادداشت ۱۷۸:
ما هم اطراف شهرستانمون معدن زیاد داریم #طلا_مس و... اما متاسفانه به غصب عده ای سرمایه دار در اومده. از همه بدتر اینکه هوا و آب منطقه رو #آلوده کردن چشمه ها و چرا گاه ها رو نابود کردن. بعد مردم همین منطقه رو با درآمد های ناچیز به بیگاری می گیرن و سودشو خودشون میبرند. همه بیچارگی اش برای منطقه و مردمش هست... تازه ژست کار آفرینی و #اشتغال_زایی هم میگیرن.
من از یکی از دوستان که همسرشون توی معدن کار میکردن شنیدم که میگفت مالک معدن توی یک کشور دیگه (فکر کنم ایتالیا) زندگی میکنه. هرچند وقت یکبار میاد یه سری میزنه. ظاهرا #فرار_مالیاتی هم داره.
حالا دیگه نمیدونم چقدر درسته
ولی خیلی درد داره. این مهندسایی که از شهر های دیگه میان هم با در امد های هنگفتشون
میان خونه و زمین خرید و فروش یا اجاره میکنن با قیمت های خیلی بالاتر و این باعث میشه که الان اوضاع قیمت خونه ها هم به نسبت شهر های دیگه توی شهر ما خرابتره چه فروش چه اجاره. یعنی سهم ما ازین معدن ها و #منابع_طبیعی به ظاهر عمومی، شده تخریب آب و خاک و هوا و به یغما رفتن منابع غنی زیرزمینی مون و بالارفتن فضایی قیمت مسکن ها...
پ. ن: این سرنوشت حرکت بر مداری غیر از دستگاه #کارشناسی برآمده از #اشراف و احاطه است. فرقی نمی کند مباحث سلامت و پزشکی باشد، حمل و نقل باشد، تعلیم و تربیت یا شناسایی و استخراج معادن یا دیگر عرصه ها:
یک نقطه را درست کردن و #صد_نقطه را ویران کردن.
@besalamen_amenin
بسم الله الرحمن الرحیم
به لطف خدا دومین جلسه مباحثه کتاب
#جعبه_فقهی_شخصیت به میزبانی دانشجویان دانشگاه سمنان برگزار شد....
یکشنبه ها ساعت ۲٠
دریافت کتاب:
https://eitaa.com/olgou4/3919
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۷۹
۵ آبان ۱۴٠۳/ سال چهارم
مرگ بر اسرائیل، مرگ بر نان بی سبوس!
کشاورزی: امنیتی ترین وزارتخانه قرآن!
کشاورزی: اولین، مهم ترین و برترین شغل روی زمین و کاری که عاملان به آن را، #گنجهای_خدا در زمین نامیده اند(تهذیب الاحکام ج۶ص۳۸۴). جالب تر اینکه تنها شغلی است که خداوند متعال در قرآن به آن متصف شده که «نحن الزارعون»(سوره واقعه آیه۶۴).
با یک حساب ساده می توان دهها آیه در قرآن عظیم یافت، که مستقیما درباره ی مشغولیت پربرکت و راهبردی #کشاورزی سخن می گوید. بیست مرتبه تاکید و توصیف اصطلاح راهبردی #طیّبات، تنها یک نمونه از آن آیات فراوان است. غایت الغایات عروج انسان، وارد شدن به بهشت و #جنّت است(۳۲نحل/۷٠زخرف). زیباتر از همه اینکه حضرت باری تعالی در دستگاه #علم_الأسماء_قرآنی، برای محل کار کشاورز نیز، همین کلمه جنّت را #وضع کرده(۲۶۵و۲۶۶بقره).
محوریت راهبردی کشاورزی در زندگی هدایت محور، مستلزم ایجاد دهها و صدها تغییر کوچک و بزرگ در حیات کنونی ماست. فی المثل اگر #نظام_آموزشی ما بر مبنای قرآن طراحی شده بود، پرطرفدارترین شغل و آینده ای که دانش آموزان برای خود تصور می کردند #کشاورزی بود. در حال حاضر نه تنها اینگونه نیست که به عکس، کشاورزی به عنوان یک امر مزاحم آب دزد در ذهن دانش آموز تصویر می شود. این یکی از دلایلی است که طبق آمار، هنوز حدود پنجاه درصد غذای کشور وارداتی است(اینجا) و حتی امسال از آمریکا هم گندم وارد کرده ایم!!! آنهم پس از حدود نیم قرن از انقلابی که برای زندگی قرآنی شکل گرفته. آنهم در کشور ثروتمندی چون ایران که #خمینی بزرگ می گفت: اگر درست کشاورزی کنیم، تنها یک استان خراسان می تواند تمام مایحتاج غذایی کشور را تامین کند(اینجا).
در این سیاق یکی از قابل تأمل ترین مسائل پیش روی جامعه ایمانی، تمرکز و جهت گیری دستگاه های #امنیتی خواهد بود. چرا که #یهودیان به تصریح کتاب مبین، دشمن ترین دشمنان جبهه ایمانند(٨٢مائدة) و تنها یک هدف در زندگی دارند: ایجاد #فساد_در_زمین(٦٤مائدة). جالب و شگفت انگیز اینکه این هدف کثیف را بیش از همه از طریق کشاورزی دنبال می کنند(٢٠٥بقرة). بر این اساس می توان گفت: یکی از امنیتی ترین نقاط از نظر قرآن شریف، دستگاه کشاورزی است و غفلت از این موضوع، می تواند ضربات جبران ناپذیری به جبهه ایمان وارد کند.
از میان صدها مسئله، تنها به یک مورد اشاره می کنم: اسرائیل لعین بعد از چند ده میلیارد دلار هزینه و کشتار شبانه روزی مردم مظلوم و بی دفاع غزه و لبنان، توانسته پنجاه هزار نفر را در یک سال جنگی به شهادت برساند. اما چندی پیش آماری هولناک از مسئولین مرتبط با #نان و غلات منتشر شد که سالانه #سی_هزار_نفر در کشور به خاطر بیماری های ناشی از #نان_ناسالم می میرند!!!!!!(اینجا). البته پندار بنده این است که آمار واقعی بسی بیشتر از این است.
نان و غذای کشور تحت نظارت استانداردهای سازمان #غذا_و_دارو تهیه می شود که تابع سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی و #فائو است. به تصریح خود کارشناسان امر، یکی از اصلی ترین دلایل بیماری های گوارشی، جداسازی #سبوس از آرد نانوایی هاست که در روایات ارزشمند ما بر آن تاکید شده. مصیبت اصلی این است که همه این جنایات به نام عِلم صورت می گیرد.
آیا این که حداقل سی هزار نفر، آنهم در شرایط صلح، آنهم فقط به خاطر نان از بین رفته اند یک بحران امنیتی نیست؟ حضرت نبی الله الاعظم می فرمایند: بهترین غذای شما نان است(مکارم الاخلاق ج۱ص۱۶۷) و ما علاوه بر بازتعریف مفهوم جامع #امنیت، نیازمند تغییر جدی الگوی پخت نان نیز هستیم. این دقیقا همان کاری است که امام جامعه در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس بر آن تاکید صریح داشتند: اجازه ندهید پرچم های نفوذ فرهنگی دشمن در #سبک_زندگی در کشور برافراشته شود، بویژه در وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و...
مطالعه بیشتر:
الگوی پخت نان در خانه
بسته جامع فقهی کشاورزی
نظریه جامع امنیتی سِلم
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۸٠
۱۸ آبان ۱۴٠۳/ سال چهارم
تو در مورد من چی فکر کردی؟
من اصلا به تو فکر نمی کنم حاج آقا!!!
یکی از تقسیم بندی های کاربردی که می توان در مجموعه آیات و روایات گرانقدر انجام داد، سه گانه تعریف، تصویر و تصمیم است. این نگاه در ادبیات #مدرسه_هدایت، بیان مبتنی بر #مُکث نامیده شده. در واقع یکی از مهم ترین ویژگی های بیان هدایت آفرین این است که: اولا یک مسئله را تعریف، و در مرحله بعدی فواید و احیانا جوانب مختلف آن تعریف را تبیین کند. نهایتا مجموعه ای از تصمیم ها را برای عملیاتی کردن آن تعریف و رسیدن به آن فوائد ارائه کند. فی المثل ابتدا صلات را تعریف، سپس فواید آن را تشریح و نهایتا، مجموعه ای از اقدامات را برای #اقامه و بر زمین نشاندن نماز ارائه کند.
از منظر این رادار پیشرفته، بسیاری از کتابها و سخنرانی های دینی فاقد #هدایت آفرینی حداکثری هستند. چرا که در بسیاری از موارد، هیچ تصمیم و برنامه کاربردی روی میز مخاطب نمی گذارند. یعنی دقیقا در مرحله ای که فرد آماده عملیات و ایجاد تغییر در زندگی است، او را بدون تصمیم پیشنهادی رها می کنند. در واقع مباحث خوبشان در حد مبانی نظری باقی مانده و امتداد اجتماعی عینی پیدا نمی کند.
با این مقدمه یکی از مهم ترین و محوری ترین مفاهیم در تعریف انسان، کلمه #فقر است. خداوند متعال در کلام الله زندگی می فرمایند: ای انسانها شما فقیر و محتاج به خدایی هستید که غنی و بی نیاز است(١٥فاطر). مرحله دوم کار، بررسی #تصویر و جوانب مختلف مخلوقی به نام انسان، مبتنی بر اين مفهوم است. از همه مهم تر سومین بخش یعنی تصمیم است. ما با چه برنامه ها و طرحهای عملیاتی می توانیم فقر و نیازهای ذاتی و تمام ناشدنی انسان را به سمت غنی مطلق، پُر و مدیریت کنیم؟
یکی از مسائل مهمی که از این نگاه استفاده می شود، قرین بودن #نیاز انسان با #اندیشه اوست. اگر انسان مجموعه ای تمام ناشدنی از نیازهاست، بنابراین تمامی کارهای او برای رفع حاجاتی است که دارد. در یک جمله می توان گفت: انسان ها تنها و تنها به رفع نیازهایشان #فکر می کنند.
با این مقدمه می توان نتیجه گرفت: تمامی قطع و وصلها در روابط انسانی، مبتنی بر مسئله رفع نیاز شکل می گیرد. هر کسی، مجموعه ای، مدیری، امام جمعه و جماعتی، کشوری یا تمدنی بتواند با تصمیم هایی که ارائه می دهد، بهتر، سریع تر، آسان تر و ارزان تر نیازهای جامعه انسانی را رفع کند، توانسته تفکر و اندیشه ها را جهت دهی و طبعا آن جامعه را به سمت و سوی دلخواه مدیریت کند.
زمانی به عزیزی می گفتم: حاج آقا می دانید چرا کثیری از جوانان و نوجوانان از کنار ما می گذرند و کمترین احساس و ارتباطی نسبت ما ندارند؟ به این دلیل که من طلبه، اساسا هیچ نسبتی با رفع نیازهای او ندارم. نه حرف و طرحی برای #تفریحاتش ارائه می دهم، نه فکر و برنامه ای برای #شغل آینده اش دارم، نه پیشنهادی برای تسکین فوران #آتشفشان نیازهای روحی جسمی او. وقتی نیازی رفع نمی کنی، پس کمترین جایگاهی در تفکرات و اندیشه ها آنها نخواهی داشت. وقتی به تو فکر نکنند پس نمی توانی اندیشه آنها را جهت دهی کنی و مدیریت.
با این توضیحات ارزش جمله تمدنی و محوری حضرت روح الله در #منشور_روحانیت مشخص می شود که: حوزهها و روحانیت باید #نبض_تفكر و #نیاز آیندهی جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عكسالعمل مناسب باشند.
(صحیفه نور ج۲۱ص۸۸)
بسیار قابل تامل است که امام خمینی عظیم الشان، مدیریت تفکرات جامعه را در کنار رفع نیازها مطرح می کنند. اساسا هدف بنیادین #انقلاب_اسلامی چیزی جز برآوردن نیازهای جامعه در قالب یک #سبک_زندگی جدید مبتنی بر قرآن و روایات نبوده. امام خمینی ره در این زمینه می فرمایند: من قبلاً نیز گفتهام #همهی_توطئههای جهانخواران علیه ما از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره برای این بوده است كه ما نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است... . هدف اساسی ما این است كه چگونه میخواهیم اصول محكم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده كنیم و بتوانیم برای #معضلات جواب داشته باشیم. همهی ترس استكبار هم ازین مسأله است كه فقه و اجتهاد جنبهی عینی و عملی پیدا كند.
(صحیفه نور ج۲۱ص۸۸)
کتاب مسجد و اداره جامعه که حاوی چهل طرح کاربردی بر مبنای آیات و روایات گرانقدر ماست، پاسخی به این پرسش است. بر این اساس، مسجدی که برای رفع نیازهای مختلف اهالی #محله طرح و برنامه دارد، به راحتی توان ارتباط گیری با مردم، هدایت و مدیریت آنها در جهت اهداف اسلامی را خواهد داشت.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۸۱
۲۵ آبان ۱۴٠۳/ سال چهارم
تمدن سازی و مسئله سبزی خوردن!
از بَقْلَةُ الحَمْقاء تا دود اسفند بی بی سی!!
خدایش بیامرزد استاد صفایی(ع ص) را که می گفت: فاجعه این است که ما قرآن را به بازی گرفته ایم! پندارم این است که یکی از اصلی ترین دلائل این وضعیت در عصر کنونی، رقیب تراشی به انحاء مختلف برای قرآن است. البته به صورتی کاملا محترمانه که حساسیت زا نباشد. دقیقا مانند کسانی که می گفتند: درست که #پسر_ابی_طالب «اَحَدٌ من الصحابه» است، اما بقیه هم اَحَدٌ من الصحابه هستند. هم می توان به علی رجوع کرد و پرسید هم به آنها. همه مرجعیت دارند و محل رجوعند، حال یکی کمتر می داند و یکی بیشتر! در واقع وقتی نتوانستند #نور_علی را خاموش کنند، در کنار خورشید او، جرقه های قلابی دیگری را عَلَم کردند(فتأمّل جیّدا).
ابلیس در دوران مدرن و از طریق #نظام_آموزشی کاری کرد، که دیگر از قرآن تقاضای #إنباء، إخبار و توصیف نداريم. در واقع تمامی دانشهای مدرن در همه زمینه ها، یا خود #اشیاء را توصیف می کنند(إنباء اسمي) یا تغییرات شان را(إنباء فعلي). حال آنکه توصیف عالم، تنها باید از جانب #حکیمی باشد که «بِکُلِّ شَیْءٍ عَليمْ» است و «محیط». جالب تر که این معنا حداقل ۲۶ بار در کلام الله تاکید شده.
اهمیت فوق العاده مسئله به این باز می گردد که توصیف اسمی ناقص و یا نادرست اشیای عالم، منجر به ضلالت و گمراهی انسان می شود. در این منظر، نقش بنیادین اولین گزارش قرآن درباره حضرت آدم علیه السلام آشکار می شود. کسی که می خواهد نبی الله و هادی دیگران باشد، یقینا محتاج #علم_الأسماء است که فرمود: و عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها(۳۱بقره). چرا که اطلاعات هر شیئی در #اسم آن رمزگذاری شده.
به این دلیل است که واضع الفاظ، اسامی و زبانها فقط خداست، و تنها اوست که توان توصیف(بخوانید نامگذاری) جامع و کامل اشیاء را دارد. این است که امام رضا علیه السلام می فرمایند: اسم، یعنی بیان ویژگی های موصوف(کافی ج۱ص۱۱۳). جالب اینکه امام صادق علیه السلام هنگام توضیح آیه #علم_الاسماء، به حصیری که روی آن نشسته بودند اشاره و فرمودند: خداوند حتی علم نسبت به این حصیر را هم به آدم آموخت(تفسیر العیاشی ج۱ص۳۲).
راز عمیق منازعات انبیاء علیهم السلام درباره #اسم_گذاری اشیاء به همین مسئله باز می گردد. چرا که #إنباء_اسمي و #إنباء_فعلي یا اسم گذاری اشیاء و توصیفات آنها، زیرساخت نوع نگاه انسان به عالم را تشکیل می دهد. در نتیجه تنها خداوند و اولیای الهی صلاحیت توصیف عالم را دارند، نه اهالی ظن و گمانهای دائم التغییر و ناقص که فرمود: إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ، ما أَنْزَلَ اللَّـهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ. إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَى الْأَنْفُسُ وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدى(۲۳نجم)
فی المثل دو مورد از مهم ترین نامگذاری ها و تحریف اسامی که حقیقتا مسیر تاریخ را عوض کرده، تغییر اسم #بیت_المقدس و #ملائکه است. تا زمان حضرت عیسی علیه السلام، اسم بیت المقدس به وسیله انبیاء بر خانه پیامبر خاتم و وصی او اطلاق میشد. اما ابلیس بعد از ایشان، این اسم پر مسمای تاریخ ساز را از موضع حقیقی خود تحریف، و بر مسجد الاقصی نهاد(الکافی ج۱ص۴۸۱).
دیگری تحریف اسم ملائکه از مسمای «مدبر الامور بودن» در عالم(۵نازعات) به اینکه آنها دختر هستند. این تحریف اسمی آنقدر مخرب هدایت است که خداوند متعال تصریح می کند: اگر تصور کنید فرشتگان الهی دخترند کافرید!!! جالب اینکه بعد از تحریف مسمای کلمه ملائکه، باز هم خدا به نبود علم و پیروی از حدس و گمان های باطل اشاره می کند(۲۷و۲۸نجم).
مثال دیگر از صدها و هزاران مورد تحریف اسمی که دستگاه ابلیس انجام داده، درباره #سبزی_خرفه به عنوان سبزی اختصاصی حضرت ام الأئمه سلام الله علیهاست. امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرمایند: بر روى زمين هيچ سبزى ارزشمندتر و سودمندتر از خرفه وجود ندارد و آن، سبزى حضرت فاطمه عليها السّلام است. خداوند بنی اميه را لعنت كند! آنان به خاطر كينه با ما و دشمنى با فاطمه عليها السّلام، خرفه را سبزى نادان ناميدند(کافی ج۶ص۳۶۷). غم انگیز اینکه اگر همین الان #البقلة_الحمقاء را در نت جست و جو کنید، همین سبزی خرفه را نشان می دهد.
مورد دیگر می توان به گزارش شبکه ابلیس(بی بی سی) درباره مضر بودن گیاه ضد شیطان و پربرکت #اسفند اشاره کرد. همین طور دهها مورد که در إنباء إسمي و فعلی قرآن و روایات، بسیار مدح و سفارش شده اند، اما دستگاه إنباء ابليس، آنرا به ضد خود تبدیل کرده. اشیای گرانقدری مثل برگ چغندر، کبوتر، تره، شلغم، پشم و... .
پیشنهاد مطالعه جدی: جلد اول ادبیات إنبائی
@besalamen_amenin
طرح #برج_محله_عمودی بابلسر که گفته شده تو جشنواره جهانی معماری برنده شده. اما اگر بخواهیم این طرح را از منظر #شاخصه_های_ارزیابی معماری مطرح در آیات و روایات بررسی کنیم، می توان به مسائل و مشکلات بالا اشاره کرد👆.
کتاب مقررات فقهی ساختمان👇
https://eitaa.com/olgou4/6183
یازده عامل شخصیت ساز.mp3
12.99M
بسم الله الرحمن الرحیم
✅مباحثه هفتگی الگوی پیشرفت اسلامی
✅جلسه ششم کتاب جعبه فقهی شخصیت، در مقایسه با تست شخصیت شناسی ریموند کَتِل
✅📚👌یازده عامل شخصیت ساز و شخصیت نما در آیات و روایات
۱. دوست و شخصیت
👌روز قیامت تمام دوستی ها تبدیل به دشمنی می شود الا رفاقت متقین
👌ویژگی بهترین دوستها
۲. همسر و شخصیت
👌از ارکان چهارگانه سعادت انسان همسر خوب است
۳. معماری و شخصیت
👌در آپارتمان ده حکم حکیمانه و شخصیت ساز اسلام تعطیل می شود و یا به صورت حداقلی در می آید
۴. امام و شخصیت
👌امامت امری انسانی و بشری است و مخصوص شیعه نیست
۵. کتاب و شخصیت
👌راهبرد حکیمانه و بی نظیر امام خامنه ای در بین مسئولان دنیا، در مدیریت و هدایت افکار جامعه با مسئله معرفی کتاب
👌هر کتابی را خواندن، ضد آزاد اندیشی است!
۶. غذا و شخصیت
👌نسبت مستقیم طیّبات و اخلاق انسانی
👌غذاهایی که حال انسان را خوب و مزاج انسان را به سمت اعتدال می برند: سرکه، کشمش، خرما، بِه و....
۷. لباس و شخصیت
👌جایگاه شگفت انگیز لباس در قرآن
👌کتان لباس انبیاء علیهم السلام
👌لباس دشمنان ما را نپوشید که دشمن ما خواهید شد
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#مسجد_و_اداره_جامعه
#فقط_از_أمیرالمؤمنین_بپرس
@besalamen_amenin
هدایت شده از بسلام آمنين
#یادداشت_۱۳۵
۸ آبان۱۴٠۲/سال سوم
از نظمیه ی کنت فورت اتریشی تا
امنیت مسجد محور محلات
ظاهرا تاسیس اولین اداره پلیس یا «نظمیه» ایران به شکل مدرن #متمرکز و به تقلید از غرب، به سال۱۲۵۸ شمسی باز می گردد(حدود ۱۴۴ سال پیش). مسئول تاسیس و مدیریت هم «کنت دومونت فورت» اتریشی بوده که به درخواست ناصرالدین شاه در سفر اتریش، به ایران می آید و کار را شروع می کند( تاریخ موسسات تمدنی ایران، محبوبی اردکانی ج۲ص۱۴٠).
به جد میتوان گفت که یکی از بنیادی ترین تفاوت های نوع هدایت جامعه در اسلام و مدرنیته در همین کلمه نهفته است: #مدیریت_متمرکز، که قرین جبر، کم دقتی و پر هزینه بودن است. اما اسلام عزیز که معتقد به #حکومت_مردم است(آیه۲۵حدید)، این هدف بنیادین را از طریق روشهای مدیریتی #غیرمتمرکز عملیاتی می کند.
فی المثل می توان تامین امنیت یک شهر را به ده مرکز نیروی انتظامی سپرد، یا آنرا به صد #مسجد، به عنوان قلب یک #محله واگذار کرد. در واقع نظام هدایتی پیشرفته اسلام، واحد ها را خُرد و کوچک می کند، آنگاه مدیریت آسانش را به #تمامی_مردم می دهد. تجربه بسیار بسیار گرانقدری که در تاسیس #کمیته های انقلاب اسلامی داشتیم، آنهم دقیقا یک روز بعد از پیروزی انقلاب!
تامین امنیت در قالب خُرد، محله ای و به محوریت مساجد، چند خاصیت بسیار مهم دارد:
۱. به دلیل کوچکی واحد مدیریت، دقت و سرعت کار بالا می رود ۲. اعضای هر محله، مسئول تامین امنیت خودشانند، به همین دلیل تعهد بسیار بالایی به کار دارند ۳. تامین امنیت بین اعضای محل پخش می شود، به همین دلیل نیاز به استخدام نیروی دائمی ندارید ۴. مدل تامین امنیت محله ای، بستر بسیار مناسبی است برای ضرب کردن شور و نشاط جوانان محل، در تامین امنیت خود، خانه و ناموسشان و هکذا دهها فایده دیگر.
در واقع تشکیل #کمیته به عنوان یکی از شعبه های #بسیج، یکی از بارزترین نمونه های مواجهه تمدنی امام ره، با ساختارهای متمرکز جبری سازمانی غیر مردمی غربی بود. مدلی که به هرکجا که صادر شد نجاتش داد: از بسیج مردمی سوریه، از #حشد_الشعبی عراق، از #انصارالله در یمن و... .
مدلی که رهبر انقلاب به حق در وصفش فرمودند:«هیچ نظیری در دنیا نداشت و کاملا و صد در صد متکی به اندیشه اسلامی بود». جالب تر اینکه در پاسخ به منشا بسیج می گویند:«امام این پدیده بی نظیر را، از دل کوچه پس کوچه های شهرها و از دل خانه های مردم به وجود آورد»(۹۸/۹/۶).
آن معمار فقید نیز در آخرین پیامشان برای تعیین نماینده در #کمیته و پس از حدود ده سال تجربه تامین امنیت به محوریت مساجد محله ها می گوید: این نهاد انقلابی، حافظ اسلام و انقلاب گردید، مسلمانان را شاد و دشمنان اسلام و کشور را ذلیل کرد(۶۶/۵/۲۲).
آیا عجیب، مشکوک و غم انگیز نیست؟ مدلی که در کوران سخت ترین مصائب این کشور، انقلاب و اسلام را نجات داده بود، یک سال پس از رحلت حضرت امام منحل شد و مردم از فواید فراوانش محروم.
#مسجد_و_امنیت، یکی از ارکان نُه گانه خدمات مسجد طراز است که در دوره مسجد و اداره جامعه به آن پرداخته شده. ایضا لبیکی است به تاکید رهبر معظم انقلاب به استفاده مجدد از تجربه کمیته ها در دهه شصت(۹۸/۹/۶).
@besalamen_amenin