سلام و عرض ادب خدمت خواهران و برادران محترم 🌹🌺💐
#یادداشت_مشابه موکب یا هتل👇
از نظمیه کنت فورت اتریشی تا امنیت مسجد محور محلات
https://eitaa.com/besalamen_amenin/441
#یادداشت_۱۵۴
۱٠ اسفند ۱۴٠۲/ سال سوم
به خواهران و برادران تمدنی انتخابات:
مرزهای فدک را فراموش نکنید!
در این دوره یکی از بهترین انتخابات تاریخ انقلاب اسلامی را دیدیم. از این جهت که شاهد ظهور یک #گفتمان قدرتمند جدید، در کنار دوگانه قدیمی چپ و راست یا اصلاح طلب و اصولگرا بودیم. گفتمانی که سخن از راهکارهایی جدید، امید آفرین و مبتنی بر کتاب و سنت می زند. داعیه دار طرح هایی مانند قانون گرانقدر «احیای موات» است و «پیشگیری از بیماری به جای تمرکز بر درمان». برای ساخت #خانه_های_حیاط دار برنامه دارد و به دنبال احیای مشاغل برتر اسلام است.
بنابراین فارغ از نتیجه باید بگوییم که در این انتخابات، گفتمان تمدن نوین اسلامی خوش درخشید و در تراز گام دوم انقلاب ظاهر شد.
اما نکته مهم این است که نزاع ما با تمدن ضد انسانی مدرن، بخشی و تک بعدی نیست. مرزهای #قلعه_فدک ما به گستره تمام ابعاد زندگی انسانی است. پس بزرگترین اشتباه و خطر این است که مفهوم #جامعیت_اسلام را به دست خودمان، تقلیل و محدود به یک یا چند عرصه کنیم. به تجربه هم دیده ایم که انقلابی های دغدغه مند، امضا کننده طرحهای کثیر توسعه ای مجالس شدند و برای طرحهای قلیل، بخشی و تک بعدی اسلامی شان هم نتوانستند کاری کنند. چرا که از ابتدا متوجه #گستره_جبهه های مختلف درگیری نبودند.
پیشنهاد تشکیل هیئت اندیشه ورز در قم، یکی از راهکارهای مناسب برای بعد از انتخابات است. هیئتی که وظیفه پشتیبانی فکری از نمایندگان تمدنی را دارد، تا شجره طیبه #اسلام_جامع، بیش از پیش تبیین و تکمیل شود. نتیجه اینکه با طرح های علمی جامع، رزمنده هایی در مجلس خواهیم داشت که توانایی درگیری همه جانبه با پیشنهادات ضاله توسعه را دارند. و إلّا نتیجه نبردی که از صد عرصه حمله می کنند و تنها در دو سه زمینه تصمیم به پاسخ دارید از ابتدا مشخص است.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۵۵
۱۹ اسفند ۱۴٠۲/ سال سوم
من و جدول فقهی تسخیر
آرایشگر لاکچری و شامپوی خدا!
ای که تویی همه کسم
بی تو میگیره نفسم، اگه تو رو...
آقا بفرمایید. جوان آرایشگر بود که آهنگ آرایشگاه را به احترامم خاموش کرد.
نشستم روی صندلی. رو به رویم پر بود از عکسهای مختلف بازیگران هالیوود! از مارلون براندو گرفته تا ژان کلود، نیکولاس کیج، برد پیت و دیگرانی که نمی شناختم...
کارش را شروع کرد.
+ کلاه نزار، موهاتو خراب میکنه!
= اینطور نیست. سر رو باید گرم نگه داری و اتفاقا برای مو هم خوبه.
+برای گرمی سر پیشنهاد میکنم #عسل بخوری که خیلی عالیه.
خواستم سر صحبت رو باهاش باز کنم برای همین پرسیدم: عسل؟ چطور؟
+ مدتها سردرد داشتم، رفتم دکتر، فرستادم آزمایشگاه و بعد هم قرص داد که تاثیر خاصی نداشت. دوستم گفت بیا برو #طب_اسلامی! گفتم اینا که چیزی سر در نمیارن. گفت برو ضرر که نداره. رفتم ولی به جای آزمایشگاه، کف دستمو نگاه کرد!!! و ی نسخه نوشت. با نسخش خوب خوب شدم. اون دکتر خیلی روی عسل تاکید داشت.
= اتفاقا عسل یکی از اصلی ترین داروهای قرآنه. خدا دو چیز رو به عنوان شفا معرفی کرده: قرآن و عسل(نحل۶۲/ إسراء٨٢).
+ چه جالب. شنیدم اثر انگشت رو که چند سال پیش غربیا کشف کردن، قرآن از همون اول گفته بوده (قیامة۴). ما چیزایی داریم که اونا به اسم خودشون ثبت می کنن.
بعد به داستان سردردش برگشت و گفت: طب شیمیایی هم ی جا رو درست میکنه صد جارو خراب!
= بله داداش به این دلیل که جزئی نگرن و از طرفی هیچ وقت نمی تونن به کل بدن #اشراف داشته باشن. در نتیجه نمی تونن ارتباط و تاثیر متقابل اعضای بدن رو رصد کنن.
ادامه دادم و به آرایشگر گفتم: حالا که شما تفاوت داروهای طبیعی که خدا خلق کرده رو با داروهای انسان ساز دیدی، به نظرت بهترین شامپوهایی که خدا برای سلامت مو درست کرده چیان؟
جوان آرایشگر تعجب کرد و گفت: شامپوی خدا؟!؟! مگه همچین چیزی هم هست؟
منم جدول فقهی تسخیر رو بهش معرفی کردم. حرف اصلی این جدول که یکی از جداول ده گانه #فقه_الخلق مدرسه هدایته اینه که: به جای شناسایی #عناصر و ترکیب شیمیایی اونها برای رفع نیازهامون، از #اشیایی استفاده کنیم که خداوند متعال برای رفع نیازهای بشر آفریده. بعد هم گل ختمی و گل سدر رو به عنوان دو شامپوی درجه یک بهش معرفی کردم. گفتم اتفاقا شستن سر با گل ختمی موجب امان از #سردرده(ثواب الأعمال للصدوق ج۱ص۱۹).
پی نوشت: مشکل از روزی شروع شد که دین رو تو اوامر و نواهی خلاصه کردیم و به کشف معذر و منجز اکتفا. از استنباط و دقت در مورد #تعاریف و #توصیفات شارع هم چشم پوشی کردیم. شاید این بزرگترین عامل در قطع کردن ارتباط مردم با دین بود! در نتیجه دینی که با فهم نیازهای هر کس و ارائه راه حل شروع می شد، تبدیل به مجموعه ای از امر و نهی های خشک، جبری و بی تفاوت نسبت به مشکلات مردم شد. دینی عاجز از تغییر و مواجهه با تمدن کفر و بنای یک زندگی مبتنی بر ایمان.
مطالعه بیشتر: جدول تسخیر/ فقه البیان
@besalamen_amenin
هدایت شده از بسلام آمنين
بسم الله الرحمن الرحیم
۲۵ اسفند ۱۴٠۱
به لطف خدا #دومین_سال کانال #بسلام_آمنین هم تمام شد.
عناوین زیر فهرستی از پر بازدید ترین یادداشت های سال گذشته است.
۱. پربازدیدترین های سال ۱۴۰۰
https://eitaa.com/besalamen_amenin/106
۲. مدیریت شهری مدرن و دفن عبرت
https://eitaa.com/besalamen_amenin/110
۳. تاریخ تمدن ویل دورانت یا حیاة القلوب علامه مجلسی
https://eitaa.com/besalamen_amenin/115
۴. أمیرالمؤمنین علیه السلام،اقتصاددان اولین و آخرین
https://eitaa.com/besalamen_amenin/122
۵. تمرکز بر کشاورزی،نقطه ثقل دشمن شناسی قرآن
https://eitaa.com/besalamen_amenin/123
۶. امام رضا علیه السلام: اولویت دار ترین مسئله جامعه: فراهم کردن لذتهای حلال
https://eitaa.com/besalamen_amenin/130
۷. پذیرش پول اعتباری جامعه را به سمت کفر میبرد
https://eitaa.com/besalamen_amenin/133
۸. گوسفند و گربه یا تفکیک از مبدا و بازیافت؟
https://eitaa.com/besalamen_amenin/138
۹. چند دوست از ملائكة الله دارید؟
https://eitaa.com/besalamen_amenin/182
۱۰. عذاب سنگین روغن خوراکی در قوم یهود!
https://eitaa.com/besalamen_amenin/200
۱۱. انقلاب در دستگاه کارشناسی کشور: مهم ترین انقلاب در انقلاب
https://eitaa.com/besalamen_amenin/217
۱۲. اجرای سند توسعه پایدار بیست سی از زمان رضاخان شروع شد
https://eitaa.com/besalamen_amenin/237
بسم الله الرحمن الرحیم
۲۵ اسفند ۱۴٠۲/ سال سوم
سومین سال کانال #بسلام_آمنین هم تمام شد. به رسم هرسال، فهرستی از پربازدید ترین یادداشت های ۱۴٠۲ تقدیم شما خواهران و برادران محترم می شود:
قتل سالانه بیست میلیون پرنده در اروپا بوسیله علم
https://eitaa.com/besalamen_amenin/288
مسجد کوفه یا سازمان ملل؟
https://eitaa.com/besalamen_amenin/338
ایران سرزمین پیامبران و سانسور ساختاری انبیاء در آموزش و پرورش
https://eitaa.com/besalamen_amenin/352
ژنو، وین، امامت اکونومیست
کوفه، قدس، امامت سوره انجیر
https://eitaa.com/besalamen_amenin/366
عمود یک هزار و چهارصد و علم علیه السلام
https://eitaa.com/besalamen_amenin/373
بانکها چه فراوانند و عبرت پذیران اندک
https://eitaa.com/besalamen_amenin/374
دستگاه کارشناسی جاهلیت تو را نجس نکرد
https://eitaa.com/besalamen_amenin/380
من تنها معلم مدرسه خانگی مان
https://eitaa.com/besalamen_amenin/394
از تانک مرکاوا تا موشک کوکاکولا و نمک قاره پیما
https://eitaa.com/besalamen_amenin/417
امام خمینی: شما چهل هزار قنات ما را خشک کردید
https://eitaa.com/besalamen_amenin/421
از سنن حنیفیه تا والت دیزنی و سیندرلا
https://eitaa.com/besalamen_amenin/431
نظمیه کنت فورت اتریشی تا امنیت مسجدمحور محلات
https://eitaa.com/besalamen_amenin/441
آتش فصل پنج سند۲٠۳٠ بر در خانه مادر
https://eitaa.com/besalamen_amenin/489
از فانتوم های شیخ بهایی تا گاری اعزه
https://eitaa.com/besalamen_amenin/501
نیاز به نهضت سوادآموزی جدید و فاصله کهکشانی تا خمینی
https://eitaa.com/besalamen_amenin/501
قم تمدنی جدید در برابر جنگ با اسلام
https://eitaa.com/besalamen_amenin/552
از کرسی خالی سیدابن طاووس تا ویزیت دوازده میلیونی شیخ رعنا
https://eitaa.com/besalamen_amenin/601
موکب یا هتل؟ از قیام بالقسط تا قیام بالحرص
https://eitaa.com/besalamen_amenin/610
بسم الله الرحمن الرحیم
۲۵ اسفند ۱۴٠۲
سلام و عرض ادب خدمت خواهران و برادران محترم
به لطف خدا امروز سومین سالی است که در این کانال می نویسم و فردا آغاز چهارمین آن. خواستم گزارشی از این دوره تقدیم شما عزیزان کنم. ابتدا باید عرض کنم یکی از مهم ترین نظریات نقشه جامع تمدن اسلامی، #چرخه_چهاربخشی_تحریک_فکر نام دارد. این نظریه حاوی یک مدل برای اجرا و تحقق شاخصه های هویت اسلامی است و شامل چهار بخش اصلی. به عبارتی بر اساس آیات و روایات معتقدیم که برای تحقق عینی هر بخش از رهنمودهای دین مبین، حداقل باید چهار مرحله گذرانده شود:
۱.مدیریت خبر
۲.مدیریت تضارب و گفت و گو
۳.مدیریت مکتوبات و نشر
۴. مدیریت نمونه سازی و تحقق نهایی.
۱۵۵ یادداشت در این سه سال نوشته شد که سهم هر سال ۵۲ مورد است و هر هفته یک یادداشت. در این نوشته ها که شامل عرصه های مختلف و متنوعی می شود، به۴۱ خبر استناد کردیم، درباره ۲۸ جلسه تضارب آرا نوشتیم، به ۵۱ کتاب تولید شده در شورای راهبردی استناد کردیم و درباره ۳۱ مورد نمونه سازی مطالبی را توضیح دادیم...
ان شاءالله که #باقیات_الصالحاتی باشد و نوری در دلها به سمت دریای زلال و لایتنهایی علوم حضرت پدر،
#آقا_امیرالمؤمنین_علیه_السلام....
بسیار محتاج دعای خیر شما هستم💐🌾
#یادداشت_۱۵۶
۲۹ اسفند ۱۴٠۲/ سال چهارم
غوغای قرآن و دُرّ رسانه ای خدا!
با فتنه های مکرر رسانه ی دشمن چه کنیم؟
در هر مکان و زمانی که دست برتر و بالاتر را داشته و داریم، یعنی که در مسیر ایمان به قرآن هستیم و هرگاه در موضع ضعف و عکس العمل در برابر جبهه باطل باشیم، یعنی که از راهبردهای حل مسئله قرآن دوریم و غافل(۱۳۹ آل عمران/ ۱۴۱ نساء).
اوضاع رسانه ای جریان حزب الله، بیش از آنکه نشان دهنده تفوق و برتری بر جبهه کفر باشد، مُظهِر انفعال و پاسخگویی به آنهاست. بدیهی است که هر چه قویتر در این میدان باطل ظاهر شوی، بیشتر در آتش نحسی دمیده ای که دشمن روشن کرده و بازیگر میدانی شده ای که نقشهایش به وسیله او تعریف شده اند. این همه نیست مگر به دلیل فقدان نقشه جامعی برای کار رسانه ای #هدایت_محور. وقتی که برنامه ای نداشته باشی، بدان که مهره طرح دیگران خواهی شد.
اما از کلام الله زندگی بر می آید که مدیریت هدایت بنیان شامل حداقل چهار مرحله اساسی است. اولین آنها مفهوم محوری #خبر است یا #نبأ که چه غوغایی در قرآن برای نشان دادن اهمیت این کلمه برپاست.
خداوند متعال بیش از چهل بار از این کلمه بنیادین استفاده کرده:
ذلك من أنباء الغيب/ واتل عليهم نبأ ابني آدم/ نبأ المرسلين/ نقص عليك من أنبائها/ نبأ الذين من قبلهم/ واتل عليهم نبأ نوح/ ذلك من أنباء القرى/ من أنباء الرسل/ واتل عليهم نبأ ابراهيم و... موارد متعدد دیگر.
#إنباء، اولین کاری است که خداوند متعال از حضرت آدم ابوالبشر علیه السلام گزارش کرده(٣٣ بقره). برترین و محوری ترین عناصر هدایت را، #انبیاء، نبی و صاحب خبر نامیده و هشتاد بار در قرآن به آن بزرگواران پرداخته. نهایتا مهم ترین درگیری طول تاریخ را بر سر یک خبر و #نبأ_عظیم که حضرت آقا امیرالمؤمنین علیه السلام باشد عنوان کرده است(سوره نبأ آیه۲/ الکافی ج۱ص۲٠۷).
مخلص کلام اینکه راه حل مواجهه با جنگ رسانه ای دشمن، تمرکز بر #انباء جبهه حق و #خبرسازی از دل این جریان است نه اینکه با تمام قوا مشغول پاسخگویی به جنجال ها و رفع شبهات بنی اسرائیلی و تمام ناشدنی یهود شویم. در حال حاضر نه تنها به این مسئله توجهی نداریم بلکه در بسیاری از موارد، خود جریان حزب الله باعث #بزرگ کردن و دیده شدن حداکثری سناریوهای طراحی شده دشمن می شود. باور کنید هیچ لزومی ندارد که درباره هر صوت و فیلم و کلیپی اظهار نظر کنیم و حتی منتشر.
این راهبرد اصلی ما در جنگ رسانه ایست: خبر قضایای باطل را، با بزرگ کردن و #احیای اخبار حق مدیریت کنید و از بین ببرید. بدیهی است که این راهبرد به معنی غفلت از جبهه دشمن نیست بلکه تمرکز بر #احیای_امری است که فرمود: فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا (معانی الاخبار ج۱ص۱۸٠).
بر همین مبنا و از باب مثال: وقتی بنده روایت خبری جذاب و امیدآفرین خود را از شهر تمدنی #قم دارم، چرا باید درگیر خبرسازی های دشمن از این شهر مبارک شوم که فرمود: الباطل یموت بترک ذکره! قم، حوزه علمیه و طلبه های آن محل اصلی پژوهش و پرورش امیدآفرین ترین برنامه ها برای زندگی مردم ایرانند: از پیگیری برای واگذاری زمینهای رایگان هزار متری به مردم(قانون احیای موات) تا ساخت خانه های حیاط دار به جای سلول های انفرادی آپارتمان. ترویج سبک زندگی آسان سلامت بنیان به جای تمرکز بر درمان پر هزینه بیماری ها و دهها پشنهاد کارشناسی دیگر. امید که تمام عمرمان با افتخار صرف دعوت مردم به این طرحها شود و این
#روایت_خبری_قم در عالم باشد.
مطالعه بیشتر:الگوی فقهی تهیه خبر
@besalamen_amenin
بسم الله الرحمن الرحیم
چند یادداشت در تبیین فرمایشات امروز امام المسلمین
1️⃣ آیا می توان با ساختارهای نظام #سرمایه_داری_ضد_مردم و ضد عدالت، به سمت مردمی کردن و مشارکت دادن آنها در اقتصاد حرکت کرد و همه را #عادلانه برخوردار از این مشارکت؟
2️⃣ آیا اساسا در اسلام #فُرم و شکل خاصی هم داریم، یا اینکه اسلام فقط محتواست و آن محتوا را می توان در هر قالبی محقق کرد؟
3️⃣ چه نسبتی است بین تولید #متمرکز_کارخانه_محور با مشارکت دادن مردم در تولید؟
4️⃣ چه نسبتی است میان نظام توزیع و #بازار_متمرکز، پاساژها و مالها با مشارکت دادن مردم در نظام توزیع؟
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
1️⃣ موکب یا هتل؟ آیا اسلام فقط محتواست یا فُرم خاص خود را دارد؟
https://eitaa.com/besalamen_amenin/610
2️⃣ نسبت تولید کارخانه ای و بازار متمرکز با مشارکت دادن مردم
https://eitaa.com/besalamen_amenin/544
3️⃣ عنکبوت های نامقدس مسیر حرم تا جمکران
https://eitaa.com/besalamen_amenin/154
4️⃣ جبر تخم مرغ های مدرنیته و اختیار تولید اسلام
https://eitaa.com/besalamen_amenin/124
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۵۷
۷ فروردین ۱۴٠۳/ سال چهارم
دستان بسته خدا در آموزه های رشته مدیریت!
تاکنون در چند یادداشت به این مسئله پرداخته ایم که ارتباط ما با قرآن عظیم قطع است و بریده. ما #عملا قرآن را کتابی مربوط به گذشته می دانیم و شخصیت های هدایت و ضلالت مطرح در قرآن را، #اساطیر_الأولین های تاریخ گذشته. این است که نه از انبیاء علیهم السلام و موضع گیری شان راه امروزمان را روشن می کنیم، نه دشمنان پیامبران و حرفهایشان را کماکان زنده و در جریان می دانیم. شرح دلایل این مصیبت معرفتی در این مقال نمی گنجد اما می توان گفت: به رسمیت نشناختن قرآن و سنت به عنوان یک #دستگاه_دانشی_مستقل، در رفع تمامی نیازهای انسان و نپرسیدن مسائل و مشکلات زندگی از قرآن، نتیجه این نگاه است.
از باب نمونه:
مهم ترین عرصه حیات انسان، راه و روش و علومی است که بر اساس آن، زندگی را #مدیریت می کند و پیش می برد. یکی از نمودهای مبنا نبودن قرآن در زندگی ما این است که تصمیم گیری مدیران جامعه، از حزب اللهی و انقلابی تا توسعه گرا و سکولار، بر اساس مجموعه کتابها و نگاه های یکسانی در رشته های مختلف #علم_مدیریت است. عرصه های متنوع دانش مدیریت کنونی در یک موضوع بنیادین اشتراک دارند و آنهم عدم توجه به جایگاه مدیریتی خداوند متعال در عالم و تاثیر آن در سرنوشت انسان است. مبنای عمل یک مدیر حزب اللهی همان کتابهایی است که مبنای کار مدیر ضد دین و ملحد است. شاید تنها تفاوتش این باشد که مدیر انقلابی در ابتدای کار بسم الله هم می گوید! بیشتر به آپارتمان ام الفسادی می ماند که مسمای به یک نام مذهبی هم شده. نتیجه این رویکرد این است که حضرت باری تعالی در برنامه ریزی های یک مدیر هیچ نقشی ندارد و این است همان نگاه های مثلا علمی ذاتا مسموم!
حذف نرم و بنیادین خداوند متعال از اداره زندگی بشر، همان امتداد نگاه #یهودیان است که با لباس #علم و این بار در کتابهای رشته مدیریت ظاهر شده: وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّـهِ مَغْلُولَةٌ (۶۴ مائده).
اما مبنای اصلی نگاه مدیریتی صحیح زندگی انسان که در قرآن ارائه شده، توجه به اَبَر مسئله ی #تقدیر است(۲۱ حجر). امری که دانش مدیریت کنونی فرسنگها با فهمش فاصله دارد. تقدیری که از طرف خداوند متعال به صورت سالیانه برای انسان رقم می خورد و آغازش از #شب_قدر است(سوره قدر/ طلاق۱۲/ دخان ۱تا۶). تقدیر الهی حداقل چهار عرصه مهم برای انسان دارد: حیات و ممات(۵۶ یونس)، فقر و غنا(۲۶ آل عمران)، عزت و ذلت(۲۶ آل عمران) و سعادت و شقاوت.
مناسک حاکم بر تقدیر و نسبت آن با اختیار انسان، همچنین نوع ارتباط بین تقدیر و شب قدر با نظم و نظامات اجتماعی از مهم ترین موضوعات مطرح در #مدیریت زندگی انسان بر اساس صراط مستقیم قرآن است.
مطالعه بیشتر: ارکان ثلاثه مدیریت اسلامی
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۵۸
۱۳ فروردین ۱۴٠۳/ سال چهارم
بریم سلام فرمانده یا آقای جویا؟!؟!؟
زمانی همسایه خیلی جالبی داشتیم. آدم نمی دانست از کارهایش بخندد یا بگرید. فی المثل در حد انفجار برای دختر خردسالش انیمیشن های مسموم هالیوودی تهیه می کرد. از طرفی خیلی جدی و با تردید می پرسید: درست است که می گویند این کارتون ها برای بچه ها ضرر دارد؟؟
یا روزی که هماهنگ کرده بودیم بچه ها را برای برنامه #سلام_فرمانده به مسجد جمکران ببریم می گفت: امروز آقای جویا _از مجریان شبکه پویا_ هم در قم برنامه دارند. بعد خیلی جدی ادامه داد: سلام فرمانده را برویم یا آقای جویا را؟!؟!؟
حوادثی که این روزها در عرصه اندیشه دینی و تمدن سازی در حال رقم خوردن است، بیش از پیش مرا به یاد همین پرسش همسایه می اندازد. شاید همین #یکسان_انگاری ها، مهم ترین گرهی است که بسیاری از بزرگواران را چه در عرصه مدیریت و اجرا، چه در عرصه اندیشه و تولید علم گرفتار کرده. همانند پنداری #توسعه و #پیشرفت!
عزیزی می گوید: شهر نیاز به بیمارستان دارد، پس ما که در اسلام چیزی درباره بیمارستان نداریم طب اسلامی هم نداریم! اصلا شهر اسلامی هم نداریم!
دیگر بزرگوار، رقم بالا و فاجعه بار تعداد جراحی های صورت گرفته در یک استان را، رسما به عنوان #شاخص پیشرفت عنوان می کند! عزیز دیگری که صاحب تالیفات فراوان در فقه و اصول و فلسفه است می گوید: چرا زنان که نیمی از جامعه هستند باید بیکار باشند!
برادران دیگری همنوا با #زاکربرگ_یهودی به دنبال شهر هوشمند البته با روکش اسلامی اند و قس علی هذا.....
این قبیل حرفها و دیدگاه های به ظاهر متفاوت، یک حلقه مشترک دارند و آنهم: یکسان انگاری مسیر #توسعه_غربی با #هدایت_الهی و سبک زندگی اسلامی است.
همه این دیدگاه ها نتیجه نداشتن نگاه جامع به دین است. ریشه اصلی یکسان پنداری اسلام و آنچه که از علوم #ذاتا_مسموم دنیای کفر برآمده، در دانش #اصول_فقه کنونی است که تمرکز اصلی اش بر اوامر و نواهی الهی است. نه کاری با توصیفات شارع دارد و نه خود را ملزم به بررسی #علل_الشرایع و فواید رهنمایی های اسلام می داند. اساسا این منطق فهم دین به لحاظ ساختاری نمی تواند تمام عرصه قرآن و روایات را با هم ببیند و آنگاه به تفاوت های اظهر من الشمس معیارهای پیشرفت اسلام و کفر پی ببرد.
همین نگاه در زمینه اقتصاد می گوید: آیه داریم؟ روایت داریم که تورم را چطور کنترل کنیم؟ این عزیزان هم چون #منطقا تمام دین را مطمح نظر قرار نمی دهند، اقتصاد را امری #عقلایی می دانند که به خود بشر واگذار شده و ربطی به هدایت های اسلامی ندارد!!! چرا که به دلیل ضعف اصول استنباطشان توانایی یافتن نظام اقتصادی قرآن را ندارند. آنگاه مانند مثال بیمارستان نتیجه می گیرند: چون از ادبیات اقتصاد غربی _تورم_ چیزی در قرآن و روایات نیامده، پس #نظام_اقتصاد اسلامی هم نداریم. این بزرگواران در نهایت به این می رسند که همانطور که سلامت مردم برای شارع مهم نیست، همانطور که شهر و مکان زندگی انسان برایش اهمیتی ندارد، حضرت باری تعالی با اقتصاد هم کاری ندارد که اگر داشت، باید آنرا به صورت یک بسته #جامع_نظامند می گفت!!!
الهِدايةُ أَمْرٌ والاقتصادُ أَمْرٌ آخَرْ!
پیشنهاد می کنم برای پاسخ به نگاه های استنباطی ناقص دوستان، کتاب «الگوی مردم پایه مشاغل برتر» را حتما مطالعه کنید. در این کتاب، پنج اشکال و تفاوت جدی میان اقتصاد مدرن(دولتی_خصوصی) و #نظام_اقتصاد_اسلامی بررسی شده است. نهایتا چهل تصمیم عملیاتی نیز با توجه به مجموعه آیات و روایات و در فضای اقتصاد اسلامی ارائه شده است.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۵۹
۲۲ فروردین ۱۴٠۳/ سال چهارم
برج های آسمان ستیز و نابودی استهلال!
برخلاف بشر مدرن که اطلاعات بسیار بسیار اندک و نادرستی از آسمان دارد، خداوند متعال مکرر در مکرر به توصیف آن پرداخته است. حضرت باری تعالی در کتاب هدایت انسان ۱۹٠ بار از #سماوات سخن گفته، ۱۲۹ بار از #سماء، ۲۷ بار #قمر را برای ما توصیف نموده و ۳۳ مرتبه #شمس را. حضرات معصومین علیهم السلام هم به عنوان معلمان حقیقی قرآن و هدایت، اهتمام فراوانی در افزایش معرفت بشر در این زمینه داشته اند. مرحوم #علامه_مجلسی رحمه الله علیه، ده جلد از موسوعه گرانقدر بحارالانوار را به آیات و روایات این زمینه اختصاص داده و نام #السماء_والعالم را بر آن نهاده اند.
اما سوگمندانه از آن همه دعوت خداوند به تفکر و شناخت سقف مرفوع (۳۲ انبیاء/٥ طور)، تنها شنیدن یک اصطلاح برایمان مانده: #استهلال! آنهم سالی یکبار در آغاز و پایان ماه رمضان.
اینکه چرا از تمامی آن گنجینه های قرآنی انسان ساز، یا به تعبیر امام باقر علیه السلام از آن #نهر_عظیم معارف(کافی ج۱ص۲۲۲)، به اندازه نَمی ناچیز(استهلال) سهم ما شده و محل اهتمام زندگی دینی ما، به مبانی استنباط باز می گردد و دانش اصول فقه. اساس ارتباط و فهم دینی ما در این دانش، بر مبنای توجه و تمرکز بر #اوامر_و_نواهی الهی است، در حالی که هزاران آیه و روایت #توصیف_کننده آسمان و زمین، نه امر الهی اند نه در زمره نواهی و خطوط قرمز خداوند طبقه بندی می شوند. این رادارِ ناقصْ بین ما در منطق فهم دین باعث می شود که آیات و روایات مذکور در رصد نگاه فقیه و تفقه قرار نگیرد ( آیه ۱۲۲توبه ).
بدتر اینکه در نگاه اصولی موجود، توجه به صدها آیه و هزاران روایت تشریح کننده سماوات و ارتباطی که با هدایت انسان دارند را، شاید بتوان به زحمت در زمره #مستحبات طبقه بندی کرد. در تعریف مستحبات هم می گویند: اموری که اگر باشد مفید است و اگر هم نباشد مشکلی پیش نمی آید. بدیهی است که با چنین نگاه حداقلی به هزاران آیه و روایت کتاب هدایت، تنها یک کلمه برایمان می ماند: استهلال.
اما مصیبت به اینجا ختم نمی شود. از آنجا که رسم ساختارهای ضدعلمی دوران مدرن در ایجاد محرومیت های ساختاری است، همین استهلال هم به صورت بسیار #متمرکز انجام می شود و قریب به اتفاق مردم از آن محرومند. چرا که نه علمی در این زمینه دارند نه زیرساخت هایش را. علمش را ندارند چرا که اساسا رادار تفقه ما این دسته از آیات و روایات را رصد نمی کند و طبیعتا کار به آموزش مردمی هم نمی رسد.
در باب زیرساخت های رصد، استهلال و آسمان شناسی #مردمی غیرمتمرکز هم می توان به مدل معماری اشاره کرد. یکی از دهها مضرات #آپارتمان سازی، محروم کردن انسان از تعمق و نظر دقیق در آسمان است( آیه ۱٠۱ یونس). و از دهها فایده ساخت #دار_واسعه این است که می توان پشت بام هر خانه را به #مدرسه_ای_غیرمتمرکز برای تفکر در خلقت، و شناخت خالق هستی از راه آسمان تبدیل کرد. امر بلند مرتبه ای که خداوند متعال آن را از اوصاف #اولی_الالباب می داند ( آیه۱۹۱ آل عمران).
مطالعه تکمیلی: معماری و هدایت
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۶٠
۲ اردیبهشت ۱۴٠۳/ سال چهارم
شجره نامه یا کد ملی؟
یکی از اساسی ترین مسائل زندگی انسان، روشی است که خود را با آن معرفی می کند و متقابلا دیگران را شناسایی. از گرانقدر ترین آیات قرآن که دلالت های روشنی بر اهمیت این موضوع دارد، آیه ۱۳ سوره حجرات است. خداوند متعال تصریح دارد که اساسا شما را گروه گروه و قبیله قبیله قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید. بی اغراق صدها اثر بر این بار می شود که در محیط زندگی، انسان ها همدیگر را بشناسند یا در فضای #بدعت_گمنامی زیست کنند.
مثلا در حال حاضر بسیاری از افراد برای ازدواجشان با مشکلات جدی مواجهند، چرا که اساسا کسی دیگری را نمی شناسد! یا کثیری از جرائمی که در جامعه رخ می دهد، به دلیل از بین رفتن #خودکنترلی و مفهوم تمدنی #آبروست. امری که برآمده از شناخت و آشنایی گسترده است و بی معنا در محیط های کلان مدرن. در واقع ساختارهای ضد انسان غربی، ما را به سمت تنهایی، فردیت و ارتباطات واقعی حداقلی سوق داده است. در سالهای اخیرا هم تبدیل به چند عدد و رقم شده ایم (#کدملی) و تنها #نام_پدر برایمان باقی مانده، البته اگر هدف پنجم سند ۲٠۳٠ توسعه پایدار (#برابری_جنسیتی) اجازه دهد.
مهم این است که بدانیم سرنوشت محتوم #مدیریت_های_کلان_متمرکز همین است. مدیریتی که هرچه بیشتر انسانها را تنها، وابسته و ضعیف بار می آورد، تا توان کنترل بیشتری بر آنها داشته باشد. بدیهی است که نمود این ساختار طاغوتی کنترل گر در معرفی افراد، چیزی فراتر از کد ملی نخواهد بود. امری که پایه های ابتدایی اش را در زمانه منحوس پهلوی اول بنا نهادند( تاریخ مؤسسات تمدنی ایران، محبوبی اردکانی ج۲ص۱۵۷).
اما در عالم اسلام که به دنبال تجمع حداکثری، افزایش روابط و شناخت طرفینی گسترده است، برای معرفی افراد و هویت بخشی به آنها راه دیگری پیشنهاد می شود. در دنیای زیبای اسلام، #شجره_نامه نویسی معرف انسان هاست که علاوه بر این که سند #حلال_زادگی و طهارت نسل اندر نسل فرد است، القای هویت جمعی، پشتوانگی و دلگرمی هم دارد. حضرت آقا امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: خویشاوندان انسان، بزرگ ترین گروهى هستند که از او حمایت مى کنند و اضطراب و ناراحتى او را مى زدایند و در هنگام مصیبت ها نسبت به او پر عاطفه ترین مردم مى باشند(خطبه ۲۳ نهج البلاغه). علاوه بر این ها، شجره نامه به مثابه نقشه ای خانوادگی برای راهبرد تمدنی #صله_رحم نیز محسوب می شود.
ریشه این نوع از #ثبت_احوال هم به قرآن کریم باز می گردد. مثلا خداوند متعال برای معرفی مهم ترین خاندان مؤثر در درگیری های حق و باطل تاريخ( خاندان نبوت و امامت و خاندان بنی امیه) از مفهوم #شجره استفاده می کند: «شجرة طيبة و شجرة مباركة» و در مقابل «شجرة خبيثة و شجرة ملعونة».( آیات ۲۴ ابراهیم/ ۳۵ نور/ ۲۶ ابراهیم/۶٠ إسراء).
مبتنی بر همین مفهوم قرآنی، نبی مکرم اسلام نیز در معرفی خودشان می فرمایند: يَا عَلِيُّ: خَلَقَ اَللَّهُ اَلنَّاسَ مِنْ أَشْجَارٍ شَتَّى وَ خَلَقَنِي وَ أَنْتَ مِنْ #شَجَرَةٍ_وَاحِدَةٍ
(الأمالي للطوسی ج ۱ ص ۶۱۰).
البته باید در نظر داشت که احیای شجره نامه ها در ثبت اطلاعات، سومین مرحله کار است. ابتدا باید ساختار #محلات را احیا کنیم و در دومین قدم جایگاه #عریف را. فرد عریف واسطه بین حکومت و محله در جمع آوری اطلاعات است و حقوقش هم باید از بیت المال تامین شود.
@besalamen_amenin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
پنجمین سالگرد رحلت مرحوم
#آیه_الله_حسینی_اشکوری 🌺🌺🌺🌺
اولین شاگرد ایرانی شهید صدر
نماینده مقام معظم رهبری در سوریه
نماینده آیه الله حائری در عراق
مؤسس پژوهشگاه تخصصی شهید صدر