eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
910 ویدیو
634 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توصیه به جوانان در استفاده از آثار و کتب استاد شهید مطهری ‏🔻 | 27 اسفند 🔹بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏گرچه ایران ـ به رغم بدخواهان و ماجراجویان ـ به خواست و توفیق‏‎ ‎‏خداوند متعال به رسید و نهادهای اسلامی ـ انقلابی یکی پس از دیگری در‏‎ ‎‏ظرف تقریباً یک سال با آرامش و موفقیت انجام گرفت، لکن بر ما و به های‏‎ ‎‏اسلامی و علمی خسارتهای جبران ناپذیر نیز به دست ضد انقلاب واقع شد؛‏‎ ‎‏همچون خائنانۀ مرحوم و عظیم الشأن حجت الاسلام آقای‏‎ ‎‏حاج شیخ مرتضی ـ رحمة الله علیه.‏ 🔸‏اینجانب نمی توانم در این حال احساسات و عواطف خود را نسبت به این شخصیت‏‎ ‎‏عزیز ابراز کنم. آنچه باید عرض کنم دربارۀ او آن است که او خدمتهای ارزشمندی به‏#‎ ‎‏اسلام و نمود و موجب تأسف بسیار است که دست خیانتکار، این درخت ثمربخش‏‎ ‎‏را از حوزه های علمی و اسلامی گرفت و همگان را از ثمرات ارجمند آن، محروم نمود.‏‎ ‎‏مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانه ای محکم برای حوزه های دینی و علمی و‏‎ ‎‏خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود. خدایش رحمت کند و در جوار‏‎ ‎‏خدمتگزاران بزرگ اسلام جایگزین فرماید.‏ 🔹‏اکنون شنیده می شود که و گروههای درصدد هستند که با‏‎ ‎‏تبلیغات اسلام شکن خود دست عزیز دانشگاهی ما را از استفاده از این استاد‏ فقید کوتاه کنند. من به و طبقۀ روشنفکران توصیه می کنم که کتابهای‏‎ ‎‏این عزیز را نگذارند با دسیسه های غیر اسلامی شود. از خداوند متعال‏‎ ‎‏توفیق همگان را خواهانم. والسلام علی عبادالله الصالحین.‏ ‏‏27 اسفند ماه 58‏ ‏‏29 ربیع الثانی 1400‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ (صحیفه امام، ج 12، ص 187و188) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
شهادت‌طلبی آیت‌الله کاشانی در راه دفاع از منافع دینی و ملی به روایت روزنامه‌نگار مشهور مصری ❇️۲۹اسفند سالروز ملی شدن صنعت نفت 🔻حسنین هیکل، روزنامه نگار معروف مصری که در آن زمان در ایران اقامت داشت آن روز تاریخی را چنین توصیف می کند: 🔹صدای آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی در تمام گوشه و کنار دنیا چنین می پیچید: سگ های انگلیس! از کشور ما شوید و نفت ما را کنید. 🔸رزم آرا با هفت تیر از میدان اخراج شده بود و در نتیجه موقعیت کاملا تحت سیطره و نفوذ آیت الله در آمده بود... 🔹 اولین قسمت از سری عجایب، قصه صدهزار نفری بود که آیت الله به هنگام مناقشه در مجلس به آن امر کرد. 🔸 سیل جمعیت از طریق خیابان هایی که به میدان بهارستان منتهی می شد، در حال فریاد و شعار دادن پیش می رفتند. 🔹در میان صفوف متظاهرين شایع شده بود که پلیس در صورت نزدیک شدن جمعیت به مقر پارلمان دستور دارد به سوی آنها تیراندازی کند! و این خبر به منزل آیت الله نیز رسیده بود. 🔸 در این هنگام شنیده شد که ایشان به پسرش می گفت: کفن مرا بیاور، کفن برای ایشان آورده شد. سپس آیت الله بعد از غسل و دو رکعت نماز، کفن را پوشیده و برای ملاقات با مرگ، در جمعیت به راه افتاد... 🔹جمعیت با جوش و خروش مانند امواج دریا و مانند قضا و راهی به سوی پارلمان پیش می رفتند، ولی هنگامی که مردم به مقر پارلمان رسیدند ناگاه افراد پلیس که بالای ساختمان مجلس بودند، مواضع خود را ترک کردند؛ زیرا طبق یک دستور از گفته می شود که در مقابل آیت الله نکنید. 📔آیت الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت،ص163 به نقل از ایران کوه آتشفشان محمد حسنین هیکل، ص72- 70 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️ ابالفضل العباس علیه‌السلام نماد بصیرت و وفا ✳️میلاد حضرت عباس علیه السلام مبارک! در زیارات و کلماتی که از ائمه علیهم‌السّلام راجع به اباالفضل العبّاس رسیده است، روی دو جمله تأکید شده است: یکی ، یکی ... همه ، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. (مقام معظم رهبری ۱۳۷۹.۱.۲۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فصل 2 قسمت 10.mp3
7.91M
بررسی چندباره پرونده منافقین 📼کتاب صوتی /صوت دهم از فصل دوم برخلاف ادعای آقای منتظری، پرونده منافقین در روندی کاملا قانونی و دقیق طی شد. بازخوانی این برهه تاریخی در افشای حقایق مؤثر خواهد بود. 🔹در این قسمت از کتاب صوتی خواهید شنید: بازخوانی روند پرونده محاکمه منافقین توسط حجت‌الاسلام رازینی و نکونام (صص 216-213) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️حمایت روحانیت شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش اول 🔹این روزها حال اقتصادمان خوب نیست و بدسلیقگی رئیس‌جمهور در استفاده از لباس خارجی به زخم بسیاری از تولیدکنندگان نمک پاشید. 🔸توصیه علما به حمایت از تولید ملی (که مهمترین راهبرد برای پیشرفت اقتصاد کشور است) صرفا مربوط به دوران جمهوری اسلامی نیست و در تاریخ قاجار هم مسبوق به سابقه است و حمایت علمای اعلام از شرکت تازه تأسیس «نساجی اسلامیه» نمونه‌ای بارز در این زمینه است و تعداد زیادی از علما در نامه به مظفرالدین شاه و وزرایش و همچنین اعلامیه‌هایی خطاب به مردم جامعه، توصیه به حمایت از شرکت نساجی اسلامیه و منع استفاده از محصولات بیگانگان کردند. 🔹نکته جالب توجه این‌که این شرکت نساجی توسط یکی از علمای اصفهان یعنی مرحوم آقانجفی اصفهانی و به همراه برادر خود آقانورالله و میرزا ابوالقاسم زنجانی به همراهی بازرگانانی همچون حسین آقا امین‌الضرب اصفهانی، محمدحسین کازرونی،سلیمان خان رکن‌الملک شیرازی، کاکو حسین کازرونی و ملک‌التجار در سال 1316 ه.ق/1898 م. شرکت اسلامیه را با هدف تأمین منسوجات مورد نیاز مردم ایران و مقابله با وابستگی به خارج تاسیس کرد. ریاست این شرکت به عهده حاجی محمدحسین کازرونی بود که سابقه و تجربه اداره شرکت مسعودیه را دارا بود و چهار تن از بازرگانان اصفهان به عنوان وکلا و امنای اداره مرکزی اصفهان برگزیده شدند. (شرکت اسلامیه: نماد اقتصاد مقاومتی در تاریخ معاصر ایران، پیمان رهبری حق، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران) 🔸پس از تأسیس این کارخانه؛ حمایت علما با جدیت بالا روانه ایران شد. مرحوم ملا محمد کاظم خراسانی ( ) در نامه ای به مظفر الدین شاه در سال 1317 قمری، ضمن توصیه به شاه و وزیران به سامان بخشی و استفاده از محصولات شرکت اسلامیه و در همان نامه خطاب به مردم مینویسند: 🔹بر عموم رعایا و قاطبه مسلمین ، لازم و به مقتضای «الناس علی دین ملوکهم» تأسی و متابعت نمایند و را از خود به البسه اسلامیه، صاحب شرع را دارند. کهن جامه خویش پیراستن به از جامه عاریت خواستن (مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / ص 102-74) 🔸مرحوم سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی (صاحب عروه) نیز طی نامه‌ای نوشت: بسی شایسته و مناسب و به موقع و محل است که عموم مومنین و کافّه متدینین از هر صنف و هر نوع، هر یک به قدر مقدور و بودجه میسور در (استحکام، استواری) اساس و این امر مهم، اهتمام تمام و بذل جهد و صرفِ همّت نمایند و مهما امکن از البسه و اقمشه خارجه متحرّز باشند؛ بلکه سزاوار این است که در سایر جهات حرکات و سکنات و کیفیات لباس و طعام و شراب و گفتار و کردار، از وضع و طرز کفار، خود را بر حذر و برکنار دارند. 🔹قال الصادق (علیه السلام) : اوحی الله تعالی الی نبیّ من انبیائه قل للمؤمنین : لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا مطاعم اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کَما هم اعدائی. ان الله لایُغیِّرُ ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم. (ترجمه: خداوند متعال به یکی از انبیاء وحی نمود که به مؤمنین بگو : لباس دشمنان مرا نپوشید و غذای دشمنان من را نخورید و راه دشمنان من را نروید که [در این صورت] دشمن من می‌شوید همان‌طور که آنان دشمن من‌اند. خداوند وضعیت قومی را تغییر نمی‌دهد تا این‌که آن‌ها خودشان را تغییر دهند.»(همان ،ص75) 🔸شیخ عبدالله مازندرانی نیز نوشت: اولا تورّع از شبهات از مستحسنات عقلیه و شرعیه است. ثانیا ترویج و همراهی و همدستی و یک جهتی نمودن در ، هر دو مقصد (را) حاصل است. خداوند عالم تایید و مدد و یاری نماید کسانی که به قدرت مالی و لسانی ترویج این شرکت اسلامیه، ادامَها ربّ البریّة می‌نمایند.(همان) 🔹مرحوم محمد غروی شربیانی مرقوم داشت: امری که و رفاهت (آسودگی) حال عموم مسلمین و آبادی ممالک محروسه ایران و زیادتی آبروی ملت اسلامیه و ترقی دولت قاهره علیّه در آن باشد، بهتر ازین به نظر نمی‌آید. معلوم است تکلیف متمکّنین در ترویج این مقصد و تشویق اهل این مطلب و امداد آنها به مال و جان، زیاده از دیگران است.(همان) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️حمایت روحانیت شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش دوم 🔹حمایت مرحوم محمدحسن مامقانی از منسوجات اسلامیه: بحمدالله تعالی فراهم شدن اسباب و سدّ ابواب از ممالک خارجه، از این عصر با برکت است. چقدر شایسته است که عموم مسلمین با کمال شوق و اتحاد کلمه در رواج آن و هَجر(کنار گذاشتن) که سبب اختلال امور کافه مسلمین شده جدّ و جهد نموده، اسلام را رونقی تازه داده و با اتفاق کلمه اسلامیه، مسلمین را آسوده نمایند. رجاء واثق (آن‌که) امنای دول علیّه از منافع عمومی دینی و مُلکی آن، غفلت نداشته باشند. مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / ص 76) 🔸میرزا فتح الله شیرازی: عمارت دیار و آبادی امصار بعد از مَعدلت (پوشاندن) سلاطین با اقتدار و امرای فرمانگزار، منوط به است و رونق مُلک و دولت و ترقیِ صنایع اهل صنعت. نان خود بر سفره مردم خوردن به نعمت خویش و منت از دیگری بردن و خانه همسایه سوختن و چراغ اجانب برافروختن و جامعه خویش دریدن و کلاه بیگانه دوختن، نه کار عقلا است. گفته اند: مُلک از خردمندان، جمال گیرد و دین از پرهیزکاران کمال پذیرد. پس امری که جامع خردمندی و پرهیزکاری و دارای دیانت و دنیا، داری کمال ملت و جمال دولت باشد البته اهتمام در او، فریضه همت (واجب و شایسته تلاش) بزرگان خواهد بود...(همان) 🔹میرزا حسین نوری (محدث نوری) : به چه لسان شکر کنیم حضرت ایزد منان را که در عصر خود دیدیم جمعی را که حسب سلامتی فطرت و پاکی طینت و غیرت اسلامه و تعصب مذهبیه درصدد رواج آیین دین و رونق کیش مسلمین برآمده و در تهیه و تدارک اسباب زندگی، از قذارات (ناپاکی ها) شبهات از جهات عدیده همت گماشته، تا مسلمانان به اعانت حضرت احدیت از مفاسد ظاهریه و باطنیه آن آسوده شوند، علاوه بر مصالح دنیویه که بر ذی شعوری مخفی نیست. 🔸هندوی بت پرست از نظر کردن مسلمانان بر غذای او – چه رسد به مباشرت آن غذا به دست را (آن غذا را)- نجس و حرام دانسته ، به درد جوع، راضی و آن را تلف میکند. با کجا رواست که بافته چنین کسی در تن، به حضور الهی ایستاده ؟ امیدواریم خداوند جلّت آلائه، قلوب متمکنین از اعانت و نشر و ترویج این امر مهم دین و دینوی را مایل و راغب نموده که تمام مقدور خود را در انجام و اتمام آن مبذول دارند و ولیّ عصر (صلوات الله علیه) را از خود خرسند و مسرور نمایند و خویش را در زمره خدمه و کارکنان حضرت مقدسش درآورند. (همان ص77) 🔹ابن صدر الدین موسوی: بر کافه مسلمین لازم است که قدر نعمت بزرگ تاسیس شرکت خیریه اسلامیه را که همانا خداوند اقدس جلت آلائه به برکت عنایت خاصه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) به اهل اسلام عنایت فرموده، بدانند و فواید کلیه و نتایج خیریه که از استقرار و استدامه آن، عاید دولت و ملت و دنیا و دین خواهد گردید، ملتفت شوند و به دقت ملاحظه نمایند، تا به حکم فطرت اصلیه خود، ادای شکر این موهبت بزرگ را علی الدوام فریضه ذمه خود شمارند...(همان ص78) 🔸مرحوم میرزا حسین نوری (محدث نوری): با احتیاج (مسلمین به کفار) که سبب کلی است برای مخالطت و معاشرت، مسالمت و موافقت بلکه موادَّت و مشابهت (با کفار)، از رسوم دین و آیین مسلمین و علایم ایمان ، جز اسمی به دست نخواهد آمد، زیرا که محبت صنفی با مودّت عدویشان جمع نشود و مشابهت قومی با مباینت دیگران میسر نگردد . بلکه به مرور ایام، حبّ آن طایفه در فلب راسخ، بغض این (مسلمانان) در قلب مستقر، و جوارح مستور در منسوج اغیار . 🔹با چنین قلب ویران و هیئت عدوی، ، برای حضور در محضر قدس حضرت الهی و اظهار عبودیت و احتیاج و استدعای انجام حوائج محلی و به جهت اجابت دعا و دفع مکاره و بلا، جای امیدی نخواهد ماند. علمای راسخین از آیه مبارکه « ولا تاکلوا ممّا لم یُذکر اسم الله علیه» استنباط فرمودند که هر غذایی که برای اسم و شهرت و امثال آن مهیا شود، داخل است در این نهی . پس حال، پارچه که از ابتدای تا انتها در دستهای اعدای خداوند و خلفایش صلوات الله علیهم – که در آنها است جمعی که دشنام و سخریه به آن ذوات مقدسه گویند و کنند – سیر میکند، اثرش چیست و حکمش چه باشد؟ نوع مسلمانان سال ها است اثر اجابت در دعای خود نمی‌بینند و در مقام پیدا کردن سبب آن برنیامدند و بر فرض، عیب آن را در دعا یا ناقل آن پندارند و از این دعا به آن دعا و از آن ناقل به دیگری منتقل شوند و ندانستند که اول شروط اجابت، پاکیزگی مطعوم و ملبوس است و هر چه در آنها مداقّه کنند، اثرش را در آنجا مشاهده نمیاند. (همان، ص80-79) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️حمایت روحانیت شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش سوم 🔹مرحوم محدث نوری: با دست خبیث به اقسام معاصی و ملَوَّث (آلوده) به انواع قذرات و زبان پلیدی مثل آن، توقع پاکیزگی از ملبوس بافته او داشتن عین سفاهت، و به مجرد طهارت و حلّیت ظاهر قناعت کردن، تمام خسارت است. بیچاره ها گاهی در مقام تجربه برنیامدند و قدمی به آن وادی نگذاشتند تا ببینند با ایشان چه میکنند. 🔸تشبّث به ، وقتی برای فکر این مطالبِ واضحه نگذاشته چه رسد به عمل به آن . حال چگونه باید شکر نمود آنانی را که در مقام نصرت مومنین و شکست رونق اعدای دین بر آمدند؟ به تجارت رابحه (سودآور) نافعه، حضرت باری عزّ اسمه و خلفایش (علیهم السلام) را از خود خوشنود نمودند و به فیض نعمت جلیله « یرجون تجارة لن تبور» خود را محفوظ ساختند و عبادالله را از تلوّث به اقذار ملحدین، پاک نودند و اموالشان را از صرف در مصارف بیهوده، نگاهداشتند. 🔹زهی تجارت که در سلک عبادت، منتظم و عجب عبادت، که مفاسد دینیه و دنیویه عباد به آن منعدم. « یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزا عظیما» ... و از دیدن بعض ناملایمات و مشاهده پاره ای خسارات، تجافی (دوری وکناره گیری کردن) و مماطله (معطل کردن) و مسامحه را در اهتمام در انجام و اتمام و تکمیل این خدمت جمیله جایز ندانند.... 🔸و البته تمامت اعضای این مجلس شریف و ارکان این محفل منیف و ارباب صنایع و حِرف و اعوان ، اقامه و نشر و رواج این تجارت خویش را خدمت دین دانسته، با شوق و رغبت و کوشش و همت و عزم و استقامت، بلکه با درک مثوبت و قصد قربت به کار خود مشغول و به عمل خود متبهج و مسرور (باشند). ... اگر از برداشتن پسر، خاشاکی از راه مسلمانان، از گناه سالهای پدر درگذرند، پس خوشا حال آنان که این همه کثافت را از بدن مسلمانان برمیدارند.مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / صص 81-80) 🔸مرحوم سید احمد بن فخرالدین موسوی کاشانی: موضوع: پرهیز مسلمانان از معاشرت و دوستی با کفار فرنگی و تحریم تجاری کالاهای اروپایی به ویژه منسوجات تاریخ: 19 ربیع الثانی / 7 رجب 1319 ق ... هان ای مسلمانان ! لَختی به هوش آیید و به فکر عواقب امور افتید. دیدید اسلام چه شوکت داشت؟ خواب خرگوش زیاد شد، مرض طول میشکد و مزمن میگردد. کون سخت در بستر ناتوانی افتاده اید . دلایل موت نمایان است. به راستی میگویم اگر ندی دیگر سبک حال بدین منوال باشد، وقتی آید که کار از کار گذشته و تیر از شست رها شده، تاسف فایدتی نبخشد و افسوس اثری نکند. 🔹آخر هیچ می‌دانید که لباس کفر در بر کردن چه اندازه یزدان را به غضب و پیغمبر را به خشم آورد و با این لباس، خدای را عبادت کردن چگونه ملاعبه به دین است؟ اگر خدایی قائلید و خالقی باورد دارید، او فرموده : « ولاتلبسوا ملابس اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدای کما هم اعدائی» . اگر پیغمبر و ارباب عصمت را راستگو میدانید ، قواعد و قوانین شریعت، حرمت لُبس منسوجات اغیار را آشکار کرده است. علاوه بر آنکه لبس منسوجات کفر، خلاف غیرت و حمیت و انصاف و مروت و وطن دوستی است، در شریعت طاهره خاتم پیغمبران نیز حرام و عامل مستحق عقاب و عذاب است.(همان ص102) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ولادت امام سجاد علیه‌السلام نعمت بزرگ الهی ❇️میلاد امام سجاد علیه‌السلام مبارک! 🔹 امام خمینی قدس سره الشریف: 🔸جناب علی بن الحسین از بزرگترین نعمت‌هایی است که بر بندگان خود به وجودش منت گزارده و آن سرور را از عالم قرب و قدس نازل فرموده برای فهماندن به بندگان خود. ‏‏و‏‎ ‎‏لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیم (آن روز شما را از نعمت‌ها می‌پرسند تکاثر / 8)‎‏ و اگر از ما سؤال شود که قدر این نعمت را چرا‏‎ ‎‏ندانستید و استفادت از این بزرگوار چرا نکردید، جوابی نداریم جز آنکه سر‏‎ ‎‏خجلت به پیش افکنیم و به نار پشیمانی و تأسّف بسوزیم؛ و در آن وقت‏‎ ‎‏پشیمانی نتیجه ندارد.‏ (آداب الصلاة ص ۱۵۲) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فصل 2 قسمت 11.mp3
17.32M
نوار جنجالی بهرین سند بر ساده‌لوحی 📼کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/صوت آخر از فصل دوم صوت جلسه آقای منتظری با مسئولین مرتبط با پرونده اعضای سازمان مجاهدین در سال 1395 منتشر گردید و معلوم شد که وی از سعه صدر کافی برای شنیدن گزارش‌های مسئولین امر برخوردار نیست و نسبت به هر اطلاعات تازه‌ای با گارد برخورد می‌کند و بر پیشافهم‌های خود از ماجرا که از طریق منابع خود به دست آورده است اصرار می‌ورزد... 🔹در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائم_‌مقامی خواهید شنید: پاسخ‌های قاطع امام به حمایت منتظری از تروریست‌ها | عوض شدن جای جلاد و شهید (صص 216-213) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقدار صدمه ای که ایران از متفکرین و متجددین فرنگ رفته خورده است، از هیچ‏‎ ‎‏کس نخورده است 🔻 | 28 اسفند 🔹... مسئله مهم‏‎ ‎‏در و با هم است، والاّ تنها فایده ای ندارد و گاهی هم ‏‎ ‎‏است. مقدار ای که از و رفته خورده است، از نخورده است، و این برای آن بود که، آنها آموزش داشتند ولی و ‏‎ ‎‏نداشتند. اساس که تهذیب بود، درست نشده بود و هم آنان بودند که بچه های ما را از‏‎ ‎‏ابتدا تا طوری تربیت می کردند که برای و مضر باشند و برای دیگران‏‎ ‎ . ‏ ‏🔸باید توجه کنید که دورۀ مهمتر از است، چرا که رشد بچه ها در‏‎ ‎‏این دوره شکل می گیرد. باید سعی کنیم تا کسانی که فرزندان ما را بار می آورند، به‏‎ ‎‏ و وارد نشوند و در این امر نباید کرد. ممکن است الآن کاری‏‎ ‎‏نتوانند بکنند، ولی تا دیگر کارشان را انجام می دهند. ما با آنان که با ‏‎ ‎‏ اند مخالفیم و در مقابلشان می ایستیم، ولی با کسانی که با اسلام دشمنی ندارند و‏‎ ‎‏دنبال کار خودشان هستند کاری نداریم. مسئله ما و کشور اسلامی است. مابرای‏‎ ‎‏اسلام این همه جوان داده ایم، لذا باید نگذاریم خون آنان هدر رود. ما که‏‎ ‎‏برای بشریت است را می خواهیم چه کنیم؟ امروز دنیا در آتش دانشِ دانشمندانِ‏ ‏مضر می سوزد. این سلاحهای مخرب و بمب و موشکها را همین دانشمندان ساخته اند.‏‎ ‎‏لذا دانش باید همراه با تزکیه باشد، اصلاً مقدم بر است. ‏ 🔹همۀ معلمین در فکر این باشند که خودشان را تهذیب کنند، باید خود را مهذب کنند تا‏‎ ‎‏حرفشان در دیگران اثر کند. معلمین و همۀ کسانی که در شغل معلمی به سر می برند باید‏‎ ‎‏بدانند که شغلشان بسیار مهم است؛ باید توجه کنند که بچه ها را از ابتدا خوب بار بیاورند،‏‎ ‎‏که دیر است. معلمین باید احساس کنند که پیش خدا مسئولند، اگر بچه ها بد‏‎ ‎‏تربیت شوند اینها هم مسئولند، اگر در این مورد من و شما هم کنیم مسئولیم. ... ( 28 اسفند 63، صحیفه امام، ج 19، ص 189و190) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂 پرونده | حمایت علمای شیعه در عهد قاجار از تولید ملی 🔻در حاشیه اعتراض فعالان رسانه‌ای به پارچه غیرایرانی لباس رئیس‌جمهور مرحوم محدث نوری: با دست خبیث به اقسام معاصی و ملَوَّث (آلوده) به انواع قذرات و زبان پلیدی مثل آن، توقع پاکیزگی از ملبوس بافته او داشتن عین سفاهت، و به مجرد طهارت و حلّیت ظاهر قناعت کردن، تمام خسارت است. بیچاره ها گاهی در مقام تجربه برنیامدند و قدمی به آن وادی نگذاشتند تا ببینند با ایشان چه میکنند.(مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / صص 81-80) 🔻حمایت از تولید داخلی در عصر قاجار: بخش نخست بخش دوم بخش سوم 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️عیدانه بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ❇️انتشار آخرین فصل از کتاب صوتی ⏰ از دوشنبه 2 فروردین 1400 🕙هر شب ساعت 22:00 🔸 معرفی کتاب ◀️ راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210 📞تلفن: 22579192_021 🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان 📞تلفن: 37741698-025 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️آیت‌الله کاشانی خطاب به مردم : به نمایندگان خود بگویید، کشته شوید ولی نفت را به بیگانگان ندهید؛ زیرا مرگ باشرافت بهتر از زندگی بی‌شرافت است. 🛢سالروز ملی شدن صنعت نفت 🔸اوایل آبان ۱۳۲۹، در حضور جمعی از طرفداران که در منزل ایشان تجمع کرده بودند بر لزوم رد قرارداد الحاقی تأکید کرد و از مجلس خواست از تصویب آن جلوگیری کند. 🔹آیت‌الله سپس از مردم خواست را تقدیم اجنبی نکرده و اجازه ندهند نفت را که به منزله آن‌هاست انگلیسی‌ها بیفتد. 🔸 آیت الله، نفت را میراث اجداد و نیاکان مردم دانست و درخواست کرد این میراث را برای آیندگان و خود ذخیره کنند و مانع به یغما بردن آن توسط بیگانگان شوند. 🔹مقارن ساعت ده صبح جمعه سوم آذر ۱۳۲۹ عده‌ای از نمایندگان مجلس، مدیران و خبرنگاران جرايد و طرفداران آیت الله کاشانی برای مذاکره درباره لایحه الحاقی در منزل آیت‌الله کاشانی تجمع کردند. 🔸 آیت الله در این جلسه بار دیگر بر لزوم جلوگیری از غارت نفت توسط انگلیسی‌ها تأکید کرد و ضمن تشبیه نفت ایران به چنین هشدار داد: «در صورتی که نفت شما را بردند، ناموس شما را هم خواهند برد؛ زیرا زنان شما از گرسنگی و بیچارگی فاحشه خواهند شد». 🔻آیت الله از مردم خواست مقابل مجلس اجتماع کرده و به نمایندگان خود بگویند، آن‌ها را بکشند ولی نفت‌شان را به بیگانگان ندهند؛ زیرا مرگ باشرافت بهتر از زندگی بی شرافت است. 🔹 ایشان در ادامه خطاب به مردم گفت: ما خودمان عرضه و آن را داریم که نفت خودمان را استخراج و از آن بهره‌برداری نماییم. شما باید به دولت فشار آورید و اجازه ندهید این عمل انجام شود. دولت شما آنهاست... بيدار شوید وقت تنگ است. باید و اتفاق داشته باشید. 🔸در همین هنگام یکی از طرفداران آیت الله کاشانی فریاد زد: «ما تا پای جان ایستادگی خواهیم کرد». 🔹 آیت الله کاشانی در ادامه موضوع سختی زمستان و بیکاری را پیش کشید و گفت: با این نفت تمام بیکاران سر کار خواهند رفت. ولی اکنون نوکران انگلیس ها با کمال آسایش زندگی می کنند و به اربابان خود وعده داده اند که نفت را دو دستی تقدیم خواهند نمود. مردم مقاومت و مبارزه کنید و نگذارید دوباره این عمل تجدید و نفت به انگلیس ها داده شود. ( آیت الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت، ص ۱۳۵-۱۳۴) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کودتا علیه یک دوست 🔻سالروز ملی شدن صنعت نفت ⁉️اعتماد مصدق به آمریکا چه ثمرات شومی داشت؟ 📽کوتاه‌نمای «کودتا علیه یک دوست»؛ نگاهی گذرا به ثمره اعتماد مصدق به آمریکا ✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
یک اشتباه تکراری 🔻سالروز ملی شدن صنعت نفت «دولت مصدق سیاست موازنه منفی داشت و می گفت نه شوروی، نه انگلیس، نفر سوم. نفر سوم آمریکا بود. مصدق همه امید خود را در سبدی تحت عنوان سیاست موازنه منفی گذاشت که آن سبد در جمهوری اسلامی تبدیل به سبد برجام شد. متاسفانه این سبد ها خیلی شبیه هم است.» (دکتر مظفر نامدار، 12آبان 99 وبینار شیطان بزرگ بدون روتوش) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‏لزوم تجهیز حوزه ها به ابعاد مختلف 🔻 | 29 اسفند 🔹... همان طوری که ابعاد مختلفه دارد به حَسَب ابعادی که انسان دارد اسلام برای‏ #‎‏انسان آمده است، برای انسان سازی آمده است، کتاب انسان سازی است ـ همان‏‎ ‎‏طوری که قرآن دارد حَسَب ابعادی که انسان دارد، هم باید ابعاد مختلفه‏‎ ‎‏داشته باشند در ، حَسَب ابعادی که اسلام دارد و حَسَب ابعادی که انسان دارد. 🔸البته‏‎ ‎‏یک نفر نمی تواند همۀ این ابعاد را جوابگو باشد؛ لکن یک مرکب از ده هزار نفر یا‏‎ ‎‏حوزه های از ـ مثلاً ـ سی هزار نفر، اینها می توانند دسته دسته باشند و هر دسته ای‏‎ ‎‏یک بُعدی را اداره بکند: یکی جهات عقلی را، یکی جهات سیاسی را، یکی جهات‏‎ ‎‏اینهایی که همه در اسلام است؛ همۀ این جهات در اسلام هست و باید حوزه ها آنطور‏‎ ‎‏باشند، مجهز بشوند و همان طوری که ‏‏[‏‏در‏‏]‏‏ اسلام ابعاد مختلفه هست، حوزه ها هم ابعاد‏‎ ‎‏مختلفه داشته باشد: اشخاص مختلف برای هدایت مردم. 🔹و اگر چنانچه از این حوزه ها‏‎ ‎‏اشخاص صحیح و اشخاص به دردبخور، از این حوزه ها بلند نشود، جای دیگر ما توقع‏‎ ‎‏باید نداشته باشیم. باید اینها همین طوری که فقه را و انحای فقه را تعلم و تعلیم می کنند،‏‎ ‎‏سایر موارد اسلام را، سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند، و‏‎ ‎‏اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت بکنند.‏ ... (29 اسفند 57، صحیفه امام، ج 6، ص 400و401) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️توصیه نوروزی امام خمینی؛ عمل به سیره انبیاء و دوری از هوای نفس ❇️گزیده‌ای از آخرین پیام نوروزی امام خمینی قدس سره الشریف 🔹امسال نوروز ما بین دو عید واقع شده است: یکی عید سعید - سلام اللَّه علیه- که احیاکننده دین اسلام بود از صدر اسلام تا آخر الزمان، و یکی هم ولی عصر- ارواحنا له الفداء- که او تا ازل احیا می کند دین خدای تبارک و تعالی را. و ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیره انبیا بوده است. به طوری عمل بکند که سیره اولیا بوده است. و عمده این است که از بین برود. انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است.(صحیفه امام ج۲۱ ص۳۲۴) بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب عید نوروز را صمیمانه به همه هم‌میهنان و فارسی‌زبانان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ده فرمان ✳️گزیده‌ای از پیام‌های نوروزی امام خمینی قدس سره الشریف در ده سال رهبری/1 🔹سال 1359 ‏‏ جوانان عزیزم که چشم امید من به شماست، با یک دست قرآن را و با دست دیگر،‏‎ ‎‏سلاح را برگیرید و چنان از حیثیت و شرافت خود دفاع کنید که قدرت تفکر توطئه علیه‏‎ ‎‏خود را از آنان سلب نمایید. چنان با دوستانتان رحیم باشید که از ایثار هر چه دارید نسبت‏‎ ‎‏به آنان کوتاهی ننمایید. آگاه باشید که جهان امروز دنیای مستضعفین است و دیر یا زود‏‎ ‎‏پیروزی از آنان است و آنان وارثین زمین و حکومت کنندگان خدایند.‏ 🔸سال1360 ان شاءالله این آثار شوم جنگ نابکار صدامی، که دست نشاندۀ قدرتهای بزرگ‏‎ ‎‏است، از بین برود. و تمام کشور ما توجه به این معنا داشته باشند که ‏‏[‏‏در‏‏]‏‏ آثار جنگ البته‏‎ ‎‏این مسائل هست. و ما همۀ این آثار را از دشمنها می دانیم، نه از دوستها. دولت با تمام قوا‏‎ ‎‏مشغول این است که امور را به پیش ببرد و مردم را در رفاه نگه دارد، لکن آثار جنگ‏‎ ‎‏است. در آن سالی که متفقین آمدند به ایران، من خوب یاد دارم که در قم که ما بودیم،‏‎ ‎‏تقریباً تمام دکانهای نانوایی بسته شده بود و قحطی وجود پیدا کرده بود، حتی یک روز،‏‎ ‎‏که اواخر امور بود، من با یک بچه ای که همراهم بود داشتیم می رفتیم، یکدفعه این بچه به‏‎ ‎‏من گفت: آی نون! که نان را، مدتها بود نان سنگک را ندیده بود. شما می دانید که ما الآن‏‎ ‎‏در حال جنگ هستیم؛ و به حسب حال جنگ، آن هم جنگ با تمام ابرقدرتها و آن هم‏‎ ‎‏اینکه ما را محصور کرده اند، مدتهاست ما محصور اقتصادی هستیم و مشغول جنگ‏‎ ‎‏هستیم، مع ذلک با کوشش خود ملت و با کوشش دولت اینجا باز رفاه نسبی هست. 🔹سال 1361 مبارک باشد این روز جدید و این سال نو بر همۀ کسانی که قدرت ایمانشان به رشد‏‎ ‎‏رسیده است، و امید است به حد اعلای رشد برسد، و نثار کردن خون پیش آنها با‏‎ ‎‏شجاعت و با تصمیم عزم، یک چیز تازه ای است و یک چیزی است که تحقق پیدا کرده‏‎ ‎‏است. ایثار در این ملت به حد رشد رسیده است و ان شاءالله در آتیه خواهد رسید. و من‏‎ ‎‏امیدوارم که این سال مثل سال سابق و مثل همیشه سالی باشد که هم مبارک باشد، و هم‏‎ ‎‏تمام ارگانهای دولتی بر طبق قوانین اسلامی عمل کنند، و مشکلات را به قدرت ایمان و‏‎ ‎‏پشتیبانی ملت یکی را بعد از دیگری از بین ببرند. ما اگر چه مشکلات زیاد داریم، لکن در‏‎ ‎‏برابر آن مشکلات یک قدرت انسانی عجیب و یک قدرت خداوندی در دنبالش و در‏‎ ‎‏پشتیبانی از او ما داریم. 🔸سال1362 در اعیادی که اسلام به ما عنایت‏‎ ‎‏فرموده است، در همۀ آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه می کند همه اش مسئلۀ ذکر و‏‎ ‎‏دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است‏‎ ‎‏و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز می بینیم که در روایتی که وارد‏‎ ‎‏شده، از آداب امروز روزه گرفتن است؛ از آداب امروز دعا کردن است؛ نماز خواندن‏‎ ‎‏است؛ و این به ما می فهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال‏‎ ‎‏خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته‏‎ ‎‏باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد. 🔹سال1363 امیدواریم که ملت ما همان طوری که جوانان ما تحول پیدا کردند و راه صد ساله را با‏‎ ‎‏یک شب پیمودند، این تحول نصیب ملت ما همه بشود. بحمدالله نسیمی از این مسائل در‏‎ ‎‏این کشور وزیده است، و لهذا پیروزیهایی که ما داریم پیروزیهایی نیست که مال یک‏‎ ‎‏ملت چهل میلیونی که دارای هیچ نیست باشد، اینها پیروزی ای است که اسلام برای ما‏‎ ‎‏آورده است، خدای تبارک و تعالی به ما عنایت فرموده است. هر کس از شرق و غرب هر‏‎ ‎‏چه می خواهد بگوید، ما راه خودمان را داریم می رویم. و امیدواریم که این راه را به آخر‏ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️گزیده‌ای از پیام‌های نوروزی امام خمینی قدس سره الشریف در ده سال رهبری/2 🔸سال1364 امروز استقامت لازم است. پیغمبر‏‎ ‎‏اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نگران بود راجع به این که آیا ملتش استقامت می کنند یا‏‎ ‎‏نه؟ تا آن حد که در روایت است که فرموده که ‏‏شیَّبَتْنی سُورَةُ هُود‏‎ (سوره هود مرا پیر کرد) برای این آیه ای که آمده‏‎ ‎‏است که ‏‏فَاسْتَقِمْ کَما اُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ‏‎[3]‎‏ در عین حال که این آیه در سورۀ دیگری هم‏‎ ‎‏ـ سورۀ شوری هم ـ آمده لکن آن ذیل را ندارد، سورۀ هود که این ذیل را دارد فرموده‏‎ ‎‏است. این به نظر می رسد که نگران بوده است از این که ملتش و امتش مبادا خدای‏‎ ‎‏نخواسته استقامت نکند. باید ملت ایران، دولت ایران، ارتش ایران، سپاه پاسداران ایران،‏‎ ‎‏همه قشرهای ایران توجه کنند که استقامت در مقابل ظلم، در مقابل این قدرتهای بزرگ‏‎ ‎‏از اموری است که امر شده است، استقامت در مقابل دشمن است، امر شده است که‏‎ ‎‏استقامت بکنید و اگر استقامت بکنید پیروز هستید. 🔹سال 1365 ‏‏ تمام مقاصد انبیا، برگشتش به یک کلمه است و آن «معرفة الله ». تمام، مقدمۀ این است.‏‎ ‎‏اگر دعوت به عمل صالح شده است، اگر دعوت به تهذیب نفس شده است، اگر دعوت به‏ معارف شده است، تمام برگشتش به این است که آن نقطۀ اصلی را که در فطرت همۀ‏‎ ‎‏انسانها هست، حجاب را ازش بردارند تا انسان برسد به او، و او معرفت حق است، مقصد‏‎ ‎‏عالی همین است. انبیا نمی خواستند که جنگی باشد و نمی خواستند که دعوتی باشد به غیر‏‎ ‎‏از این دعوت، دعوت به گرفتن کشور و دعوت به اینها، هیچ وقت در آنها نبوده است. ما‏‎ ‎‏اگر چنانچه در این پیروزیها که بحمدالله به طور چشمگیر حاصل شده است، ما از آن‏‎ ‎‏راهی که انبیا دارند منحرف نشدیم، این سال نو بر ما مبارک است و ما پیروز هستیم. 🔸سال1366 ‏‏من از خدای تبارک و تعالی خواستارم که موفق کند این مسلمین را. موفق کند این‏‎ ‎‏سردمداران مسلمین را به اینکه توجه بکنند کارهایی که می کنند از روی هوای نفس‏‎ ‎‏نباشد. و خصوصاً در این ملت ما که بحمدالله تا کنون به این وضع رسیده اند و این‏‎ ‎‏پیروزیها را پیدا کردند و البته شهید دادند، البته معلول دادند، مفقود دادند و جوانهای‏‎ ‎‏خودشان را از دست دادند لکن در عین حال با هم بودند و پشتیبان هم بودند، از این به‏‎ ‎‏بعد هم پشتیبان هم باشند و برادر باشند با هم. ‏ 🔹سال1367 الآن‏‎ ‎‏عید نوروز ما در آستانۀ ولادت حضرت سیدالشهدا است و دنبال او ولادت حضرت‏‎ ‎‏مهدی ـ علیه السلام ـ که آن هم در 15 شعبان واقع شده است. بنابراین تقریباً باید ما‏‎ ‎‏بگوییم که یک حجتی است بر ما این دو ولادت و این واقع شدن این روز شریف و این‏‎ ‎‏روز نوروز در یک همچو آستانه ای که این دو بزرگوار که هر دو ـ اقامۀ عدل ـ برای اقامۀ‏‎ ‎‏عدل هستند 🔸سال1368 امسال نوروز ما بین دو عید واقع شده است: یکی عید سعید ولادت حضرت امام‏‎ ‎‏حسین ـ سلام الله علیه ـ که احیا کنندۀ دین اسلام بود از صدر اسلام تا آخر الزمان، و یکی‏‎ ‎‏هم عید 15 شعبان ولی عصر ـ ارواحنا له الفداء ـ که او تا ازل احیا می کند دین خدای‏‎ ‎‏تبارک و تعالی را. و ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیرۀ‏‎ ‎‏انبیا بوده است. به طوری عمل بکند که سیرۀ اولیا بوده است. و عمده این است که هواهای‏‎ ‎‏نفس از بین برود. انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به‏‎ ‎‏ریاضت است. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✉️منشور سی و یک‌ساله ✳️گزیده‌ای از پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری در سی و یک سال اخیر/1 🔹سال 1369 آن کسانی که باید برای خدا و انقلاب کاری می‌کردند و نکردند، آن کسانی که در جهت مخالف راه خدا و راه انقلاب کاری انجام دادند که باید انجام نمی‌دادند، باید آنچه را که گذشته است، اصلاح کنند و از آنچه که صادر شده، استغفار نمایند. حتّی کسانی که در مقابل انقلاب قرار داشتند و قرار دارند، اگرچه اقلیت کوچکی هستند، اما آنها هم بندگان خدایند؛ چنانچه هنوز در آنها مایه و بقیه‌یی از وجدان الهی و انسانی باقی است - که ان‌شاءاللَّه باقی است - در رفتار خود تجدیدنظر کنند و راه خدا و این نظام الهی و قرآنی را با همه‌ی وجود تقویت نمایند. 🔸سال 1370 ما صبح روشنی را مشاهده می‌کنیم. احساس می‌کنیم که ملت ایران ان‌شاءاللَّه به سمت پیشرفت درحرکتند. استقلال، آزادگی و مردانگی این ملت، شجاعتی که در همه‌ی صحنه‌ها از خود نشان داد و می‌دهد، برخوردار بودن او از مسؤولان خوب و دولتمردان مخلص و دلسوز و انقلابی و علاقه‌مند، همه را ناشی از عمق رشد و بالندگی این ملت عزیز - که نتیجه‌ی تاریخ پُربار اوست - می‌دانیم. البته تقوای الهی، پرهیزگاری و خداترسی مردم و حرکتشان به سمت اهداف الهی، به آنان کمک خواهد کرد که این راه را با سرعت و سهولت بپیمایند و ان‌شاءاللَّه به اهداف عالیه نایل بشوند. 🔹سال 1371 عید کامل برای یک ملت، هنگامی است که آحاد ملت بتوانند درون خودشان را با امید، ایمان، نشاط و وجدانِ کار و آگاهی و معرفت بسازند. همچنین بتوانند با استحکام بخشیدن به رابطه خود با خداوند متعال و تحکیم معنویّت در درون، به وسیله دعا و با استعانت از خدا، با توکّل، خضوع و عبادت، جان و دل خود را روشن کنند و به آن امید و اطمینان و آرامشی که برای سعادت انسان لازم است، برسند. 🔸سال 1372 آنچه که من به برنامه‌ریزان و مسؤولین دولتی مؤکّداً سفارش می‌کنم، این است که در این برنامه توجّه کنند که هدف اصلی، کمک به طبقات محروم جامعه باشد. این، چیزی است که ما را به «عدالت اجتماعی» نزدیک می‌کند. هدف اصلی در کشور ما و در نظام جمهوری اسلامی، عبارت از تأمین عدالت است و رونق اقتصادی و تلاش سازندگی، مقدّمه آن است. 🔹سال 1373 از آغاز سال جدید، دو شاخص را به عنوان شعار برای خودمان قرار دهیم: این دو شاخص، عبارت است از «وجدان کار» و «انضباط اجتماعی». این دو شاخص، برای همه ما، در هر جا که هستیم بسیار مهم است. 🔸سال 1374 توصیه دوم که آن هم برای جامعه ما بسیار مهم است، «انضباط اقتصادی و مالی» است. من این را از آحاد ملت و مسؤولین کشور و مأمورین دولت، امسال تقاضا دارم. انضباط اقتصادی و مالی یعنی مقابله با ریخت و پاش، زیاده روی و اسراف. 🔹سال1375 من همه را به رعایت منابع مالی کشور توصیه می‌کنم. کشور ما، کشور ثروتمندی است و می‌تواند خود را به‌خوبی اداره کند و بسازد. حتی می‌تواند به غیر از زمان حال، زمان آینده را هم پایه‌ریزی کند و تضمین و تأمین نماید؛ اما مشروط بر این‌که موارد ثروت، به شکل صحیحی مورد ملاحظه قرار گیرد و در آن، اسراف و زیاده‌روی نشود. 🔸سال1376 در اوایل امسال، مسأله مهمّی در مقابل مردم ماست که آن، مسأله انتخابات ریاست جمهوری است. من از همه ملت ایران تقاضا می‌کنم که با روشن‌بینی و هوشمندی و تیزبینی خود به این مسأله به صورت یک مسأله ملّی و تاریخی نگاه کنند و آن را دست کم نگیرند. 🔹سال1377 از اوّلِ سال هفتاد و شش تا همین اواخر، پی‌‌‌درپی در اظهارات جهانی از سوی امریکاییها و دیگران - حتّی عناصر و رجال خودِ امریکا - عنوان شد که در هماوردی در مقابل جمهوری اسلامی، نتوانستند موفّقیتی کسب کنند و جمهوری اسلامی در همه میدانها - در میدان اقتصادی و سیاسی، در جذب دوستان و در مواجهه با دشمنان - توانست قدرت و عظمت و عزّت خود را نشان دهد و به دشمن بفهماند که جمهوری اسلامی را نمی‌‌‌توان نادیده و غیر جدّی گرفت؛ بلکه باید به این پدیده عظیم انسانی و اسلامی در این منطقه، با چشم جدّ نگاه کنند. 🔸سال1378 امروز ملت ایران در دنیا ملت عزیزی است و در درون خود احساس توانایی و اقتدار و عزّت می‌کند. ملت ایران از تحقیر قدرتهای بزرگ و ظالم و سلطه‌گران خود را نجات داد. ملت ایران در مسیر ایجاد زندگی خوب و مطلوب و حیات طیّبه قرار گرفت. البته این مسیر، به‌سرعت و بی‌مانع طی نمی‌شود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.