💢برخورد با نفوذی ها
🔹سیره #امام_خمینی اعلی الله مقامه الشریف در برخورد قاطع با #نفوذی_ها درسی فراموش ناشدنی برای همگان به ویژه بزرگان و صاحب منصبان است.
🔸نمونه ها برای این بعد از کنش سیاسی امام فراوان است و در ادامه به یک مورد اشاره می کنیم.
🔹جایی که امام اعلی الله مقامه الشریف در تبعیدگاه ثانوی خود یعنی #نجف_اشرف هستند و نفوذی دستگاه جاسوسی انگلیس تلاش دارد به بیت ایشان نفوذ کند:
" #بختيار به منظور راهيابى به پيشگاه امام چند بارى به نجف رفت و براى ملاقات با امام تلاشهاى گسترده اى كرد، ليكن به هر درى زد بىنتيجه بود و امام از پذيرش او سرسختانه خوددارى مىكرد.
◀️ سرانجام او ناچار شد همانند #پادوهاى_وامانده به همراه استاندار كربلا بدون اطلاع قبلى و بدون معرفى خود در تاريخ 10 آذر 1348 به منزل امام برود و از اين راه با امام ديدار كند.
🔸امام در اين ديدار حتى كلمه اى با او سخن نگفت و به سخنان او نيز به هيچ وجه پاسخ نداد و همانند هميشه سخنان استاندار را نيز بىپاسخ گذاشت.
🔹[یکی از نزدیکان امام] نقل كرد كه با دريافت خبر ديدار تيمور بختيار با امام، فوراً به حضور امام رفتم و بدون تحقيق و آگاهى از چگونگى رفتن بختيار به حضور ايشان، لب به انتقاد گشودم و اظهار داشتم:
🔸«چگونه مىشود توجيه كرد منزلى كه روزى مهندس #بازرگان به آن راه نداشته و راه نيافته است امروز پذيراى عنصر معلوم الحالى چون بختيار باشد؟!».
🔹 امام پاسخ گفت: من هيچگونه سابقه ذهنى به آمدن او نداشتم و استاندار كه تقاضاى ملاقات كرد نيز كوچكترين اشاره اى به همراه بودن بختيار با خود را نكرد و حتى در مجلس نيز او را به من معرفى نكردند. فقط در رفت و آمد از احترامى كه استاندار نسبت به او مىكرد و خودش كه به فارسى سخن مىگفت متوجه شدم كه بختيار است و براى آنكه ديگر چنين سوءاستفادهاى به
عمل نيايد، در نظر دارم كه هر وقت استاندار تقاضاى ملاقات كرد، موافقت خود را مشروط بر اين كنم كه رجال غير عراقى به همراه او نباشند. (نهضت امام خمینی ج2 ص586)
✳️پی نوشت:
امروز نیز #نفوذی_های_انگلیسی در مراکز حساس به ویژه #حوزه_علمیه و شهر مقدس #قم حضور دارند.
◀️کسانی که به اعتراف خود گماشته برخی شخصیتهای غرب زده هستند و کارنامه آنها نشان می دهد در چند مقطع حساس به #فتنه_انگیزی و اختلاف افکنی در سطوح ملی پرداخته اند.
✳️با توجه به اهمیت حفظ #اتحاد و انسجام در شرایط فعلی کشور ضرورت دارد نهادهای قضایی با #محاکمه_نفوذی_مقیم_قم و سایر نفوذیهای فتنه گر محیط کشور را برای رشد و پیشرفت هرچه بهتر مهیا کنند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢برخورد شدید شهید سیدمصطفی خمینی با نفوذی غربزده
🔹« در تاريخ خردادماه 1349 آقاى صادق قطبزاده براى نخستين بار به #نجف آمد و در شب يكشنبه 31 خرداد ماه در منزل برادر #سيدمصطفى به سر برد. بايد تأكيد كنم، شناختى را كه ملت عزيز ايران امروز از آقاى #قطبزاده پيدا كرده است، برادر شهيد در همان يك شب از او به دست آورد و براستى دريافت كه او چه عنصر خطرناكى براى انقلاب ايران خواهد بود.
🔸گويا وضع امروز و سوءاستفادههايى را كه آقاى قطبزاده و باند او، از #انقلاب و رهبر آن به عمل آورده و سپس توطئههايى را كه عليه انقلاب و #جمهورى_اسلامى به كار گرفت با چشم دل مىديد، و از اين رو به شدت رنج مىبرد. بارها به من و ديگر برادران روحانى توصيه مىكرد كه از هرگونه همكارى و حتى ديدار با قطبزاده بپرهيزيم و خود نيز از آن شب كه قطبزاده در منزلش بود تا روزى كه به شهادت رسيد ديگر حاضر نشد كه با او روبهرو شود و تلاشهاى همه جانبۀ آقاى قطبزاده براى تنها يك ساعت ديدار و گفتگو با آن شهيد آگاه با شكست روبهرو شد
◀️و جالب آنكه آقاى قطبزاده در سال 1350 ـ كه بار ديگر راهى نجف شده بود ـ پس از ورود، ساك دستى خود را به دست يكى از افرادى كه در منزل امام كار مىكرد ـ بهنام غلامرضا ـ داد تا به منزل شهيد سيدمصطفى خمينى ببرد و به او خبر دهد كه آقاى قطبزاده به آنجا وارد خواهد شد! در حضور شهيد حاج سيد مصطفى بودم كه غلامرضا ساك او را آورد و پيام او را به آن شهيد رسانيد؛ ليكن او با عصبانيت ساك را به بيرون افكند و به غلامرضا گفت: از قول من به او بگو كه حق آمدن به منزل مرا ندارد!
🔹فرداى آن روز آقا سيدمصطفى در بيرونى منزل #امام نشسته بود، آقاى قطبزاده وارد شد و به او سلام كرد، شهيد سلام او را پاسخ داد و روى خود را از او برگردانيد و پس از لحظهاى از جا برخاست و از مجلس بيرون رفت.
اين برخورد قاطع و انعطافناپذير آن شهيد با آقاى قطبزاده براى بسيارى از افراد كه از ماهيت او آگاهى نداشتند شگفتآور بود و برخى نيز به حاج سيد مصطفى اعتراض مىكردند كه شما چگونه افراد #ماركسيست را به حضور مىپذيريد و با آنان به گفتگو مىنشينيد، ليكن از پذيرش و گفتگو با آقاى قطبزاده سر باز مىزنيد؟
🔸او پاسخ مىداد كه فرق يك ماركسيست با صادق قطبزاده، فرق #كافر و #منافق است. وقتى كه با يك ماركسيست روبهرو مىشوم مىدانم كه طرف حساب چكاره است اما در برخورد با افرادى مثل قطبزاده نمىدانم طرف حساب من كيست و چكاره است و از اين آمد و رفت چه نقشهاى در سر دارد، آنچه برايم مسلم است اين است كه قطبزاده و قطبزادهها در راه #خمينى نيستند و به روحانيت ايمان ندارند و خلاصه آدمهاى مرموزى به نظر مىآيند و لذا ترجيح مىدهم كه اصلاً از هرگونه تماس و مذاكرات با اينگونه افراد پرهيز كنم تا از شرّشان درامان باشم.»(نهضت امام خمینی ج2 ص591-590)
✳️پینوشت:
حوزه علمیه به عنوان مرکز تصمیمسازی و فرماندهی عمومی همواره مورد توجه #نفوذیهای_منافق بوده و هست. گرچه امروز نیز قطبزادهها و #پادوهای_میدانیشان در حوزه مقدسه قم حضور دارند اما #سیدمصطفیها نیز زندهاند و قطعا نخواهند گذاشت اهداف شوم لیبرالمسلکهای منافق در قم و نظام اسلامی محقق شود و تاشناسایی و محاکمه و کوتاه کردن دست همه نفوذیها به روشنگریهای خود ادامه خواهند داد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 مبارزه از زندان
✳️ولادت حضرت امام موسی کاظم علیهالسلام
🔹« ائمه ما- عليهم السلام- كه همهشان كشته شدند، براى اين [بود] كه همه اينها مخالف با #دستگاه_ظلم بودند. اگر امامهاى ما تو خانههايشان مىنشستند و عرض مىكنم، آنطورى كه اينها مىگويند ... مردم را دعوت مىكردند به #بنى_اميه و #بنى_عباس؛ اينها كه محترم بودند، روى سرشان مىگذاشتند آنها ائمه ما را، لكن آنها مىديدند هر يك از [ائمه] حالا كه نمىتواند لشكركشى كند، از باب اينكه مقتضياتش فراهم نيست، دارد زيرزمينى اينها را از بين مىبرد اينها را مىگرفتند، حبس مىكردند.
🔸ده سال در حبس آنها بودند. براى نماز و روزه بود كه حبس كردند #حضرت_موسى_بن_جعفر را؟ چون نماز مىخواند؟ چون روزه مىگرفت؟ چون مردم را دعوت مىكرد به [پيروى از] #هارون_الرشيد و ... [كه] شما برويد و با آنها بسازيد؟ هر چه آنها ظلم مىكنند شما حرف نزنيد؟! يا قضيه اين نبوده است آنها از باب اينكه مىديدند اين خطرناك است براى دولت خطرناك است، براى قدرتها اينها خطرناك بودهاند براى اينها؛ از اين جهت، اين طور شد كه آنها را حبس كردند، كشتند، [اذيت] كردند، تبعيد كردند.» (صحیفه ج4 ص21)
#میلاد_امام_موسی_کاظم
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢ثروت؛ ابزار یا هدف؟
🎙30تیر1398 #مقام_معظم_رهبری در آستانه شهادت شهیدان رجایی و باهنر با #رئیس_جمهور و سایر دولتمردان دیدار داشتند و بیانات مهمی را در دو محور « #اقتصاد » و « #فرهنگ » داشتند. ایشان در بخش اقتصادی سخنان خود؛ پس از تبیین راهکارهای کلان #پیشرفت_اقتصادی کشور به هدف نبودن «ثروت» از دیدگاه اسلام اشاره کردند و فرمودند:
🔹« از نظر اسلام، صِرفِ ثروتمند شدن کشور، مطلوب نیست بلکه هدفِ پیشرفت اقتصادی، تأمین #عدالت_اجتماعی و ریشه کن کردن #فقر است وگرنه مانند کشورهای پیشرفته ای مثل #آمریکا می شویم که #طبقات_ضعیف همچنان مشکلات عمیقی دارند.»
◀️این نکته ژرف و بسیار مهمی است که در وصیتنامه سیاسی-الهی امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف نیز تبیین شده است:
🔸« وصيت من به مجلس و شوراى نگهبان و #دولت و #رئيس_جمهور و شوراى قضايى آن است كه در مقابل احكام خداوند متعال خاضع بوده؛ و تحت تأثير تبليغات بىمحتواى #قطب_ظالم_چپاولگر_سرمايهدارى و قطب ملحد اشتراكى و كمونيستى واقع نشويد، و به مالكيت و سرمايه هاى مشروع با حدود اسلامى احترام گذاريد، و به ملت اطمينان دهيد تا سرمايه ها و فعاليتهاى سازنده به كار افتند و دولت و كشور را به خودكفايى و صنايع سبك و سنگين برسانند.
🔹و به ثروتمندان و پولداران مشروع وصيت مىكنم كه #ثروتهاى_عادلانه خود را به كار اندازيد و به فعاليت سازنده در مزارع و روستاها و كارخانه ها برخيزيد كه اين خود #عبادتى_ارزشمند است.
🔸و به همه در كوشش براى #رفاه_طبقات_محروم وصيت مىكنم كه خير دنيا و آخرت شماها رسيدگى به حال محرومان جامعه است كه در طول تاريخ ستمشاهى و خان خانى در رنج و زحمت بوده اند. و چه نيكو است كه طبقات تمكندار به طور داوطلب براى زاغه و چپرنشينان مسكن و رفاه تهيه كنند. و مطمئن باشند كه خير دنيا و آخرت در آن است. و از انصاف به دور است كه يكى بىخانمان و يكى داراى آپارتمانها باشد.»(صحیفه ج21 ص445)
✳️از دیدگاه اسلام ثروت صرفا ابزاری برای پیشبرد اهداف بندگی است و نه راهی برای برتریجویی. این نکتهای است که نظام سرمایهداری غرب و #دولتهای_اشرافی که در دایره جهانی شدن و #توسعه_غربی میاندیشند توانایی درک و همراهی با آن را ندارند.
امید است با بصیرت هرچه بیشتر؛ #دولت_جوان_و_انقلابی در عرصه اجرایی کشور فعال شود تا رشد حقیقی کشور و نابودی فقر و محرومیت را بیش از پیش مشاهده کنیم.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢دادستان دلسوز
⚫️به مناسبت شهادت شهید لاجوردی
🔆محمدعلی امانی فرزند مرحوم حاج سعید امانی، از یاران و همکاران #شهید_سیداسدالله_لاجوردی میگوید:
🔹«یادم هست که فردی اظهار میکرد که #کمونیست است و در زندان هم بسیار بر این مسأله تأکید داشت. شهید لاجوردی به او میگفت که تو در واقع #مسلمان هستی و ظاهرا این ادعا را میکنی. شاهد بودم که حدودی دو ماه، ساعتها پس از اتمام کارش در زندان میماند و با او صحبت میکرد و همه ادلههایی را که به او ثابت میکرد که مسلمان است، برایش مطرح میساخت و گاهی تا پاسی از شب با او صحبت میکرد.
🔸او پس از صحبتهای زیادی که با شهید لاجوردی داشت، به این اعتقاد رسید که مسلمان است و شهادتین گفت. شهید لاجوردی تا زمانی که آن فرد به این اعتقاد نرسید، همه توانش را به کار گرفت تا او را به مسیر اصلی برگرداند و همه وقتش را میگذاشت و برایش هیچ فرقی نمیکرد که در موقعیت دادستانی هست یا جای دیگر، در دوره تصدی #دادستانی_انقلاب، هر هفته برای زندانیها مراسم مختلف مذهبی داشتیم.»(روزگار قائممقامی ص178-177)
✳️پینوشت:
مدعیان آزادفکری از #اصلاحطلب و #اعتدالی همواره نظام را متهم می کنند به اینکه انحرافات عقیدتی و سیاسی را با عکس العمل سخت و خشونت بار پاسخ می دهد. اما تاریخ پرافتخار نظام اسلامی نشان داد که #جریان_انقلابی در کشور؛ لاجوردیها را دارد که حتی برای مجرمان (ولو مجرمان امنیتی) نیز دلسوزی می کند و تلاش می کند با کار فکری-فرهنگی آنان را به مسیر صحیح بازگرداند.
◀️آری؛ جریان انقلابی لاجوردی ها را دارد و البته #جریان_ضدانقلاب و به اصطلاح روشنفکر نیز #اکبرپونزها را داشته که جواب انحرافات اجتماعی را با پونزچسبانی می دادند.
جریانات #غربزده و شبه روشنفکر بهتر است پیش از متهم نمودن #جبهه_انقلاب؛ تاریخ را مطالعه کند تا دانسته یا ندانسته خطاهای هم قطاران خود را به دیگران نسبت ندهد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢کوتاه در مورد عافیتطلبیهای جریان غربزده
🔹« #اللهيار_صالح ( از مسؤولین رضاخانی و عضو #جبهه_ملی ) در سال 1316 بنا به فرمان #رضاخان در رأس هيأتى سفرى به #شوروى كرد و در مرداد 1320 نيز از سوى رضاخان مأمور شد كه به امريكا سفر كند.
🔸او به همراه دكتر #تقى_نصر و #حسين_نواب بر آن شد كه از راه خراسان، زاهدان و هندوستان به سوى #آمريكا حركت كند. نامبردگان در سوم شهريور 1320 به مشهد رسيده بودند كه خبر هجوم #متفقين به ايران و سقوط رژيم رضاخان را دريافت كردند؛ با اين وجود به مسافرت خود به سوى امريكا ادامه دادند و در آن روزگار سيهبارى كه ايران در اشغال بيگانگان بود و ملت ستمديدۀ ايران با گرسنگى و نادارى دست و پنجه نرم مىكردند و شمارى از شدت گرسنگى جان مىباختند، اللهيار صالح و همراهان او در #نويورك زيستند تا اوضاع ايران آرام شد...
🔹اللهيار صالح آنگاه كه فرمان وزارت دارايى را از سوى محمدرضا پهلوى به وسيلۀ سفير ايران در امريكا دريافت كرد به ايران بازگشت.»(نهضت امام خمینی ج3 ص67)
✳️پینوشت:
کارنامه #جریان_غربزده؛ موسوم به #روشنفکر در ایران نشان میدهد که سران آن برخلاف ادعاهای خوشجلوهشان نه #آزادیخواه بودند و نه #ملیگرا . آنها بر محور قدرت حرکت میکردند و گاه چکمهبوس رضاخان دیکتاتور بودند و گاه دستبوس فرزندش محمدرضا و در هنگام خطر نیز مردم خود را تنها میگذاشتند و در آمریکا مشغول زندگی خود میشدند و وقتی خونها ریخته میشد و خطرها برطرف میشد به وطن بازمیگشتند و مسؤولیتی میگرفتند و تعیشی میکردند.
◀️غربزدگان فعلی نیز فرزندان همان #ماسونها و شبهروشنفکران رضاخانیاند. کسانی که در اوج #مبارزات_انقلابی سر از دانشگاههای #آمریکا و #اسکاتلند درمیآورند و در کوران جنگ نهایتا سمتی در سازمان ملل و نهادهای بیخطر میگرفتند.
❇️کشور ما در چند دهه اخیر صحنه تقابل دو جریان عمده است: جریان راحتطلب غرباندیش و جریان مسلمان، فداکار و وطندوست. امید است با بصیرت هرچه بیشتر جریان دوم در عرصههای حساس تقنینی و اجرایی و... حضور یابد و پیشرفت اسلامی و ملی را بیش از پیش تضمین کند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
خوانش مقاله الف لام خدمت یا خیانت بخش اول.mp3
9.68M
🔻🔻مقاله صوتی🔻🔻
◀️از چاپ کتاب #الف_لام_خمینی ماههاست میگذرد و این کتاب که در حد امکان به تبلیغ ضمنی برای #حسن_روحانی پرداخته است؛ از عناوین و بهرههای مختلف دولتی بهرهمند گشته است.
⬅️این کتاب که آکنده از تحریفات علیه امام خمینی قدس سره است تا کنون در دو نوبت توسط حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی نقد شده بود:
🔹مقاله اول نقد الف لام خمینی:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/486
🔹مقاله دوم نقد الف لام خمینی:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/487
🔹همچنین شما میتوانید فهرست بخشی از تحریفات و اشکالات این کتاب را با یادداشت زیر مشاهده کنید:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/417
📚اکنون؛ و در شماره اخیر فصلنامه علمی-تخصصی پانزده خرداد نیز این کتاب به بوته نقد گذاشته شده و بخش سوم از سلسله مقالات انتقادی رئیس بنیاد تاریخپژوهی در این فصلنامه به چاپ رسیده است.
🏢بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-واحد قم نظر به اهمیت پیشگیری از تحریف سیره و اندیشه امام؛ مقاله اخیر را که به روشنگری در خصوص روابط نویسنده #الف_لام_خمینی با دولت آقای #حسن_روحانی، و سایر ویژگیهای پیدا و پنهان این کتاب میپردازد به صورت صوتی در اختیار مخاطبان قرار خواهد داد تا قدمی در راستای وظیفه حراست از مکتب و #راه_امام برداشته باشد.
🎙الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش سوم. حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی. فصلنامه تخصصی پانزده خرداد. شماره 59-58.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆مباهله؛ روز بصیرت و روشنگری انقلابی
◀️« پیامبر اسلام صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم در روز مباهله، به منظور #روشنگری مردم و شاخصسازی برای #حق و #باطل، عزیزترین انسانها را به صحنه آورد و در روز عاشورا نیز امام حسین علیهالسلام برای بیان حقیقت و روشنگری در طول تاریخ، عزیزترین عزیزان خود را به وسط میدان آورد و با گفتار و عمل و با پرداخت هزینهای سنگین، به ابلاغ حقیقت پرداخت.»(۱۳۸۸/۰۹/۲۲-بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون)
✳️این سخن مقام معظم رهبری در آذر ماه سال هشتاد و هشت و در کوران #فتنه آن سال ایراد شد. آن هم در جمعی از طلاب و #روحانیون که میبایست علمدار روشنگری در عرصههای مختلف سیاسی و اجتماعی باشند.
🔹پیش از انقلاب روحانیت طبقهای پیشگام در این عرصه بود که با هزینهکرد از عزیزترینِ عزیزان خود به میدان آمد و با گفتار و عمل و با پرداخت هزینهای سنگین به ابلاغ حقیقت پرداخت.
🔸امید است امروز نیز در #گام_دوم_انقلاب این هزینه از جانب فضلا و علمای متعهد انقلابی بیش از پیش داده شود و گامی محکم برای تحقق دولت، جامعه و در نهایت تمدن اسلامی برداشته شود.
#مباهله
#روز_مباهله
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️تئاتر مشترک آمریکا و آمریکاپرستان
💢کوتاه در مورد سخنان حاشیهساز آقای رئیس جمهور
◀️روز گذشته، چهارم مرداد آقای #حسن_روحانی در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیر ساختهای روستایی گفت:
🎙« اگر بدانم شرکت در جلسه ای ایران را آباد می کند، دریغ نخواهم کرد.» که تقریبا تمام تحلیلگران و عموم شنوندگان این کلمات را بر تمایل آقای روحانی به برقراری مذاکره با دولت آمریکا نمودند.
❓اما با توجه به اینکه #برجام_هستهای ثمر خاصی برای ملت نداشت و شخص رئیسجمهور مذاکره با این دولت را دیوانگی تلقی کرده است سؤال اینجاست که هدف از بیان این سخنان چیست؟
🔹باید اندکی به گذشته باز گردیم جایی که برجام به عنوان فتحالفتوح از جانب دولت مطرح و هدایا و جوایز سنگینی نیز بین اعضای دولت دست به دست شد و بعد یکباره آن فتحالفتوح توسط آمریکا متوقف و برجام توسط آنها پاره شد و امروز میبینیم همان کسی که برجام را پاره کرده خود پیشنهاد برقراری ارتباط مجدد و مذاکره مستقیم را میدهد.
⁉️سررشته این اتفاقات به ظاهر بیربط چیست و ریشه رفتار آمریکا چیست؟ پاسخ در چند کلمه این است: آمریکا و آمریکاپرستان داخلی پس از عقد برجام 1 به دنبال بستن برجام 2 و 3 هستند و این صحنهگردانیها نیز باید در همان راستا تحلیل شود:
🔸« جان کری در آن زمان گفته بود که برجام مرحله اول اقدامات آمریکا است و برنامههای بیشتری در دستور کار آمریکا قرار دارد. آمریکا اگر قرار است که قدم دوم را تحقق ببخشند، باید قدم اول را فتحالفتوحی برای ایران بیان کنند و جنگ زرگری را برای لغو برجام راه بیاندازند تا در قدم بعدی توسط همین دولت برجام دوم اتفاق بیافتد.»(حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 1396/7/18)
💢آیا برجام 2 و 3 توسط ترامپ-روحانی بسته خواهد شد؟! با بصیرت مردم و #روشنگری_جبهه_انقلاب هرگز این اتفاق نخواهد افتاد امّا هرچه هست چه ترامپ و چه روحانی و دولتش به نمایش تبلیغاتی برای انتخابات آتی نیاز دارند. حال سناریوی نمایش تحریم صوری ظریف باشد یا سخن از پیشرفت مذاکره با اروپا و احتمال مذاکره با آمریکا.
@Bonyadtarikh
بنياد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢دستاورد بزرگ آمریکا در برجام
⚫️خسارت بزرگ برجام به ملت ایران
💢دروغ برخی شخصیتهای دولتی در مسیر برجام
⚫️برنامه آمریکا و آمریکاپرستان داخلی برای اجرایی کردن برجام 2و3
◀️سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی و تبیین محورهای فوق- 1396/7/18 در جمع جوانان گرگان:👇👇
🔹🔸https://b2n.ir/08010
🔆بازنشر به مناسبت سخنان حاشیهساز و جدید #حسن_روحانی پیرامون مذاکره با آمریکا
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
2. خوانش مقاله الف لام خدمت یا خیانت بخش دوم .mp3
9.12M
🔻🔻مقاله صوتی/بخش دوم🔻🔻
الف لام خمینی؛ کتابی که با شیوهای عجیب به کتاب سال جمهوری اسلامی بدل شد. کتابی که تحریفهای مهلکی علیه شخصیت #امام_خمینی اعلی الله مقامهالشریف و البته حمایتهای ضمنی از #رئیس_دولت_اعتدال دارد.
❇️از این کتاب فراوان گفتیم و نوشتیم:
🔹مقاله اول نقد الف لام خمینی:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/486
🔹مقاله دوم نقد الف لام خمینی:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/487
◀️مقاله سوم نقد این کتاب در فصلنامه اخیر پانزده خرداد به چاپ رسید که پس از چندی بخش اول آن به صورت صوتی درآمد و عرضه شد:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/681
اکنون بخش دوم از مقاله صوتی آماده عرضه است. امید است با آگاهی و بصیرت هرچه بیشتر جریان انقلاب جلوی هرگونه تحریف در خصوص شخصیت و سیره امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف گرفته شود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مبارزه استعمار با عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین
« در آستانه محرم 1338ق/ 1298 ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد 1298ش/ 1919م بود. در ذیحجه 1337ق محصلین تهرانی با انتشار اعلامیهای، از علما خواستند که مساجد را سیاهپوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. جمعی از وعاظ نیز در مجالس روضهخوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانیها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند.
در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد. با وقوع کودتای سوم اسفند 1299ش/ 22فوریه1920 سیر جدیدی در عرصه سیاسی ایران آغاز شد که به مرور زمان ابعاد مختلف آن آشکار گردید. رئوس برنامه اجرایی این سیر جدید را حسن اعظام قدسی به نقل از یکی از دوستان خود بازگو میکند که در دوره چهارم از خراسان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده بود. دوست حسن اعظام قدسی در ملاقاتی با کنسول انگلیس در مشهد، از او در خصوص کودتای 1299 و اهداف آن میپرسد و کنسول میگوید:
«پس از شکست قرارداد 1919 از ناحیه نایبالسلطنة چند ماده ذکر شده بود که برای آتیه ایران باید عملی و اجرا گردد... :
1. تمرکز قوای نظامی و سیاسی در یکجا
2. استقلال پول ایران از راه نشر اسکناس به وسیله بانک تأسیس شده دولت ایران
3. تجدید قرارداد نفت و و پایدار بودن آن
4. از بین بردن عشایر خاصه سرحدداران نقط مرزی ایران و مستقر ساختن افراد نظامی در آن نقاط
5. از بین بردن روحانیون و ضعیف کردن آنان از راه اعمال و رفتار خودشان که در بین جامعه ایران است.
6. بر هم زدن بساط عزاداری که خود بزرگترین وسیله برای خنثی نمودن سیاست استعماری دولت بریتانیاست...» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص16)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟!
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/1
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
همزمان با فرارسيدن محرم 1383 (خرداد 1342) امام اعلاميه اى صادر كرد و خطاب به گويندگان اسلامى و سران هيأتهاى عزادارى، شيوه سوگوارى در عاشورا و عاشوراها را نشان داد. اين رهنمودنامه كه در حقيقت، زنده كنندۀ مكتب انقلابى حسين و اهداف عاشوراى حسينى بود در شرايطى انتشار يافت كه رژيم شاه در سراسر كشور دست به سانسور شديدى زد و كوشيد كه از گويندگان و سران هيآت التزام بگيرد كه در ايام عاشورا از مبارزه دم نزنند، شورش و انقلاب بهپا نكنند، عاشوراى ديگرى نسازند و به جاى برافراشتن درفش سرخ و خونين حسينى، پرچم سياه دودمان اموى و عباسى و پهلوى را بياويزند.
ساواك التزام نامه اى براى روحانيان و گويندگان مذهبى در سراسر كشور تنظيم كرده بود و همه كسانى را كه در آن سال مىخواستند به منبر بروند وادار مىكرد كه آن را امضا كنند. در آن التزام نامه آمده بود:
1. كليه مطالبى كه اظهار مىدارم، جنبه مذهبى و دينى داشته و به خاطر ارشاد مردم است. متعهد مىشوم از ايراد بياناتى خارج از برنامه مذهبى خوددارى نمايم.
2. از آيتاللّه خمينى و مدرسه فيضيه به هيچ عنوان اسمى نخواهم برد.
3. از ايراد مطالبى كه جنبۀ انتقادى از لوايح ششگانه داشته باشد، جداً خوددارى خواهم كرد.
4. مطالبى كه خلاف مصالح مملكت بوده، نظم عمومى را مختل سازد، تحت هر عنوان و به هرصورت كه باشد نخواهم گفت. اجراى دستورات چهارگانه فوق الزامى بوده، عدم رعايت هريك از دستورات بالا، تحريك مردم بر عليه مصالح عمومى كشور تلقى و محرك، تحت تعقيب قانونى قرار خواهد گرفت.
ساواك شاه علاوه بر تنظيم التزام نامه بالا، در كميسيونى كه در تاريخ29ارديبهشت42 بنا به فرمان تيمسار ماهوتيان معاون رئيس «سازمان امنيت» تشكيل داد، طرح و برنامه ويژه اى براى محرّم آن سال تصويب كرد. برخى از مصوبات آن كميسيون را در پى مىآوريم:
«1. احضار روحانيون طراز اول به حضور هيأت رئيسه ساواك، به منظور تفهيم موقعيت كشور و برحذر داشتن آنان از هرگونه تحريك در مجالس عزادارى. (صورت اسامى افرادى كه بايد احضار شوند، وسيله رئيس دفتر روابط عمومى ساواك
تهيه و تقديم خواهد شد.)
2. احضار كارگردانان و بانيان مجالس روضه خوانى و دستجات سوگوارى تهران، وسيله ساواك تهران و پليس تهران، داير به تذكرات لازم در مورد جلوگيرى از هرگونه تحريك و حفظ نظم كامل در كليه مراسم.
3. تأمين مأمورين انتظامى لازم (احتياط آماده) در مركز پليس تهران و گماردن
تعدادى افراد آماده در نقاط حساس شهر، بدون تظاهر از طريق پليس تهران.
4. تعيين تعداد تكايا برحسب درجهبندى آنها به درجه 1، 2، 3 از نقطهنظر ميزان تندروى و مخالفت احتمالى آنان (به وسيله ساواك تهران و پليس).
5. تعيين تعداد خانه ها و منازلى كه مستقلاً مراسم عزادارى انجام مىدهند....
6. تقسيم مجالس روضه خوانى به منظور گماردن مأمورين نفوذى براى كسب اخبارِ به موقع، بين عوامل اداره يكم عمليات و ساواك تهران و مأمورين مخفى شهربانى به طور جداگانه (تفكيك مسئوليت).
7. تشكيل يك كميسيون دائمى با حضور نمايندگان ساواك و شهربانى كل كشور و نماينده اداره دوم ستاد بزرگ و ژاندارمرى كل كشور در تمام ايام عزادارى به منظور بررسى اطلاعات واصله و اتخاذ تصميمات مشترك در مورد پيشامدهاى ناگهانى در ساواك تهران.
8. صدور دستورات مشابه به ساواكهاى خارج از تهران از طريق اداره كل سوم.... (نهضت امام خمینی ج1 ص463-461)
✳️ادامه دارد...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مقابله رضاخان با عزاداری سیدالشهدا علیهالسلام
◀️« رضا شاه برای فراهم کردن مقدمات لازم جهت ممنوعیت کامل عزاداری اموری را از قبل به اجرا گذاشت که برخی از مهمترین آنها بدین گونه بود:
⚫️1. محدود کردن #روضههای_دولتی و ممنوع کردن بعضی اقسام عزاداری
رضاشاه برای زمینهسازی جهت ممنوعیت کامل عزاداری، نخست محل روضه قزاقخانه را در تهران به تکیه دولت انتقال داد و از شکوه و جلال و مدت آن کاست...
⚫️2. تغییر صورت ظاهری عزاداری به مراسم کلیسا
رضاشاه خیال میکرد که اگر همه چیز شکل غرب مسیحی را به خود گیرد، کشور پلههای ترقی را طی خواهد کرد و به دروازههای تمدن خواهد رسید یا شاید میخواست #مجالس_عزاداری را از درون بپوساند و آن را منحرف سازد، یا میخواست از جاذبههای سنتی آن بکاهد. به هر حال او دستور داده بود در مجالس روضه از میز و نیمکت (به رسم کلیسا) استفاده کنند و زن و مرد مختلط بنشینند و زنان از #حجاب_اسلامی استفاده نکنند. در هشتم محرم 1355ق/ 1315ش استانداری خراسان طی نامهای محرمانه به حکومت قائنات اعلام میکند:
« در صورت حضور خانمها در مجالس روضهخوانی، زن و مرد با هم روی صندلی و نیمکت نشسته استماع روضه نمایند...
⚫️3. خرافه شمردن عزاداری
یکی از بهانههای رژیم پهلوی برای مبارزه با عزاداریها، مبارزه با #خرافه بود. هرچند در مواردی، بعضی اشکال عزاداری شکل افراطی داشت، اما این دلیل نمیشد که او همه عزاداریها را خرافه معرفی کند. مشخص بود که مسأله خرافه بهانهای بیش نیست. چنانکه عینالسلطنة بعد از اشاره به این مباحث مینویسد:
◀️من نمیگویم آن دستجات، آن قمهزدنها خوب بود؛ اما روضه در مسجد یا خانه یا نماز جماعت چرا بد بود و متروک شد. به پادشاهی که رسید #تیمورتاش، #داور و جمعی دیگر از لامذهبها، چاپلوسها دورش جمع شدند، خودش هم مایل بود و آبادی و تمدن را روی اصول بیدینی تصور کرد، اوضاع دگرگون شد....
🔆امام خمینی :
در خصوص عزاداری و مجالسی که به نام حسین بن علی علیهالسلام برپا میشود ما و هیچیک از دینداران نمیگوییم که با این اسم هرکس هرکاری میکند خوب است. چه بسا علمای بزرگ و دانشمندان بسیاری این کارها را ناروا دانسته و به نوبه خود از آن جلوگیری کردند . چنانکه میدانیم بیست و چند سال پیش از این، عالم عامل حاج شیخ عبدالکریم [حائری، مؤسسه حوزه علمیه قم] در قم شبیهخوانی را منع کرد... ولی #نشر_دین و #احکام_الهی باز در این مجالس صورت میگیرد و به خاطر همین ثوابهای بسیاری برای عزاداری مقرر کردهاند تا مردم را بیدار نگه دارند و نگذارند اساس #کربلا که پایهاش بر بنیان کندن پایههای ظلم و جور و سوق دادن مردم به توحید و عدالت بود، کهنه شود.»( کشف اسرار ص174-173)
حکومت پهلوی در اجرای این برنامه، طی بخشنامهای به استانداریها و فرمانداریها در اسفند 1316، از طرح #ممنوعیت_روضهخوانی به عنوان طرح بیرون کردن خرافات از سر مردم نام برده است.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص29-27)
✳️پینوشت:
امروز نیز دنبالهروهای رضاخان دیکتاتور هستند که در آستانه محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین علیهالسلام با عناوین و ترفندهای مختلف بخواهند روح حسینی را در جامعه کمرنگ کنند. کسانی که خود غرق خرافههای مدرنیتهاند و فلسفه عمیق و ژرف عزاداری سیدالشهدا را نمیتوانند درک کنند.
تاریخ نشان داد آنگاه که اینان قدرت را در دست داشتند کاری از پیش نبردند و امروز که انقلابی حسینی برپا شده به درجه بالاتر نخواهند توانست ضربهای بزنند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷دهه محرم سال 1394-تهران-بنیاد امید ایرانیان
یکی از راههای مقابله رضاخان با عزاداری سیدالشهدا علیهالسلام تغییر صورت ظاهری عزاداری به مراسم کلیسا بود.
ظاهرا با مرگ #رضاخان این پرونده بسته نشده و #دنبالههای_دیکتاتور_پهلوی در عرصه فرهنگ و دین فعالاند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ سکولار کردن هیئات توسط شاه و تقابل امام با آن
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /2
كميته اطلاعاتى ساواك در قزوين نيز در تاريخ 8/3/42 كميسيونى با حضور رئيس ساواك، رئيس شهربانى، فرمانده ژاندارمرى، رؤساى اداره فرهنگ، اصلاحات ارضى و كشاورزى قزوين، تشكيل داد و تصميماتى اتخاذ كرد. متن آن تصميمات كه به عنوان صورتجلسه منعكس شد،
چنين است:
در ساعت 11:00 روز چهارشنبه 8/3/42 كميسيونى مركب از امضاكنندگان زير تشكيل و نسبت به موارد زير تصميمات لازم گرفته شد.
1ـ چون ممكن است بعضى عناصر با استفاده از تجمعهايىكه در مراسم تعزيهدارى و يا مجالس روضهخوانى در شهر و دهات و قرا و قصبات شروع به تبليغات سوء نموده و مردم سادهلوح را گمراه نمايند، لذا تصميم گرفته شد كه دستگاههاى مزبور به كليه عوامل مربوطه، ضمن بازديد حضورى و با اعزام عناصر مربوطه به آنان تذكر و يادآورى شود كه در منطقه استحفاظى مربوطه، مراقبت تام و تمام در اينگونه مجالس به عمل آورده و به وسيلۀ مأمورين انتظامى قبلاً با بانيان مجلس و همچنين وعاظ و اهل منبر تماس گرفته و به آنان تذكر دهند كه غير از موضوعات مذهبى اظهاراتى ننمايند و چنانچه عوامل غيرانتظامى در منطقه مشاهده نمودند كه بعضى عوامل، امكان اخلال و ناراحتى را ممكن است ايجاد نمايد، بلافاصله به نزديكترين پاسگاه ژاندارمرى در قرا و قصبات و دهات و در شهر به شهربانى اطلاع دهند تا به موضوع در كميسيونهاى مربوطه رسيدگى و اقدام گردد.
2ـ ضمناً وسيله سازمانهاى دولتى ذكر شده به عوامل مربوطه به مردم در مورد اصلاحات اساسى كه در كشور به عمل آمده، بخصوص از مذهب شيعه اثنىعشرى كه اعليحضرت همايون شاهنشاه حامى و پشتيبان آن هستند، پس از تماس با معتمدين و معمرين منطقه و تفهيم به آنان بهانهاى براى عيبجويى و تبليغات منفى به دست مخالفين مذهب و دين داده نشود. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت قزوين، نادور ـ رئيس شهربانى قزوين، ياورى ـ از طرف فرمانده ژاندارمرى قزوين، كلانترى ستوان 3 محمدى... رئيس اداره فرهنگ شهرستان قزوين، كجورى ـ رئيس اصلاحات ارضى، دكتر مهديزاده ـ رئيس اداره كشاورزى، فهبد
شهربانى كل كشور نيز طى اعلاميهاى به مناسبت فرا رسيدن ماه محرّم چنين آورده بود:
«4ـ انجام مراسم سوگوارى مشروع كه با موازين مقدس اسلام تطبيق نمايد، با رعايت نظم و ترتيب كامل انجام خواهد گرديد؛ ليكن اعمال و تظاهراتى كه شرع مقدس نيز آنها را تجويز نفرموده است، بكلى ممنوع، به مأمورين انتظامى دستور جلوگيرى داده شده.
5ـ از عموم شيعيان و اهالى محترم پايتخت، انتظار مىرود كه با رعايت كامل نظم و ترتيب، طبق دستور شرع مقدس، احترام شعائر مذهبى را حفظ و مراسم سوگوارى را با نظم كامل انجام دهند. خداى ناخواسته اگر اشخاصى مراسم مذهبى را وسيله اغراض شخصى قرار دهند، شديداً مجازات خواهند شد!» (نهضت امام خمینی ج1 ص464-461)
روز 9 محرّم، دستگاه جاسوسى شاه عدهاى از منبرىهاى تهران را به ساواك دعوت كرد و پس از مقدارى پشتهماندازى و حقهبازى و تطميع و تهديد، رسماً اظهار داشت كه اگر نمىخواهيد حملات تبليغاتى خود را عليه مقامات كشور متوقف سازيد، اقلاً اين سه موضوع را
مراعات كنيد:
1ـ عليه شخص اول مملكت سخنى نگوييد!
2ـ عليه اسرائيل نيز سخنى برزبان نياوريد!
3ـ مرتب به گوش مردم نخوانيد كه اسلام در خطر است! ديگر هرچه بگوييد آزاديد.
اصولاً اين سه موضوعى كه دستگاه جاسوسى مىخواهد از آن سخنى به ميان نيايد! موضوعاتى است كه نهضت بر محور آن دور مىزند و بر آن استوار است. امام خمينى از ماهها پيش، پرچم مبارزه عليه شاه و اسرائيل را برافراشت و زنگ خطر را در مورد خطراتى كه متوجه اساس اسلام است به صدا درآورد. چنانكه در نطق عاشوراى ايشان كه بزودى خواهد آمد، صريحاً آمده است كه: «... تمام گرفتارىها و اختلافات ما، در اين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم ديگر اختلافى نداريم. متن رهنمودنامۀ امام چنين است:....».(نهضت امام خمینی ج1 ص465)
ادامه دارد...
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کودتا علیه یک دوست
⚫️ #برجام خیلی وقت است که مرده اما برجامیها توان دل کندن از جیفه بد بوی آن را نیز ندارند و کسانی که از #آمریکا و اروپا ضربه خوردند به جای اعتماد به مردم هنوز هم به طرز غیرعاقلانهای دنبال #مذاکره با این و آن هستند.
◀️جناب آقای #حسن_روحانی دم از #مذاکره با آمریکا زد هرچند پس از استفاده رسانهای حرفش را پس گرفت. این سخنان آقای رئیسجمهور و کلام دیگر مسؤولین امور خارجه نشان داد که آنها هنوز از تجربه سابق درس نگرفتهاند و خیانتکاری آمریکا و همدستان اروپاییاش را درک نکردهاند.
🔴البته این اولینبار نیست که غربیها به مذاکرهکنندگان و دوستان خود خیانت کردهاند. #مصدق نیز که همکاری و دوستی صمیمانهای با آمریکاییها داشت از آنها خنجر سختی خورد و توسط همانها با یک #کودتا کنار گذاشته شد.
📽کوتاهنمای «کودتا علیه یک دوست»؛ نگاهی گذرا به ثمره اعتماد مصدق به آمریکا
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔻به مناسبت هشتم شهریور سالروز شهادت ، شهید رجایی و باهنر .
🎙گزیده ای از سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📍در نشست "خط ترور رجایی ، باهنر و لاجوردی " ۱۳۹۶/۶/۹
🇮🇷 @iranemoaser
🔴خاطره مرحوم آیتالله بدلا از مقابله پهلوی اول با عزاداری اباعبدالله الحسین
🔸« مسأله مبارزه با عزاداریها در پنج سال آخر عمر #حکومت_پهلوی_اول، با جدیت تمام دنبال شد و از هر ترفندی برای جلوگیری از عزاداریها، در همه انواع آن استفاده شد. حتی از این وحشت داشتند که مردم بعد از نماز، سر سجاده گریه کنند. آیتالله حسین بدلا در این زمینه خاطره دارند که جالب و خواندنی است:
🔹«در آن سنوات... یکبار که به تهران رفتم در کمال تعجب مشاهده کردم که هیچ خبری نیست، نه دستهای مشاهده میشود و نه روضهای برقرار است. از این وضع به شدت نگران شدم، به نظرم رسید که به محل اجتماع ترکها که در مسجد عبدالحسین خان برنامه روضهخوانی داشتند بروم...
🔸نزدیکیهای غروب بود که در محل حاضر شدم و مشاهده کردم که در آنجا هم خبری نیست... چند افسر را دیدم که در آن حوالی با جذبه و خشونت ظاهری در حال گشتزنی هستند. در عین حال در مسجد باز بود. داخل رفتم تا لااقل اگر نماز جماعت برقرار است شرکت کنم... وقتی به آنجا رفتم دیدم که چند نفر نشستهاند ولی خبری از برگزاری نماز جماعت نیست.
🔹احتمال دادم که امام جماعت را هم از برگزاری نماز در شب تاسوعا و عاشورا منع کردهاند. به ناچار در همانجا نشستم. وقتی هنگام مغرب فرا رسید، برخاستم و اذان و اقامه گفتم و مشغول نماز مغرب شدم جمعیت تکتک وارد مسجد میشدند... مردم هم به خواندن نماز مغرب و عشا به صورت انفرادی مشغول شدند بعد از نماز من که تقریبا با تمام شدن نماز دیگران همزمان بود ناگهان صدای گریه یک نفر بلند شد.
🔸حالت گریهاش شبیه صدایی بود که آذربایجانیها معمولا انتهای برخی از اشعار ترکی را با آن ختم میکنند. به صدای گریه او بقیه مردم هم شروع کردند به گریه، افسرهایی که دم در مسجد ایستاده بودند با حالت دستپاچه وارد مسجد شدند. صدای برخورد چکمههای مهمیزدارشان به پلهها بلند شد و در پی آن افسران را دیدم که با نگرانی به مردم که بدون روضه میگریستند نگاه میکردند. من مشاهده کردم که دیگر کسی وارد شبستان نمیشود. دانستم که دم در از ورود مردم جلوگیری میکنند. طولی نکشید که یک فرد تنومند که عرقچینی بر سر نهاده و عبایی بر دوش انداخته بود، وارد شد و بین شبستان و ایوان مسجد نشست و او هم شروع کرد به گریه کردن.
🔹صدای گریه او حالت خاصی داشت و بر بقیه اصوات غلبه کرده بود و بیشباهت به صدای «داش ابول» که حالت ممتازی داشت نبود. چند لحظه بعد، همان فرد شروع کرد به خواندن یک شعر ترکی و حضار هم همراه با آخرین کلمهای که او ادا میکرد، دم میگرفتند و صوت توأم با گریهاش را امتداد میدادند. بعد فرد مزبور یک شعر فارسی و در ادامه یک حدیث کوتاه عربی از مقتل خواند و در نهایت دعا کرد و بقیه آمین گفتند و بعد هم افراد حاضر در مجلس را که بنا داشتند مراسم را تا صبح ادامه دهند با نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از جا بلند کردند.
🔸چند نفر هم به بقیه «مشرف فرمودید» و «اجرتان با سیدالشهدا» گفتند و آنها را با حالتی شبیه هل دادن به بیرون هدایت کردند. من تا آخر مقاومت کردم ولی کار به جایی رسید که دیگر ماندن را صلاح ندانستم و احساس کردم که آن چند نفری که بعدا فهمیدم از #قوای_دولتی هستند، میآیند و مرا از مسجد بیرون میکنند لذا خودم خارج شدم. آنطور که بعدها برای ما تعریف کردند، این توطئه از پیش تعیین شده، توسط چند نفر از افسران که لباس شخصی به تن کرده بودند انجام شد و حتی آن فرد مداح و تنومند هم خود از مأموران بود و هدفشان این بود که این محفل عزاداری را در آن مرکز مهم، تحت کنترل درآورند و از ورود افراد جدید هم جلوگیری کنند تا برنامه #عزاداری_سیدالشهداء علیهالسلام با آن کیفیتی که باید برگزار شود، انجام نگیرد.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص32-31)
@Bonyadtarikh
بنياد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مقابله امام خمینی با سکولار شدن هیئات حسینی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /3
متن رهنمودنامه امام خمینی قدس سره به مبلغان و هیئات مذهبی برای مقابله با سیاستهای یزیدی و اموی شاه:
«بسم اللّه الرحمن الرحيم
به عموم حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم ـكثراللّه امثالهم و عموم هيآت محترم عزاداران سيد مظلومان ـعليهالصلوة والسلام محترماً معروض مىدارد، در اين ايام كه دستگاه جبار از خوف آنكه مبادا در منابر و مجامع مسلمين، شرح مظالم و اعمال خلاف انسانى و ضددينى و وطنى آنها داده شود، دست به رسوايى ديگرى زده و در صدد گرفتن التزام و تعهد از مبلغين محترم و سران هيآت عزادار است، كه از مظالم دم نزنند و دستگاه جبار را به خودسرى واگذارند. لازم است تذكر دهم كه اين التزامات، علاوه بر آنكه ارزش قانونى نداشته و مخالفت با آن هيچ اثرى ندارد، التزامگيرندگان، مجرم و قابل تعقيب هستند. عجب است كه دستگاه، بىپروا ادعا دارد كه قاطبه ملت با اوست و از پشتيبانى اكثريت قاطع برخوردار است. با اين وصف در تمام شهرستانها، قرا و قصبات به دست و پا افتاده و با ارعاب و تهديد ملت، خفقان ايجاد مىكند. اگر اين ادعا صحيح است، ملت را اين چند روز به حال خود واگذارند تا از پشتيبانى مردم متمتع شده، موافقت شش ميليونى به همه ملل جهان ظاهر، و الاّ اشاعۀ اكاذيب براى تشويش افكار عامه، برخلاف مصالح اسلام و مملكت، جرم و
قابل تعقيب است.
حضرات مبلغين عظام، هيآت محترم و سران دستههاى عزادار متذكر شوند، كه لازم است فريضه دينى خود را در اين ايام در اجتماعات مسلمين ادا كنند و از سيد مظلومان، فداكارى در راه احياى شريعت را فراگيرند و از توهّم چند روز حبس و زجر نترسند. وَلاتَهِنوا
و لاتَحْزنوا و أنتُمُ الأعلَون إن كُنتم مؤمنين.
آقايان بدانند كه خطر امروز بر اسلام كمتر از خطر بنىاميه نيست. دستگاه جبار با تمام قوا به اسرائيل و عمال آنها (فرقه ضال و مضله) همراهى مىكند. دستگاه تبليغات را به دست آنها سپرده و در دربار، دست آنها باز است. در ارتش و فرهنگ و ساير وزارتخانهها براى آنها جا باز نموده و شغلهاى حساس به آنها دادهاند. خطر اسرائيل و عمال آن را به مردم تذكر دهيد. در نوحههاى سينهزنى از مصيبتهاى وارده بر اسلام و مراكز فقه و ديانت و انصار شريعت يادآور شويد. از فرستادن و تجهيز دولت خائن، چندهزار نفر دشمن اسلام و ملت و وطن را به لندن، براى شركت در محفل ضداسلامى و ملى اظهار تنفر كنيد. سكوت در اين ايام، تأييد دستگاه جبار و كمك به دشمنان اسلام است. از عواقب اين امر بترسيد. از سخط خداى تعالى بهراسيد. اگر به واسطه سكوت شماها به اسلام لطمهاى وارد آيد، نزد خداى تعالى و ملت مسلمان مسئول هستيد؛ اذا ظهرت البدع فللعالم ان يظهر علمه و الا فعليه لعنةاللّه. از تساوى حقوق، اظهار تنفر كنيد و از دخالت زنها در اجتماعى كه مستلزم مفاسد بيشمار است ابراز انزجار، و دين خدا را يارى كنيد و بدانيد ان تنصروا اللّه ينصركم و يثبت اقدامكم. از اخافه و ارعاب سازمانها و دستگاه
شهربانى، هراسى به خود راه ندهيد، آنها نيز مثل شما ملزم و مجبورند و بسيارى از آنها با شما همراه و از دستگاه بيزارند. والسلام عليكم و على من اتبع الهدى. روحاللّه الموسوى الخمينى»(نهضت امام خمینی ج1 ص466-465)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.