📌#نامه تاریخی حجت الاسلاموالمسلمین سید حمید #روحانی به حضرت #امام (ره) مورخ ۱۳۶۷٫۱۱٫۱۱
💢بخش دوم:
🔹تنها در دهه 1340 در پی آغاز نهضت اسلامی آن امام عزیز، می بینیم که درباره سلسله جنبان حرکتهای سده پیشین، سید جمال الدین #اسدآبادی، ده ها کتاب و مقاله نوشته شده است و در آن سیل تهمت، پیرایه و ناسزا به سوی آن شخصیت بزرگ اسلامی سرازیر گردیده است. و آنگاه که سوابق نویسندگان این کتابها و مقاله ها مورد بررسی قرار می گیرد، روشن می شود که بیشتر آنان ساواکی، ماسونی و کمونیست بوده اند و کمتر کسی از این دست نویسندگان را می توان یافت که سر در آخور غرب و شرق نداشته باشند. انگیزه آنان از آن هجوم قلمی و تبلیغاتی به سید جمال، زمینه سازی برای به زیر سوال بردن امام بزرگوار و قیام خونبار 15 خرداد 42 و پیشگیری از اوج و گسترش آن قیام اسلام ملت ایران بوده است.
🔸در این میان، دردمندانه، باید گفت که در حوزه های علمیه و در مجامع علمی اسلامی، علم تاریخ و نگارش آن، جایگاهی ندارد.
🔹در این مراکز، نه تنها #مورخ و #تاریخنویس کمتر یافت می شود، بلکه کشش به مطالعه تاریخ و سیر در سرگذشت گذشتگان، هرگز وجود ندارد. در صورتی که تاریخ از دیدگاه قرآن کریم، منبع تفکر، درس عبرت برای خردمندان، نمایانگر حقایق، نشان دهنده فرجام جنایت کاران و ناباوران آیات الهی می باشد. و می بینیم که زینب کبرا، صدیقه صغرا (سلام الله علیها) در راه رساندن حماسه عاشورا به ابناء بشر و به همه نسلها، به اسارت تن در می دهد و رنجنهای فراوانی تحمل می کند.
🔸اگر در حوزه های علمیه و مجامع روحانی، ارزش و اهمیت تاریخ نگاری شناخته می شد و علل و اسباب شکست ها، ضعف ها و لغزشهای گذشتگان به درستی مورد ارزیابی قرار می گرفت؛ تاریخ نگاری در انحصار #ماسونها و #کمونیستها در نمی آمد و امروز عناصر مرموزی که به ولایت فقیه اعتقاد ندارند و دین را از سیاست جدا می پندارند و بر این باورند که حکومت اسلامی تنها به دست حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه) می تواند بنیان یابد و نیز آن دسته از خودباختگی که تز «اسلام منهای روحانیت» را دنبال می کنند هیچگاه نمی توانستند – همانند دوران مشروطه – خود را در پشت چهره مقامات روحانی پنهان سازند و در راه کنار زدن علما و روحانیان از صحنه و شعله ور ساختن آتش اختلاف توطئه کنند. اگر به فرمان قرآن کریم گوش فرا داده می شد و سرگذشت گذشتگان مورد بررسی و ارزیابی قرار می گرفت. امروز سرمایه داران تبهکار، روحانی نماهای نابکار و روشنفکر مأبهای جنایت کار نمی توانستند بازیگر میدان باشند و انقلاب اسلامی و ارزشهای آنرا به خطر اندازند.
🔹در دوران مشروطه این سه دسته مرموز دست در دست یکدیگر دادند و در آن برهه که رهبران مشروطه به قم هجرت کرده بودند، از فرصت بهره سوء گرفته توده ها را به درون #سفارت_انگلستان کشاندند و نهضت عدالتخواهی را به بیراهه سوق دادند.
🔸امروز نیز این سه باند مرموز را می بینیم که در کنار یکدیگر ایستاده در راه آسیب رساندن به انقلاب اسلامی و کشاندن فرزندان انقلاب به کژ راهه به توطئه نشستهاند و برآنند که انقلاب اسلامی را زیر پای شیطان بزرگ ذبح کنند و من از شر آنها به خدا پناه می برم و از امام بزرگوارم استمداد میکنم.
🔹پدر عزیز و بزرگوارم
حضرتعالی خود آگاهید که سرمایه داران در درازای تاریخ هماره رویاروی #آئینالهی ایستاده بودند و از هیچ توطئه خیانت باری علیه راست قامتان تاریخ و رادمردان الهی کوتاهی نورزیدند. با پیامبران خدا جنگیدند، درب خانه عزت را بستند و خاندان عصمت و طهارات را خانه نشین کردند و به شهادت رساندند. بسیاری از حرکتها و نهضتها را با شکست روبرو ساختند. و امروز نیز باید گفت #آخرین_پایگاه_شیطان بزرگ برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران به شمار می آیند. اگر مبارزه ای قهرآمیز، همه جانبه و ریشه ای با آنان انجام نگیرد، انقلاب اسلامی در معرض خطری جدی و بنیانکن قرار می گیرد در آینده در برابر هجوم همه جانبه «مترفین» و زراندوزان، بی دفاع می ماند و رسالت مقدس اسلامی به پایان نمی رسد.
🔸بسم الله الرحمن الرحیم
یاایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس صدق الله العلی العظیم.🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📌#نامه تاریخی حجت الاسلاموالمسلمین سید حمید #روحانی به حضرت #امام (ره) مورخ ۱۳۶۷٫۱۱٫۱۱
💢بخش سوم:
🔹امام عزیز و بزرگوارم
#فرزندان_انقلابی و پاکباخته شما تا دیروز گرفتار مشتی #روحانینماهایی بودند که آنان را به جرم مبارزه با شاه، آمریکا و انگلیس تکفیر می کردند و مورد نکوهش قرار دادند و اعتقاد داشتند که اگر آمریکا و انگلیس نباشند اسلام از میان میرود!!
امروز نیز گرفتار همین روحانی نماها هستند که مبارزه با سرمایه دارها و مترفین را با گرایش به «مارکسیسم» مساوی می پندارند! و برآنند هر صدائی را که علیه سرمایه دارها بلند شود در سینه خفه کنند!
🔸کتابهایی با تحلیل ماتریالیستی و الحادی در #نظام_جمهوری_اسلامی چاپ و پخش می شود و در آن اسلام و روحانیت مورد هتک قرار می گیرد و صدای اعتراض علیه آن به گوش نمی رسد. لیکن اگر سطری بر ضد سرمایه دارها و سرمایه داری در کتابی یا مقاله ای نوشته شود، فریاد و اسلاما گوش فلک را کر می کند.
🔹راستی این درد را چگونه توان تحمل کرد که در برخی از کتابهای درسی دانشگاه ها و مدارس که در #نظام_جمهوری_اسلامی تدوین شده است مطالبی دروغ، تحریف شده و دور از واقعیت آورده شده است آیا رواست که جوانان دانشجو و دانش آموز ما در نظام جمهوری اسلامی نیز ناگزیر باشند تاریخ دروغ و تحریف شده را بیاموزند؟ به نظر می رسد دستهای مرموزی در کار است تا در شرایط فعلی که نمی توانند قدرت را از روحانیت سلب کنند عالمان دینی، متفکران اسلامی و پژوهشگران وفادار به انقلاب اسلامی را به کارهای اجرائی وادارند و از کارهای علمی فرهنگی، فکری و تحقیقاتی دور کنند و فرهنگ جامعه را طبق اندیشه های انحرافی جهت دهند و از حاکمیت فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) پیشگیری کنند.
🔸با وجود پژوهشگران صادق و قلم به دستان متعهد در حوزه های علمیه و دانشگاه ها، چرا باید تدوین کتابهای درسی و تاریخی برعهده عناصری گذاشته شود که بافت فکری آنان با فرهنگ قرآن بیگانه است و انقلاب اسلامی نتوانسته است دگرگونی فکری در آنان پدید آورده هنوز تاریخ را با دید فراماسونری و ماتریالیستی تحلیل می کنند و برخی از آنان نیز برآنند که نگذارند چهارچوبی را که ماسونها و کمونیستها برای تدوین تاریخ ساخته اند، شکسته شود و تاریخ از زبان توده ها رقم زده شود.
🔹لیکن علیرغم این گونه تلاشها و #توطئههای_شیطانی و بیتفاوتیهای برخی از مسئولان و دست اندرکاران در برابر تاریخ انقلاب اسلامی، فرزندان روحانی شما که از مکتب انسان ساز و قهرمان پرور آن امام بزرگ، درس اخلاص، پایداری و استقلال فکری فراگرفته اند، برآنند که در راه تدوین تاریخ انقلاب اسلامی از زبان توده ها و «پابرهنگان مغضوب قدرتها و ابرقدرتها» با همه نیرو و توان بکوشند و به یاری خداوند متعال با پشتیبانی آن امام بزرگوار هرگز اجازه ندهند که #تاریخ_انقلاب_اسلامی نیز به دست دشمن نوشته شود. و نیز با بازنگری در تاریخ گذشته بیگانه زدگانی را که قلم های خویش را در راه تحریف تاریخ و در تاریکی نگاه داشتن توده ها به کار برده اند رسوا سازند و واقعیت های تاریخی را از لابلای دروغپردازیها پشت هم اندازیها، شایعه سازیهای تحریف گران تاریخ بیرون بکشند و آشکار سازند. یقین است که دعاهای خیر آن عارف سالک و فقیه زاهد و مجاهد، بدرقه راه ما می باشد و این پاک باختگان را در پیمودن راه درست و صراط مستقیم هدایت خواهد کرد.
انشاءالله
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
ادام الله ظلکم علی روس الانام
فرزند روحانی شما – سید حمید روحانی 67/11/11
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🔻 #انتشار_برای_نخستین_بار
❇️به مناسبت ایامالله دهه فجر
🕙هر شب ساعت 22:00
معرفی کتاب
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 32904231-025
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
وحدت حوزه و دانشگاه، بزرگترین پیروزی
🔻#صحیفه_خوانی | 12 بهمن
«...من بزرگترین #پیروزی را آشتی بین #دانشگاه و مدارس علمی [حوزه های علمی] می دانم. اگر ما هیچ پیروزی پیدا نکرده بودیم الاّ همین معنا که بین #دانشگاه و طبقۀ# روحانی نزدیک کردیم و #تفاهم حاصل شد ... و این دست خیانتی که سالهای طولانی جدایی انداخته بود بین این دو طبقه قطع شد. و بحمدالله ، هم #روحانی فهمید که دانشگاهی آنچه اجانب گفته اند نبود و هم طبقۀ #جوان و دانشگاهی فهمیدند که #روحانی آنطور که برای اینها توصیف کرده بودند نبود. آنها می خواستند که #ملت را از هم جدا کنند و تمام هستی ملت را ببرند، و خود ملت [را] باز به هم ریزند ـ اختلاف با هم ـ از مصالحشان غافل باشند. شما ملت #ایران ثابت کردید که با #وحدت_کلمه، یدِ اجانب، دست آنها را قطع کردید؛ دست این شاه #ظالم، دست این محمدرضای ظالم را که می خواست تمام هستی ما را به باد فنا بدهد قطع کردید...»( 12 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 21و22)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقدمه - روزگار قائم مقامی.mp3
18.29M
⭕️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/1
⁉️در روزگار قائممقامی چه حوادثی رخ داد؟
🔹در بخش مقدمه از کتاب صوتی روزگار قائممقامی، حوادث برجسته در زمان قائممقامی آقای حسینعلی منتظری را خواهید شنید.
نویسنده کتاب در این بخش توضیح داد که چگونه انتشار صوت جنجالی آقای منتظری در سال 1396 جرقه نگارش این کتاب را زد.
نکته
پاورقیهای جذاب و کمتر شنیده شده این قسمت را از دست ندهید.
❇️انتشار کتاب صوتی روزگار قائممقامی هر شب ساعت 22:00
✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻خطرهایی که امروز انقلاب اسلامی را تهدید میکند
✳️به مناسبت ایامالله دهه فجر
🔹تاریخنگار انقلاب اسلامی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی:
«خطری که امروز انقلاب ما را تهدید میکند فریبکارانی هستند که نظریات و منویات مقام معظم رهبری را با ترفندها و نقشههای خودشا نادیده میگیرند و سعی میکنند مقام معظم رهبری را کنار بزنند.
خطر امروز #سند_2030 است که با آن میخواهند نقشه 150 ساله #فراماسونها را اجرا کنند...»
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰یک تفاوت اساسی: ایرانِ تحت سلطه | ایرانِ مستقل
⏬نگاهی کلاننگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/1
دستاوردهای سیاسی
🔹 از جمله مهم ترین دستاوردهای داخلی می توان به «#کسب_استقلال از قدرت های بیگانه»، و «#قطع_وابستگی به غرب و شرق»، اشاره کرد.
🔸ایران پیش از انقلاب در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و... نه تنها وابسته به قدرتهای بزرگ استعماری بود، بلکه فراتر از آن، به واقع تحت #سیطره و #سلطه آنان قرار داشت.
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی آنگونه که مردم در کوران مبارزات و راهپیمایی های انقلابی تصریح کرده بودند، «نظام نوپای ایران -با وجود مخالفت #دولت_موقت و لیبرالهای حاکم- بر محور «قطع همه وابستگی ها» شکل گرفت، این سیاست به دلیل رفتار خصمانه قدرتهای سلطه گر –به ویژه در اعمال تحریم ها- به سرعت اجرایی گردید.»
🔸 گرچه همان #لیبرال_های_وطنی در سالهای بعد و با رخنه در ساختارهای سیاسی-راهبردی و تصمیم ساز جمهوری اسلامی تلاش کردند به مقابله تئوریک با مسأله استقلال سیاسی بپردازند و نفی استقلال را مقدمه ای برای جهانی شدن ایران تلقی کنند.
🔹موضوعی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت اللّه خامنه ای به شدت مورد نقد قرار گرفت. ایشان حداقل در دو مرحله به صورت علنی به انتقاد از «#تئوری_سازی در نفی استقلال ایران» پرداختند.
🔸در مرحله اول در سالگرد ارتحال امام خمینی و در اجتماع مردم حاضر در مرقد مطهر امام، چنین فرمودند:
« متأسفانه کسانی هستند که #تئوری_سازی می کنند برای نفی استقلال کشور، استقلال را گاهی به انزوا معنا میکنند، گاهی به این عنوان که امروز استقلال کشورها یک ارزش به حساب نمی آید، قلمزنی میکنند و حرف میزنند. این حرفها هم در بین جامعه پخش میشود. کسانی این جوری حرکت میکنند. این یک #غلط_بزرگ، یک خطای بسیار مهم و خطرناک است. امام معتقد به استقلال کشور بود، معتقد به رد سلطه ی [بر] کشور بود. دشمن ما در طول این سالها، بسیاری از فعالیتهای که علیه کشور ما و ملت ما کرده است برای این بود که خدشهای در استقلال به وجود بیاورد؛ چه با #تحریم، چه با #تهدید، اینها استقلال را هدف گرفتهاند. باید همه هوشیار باشند، بدانند که هدفهای دشمن چیست.»
🔹در جای دیگر، ضمن انتقاد صریح از جریان نافی استقلال ایران، تولید آثار علمی با چنین رویکردی را مایه تعجب برشمارده، چنین فرمودند:
« حالا کتاب مینویسند برای ردّ استقلال! انسان واقعاً تعجّب میکند که چطور، افرادی رویشان می آید این حرفها را امروز بزنند. دزدی میآید سر گردنه، جلو کاروان را میگیرد، به زور از آنها مطالبهای هست و نیستشان را می کند؛ یک نفر هم بگوید بله، امروز مصلحت این است که ما برویم جزو ایشان؛ هرچه میفرمایند عمل کنیم! این حرف زدن در نفی استقلال، یک چنین چیزی است. عرض کردیم استقلال، آزادی در ابعاد یک ملّت است. از آزادی به اسم دفاع می کنند، استقلال را میکوبند. استقلال یعنی آزادی؛ منتها نه آزادی یک شخص، آزادی یک ملّت از تحمیلها، از توسری زدنها، از عقب نگه داشتنها، استثمارها، از تسمه از گرده ملّتها کشیدنها؛ یک ملّت، از این چیزها که آزاد شد میشود مستقل.»
🔸تأسیس یک نظام #مردم_سالار_دینی(نظام جمهوری اسلامی) در ایرانِ انقلابی، دستاورد مهم دیگر بود که در روز 12 فروردین 58 و با رای اکثریت قریب به اتفاق مردم، در ایران مستقر گردید. تدوین و تصویب #قانون_اساسی نیز –باهمه کارشکنی های گروه های مختلف- دقیقاً در فاصله نه ماه پس از ورود امام خمینی به ایران تصویب شد و در نوع خود دستاورد بسیار بزرگی برای یک جامعه انقلابی محسوب می شود.(انقلاب نامه، ص۳۸۲-۳۸۲)
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
به توپ بستن مجلس.pdf
14.72M
🔴نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس
🔹دولتهای مستبد از جمله دولت #محمدعلی_شاه_قاجار هیچگاه دل خوشی از مردمسالاری نداشتهاند اما آیا در ماجرای به توپ بستن مجلس در عهد قاجار، تنها عامل محمدعلی شاه و روسیه بود؟
🔸با توجه به گرایش محمدعلی میرزا به روسیه و همچنین تمایلات وی به علما، انگلستان طبق سیاست دیرین خود : «تفرقه بینداز و حکومت کن» بر آن شد به دست مهرههای خود میان محمدعلی میرزا و مشروطهخواهان - و به ویژه علمای اسلامی- بدبینی، دشمنی و درگیری پدید آورد.به عالمان دینی و مشروطهخواهان بباوراند که محمدعلی میرزا اندیشه #براندازی_نظام_مشروطه را دارد و از آن سو برای نامبرده نیز جا بیندازد که مشروطهخواهان با تاج و تخت او سر ستیز دارد و برای از میان برداشتن او به توطئه نشستهاند.
🔹این مأموریت را #مهرههای_انگلیسی بر دوش گرفتند و سرکرده این توطئهگرها نیز #تقیزاده بود که با تحریک #انجمن_تبریز و خطدهیهای پشتپرده سفارت انگلستان، آتشبیار معرکه به شمار میرفت و پیوسته با انجمن تبریز در ارتباط بود و نقشهها و برنامهها و به گفته کسروی کسروی «آگاهیها را به تبریز داد.» و در نهایت کار به آنجا رسید که مجلس به توپ بسته شد و نقشههای انگلیسی به سرانجام رسید.
🔻برای مطالعه کامل ماجرای بمباران مجلس و دیدن نکات کمتر گفته شده بخوانید:
🖇نهضت مشروطه، محمدعلی میرزا و بمباران مجلس (بازشناسی نقش جریانهای غربگرا در سقوط مشروطه اول)-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸اطلاعنگاشت: بخشی از دستاوردهای داخلی انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری
🔹1. تبدیل #رهبری_دنیایی به رهبری الهی
🔸2. ارائه الگوی #مردمسالاری_دینی
🔹3. #حاکمیت_ارزشهای_دینی و معنوی در عصر غلبه زر و زور بر دیگر ارزشها
🔸4. #شکست_طلسم جدایی دینداری و تجددخواهی
🔹5. قطع دست بیگانگان و چپاولگران از #ثروت_ایرانیان
🔸6. برچیدن بساط #خیانت_مرتجعین و شبهروشنفکران
🔹7. نهادینهسازی #استقلال و #آزادی_اسلامی در کشور ایران
🔸8. احیای هویت ملی-اسلامی در ملت ایران
🔹9. ایجاد اعتماد به نفس و #خودباوری در ملت ایران
🔸10. ایجاد #جرأت و جسارت در مسائل علمی
🔹11. #پرورش_استعدادها و ترویج روحیه خودآگاهی
🔸12. ایجاد #انقلاب_علمی و رشد توسعه علم و فناوری
🔹13. گسترش #روحیه_تحقیق و شکوفایی استعداد انسانی
🔸14. تربیت #انسانهای_صالح به عنوان فتحالفتوح انقلاب
🔹15. تبیین و احیای منزلت و شأن #زن_مسلمان
🔸16. ایجاد #وحدت شیعه و سنی
❇️برگرفته از کتاب: انقلابنامه ص379
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاعنگاشت: برخی از دستاوردهای بینالمللی انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری
🔹1. ابطال #نظریههای_مادیگرایانه و الحادی در تبیین و تفسیر انقلابها
🔸2. ارائه تلقی و فکر جدید مبتنی بر #توحید و تکریم انسان و عدالت اجتماعی به جهانیان
🔹3. اثبات امکانپذیر بودن تشکیل جامعهای مبتنی بر #عدالت و #معنویت
🔸4. #احیای_امید در دنیای اسلام و عرب نسبت به شکستپذیری استکبار و صهیونیسم
🔹5. ایجاد پویایی در ملتها و مشکلآفرینی برای #استکبار_جهانی
🔸6. دمیدن #روحیه_گستاخی_و_جسارت به ملتهای منطقه در برابر قدرتهای بزرگ
🔹7. قوتیابی #جبهه_حق در برابر جبهه باطل
🔸8. تغییر #نقشه_سیاسی_جهان و ظهور عصر خمینی
🔹9. بیداری #امت_اسلام و تلاش در جهت تعیین سرنوشت خویش و دفاع از اسلام
🔸10. ایجاد #اعتماد_به_نفس در امت اسلامی
🔹11. خلق فرهنگ رویآوری و تمسک به #اسلام و #قرآن
🔸12. احیای #عزت_اسلامی برای مسلمین جهان
🔹13. تغییر #معادلات_قدرت در غرب آسیا و جهان
🔸14. ارائه #الگوی_مبارزه به جنبشهای آزادیبخش در جهان
❇️برگرفته از کتاب: انقلابنامه ص380
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 1 .mp3
12.25M
❇️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/2
⁉️منتظری از چه زمانی به عنوان جانشین امام مطرح شد؟
⁉️چه کسانی از جانشینی وی حمایت کردند؟
◀️پاسخ به سؤالات در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی-صفحات 51-43
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🕙هر شب ساعت 22:00
✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب علمی در عصر جمهوری اسلامی
⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/2
🔻دستاوردهای علمی
🔹یکی از مهم ترین محورها در کارنامه انقلاب اسلامی مسأله دستاوردهای علمی است که نشانه ای روشن از اثبات #کارآمدی این نهضت دینی و مردمی تلقی می شود. اهتمام انقلاب اسلامی بر ترویج آموزش های همگانی نخستین گام در این زمینه بود که با تأسیس «نهضت سواد آموزی» به فرمان امام خمینی در تاریخ ۷ دی ۵۸ صورت پذیرفت.
🔸 بر اساس آمار رسمی در هنگامه پیروزی انقلاب، ۶۹درصد مردم ایران فاقد تحصیلات اولیه بودند.
🔹جامعه ایران در همه سال های پس از پیروزی انقلاب به مسأله #تولید_علم و پیشرفت های علمی اهتمام ورزید و با گسترش فضای آموزش عالی، بر اساس آمار رسمی سازمان یونسکو، امروز ایران اسلامی با سن امید به تحصیل 13-16 سال، نرخ سواد جوانان 95-99 درصد، نرخ سواد بزرگسالان 85-95درصد و نرخ تحصیلات زنان57-55درصد، از چهار پنجم کشورهای جهان پیش روتر است.
🔸این درحالی است که نرخ سواد در ایران پیش از انقلاب، تنها 28 درصد بوده است! پیشرفت های علمی-فناوری ایران منجر شد که کشور در حال حاضر در بسیاری از علوم و فنون راهبردی در جزو ده کشور برتر جهان قرار گیرد.
🔹 علوم هسته ای، دانش فضایی، #سلول_های_بنیادین، فناوری نانو، علوم پزشکی، تنها برخی از عرصه های آشکار از پیشرفت های علمی-فناوری ایران است که همه محافل معتبر بین المللی به آن اعتراف دارند. بر اساس اعلام رسمی سازمان «ساینس متریکس» بخش تجارت، نوآوری و مهارت دولت انگلستان و اسپینگر، ایران در طی 30 سال گذشته در حوزه علوم و فناوری 4/14 درصد رشد داشته که در مقایسه با جایگاه 52 جهانی در قبل از انقلاب، امروز در ردیف 16 جهان در #تولید_علم قرار دارد.
🔸پیشرفت های علمی-فناوری به عنوان یکی از #اهداف_راهبردی_ایران_اسلامی در سندهای بالادستی (از جمله سند چشم انداز بیست ساله) نیز مورد ملاحظه و مطالبه قرار گرفته و از این حیث، از منظر رهبری انقلاب اسلامی و محافل علمی داخلی، هیچ حد یقفی برای آن متصور نیست! (انقلاب نامه،ص۳۸۳)
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چرا امام دولت موقت بازرگان را پذیرفت؟/1
✳️به مناسبت 15بهمن، سالروز آغاز به کار دولت موقت
🔹دولت موقت بازرگان به اصرار اعضای شورای انقلاب اسلامی و علیرغم میل امام خمینی قدس سره الشریف در تاریخ 15بهمن1357 آغاز به کار کرد. دولت موقت مهدی بازرگان خساراتی را به همراه داشت و این سؤال تاریخی وجود دارد که چرا امام خمینی قدس سره الشریف با وجود مخالفت با ریاست بازرگان بر دولت موقت، وی را پذیرفتند؟
🔸حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پاسخ میگوید:
در دوره ای که در #نوفللوشاتو خدمت امام بودیم، روزگار بسیار سختی بر ما گذشت. علی رغم اینکه نسبت به امام شناخت و اعتقاد داشتیم، اما باز اوضاع به گونه ای نبود که به تعبیر حضرت ابراهیم(ع) «لیطمئن قلبی» باشد. بنده نگران بودم که مبادا سرنوشت انقلاب به سرنوشت مشروطه دچار شود؛ چراکه می دیدم بنی صدر، قطب زاده، ابراهیم یزدی و نوچه هایشان بازیگران صحنه شده اند. اگرچه امام اعلام کرده بود که سخنگو ندارد، اما این افراد در نوفل لوشاتو به صحنه آمدند و کسانی را به ملاقات امام آوردند که ما نمی شناختیم! حتی اگر از خارجی هایی که درخواست ملاقات با امام را داشتند، از جناح راست و از کسانی بودند که با آنها دم خور بودند، به خدمت امام راه می یافتند، اما چنانچه اعضای یک #گروه_کمونیستی_فرانسه خواستار ملاقات امام بودند، آنها نمی پذیرفتند!
🔹این افراد به شدت روی این مسائل حساس بوده و کار می کردند. این مسائل که پیش می آمد، فکر می کردیم انقلاب اسلامی در آینده نزدیک به سرنوشت #مشروطه دچار خواهد شد. بالاخره این دغدغه و نگرانی مرا واداشت که خدمت امام عرض کردم: احساس می کنم که این انقلاب به سویی می رود که به سرنوشت مشروطه دچار می شود! امام فرمودند: چرا؟ بنده یک سری اطلاعات و توضیحات دادم که در مقدمه کتاب «شریعتمداری در دادگاه تاریخ» مشروح آن را آورده ام. امام در جواب فرمودند: اولاً حالا دیگر این آقایان آن طور فکر نمیکنند. آنها باور نمی کردند که اسلام این قدرت را داشته باشد که بتواند مردم را اینگونه به حرکت درآورد؛ لذا برای پیشبرد اهدافشان به مکاتب غربی روی آوردند، اما حال که می بینند اسلام چه قدرتی دارد، در روش خود تجدید نظر کردند. ثانیاً اگر اینها بخواهند به همان انحرافات گذشته خود ادامه دهند، مردم #دستشان_را_قطع_خواهند_کرد! مردم ایران مردم دوره مشروطه نیستند!
🔸اما اصل قضیه که چرا امام آنها را میدان داده و پذیرفتند که #دولت_موقت را تشکیل دهند اولاً یکی از ویژگی های برجسته امام این بود که هیچ گاه #نظر_شخصی خود را بر نظر جمع تحمیل نمی کرد. این سخن بسیار مهم است که امام در نامه به آقای منتظری می گوید: والله من با دولت موقت مهندس بازرگان موافق نبودم، امّا نظر اعضای #شورای_انقلاب را پذیرفتم. امام به مجلس خبرگان توصیه کردند که صلاح نیست آقای منتظری را به عنوان قائم مقام رهبری تعیین کنند؛ اما چون آنها بر انتخاب خود اصرار ورزیدند، امام کوتاه آمد. هدف حضرت امام این بود که حکومت فردی در ایران به وجود نیاید، بلکه مسئولین و نمایندگان مردم بتوانند اعمال نظر کنند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چرا امام دولت موقت بازرگان را پذیرفت؟/2
✳️به مناسبت 15بهمن، سالروز آغاز به کار دولت موقت
🔹امام با اینکه نسبت به #مصدق دید مثبتی نداشت؛ اما وقتی برخی خیابان ها را به نام دکتر مصدق نام گذاری کردند، اعتراضی ننمود. وقتی جلد اول «نهضت امام خمینی» را در نجف نوشتم، کتاب را قبل از چاپ خدمت امام بردم؛ با اینکه در مقدمه آن کتاب، مصدق را با عنوان «مصدق قهرمان» نامیدم، ایشان اعتراضی نکردند. منش ایشان چنین بود که اجازه می داد افراد خود به نتیجه برسند. بعد از فتح خرمشهر، امام به فرماندهان جنگ فرمود، اگر #صدام از خاک ایران خارج شد، وارد عراق نشوید چرا که سرباز عراقی امروز انگیزه ای ندارد؛ اما اگر ما وارد خاک عراق شویم او انگیزة مضاعفی برای دفاع کردن بدست خواهد آورد! امّا وقتی مسئولین نظامی نظر دیگری دادند و گفتند باید کار صدام را تمام کنیم، امام از نظر خود کوتاه آمد. یا وقتی اولین #ناو_آمریکایی وارد آبهای ایران شد، امام دستور حمله صادر فرمود اما چون مسئولین به این نتیجه رسیدند که این کار به صلاح نیست، امام اصرار بر نظر خود نکردند. این نکته مهمی بود که امام سعی می کرد هیچ استفادهای از قدرت در اثبات نظر خود نکند. البته بدیهی است جایی که اساس را در خطر می دید، برخورد دیگری داشت. امام مانند سیاستمدارانی نبود که قبل از به قدرت رسیدن فراوان از مردم دم می زنند اما چون به قدرت می رسند، مردم را فراموش می کنند.
🔸امام #بنیصدر را قبول نداشت و به او هم رأی نداد؛ اما وقتی که در انتخابات ریاست جمهوری رأی آورد، امام به افکار و آراء مردم احترام گذاشت، اگر چه می توانست از طریق اطرافیان و نزدیکان خود به مردم بفهماند که بنی صدر صلاحیت این کار را ندارد و مردم اگر می دانستند که نظر امام نسبت به او منفی است، بنی صدر پیروز انتخابات نمی شد؛ زیرا امام بر قلب ها حکومت داشت، اما فرصت می داد که مردم خود راه را انتخاب کنند.
🔹حضرت امام در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بنی صدر جمله ای را فرمود که اهل نظر دریافتند که ایشان نسبت به بنی صدر ذهنیت دارد و آن این بود: «آقای بنی صدر بداند که حبّ الدنیا رأس کل خطیئه». پس از پیروزی انقلاب امام در یکی از سخنرانیهایش در جملهای اشاره به ملی ـ مذهبی ها کرده بود که #قطبزاده، مدیر عامل وقت صدا و سیما، آن را سانسور کرد! امام می توانست او را به سادگی تنبیه و یا عزل کند اما در این مسئله تنها حرفی که زد این بود که به آقای قطب زاده بگویید یا سخنرانی من را از صدا و سیما پخش نکند، یا اگر پخش می کند، #سانسور نکند! این روش حکومتی بنیانگذار نظام مقدس اسلامی بود که به منش حکومت های استبدادی هیچ شباهتی نداشت. لذا وقتی هم که در جریان دولت موقت اکثریت اعضای شورای انقلاب به آقای مهندس بازرگان نظر داشتند، امام به نظر آنها احترام گذاشت. باید در نظر گرفت که اگر آن روز امام اجازه نمی داد امثال بازرگان ها و بنی صدرها به قدرت برسند، امروز آنها در نظر ملت چهره هایی قهرمان تجلی می کردند که ما می پنداشتیم اگر کارها به دست آنها می افتاد، ایران گلستان می شد! بی شک اگر در آن روز این جریانات پیش نمی آمد و امثال بازرگان و بنی صدر به قدرت نمی رسیدند و ماهیت خود را بروز نمی دادند. امروز قدرت را در دست می گرفتند و نظام جمهوری اسلامی را و به چالش می کشیدند.(حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، مصاحبه با مجله معارف، اسفند 1386)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 2.mp3
9.63M
⁉️آیا انتخاب آقای منتظری به عنوان قائممقام رهبری؛ اقدامی قانونی بود؟!
❇️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/3
🔹تعیین جانشین رهبری در زمانی که موقعیت کشور ثباتی نداشت و هر احتمال تلخی ممکن بود شاید مصلحتی داشته باشد اما آیا این اقدام از نظر قانونی نیز صحیح بود؟
🔸برخی بزرگان همچون مرحوم #آیتالله_مؤمن به صراحت این اقدام را غیرقانونی میدانستند اما پاسخ حامیان جانشینی آقای منتظری چه بود؟
◀️پاسخ به سؤالات در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی-صفحات 57-51
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🕙هر شب ساعت 22:00
✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تحریف اسلام
🔻#صحیفه_خوانی | 14 بهمن
🔹من از آقایان #علما و افاضل باید تشکر کنم. #پیروزی #ملت مرهون اقدامات علما ـ اولاً ـ و سایر طبقات ـ ثانیاً ـ بوده است. شما علما همان طوری که وظیفۀ شرعی تان هست که #امام_امت باشید، پیشقدم باشید در مسائل امت، دفع کنید #مفاسد را از ملتها، بحمدالله قیام به امر فرمودید. و من از قِبَل ملت شریف ایران از شما تشکر می کنم. خداوند ان شاءالله #روحانیت را که ذخیرۀ ملت است، پشتوانۀ ملت است، حفظ کند و قوّت به او بدهد. دشمنهای #اسلام و شما، هم اسلام را بد معرفی کرده اند و هم شما را. دشمنهای بشریت ادیان را مطلقاً می گویند که برای این است که افیون باشد برای مردم، برای ملتها! اینها چون دیده اند آن چیزی که در مقابلشان می ایستد #دیانت است، و آن جمعیتی که در مقابلشان می ایستد جمعیت #روحانی است،
🔸از این جهت با این دو نیرو به مخالفت برخاستند و از زمانهای بسیار سابق این دو نیرو را کوبیده اند. نیروی #اسلام را که بزرگترین نیروست کوبیدند، از جهت اینکه کوشش کردند تا اسلام را بد معرفی کنند. کوشش کردند تا اینکه اسلام را بگویند اگر چیزی هم باشد، یک دعا و یک وِرْدی است! یک آدابی است بین بشر و خدا. آنطوری که در مسیحیت هست. مسیحیت هم ـ این مسیحیت منسوخ ـ این جور است، مسیحیتی که نسخ شده است. مسیحیت حضرت عیسی نمی تواند اینطور باشد. اینها با اسلام و با سایر ادیان مخالفت کردند و ادیان را افیون بشر حساب کردند. یعنی گفته اند که ادیان یک چیزی است که ثروتمندها و قلدرها درست کرده اند که مردم را ساکت کنند، توده ها را ساکت کنند به وعده دادن. و این تبلیغات تا آنجا رسیده است که بعد به صورت دیگر به ما هم تزریق کرده اند.
🔹مسئلۀ جدا بودن #دین از #سیاست، مسئله ای که با کمال #تزویر و خدعه طرح کردند، حتی بر ما هم مشتبه کردند! حتی کلمۀ «آخوند سیاسی» یک کلمۀ فحش است در محیط ما! فلان آخوندِ سیاسی است! در صورتی که آقایان خواندند در دعاهای معتبر ساسَةُ الْعِباد مع ذلک از بس تزریق شده است، از بس اشتباه کاری شده است، ما خودمان هم باورمان آمده است که دین از سیاست جداست. آخوند در محراب برود، و شاه هم مشغول #دزدی اش باشد! هرکس #اسلام را مطالعه کرده باشد، قرآن کریم را مطالعه کرده باشد، کافی است که بفهمد اسلام و قرآن کریم تربیت می کند یک جامعه را در همۀ [شئون]... ( 14 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 41)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸ملی-مذهبیهای سانسورچی!
🔹حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: پس از پیروزی انقلاب امام در یکی از سخنرانیهایش در جملهای اشاره به ملی ـ مذهبی ها کرده بود که #قطبزاده، مدیر عامل وقت #صدا_و_سیما، آن را سانسور کرد!
🔸 امام می توانست او را به سادگی تنبیه و یا عزل کند اما در این مسئله تنها حرفی که زد این بود که به آقای قطبزاده بگویید یا سخنرانی من را از صدا و سیما پخش نکند، یا اگر پخش می کند، #سانسور_نکند!
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بيان ويژگي هاي امام خميني در رهبري نهضت اسلامي و اقدامات نخستين ايشان در فرانسه.mp3
5.95M
❇️نقش #رهبری امام خمینی(ره) از فرانسه
🔹بازخوانی وقایع نهضت امام خمینی به کلام تاریخ نگار انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
✳️به مناسبت ایامالله دهه فجر
🔸امام خمینی به نمایندگان رییسجمهور فرانسه قاطعانه گفتند وظیفه خود میدانم که از ملتم دفاع کنم و اگر هیچ کشوری من را راه ندهد از این فرودگاه به آن فرودگاه می روم و #رسالتم را دنبال می کنم
⁉️چرا رئیسجمهور فرانسه نتوانست علیه امام خمینی قدس سره الشریف اقدامی کند؟
⁉️ماجرای رهبرتراشیهای آمریکا در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در عرصههای فرهنگی و نظامی
⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/3
دستاوردهای فرهنگی، نظامی
دستاوردهای فرهنگی
🔹آنگونه که پیشتر نیز بیان شد، انقلاب ایران پیش از هر چیز، یک نهضت دینی و فرهنگی است با الگوبرداری مستقیم از حرکت های انبیاء الهی و از این منظر، نمی توان در قالب الگوهای انقلابپژوهانه مکتبی و فلسفی همه پیامدهای این چنین نهضتی را بررسی کرد.
🔸از جمله مهم ترین دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی می توان به «تحقق آرمانهای والای اسلامی»، «رفع #اختناق از عموم مردم و به ویژه مسلمانان»، «#ایجاد_وحدت در میان اقشار مختلف جامعه ایرانی»، و... اشاره کرد.
دستاوردهای نظامی
🔹در عرصه نظامی نخستین کامیابی انقلاب اسلامی با حراست از امنیت داخلی (توسط کمیته های انقلاب) و حفظ حاکمیت بر تمامیت مرزی(با مقابله با جنبش های #جدایی_طلب) آغاز شد و پس از آن با تحمیل یک جنگ نابرابر توسط دشمنان خارجی، ایران با وجود فقدان امکانات نظامی و نیروی آموزش دیده کافی، در طولانی ترین جنگ قرن بیستم به پیروزی دست یافت و در این جنگ حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد.
🔸#آزادسازی_ظرفیت های انقلاب اسلامی در عرصه #نیروی_انسانی و #عمق_راهبردی شعارهای معنوی انقلاب موجب شد که ایران در مدت کوتاهی در صنایع نظامی(از جمله موشک سازی) به پیشرفت های خیره کنندهای دست یابد و قدرت بازدارندگی خود را افزایش دهد. (انقلاب نامه، ص۳۸۴-۳۸۳)
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰دولت موقت و ماجرای لغو قرارداد اف۱۴ها
🔻#ایستادگی آیتالله خامنهای در مقابل یک #خیانت_تاریخی
🔸پس از آنی که با شروع انقلاب اسلامی در برخی معاهدات رژیم سابق بازنگری جدی صورت گرفت.
🔹سخنگوی دولت موقت در یک مصاحبهی مطبوعاتی اعلام کرد که «قراردادهای تسلیحاتی با ایالات متحدهی آمریکا شامل خرید جنگندههای اف-۱۶ آواکس و ناوشکنهای جنگی که با حجم نزدیک به ۹ میلیارد دلار بود لغو شده است... یکسری قراردادهای دیگر با مستشاران نظامی آمریکا بسته شده بود که آنها نیز لغو شده است.(روزنامه کیهان، ۲۰ مرداد۱۳۵۸، ش ۱۰۷۷۹)
🔹وی همچنین اینگونه استدلال می کند که این نوع هواپیماها به درد ما نمیخورد(همان)
🔸ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت نیز با بهانه تراشی واهی علت فسخ این معاهده را چنین بیان می کند: « وقتی که گزارشاتی که در مورد این هواپیماها تهیه شده بود بررسی شد، ما برخوردیم به این مسئله که تاکنون ایران ۵ میلیارد دلار بابت خرید این هواپیماها پرداخته و نگهداری آنها هرساله ۵۰۰ میلیون دلار خرج برمیدارد. یعنی ظرف ده سال ۵ میلیارد دلار به میزان قیمت این هواپیماها افزوده میشود... و سیستم پرواز این هواپیما بسیار پیچیده است و حتی موشکهایی که این هواپیما حمل میکند (فونیکس) هنوز آزمایش نشده و بهطور کلی به کار انداختن این هواپیماها برای خود آمریکا هم بسیار مشکل است و اگر دولت ایران بخواهد اینها را به کار بیندازد حداقل به چهارصد مستشار آمریکایی برای آموزش خلبانها نیاز داریم... با در نظر گرفتن گرانی بیش از حد این هواپیماها این که هر ساعت پروازش برای ایران ۱.۵ میلیون دلار خرج برمیدارد و ثانیاً نگه داشتن این هواپیماها باعث وابستگی شدید ما خواهد شد، دولت تصمیم گرفته این هواپیماها را به آمریکا یا هر دولت دیگری که حاضر باشد بفروشد(۱۳مرداد۱۳۵۸، روزنامه کیهان، ش ۱۰۷۸۴)
🔹یکی از نخستین و شدیدترین واکنشها را حضرت آیتالله خامنهای از خود نشان دادند. ایشان که آن زمان معاون وزیر دفاع در امور انقلاب و عضو شورای انقلاب بودند در گفتوگویی در مشهد به تبیین ابعاد مختلف ماجرا پرداختند:
«مسئلهی لغو قراردادهای نظامی مسئلهای نیست که به این آسانی بتوان دربارهی آن تصمیم گرفت. درست است که ما قصد نداریم که مثل دوران گذشته ژاندارم منطقه باشیم و قصد نداریم که حافظ منافع ابرقدرتها باشیم اما بههیچوجه جایز نمیدانیم که با وجود دشمنان سوگندخوردهی خود در منطقه و دولتهای ارتجاعی وابسته به #امپریالیزم غافل بمانیم. ما به نیروی دفاعی کاملی نیازمندیم حتی برای جلوگیری از تجاوزات امپریالیزم که بهآسانی با حضور دولتهای غاصب در منطقه قابل تصور است لازم است که ما قدرت تهاجمی نیز داشته باشیم.»(27مرداد1358 روزنامه کیهان)
🔹 این «#قدرت_تهاجمی» مورد قبول دولت موقتیها نبود. حضرت آیت الله خامنه ای بعدها اینگونه تعریف می کنند: «اف۱۴هاى ما اگر بعد از انقلاب بهوسیلهى یک عناصرى فروش مىرفت، همانطور که مىخواستند هم بفروشندش دیگر، زمزمهاش را راه انداختند که ما اف۱۴ مىخواهیم چکار کنیم، تهاجمى است، ما اهل تهاجم نیستیم؛ آمریکائى است، ما با آمریکا بدیم. حالا کى مىگفت این حرفها را؟ آنهائى که با برژینسکى ملاقات مىکردند.»
🔸رهبر انقلاب اسلامی سالها بعد از #ساده_انگاری سران دولت موقت اینگونه سخن به میان می آورند : من خبر شدم که یکی از رجال دولت موقّت آن روز گفته است این افچهاردههایی که رژیم طاغوت خریده به درد ما نمیخورد، میخواهیم چه کار کنیم این افچهاردهها را! پس بدهیم بهشان. آنجا خب ما ایستادیم، هیاهو کردیم، مصاحبه کردیم و مقابله کردیم، جرئت نکردند این کار را بکنند؛ میخواستند پس بدهند. چند صباح بعدش، جنگ ایران و عراق پیشامد کرد. (۱۳۹۵/۱/۱۱)
🔹 البته بعدها خطری که البته نه با #تجاوز_آمریکا که با #جنگ_نیابتی صدام علیه نظام جمهوری اسلامی و حدود سیزده ماه بعد بر ملت ایران با چشمِ سر دیده شد. به این ترتیب بود که با همهی توان به صحنه آمدند و هم از طریق رسانههای عمومی به آگاهسازی ملت پرداختند و هم در شورای انقلاب برای جلوگیری از این اتفاق خطرناک کوشش کردند. حضرت آیتالله خامنهای دربارهی این کوششها میگویند:
🔸«زمزمهاش را راه انداختند که اف۱۴ها را بفروشند؛ ما به فضل الهى همان وقت مطلع شدیم، یک موضعگیرى قرص کردیم، گفتم هر کس اسم این کار را بیاورد خائن است، فهمیدند که نه، نمىشود این کار را کرد. حالا اگر آمده بودند و فروخته بودند، شما امروز چه قضاوتى دربارهى آنها داشتید؟...کسى شک نمىکند که آنها با این مردم بد کردند؛ آگاهانشان خیانت کردند،ناآگاهانشان اگر ناآگاهى داشته باشند خلاف کردند.»(۱۳۶۴٫۱۲٫۲۴)
منبع:دوگانه جهل-خیانت؛ از ۵۸ تا ۹۵/دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای ۹۵٫۱٫۲۱
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 3.mp3
15.82M
مخالفت صریح امام با قائممقامی منتظری و کارشکنی هاشمی رفسنجانی در برابر دیدگاه امام
❇️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/4
🔹آقای #هاشمی_رفسنجانی پیش از انتخاب منتظری میدانست که امام با این انتخاب مخالف هستند اما با این وجود، به کار خود ادامه داد و هدف خود را علیرغم نهی صریح امام محقق و هزینه سنگینی را به سهم خود بر کشور تحمیل کرد.
🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: ماجرای مخالفتهای امام با قائممقامی منتظری؛ قبل و بعد از انتخاب وی | کارشکنی و تقابل آقای هاشمی رفسنجانی در برابر دیدگاه صریح امام / صفحات 68-57
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🕙هر شب ساعت 22:00
✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب اسلامی و میدانداری در عرصه بینالملل
⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/4
🔻بازتاب های انقلاب اسلامی بر نظریههای روابط بین الملل، علوم سیاسی و انقلاب
🔹مسأله تأثیرگذاری انقلابها بر مناسبات بین المللی و مهم تر از آن، موضوع اثرگذاری طرفینی، و #کنش_گری انقلابها در عرصه بینالمللی موضوعی مناقشه برانگیز است. در بحث تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر روابط بین الملل، مقولههایی مانند «تأثیرات فرهنگی» و «تأثیرات سیاسی» انقلاب اسلامی بر روابط بینالملل و همچنین «تأثیر انقلاب اسلامی بر آینده روابط بین الملل» مورد اهمیت است.
🔸 در میان سناریوهای مختلفی که در این زمینه مورد بحث قرار گرفتهاند، بر اساس «سناریوی تأثیر مثبت» یا «سناریوی تقویت کننده»، مواردی قابل بازشماری است که از آن جملهاند: « افزایش #نفوذ_منطقهای_ایران و اذعان مجامع و قدرتهای بینالمللی به آن»، «تقویت #گفتمان_انقلاب_اسلامی در مقابل گفتمان سکولار»، «تقویت #گفتمان_اسلام_سیاسی ملهم از آموزه های تشیع در مقابل گفتمانهای اسلام افراطی(اسلام آمریکایی).
🔹بررسی روند تأثیرات متقابل «انقلاب اسلامی» و «#جهانی_سازی» در عرصه نقش آفرینی «استعمار فرانو» نیز موضوع قابل بررسی و دامنهداری است که گرچه در ذیل همین عنوان مطروحه می گنجد اما مجال بازکاوی آن نیست.
🔸 #بازتاب_انقلاب_اسلامی بر نظریه های سیاسی از جمله تبدیل نسل سوم به نسل چهارم نظریههای انقلاب؛ این تاثیر در آثار و نوشتههای نویسندگان مختلف از جمله #جک_گلدستون و #جان_فوران مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است.
🔹در نسل چهارم بر خلاف نسل سوم که نسلی ساختار گرا و جبری نگر بود، نقش عوامل فرهنگی مانند #ایدئولوژی_انقلابی و رهبری مورد تأکید قرار می گیرد. ( انقلاب نامه، ص۳۸۶)
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.