نقش نهضت آزادی در جنگ تحمیلی/1
یکی از مهمترین موضوعاتی که نهضت آزادی را به آقای منتظری نزدیک میکرد، مسئله جنگ بود. وی در این زمینه سخت تحت تأثیر مواضع نهضت آزادی بود. نهضت آزادی در ابتدای جنگ، نبرد با رژیم صدام را اجتنابناپذیر دانست و دکتر یزدی جنگ را یک فرصت تاریخی برشمرد.
این موضع متناسب با فضای روز بود. اما بعد از فتح خرمشهر تا انتهای جنگ، موضع انتقادی و منفی به جنگ و سیاستگذاریهای آن داشت. پس از آنکه خرمشهر در سوم خرداد 61 آزاد و مقدمات حمله به داخل خاک عراق برای «تنبیه متجاوز» تدارک دیده شد، بازرگان طی نامهای از امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف درخواست کرد که گفتگوهای صلح با عراق آغاز شود و استمرار جنگ را خطا دانست.
نهضت آزادی در قطعنامه کنگره پنجم خود در اسفند61، به صورت علنی به ابراز مخالفت با ادامه جنگ پرداخت. این در حالی بود که امام اعلی الله مقامه الشریف پس از جلسات با فرماندهان نظامی و سیاسی، و علیرغم نظر اولیه خود، با توقف جنگ و مذاکره بدون تضمین و تنبیه متجاوز مخالفت کرده بودند.(روزگار قائممقامی ص265)
ادامه دارد...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ علت هجرت امام به پاریس از زبان حاج سیداحمد خمینی
🔸 هجرت امام به پاریس به جریاناتی که چند ماهی قبل از این تصمیم روی داد برمیگردد. با اوجگیری مبارزات مردم ایران، دو دولت ایران و عراق در جلساتی متعدد که در بغداد تشکیل گردید، به این نتیجه رسید که فعالیت امام نه تنها برای ایران که برای عراق هم خطرناک شده است. توجه مردم عراق به امام و شور و احساسات زائرین ایرانی چیزی نبود که عراق بتواند به آسانی از کنار آن بگذرد و بدین جهت برادر عزیزمان آقای دعایی را خواستند تا خیلی روشن نظرات شورای انقلاب کشور عراق را به عرض امام برساند.
🔹آقای دعایی نظرات عراق را برای حضرت امام بیان داشت که خلاصه آن عبارت است از:
_ حضرتعالی چون گذشته میتوانید در عراق به زندگی عادی خود ادامه دهید ولی از کارهای سیاسیای که باعث تیرگی روابط ما با ایران میگردد، خودداری نمایید.
_ در صورت ادامه کارهای سیاسی باید عراق را ترک کنید.
🔸تصمیم امام معلوم بود. رو کردند به من و فرمودند گذرنامه من و خودت را بیاور و من چنین کردم. آقای دعایی عازم بغداد شد، ولی از گذرنامهها خبری نشد. چندی بعد سعدون شاکر رئیس سازمان امنیت عراق خدمت امام رسید و مطالبی در ارتباط با روابط ایران و عراق، اوضاع عراق و منطقه و گزارشهایی از این دست را به عرض امام رسانید. ولی در خاتمه چیزی بیشتر از پیغام قبلشان نداشت.
🔹امام خیلی صحبت کردند که متأسفانه ضبط نشد، مثلاً فرمودند: من هرکجا بروم و (اشاره به زیلوی اتاقشان) فرشم را پهن کنم منزلم است و یا گفتند: من از آن آخوندها نیستم که تنها به خاطر زیارت دست از تکلیفم بردارم و از این قبیل. چندی گذشت و خبری نشد. احساسات مردم عراق و ایران در موقع تشرف امام به حرم مولای متقیان، صد چندان دیدنی بود. لذا منزلشان محاصره شد و کسی را حق ورود نبود.
🔸بیهوده ما را بیش از نه ساعت معطل کردند. در حالیکه ما گفته بودیم که میخواهیم به بغداد برگردیم. امام عصبانی شدند و آنان را تهدید کرند. هر وقت من به آنها میگفتم که چرا معطل میکنید میگفتند باید از بغداد خبر برسد.
بعد از عصبانیت امام آنها بلافاصله با بغداد تماس گرفتند و برخورد امام را با خودشان گفتند. امام به آنها گفتند آنچه بر من در اینجا بگذرد به دنیا اعلام میکنم! این را هم به بغدادیون خبر دادند. چیزی نگذشت که آمدند که ببخشید ما نتوانسته بودیم به مرکز خبر دهیم و الا آنها حاضر به این وضع نبودند و نیستند. تو را به خدا آنچه بر شما گذشته است به مرکز نگویید و از این قبیل مطالب که چی؟ که مرکز نیست. ماییم. که چی؟ که امام یک مرتبه چیزی علیه مرکز ننویسند.
🔹همان شب از کاخ الیزه آمدند پیش من وقت خواستند. امام گفتند بیایند، آمدند و گفتند حق ندارید کوچکترین کاری انجام دهید و امام گفتند: ما فکر میکردیم اینجا مثل عراق نیست، من هر کجا بروم حرفم را میزنم. من از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از شهری به شهر دیگر سفر میکنم تا به دنیا اعلام کنم که تمام ظالمان دنیا دستشان را در دست یکدیگر گذاشتهاند تا مردم جهان صدای ما مظلومان را نشنوند ولی من صدای مردم دلیر را به دنیا خواهم رساند، من به دنیا خواهم گفت که در ایران چه میگذرد.
فصلنامه پانزده خرداد،ش۲، سال ۱۳۸۴
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فتوای جهاد از سوی امام خمینی علیه اسرائیل
🔹به دنبال آغاز #جنگ_رمضان و يورش ارتش هاى مصر و سوريه به اشغالگران فلسطين، امام
پيامى براى ملتهاى مسلمان در سراسر جهان فرستاد و از دولتها و ملتهاى اسلامى خواست
كه در راه آزادى فلسطين به جبهه جنگ بشتابند و از #حربه_نفت براى از پا درآوردن ابرقدرتهايى
كه از اشغالگران فلسطين هوادارى مى كنند بهره گيرند.
🔸ديد امام اين بود كه «كشورهاى نفت خيز اسلامى اگر شيرهاى نفت را بر روى غرب ببندند،
ابرقدرتها از پا در خواهند آمد و خطر #قطع_نفت براى دولتهاى غربى از خطر بمب اتمى بيشتر
است».
🔹امام در اين پيام از دولتهاى درگير با #اشغالگران_فلسطين خواستند كه «به توصيه يا امر
سازمانهاى وابسته به قدرتهاى استعمارى براى آتش بس اعتنا نكنند» و جنگ را تا آزادى
فلسطين از چنگ صهيونيستها ادامه دهند؛ ليكن دولتهاى سرسپرده مانند #انورسادات كه بنا
بر سياست شيطان بزرگ امريكا، جنگ را آغاز كرده بودند بى ترديد نمى توانستند پيام امام را
بشنوند و به كار بندند و در آن لحظه كه امريكا دستور آتش بس داد، بى درنگ پذيرفتند و راه
« #كمپ_ديويد » را در پيش گرفتند.
🔸امام افزون بر پيامی كه براى جهان اسلام فرستاد، چند روز بعد اعلاميۀ شديداللحنى نيز بر ضد شاه
پراكنده ساخت. امام در اين اعلاميه #رژيم_شاه را بشدت مورد تاخت و تاز قرار داد و موضعى كه در
اين اعلاميه بر ضد او گرفت، مى توان گفت تا به آن روز بى مانند بود امام براى آنكه نهضت اسلامى ايران را تا پايهاى به پيش برد و دگرگونى در مبارزات ملت
اسلامى پديد آورد، در اين اعلاميه خود فتوا داد:
... وظيفه ملت غيور ايران است كه از منافع امريكا و اسرائيل در ايران جلوگيرى كرده و
آن را مورد هجوم قرار دهند، هر چند به نابودى آن بينجامد.
📔 نهضت امام خمینی(ره)، ج3 ،763،765
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺دوران دشوار هر انقلابى، آن دورانى است که حق و باطل در آن ممزوج بشود.
🔻در دوران پیامبر، اینطورى نبود. در دوران پیامبر، صفوف، صفوف صریح و روشنى بود. آن طرف، کفار و مشرکان و اهل مکه بودند، چون صحنه، صحنه روشنى بود؛ غبارى در صحنه نبود. اینطور جایى، جنگ آسان است؛ حفظ ایمان هم آسان است.
🔺اما در دوران امیرالمؤمنین، چه کسانى در مقابل على(ع) قرار گرفتند؟ خیال مىکنید شوخى است؟ خیال مىکنید آسان بود که "عبداللَّهبنمسعود "، صحابى به این بزرگى - بنا به نقل عدهیى - جزو پابندهاى به ولایت امیرالمؤمنین نماند و جزو منحرفان به حساب آمد؟
🔺وقتى غبار غلیظتر مىگردد، مىشود دوران #امام_حسن؛ و شما مىبینید که چه اتفاقى افتاد. باز در دوران امیرالمؤمنین، قدرى غبار رقیقتر بود؛ کسانى مثل عمار یاسر - آن افشاگر بزرگ دستگاه امیرالمۆمنین - بودند. هرجا حادثهاى اتفاق مىافتاد، عمار یاسر و بزرگانى از صحابه پیامبر بودند که مىرفتند حرف مىزدند، توجیه مىکردند.
🔻در دوران شبهه و در دوران جنگ با کافر غیرصریح، جنگ با کسانى که مىتوانند شعارها را بر هدفهاى خودشان منطبق کنند، بسیار بسیار دشوار است؛ باید هوشیار بود.
❎ امام خامنه ای (70/6/23)
#شهادت_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻🔻بازنشر به مناسبت برخی خاطرات منتشر شده در تطهیر چهره آقای شریعتی🔻🔻
⁉️آیا آقای شریعتی یک چهره مبارز بود؟
⁉️ آقای شریعتی تحت شکنجه یا فشار ساواک نبود علت نامه نگاری مفصل وی به ساواک چه بود؟
⁉️آیا آلوده کردن ذهن مردم نسبت به روحانیت که در آن زمان رهبر نهضتی اسلامی و ملی بودند کار صحیحی بود؟
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️دکتر شریعتی؛ مارتین لوتر انقلابی یا گزینهای بیآزار برای رژیم؟!
🔻به بهانه سالگرد فوت دکتر شریعتی
◀️شاید نسل اول و دوم انقلاب صدایش را هنوز به خاطر داشته باشد. سخنرانیهای پرشور و #عامهپسند که هیجانها را برمیانگیخت. شاید همین سخنرانیها باعث شد که او جای خود را در میان انقلابیها پیدا کند: #دکتر_علی_شریعتی.
شاید عدهای، به ویژه فرزندان او بخواهند آقای شریعتی را فردی انقلابی و مقاوم جلوه دهند اما آیا واقعا آقای شریعتی اینگونه بود؟! اسناد و واقعیات سخن میگویند:
📄« شريعتى در پى آزادى از زندان، طبق اسناد موجود، هيچگونه ديدار رسمى كه در پروندۀ اوثبت شده باشد با مقامات ساواك تا سال 1347 نداشته است؛ ليكن ساواك او را زير نظر داشته و كاركرد او را ارزيابى میكرده است. بارها در گزارش ساواك دربارۀ شريعتى آمده است كه «از
نامبرده فعاليت مضرهاى ديده نشده است»؛ ليكن در سال 1347 گزارشى پيرامون ارتباط نامبرده با برخى از عناصر كمونيست به ساواك میرسد. ساواك مشهد براى به دست آوردن درستى يا نادرستى گزارش يادشده با شريعتى به گفتگو و «مصاحبه» مینشيند. در اين گفتگو
« #ضعف_روحى»، « #سازشكارى » و زمينۀ فكرى شريعتى براى همكارى با رژيم شاه، براى ساواك مشهد روشن میشود... نيز به ساواك تهران گزارش میدهد: «اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود، #عضو_مفيدى براى مملكت خواهد بود»! متن گزارش اينگونه است:
... على اكبر مغمومى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات دانشگاه در بازجويى خود ضمن اعتراف به فعاليت كمونيستى دانشجويان بازداشتى اظهار داشته بود كه دانشجويان موصوف به وسيلۀ مصدق رشتى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات با دكتر على شريعتى ارتباط دارند. در
بازجويى از مصدق رشتى مشارٌاليه اين موضوع را تكذيب و ساير متهمين نيز منكر فعاليتهاى مضرۀ دكتر شريعتى بودند، معهذا نامبرده به ساواك احضار و در مصاحبهاى كه با وى گرديد با صراحت گفتار مشروحاً فعاليتهاى گذشتۀ خود و سياستهاى وقت را تشريح و عوامل و علل اين طرز تفكر را توضيح داد كه كاملاً قابل ملاحظه و در خور بررسى و بهرهبردارى است، لذا اظهارات وى كتباً اخذ و به پيوست تقديم و استنباط مىگردد اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود عضو مفيدى براى مملكت خواهد بود.
رئيس سازمان اطلاعات و امنيت خراسان، سرتيپ بهرامى»
◀️بدين گونه زمينۀ داد و ستدهاى سياسى و نامه پراكنیهاى شريعتى با مقامات ساواك آغاز میشود و شريعتى نخستين نامۀ خود به ساواك را در 40 صفحه تسليم میكند. (شریعتی در دادگاه تاریخ، ص56، نوشته حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔸 دکتر علی شریعتی؛ مطیع دستگاه و منتظر اوامر ملوکانه
🔹بازخوانی بخشی از ملاقات ساواک با دکتر علی شریعتی؛ به بهانه سالروز مرگ وی
📄 «... با آقاى #دكتر_شريعتى ملاقات، مراتب زير را عيناً اظهار نمودند كه به عرض مىرسد:
🔻(موقعى كه آقاى دكتر پويان رئيس دانشگاه ملى و آقاى مهندس خسرو هدايت قائم مقام مدير عامل شركت نفت و رئيس دانشگاه تبريز و ساير دانشگاهها از من دعوت نمودند حتى شخصاً به فرودگاه آمده و از من استقبال نمودند، اين فكر برايم پيشآمد كه اين عمل طبق طرحى است كه از طرف #ساواك، پيشبينى شده و چون ساواك مىداند كه من در حال حاضر در دو جبهه (آخوندها و چپىها) مشغول مبارزه هستم و فكر نوينى ارائه مىدهم، ساواك خواسته است از اين سخنرانىهاى علمى بهرهبردارى نمايد. متأسفانه حالا مىفهمم كه اصلاً ساواك در جريان نبوده و به جاى اينكه از آن آقايان بپرسند كه چرا مرا دعوت كردهاند، به من مىگويند دعوتها را قبول نكن، ضمناً به خاطر دارم در يك جلسۀ سخنرانى كه در دانشگاه ملى نمودم آقاى دكتر پويان به من گفتند: از طرف ساواك دستور داده شده شما سخنرانى بكنيد ولى اجازه ندهيد دانشجويان سؤال كنند. من هم به همين نحو عمل نمودم. #ساواك_خراسان بهتر مىداند كه من از طرف آخوندها و چپىها تا چه حد مورد اهانت قرار مىگيرم. آنها مىگويند #دولت دكتر شريعتى را از اروپا آورده كه با آخوندها و چپىها مبارزه كند. به هر حال من مطيع دستگاه هستم و مؤمن به كشور و آمادگى خدمتگزارى دارم، استفاده يا عدم استفاده از من، بسته به #نظر_مقامات_عاليه است. من بعد هر وقت از من دعوت كردند ساواك را در جريان مىگذارم. اكنون از طرف دانشگاه تبريز از من دعوت شده ولى تا به حال جواب ندادهام). با عرض مراتب فوق به نظر اين سازمان، ساواك بايد از فكر و روشن بينى اين شخص در جهت منويات خود حداكثر استفاده را بنمايد و به وى كه فرد دانشمند و مطلعى است ميدان فعاليت بيشتر بدهد و در خفا وى را راهنمايى كند. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت خراسان، سرتيپ بهرامى »(شریعتی در دادگاه تاریخ ص110-109)
✳️پینوشت:
سخنان جنجالی دکتر شریعتی در مورد #علامه_مجلسی را حتما شنیدهاید که ایشان را به خاطر ارتباط با دستگاه صفوی با انواع اتهامات و توهینها مورد تعرض قرار میدهد. نقش علامه مجلسی با حکومت زمان خود مشخص بود. هیچگاه #مطیع_دستگاه نبود و از ارتباطش با آن حکومت هدفی جز اصلاح امور از طریق تعدیل سیاستها نداشت. اما آقای دکتر...
شریعتی که بود؟ در #دادگاه_تاریخ مشخص میشود اما او هرچه بود یک رهبر یا حتی یک انقلابی واقعی نبود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شریعتی و جنجالهای پس از مرگ
🔻جنجالهای #دکتر_شریعتی حتی پس از فوت او نیز ادامه داشت. آنقدر که افرادی همچون #شهید_مطهری و #مهندس_بازرگان را وادار کرد دور هم بنشینند و فکری بکنند تا جلوی افزایش «جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و انصراف آنها از مسائل اساسی و حیاتی» را بگیرند و از بهرهبرداری هرچه بیشتر «افراد و دستگاههای مغرض» پیشگیری کنند.
📜متن نامه آقای بازرگان و شهید مطهری در تصویر قابل مشاهده است اما سؤالی که #نوشریعتیها به ویژه فرزندان ایشان باید پاسخ دهند این است که آیا فعالیتهای آقای شریعتی در آن زمان به نفع نهضت بود؟ یا تفرقهافکنی و طرح تز استعماری «اسلام منهای روحانیت» علیه رهبران نهضت آبی بود که توسط ایشان در آسیاب رژیم ریخته شد؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نامه شهید مطهری.pdf
97.3K
⁉️میدان انقلاب یا کوچه شریعتی؟!
🔆گاهی اوقات میشود که در گرمای تابستان و شهری غریب دنبال جایی میگردی و از اهالی شهر میپرسی اما آدرس غلط میدهند و مدتها به زحمت میافتی و به کارت هم نمیرسی. حکایت آدرس دادنهای امروز برخی بزرگان نیز همین است. شخصیتهای متعهد و #انقلابی که بعضا به خاطر حبّ و بغضها یا نشناختن جریانات #آدرس_غلط میدهند و بسیاری را به اشتباه میاندازند.
◀️یکم تیر؛ شبکه سه برنامه « #میدان_انقلاب » میزبان جناب آقای #روحالله_حسینیان بود و متأسفانه ایشان در آن برنامه به جانبداری از آقای دکتر شریعتی پرداختند و به جای آنکه مخاطبان خود را در میدان انقلاب جمع کنند آنها را به کوچه دکتر شریعتی حواله دادند.
در این میان مراجعه به اندیشههای دانشمند شهید؛ #آیتالله_مطهری که مرحوم امام قدس سره «آثار قلم و زبانشان را بیاستثناء آموزنده و روانبخش» دانستند؛ بسیاری از نکات را روشن میکند. ایشان در نامه خود به امام خمینی قدس سره نوشتند:
«به خدا اگر روزی مصلحت اقتضا کند که اندیشههای این شخص(شریعتی) حلاجی شود و ریشههایش به دست آید و با اندیشههای اصیل اسلامی مقایسه شود صدها مطلب بدست میآید که بر #ضد_اصول_اسلامی است و به علاوه بی پایگی آنها روشن میشود.»
📜متن کامل نامه شهید مطهری به امام قدس سره را در اختیار مخاطبان محترم قرار میدهیم. امید است که با بصیرت و موقعشناسی شخصیتهای برجسته در مسیر انقلاب آدرس را اشتباه نرویم.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نامه شریعتی به ساواک.pdf
479.6K
🔸خود را لحظهای در میان نبرد انقلابیها با #رژیم_شاه قرار دهیم. زمانی که ایثار شگفتآور #خمینی_کبیر را میبینیم و شهادت سعیدیها زیر شکنجه گرگصفتان ساواک را از نزدیک حس میکنیم. در این میان کسانی هم بودند که بدون هیچگونه فشار یا تهدید ویژهای نامههای مفصل به ساواک داشتند که ابراز ارادتهای ضمنی به آن دستگاه شیاد بخشی از آن بود. نویسنده نامه چه کسی است؟ کسی که برخی میخواهند او را به عنوان فردی انقلابی و حتی مسلمانی متعهد معرفی کنند: دکتر #علی_شریعتی.
🔹تاریخ امّا سخنگویی صادق است و نامه ایشان موجود است. ایشان در این نامه به صراحت اعلام میکند که به دنبال #مبارزه_با_روحانیت و پروتستانتیزم اسلامی است. ممکن است کسی بگوید این صرفا یک تاکتیک برای رهایی از ساواک بود امّا عمل دکتر شریعتی در هجمه علیه روحانیت چیز دیگری میگوید...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻پشت پرده جنجالهای دکتر شریعتی
⁉️دکتر #علی_شریعتی در پس هیاهو و هیجان به دنبال چه بود؟ سؤالی اساسی که حتی برخی شخصیتهای انقلابی نیز نتوانستند از عهده پاسخ آن بربیایند و او را شخصیتی انقلابی جلوه دادند و حتّی او را در حدّ امام خمینی قدس سره بالا بردند و آرمانهای شاگرد #ماسینیون و #گورویچ را با آرمانهای امام که جز در مکتب امام باقر و امام صادق درس نخوانده بود یکی دانستند. شریعتی به دنبال چه بود؟ برای پاسخ به این سؤال باید «شریعتی» را در «#دادگاه_تاریخ» دید:
⚖️« شریعتی بر آن بود که اسلام را مانند #مارکسیسم، دینِ ستیز، مبارزه و پیکار محض بنمایاند که گویا جز جنگ و مبارزه راه دیگری برای پیشبرد ایدئولوژی خود نمییابد!! او با تأثیرپذیری از جوی که مارکسیستها ساخته بودند، میکوشید وانمود کند که اسلام نیز مانند مارکسیسم، جریانی #دیالکتیکی دارد و از میان «اضداد» میگذر و برای زیست و پایداری خود راهی جز جنگ و ستیز ندارد...
شماری از نخستین #ماسونهای_ایرانی مانند سرهنگ آخوندف، میرزا آقاخان کرمانی، طالبوف و... برای پیاده کردن تز #اسلام_منهای_روحانیت، طرح « #پرتستانتیزم_اسلامی » را که از برخی از رهبران انقلاب فرانسه فراگرفته بودند مطرح کردند... شریعتی در پی گذشت نزدیک به سدهای از آن جریان بر آن بود که به «پروتستانتیزم اسلامی» در ایران دست بزند... از این رو پیشنهاد داد:
«روشنفکر باید به ایجاد یک پروتستانتیسم اسلامی پردازد تا همچنان که پروتستانتیسم مسیحی، اروپای قرون وسطی را منفجر کرد و همه عوامل انحطاطی را که به نام مذهب، اندیشه و سرنوشت جامعه را متوقف و منجمد کرده بود سرکوب نمود بتواند فورانی از اندیشه تازه و حرکت تازه به جامعه ببخشد.»(شریعتی در دادگاه تاریخ ص178-179)
بنابراین اندیشههای آقای شریعتی، ریشه در اسلام ناب نداشت و حرفهای پرشور او نشانه مناسبی برای انقلابی بودنش نبود. چراکه در همان زمان سران مجاهدین خلق هم دم از اسلام و حرکتهای جهادی میزدند و چه بسا در هزینه دادن و جانفشانی کردن در راه خود از آقای شریعتی هم جلوتر بودند. اما آیا میتوان سران منافقین را انقلابیهای واقعی دانست؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️ شکوه امام در نجف
❌به مناسبت ۱۵مهر سالروز ورود تاریخی امام خمینی به عراق
🔺كارشكنى مهره هاى مرموز استعمار به منظور جلوگيرى از انجام گرفتن يك استقبال باشكوه از امام و بازداشتن بسيارى از روحانيان و مردم، با تهديد و تطميع از رفتن به استقبال امام، به عنوان اولين گام براى كوبيدن او آغاز شد
🔻ليكن نتيجۀ مطلوب را در برنداشت. با اين كارشكنى فقط توانستند شمار افرادى را كه اشتياق رفتن به استقبال امام را داشتند كاهش دهند و خود رادلخوش كنند كه با اين كار به اصطلاح «خمينى را كوبيدند و كنار گذاشتند»!
🔺اتومبيلهاى استقبال كنندگان در قصبۀ «خان نص» كه در هشتاد كيلومترى كربلاست به ماشينهاى حامل امام و همراهان رسيد و آنجا از امام و همراهانش پذیرایی نمودند.
🔻شهر نجف نیز به مناسبت ورود امام جلوۀ ديگرى داشت. در ميدانى كه تقريباً در دروازۀ شهر قرار
داشت پلاكاردى با شعار زير جلب نظر مى كرد:
« مدينة النجف الاشرف ترحب بمقدم البطل الاسلامى المجاهد الامام الخمينى.»
🔻بر روى برخى از ماشينهايى كه براى استقبال از امام آمده بودند نيز آيه هايى از قرآن و
گفته هاى ائمه(ع) به چشم مى خورد.
همانند اين سخن امام حسين(ع): انى لا ارى الموت الا سعادة و الحيوة مع الظالمين الا برما و مانند اين فرموده خداوند در قرآن كريم:
فضل اللّه المجاهدين على القاعدين اجراً عظيما
📔نهضت امام خمینی،ج۲،ص۱۶۶
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش اول
✳️آغاز ماجرا
روزنامه کیهان در روز دوشنبه 16 مهر 1341، در صفحه اول خود با حروف درشت نوشته بود:«طبق لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که در دولت به تصویب رسیده و امروز منتشر شده به زنان حق رأی داده شده.»
🔸 پر واضح است که شاه در جهت اجرای نقشه های استعماری به دنبال کسب وجه و جایگاه در میان مردم بود از این رو موضوع حق رأی به بانوان را پیش کشید،عنوان فریبنده ای که بهانه ای بیش نبود و هدف عمده، حذف قید «اسلام» از شرائط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بود که به این وسیله راه برای سایر فرقه ها خاصه بهایی ها تسهیل شود. لذا برای تسهیل امر، قید «قرآن» را نیز از قسم نامه برداشته و جمله«کتاب آسمانی» را به جای آن گذاشته بودند.
🔹🔸فرصت اجرای رسالت
شاه که پس از رحلت آیت الله بروجردی تصور می کرد یکه دار میدان است ،در تلاش برای محک زدن جامعه روحانیت و واکنش برای شناخت روحیه و افکار آنان و ادامه راه پدرش در تجاوز به اساس قرآن و الغای مذهب ،آرزویی که سالیان دراز در دل می پروراند را عملی نمود.
🔸امام که تغییر و تحول های سطح عالی کشور و مقامات دولتی همانند ظاهر شدن علی امینی در صحنه سیاست و روی کار آمدن مهره دیگری به نام اسدالله علم، فعالیت چشمگیر حزب وابسته به صهیونیسم بهائیت را در مرکز به خوبی پیش بینی می کرد در ماه رمضان سال 1381 قمری(1340 شمسی) یعنی حدود هفت ماه قبل از تصویبنامه در حالیکه بسیاری از مقامات روحانی بی خبر از سیاست و نا آگاه فریفته و امیدوار به دولت علی امینی شده بودند که از اطرافیان موثق امام نقل شده بود که امام سخت آشفته و پریشان بودند و اظهار کرده بودند که در آتیه نزدیکی خطرات سهمگینی از سوی رژیم متوجه اساس اسلام و استقلال کشور خواهد شد.
🔸از این رو با اعلام تصویبنامه از طرف دولت،فرصت مناسبی برای امام خمینی پیش آمد تا رسالت تاریخی و وظیفه اسلامی خویش را آغاز نماید.
🔹🔸مقابله با انگ سیاست زدگی با اجماع سازی
جامعه آن روزنه تنها دخالت در سیاست را برای یک مقام روحانی عیب می شمرد، بلکه حتی دخالت در اموری که به ظاهر جنبه سیاسی نداشت لیکن دخالت در آن از طرف مجامع روحانی بی سابقه بود نیز رد می شد!مثلا در مورد فاجعه زلزله 1341 در قزوین و کشته شدن عده زیادی از مردم عده ای از روحانیون جوان حوزه علمیه بر آن شدند که مجلس یاد بودی برگزار کنند. لیکن یکی از علمای حوزه به خاطر اینکه این کار در حوزه سابقه نداشت با آن مخالفت ورزید!
اما بنا به اینکه مخالفت با اعطای حق رأی در زمان آیت الله بروجردی و برخی از مراجع فقید دیگر اتفاق افتاده بود، نه تنها اشکالی نداشت بلکه ضروری به حساب می آمد.
🔸از این رو امام که در راه واداشتن علمای قم و دیگر مقامات برجسته روحانی ایران و جامعه اسلامی کوشش های فراوانی می نمود ،فرصت ارزنده ای بود که می توانست برای رسیدن به مقصود دیرینه خود از آن حداکثر استفاده و بهره برداری را به عمل آورد.
🔹نشان دادن وجه غیر شرعی تصویبنامه
حذف قید اسلام از شرایط منتخَب و منتخِب و تبدیل سوگند به قرآن، به کتاب آسمانی که در تصویبنامه انجمن های ایالتی و ولایتی آمده بود، به منزله اعلام جنگ علیه قرآن و اسلام بود و ماهیت ضد اسلامی شاه و هیأت حاکمه فاسد را به خوبی نشان می دادو برای امام فرصت ارزنده بود که ضد اسلامی بودن رژیم شاه را بر همگان روشن و ثابت کند. امام در نامه های پیاپی که به علماء و مقامات روحانی در مرکز و شهرستان های دور و نزدیک ونیز خارج کشور ارسال می نماید، آنان را برای رویارویی با توطئه اسلام زدایی فرا می خواند وی در سخنرانی 6 آبان 41 تلویحا انگیزه خود را از رویارویی با تصویبنامه «وظیفه دینی» خود خطاب می کند.
🔸🔸🔸
متن کامل در تارنمای بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی قم:
https://b2n.ir/12353
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
31.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی : صدام در برهه ای وارد جنگ با ایران شد که بیم آن میرفت امام لشگری به مرزهای فلسطین بفرستد.
🎥 گزیده ای از مصاحبه حجه الاسلام دکتر حمید روحانی با خبرگزاری تسنیم
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 بازنشر به مناسبت سالروز تأسیس دارالتبلیغ🔻🔻
🔴 تأسیس مرکز فتنه و تفرقه در قلب حوزه علمیه قم
🔻 اهداف مرموز آقای سیدکاظم شریعتمداری از تأسیس دارالتبلیغ
حمایت کارگردانان دارالتبلیغ از سرمایهداری
✅ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻دارالتفرقه
🔴#پرونده_ویژه اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ/1
🔸#سیدکاظم_شریعتمداری از روحانیون برجسته قم بود، که کارشکنیهای مرموزانهاش در جریان مبارزه و پس از پیروزی ضربههای سختی را به انقلاب امام و امت وارد ساخت.
🔹او به اسم اصلاح حوزه علمیه اذهان را از #حرکت_انقلابی_امام منحرف کرد و نیروها را با پرداختن به مسائل حاشیهای هدر داد. او با تأسیس #دارالتبلیغ در میان صفوف متحد حوزویان شکاف ایجاد کرد و عدهای از روحانیون را از جریان مبارزه خارج کرده و حتی به مخالفت با امام اعلی الله مقامه الشریف واداشت:
🔸«بعضى از عناصر وابسته به #دارالتبليغ كوشيدند كه امام را مخالف نظم و اصلاحات حوزه بنمايانند و بدينگونه عدم موافقت او با آن مؤسسه را توجيه كنند و افكار را از حقيقت امور دور نگهدارند، ليكن پيش از هركس خود امام در اعلاميۀ تاريخى عليه احياى رژيم #كاپيتولاسيون به اين اتهام ناروا پاسخ گفت، و اين نكته را يادآور شد [که] در شرايطى كه هر روز خطرهاى خانمانسوزى از جانب شاه متوجه اساس #اسلام و #استقلال ايران است، پرداختن به امور سرگرمكنندهاى مانند تأسيس «دارالتبليغ» براى پيشوايى كه در برابر اسلام و جامعۀ اسلامى مسئول است كار سزاوارى نمىباشد:
🔹«... علماى اعلام براى خاتمه دادن به هرج و مرج و بىنظمىها در فكر #اصلاح_عمومى هستند، اگر دولت مجال فكر به ما بدهد، اگر گرفتارىهايى كه از ناحيۀ هيأت حاكمه پيش مىآيد و ناراحتىهاى روحى مجال تصفيه و اصلاح داخلى به ما بدهد. اين نحو گرفتارىهاست كه ما را از مسير خود كه مسير تصفيۀ حوزهها و اصلاح همهجانبه است باز مىدارد. با احساس خطر براى اسلام و قرآن كريم، براى ملت و مليت مجال تفكر در امور ديگر باقى نمانده. اهميت اين موضوعات به قدرى است كه مشاغل خاص ما را تحتالشعاع قرار داده است.»
🔸نقش اصلى بنيانگذاران دارالتبليغ، انحراف افكار از مسير اصلى و ساختن ايدهها و آرمانهاى فريبنده و بازدارنده و كژى در جهتگيرى اصولى مبارزه به سود دربار و #ساواك بود. آنها در دورۀ دوم آغاز اوجگيرانه #انقلاب_اسلامى كه به سقوط رژيم انجاميد نيز به اين كار، فراوان دست زدند؛ و در اوج مبارزه كه مردم، مستقيم با علل اصلى نابسامانىها درگير شده بودند، مسأله #بهايىها را مطرح مىكردند. از اين بالاتر در آستانه پيروزى #انقلاب_اسلامى، از حفظ قانون اساسى عصر #مشروطه سخن مىگفتند. »(نهضت امام خمینی ج1 ص996)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پوشیدن ردای زهد و حمایت از سرمایهپرستان
#پرونده_ویژه اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ /2
یکی از ویژگیهای تأسفبرانگیز #دارالتبلیغ حمایت از سرمایهداری و سرمایهداران بود. #شخصیتهای_حوزوی که #ردای_نبوی بر دوش و #کلام_علوی بر زبان داشتند به جای حمایت از #مستضعفین و گرایش به زهد و سادهزیستی از سرمایهپرستانی دفاع میکردند که خون محرومان و بیچارگان را در شیشه کرده بودند. البته این حمایت محدود به پیش از انقلاب نبود. آنها «پس از پيروزى انقلاب هنگام مصادره اموال [نامشروع] سرمايهداران و فئودالها به دفاع از آنها برخاستند و به اسم اسلام به #انقلاب_اسلامى ضربه زدند و اعلام كردند كه مصادره در اسلام نداريم.
به روشنى به دست مىآيد كه #كارگردانان_دارالتبليغ (چون برخى ديگر) از فقاهت، پايگاهى براى #سرمايهدارى_غرب و سرمايهداران وابستۀ داخلى آنها ساخته بودند و همواره از رخنه در #نظام_سرمايهدارى و پايگاه اصلى آن يعنى رژيم شاهى جلوگيرى مىكردند و حتى پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز مىكوشيدند كه سرمايهدارى خدشهاى برندارد و به حاكميت آشكار و مخفى خود ادامه دهد.
چنانكه امروز نيز مىبينيم كه شمارى از كسانى كه راهِ گردانندگان دارالتبليغ را دنبال مىكنند و از اسلام و فقاهت جز فرمولهاى ميانتهى درسى نياموختهاند، پيوسته در تلاشند كه نگذارند به سرمايهدارى و سرمايهداران آسيبى وارد شود و اسلام ناب محمدى(ص) به اجرا درآيد.»(نهضت امام خمینی ج1 ص996)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻امام خمینی و نجابت انقلابی برای حفظ وحدت روحانیت
🔴#پرونده_ویژه اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ و دنبالههای امروز آن/3
🔸حفظ وحدت میان #علما و روحانیون یکی از کلیدواژههای اساسی در منظومه فکری امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف است. ایشان با تکیه بر مبانی اصیل اسلامی و عبرت گرفتن از تاریخ تلخ تفرقه میان روحانیت، از ابتدای نهضت به این اصل پایبند بودند.
🔹راهبرد امام در مقابل تأسیس کارشکنانه #دارالتبلیغ یکی از جلوههای پایبندی به این قاعده بود:
◀️«امام با تأسيس دارالتبلیغ مخالف بود، ليكن از آنجا كه به #اتحاد_جامعۀ_روحانيت و ملت اسلام سخت اهميت مىداد از اظهار مخالفت با آن به شدت پرهيز مىكرد و تا آخرين روزى كه در #قم مىزيست علىرغم استفتاها و پرسشهاى پى در پى مردم، كوچكترين سخنى كه بازگوكنندۀ عدم موافقت او با #دارالتبليغ باشد بر زبان نياورد و معتقد بود كه در سايۀ تدبير و تفاهم مىتواند گردانندگان آن را به زيانهايى كه آن مؤسسه مىتواند براى #حوزه و #استقلال_روحانيت دربرداشته باشد متوجه سازد و آنان را از دست زدن به آنگونه كارها در آن شرايط حساس بازدارد.
🔸از اين رو تا آنجا كه توانست نظر خيرخواهانه و صلاحانديشانۀ خود را بهطور سرّى و دور از جنجال تذكر داد و خطرات را گوشزد كرد، ليكن پيش از آنكه بتواند به آن مشكل پايان بخشد، #تبعيد شد و «دارالتبليغ» به صورت غده سرطانى در اندام حوزۀ قم سردرآورد.
❓امام در برابر سؤالى كه مطرح شده است كه «آيا مىتوانيم در اين مورد (بنياد دارالتبليغ) كمك كنيم يا نه؟ پاسخ داده است: «حقير دخالتى ندارم»، متن پاسخ امام چنين است:
بسمهتعالى
جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته
مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشتهايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آن جناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمةاللّه و بركاته.
به تاريخ 7 ع1 84
روحاللّه الموسوى خمينى»(نهضت امام خمینی ج1 ص995)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش دوم
🔸🔹 نشان دادن وجه غیر قانونی تصویبنامه
این تغییر و تبدیل در قانون، در برابر فترت تعطیلی مجلسین، به دست دولت علم که حق هیچ گونه دخل و تصرفی در قانون اساسی را نداشت انجام گرفته بود و در حقیقت تجاوز به قانون اساسی و اساس مشروطه- که به بهای خون صدها آزادیخواه به دست آمده است- به شمار می رفت.
🔹دولت علم در حقیقت می خواست چرخ زمان را به عقب برگرداند و همان دوران استبداد را بار دیگر زنده کند و با تصویب قوانین خلق الساعه سرنوشت ملتی را دستخوش اغراض پلید و مقاصد شوم بیگانگان و ایادی بی وطن و خائن آن سازد.
🔸امام همچنین در اولین تلگرامی که در28 مهر به علم نخست وزیر ایران ارسال می دارند تلویحا به تعطیلی مجلس شورا و سنا برای مدت طولانی و سوء استفاده دولت از این تعطیلی طولانی مدت و هشدار به اینکه این عملکرد با واکنش مردم مواجه خواهد شد اشاره می کند و در حقیقت به ملت خاطر نشان می کنند که هیات حاکمه در برابر کارهای شما مسئول است، این عملکرد امام به نوعی هدف عالیتر و دامنه دارتری بود که سعی داشت تحولات فکری جدیدی در جامعه پدید آورد
بنابر این در مورد تکیه روی قانون اساسی، در مرحله اول به منظور به حرکت در آوردن و به مبارزه واداشتن همه نیروی خلق- چه آنکه پایبند به اسلام و چه بی تفاوت- بوده است و در مرحله دوم همان نطق خود حضرت امام در پایان تصویبنامه در تاریخ 11 آذر 41 می باشد که بیان داشتند:
🔹«.. استناد و تکیه ما روی قانون اساسی از طریق الزموهم بما الزموا علیه انفسهم می باشد..اصل دوم متمم قانون اساسی، تصویب هر قانون خلاف قرآن را از قانونیت انداخته است. «والا مالنا و القانون»؟..»
🔸🔸🔸
متن کامل در تارنمای بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی قم:
https://b2n.ir/12353
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴انتشار بیانات منتشر نشده #حجت_الاسلام_والمسلمین_سیدحمید_روحانی پیرامون #پیادهروی_اربعین
❄️ اختصاصی
🔻صدام مشابه همان برخوردی که رضاخان با عزاداری ها کرد هم در عراق با شیعیان انجام داد. در حدودای سال 53،52 بود که عزادارای ها ممنوع اعلام شد، اتفاقا مقارن با اربعین هم بود که از طرف بعثی ها فرمان مقابله با راهپیمایی ها صادر شد.
🔺یادم است همان آخرین سال جمعیت بسیار زیادی- بیشتر از سال های قبل- آمدند.
در نتیجه بعثی ها با توپ و تانک کربلا را محاصره کردند ..حتی هواپیمای جنگی آمد. با سرعت وحشیانه دیوار صوتی را شکاندند تا جایی که باد هواپیما مردم را مثل برگ درخت به اینطرف و آنطرف پرت می کرد، بعد هم عده ای را دستگیر و اعدام کردند، همان باعث شد که سال بعد حضور در راهپیمایی ها کمرنگ شود تا وقتی که صدام رفت..و الان هم که رسیدیم به دوران معاصر.
🔺در طول تاریخ هیچگاه نتوانستند با قطع کردن دست و از حدقه در آوردن چشم این مسیر را مسدود کنند. بلکه بالعکس کاری کردند که اگر یک دوره ای 10 هزار نفر یا 15 هزار نفر می رفتند، الان شدند 20 میلیون نفر.. ابدا نمی توان راه امام حسین(علیه السلام) را با تهدیدها بست. (97/8/14)
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش آخر
🔸🔹امام و تلاش برای اتحاد میان علماء
به دنبال انتشار تصویبنامه در جراید در 16 مهر، امام خمینی بی درنگ علمای طراز اول قم را به نشست و گفتگوی پیرامون تصویبنامه دعوت نمود این نشست در منزل حاج شیخ عبدالکریم حائری به میزبانی فرزندشان حاج آقا مرتضی تشکیل شد. که علاوه بر امام آقایان گلپایگانی و شریعتمداری هم بودند.
🔹در این نشست امام تمام تلاش خود را به نمایش گذاردن چهره سیاه و وحشت بار آتیه ترسیم نمود و خطر مقابله با اساس اسلام را به علماء گوشزد نمود و ماحصل تبادل نظر و گفتگو اعلام تلگرام مخالفت به شاه و در خواست لغو فوری آن و ارسال نامه به علمای شهرستان در جهت بازگوی خطرات تصویبنامه و قراردادن جلسه مشاوره و تبادل؛ امام همچنین به منظور اینکه مردم در جریان اقدامات پیشوایان قرار گیرند پیشنهاد انتشار اخبار نشست را می دهند که به رغم مخالفت برخی علماء به بهانه خشم دولت امام با پافشاری توانستند موافقت آقایان را برای چاپ و نشر جلب نمایند.
🔸امام در آن روزگار تنها به دنبال بستری برای لغو تصویبنامه و برقراری«صلح و آشتی» با آن رژیم نبوده است، بلکه اسلام را در مرز فنا و بقا می دیده از اینرو امام میان اسلام اصیل و دیانت مقدس مآب های بازاری(که هیچ خطری برای رژیم ندارد) تفاوت می دیده و بر این باور بوده که علما و روحانیون مردم را طوری به صحنه مبارزه بیاورند که رژیم را اندیشناک کند، نه اینکه در یک مسجد که حکم یک صندوقخانه است مردم جمع شوند. امام همواره سعی داشت به علمای اسلام قدرت بخشد و آتش مبارزه را تحت هیچ شرایطی خاموش نکنند، لذا در سخنرانی 9 آذر قبل از اعلام رسمی لغو تصویبنامه خط علما را دفاع از اسلام و خط دولت را دشمنی با اسلام مطرح می کنند.
🔹 از سویی امام همواره اتحاد میان علما را به معنای سنگری مستحکم برای ضربه ناپذیری اسلام قلمداد می نمودند و در سخنرانی 11 آذر که پس از اتمام غائله بیان کردند بار دیگر روی سخن را به رژیم کرد و در مقام ارزیابی قدرت و نیروی لایزال و خلقی علمای اسلام بر آمد و عدم بر خورداری هیأت حاکمه ایران از پشتیبانی مردم را یادآور شد و قدرت مردمی روحانیت را به رخ کشید.
🔸🔹امام و ترغیب سخنوران دینی
روشنگری های پیگیر گویندگان مذهبی در بسیاری از نقاط کشور خشم و خروش مردم و پشتیبانی آنان از رهبران دینی و عالمان اسلامی را به همراه داشت.از این رو امام با توجه به نقش ژرف گویندگان وارسته و متعهدی مثل حجت الاسلام فلسفی در پیشبرد نهضت طی نامه ای، روشنگری های پیگیر او و دیگر گویندگان مذهبی را در منابر ستود و آنان را به پایداری و استواری بیشتر در راه مبارزه و رویایی با توطئه اسلام زدایی فرا خواند.آقای فلسفی آن روزها با مقامات روحانی قم در تماس دائم بود و نظرات آنان را در منابر مرتب بازگو می ساخت.
🔸🔹سرانجام ماجرا
امام خمینی با مشاهدۀ لجاجت دولت در عدم لغو مصوبه، با استناد به اصل دوم متمم قانون اساسی – که به علما حق میداد، قوانین مخالف اسلام را رد نمایند – طی تلگرافهای بعدی اعتراض را از تصویب نامه فراتر برد و نسبت به انحلال مجلسین، تخلف از قانون اساسی و احکام اسلام هشدار داد و علمای تهران و شهرستانها را به تحرک بیشتر وا داشت.
سرانجام علمای تهران از مردم برای تشکیل مجلس دعا در روز 8 آذر 1341 دعوت کردند، بار دیگر دولت عقب نشینی کرد و در 7 آذر تشکیل جلسه داد و تصویب نمود که «تصویب نامۀ مورخ 14 مهر 1341 قابل اجرا نخواهد بود» و آن را به علمای تهران و قم تلگراف کرد.
بار دیگر امام خمینی از علمای قم دعوت کرد تا به مبارزه ادامه دهند. استدلال امام خمینی آن بود که مصوبۀ قبلی در دولت تصویب شده بود و از مطبوعات اعلام شده بود، اما ما نمیتوانیم به لغو مصوبه در پشت درهای بسته اکتفا کنیم.
باید به طور رسمی و لغو مصوبه نیز باید از طریق مطبوعات اعلام شود. علیرغم اعلامیه برخی از علما مبنی بر خاتمۀ مبارزه، عدهای از دانشگاهیان، اصناف و بازاریان تهران به قم رفتند تا از نزدیک در جریان مواضع علما در خصوص نهضت قرار گیرند. آنان در منزل امام و با تعبیر «زعیم رشید ما» تقاضای اعلام تکلیف کردند. امام خمینی خواهان ادامۀ مبارزه تا اعلان رسمی لغو مصوبه شدند.
سرانجام دولت تسلیم خواستۀ امام خمینی شد و در تاریخ 10 آذر 1341 رسماً از مطبوعات خبر لغو تصویبنامه اعلام شد.
*نهضت امام خمینی، دفتر اول ،سید حمید روحانی،چاپ پانزدهم،بهار1381، صص 239 – 186
*نهضت دو ماهه روحانیون ایران، علی دوانی،چاپ اول،1393،نشر رهنمون
🔸🔸🔸
متن کامل در تارنمای بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی قم:
https://b2n.ir/12353
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.