🔴خون دلی که امام خورد!
⚫️بازخوانی #رنجنامه مرحوم حاج احمد خمینی به مناسبت سالگرد ارتحال ایشان/4
«ذکر این نکته در بیان تلخی حادثه کافی است که حضرت امام روحی فداه پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بارها فرمودند که لحظه ای از آقای منتظری غافل نیستم ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب می کرد که ایشان کنار بروند.»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فصل 2 قسمت 9.mp3
8.46M
اعدام منافقین بر اساس فتوای آقای منتظری
📼کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/صوت نهم از فصل دوم
🔹اجرای حکم اعدام برای عنوان «مفسد»، بر اساس مبانی فقهی امام خمینی برای #دستگاه_قضایی دشوار بود و لذا به درخواست آقای #موسوی_اردبیلی در این امور بر طبق فتوای آقای منتظری عمل میشد.
🔸امام خمینی نیز در حکم تاریخی خود فقط «زندانیان بر سر موضع» را با تأکید بر #ارتداد آنها از اسلام، محارب بودن، جنگهای کلاسیک شمال و غرب کشور و جاسوسی آنها برای رژیم بعث عراق به عنوان محارب میدانند و حکم اعدام آنها را صادر مینمایند و البته تشخیص آن را به اکثریت جمع مشخص شده واگذار میکنند.
🔹در ادامه آقای منتظری با چرخشی صد و هشتاد درجهای به منتقد این حکم بدل شد. انتقاداتی که حتی شاگردان وی آن را فاقد #وجاهت_علمی میدانند.
🔹در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی خواهید شنید: مستندات فتوای اعدام منافقین (صص 213-207)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️آشنایی کوتاه با «نهضت امام خمینی»
🔹حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی اولین جلد نهضت امام خمینی را با عنوان «بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۶ در بیروت منتشر کرد. وی نگارش این جلد را از سال ۱۳۵۱ در نجف اشرف آغاز کرد و در سال ۱۳۵۵ در همان جا به پایان برد و در سال ۱۳۵۷ در ایران منتشر شد
🔹 هجمه هایی علیه این کتاب ضورت گرفت و برخی عناصر به واسطه نارضایتی از محتوای روشنگرانه کتاب، از امام خواستند که حمایت خود را از انتشار این اثر سلب کنند اما امام که خود بخش مهمی از جلد اول را قبل از چاپ مطالعه کرده بودند، قاطع در برابر هجوم و تهمت به سید حمید روحانی ایستادند و کلیت کتاب را تأیید و سرانجام طبق نامه 1367.10.25 به ایشان مأموریت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی را سپرد.
🔸حجتالاسلام و المسلمین در دومین جلد از کتاب نهضت امام خمینی گزارش و مستنداتی گیرا و خواندنی از تبعید امام خمینی قدس سره الشریف به ترکیه و عراق ارائه میکنند. سومین جلد از این اثر به دلیل دربرداشتن مطالبی درباره روشنفکران، دکتر شریعتی، مبارزه مسلحانه چریک های چپ گرا و سازمان مجاهدین خلق، و... بیشترین چالش ها را برانگیخت و چهارمین جلد با محوریت پیشینه حکومت اسلامی است منتشر گردید.
آشنایی تفصیلی با «نهضت امام خمینی»
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توصیه به جوانان در استفاده از آثار و کتب استاد شهید مطهری
🔻#صحیفه_خوانی | 27 اسفند
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
گرچه #انقلاب_اسلامی ایران ـ به رغم بدخواهان و ماجراجویان ـ به خواست و توفیق خداوند متعال به #پیروزی رسید و نهادهای اسلامی ـ انقلابی یکی پس از دیگری در ظرف تقریباً یک سال با آرامش و موفقیت انجام گرفت، لکن بر #ملت ما و به #حوزه های اسلامی و علمی خسارتهای جبران ناپذیر نیز به دست #منافقین ضد انقلاب واقع شد؛ همچون #ترور خائنانۀ مرحوم #دانشمند و #اسلام_شناس عظیم الشأن حجت الاسلام آقای حاج شیخ مرتضی #شهید_مطهری ـ رحمة الله علیه.
🔸اینجانب نمی توانم در این حال احساسات و عواطف خود را نسبت به این شخصیت عزیز ابراز کنم. آنچه باید عرض کنم دربارۀ او آن است که او خدمتهای ارزشمندی به# اسلام و #علم نمود و موجب تأسف بسیار است که دست خیانتکار، این درخت ثمربخش را از حوزه های علمی و اسلامی گرفت و همگان را از ثمرات ارجمند آن، محروم نمود. مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانه ای محکم برای حوزه های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود. خدایش رحمت کند و در جوار خدمتگزاران بزرگ اسلام جایگزین فرماید.
🔹اکنون شنیده می شود که #مخالفین_اسلام و گروههای #ضد_انقلاب درصدد هستند که با تبلیغات اسلام شکن خود دست #جوانان عزیز دانشگاهی ما را از استفاده از #کتب این استاد فقید کوتاه کنند. من به #دانشجویان و طبقۀ روشنفکران #متعهد توصیه می کنم که کتابهای این #استاد عزیز را نگذارند با دسیسه های غیر اسلامی #فراموش شود. از خداوند متعال توفیق همگان را خواهانم. والسلام علی عبادالله الصالحین.
27 اسفند ماه 58
29 ربیع الثانی 1400
روح الله الموسوی الخمینی
(صحیفه امام، ج 12، ص 187و188)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
شهادتطلبی آیتالله کاشانی در راه دفاع از منافع دینی و ملی به روایت روزنامهنگار مشهور مصری
❇️۲۹اسفند سالروز ملی شدن صنعت نفت
🔻حسنین هیکل، روزنامه نگار معروف مصری که در آن زمان در ایران اقامت داشت آن روز تاریخی را چنین توصیف می کند:
🔹صدای آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی در تمام گوشه و کنار دنیا چنین می پیچید: سگ های انگلیس! از کشور ما #خارج شوید و نفت ما را #رها کنید.
🔸رزم آرا با هفت تیر #خلیل_طهماسبی از میدان اخراج شده بود و در نتیجه موقعیت کاملا تحت سیطره و نفوذ آیت الله در آمده بود...
🔹 اولین قسمت از سری عجایب، قصه صدهزار نفری بود که آیت الله به هنگام مناقشه #لايحه_نفت در مجلس به آن امر کرد.
🔸 سیل جمعیت از طریق خیابان هایی که به میدان بهارستان منتهی می شد، در حال فریاد و شعار دادن پیش می رفتند.
🔹در میان صفوف متظاهرين شایع شده بود که پلیس در صورت نزدیک شدن جمعیت به مقر پارلمان دستور دارد به سوی آنها تیراندازی کند! و این خبر به منزل آیت الله نیز رسیده بود.
🔸 در این هنگام شنیده شد که ایشان به پسرش می گفت: کفن مرا بیاور، کفن برای ایشان آورده شد. سپس آیت الله بعد از غسل و دو رکعت نماز، کفن را پوشیده و برای ملاقات با مرگ، در #پیشاپیش جمعیت به راه افتاد...
🔹جمعیت با جوش و خروش مانند امواج دریا و مانند قضا و راهی به سوی پارلمان پیش می رفتند، ولی هنگامی که مردم به مقر پارلمان رسیدند ناگاه افراد پلیس که بالای ساختمان مجلس بودند، مواضع خود را ترک کردند؛ زیرا طبق یک دستور از #کاخ_مرمر گفته می شود که در مقابل آیت الله #مقاومت نکنید.
📔آیت الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت،ص163 به نقل از ایران کوه آتشفشان محمد حسنین هیکل، ص72- 70
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️ ابالفضل العباس علیهالسلام نماد بصیرت و وفا
✳️میلاد حضرت عباس علیه السلام مبارک!
در زیارات و کلماتی که از ائمه علیهمالسّلام راجع به اباالفضل العبّاس رسیده است، روی دو جمله تأکید شده است: یکی #بصیرت، یکی #وفا... همه #یاران_حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. (مقام معظم رهبری ۱۳۷۹.۱.۲۶)
#میلاد_حضرت_عباس
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فصل 2 قسمت 10.mp3
7.91M
بررسی چندباره پرونده منافقین
📼کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/صوت دهم از فصل دوم
برخلاف ادعای آقای منتظری، پرونده منافقین در روندی کاملا قانونی و دقیق طی شد. بازخوانی این برهه تاریخی در افشای حقایق مؤثر خواهد بود.
🔹در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی خواهید شنید: بازخوانی روند پرونده محاکمه منافقین توسط حجتالاسلام رازینی و نکونام (صص 216-213)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️حمایت روحانیت شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش اول
🔹این روزها حال اقتصادمان خوب نیست و بدسلیقگی رئیسجمهور در استفاده از لباس خارجی به زخم بسیاری از تولیدکنندگان نمک پاشید.
🔸توصیه علما به حمایت از تولید ملی (که مهمترین راهبرد برای پیشرفت اقتصاد کشور است) صرفا مربوط به دوران جمهوری اسلامی نیست و در تاریخ قاجار هم مسبوق به سابقه است و حمایت علمای اعلام از شرکت تازه تأسیس «نساجی اسلامیه» نمونهای بارز در این زمینه است و تعداد زیادی از علما در نامه به مظفرالدین شاه و وزرایش و همچنین اعلامیههایی خطاب به مردم جامعه، توصیه به حمایت از شرکت نساجی اسلامیه و منع استفاده از محصولات بیگانگان کردند.
🔹نکته جالب توجه اینکه این شرکت نساجی توسط یکی از علمای اصفهان یعنی مرحوم آقانجفی اصفهانی و به همراه برادر خود آقانورالله و میرزا ابوالقاسم زنجانی به همراهی بازرگانانی همچون حسین آقا امینالضرب اصفهانی، محمدحسین کازرونی،سلیمان خان رکنالملک شیرازی، کاکو حسین کازرونی و ملکالتجار در سال 1316 ه.ق/1898 م. شرکت اسلامیه را با هدف تأمین منسوجات مورد نیاز مردم ایران و مقابله با وابستگی به خارج تاسیس کرد. ریاست این شرکت به عهده حاجی محمدحسین کازرونی بود که سابقه و تجربه اداره شرکت مسعودیه را دارا بود و چهار تن از بازرگانان اصفهان به عنوان وکلا و امنای اداره مرکزی اصفهان برگزیده شدند. (شرکت اسلامیه: نماد اقتصاد مقاومتی در تاریخ معاصر ایران، پیمان رهبری حق، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران)
🔸پس از تأسیس این کارخانه؛ حمایت علما با جدیت بالا روانه ایران شد. مرحوم ملا محمد کاظم خراسانی ( #آخوند_خراسانی ) در نامه ای به مظفر الدین شاه در سال 1317 قمری، ضمن توصیه به شاه و وزیران به سامان بخشی و استفاده از محصولات شرکت اسلامیه و در همان نامه خطاب به مردم مینویسند:
🔹بر عموم رعایا و قاطبه مسلمین ، لازم و به مقتضای «الناس علی دین ملوکهم» تأسی و متابعت نمایند و #خلع_لباس_ذلت را از خود به #لُبس_لباس_عزّت البسه اسلامیه، صاحب شرع را #خشنود دارند.
کهن جامه خویش پیراستن
به از جامه عاریت خواستن
(مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) /
ص 102-74)
🔸مرحوم سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی (صاحب عروه) نیز طی نامهای نوشت:
بسی شایسته و مناسب و به موقع و محل است که عموم مومنین و کافّه متدینین از هر صنف و هر نوع، هر یک به قدر مقدور و بودجه میسور در #تشیید (استحکام، استواری) اساس و #ترویج این امر مهم، اهتمام تمام و بذل جهد و صرفِ همّت نمایند و مهما امکن از البسه و اقمشه خارجه متحرّز باشند؛ بلکه سزاوار این است که در سایر جهات حرکات و سکنات و کیفیات لباس و طعام و شراب و گفتار و کردار، از وضع و طرز کفار، خود را بر حذر و برکنار دارند.
🔹قال الصادق (علیه السلام) : اوحی الله تعالی الی نبیّ من انبیائه قل للمؤمنین : لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا مطاعم اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کَما هم اعدائی. ان الله لایُغیِّرُ ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم. (ترجمه: خداوند متعال به یکی از انبیاء وحی نمود که به مؤمنین بگو : لباس دشمنان مرا نپوشید و غذای دشمنان من را نخورید و راه دشمنان من را نروید که [در این صورت] دشمن من میشوید همانطور که آنان دشمن مناند. خداوند وضعیت قومی را تغییر نمیدهد تا اینکه آنها خودشان را تغییر دهند.»(همان ،ص75)
🔸شیخ عبدالله مازندرانی نیز نوشت:
اولا تورّع از شبهات از مستحسنات عقلیه و شرعیه است. ثانیا ترویج و همراهی و همدستی و یک جهتی نمودن در #رواج_این_شرکت_اسلامیه، هر دو مقصد (را) حاصل است. خداوند عالم تایید و مدد و یاری نماید کسانی که به قدرت مالی و لسانی ترویج این شرکت اسلامیه، ادامَها ربّ البریّة مینمایند.(همان)
🔹مرحوم محمد غروی شربیانی مرقوم داشت:
امری که #مصالح_دینیه_و_دنیویه و رفاهت (آسودگی) حال عموم مسلمین و آبادی ممالک محروسه ایران و زیادتی آبروی ملت اسلامیه و ترقی دولت قاهره علیّه در آن باشد، بهتر ازین #شرکت_نافعه_اسلامیه به نظر نمیآید. معلوم است تکلیف متمکّنین در ترویج این مقصد و تشویق اهل این مطلب و امداد آنها به مال و جان، زیاده از دیگران است.(همان)
#عبای_ایتالیایی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️حمایت روحانیت شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش دوم
🔹حمایت مرحوم محمدحسن مامقانی از منسوجات اسلامیه:
بحمدالله تعالی فراهم شدن اسباب #تداول_منسوجات_اسلامیه و سدّ ابواب #حوائج_مسلمین از ممالک خارجه، از #نِعم_عظیمه این عصر با برکت است. چقدر شایسته است که عموم مسلمین با کمال شوق و اتحاد کلمه در رواج آن و هَجر(کنار گذاشتن) #منسوجات_ممالک_خارجه که سبب اختلال امور کافه مسلمین شده جدّ و جهد نموده، اسلام را رونقی تازه داده و با اتفاق کلمه اسلامیه، مسلمین را آسوده نمایند. رجاء واثق (آنکه) امنای دول علیّه از منافع عمومی دینی و مُلکی آن، غفلت نداشته باشند. مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) /
ص 76)
🔸میرزا فتح الله شیرازی:
عمارت دیار و آبادی امصار بعد از مَعدلت (پوشاندن) سلاطین با اقتدار و امرای فرمانگزار، منوط به #رواج_تجارت است و رونق مُلک و دولت و ترقیِ صنایع اهل صنعت. نان خود بر سفره مردم خوردن به نعمت خویش و منت از دیگری بردن و خانه همسایه سوختن و چراغ اجانب برافروختن و جامعه خویش دریدن و کلاه بیگانه دوختن، نه کار عقلا است. گفته اند: مُلک از خردمندان، جمال گیرد و دین از پرهیزکاران کمال پذیرد. پس امری که جامع خردمندی و پرهیزکاری و دارای دیانت و دنیا، داری کمال ملت و جمال دولت باشد البته اهتمام در او، فریضه همت (واجب و شایسته تلاش) بزرگان خواهد بود...(همان)
🔹میرزا حسین نوری (محدث نوری) :
به چه لسان شکر کنیم حضرت ایزد منان را که در عصر خود دیدیم جمعی را که حسب سلامتی فطرت و پاکی طینت و غیرت اسلامه و تعصب مذهبیه درصدد رواج آیین دین و رونق کیش مسلمین برآمده و در تهیه و تدارک اسباب زندگی، از قذارات (ناپاکی ها) شبهات از جهات عدیده همت گماشته، تا مسلمانان به اعانت حضرت احدیت از مفاسد ظاهریه و باطنیه آن آسوده شوند، علاوه بر مصالح دنیویه که بر ذی شعوری مخفی نیست.
🔸هندوی بت پرست از نظر کردن مسلمانان بر غذای او – چه رسد به مباشرت آن غذا به دست را (آن غذا را)- نجس و حرام دانسته ، به درد جوع، راضی و آن را تلف میکند.
با #غیرت_اسلامیه کجا رواست که بافته چنین کسی در تن، به حضور الهی ایستاده ؟ امیدواریم خداوند جلّت آلائه، قلوب متمکنین از اعانت و نشر و ترویج این امر مهم دین و دینوی را مایل و راغب نموده که تمام مقدور خود را در انجام و اتمام آن مبذول دارند و ولیّ عصر (صلوات الله علیه) را از خود خرسند و مسرور نمایند و خویش را در زمره خدمه و کارکنان حضرت مقدسش درآورند. (همان ص77)
🔹ابن صدر الدین موسوی:
بر کافه مسلمین لازم است که قدر نعمت بزرگ تاسیس شرکت خیریه اسلامیه را که همانا خداوند اقدس جلت آلائه به برکت عنایت خاصه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) به اهل اسلام عنایت فرموده، بدانند و فواید کلیه و نتایج خیریه که از استقرار و استدامه آن، عاید دولت و ملت و دنیا و دین خواهد گردید، ملتفت شوند و به دقت ملاحظه نمایند، تا به حکم فطرت اصلیه خود، ادای شکر این موهبت بزرگ را علی الدوام فریضه ذمه خود شمارند...(همان ص78)
🔸مرحوم میرزا حسین نوری (محدث نوری):
با احتیاج (مسلمین به کفار) که سبب کلی است برای مخالطت و معاشرت، مسالمت و موافقت بلکه موادَّت و مشابهت (با کفار)، از رسوم دین و آیین مسلمین و علایم ایمان ، جز اسمی به دست نخواهد آمد، زیرا که محبت صنفی با مودّت عدویشان جمع نشود و مشابهت قومی با مباینت دیگران میسر نگردد . بلکه به مرور ایام، حبّ آن طایفه در فلب راسخ، بغض این (مسلمانان) در قلب مستقر، و جوارح مستور در منسوج اغیار .
🔹با چنین قلب ویران و هیئت عدوی، #ایمان، برای حضور در محضر قدس حضرت الهی و اظهار عبودیت و احتیاج و استدعای انجام حوائج محلی و به جهت اجابت دعا و دفع مکاره و بلا، جای امیدی نخواهد ماند.
علمای راسخین از آیه مبارکه « ولا تاکلوا ممّا لم یُذکر اسم الله علیه» استنباط فرمودند که هر غذایی که برای اسم و شهرت و امثال آن مهیا شود، داخل است در این نهی . پس حال، پارچه که از ابتدای #صنعت تا انتها در دستهای اعدای خداوند و خلفایش صلوات الله علیهم – که در آنها است جمعی که دشنام و سخریه به آن ذوات مقدسه گویند و کنند – سیر میکند، اثرش چیست و حکمش چه باشد؟
نوع مسلمانان سال ها است اثر اجابت در دعای خود نمیبینند و در مقام پیدا کردن سبب آن برنیامدند و بر فرض، عیب آن را در دعا یا ناقل آن پندارند و از این دعا به آن دعا و از آن ناقل به دیگری منتقل شوند و ندانستند که اول شروط اجابت، پاکیزگی مطعوم و ملبوس است و هر چه در آنها مداقّه کنند، اثرش را در آنجا مشاهده نمیاند. (همان، ص80-79)
#عبای_ایتالیایی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️حمایت روحانیت شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش سوم
🔹مرحوم محدث نوری:
با دست خبیث #آلوده به اقسام معاصی و ملَوَّث (آلوده) به انواع قذرات و زبان پلیدی مثل آن، توقع پاکیزگی از ملبوس بافته او داشتن عین سفاهت، و به مجرد طهارت و حلّیت ظاهر قناعت کردن، تمام خسارت است. بیچاره ها گاهی در مقام تجربه برنیامدند و قدمی به آن وادی نگذاشتند تا ببینند با ایشان چه میکنند.
🔸تشبّث به #آیین_مشرکین، وقتی برای فکر این مطالبِ واضحه نگذاشته چه رسد به عمل به آن . حال چگونه باید شکر نمود آنانی را که در مقام نصرت مومنین و شکست رونق اعدای دین بر آمدند؟ به تجارت رابحه (سودآور) نافعه، حضرت باری عزّ اسمه و خلفایش (علیهم السلام) را از خود خوشنود نمودند و به فیض نعمت جلیله « یرجون تجارة لن تبور» خود را محفوظ ساختند و عبادالله را از تلوّث به اقذار ملحدین، پاک نودند و اموالشان را از صرف در مصارف بیهوده، نگاهداشتند.
🔹زهی تجارت که در سلک عبادت، منتظم و عجب عبادت، که مفاسد دینیه و دنیویه عباد به آن منعدم. « یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزا عظیما» ... و از دیدن بعض ناملایمات و مشاهده پاره ای خسارات، تجافی (دوری وکناره گیری کردن) و مماطله (معطل کردن) و مسامحه را در اهتمام در انجام و اتمام و تکمیل این خدمت جمیله جایز ندانند....
🔸و البته تمامت اعضای این مجلس شریف و ارکان این محفل منیف و ارباب صنایع و حِرف و اعوان ، اقامه و نشر و رواج این تجارت خویش را خدمت دین دانسته، با شوق و رغبت و کوشش و همت و عزم و استقامت، بلکه با درک مثوبت و قصد قربت به کار خود مشغول و به عمل خود متبهج و مسرور (باشند).
... اگر از برداشتن پسر، خاشاکی از راه مسلمانان، از گناه سالهای پدر درگذرند، پس خوشا حال آنان که این همه کثافت را از بدن مسلمانان برمیدارند.مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / صص 81-80)
🔸مرحوم سید احمد بن فخرالدین موسوی کاشانی:
موضوع: پرهیز مسلمانان از معاشرت و دوستی با کفار فرنگی و تحریم تجاری کالاهای اروپایی به ویژه منسوجات
تاریخ: 19 ربیع الثانی / 7 رجب 1319 ق
... هان ای مسلمانان ! لَختی به هوش آیید و به فکر عواقب امور افتید. دیدید اسلام چه شوکت داشت؟ خواب خرگوش زیاد شد، مرض طول میشکد و مزمن میگردد. کون سخت در بستر ناتوانی افتاده اید . دلایل موت نمایان است. به راستی میگویم اگر ندی دیگر سبک حال بدین منوال باشد، وقتی آید که کار از کار گذشته و تیر از شست رها شده، تاسف فایدتی نبخشد و افسوس اثری نکند.
🔹آخر هیچ میدانید که لباس کفر در بر کردن چه اندازه یزدان را به غضب و پیغمبر را به خشم آورد و با این لباس، خدای را عبادت کردن چگونه ملاعبه به دین است؟ اگر خدایی قائلید و خالقی باورد دارید، او فرموده : « ولاتلبسوا ملابس اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدای کما هم اعدائی» . اگر پیغمبر و ارباب عصمت را راستگو میدانید ، قواعد و قوانین شریعت، حرمت لُبس منسوجات اغیار را آشکار کرده است. علاوه بر آنکه لبس منسوجات کفر، خلاف غیرت و حمیت و انصاف و مروت و وطن دوستی است، در شریعت طاهره خاتم پیغمبران نیز حرام و عامل مستحق عقاب و عذاب است.(همان ص102)
#عبای_ایتالیایی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ولادت امام سجاد علیهالسلام نعمت بزرگ الهی
❇️میلاد امام سجاد علیهالسلام مبارک!
🔹 امام خمینی قدس سره الشریف:
🔸جناب علی بن الحسین از بزرگترین نعمتهایی است که #ذات_مقدس_حق بر بندگان خود به وجودش منت گزارده و آن سرور را از عالم قرب و قدس نازل فرموده برای فهماندن #طرق_عبودیت به بندگان خود. و لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیم (آن روز شما را از نعمتها میپرسند تکاثر / 8) و اگر از ما سؤال شود که قدر این نعمت را چرا ندانستید و استفادت از این بزرگوار چرا نکردید، جوابی نداریم جز آنکه سر خجلت به پیش افکنیم و به نار پشیمانی و تأسّف بسوزیم؛ و در آن وقت پشیمانی نتیجه ندارد. (آداب الصلاة ص ۱۵۲)
#میلاد_امام_سجاد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فصل 2 قسمت 11.mp3
17.32M
نوار جنجالی بهرین سند بر سادهلوحی
📼کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/صوت آخر از فصل دوم
صوت جلسه آقای منتظری با مسئولین مرتبط با پرونده اعضای سازمان مجاهدین در سال 1395 منتشر گردید و معلوم شد که وی از سعه صدر کافی برای شنیدن گزارشهای مسئولین امر برخوردار نیست و نسبت به هر اطلاعات تازهای با گارد برخورد میکند و بر پیشافهمهای خود از ماجرا که از طریق منابع خود به دست آورده است اصرار میورزد...
🔹در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی خواهید شنید: پاسخهای قاطع امام به حمایت منتظری از تروریستها | عوض شدن جای جلاد و شهید (صص 216-213)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقدار صدمه ای که ایران از متفکرین و متجددین فرنگ رفته خورده است، از هیچ کس نخورده است
🔻#صحیفه_خوانی | 28 اسفند
🔹... مسئله مهم در #آموزش و #پرورش با هم است، والاّ #آموزشِ تنها فایده ای ندارد و گاهی هم #مضر است. مقدار #صدمه ای که #ایران از #متفکرین و #متجددین #فرنگ رفته خورده است، از #هیچ_کس نخورده است، و این برای آن بود که، آنها آموزش داشتند ولی #تهذیب و #پرورش نداشتند. اساس که تهذیب بود، درست نشده بود و هم آنان بودند که بچه های ما را از ابتدا تا #دانشگاه طوری تربیت می کردند که برای #ملت و #کشور مضر باشند و برای دیگران #نافع.
🔸باید توجه کنید که دورۀ #مدارس مهمتر از #دانشگاه است، چرا که رشد #عقلی بچه ها در این دوره شکل می گیرد. باید سعی کنیم تا کسانی که فرزندان ما را #فاسد بار می آورند، به #مدارس و #دانشگاهها وارد نشوند و در این امر #مسامحه نباید کرد. ممکن است الآن کاری نتوانند بکنند، ولی تا #ده_سال دیگر کارشان را انجام می دهند. ما با آنان که با #اسلام #دشمن اند مخالفیم و در مقابلشان می ایستیم، ولی با کسانی که با اسلام دشمنی ندارند و دنبال کار خودشان هستند کاری نداریم. مسئله ما #اسلام و کشور اسلامی است. مابرای اسلام این همه جوان داده ایم، لذا باید نگذاریم خون آنان هدر رود. ما #دانشمندی که برای بشریت #مضر است را می خواهیم چه کنیم؟ امروز دنیا در آتش دانشِ دانشمندانِ مضر می سوزد. این سلاحهای مخرب و بمب و موشکها را همین دانشمندان ساخته اند. لذا دانش باید همراه با تزکیه باشد، اصلاً #تزکیه مقدم بر #دانش است.
🔹همۀ معلمین در فکر این باشند که خودشان را تهذیب کنند، باید خود را مهذب کنند تا حرفشان در دیگران اثر کند. معلمین و همۀ کسانی که در شغل معلمی به سر می برند باید بدانند که شغلشان بسیار مهم است؛ باید توجه کنند که بچه ها را از ابتدا خوب بار بیاورند، که #دانشگاه دیر است. معلمین باید احساس کنند که پیش خدا مسئولند، اگر بچه ها بد تربیت شوند اینها هم مسئولند، اگر در این مورد من و شما هم #سکوت کنیم مسئولیم. ... ( 28 اسفند 63، صحیفه امام، ج 19، ص 189و190)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂 پرونده | حمایت علمای شیعه در عهد قاجار از تولید ملی
🔻در حاشیه اعتراض فعالان رسانهای به پارچه غیرایرانی لباس رئیسجمهور
مرحوم محدث نوری:
با دست خبیث #آلوده به اقسام معاصی و ملَوَّث (آلوده) به انواع قذرات و زبان پلیدی مثل آن، توقع پاکیزگی از ملبوس بافته او داشتن عین سفاهت، و به مجرد طهارت و حلّیت ظاهر قناعت کردن، تمام خسارت است. بیچاره ها گاهی در مقام تجربه برنیامدند و قدمی به آن وادی نگذاشتند تا ببینند با ایشان چه میکنند.(مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / صص 81-80)
🔻حمایت #حوزه_علمیه_شیعه از تولید داخلی در عصر قاجار:
بخش نخست
بخش دوم
بخش سوم
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️عیدانه بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
❇️انتشار آخرین فصل از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی
⏰ از دوشنبه 2 فروردین 1400
🕙هر شب ساعت 22:00
🔸 معرفی کتاب
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️آیتالله کاشانی خطاب به مردم : به نمایندگان خود بگویید، کشته شوید ولی نفت را به بیگانگان ندهید؛ زیرا مرگ باشرافت بهتر از زندگی بیشرافت است.
🛢سالروز ملی شدن صنعت نفت
🔸اوایل آبان ۱۳۲۹، #آیتالله_کاشانی در حضور جمعی از طرفداران که در منزل ایشان تجمع کرده بودند بر لزوم رد قرارداد الحاقی تأکید کرد و از مجلس خواست از تصویب آن جلوگیری کند.
🔹آیتالله سپس از مردم خواست #نفت را تقدیم اجنبی نکرده و اجازه ندهند نفت را که به منزله #خون آنهاست انگلیسیها بیفتد.
🔸 آیت الله، نفت را میراث اجداد و نیاکان مردم دانست و درخواست کرد این میراث را برای آیندگان و #اولاد خود ذخیره کنند و مانع به یغما بردن آن توسط بیگانگان شوند.
🔹مقارن ساعت ده صبح جمعه سوم آذر ۱۳۲۹ عدهای از نمایندگان مجلس، مدیران و خبرنگاران جرايد و طرفداران آیت الله کاشانی برای مذاکره درباره لایحه الحاقی در منزل آیتالله کاشانی تجمع کردند.
🔸 آیت الله در این جلسه بار دیگر بر لزوم جلوگیری از غارت نفت توسط انگلیسیها تأکید کرد و ضمن تشبیه نفت ایران به #ناموس_مردم چنین هشدار داد: «در صورتی که نفت شما را بردند، ناموس شما را هم خواهند برد؛ زیرا زنان شما از گرسنگی و بیچارگی فاحشه خواهند شد».
🔻آیت الله از مردم خواست مقابل مجلس اجتماع کرده و به نمایندگان خود بگویند، آنها را بکشند ولی نفتشان را به بیگانگان ندهند؛ زیرا مرگ باشرافت بهتر از زندگی بی شرافت است.
🔹 ایشان در ادامه خطاب به مردم گفت:
ما خودمان عرضه و #لياقت آن را داریم که نفت خودمان را استخراج و از آن بهرهبرداری نماییم. شما باید به دولت #رزم_آرا فشار آورید و اجازه ندهید این عمل انجام شود. دولت شما #نوکر آنهاست... بيدار شوید وقت تنگ است. باید #اتحاد و اتفاق داشته باشید.
🔸در همین هنگام یکی از طرفداران آیت الله کاشانی فریاد زد: «ما تا پای جان ایستادگی خواهیم کرد».
🔹 آیت الله کاشانی در ادامه موضوع سختی زمستان و بیکاری را پیش کشید و گفت:
با این نفت تمام بیکاران سر کار خواهند رفت. ولی اکنون نوکران انگلیس ها با کمال آسایش زندگی می کنند و به اربابان خود وعده داده اند که نفت را دو دستی تقدیم خواهند نمود. مردم مقاومت و مبارزه کنید و نگذارید دوباره این عمل تجدید و نفت به انگلیس ها داده شود. ( آیت الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت، ص ۱۳۵-۱۳۴)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کودتا علیه یک دوست
🔻سالروز ملی شدن صنعت نفت
⁉️اعتماد مصدق به آمریکا چه ثمرات شومی داشت؟
📽کوتاهنمای «کودتا علیه یک دوست»؛ نگاهی گذرا به ثمره اعتماد مصدق به آمریکا
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
یک اشتباه تکراری
🔻سالروز ملی شدن صنعت نفت
«دولت مصدق سیاست موازنه منفی داشت و می گفت نه شوروی، نه انگلیس، نفر سوم. نفر سوم آمریکا بود. مصدق همه امید خود را در سبدی تحت عنوان سیاست موازنه منفی گذاشت که آن سبد در جمهوری اسلامی تبدیل به سبد برجام شد. متاسفانه این سبد ها خیلی شبیه هم است.» (دکتر مظفر نامدار، 12آبان 99 وبینار شیطان بزرگ بدون روتوش)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم تجهیز حوزه ها به ابعاد مختلف
🔻#صحیفه_خوانی | 29 اسفند
🔹... #اسلام همان طوری که ابعاد مختلفه دارد به حَسَب ابعادی که انسان دارد اسلام برای #انسان آمده است، برای انسان سازی آمده است، #قرآن کتاب انسان سازی است ـ همان طوری که قرآن #ابعاد_مختلفه دارد حَسَب ابعادی که انسان دارد، #علما هم باید ابعاد مختلفه داشته باشند در #تعلیم، حَسَب ابعادی که اسلام دارد و حَسَب ابعادی که انسان دارد.
🔸البته یک نفر نمی تواند همۀ این ابعاد را جوابگو باشد؛ لکن یک #حوزۀ مرکب از ده هزار نفر یا حوزه های #مرکب از ـ مثلاً ـ سی هزار نفر، اینها می توانند دسته دسته باشند و هر دسته ای یک بُعدی را اداره بکند: یکی جهات عقلی را، یکی جهات سیاسی را، یکی جهات اینهایی که همه در اسلام است؛ همۀ این جهات در اسلام هست و باید حوزه ها آنطور باشند، مجهز بشوند و همان طوری که [در] اسلام ابعاد مختلفه هست، حوزه ها هم ابعاد مختلفه داشته باشد: اشخاص مختلف برای هدایت مردم.
🔹و اگر چنانچه از این حوزه ها اشخاص صحیح و اشخاص به دردبخور، از این حوزه ها بلند نشود، جای دیگر ما توقع باید نداشته باشیم. باید اینها همین طوری که فقه را و انحای فقه را تعلم و تعلیم می کنند، سایر موارد اسلام را، سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند، و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت بکنند. ... (29 اسفند 57، صحیفه امام، ج 6، ص 400و401)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.