eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مصدق؛ حامی قسم‌خورده محمدرضا پهلوی ⚫️به مناسبت سال‌روز 28 مرداد 🔹براندازی به این سادگی‌ها نبود. گذشته از دستگاه امنیتی رژیم پهلوی که از هیچ جنایتی ابا نداشت؛ فرهنگی غلط وجود داشت که به هیچ‌کس اجازه حرکت علیه سلطنت را نمی‌داد. همین دیدگاه باعث شد امثال با وجود قدرتی که به برکت حمایت روحانیت داشتند شاه را نگه دارند و البته شاه نیز جواب خوش‌خدمتی آنان را داد و با یک کودتای آمریکایی-انگلیسی آنان را به دادگاه تاریخ تحویل داد: 🔸«اینگونه القاء شده بود که در حرکت ها و جنبش های سده پیشین، هدف براندازی هیچگاه مطرح نباشد.از طرفی مردم ایران در آن پایه از رشد و آگاهی نرسیده بودند که در راه واژگونی رژیم پادشاهی به مبارزه برخیزند. و بر این باور بودند که حتی اگر یک مو از سر شاه کم شود ایران از دست می رود. 🔹برخی از گروه های سیاسی مانند جبهه ملی و نهضت آزادی نیز بر همین باور بودند. نهضت آزادی در اساسنامه خود با صراحت اعلام کرد که اصل سی و ششم متمم قانون اساسی را که می گوید:« سلطنت مشروطه از طرف ملت به وسیله مجلس موسسان به شخص اعلیحضرت شاهنشاه رضاشاه پهلوی تفویض شده و در اعقاب ذکور ایشان نسل در نسل برقرار خواهد بود» پایبند است و آن را قبول دارد. می گویند که به مصدق گفته شد که « کلک شاه را بکند» و به سلطنت او پایان دهد. او پاسخ داد که من در مجلس شورای ملی به کلام الله مجید یاد کرده ام به شاه خیانت نکنم»!! امام با اشاره به این سستی نامبرده در برابر شاه چنین اظهار کردند: 🔻« ..قدرت دست دکتر مصدق آمد لکن (او) اشتباه هم داشت. یکی از اشتباهات این بود آن وقتی که قدرت دستش آمد این(شاه) را خفه اش نکرد که تمام کند قضیه را ، این، هیچ کاری برای او نداشت، برای اینکه ارتش دست او بود، همه قدرت دست او بود، این ( شاه) هم.. آن وقت ضعیف بود و زیر چنگال او بود، لکن غفلتی شد..«امام خمینی، ج۴، ص۳۷۱» (فصلنامه پانزده خرداد،ش۳۵، ص۶۶، بهار۹۲) ✳️پی‌نوشت: یکی از برنامه‌های جبهه غرب‌گراست.شبه‌روشنفکران خوب می‌دانند که طی چند دهه حضور در مناصب حساس سیاسی(پیش از انقلاب و پس از آن)، کارنامه قابل قبولی ندارند بنابراین مجبورند که با قهرمان‌سازی خود را نزد ملت معتبر جلوه دهند. نمونه واضح این قهرمان‌سازی، جناب مصدق بود. شخصی که نه قهرمان مبارزه علیه انگلیس و استکبار بود و نه شخصیتی ضد سلطنت و اگر در زمینه ملی‌سازی صنعت نفت توفیقی داشت، به برکت مجاهدت روحانیت اصیل بود. پروژه قهرمان‌سازی شبه‌روشنفکران امروز هم ادامه دارد. آیا این جریان می‌خواهد از شخصیت‌های غرب‌گرایی چون دکتر ظریف، مصدقی دیگر بسازد؟ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢توهم پشتیبانی ⚫️به مناسبت سال‌روز 28 مرداد 🔹« در جنبش ملی شدن نفت وقتی با قیام ۳۰ تیر به رهبری ، قوام السلطنه سقوط کرد و به قدرت بازگشت دیگر نیازی به واقعیت های جامعه ایران نداشت. 🔸او به دلیل بهره گیری از مشاوران غیر قابل اعتماد گرفتار این شد که مشکل اصلی ناتوانی و ناکامی‌های دولت وی و در رأس آن است. 🔹مصدق با اخذ اختیارات فرا قانونی و انجام قانونی و انحلال مجلسی که رئیس آن آیت الله کاشانی بود و انجام انتخابات فرمایشی تمام واقعیت های بقای دولت خود را یکی پس از دیگری به دست خود منهدم کرد و حتی به نامه خیرخواهانه آیت الله کاشانی در صبح روز کودتا که او را از وقوع یک کودتا که او را از وقوع یک کودتا با خبر می کرد به توهم اینکه مستظهر به پشتیبانی ملت است اعتنایی نکرد. اما وقتی در بعدظهر روز ۲۸ مرداد سال ۳۲ شد مصدق استعداد آن را نداشت که حتی یک نفر از مردمی را که او مدعی بود مستظهر به پشتیبانی آن هاست، برای مقابله با کودتا به خیابان بیاورد. 🔸 مشاوران مصدق آن چنان مرزهای بین واقعیت و خیال را در هم آمیخته بودند که نتیجه ای جز واگریی از یک جنبش بزرگ اجتماعی و مردم به همراه نداشت. (فصلنامه پانزده خرداد،ش۳۶،تابستان ۹۲) ✳️پی‌نوشت: دنباله‌روهای اندک مصدق امروز هم زنده‌اند. کسانی که توهم پشتیبانی ملت را دارند و پس از رسیدن به قدرت دم از رفراندوم می‌زنند. آن‌ها نمی‌دانند که پشتیبانی ملت از آنان صرفا به دلیل حمایت از نظام و رهبری است و الا چه مصدق‌ها که آمدند و آن‌گاه که علیه فقیه زمان جبهه گرفتند ملت پشتیبانی خود را از آنان قطع کرد. معدود رفراندوم‌طلب‌هایی را، که خود در صدر برخی نهادهای رده بالا هستند، باید نامید؛ هرچند ممکن است طبق شرایط کشور یک بر سر کار باشد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔵پروژه قهرمان‌سازی امروز : ظریف مثل مصدق ◀️پروژه قهرمان‌سازی توسط جریان #غرب‌زده هم‌چنان پیگیری می‌شود: دیروز #مصدق و امروز ظریف. 🔻اما رسانه‌های شبه‌روشنفکر شاید نتوانند به راحتی از #ظریفِ_برجام قهرمانی ملی بسازند. مصدق نقشی هرچند اندک در ملی شدن صنعت نفت کشور داشت اما ظریف با انعقاد قراردادی ناقص به نام برجام به صنعت هسته‌ای ضربه زد و در نهایت منفعت خاصی را هم نصیب کشور نکرد. 🔹شاید تمام این هزینه‌کردها با نگاهی به انتخابات دو سال آینده بوده؛ اما هرچه هست شاید بهتر باشد که این رسانه‌ها امکانات خود را برای شخص دیگری هزینه کنند چراکه نه ظریف مصدق است نه ملت ایران، مردمِ زمان مصدق. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
«قاعده‌ی #حکومت و اقتدار و قدرت‌مداری در #جامعه‌ی_اسلامی، با #غدیر معیّن شد و پایه‌گذاری شد؛ اهمّیّت غدیر این است. اهمّیّت غدیر فقط این نیست که امیرالمؤمنین را معیّن کردند؛ این هم مهم است امّا از این مهم‌تر این است که ضابطه را معیّن کردند، قاعده را معیّن کردند. معلوم شد که در جامعه‌ی اسلامی، حکومت سلطنتی معنا ندارد، حکومت شخصی معنا ندارد، حکومت زَر و زور معنا ندارد، حکومت اشرافی معنا ندارد، حکومت تکبّر بر مردم معنا ندارد، حکومت امتیازخواهی و زیاده‌خواهی و برای خود جمع کردن و افزودن معنا ندارد، حکومت شهوت‌رانی معنا ندارد؛ معلوم شد که در اسلام این‌جوری است. این قاعده در غدیر وضع شد. وقتی این قاعده وضع شد، آن‌وقت «یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم»؛ دیگر دشمن‌ها از این‌که بتوانند مسیر این #دین را تغییر بدهند مأیوس میشوند؛ چون مسیر دین آن وقتی تغییر پیدا میکند که آن نقطه‌ی اصلی، آن هسته‌ی اصلی تغییر پیدا کند؛ یعنی هسته‌ی قدرت، #هسته‌ی_مدیریّت، هسته‌ی ریاست؛ اگر تغییر پیدا کند.»(مقام معظم رهبری 1395/6/30) #غدیر #عید_غدیر #عید_غدیر_مبارک @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢پازل تفرقه 🔹« #شياطين دنبال اين هستند كه ايجاد اختلاف كنند، دو دستگى بگويند هست، لكن بحمد اللَّه ملت ما و خصوصاً، روحانيت ما اشخاصى هستند كه چهرهشان نورانى است و ... همه با هم هستند؛ دو جبهه نيست.»(صحیفه امام ج21 ص47) 🗞فضای رسانه‌ای کشور طی سه روز گذشته عرصه جولان شیاطین رسانه‌ای شده است. کسانی که در ابتدا تلاش داشتند با هجمه علیه یکی از شخصیت‌های برجسته انقلابی؛ پروژه #مرجع‌سازی خود را پیش ببرند امّا با سد مستحکم #جبهه_انقلاب مواجه شدند. اکنون همان طیف دست در دست رسانه‌های بیگانه هم‌چون BBC، VOA،دویچه‌وله، العربیه و...؛ پروژه تفرقه‌افکنی میان جبهه انقلاب را آغاز کرده‌اند. فتنه‌ای که قطعا با هوشیاری شخصیت‌های انقلابی ناکام خواهد ماند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢برخورد با نفوذی ها 🔹سیره اعلی الله مقامه الشریف در برخورد قاطع با درسی فراموش ناشدنی برای همگان به ویژه بزرگان و صاحب منصبان است. 🔸نمونه ها برای این بعد از کنش سیاسی امام فراوان است و در ادامه به یک مورد اشاره می کنیم. 🔹جایی که امام اعلی الله مقامه الشریف در تبعیدگاه ثانوی خود یعنی هستند و نفوذی دستگاه جاسوسی انگلیس تلاش دارد به بیت ایشان نفوذ کند: " به منظور راه‏يابى به پيشگاه امام چند بارى به نجف رفت و براى ملاقات با امام تلاش‏هاى گسترده‏ اى كرد، ليكن به هر درى زد بى‏نتيجه بود و امام از پذيرش او سرسختانه خوددارى مى‏كرد. ◀️ سرانجام او ناچار شد همانند به همراه استاندار كربلا بدون اطلاع قبلى و بدون معرفى خود در تاريخ 10 آذر 1348 به منزل امام برود و از اين راه با امام ديدار كند. 🔸امام در اين ديدار حتى كلمه ‏اى با او سخن نگفت و به سخنان او نيز به هيچ‏ وجه پاسخ نداد و همانند هميشه سخنان استاندار را نيز بى‏پاسخ گذاشت. 🔹[یکی از نزدیکان امام] نقل كرد كه با دريافت خبر ديدار تيمور بختيار با امام، فوراً به حضور امام رفتم و بدون تحقيق و آگاهى از چگونگى رفتن بختيار به حضور ايشان، لب به انتقاد گشودم و اظهار داشتم: 🔸«چگونه مى‏شود توجيه كرد منزلى كه روزى مهندس به آن راه نداشته و راه نيافته است امروز پذيراى عنصر معلوم‏ الحالى چون بختيار باشد؟!». 🔹 امام پاسخ گفت: من هيچ‏گونه سابقه ذهنى به آمدن او نداشتم و استاندار كه تقاضاى ملاقات كرد نيز كوچكترين اشاره‏ اى به همراه بودن بختيار با خود را نكرد و حتى در مجلس نيز او را به من معرفى نكردند. فقط در رفت و آمد از احترامى كه استاندار نسبت به او مى‏كرد و خودش كه به فارسى سخن مى‏گفت متوجه شدم كه بختيار است و براى آنكه ديگر چنين سوءاستفاده‏اى به عمل نيايد، در نظر دارم كه هر وقت استاندار تقاضاى ملاقات كرد، موافقت خود را مشروط بر اين كنم كه رجال غير عراقى به همراه او نباشند. (نهضت امام خمینی ج2 ص586) ✳️پی نوشت: امروز نیز در مراکز حساس به ویژه و شهر مقدس حضور دارند. ◀️کسانی که به اعتراف خود گماشته برخی شخصیتهای غرب زده هستند و کارنامه آنها نشان می دهد در چند مقطع حساس به و اختلاف افکنی در سطوح ملی پرداخته اند. ✳️با توجه به اهمیت حفظ و انسجام در شرایط فعلی کشور ضرورت دارد نهادهای قضایی با و سایر نفوذیهای فتنه گر محیط کشور را برای رشد و پیشرفت هرچه بهتر مهیا کنند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢برخورد شدید شهید سیدمصطفی خمینی با نفوذی غرب‌زده 🔹« در تاريخ خردادماه 1349 آقاى صادق قطب‏زاده براى نخستين بار به آمد و در شب يكشنبه 31 خرداد ماه در منزل برادر به سر برد. بايد تأكيد كنم، شناختى را كه ملت عزيز ايران امروز از آقاى ‏زاده پيدا كرده است، برادر شهيد در همان يك شب از او به دست آورد و براستى دريافت كه او چه عنصر خطرناكى براى انقلاب ايران خواهد بود. 🔸گويا وضع امروز و سوءاستفاده‏هايى را كه آقاى قطب‏زاده و باند او، از و رهبر آن به عمل آورده و سپس توطئه‏هايى را كه عليه انقلاب و به كار گرفت با چشم دل مى‏ديد، و از اين رو به شدت رنج مى‏برد. بارها به من و ديگر برادران روحانى توصيه مى‏كرد كه از هرگونه همكارى و حتى ديدار با قطب‏زاده بپرهيزيم و خود نيز از آن شب كه قطب‏زاده در منزلش بود تا روزى كه به شهادت رسيد ديگر حاضر نشد كه با او روبه‏رو شود و تلاش‏هاى همه جانبۀ آقاى قطب‏زاده براى تنها يك ساعت ديدار و گفتگو با آن شهيد آگاه با شكست روبه‏رو شد ◀️و جالب آنكه آقاى قطب‏زاده در سال 1350 ـ كه بار ديگر راهى نجف شده بود ـ پس از ورود، ساك دستى خود را به دست يكى از افرادى كه در منزل امام كار مى‏كرد ـ به‏نام غلامرضا ـ داد تا به منزل شهيد سيدمصطفى خمينى ببرد و به او خبر دهد كه آقاى قطب‏زاده به آنجا وارد خواهد شد! در حضور شهيد حاج سيد مصطفى بودم كه غلامرضا ساك او را آورد و پيام او را به آن شهيد رسانيد؛ ليكن او با عصبانيت ساك را به بيرون افكند و به غلامرضا گفت: از قول من به او بگو كه حق آمدن به منزل مرا ندارد! 🔹فرداى آن روز آقا سيدمصطفى در بيرونى منزل نشسته بود، آقاى قطب‏زاده وارد شد و به او سلام كرد، شهيد سلام او را پاسخ داد و روى خود را از او برگردانيد و پس از لحظه‏اى از جا برخاست و از مجلس بيرون رفت. اين برخورد قاطع و انعطاف‏ناپذير آن شهيد با آقاى قطب‏زاده براى بسيارى از افراد كه از ماهيت او آگاهى نداشتند شگفت‏آور بود و برخى نيز به حاج سيد مصطفى اعتراض مى‏كردند كه شما چگونه افراد را به حضور مى‏پذيريد و با آنان به گفتگو مى‏نشينيد، ليكن از پذيرش و گفتگو با آقاى قطب‏زاده سر باز مى‏زنيد؟ 🔸او پاسخ مى‏داد كه فرق يك ماركسيست با صادق قطب‏زاده، فرق و است. وقتى كه با يك ماركسيست روبه‏رو مى‏شوم مى‏دانم كه طرف حساب چكاره است اما در برخورد با افرادى مثل قطب‏زاده نمى‏دانم طرف حساب من كيست و چكاره است و از اين آمد و رفت چه نقشه‏اى در سر دارد، آنچه برايم مسلم است اين است كه قطب‏زاده و قطب‏زاده‏ها در راه نيستند و به روحانيت ايمان ندارند و خلاصه آدم‏هاى مرموزى به نظر مى‏آيند و لذا ترجيح مى‏دهم كه اصلاً از هرگونه تماس و مذاكرات با اينگونه افراد پرهيز كنم تا از شرّشان درامان باشم.»(نهضت امام خمینی ج2 ص591-590) ✳️پی‌نوشت: حوزه علمیه به عنوان مرکز تصمیم‌سازی و فرماندهی عمومی همواره مورد توجه بوده و هست. گرچه امروز نیز قطب‌زاده‌ها و در حوزه مقدسه قم حضور دارند اما نیز زنده‌اند و قطعا نخواهند گذاشت اهداف شوم لیبرال‌مسلک‌های منافق در قم و نظام اسلامی محقق شود و تاشناسایی و محاکمه و کوتاه کردن دست همه نفوذی‌ها به روشنگری‌های خود ادامه خواهند داد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 مبارزه از زندان ✳️ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام 🔹« ائمه ما- عليهم السلام- كه همه‌شان كشته شدند، براى اين [بود] كه همه اينها مخالف با بودند. اگر امام‌هاى ما تو خانههايشان مى‌نشستند و عرض مىكنم، آن‌طورى كه اينها مى‌گويند ... مردم را دعوت مى‌كردند به و ؛ اين‌ها كه محترم بودند، روى سرشان مى‌گذاشتند آن‌ها ائمه ما را، لكن آنها مى‌ديدند هر يك از [ائمه] حالا كه نمى‌تواند لشكركشى كند، از باب اينكه مقتضياتش فراهم نيست، دارد زيرزمينى اينها را از بين مى‌برد اينها را مى‌گرفتند، حبس مى‌كردند. 🔸ده سال در حبس آنها بودند. براى نماز و روزه بود كه حبس كردند را؟ چون نماز مى‌خواند؟ چون روزه مى‌گرفت؟ چون مردم را دعوت مى‌كرد به [پيروى از] و ... [كه] شما برويد و با آنها بسازيد؟ هر چه آنها ظلم مى‌كنند شما حرف نزنيد؟! يا قضيه اين نبوده است آنها از باب اينكه مى‌ديدند اين خطرناك است براى دولت خطرناك است، براى قدرت‌ها اين‌ها خطرناك بوده‌اند براى اين‌ها؛ از اين جهت، اين طور شد كه آنها را حبس كردند، كشتند، [اذيت] كردند، تبعيد كردند.» (صحیفه ج4 ص21) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢ثروت؛ ابزار یا هدف؟ 🎙30تیر1398 در آستانه شهادت شهیدان رجایی و باهنر با و سایر دولت‌مردان دیدار داشتند و بیانات مهمی را در دو محور « » و « » داشتند. ایشان در بخش اقتصادی سخنان خود؛ پس از تبیین راه‌کارهای کلان کشور به هدف نبودن «ثروت» از دیدگاه اسلام اشاره کردند و فرمودند: 🔹« از نظر اسلام، صِرفِ ثروتمند شدن کشور، مطلوب نیست بلکه هدفِ پیشرفت اقتصادی، تأمین و ریشه کن کردن است وگرنه مانند کشورهای پیشرفته ای مثل می شویم که همچنان مشکلات عمیقی دارند.» ◀️این نکته ژرف و بسیار مهمی است که در وصیت‌نامه سیاسی-الهی امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف نیز تبیین شده است: 🔸« وصيت من به مجلس و شوراى نگهبان و و و شوراى قضايى آن است كه در مقابل احكام خداوند متعال خاضع بوده؛ و تحت تأثير تبليغات بى‏محتواى و قطب ملحد اشتراكى و كمونيستى واقع نشويد، و به مالكيت و سرمايه ‏هاى مشروع با حدود اسلامى احترام گذاريد، و به ملت اطمينان دهيد تا سرمايه‏ ها و فعاليتهاى سازنده به كار افتند و دولت و كشور را به خودكفايى و صنايع سبك و سنگين برسانند. 🔹و به ثروتمندان و پولداران مشروع وصيت مى‏كنم كه خود را به كار اندازيد و به فعاليت سازنده در مزارع و روستاها و كارخانه‏ ها برخيزيد كه اين خود است. 🔸و به همه در كوشش براى وصيت مى‏كنم كه خير دنيا و آخرت شماها رسيدگى به حال محرومان جامعه است كه در طول تاريخ ستمشاهى و خان خانى در رنج و زحمت بوده‏ اند. و چه نيكو است كه طبقات تمكن‌دار به طور داوطلب براى زاغه و چپرنشينان مسكن و رفاه تهيه كنند. و مطمئن باشند كه خير دنيا و آخرت در آن است. و از انصاف به دور است كه يكى بى‏خانمان و يكى داراى آپارتمان‌ها باشد.»(صحیفه ج21 ص445) ✳️از دیدگاه اسلام ثروت صرفا ابزاری برای پیش‌برد اهداف بندگی است و نه راهی برای برتری‌جویی. این نکته‌ای است که نظام سرمایه‌داری غرب و که در دایره جهانی شدن و می‌اندیشند توانایی درک و همراهی با آن را ندارند. امید است با بصیرت هرچه بیش‌تر؛ در عرصه اجرایی کشور فعال شود تا رشد حقیقی کشور و نابودی فقر و محرومیت را بیش از پیش مشاهده کنیم. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢دادستان دلسوز ⚫️به مناسبت شهادت شهید لاجوردی 🔆محمدعلی امانی فرزند مرحوم حاج سعید امانی، از یاران و همکاران می‌گوید: 🔹«یادم هست که فردی اظهار می‌کرد که است و در زندان هم بسیار بر این مسأله تأکید داشت. شهید لاجوردی به او می‌گفت که تو در واقع هستی و ظاهرا این ادعا را می‌کنی. شاهد بودم که حدودی دو ماه، ساعت‌ها پس از اتمام کارش در زندان می‌ماند و با او صحبت می‌کرد و همه ادله‌هایی را که به او ثابت می‌کرد که مسلمان است، برایش مطرح می‌ساخت و گاهی تا پاسی از شب با او صحبت می‌کرد. 🔸او پس از صحبت‌های زیادی که با شهید لاجوردی داشت، به این اعتقاد رسید که مسلمان است و شهادتین گفت. شهید لاجوردی تا زمانی که آن فرد به این اعتقاد نرسید، همه توانش را به کار گرفت تا او را به مسیر اصلی برگرداند و همه وقتش را می‌گذاشت و برایش هیچ فرقی نمی‌کرد که در موقعیت دادستانی هست یا جای دیگر، در دوره تصدی ، هر هفته برای زندانی‌ها مراسم مختلف مذهبی داشتیم.»(روزگار قائم‌مقامی ص178-177) ✳️پی‌نوشت: مدعیان آزادفکری از و همواره نظام را متهم می کنند به اینکه انحرافات عقیدتی و سیاسی را با عکس العمل سخت و خشونت بار پاسخ می دهد. اما تاریخ پرافتخار نظام اسلامی نشان داد که در کشور؛ لاجوردی‌ها را دارد که حتی برای مجرمان (ولو مجرمان امنیتی) نیز دلسوزی می کند و تلاش می کند با کار فکری-فرهنگی آنان را به مسیر صحیح بازگرداند. ◀️آری؛ جریان انقلابی لاجوردی ها را دارد و البته و به اصطلاح روشنفکر نیز را داشته که جواب انحرافات اجتماعی را با پونزچسبانی می دادند. جریانات و شبه روشنفکر بهتر است پیش از متهم نمودن ؛ تاریخ را مطالعه کند تا دانسته یا ندانسته خطاهای هم قطاران خود را به دیگران نسبت ندهد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢کوتاه در مورد عافیت‌طلبی‌های جریان غرب‌زده 🔹« ( از مسؤولین رضاخانی و عضو ) در سال 1316 بنا به فرمان در رأس هيأتى سفرى به كرد و در مرداد 1320 نيز از سوى رضاخان مأمور شد كه به امريكا سفر كند. 🔸او به همراه دكتر و بر آن شد كه از راه خراسان، زاهدان و هندوستان به سوى حركت كند. نامبردگان در سوم شهريور 1320 به مشهد رسيده بودند كه خبر هجوم به ايران و سقوط رژيم رضاخان را دريافت كردند؛ با اين وجود به مسافرت خود به سوى امريكا ادامه دادند و در آن روزگار سيه‏بارى كه ايران در اشغال بيگانگان بود و ملت ستمديدۀ ايران با گرسنگى و نادارى دست و پنجه نرم مى‏كردند و شمارى از شدت گرسنگى جان مى‏باختند، اللهيار صالح و همراهان او در زيستند تا اوضاع ايران آرام شد... 🔹اللهيار صالح آنگاه كه فرمان وزارت دارايى را از سوى محمدرضا پهلوى به وسيلۀ سفير ايران در امريكا دريافت كرد به ايران بازگشت.»(نهضت امام خمینی ج3 ص67) ✳️پی‌نوشت: کارنامه ؛ موسوم به در ایران نشان می‌دهد که سران آن برخلاف ادعاهای خوش‌جلوه‌شان نه بودند و نه . آن‌ها بر محور قدرت حرکت می‌کردند و گاه چکمه‌بوس رضاخان دیکتاتور بودند و گاه دست‌بوس فرزندش محمدرضا و در هنگام خطر نیز مردم خود را تنها می‌گذاشتند و در آمریکا مشغول زندگی خود می‌شدند و وقتی خون‌ها ریخته می‌شد و خطرها برطرف می‌شد به وطن بازمی‌گشتند و مسؤولیتی می‌گرفتند و تعیشی می‌کردند. ◀️غرب‌زدگان فعلی نیز فرزندان همان و شبه‌روشنفکران رضاخانی‌اند. کسانی که در اوج سر از دانشگاه‌های و درمی‌آورند و در کوران جنگ نهایتا سمتی در سازمان ملل و نهادهای بی‌خطر می‌گرفتند. ❇️کشور ما در چند دهه اخیر صحنه تقابل دو جریان عمده است: جریان راحت‌طلب غرب‌اندیش و جریان مسلمان، فداکار و وطن‌دوست. امید است با بصیرت هرچه بیش‌تر جریان دوم در عرصه‌های حساس تقنینی و اجرایی و... حضور یابد و پیشرفت اسلامی و ملی را بیش از پیش تضمین کند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
خوانش مقاله الف لام خدمت یا خیانت بخش اول.mp3
9.68M
🔻🔻مقاله صوتی🔻🔻 ◀️از چاپ کتاب ماه‌هاست می‌گذرد و این کتاب که در حد امکان به تبلیغ ضمنی برای پرداخته است؛ از عناوین و بهره‌های مختلف دولتی بهره‌مند گشته است. ⬅️این کتاب که آکنده از تحریفات علیه امام خمینی قدس سره است تا کنون در دو نوبت توسط حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی نقد شده بود: 🔹مقاله اول نقد الف لام خمینی: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/486 🔹مقاله دوم نقد الف لام خمینی: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/487 🔹هم‌چنین شما می‌توانید فهرست بخشی از تحریفات و اشکالات این کتاب را با یادداشت زیر مشاهده کنید: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/417 📚اکنون؛ و در شماره اخیر فصل‌نامه علمی-تخصصی پانزده خرداد نیز این کتاب به بوته نقد گذاشته شده و بخش سوم از سلسله مقالات انتقادی رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی در این فصل‌نامه به چاپ رسیده است. 🏢بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-واحد قم نظر به اهمیت پیش‌گیری از تحریف سیره و اندیشه امام؛ مقاله اخیر را که به روشنگری در خصوص روابط نویسنده با دولت آقای ، و سایر ویژگی‌های پیدا و پنهان این کتاب می‌پردازد به صورت صوتی در اختیار مخاطبان قرار خواهد داد تا قدمی در راستای وظیفه حراست از مکتب و برداشته باشد. 🎙الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش سوم. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی. فصلنامه تخصصی پانزده خرداد. شماره 59-58. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆مباهله؛ روز بصیرت و روشنگری انقلابی ◀️« پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در روز مباهله، به منظور #روشنگری مردم و شاخص‌سازی برای #حق و #باطل، عزیزترین انسان‌ها را به صحنه آورد و در روز عاشورا نیز امام حسین علیه‌السلام برای بیان حقیقت و روشنگری در طول تاریخ، عزیزترین عزیزان خود را به وسط میدان آورد و با گفتار و عمل و با پرداخت هزینه‌ای سنگین، به ابلاغ حقیقت پرداخت.»(۱۳۸۸/۰۹/۲۲-بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون) ✳️این سخن مقام معظم رهبری در آذر ماه سال هشتاد و هشت و در کوران #فتنه آن سال ایراد شد. آن هم در جمعی از طلاب و #روحانیون که می‌بایست علمدار روشنگری در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی باشند. 🔹پیش از انقلاب روحانیت طبقه‌ای پیش‌گام در این عرصه بود که با هزینه‌کرد از عزیزترینِ عزیزان خود به میدان آمد و با گفتار و عمل و با پرداخت هزینه‌ای سنگین به ابلاغ حقیقت پرداخت. 🔸امید است امروز نیز در #گام_دوم_انقلاب این هزینه از جانب فضلا و علمای متعهد انقلابی بیش از پیش داده شود و گامی محکم برای تحقق دولت، جامعه و در نهایت تمدن اسلامی برداشته شود. #مباهله #روز_مباهله @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️تئاتر مشترک آمریکا و آمریکاپرستان 💢کوتاه در مورد سخنان حاشیه‌ساز آقای رئیس جمهور ◀️روز گذشته، چهارم مرداد آقای در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیر ساخت‌های روستایی گفت: 🎙« اگر بدانم شرکت در جلسه ای ایران را آباد می کند، دریغ نخواهم کرد.» که تقریبا تمام تحلیل‌گران و عموم شنوندگان این کلمات را بر تمایل آقای روحانی به برقراری مذاکره با دولت آمریکا نمودند. ❓اما با توجه به این‌که ثمر خاصی برای ملت نداشت و شخص رئیس‌جمهور مذاکره با این دولت را دیوانگی تلقی کرده است سؤال این‌جاست که هدف از بیان این سخنان چیست؟ 🔹باید اندکی به گذشته باز گردیم جایی که برجام به عنوان فتح‌الفتوح از جانب دولت مطرح و هدایا و جوایز سنگینی نیز بین اعضای دولت دست به دست شد و بعد یک‌باره آن فتح‌الفتوح توسط آمریکا متوقف و برجام توسط آن‌ها پاره شد و امروز می‌بینیم همان کسی که برجام را پاره کرده خود پیشنهاد برقراری ارتباط مجدد و مذاکره مستقیم را می‌دهد. ⁉️سررشته این اتفاقات به ظاهر بی‌ربط چیست و ریشه رفتار آمریکا چیست؟ پاسخ در چند کلمه این است: آمریکا و آمریکاپرستان داخلی پس از عقد برجام 1 به دنبال بستن برجام 2 و 3 هستند و این صحنه‌گردانی‌ها نیز باید در همان راستا تحلیل شود: 🔸« جان کری در آن زمان گفته بود که برجام مرحله اول اقدامات آمریکا است و برنامه‌های بیشتری در دستور کار آمریکا قرار دارد. آمریکا اگر قرار است که قدم دوم را تحقق ببخشند، باید قدم اول را فتح‌الفتوحی برای ایران بیان کنند و جنگ زرگری را برای لغو برجام راه بیاندازند تا در قدم بعدی توسط همین دولت برجام دوم اتفاق بیافتد.»(حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 1396/7/18) 💢آیا برجام 2 و 3 توسط ترامپ-روحانی بسته خواهد شد؟! با بصیرت مردم و هرگز این اتفاق نخواهد افتاد امّا هرچه هست چه ترامپ و چه روحانی و دولتش به نمایش تبلیغاتی برای انتخابات آتی نیاز دارند. حال سناریوی نمایش تحریم صوری ظریف باشد یا سخن از پیش‌رفت مذاکره با اروپا و احتمال مذاکره با آمریکا. @Bonyadtarikh بنياد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢دستاورد بزرگ آمریکا در برجام ⚫️خسارت بزرگ برجام به ملت ایران 💢دروغ برخی شخصیت‌های دولتی در مسیر برجام ⚫️برنامه آمریکا و آمریکاپرستان داخلی برای اجرایی کردن برجام 2و3 ◀️سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین و تبیین محورهای فوق- 1396/7/18 در جمع جوانان گرگان:👇👇 🔹🔸https://b2n.ir/08010 🔆بازنشر به مناسبت سخنان حاشیه‌ساز و جدید پیرامون مذاکره با آمریکا @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
2. خوانش مقاله الف لام خدمت یا خیانت بخش دوم .mp3
9.12M
🔻🔻مقاله صوتی/بخش دوم🔻🔻 الف لام خمینی؛ کتابی که با شیوه‌ای عجیب به کتاب سال جمهوری اسلامی بدل شد. کتابی که تحریف‌های مهلکی علیه شخصیت #امام_خمینی اعلی الله مقامه‌الشریف و البته حمایت‌های ضمنی از #رئیس_دولت_اعتدال دارد. ❇️از این کتاب فراوان گفتیم و نوشتیم: 🔹مقاله اول نقد الف لام خمینی: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/486 🔹مقاله دوم نقد الف لام خمینی: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/487 ◀️مقاله سوم نقد این کتاب در فصل‌نامه اخیر پانزده خرداد به چاپ رسید که پس از چندی بخش اول آن به صورت صوتی درآمد و عرضه شد: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/681 اکنون بخش دوم از مقاله صوتی آماده عرضه است. امید است با آگاهی و بصیرت هرچه بیش‌تر جریان انقلاب جلوی هرگونه تحریف در خصوص شخصیت و سیره امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف گرفته شود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مبارزه استعمار با عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین « در آستانه محرم 1338ق/ 1298 ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد 1298ش/ 1919م بود. در ذی‌حجه 1337ق محصلین تهرانی با انتشار اعلامیه‌ای، از علما خواستند که مساجد را سیاه‌پوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. جمعی از وعاظ نیز در مجالس روضه‌خوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانی‌ها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند. در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد. با وقوع کودتای سوم اسفند 1299ش/ 22فوریه1920 سیر جدیدی در عرصه سیاسی ایران آغاز شد که به مرور زمان ابعاد مختلف آن آشکار گردید. رئوس برنامه اجرایی این سیر جدید را حسن اعظام قدسی به نقل از یکی از دوستان خود بازگو می‌کند که در دوره چهارم از خراسان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده بود. دوست حسن اعظام قدسی در ملاقاتی با کنسول انگلیس در مشهد، از او در خصوص کودتای 1299 و اهداف آن می‌پرسد و کنسول می‌گوید: «پس از شکست قرارداد 1919 از ناحیه نایب‌السلطنة چند ماده ذکر شده بود که برای آتیه ایران باید عملی و اجرا گردد... : 1. تمرکز قوای نظامی و سیاسی در یک‌جا 2. استقلال پول ایران از راه نشر اسکناس به وسیله بانک تأسیس شده دولت ایران 3. تجدید قرارداد نفت و و پایدار بودن آن 4. از بین بردن عشایر خاصه سرحدداران نقط مرزی ایران و مستقر ساختن افراد نظامی در آن نقاط 5. از بین بردن روحانیون و ضعیف کردن آنان از راه اعمال و رفتار خودشان که در بین جامعه ایران است. 6. بر هم زدن بساط عزاداری که خود بزرگ‌ترین وسیله برای خنثی نمودن سیاست استعماری دولت بریتانیاست...» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص16) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟! عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/1 وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام همزمان با فرارسيدن محرم 1383 (خرداد 1342) امام اعلاميه‏ اى صادر كرد و خطاب به گويندگان اسلامى و سران هيأت‏هاى عزادارى، شيوه سوگوارى در عاشورا و عاشوراها را نشان داد. اين رهنمودنامه كه در حقيقت، زنده‏ كنندۀ مكتب انقلابى حسين و اهداف عاشوراى حسينى بود در شرايطى انتشار يافت كه رژيم شاه در سراسر كشور دست به سانسور شديدى زد و كوشيد كه از گويندگان و سران هيآت التزام بگيرد كه در ايام عاشورا از مبارزه دم نزنند، شورش و انقلاب به‏پا نكنند، عاشوراى ديگرى نسازند و به جاى برافراشتن درفش سرخ و خونين حسينى، پرچم سياه دودمان اموى و عباسى و پهلوى را بياويزند. ساواك التزام نامه‏ اى براى روحانيان و گويندگان مذهبى در سراسر كشور تنظيم كرده بود و همه كسانى را كه در آن سال مى‏خواستند به منبر بروند وادار مى‏كرد كه آن را امضا كنند. در آن التزام‏ نامه آمده بود: 1. كليه مطالبى كه اظهار مى‏دارم، جنبه مذهبى و دينى داشته و به خاطر ارشاد مردم است. متعهد مى‏شوم از ايراد بياناتى خارج از برنامه مذهبى خوددارى نمايم. 2. از آيت‏اللّه‏ خمينى و مدرسه فيضيه به هيچ عنوان اسمى نخواهم برد. 3. از ايراد مطالبى كه جنبۀ انتقادى از لوايح ششگانه داشته باشد، جداً خوددارى خواهم كرد. 4. مطالبى كه خلاف مصالح مملكت بوده، نظم عمومى را مختل سازد، تحت هر عنوان و به هرصورت كه باشد نخواهم گفت. اجراى دستورات چهارگانه فوق الزامى بوده، عدم رعايت هريك از دستورات بالا، تحريك مردم بر عليه مصالح عمومى كشور تلقى و محرك، تحت تعقيب قانونى قرار خواهد گرفت. ساواك شاه علاوه بر تنظيم التزام ‏نامه بالا، در كميسيونى كه در تاريخ29‏‏ارديبهشت‏‏42 بنا به فرمان تيمسار ماهوتيان معاون رئيس «سازمان امنيت» تشكيل داد، طرح و برنامه ويژه ‏اى براى محرّم آن سال تصويب كرد. برخى از مصوبات آن كميسيون را در پى مى‏آوريم: «1. احضار روحانيون طراز اول به حضور هيأت رئيسه ساواك، به منظور تفهيم موقعيت كشور و برحذر داشتن آنان از هرگونه تحريك در مجالس عزادارى. (صورت اسامى افرادى كه بايد احضار شوند، وسيله رئيس دفتر روابط عمومى ساواك تهيه و تقديم خواهد شد.) 2. احضار كارگردانان و بانيان مجالس روضه‏ خوانى و دستجات سوگوارى تهران، وسيله ساواك تهران و پليس تهران، داير به تذكرات لازم در مورد جلوگيرى از هرگونه تحريك و حفظ نظم كامل در كليه مراسم. 3. تأمين مأمورين انتظامى لازم (احتياط آماده) در مركز پليس تهران و گماردن تعدادى افراد آماده در نقاط حساس شهر، بدون تظاهر از طريق پليس تهران. 4. تعيين تعداد تكايا برحسب درجه‏بندى آنها به درجه 1، 2، 3 از نقطه‏نظر ميزان تندروى و مخالفت احتمالى آنان (به وسيله ساواك تهران و پليس). 5. تعيين تعداد خانه‏ ها و منازلى كه مستقلاً مراسم عزادارى انجام مى‏دهند...‏‏. 6. تقسيم مجالس روضه‏ خوانى به منظور گماردن مأمورين نفوذى براى كسب اخبارِ به موقع، بين عوامل اداره يكم عمليات و ساواك تهران و مأمورين مخفى شهربانى به‏ طور جداگانه (تفكيك مسئوليت). 7. تشكيل يك كميسيون دائمى با حضور نمايندگان ساواك و شهربانى كل كشور و نماينده اداره دوم ستاد بزرگ و ژاندارمرى كل كشور در تمام ايام عزادارى به منظور بررسى اطلاعات واصله و اتخاذ تصميمات مشترك در مورد پيشامدهاى ناگهانى در ساواك تهران. 8. صدور دستورات مشابه به ساواك‏هاى خارج از تهران از طريق اداره كل سوم...‏‏. (نهضت امام خمینی ج1 ص463-461) ✳️ادامه دارد... @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مقابله رضاخان با عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام ◀️« رضا شاه برای فراهم کردن مقدمات لازم جهت ممنوعیت کامل عزاداری اموری را از قبل به اجرا گذاشت که برخی از مهم‌ترین آن‌ها بدین گونه بود: ⚫️1. محدود کردن و ممنوع کردن بعضی اقسام عزاداری رضاشاه برای زمینه‌سازی جهت ممنوعیت کامل عزاداری، نخست محل روضه قزاق‌خانه را در تهران به تکیه دولت انتقال داد و از شکوه و جلال و مدت آن کاست... ⚫️2. تغییر صورت ظاهری عزاداری به مراسم کلیسا رضاشاه خیال می‌کرد که اگر همه چیز شکل غرب مسیحی را به خود گیرد، کشور پله‌های ترقی را طی خواهد کرد و به دروازه‌های تمدن خواهد رسید یا شاید می‌خواست را از درون بپوساند و آن را منحرف سازد، یا می‌خواست از جاذبه‌های سنتی آن بکاهد. به هر حال او دستور داده بود در مجالس روضه از میز و نیمکت (به رسم کلیسا) استفاده کنند و زن و مرد مختلط بنشینند و زنان از استفاده نکنند. در هشتم محرم 1355ق/ 1315ش استانداری خراسان طی نامه‌ای محرمانه به حکومت قائنات اعلام می‌کند: « در صورت حضور خانم‌ها در مجالس روضه‌خوانی، زن و مرد با هم روی صندلی و نیمکت نشسته استماع روضه نمایند... ⚫️3. خرافه شمردن عزاداری یکی از بهانه‌های رژیم پهلوی برای مبارزه با عزاداری‌ها، مبارزه با بود. هرچند در مواردی، بعضی اشکال عزاداری شکل افراطی داشت، اما این دلیل نمی‌شد که او همه عزاداری‌ها را خرافه معرفی کند. مشخص بود که مسأله خرافه بهانه‌ای بیش نیست. چنان‌که عین‌السلطنة بعد از اشاره به این مباحث می‌نویسد: ◀️من نمی‌گویم آن دستجات، آن قمه‌زدن‌ها خوب بود؛ اما روضه در مسجد یا خانه یا نماز جماعت چرا بد بود و متروک شد. به پادشاهی که رسید ، و جمعی دیگر از لامذهب‌ها، چاپلوس‌ها دورش جمع شدند، خودش هم مایل بود و آبادی و تمدن را روی اصول بی‌دینی تصور کرد، اوضاع دگرگون شد.... 🔆امام خمینی : در خصوص عزاداری و مجالسی که به نام حسین بن علی علیه‌السلام برپا می‌شود ما و هیچ‌یک از دین‌داران نمی‌گوییم که با این اسم هرکس هرکاری می‌کند خوب است. چه بسا علمای بزرگ و دانشمندان بسیاری این کارها را ناروا دانسته و به نوبه خود از آن جلوگیری کردند . چنان‌که می‌دانیم بیست و چند سال پیش از این، عالم عامل حاج شیخ عبدالکریم [حائری، مؤسسه حوزه علمیه قم] در قم شبیه‌خوانی را منع کرد... ولی و باز در این مجالس صورت می‌گیرد و به خاطر همین ثواب‌های بسیاری برای عزاداری مقرر کرده‌اند تا مردم را بیدار نگه دارند و نگذارند اساس که پایه‌اش بر بنیان کندن پایه‌های ظلم و جور و سوق دادن مردم به توحید و عدالت بود، کهنه شود.»( کشف اسرار ص174-173) حکومت پهلوی در اجرای این برنامه، طی بخشنامه‌ای به استانداری‌ها و فرمان‌داری‌ها در اسفند 1316، از طرح به عنوان طرح بیرون کردن خرافات از سر مردم نام برده است.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص29-27) ✳️پی‌نوشت: امروز نیز دنباله‌روهای رضاخان دیکتاتور هستند که در آستانه محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام با عناوین و ترفندهای مختلف بخواهند روح حسینی را در جامعه کم‌رنگ کنند. کسانی که خود غرق خرافه‌های مدرنیته‌اند و فلسفه عمیق و ژرف عزاداری سیدالشهدا را نمی‌توانند درک کنند. تاریخ نشان داد آن‌گاه که اینان قدرت را در دست داشتند کاری از پیش نبردند و امروز که انقلابی حسینی برپا شده به درجه بالاتر نخواهند توانست ضربه‌ای بزنند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷دهه محرم سال 1394-تهران-بنیاد امید ایرانیان یکی از راه‌های مقابله رضاخان با عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام تغییر صورت ظاهری عزاداری به مراسم کلیسا بود. ظاهرا با مرگ #رضاخان این پرونده بسته نشده و #دنباله‌های_دیکتاتور_پهلوی در عرصه فرهنگ و دین فعال‌اند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ سکولار کردن هیئات توسط شاه و تقابل امام با آن عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /2 كميته اطلاعاتى ساواك در قزوين نيز در تاريخ 8/3/42 كميسيونى با حضور رئيس ساواك، رئيس شهربانى، فرمانده ژاندارمرى، رؤساى اداره فرهنگ، اصلاحات ارضى و كشاورزى قزوين، تشكيل داد و تصميماتى اتخاذ كرد. متن آن تصميمات كه به عنوان صورتجلسه منعكس شد، چنين است: در ساعت 11:00 روز چهارشنبه 8/3/42 كميسيونى مركب از امضاكنندگان زير تشكيل و نسبت به موارد زير تصميمات لازم گرفته شد. 1ـ چون ممكن است بعضى عناصر با استفاده از تجمع‏هايى‏كه در مراسم تعزيه‏دارى و يا مجالس روضه‏خوانى در شهر و دهات و قرا و قصبات شروع به تبليغات سوء نموده و مردم ساده‏لوح را گمراه نمايند، لذا تصميم گرفته شد كه دستگاه‏هاى مزبور به كليه عوامل مربوطه، ضمن بازديد حضورى و با اعزام عناصر مربوطه به آنان تذكر و يادآورى شود كه در منطقه استحفاظى مربوطه، مراقبت تام و تمام در اينگونه مجالس به عمل آورده و به وسيلۀ مأمورين انتظامى قبلاً با بانيان مجلس و همچنين وعاظ و اهل منبر تماس گرفته و به آنان تذكر دهند كه غير از موضوعات مذهبى اظهاراتى ننمايند و چنانچه عوامل غيرانتظامى در منطقه مشاهده نمودند كه بعضى عوامل، امكان اخلال و ناراحتى را ممكن است ايجاد نمايد، بلافاصله به نزديكترين پاسگاه ژاندارمرى در قرا و قصبات و دهات و در شهر به شهربانى اطلاع دهند تا به موضوع در كميسيون‏هاى مربوطه رسيدگى و اقدام گردد. 2ـ ضمناً وسيله سازمان‏هاى دولتى ذكر شده به عوامل مربوطه به مردم در مورد اصلاحات اساسى كه در كشور به عمل آمده، بخصوص از مذهب شيعه اثنى‏عشرى كه اعليحضرت همايون شاهنشاه حامى و پشتيبان آن هستند، پس از تماس با معتمدين و معمرين منطقه و تفهيم به آنان بهانه‏اى براى عيبجويى و تبليغات منفى به دست مخالفين مذهب و دين داده نشود. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت قزوين، نادور ـ رئيس شهربانى قزوين، ياورى ـ از طرف فرمانده ژاندارمرى قزوين، كلانترى ستوان 3 محمدى‏‏...‏‏ رئيس اداره فرهنگ شهرستان قزوين، كجورى ـ رئيس اصلاحات ارضى، دكتر مهديزاده ـ رئيس اداره كشاورزى، فهبد شهربانى كل كشور نيز طى اعلاميه‏اى به مناسبت فرا رسيدن ماه محرّم چنين آورده بود: «4ـ انجام مراسم سوگوارى مشروع كه با موازين مقدس اسلام تطبيق نمايد، با رعايت نظم و ترتيب كامل انجام خواهد گرديد؛ ليكن اعمال و تظاهراتى كه شرع مقدس نيز آنها را تجويز نفرموده است، بكلى ممنوع، به مأمورين انتظامى دستور جلوگيرى داده شده. 5ـ از عموم شيعيان و اهالى محترم پايتخت، انتظار مى‏رود كه با رعايت كامل نظم و ترتيب، طبق دستور شرع مقدس، احترام شعائر مذهبى را حفظ و مراسم سوگوارى را با نظم كامل انجام دهند. خداى ناخواسته اگر اشخاصى مراسم مذهبى را وسيله اغراض شخصى قرار دهند، شديداً مجازات خواهند شد!» (نهضت امام خمینی ج1 ص464-461) روز 9 محرّم، دستگاه جاسوسى شاه عده‏اى از منبرى‏هاى تهران را به ساواك دعوت كرد و پس از مقدارى پشت‏هم‏اندازى و حقه‏بازى و تطميع و تهديد، رسماً اظهار داشت كه اگر نمى‏خواهيد حملات تبليغاتى خود را عليه مقامات كشور متوقف سازيد، اقلاً اين سه موضوع را مراعات كنيد: 1ـ عليه شخص اول مملكت سخنى نگوييد! 2ـ عليه اسرائيل نيز سخنى برزبان نياوريد! 3ـ مرتب به گوش مردم نخوانيد كه اسلام در خطر است! ديگر هرچه بگوييد آزاديد. اصولاً اين سه موضوعى كه دستگاه جاسوسى مى‏خواهد از آن سخنى به ميان نيايد! موضوعاتى است كه نهضت بر محور آن دور مى‏زند و بر آن استوار است. امام خمينى از ماه‏ها پيش، پرچم مبارزه عليه شاه و اسرائيل را برافراشت و زنگ خطر را در مورد خطراتى كه متوجه اساس اسلام است به صدا درآورد. چنانكه در نطق عاشوراى ايشان كه بزودى خواهد آمد، صريحاً آمده است كه: «... تمام گرفتارى‏ها و اختلافات ما، در اين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم ديگر اختلافى نداريم. متن رهنمودنامۀ امام چنين است:....».(نهضت امام خمینی ج1 ص465) ادامه دارد... وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.