هدایت شده از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات 15 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
هدایت شده از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان 14 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
هدایت شده از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری _اسلامی 14 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
🔴خبر ویژه
◀️کتاب روزگار قائممقامی به چاپ دوم رسید
با استقبال گسترده دانشپژوهان و عموم علاقهمندان کتاب #روزگار_قائممقامی در مدتی کوتاه به چاپ دوم رسید.
این کتاب که خوانشی مستند و جامع از قائممقامی آقای #حسینعلی_منتظری است هم اکنون در بازار نشر جهت عرضه به فرهیختگان ارجمند موجود است.
📚راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان.
💻خرید اینترنتی:
🔹🔸 https://b2n.ir/30372
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 اولین اعتراضها به هتک حجاب اسلامی؛ از منابر حسینی
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/1
🔹یکی از معضلات فرهنگی امروز بیحجابی است که #میراث_دیکتاتوری_پهلوی محسوب میشود. جامعه انقلابی دغدغه اساسی در این زمینه دارد و مجموعهای طرحها نیز در این زمینه پیاده شده است.
🔸تاریخ معاصر ایران به ما نشان میدهد که یکی از پایگاههای مهم برای مبارزه با #توطئه_بیحجابی هیئات مذهبی و روضههای حسینی است. ظرفیتی که از ابتدای موج بیحجابی در زمان #رضاخان فعال شده بود و اولین اعتراض به این ناهنجاری اجتماعی و دینی از منابر حسینی بلند شد:
🔹«خانواده #رضاشاه در نخستین روز فروردین 1307ش بدون حجاب و پوشش اسلامی به اتفاق جمعی از همراهان وارد صحن مطهر حضرت معصومه (س) گشتند. این حرکت به منظور اجرای طرح بیحجابی زنان ایرانی انجام شد. با مشاهده چنین وضعی ابتدا یکی از منبریهای قم به نام سیدناظم روضهخوان به منبر رفت و در صحن مطهر، زائران را علیه این هتک حرمت و جلوگیری از رفع بیحجابی توسط خانواده رضاشاه تحریک نمود. سپس زمانی که خبر این واقعه به #شیخ_محمدتقی_بافقی رسید فورا خود را به حرم رساند و با تحکم، خانواده شاه را ملزم به رعایت آداب اسلامی و حفظ حجاب نمود.» (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص83)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢صدای اعتراض به هتک حجاب اسلامی در منابر حسینی شیراز
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/2
🔹« قبل از اعلام رسمی کشف حجاب در دی ماه 1314، دو مجلس در #تهران و #شیراز برگزار شد و در آن دختران و زنان بدون حجاب حضور یافتند. در شیراز این مسئله منجر به قیامی کوتاهمدت گشت. #آیتالله_سیدعبدالله_شیرازی که خود شاهد این ماجرا بوده، در خاطرات خویش شرح واقعه را اینگونه نقل میکند:
🔸در عصر روز پنجشنبه سال 1353 [ه.ق.] مجلس جشنی در مدرسه شاهپور منعقد شد. در آخر مجلس یکباره... بین سی تا چهل نفر زنها و دخترهای بزرگ چادرها را انداختند و بنا کردند رقصیدن و ورزش کردن و ادا و اطوار درآوردن. این مطلب در شیراز جنجالآفرین شد.
🔹روز نهم یا هشتم #محرم [اصل: عاشورا] که #مسجد_وکیل روضه برپا بود، سیدحسامالدین فالی به منبر رفته و گفت: مردم این کاری که شد منکر بود. شما چرا نهی نکردید... اگر نمیتوانستید #نهی_از_منکر کنید لااقل میتوانستید مانند آن دو معمم (محمدعلی حکیم و میرزا صدرالدین محلاتی) از مجلس بیرون بروید... در هر صورت به دنبال اطلاع یافتن مرکز از اجتماع چندین باره مردم شیراز در مسجد وکیل، دستور تعقیب #سیدحسامالدین_فالی صادر گردید.» (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص85-84)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مجالس حسینی پرشور از اعتراض به بیحجابی
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/3
« پس از اینکه کشف حجاب به صورت رسمی اعلام شد، برخی از وعاظ در شهرهای مختلف، در مجالس وعظ و روضهخوانی خویش، به انتقاد از آن پرداختند که در ذیل به مواردی از آن اشاره میکنیم:
در فروردین 1315 فردی به نام ربانی واعظ، به جرم اینکه در مجلس روضهخوانی اظهار داشته بود « باز بودن دست و صورت نسوان شرعا عیب ندارد ولی نمایان بودن موی سر آنها خلاف شرع است» دستگیر و از بم به کرمان تبعید شد.
در گزارشی از شهربانی مشهد در بهمن 1314ش آمده است:
حاجی سید علیاکبر احمدآبادی... مجلس روضه تشکیل داده است و... حاجی سیدعلی اکبر فوق و غلامرضا بخشایش، اجزاء آستانه و سیدعبدالکریم مرتضوی روضهخوان، در مجلس روضه از عملیات دولت راجع به کشف حجاب تنقید و اظهارات مهیجی مینموده است، لذا هر سه نفر جلب و توقیف [گشتهاند.]
طبق گزارشی که از روند پیشرفت کشف حجاب و به قول آنان تمدن و تجدد از گناباد خرسان ارسال گشته است، گزارشدهنده پس از آنکه شکست این سیاست در این منطقه خبر میدهد، علت آن را اینگونه بیان میدارد:
آنان مدرسه، تأتر، سینما و کافه و گردشگاه ندارند، برعکس در ماه رمضان و محرم و صفر و مواقع دیگر که در مساجد روضهخوانی مینمایند، پای منبر آخوندهای ده رفته، همان اوهامات و خرافات و حرفهایی [را] که سالها آنها را عقب گذارده است شنیده و ملکه ذهن آنها از طفولیت شده است که بیاندازه آنها را از تمدن و تجدد دور نموده. » (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص85)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ مشهد رضوی؛ عاشورای حسینی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /10
تظاهرات رنگ و روح تازهاى به خود گرفت و زمين تهران زير پاى تظاهركنندگان به لرزه درآمد. شعارهاى ديگر دانشجويانى كه به تظاهركنندگان بازار پيوسته بودند چنين بود:
سلام بر خمينى، درود بر مصدق
خمينى رهبر شيعه، مصدق رهبر ملى
اتحاد، مبارزه، پيروزى
تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد.
تظاهركنندگان از دانشگاه به ميدان 24 اسفند رفته به طرف جنوب سرازير شدند و پس از عبور از برابر پادگان باغشاه، با طى خيابان سپه راهى كاخ مرمر شدند. در راه يك كاميون نظامى مملو از سرباز از مقابل تظاهركنندگان مىگذشت، با ديدن دهها هزار مسلمان انقلابى ترمز كرد،
افسرى كه جلوى كاميون نشسته بود سر از شيشه درآورد و از تظاهركنندگان خواست كه عكسى از امام خمينى به او بدهند، عكس را گرفت و به شيشه جلوى ماشين نصب كرد. دانشجويان براى او كف زدند و او با تكان دادن سر از آنان تشكر كرد. سرانجام انبوه تظاهركنندگان در مقابل كاخ مرمر ظاهر شدند و ديگر بار با فريادهاى: «خمينى بتشكن ...»، «مرگ بر اين ديكتاتور»! لرزه در دل شاه افكندند. تظاهركنندگان همانند روز پيش پس از گذشتن از مقابل كاخ، خيابان سپه، توپخانه، باب همايون، ميدان ارك و ... وارد بازار شدند و ساعت دو بعدازظهر پس از سخنرانى يكى از بازارىها به عنوان قدرشناسى از پيوستن و همكارى دانشگاهيان، تظاهرات پايان پذيرفت.
عاشورای حسینی در شهرهای دیگر اعلاميۀ امام در شهر مقدس مشهد نيز با حركت و خروش و شور تازهاى همراه بود و دگرگونى ژرفى در مراسم عزاى حضرت امام حسين (ع) پديد آورد و مردم با شوق و علاقۀ فراوانى آن را در محافل و مجالس پخش مىكردند و در مراكز حساس شهر به ديوارها مىزدند و براى آنكه مزدوران ساواك و شهربانى آن را از ديوار نكنند، با شجاعت و شهامت كم نظيرى پاى آن مىايستادند و از آن مراقبت مىكردند. در يك مورد كه مزدوران شاه اقدام به كندن آن كردند با خشم و حملۀ قهرآميز مردم روبهرو شدند و يكى از مأموران پليس به نام سرپاسبان غلامعلى شباهنگ كه رهنمودنامۀ امام خمينى را از ديوار كنده بود، به دست مردم كشته شد و پاداش مخالفت با مردم و اسلام را در همان جا دريافت كرد و پليس ديگرى بشدت مجروح شد. خبر آن در روزنامۀ اطلاعات و اعلاميه شهربانى منعكس شد. نكتۀ در خور توجه آنكه روزنامۀ اطلاعات در گزارش خود صريحاً اعتراف كرد كه كندن اعلاميۀ امام خمينى از طرف مأمورين با اعتراض شديد مردم روبهرو شد:
يك سرپاسبان در مشهد كشته شد «روز جمعه گذشته مقابل مسجد جامع گوهرشاد حادثۀ تأثرانگيزى روىداد كه در نتيجه سرپاسبان غلامعلى شباهنگ به وضع فجيعى كشته شد و سرپاسبان على حامد غفاريان بشدت مجروح گرديد. مشروح جريان را خبرنگار ما در مشهد چنين گزارش مىدهد: ساعت هشت و نيم بعد از ظهر روز جمعۀ گذشته در مقابل مسجد جامع گوهرشاد مشهد عدهاى از كسبه و اهالى اين
شهرستان اجتماع كرده بودند و درباره اعلاميه اى كه از طرف آيت اللّه خمينى عليه دولت منتشر شده بود صحبت مىكردند و عدهاى هم مشغول مطالعه اين اعلاميه ها كه بر ديوار مسجد زده شده بود بودند. در اين موقع سرپاسبان شباهنگ و سرپاسبان على حامد غفاريان، مأمورين كلانترى بخش چهار، براى متفرق كردن مردم اقدام به كندن اعلاميه هاى مزبور از ديوار مسجد كردند.
پاسبان كشته شد به دنبال كندن اعلاميه ها، مردم نسبت به عمل اين دو مأمور بشدت اعتراض كردند و بين آنها نزاع در گرفت. در حين نزاع، شخصى به نام محمدحسنى فرزند حسن، سى و يك ساله، شغل كبابى كه بيش از همه بر اين جريان دامن مىزد با كارد بزرگى به ميان جمعيت پريد و در حالى كه ناسزا مىگفت، دو نفر سرپاسبان مزبور را بشدت مجروح كرد. بر اثر شدت ضربات وارده سرپاسبان غلامعلى شباهنگ بلافاصله درگذشت و سرپاسبان على حامد غفاريان از ناحيه سر به سختى مجروح گرديد كه براى معالجه به بيمارستان دويست تختخوابى انتقال داده شد. (نهضت امام خمینی ج1 ص487-475)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆مقابله هیئات مذهبی با بیحجابی رضاخانی
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/4
🔹« در اصفهان و شهرهاي مختلف آن نيز مخالفتهايي در #مجالس_روضه و منابر با موضوع #کشف_حجاب صورت پذيرفت. #شيخ_حسينعلی_راشد که از وعاظ معروف آن دوره است، در يکي از مجالس روضه که در #اصفهان داشت با بيانات زيرکانه به خلع لباس روحانيون و کشف حجاب بانوان انتقاد میکند. او در ذکر مصيبتش عنوان میکند:
🔸«سکينه خاتون(س) بالاي سر پدر خود آمده و گفته است پدرجان چشم باز کن و سر برهنه مرا تماشا کن» و به واقع کشف حجاب را کار يزيد و #يزيدمنصبان معرفي میکند و در ادامه صحبتش رو به زنان میگويد: «همهمه نکنيد، چرا ايستادهايد؟ بنشينيد، چادرها را به خود بپيچيد...» به واسطه اين سخنان، شهربانی اصفهان شيخ حسينعلی راشد را مدتی توقيف مینمايد.
🔹در گزارشي از هريس #آذربايجان_شرقی نيز، پس از اين که سياست کشف حجاب را در آنجا شکستخورده معرفی نموده، علت آن اين گونه بيان میشود:
5000 خانوار هريس داراي 18 نفر معمم بیسواد از قبيل روضهخوان و غيره میباشند که در نتيجه نفوذ اين نوع اشخاص قديمالافکار، موضع تجدد نسوان عملاً در هريس عملی نشده، حتی بعضی از خانوادههای مأمورين دولتی هم که در ولايات ديگر لباس تجدد نسوان را استعمال مینمودهاند، در هريس با #حجاب رفت و آمد میکنند.
◀️اين امر نشان میدهد که هر جا مجالس حسينی و مضامين عاشورايی نفوذ بيشتری داشته، سياستهاي ضد دينی و غربگرايانه رضاشاه، پيشرفت کمتری مینموده است.» (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص86-85)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴قم در شوق امام
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /11
در آن ايام كه شور و خشم تودهها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و نهضت امام خمينى در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه شاه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با تودهها و ساختن و آماده كردن آنها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محلههاى مختلف شهرستان قم، هر شبى به يكى از محلهها مىرفت و در مجلس عزادارى تودههاى محروم و فقير شركت مىكرد و در هر محلهاى سخنگويى نيز با خود مىبرد تا سخنان لازم را به گوش تودهها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مىگذرد آگاه سازد. اين عمل كه بىسابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مىگذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژهاى نسبت به امام ايجاد مىكرد. تودههاى محلات قم با شور و شعف فوقالعاده و بىنظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مىداشتند. هر شب از درب خانه امام تا محلهاى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغهاى تورى پايهدار مزين مىساختند، دهها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مىكردند و به فقرا و مستمندان مىدادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مىآمدند و از مرجع خويش استقبال به عمل مىآوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مىكردند. زنان و مردان محلههاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اينكه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون امام خمينى را در ميان خود مىديدند از شادى و شعف در پوست خود نمىگنجيدند و سر از پا نمىشناختند، بىاختيار روى دست و پاى او مىافتادند و از ديده، اشك شوق مىريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مىگرفت و پيمودن يك مسافت صد مترى يك ساعت طول مىكشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است:
«... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى محلۀ حكيم در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيۀ كوچۀ حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمىرود كه در طول خيابان آذر تا كوچۀ حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادىها مىكردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مىديد كه يك رهبر واقعى چطور مىتواند با مردم يكى شود، با آنها و در دل آنها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...». در دهۀ اول محرم كه مجلس عزادارى در خانۀ امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مىكردند به حدى بود كه كوچههاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مىشد و راهها بند مىآمد. اين استقبال و روآورى چشمگير تودهها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشتزده و نگران مىكرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقام معظم رهبری.mp3
19.07M
🔴عاشورای 17 شهریور/1
⚫️شاید نسل اول #انقلاب چیزهایی را به خاطر داشته باشند. نسل دوم کمتر و نسل سوم بسیار بسیارکمتر. فاجعهای که در وطن ما رخ داد اما در اثر غفلتها یا تغافلها در حال فراموشی است.فاجعه #هفدهم_شهریور که به تعبیر مقام معظم رهبری عاشورای آن روز بود.
◀️زنده نگه داشتن #یاد_شهدا و #فرهنگ_شهادت، سدی مستحکم در برابر یأجوج و مأجوجهای فرهنگی است. همان کسانی که حتی چشم دیدن واژه «شهید» بر تابلوهای شهری و کوچهها و محلهها ندارند و با ترفندهای شیطانی سعی در خذف این واژه از قاموس ذهن مخاطب ایرانی دارند.
🔴امروز؛ سالگرد عاشورای هفدهم شهریوری بود که دست تقدیر آن را مقارن تاسوعا و #عاشورای_حسینی قرار داده است. تقارنی که عبرتانگیز است و یادآور پیوند عمیق #قیام_حسینی و #نهضت_خمینی.
🎧بشنوید: سخنرانی مقام معظم رهبری- هفدهم شهریور1359- سالگرد فاجعه خونین هفدهم شهریور
📽ببینید:
🔹🔸https://b2n.ir/78700
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴بانوان زینبی علیه سیاستهای رضاخانی
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/5
🔸 «از مخالفتهايی که در مجالس عزاداری و با تکيه به #فرهنگ_حسينی نسبت به کشف حجاب صورت گرفت اين بود که با وجود اينکه رضاشاه پس از اعلام کشف حجاب دستور داده بود که زنان بدون حجاب در مجالس روضه بروند، اما #زنان_شيعی ايران برای شکسته نشدن حرمت مجالس حسينی چنين کاری نکردند. اين مسئله با توجه به اصرار رضاشاه بر فرامين و سياستهای مدنظر خويش، میتوانست از عواملی باشد که رضاشاه را به محدوديت و ممنوعيت اين گونه مجالس کشاند.
🔹يکي از نکات جالب و مهم ديگری که در اين زمينه وجود دارد، ترس حاکمان و دولتمردان شهرهای مختلف، از ايام محرم و دهه عاشورا براي پيشبرد فرامين رضاشاهی از جمله #کشف حجاب است. در واقع، آنان به نوعی اعتراف میکنند که در ايامی که شور و شعور حسينی و عاشورايی بر فضای شهرها و قلب و ذهن مردم حاکم است، پياده کردن دستوراتي که مخالف با آموزههاي ديني و مذهبي است، ناممکن است.
🔸در گزارشي که از زنجان به تهران مخابره شده، اين نگراني اين گونه منعکس شده است:
دائماً مراقب موضوع #نهضت_بانوان هستم و تا حدي هم اجرا شده است ولي با استحضار کاملی که از روحيه #علما و اهالی زنجان داريد، پيشرفت کامل آن مستلزم فشار است. متأسفانه، وسيله اجرا در زنجان منحصر به شهربانی يا عده نفرات خيلي کم است که حتی خود رئيس شهربانی حضورا از عادات اهالی در دهه عاشورا، خصوصاً که تصادف به موضوع رفع حجاب کرده، صريحاً اظهار نگراني میکند.
🔹در اين صورت، مقتضی است امر فرماييد يک عده از پاسبانهای شهربانی تهران با يک عده بيست نفری سرباز با يک نفر صاحبمنصب آزموده، موقتاً مأمور زنجان و طبق تعليمات حکومت مراقب انتظامات باشند و بعد از دهه عاشورا مراجعت نمايند. سرانجام وزارت داخله به صراحت در بخشنامهای، صحبت عليه کشف حجاب را در مجالس وعظ و روضه ممنوع کرد:
اگر کسي از وعاظ و غيره مخالفت يا اظهارات بر ضد کشف حجاب نمايند، فوراً توسط شهرباني جلب و تنبيه شوند. » (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص87-86)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.