eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
340 دنبال‌کننده
731 عکس
394 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ۴_ اقامه نماز و آن 🔘زيرا سهم دريافت كلام خدا به مقدار تكلّم با اوست و چون نماز مايه تقرّبِ بنده متّقي به خداست. ☑️ هر اندازه، قرب الهي بيشتر باشد، نيل به قرآن كه به مقام «لدن» نزديكتر است ميسّرتر خواهد بود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ۵ ـ گستره رزق و انفاق 🔈عن الصادق(عليه‏السلام) في قوله تعالي: (و ممّا رزقناهم ينفقون) قال: «ممّا علّمناهم يبثّون وممّا علّمناهم من القرآن يتلون». 📢عن العسكري(عليه‏السلام): يعني (وممّا رزقناهم ينفقون) من الأموال والقوي في الأبدان والجاه... ». 🎙️اشاره: سِعَه و ضيق را مي‏توان از سعه و ضيق عنوان رزق استظهاركرد. عنوان رزق همان‏طور كه شامل نعمتهاي ظاهري و مادّي مي‏شود، شامل نعمتهاي باطني و معنوي نيز خواهد شد. 📬از اين رو شعيب(عليه‏السلام) از نبوّت، رسالت و ولايت خود به عنوان ياد كرده است: (ورزقني منه رزقاً حسناً... )، و در آيه: (... ومن رزقناه منّا رزقاً حسناً فهو ينفق منه سرّاً وجهراً... ) ترغيب به انفاق از رزق حسن(به معناي جامع آن) مطرح شده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ۵_ و انفاق 📬 و چون داراي معناي جامعي است كه همه شئون و كمالهاي علمي و عملي را در برمي ‏گيرد، انفاق رزق نيز معناي جامعي دارد كه هر گونه اِعانه علمي و عملي را شامل مي‏شود. 📪از اين رو در مبحث «صَدَقه» كه مناسب با انفاق است گفته مي‏شود: هر كار و صدقه است؛ ارشاد جاهل، اصلاح بين افراد متنازع و متخاصم، امر به معروف و نهي از منكر، برداشتن تيغ و خار و خاشاك از سر راه و عيادت بيمار و... همه از مصاديق صدقه است. در نتيجه، مشمول عنوانِ «انفاق از روزيهاي گوناگون» خواهد بود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: گزيده تفسير 💡هدايت قرآن بهره است كه به هرچه بر قلب مطهّر پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم نازل شده است(قرآن باشد يا حديث قدسي) و به كتب آسماني پيشين ايمان دارند. 🕯️ايمان به و كتب آسماني ، مستلزم ايمان به پيامبران الهي و معجزات آنان و وجود فرشتگان نيز هست و از اين رو متقيان همه اين معارف را باور دارند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: گزيده تفسير 🔮پرواپيشگان افزون بر ايمان به وحي و رسالت، به كه از برجسته‏ ترين‏ ره ‏آوردهاي دين است، يقين دارند؛ زيرا دين خدا صراط است‏ وعقيده به صراط بدون عقيده به مقصد(معاد) سودمند نيست. ⏳ اعتقاد به معاد يا «شبهه علمي» است يا «شهوت عملي» و پرهيزكاران، اين دو را از حريم انديشه و عمل خود رانده، از رزق ناب «يقين» كه كمياب ترين رزق خداوند است، بهره‏ مند شده ‏اند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: : آخرت در مقابل اُولي و دنياست و مراد از جهان آخرت، قيامت است.كه در آن حساب، پاداش و كيفر، و حيات طيّب و برتر و سعادت ابدي محض و مانند آن است. 🔮و مراد از «كار اُخْروي» كاري است كه افزون بر تأمين نياز كنوني، در سعادت ابدي انسان نقش داشته، موجب تقرّب به خداي سبحان و عامل جلب رضاي او باشد. اهل آخرت كساني هستند كه همه امورشان دارد. 📢در مقابل، مراد از اموري است كه انسان را از ذات اقدس خداوند و رضاي او مي‏كند و متاع فريب و كالاي نيرنگ و غرور است: (وما الحياة الدّنيا إلّا متاع الغرور...و دنیا جز کالای نیرنگ و فریب چیزی نیست). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 🗝️قرآن كريم در معرّفي دنيا مي‏گويد: (اعلموا أنّما الحياة الدّنيا لعب و لهو وزينة وتفاخر بينكم وتكاثر في الأموال والأولاد)؛ دنيا چيزي است كه گاهي با بازي و گاهي با سرگرمي و زماني با زينت و گاهي با تفاخر و گاهي با تكاثر، انسان را از هدف نهاييش كه سبحان است، باز مي‏دارد. 🔑و اين همان امور است، نه تكويني؛ زيرا حيات طبيعي دنيا همان‏گونه كه خوشي ها و زيبايي ها را عرضه مي‏كند، ناخوشيها و رنجها را نيز نشان مي‏دهد و زندگي دنيا ذاتاً و از اين رو نشئه كنوني براي اهل تقوا فريبنده نيست. اهل دنيا نيز با خودشان فريب مي‏خورند: (وغرّتكم الأماني). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 📬: يقين و است كه شك ‏پذير نباشد و مايه آرامش و طمأنينه نفس آدمي گردد. برخي از ويژگيهاي مأخوذ در يقين از اسناد آن به خداي سبحان و متصف شدن او به صفت يقين است، مگر آن‏كه آن خصوصيّتهاي نقص ‏آميز، متعلّق به برخي از مصاديق يقين باشد، نه مأخوذ در مفهوم آن. از اين رو با تنزيه معناي جامع، از خصوصيّتهاي برخي مصاديق، اتصاف خداوند به آن محذوري ندارد. 📫واژه‏هايي كه قرآن كريم درباره انواع به كار مي‏برد حدود 20لفظ است؛ مانند: ظن، حسبان، شعور، ذكر، عرفان، فهم، فقه، درايت، يقين، فكر، رأي، زعم، حفظ، حكمت، خبرة، شهادت، عقل و نيز الفاظي مانند: قول، فتوا، بصيرت و.... هر يك از اين واژه‏ها با يك يا چند ويژگي از موارد ديگر ممتاز مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 🎁«ايقان» كه باب اِفعال از ماده «يقن» است، به قيام يقين به دارنده آن نظردارد. ظاهراً عنوان «موقن» در اين گونه از موارد، به عنوان صفت مُشْبِهه(نه ‏اسم فاعل) به كار مي‏رود. از اين رو معناي دارد، نه حدوثي[وگذرا]. 📨در تفسير آيه دوم و سوم همين سوره گذشت كه قرآن كريم هدايتگر پرهيزكاراني است كه داراي (ايمان به غيب)، (اقامه نماز) و و غيرمالي(انفاق) باشند و چون ايمان به غيب به طور مطلق ذكر شد و از برجسته‏ ترين مصداق آن، يعني كه كنه ذات خداي سبحان است، انصراف داشت، در اين آيه كريمه دو مصداق ديگر از مصاديق ايمان به غيب (ايمان به و نبوّت و يقين به ) بازگو شده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 📍تنزل اشيا از مكان يا مكانت بالا بر دو گونه است: يكي به نحو و ديگري به گونه . تنزل اشياي مادّي و جسماني، مانند باران و ساير نزولات جوّي از فضاي بالا، نه از مخزن غيب، به صورت است؛ بدين معنا كه با فرود آمدنِ آن، جايگاه پيشين آن تهي(اَجْوَف) مي‏شود و آن شي‏ء، ديگر در بالا نيست. همان گونه كه وقتي در بالا، يعني، در فضاي فوق بود در پايين حضور نداشت. 📌امّا تنزل ، به نحو است بدين معنا كه با فرود آمدن، هرگز موطن اصلي خود را در عالم بالا رها و آن را تهي نمي‏كند، بلكه حقيقت آن همواره در موطن خود موجود است، ليكن جلوه و رقيقه آن نيز در مراحل نازلتر تحقّق مي‏يابد، همانند تنزّل و انديشه عقلاني انساني فرزانه كه از صحيفه جان او به صورت آهنگ گفتار يا نقوش نوشتار در فضاي خارج يا روي صفحه نگارش جلوه مي‏كند. در اين گونه موارد، هرگز مطلب عميق علمي از حوزه ذهن انديشور خارج نمي‏گردد، تا ذهن وي از آن خالي شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 🔍قرآن كريم است كه مرتبه برين آن از دسترس انسانهاي عادّي خارج و در مكانتي والا و بلند موجود است و مرتبه نازله آن به صورت لفظ و مفهوم در آمده است، تا قابل گفتن، شنيدن و نوشتن و خواندن و انتقال ذهني باشد: (إنّا جعلناه قرآناً عربيّاً لعلّكم تعقلون وإنّه في أمّ الكتاب لدينا لعلي حكيم). 🔎پس چنين نيست كه وقتي قرآن از «لدن» فرود آمد و در دسترس انسانها قرار گرفت، ديگر، معارف آن در امّ‏ الكتاب يا كتاب مبين‏ نباشد و همچنين مرتبه متوسّط آن در دست فرشتگان حامل آن نباشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i