eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
340 دنبال‌کننده
731 عکس
394 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: لطايف و اشارات 2 ـ صفات و مؤمنانِ به وحي 💠ايمان به نبوّت خاصه و عامه و اعتقاد به رسالت همه انبيا و نزول همه كتابهاي آنان(ما أنزل إليك وما أنزل من قبلك) لوازمي دارد كه در قرآن كريم به برخي از آنها اشاره شده است؛ مانند كفرورزيدن به طاغوت و عدم مراجعه به محاكم طاغوت. 🔄افزون بر اين صفات سلبي، برخي از صفات ثبوتي آنان، مانند و داشتن نيز بيان شده است: (الم تر إلي الّذين يزعمون أنّهم آمنوا بما أُنزل إليك وما أُنزل من قبلك يريدون أن يتحاكموا إلي الطاغوت وقد أُمروا أن يكفروا به...آیا به کسانی که گمان می کنند به آنچه بر تو و پیش از تو نازل شده ایمان آورده اند ننگریستی،که میخواهند داوری خود را نزد طاغوت برند؟در حالی که فرمان یافته اند به طاغوت کفر ورزند). ☑️ (لكن الراسخون في العلم منهم والمؤمنون يؤمنون بما أُنزل إليك وما أُنزل من قبلك...ولی از میان آنان، ثابت قدمان در دانش، مومنانی که به آنچه بر تو و قبل تو نازل شده ایمان دارند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: لطايف و اشارات 3 ـ نزول وحي 🎁قلب مطهّر پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم مجراي نزول وحي و از حلقات متوسط دريافت آن است، نه پايان آن؛ زيرا آخرين منزلگاه وحي الهي گوشها و : (وأنزلنا إليك الذكر لتبيّن للناس ما نزل إليهم...و قرآن را به تو نازل کردیم تا برای مردم بیان کنی آنچه برای آنها نازل شده)، (وأنزلنا إليكم نوراً مبيناً...و نازل کردیم به سوی آنها نور آشکاری را)، و از اين رو قرآن كريم هم كلام خداوند سبحان است و هم تكلّم او. 🎁 بنابراين، آياتي كه سخن از تنزل قرآن بر وجود مقدّس رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم دارد(همانند آيه محل بحث) بيانگر نزول وحي است، نه مقصد نهايي آن. تفاوت در اين است كه بين خداوند سبحان و حضرت رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم فرشتگان واسطه‏ اند، ولي بين فرشتگان و مردم، رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم واسطه است كه وحي را از آنان دريافت كرده، به مردم مي‏رساند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: لطايف و اشارات 4 ـ يقين به آخرت بر اثر 📚يقين به آخرت گاهي بر اثر حاصل مي‏شود و گاهي بر اثر جهان: (وكذلك نُرِي إبراهيم ملكوتَ السماوات والأرض وليكون من الموقنين...و این چنین فرمانروایی، مالکیت و ربوبیّت آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا از یقین کنندگان شود). 📿و انسان بر اثر ارتباط با ملكوت، به قيامت يقين پيدا مي‏كند. آياتي از قبيل (كلّا لو تعلمون علم اليقين لترونّ الجحيم...نه! اگر یقین داشتید، بی تردید دوزخ را خواهید دید)و مانند آن شاهد اين مدعاست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: لطايف و اشارات 5 ـ مانع تأثير علم به قيامت ⏱يقين به آخرت با براي آخرت همراه است وگرنه ممكن است كسي عالم به قيامت باشد ولي علمش در زير لايه‏هاي زنگار مدفون باشد و چنين علمي كارساز نيست: (أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضلّه الله علي علم). 🕥و اگر آلودگي به گناه نباشد، حتي گمان به آخرت نيز براي حصول تقوا كافي است: (ألا يظن أُولئك أنّهم مبعوثون...آیا اینان گمان ندارند که برانگیخته می شوند؟)، زيرا عقل ناب، را واجب مي‏شمارد. معاد به قدري مهم است كه اگر درباره آن گمان نيز حاصل شود(نه قطع)، براي عمل كفايت مي‏كند؛ گرچه بايد درباره آن قطع تحصيل كرد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: لطايف و اشارات 1 ـ ويژگي رسالت خاتَم بحث روايي 1 ـ (عليهم‏السلام) در كتابهاي آسماني ✅ـعن العسكري(عليه‏السلام) في قوله تعالي: (وما انزل من قبلك): «من دفع فضل أميرالمؤمنين(صلوات‏الله‏عليه) علي جميع مَنْ بعد النبي ‏صلي الله عليه و آله و سلم فقد كذّب بالتوراة والإنجيل والزبور وصحف إبراهيم وسائر كتب الله المنزلة فإنه ما نزل شي‏ء منها إلا وأهمّ ما فيه بعد الأمر بتوحيد الله تعالي والإقرار بالنبوة، الاعتراف بولايته والطيبين من آله(عليهم‏السلام)»[ بحار، ج65، ص285]. %اشاره: از حديث معروف استنباط مي‏شود كه قرآن و عترت با هم هماهنگ بوده، از يكديگر جدا نمي‏شوند و اين انسجام و عدم انفكاك، به آن دو برمي‏گردد و چنين واقعيّتي محدود به زمان يا اقليم مخصوص نيست و حقيقت قرآن از كتابها و صحائف انبياي سلف(عليهم‏السلام) جدا نبوده، حقيقت ولايت اهل‏بيت و عترت طاهرين(عليهم‏السلام) نيز از آنها جدا نبوده است و چون قرآن ثقل اكبر و عترت(عليهم‏السلام) ثقل اصغرند، اين ترتّب هم در صحف سلف محفوظ بوده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 2 ـ و ☑️ـعن أميرالمؤمنين(عليه‏السلام):«... الإسلام هو التسليم والتسليم هو اليقين واليقين هو التصديق والتصديق هو الإقرار والإقرار هو الأداء والأداء هو العمل»[ نهج البلاغه، حكمت 125.]. 🎁اشاره: چون يقين است: «اليقين نور»[ غرر الحكم، ج1، ص26] و حقيقت نور، آثار صحيحي از بالا به پايين دارد، از اين رو همه مراحل بعد از يقين را كه همان هماهنگي نظر و عمل و اخلاص در مقام عمل باشد به همراه دارد. البته معلوم است كه از روي باشد بسيار مفيد است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 2. و 🕥از اميرالمؤمنين(عليه‏السلام) رسيده است كه آثار يقين مؤمن در وي براي خودش و ديگران مشهود است و آثار نيز در عمل وي مشهود است؛ گرچه ممكن است براي خود منافق بر اثر كوري وي مستور باشد: «إن المؤمن يُري يقينه في عمله والكافر يُري إنكاره في عمله». ⏱ البته چنانكه امام رضا(عليه‏السلام) فرمودند: فيض يقين رزقي است كه بين مردم توزيع شده است: «لم يقسم بين العباد شي‏ء أقلّ من اليقين»و يقين، مانند صبر، فضيلت ويژه است كه صاحبان آن فضايل به مقام امامت و رهبري جامعه الهي نايل مي‏آيند: (وجَعَلنا منهم أئمّةً يهدون بأمرنا لما صبروا وكانوا بآياتنا يوقنون). ☑️لازم است توجّه شود كه فضيلت نيز ناشي از فيض يقين است: «الصبر ثمرة اليقين». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 3 ـ مراتب و متعلَّق اهل تقوا ⏺ـعن أميرالمؤمنين(عليه‏السلام):«فمن علامة أحدهم أنّك تري له قوة في دين... وإيماناً في يقين». ⏹«فأما أولياء الله فضياؤهم فيها [الشبهة] اليقين». ◀️«فهو من اليقين علي مثل ضوء الشمس». 🔼«واعلموا عباد الله أن المتقين ذهبوا بعاجل الدنيا وآجل الاخرة... وتيقنوا أنهم جيران الله غداً في آخرتهم». ⏪اشاره: يقين چون از شئون است، به معروف و معلوم تعلّق مي‏گيرد و چون اسماي حسناي الهي، كه معروف است، تعدّد دارد، معرفتها نيز خواهد بود و هر معرفتي در حدّ خود از يقين برخوردار است. از اين رو مي‏توان براي يقين انحاي گوناگون به لحاظ متعلّق آن تصوّر كرد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث:گزيده تفسير ☑️ بلندمرتبه، از هدايتي بهره‏مندند كه چونان مركبي رهوار آنان را به مقصد مي‏رساند و رفعت مي‏بخشد و اين همان الهي است كه زمينه‏ساز بهره‏وري كامل از هدايت قرآن است. 📌آن بلندپايگان كه بر هدايت الهي مستقرّند، چنانكه تقوايشان زمينه‏ساز بهره‏مندي از قرآن است منشأ رستگاري آنان نيز خواهد بود؛ آنان از همه موانع مي‏رهند و به مقصد اصيل خويش مي‏رسند و چون فلاح انسان در رسيدن به كمال مطلق است و كمال مطلق جز خداي سبحان نيست، پس فلاح پرواپيشگان در است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث:تفسیر ☑️: واژه مفلح از ريشه «فَلاح» است و معناي اصلي ماده «فلح»، چيزي است كه لازم آن رهايي از شرور و دستيابي به خير و صلاح است و با اين دو قيد از مادّه‏ هاي «نجات»، «ظفر» و «صلاح» امتياز مي ‏يابد. ✅اطلاق «فلّاح» بر كشاورز و «فلاحت» بر كشاورزي از آن روست كه زمين با زراعت از بَوار(باير بودن) مي‏رهد و آباد مي‏گردد، چنانكه شكاف و گشايش نيز در آن ملحوظ است. 📌در زبان فارسي از «فلاح» به پيروزي و رستگاري تعبير مي‏شود؛ زيرا معناي فتح و شكاف در آن مأخوذ است، بر خلاف چيزي كه رَتْق و سدّ در آن مأخوذ است، و چون شكاف در معناي فلاح اخذ شده، كسي كه لَبِ زيرين او شكاف داشته باشد «اَفْلَح» ناميده مي‏شود. البته «مُفْلِح» انساني است كه با ، به مقامي رسيده باشد، نه بدون رنج. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث:تفسیر 🌍: ضمير «هُم» را بصريون، فاصله مي‏نامند و كوفيون، عِماد. شايد سرّ عطف «اولئك» دوم بر «اولئك» اول در آيه محل بحث و عدم عطف در آيه (أُولئك كالأنعام بل هم أضلّ أُولئك هم الغافلون) اين باشد كه در آيه محل بحث، دو عنوان مزبور جداي از هم و است، ليكن در آيه سوره اعراف، اساس مطلب همان است كه بر اساس دركات آن، سه مرحله نزولي پديد مي‏آمد: اوّل شبيه چهارپايان شدن، دوم در حدّ چهارپايان بودن، سوم از آنها پايينتر قرار داشتن. 🌏نكته: آيات اوّل سوره بقره با آيات اوّل سوره لقمان است كه در مكه نازل شده: (الم تلك آيات الكتاب الحكيم هدي و رحمةً للمحسنين الّذين يقيمون الصّلاة و يُؤتون الزّكاة وهم بالآخرة هم يوقنون أُولئك علي هدي من ربّهم وأُولئك هم المفلحون). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث:تفسیر ⌛️پس از ذكر اوصافي براي پرواپيشگان، سخن از هدايتي است كه چونان آنان را با سهولت به مقصد مي‏رساند و رفعت مي‏بخشد. ⏱مراد از اين هدايت، هدايت پاداشي و تكويني است. خداي سبحان هر كه را بخواهد هدايت كند، به او شرح صدر مي‏دهد: (فمن يرد الله أن يهديه يشرح صدره للاسلام) و اين هدايت و شرح صدر زمينه به ره‏وري كامل از هدايت قرآن است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan