بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ"
⛓بحث: #آفت_زدايي از توحيد عبادي
🟣عبارت (فلا تجعلوا لله أنداداً)، چنانكه گذشت، بيانگر بُعد سلبي توحيد عبادي است كه بُعْد اثباتي آن در صدر آيه قبل (اعبدوا... ) ذكر شده است. علت تقدّم #بُعد_اثباتي بر بُعد سلبي آن است كه در #فطرت آدمي اصل بر توحيد است و شركْ امري تحميلي بر فطرت انسان است. از اينرو انسان بايد در مرحله اول توحيد فطري ثابتشده خود را پايگاه فكري قرار داده، سپس به بركت آن، هر گونه شرك و طاغوت را نفي كند.
🟡در كلمه طيبه «لا إله إلاّ الله» نيز بعد #اثباتي بر سلبي مقدّم است، گرچه برخي ميپندارند كه در اين كلمه طيّبه بُعد سلبي بر بُعْد اثباتي مقدم است؛ زيرا كلمه «إلاّ» به معناي «غير» و صفت ماقبل خود است. از اينرو معناي عبارت فوق اين است كه جز الله كه فطرت او را ميپذيرد معبود ديگري نيست و آياتي از قبيل آيه مورد بحث و آيه (ولقد بعثنا في كلّ اُمّةٍ رسولا أن اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت) با روح كلمه طيبه «لا إله إلاّ الله» مطابق است، نه با لفظ آن؛ چون كلمه طيبه دو قضيه اثباتي و سلبي نيست، تا ابتدا آلهه دروغين را نفي و سپس الله را اثبات كند. كلمه «لاإله إلاّ الله» گرچه به دو قضيّه منحلّ نميشود، ليكن دو مطلب اثباتي و سلبي و نيز تقدم اثباتي بر سلبي را ميفهماند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
و سلام بر او که می گفت:
«عزت دست خداست
و بدانید اگر گمنام ترین هم باشید
ولی نیت شما یاری مردم باشد
میبینید خداوند چقدر
با عزت و عظمت شما
را در آغوش می گیرد»
• شهید سپهبد قاسم سلیمانی🕊•
#جان_فدا ❤️
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
40.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تظاهرات مردم آلمان در حمایت از غزه
🔹هزاران نفر از مردم آلمان با حضور در خیابانهای شهر برلین ضمن حمایت از مردم فلسطین در غزه، جنایتهای رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند.
🔹در این تظاهرات شرکت کنندگان پرچمهای فلسطین و پلاکاردهایی با شعارهایی مانند «فلسطین باید آزاد شود، فلسطین هرگز نمیمیرد»، «نسلکشی را متوقف کنید» و «نتانیاهو، لاهه در انتظار شماست» و غیره در دست داشتند.
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ"
⛓بحث: #آفت_زدايي از توحيد عبادي
🔶مثل و همتا قرار دادن براي خداوند گاهي در قالب شرك #آشكار و مشهود و گاهي در قالب شرك #پنهان و مستور است كه هر دو نوع آن به دليل واقع شدن نكره (أنداداً) در سياق نفي (فلا تجعلوا) كه مفيد عموم است، مورد #نهي واقع شده است.نهي از شرك نسبت به كافران و منافقان براي تناهي از شرك بالفعل و نسبت به مؤمنان براي تناهي از #ابتلاي به شرك جلي يا خفي است.
🔷چون سراسر جهان امكان،وجه خداست(فأينما تولّوا فثمّ وجه الله) پس در حقيقت يك مدبّر است كه عالم را اداره ميكند و ديگران نقشي جز مظهريت ندارند. اين كه گفته ميشود: خدا حق است، ولي وسيلهاي لازم است، چنين گفتاري با توحيد سازگار نيست. خدا حق است و خود او مسببالاسباب است و از اين رو، ما از همان خداي مسببالاسباب ميخواهيم تا وسايل را تأمين كند: «وقرّب وسيلتي إليك من بين الوسائل». بنابراين، شرك، آشكار باشد يا پنهان، با #عبادت و #تقوا و #هدف_خلقت سازگار نيست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا