eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
340 دنبال‌کننده
731 عکس
394 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: از توحيد عبادي 🟣عبارت (فلا تجعلوا لله أنداداً)، چنانكه گذشت، بيانگر بُعد سلبي توحيد عبادي است كه بُعْد اثباتي آن در صدر آيه قبل (اعبدوا... ) ذكر شده است. علت تقدّم بر بُعد سلبي آن است كه در آدمي اصل بر توحيد است و شركْ امري تحميلي بر فطرت انسان است. از اين‏رو انسان بايد در مرحله اول توحيد فطري ثابت‏شده خود را پايگاه فكري قرار داده، سپس به بركت آن، هر گونه شرك و طاغوت را نفي كند. 🟡در كلمه طيبه «لا إله إلاّ الله» نيز بعد بر سلبي مقدّم است، گرچه برخي مي‏پندارند كه در اين كلمه طيّبه بُعد سلبي بر بُعْد اثباتي مقدم است؛ زيرا كلمه «إلاّ» به معناي «غير» و صفت ماقبل خود است. از اين‏رو معناي عبارت فوق اين است كه جز الله كه فطرت او را مي‏پذيرد معبود ديگري نيست و آياتي از قبيل آيه مورد بحث و آيه (ولقد بعثنا في كلّ اُمّةٍ رسولا أن اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت) با روح كلمه طيبه «لا إله إلاّ الله» مطابق است، نه با لفظ آن؛ چون كلمه طيبه دو قضيه اثباتي و سلبي نيست، تا ابتدا آلهه دروغين را نفي و سپس الله را اثبات كند. كلمه «لاإله إلاّ الله» گرچه به دو قضيّه منحلّ نمي‏شود، ليكن دو مطلب اثباتي و سلبي و نيز تقدم اثباتي بر سلبي را مي‏فهماند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
و سلام بر او که می گفت: «عزت دست خداست و بدانید اگر گمنام ترین هم باشید ولی نیت شما یاری مردم باشد می‌بینید خداوند چقدر با عزت و عظمت شما را در آغوش می گیرد» • شهید سپهبد قاسم سلیمانی🕊• ❤️ https://eitaa.com/bourhan
40.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تظاهرات مردم آلمان در حمایت از غزه 🔹هزاران نفر از مردم آلمان با حضور در خیابان‌های شهر برلین ضمن حمایت از مردم فلسطین در غزه، جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند. 🔹در این تظاهرات شرکت کنندگان پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهایی با شعارهایی مانند «فلسطین باید آزاد شود، فلسطین هرگز نمی‌میرد»، «نسل‌کشی را متوقف کنید» و «نتانیاهو، لاهه در انتظار شماست» و غیره در دست داشتند. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: از توحيد عبادي 🔶مثل و همتا قرار دادن براي خداوند گاهي در قالب شرك و مشهود و گاهي در قالب شرك و مستور است كه هر دو نوع آن به دليل واقع شدن نكره (أنداداً) در سياق نفي (فلا تجعلوا) كه مفيد عموم است، مورد واقع شده است.نهي از شرك نسبت به كافران و منافقان براي تناهي از شرك بالفعل و نسبت به مؤمنان براي تناهي از به شرك جلي يا خفي است. 🔷چون سراسر جهان امكان،وجه خداست(فأينما تولّوا فثمّ وجه الله) پس در حقيقت يك مدبّر است كه عالم را اداره مي‏كند و ديگران نقشي جز مظهريت ندارند. اين كه گفته مي‏شود: خدا حق است، ولي وسيله‏اي لازم است، چنين گفتاري با توحيد سازگار نيست. خدا حق است و خود او مسبب‏الاسباب است و از اين رو، ما از همان خداي مسبب‏الاسباب مي‏خواهيم تا وسايل را تأمين كند: «وقرّب وسيلتي إليك من بين الوسائل». بنابراين، شرك، آشكار باشد يا پنهان، با و و سازگار نيست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan