eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
318 دنبال‌کننده
571 عکس
237 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متن زیارت اربعین.pdf
468.1K
📖 متن زیارت اربعین التماس دعا 🙏🏻🌹
11.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فرار بیماران از بیمارستان شهدای الاقصی بعد از دستور تخلیه ارتش اشغالگر https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 3⃣مرجع ضمیر در «مثله» 🟧 ـعن العسکری(علیه السلام): « فأتوا بسورة من مثله »  من مثل محمّدصلی الله علیه و آله و سلم، من مثل رجل منکم لا یقرء ولا یکتب ولم یدرس کتاباً ولا اختلف إلی عالم ولا تَعَلَّم من أحد، وأنتم تعرفونه فی أسفاره وفی حضره، بقی کذلک أربعین سنة ثمّ أوتی جوامع العلم حتی علم علم الأوّلین والاخرین. فإن کنتم فی ریب من هذه الایات « فأتوا »  من مثل بمثل لیبیّن أنّه کاذب لأنّ کل ما کان من عند غیر الله فسیوجد له نظیر فی سائر خلق الله... « فأتوا بسورة من مثله »  یعنی مثل القرآن من التوراة والإنجیل و... فإنّکم لا تجدون فی سائر کتب الله سورة کسورة من هذا القرآن. 🟨 ـعن علی بن الحسین(علیه السلام): « فأتوا بسورة من مثله »  امّی لم یختلف قطّ إلی أصحاب کتب وعلم ولا تتلمذ لأحد ولا تعلّم منه... فإن کان کاذباً فاللغة لغتکم وجنسه جنسکم وطبعه طبعکم». 🟩 اشاره: مجلسی(رحمه الله) در ذیل حدیث امام سجاد(علیه السلام) می گوید: «اعلم أنّ هذا الخبر یدلّ علی أنّ إرجاع الضمیر فی مثله إلی النّبی وإلی القرآن مراد الله بحسب بطون الایة الکریمة». همان طور که قبلاً بیان شد، رجوع ضمیر در « مثله »  به « عبد »  و به « ما نزلنا » ، ممکن است؛ گرچه رجوع آن به قرآن سزاوارتر است. آنچه از حدیث مأثور از امام عسکری(علیه السلام) برمی آید این است که اگر ضمیر به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برگردد، مضمون آیه بیان است و اگر به قرآن برگردد مضمون آن اثبات اصل اعجاز و وحی و کلام خداوند بودن نیست، بلکه پیام آن بودن قرآن نسبت به کتابهای آسمانی دیگر است؛ یعنی، قرآن کریم نه تنها نسبت به کتابهای عادی بی نظیر است، بلکه نسبت به کتابهای الهی دیگر نیز بی مثیل است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: 📌 چون قرآن کریم کتاب هدایت و تربیت انسانِ عالِم، عاقل و دیندار است، بر خلاف کتب علمی و عقلی بشری، سرشار از انذار و هشدار است و در این کریمه نیز معاندان را از عذابی بر حذر می دارد که مواد سوختی، آتش گیره و آتش زنه آن انسانها و سنگهای مورد پرستش آنهاست و برای کافران، منافقان و فاسقان آماده شده است؛ آتشی که از انسان بر می خیزد و از این رو هیچ راه گریزی از آن نیست، بلکه جسم و جان انسان تبهکار را می سوزاند. 📍 از تعبیر « أعدّت » برمی آید که جهنم، همانند بهشت، موجود است و کافران که ماده سوختنی و آتش زنه و آتش گیره دوزخند، هم اکنون سراپا مشتعلند، گرچه خود نمی دانند. اثبات عذاب برای کافران، در این کریمه منافاتی با اثبات آن برای منافقان و ندارد. عذاب دردناک دوزخ افزون بر کافران، دامن منافقان و مؤمنان عاصی را نیز می گیرد؛ گرچه درکات و همچنین کوتاهی یا درازی مدّت عذاب متفاوت است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥لحظه بمباران وحشتناک خانه‌ای در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه توسط اشغالگران اسرائیلی https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: 🌏 : تعبیر به «إنْ» که است به جای «إذا» که حرف شرط مقطوع است با این که شرط در محل بحث به دلیل « ولن تفعلوا »  مقطوع العدم است، از این روست که اولاً طبق گمان معاندان سخن گفته شود، و ثانیاً جنبه تهکّم داشته باشد. 🌔 : حرف «لَن» برای است، نه برای تأبیدِ آن؛ زیرا چیزی که مُغَیّاست و دارای حدّ و غایت است ابدی نخواهد بود و حرف «لن»در « فلن أبرح الأرض حتی یأذن لی أبی » و « لن نؤمن لک حتی نری الله جهرةً » در مورد چیزی به کار رفته که برای آن یاد شده است. 🔥 : غالب مفسّران گفته اند: چون در سوره تحریم که پیش از سوره بقره نازل شده، کلمه « نار »  آمده است: « یا أیّها الّذین آمنوا قوا أنفسکم وأهلیکم ناراً وقودها النّاس والحجارة » و مسلمانان نسبت به چنین آتشی آگاهی داشتند، در آیه محل بحث کلمه نار با الف و لام ذکر شده است؛ چنانکه حضرت ابراهیم(علیه السلام) هنگامی که همسر و فرزندش رابه سرزمین غیرقابل کِشت حجاز آورد به خدای سبحان عرض کرد: « ربّ اجعل هذا بلداً آمناً » و کلمه بلد را نکره آورد، ولی پس از آن که آن جاآباد و محل سکونت شد، به خداوند عرض کرد: « ربّ اجعل هذا البلد آمناً »که آیه دوم بعد از آیه اوّل نازل شده و از این رو کلمه بلد در آن با الف و لام آمده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan