eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
587 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تجمع حمایت از فلسطین و آغشته شدن نماد آمریکا به رنگ خون ‌‌‌ https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و آتش گیره دوزخ 🔥قرآن کریم انسان را ، یعنی ماده سوختنی، آتش گیره و آتش زنه جهنم می داند. آتش زنه مانند کبریت که با برخورد با شی ء معین مشتعل می شود و آتش گیره مانند هیزمهای ضخیم و بزرگ که مدّتی در اجاق می ماند و در درازمدّت خاکستر می شود و هیزمهای نازک و کوچک با آن افروخته می شود. ☄  خودش آتش برمی افروزد؛ چنانکه در آیه محلّ بحث یا آیه « أولئک هم وقود النّار » آمده است و خودش نیز هیزم است و در آن آتش مسجور، یعنی مشتعل می شود: « وأمّا القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً » ، « إذ الأغلال فی أعناقهم والسلاسل یُسْحَبون٭ فی الحمیم ثمّ فی النّار یُسْجَرون ». بنابراین، راهی برای فرار از عذاب ندارد؛ زیرا اگر هیزمی جدای از انسان باشد و انسان را با آن بسوزانند احتمال فرار از آن هست و در صورت سوختن نیز تنها جسم او را می سوزاند، نه روح را. امّا اگر شعله ور شود راه گریز از عذاب ندارد؛ بلکه هم جسمش می سوزد: « کلّما نضجت جلودهم بدّلناهم جلوداً غیرها » و هم روح او گداخته می شود: « نار الله الموقدة٭ الّتی تطّلع علی الأفئدة ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
🚨 تصویری از شکنجه جمعی زندانیان فلسطینی توسط سربازان صهیونیستی که بازتاب گسترده‌ای داشته است. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و آتش گیره دوزخ ⭕️آتشی که بتواند را بسوزاند، باید منشأ روحی داشته باشد؛ یعنی، از فؤاد و دل سربرآورد. هیزم بیرونی، فؤاد (مرحله تجرد روح) را نمی تواند بسوزاند. حتی اگر انسان در کوره ذوب فلزات قرار گیرد، روح او نمی سوزد و از این رو، وقتی اصحاب اخدود مؤمنان را در گودال آتش افکندند، تنها بدنهای آن مؤمنان سوخت؛ امّا ارواحشان متنعم بود و حتی لذّت می بردند که بدنهای آنان در راه دین می سوزد. 🔥 انسان عذاب جسمی را می تواند تحمّل کند، لیکن عذاب روحی قابل تحمّل . اهل معنا به هنگام استعاذه از جهنّم می گویند: خدایا ما را به آتش دوزخ مسوزان؛ زیرا ورود به جهنّم مایه رسوایی انسان است: « ربّنا إنّک من تدخل النّار فقد أخزیته »؛ چون سقوط در جهنّم نشانه کفر و نفاق یا دست کم دلیل تبهکاری و در نتیجه حرمان از رحمت خاص خداست و این رسوایی دردناکتر از سوختن بدن به آتش است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و آتش گیره دوزخ ❇️برخی مفسّران به استناد بعضی احادیث، گفته اند: مراد از حجاره که به عنوان وقود مطرح شده است. ویژگی چنین سنگی را سرعت اشتعال و برافروختگی، بدبویی، پردودی، شدت چسبندگی به بدن و شدت حرارت دانسته اند. امّا باید دانست که سنگ کبریت (گوگرد) در دنیا نیز اشتعال زا و آتش خیز است و این معنا چندان اهمیتی ندارد تا موجب تخویف و انذار شدید باشد و نمی تواند مراد قطعی از حجاره مزبور سنگ کبریت باشد. ✳️بعضی از مفسّران نیز گفته اند: مراد از این حجاره همان و طلا و نقره ای است که زراندوزان ذخیره می کردند و به آن فریفته شدند؛ چنانکه خدای سبحان می فرماید: « والّذین یکنزون الذّهب والفضّة ولا ینفقونها فی سبیل الله فبشّرهم بعذابٍ ألیم٭ یوم یحمی علیها فی نار جهنّم فتکوی بها جباههم وجنوبهم وظهورهم هذا ما کنزتم لأنفسکم فذوقوا ما کنتم تکنزون ». این معنا هم نمی تواند مصداق یقینی حجاره در آیه مورد بحث باشد؛ زیرا آیه فوق ناظر به مطلق زراندوزان است، چه کافر و چه غیرکافر، در صورتی که آیه محل بحث می فرماید: « أعدّت للکافرین ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan