eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
315 دنبال‌کننده
568 عکس
215 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر 🎲 كه نصيب اوحدي از عالمان رباني مانند سيّد بن طاوس، ابن فهد حلي و سيّد بحرالعلوم شده، كارساز است، نه و مفاهيمي كه عمر انسان هاي عادي با آنها مي ‏گذرد و از آن طرفي نمي ‏بندند. 📢امام مجتبي(عليه ‏السلام) فرمودند: كسي كه در قلبش جز خطور نكرد، مستجاب الدعوة است و من ضامن آن هستم: «وأنا الضامن لمن لم يهجس في قلبه إلّا الرضا أن يدعو الله فيستجاب له». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران ) 🔅رأي ششم ✔️حروف مقطعه هايي است كه خداوند ياد كرده است بر اين كه قرآن كلام و كتاب اوست و سرّ سوگند به اين حروف آن است كه حروف الفبا داراي شرافت و حرمت است؛ زيرا كتب آسماني و اسماي الهي از همين حروف تشكيل شده است. 📢پاسخ: اين احتمال نيز گرچه استحاله عقلي ندارد، ليكن از يك سو، هيچ گونه آن را تأييد نمي‏ كند و از سوي ديگر، احتمال مزبور تفسير حروف مقطعه محسوب نمي ‏شود. اگر بپذيريم كه «يس» به معناي «سوگند به يس» است همچنان اين پرسش باقي است كه مراد از اين مُقْسَمٌ‏بِه چيست؟ و آنچه به عنوان سرّ، ياد شد، اختصاصي به حروف چهارده ‏گانه . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران ) ✨رأي هفتم اين حروف بر اساس حساب ابجد اشاراتي است به مدت و امتها و در حساب «ابجد» حروف الفباي عربي بر اساس ترتيب خاصي است كه در كلمات زير تنظيم شده است: اَبْجَدْ، هَوَّزْ، حُطّي، كَلِمَنْ سَعْفَصْ، قَرَشَتْ، ثَخِذْ، ضَظِغْ و هر يك از اين حروف داراي ارزش عددي و رياضي خاصي بدين ترتيب است: أ = 1، ب = 2، ج = 3، د = 4، ه = 5، و = 6، ز = 7، ح =8، ط = 9، ي=10، ك=20، ل=30، م=40، ن=50، س=60، ع=70، ف=80، ص=90،اجل آنها و و ؛ چنانكه در روايات آمده است كه «المص» ناظر به انقراض دولت اموي است. اين رأي از برخي روايات گرفته شده است. ✔️پاسخ: رواياتي كه مؤيد اين قول است، اعتبارش معلوم . گرچه اعتبار علم حروف و خواص هر حرف مانند علم اعداد و آثار ويژه هر عدد، نزد مدعيانش پذيرفته است و دليلي بر بطلان آنها نيست. آنچه در اين‏جا مطرح است اين است كه آيا مدلول حروف مقطعه اشاره به تحديد برخي اقوام وتهديد به زوال و انقراض بعضي امّت‏ هاست؟ كه ظاهراً مدعايي _دليل است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) اين حروف بر اساس حساب جُمل كه نوعي محاسبه است، اشاراتي به مدّت است. 📢پاسخ: اين وجه نيز احتمالي صرف است و نه تنها دليل معتبري بر آن نيست، بلكه با قرآن كريم نيز است؛ زيرا قرآن كريم به صراحت اعلام مي‏ كند: هيچ فرد يا امّتي اجل مقدّر خود را ‏داند: (وما تدري نفسٌ ماذا تكسب غداً وما تدري نفس بأي أرض تموت). ☘️معصومين(عليهم ‏السلام) نيز به تعليم الهي از زمان ارتحال خود باخبرند، ولي ديگران چنين علمي ندارند. بنابراين، نمي ‏توان پذيرفت كه از يك سو خداي سبحان بگويد هيچ كس زمان مرگ خود را نمي‏ داند و از سوي ديگر نازل كند كه با جمع ‏بندي آنها زمان انقراض امّت اسلامي معلوم شود. برخي مفسران اين رأي‏ را ‏_ترين رأي درباره حروف مقطعه دانسته ‏اند. گرچه حساب جَمَل نزد مدّعيانش مقبول است، ليكن اشاره بودن مدلول جملي حروف مقطعه به آجال اُمَم نيازمند به دليل است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث: {ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ} 📌: ذلك به دور است و مشار اليه آن يا از امور محسوس است كه در «مكان دور» يا «زمان دير» قرار دارد و يا از امور نامحسوس و مجرّد كه در تحقّق دارد. 💎 نه تنها به لحاظ اشتمال آن بر علوم غيبي و معارف ملكوتي و مانند آن منيع است، بلكه از لحاظ ، چنان رفيع است كه هيچ كس حتّي خود رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم همتاي قرآن سخن نگفته است؛ نه پيش از بعثت و نه پس از آن. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:{ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ} 🎲 : واژه «كتاب» گرچه بر مطلق مكتوب اطلاق مي‏ شود، ولي در قرآن كريم گاهي به معناي كتاب و گاهي به معناي كتاب به كار رفته است و اختلاف مكتوب هاي آن، اعمّ از تكوين و تدوين، مايه اختلاف مصداق(نه مفهوم) آن شده است؛ چنانكه در سخنان بزرگان اهل معرفت، گاهي واژه كتاب بر انسان كامل اطلاق مي‏ شود، همان‏طور كه واژه«كلمه» بر انسان اطلاق مي‏ شود. ❄️فيض كاشاني(رحمه ‏الله)، شعر معروف بين اهل معرفت (وأنت الكتاب المبين الذي/ بأحرفه يظهر المضمر....و تو آن کتاب آشکاری که بوسیله حروف هایش، پوشیده هایش آشکار می شود) را از اميرالمؤمنين(عليه ‏السلام) دانسته. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:{ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ} 🚨 عنوان در قرآن كريم براي چند مصداق به كار رفته است: 💬1 ـ عقايد و اخلاق و اعمال انسانها: (وكلّ إنسان ألزمناه طائره في عنقه ونخرج له يوم القيامة ...و عمل هر انسانی را برای همیشه ملازم او نمودیم،و روز قیامت کتاب اعمالش را بیرون می آوریم....)، (فأمّا من أُوتي بيمينه...پس کسی که نامه اعمالش را به دست راستش دهند...). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث: در قران 🎗️۲ـ كه همه امور نظام هستي در آن ثبت شده است: (وما يعزب عن ربّك من مثقال ذرة في الأرض ولا في السماء ولا أصغر من ذلك ولا أكبر إلّا في كتاب مبين...در آسمان ها و زمین هم وزن ذره ای از او پوشیده نیست، و نه کوچکتر و نه بزرگتر از آن مگر اینکه در کتاب آشکار ثبت است). 🏵️3 ـ و احكامي كه ره‏ آورد رسالت پيامبران اولواالعزم است و از آن به شريعت تعبير مي ‏شود: (فبعث الله النبيّين مبشّرين ومنذرين وأنزل معهم الكتاب بالحقّ...پس خداوند پیامبرانی را مژده دهنده وبیم دهنده برانگیخت و با آنان کتاب حقر را فرستاد). 💬اما مجموعه ‏اي كه تنها مشتمل بر ‏هاي اخلاق و پند و اندرز باشد «زبور» ناميده مي‏ شود، نه كتاب؛ مانند آنچه به حضرت داود(عليه‏ السلام) داده شد: (واتينا داود زبوراً). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث: در قرآن ❄️4 ـ گاهي به همراه قرينه، به نكاح و تجارت، يا _نوشته ‏هاي بشري نيز كتاب گفته مي ‏شود؛ مانند: (ولا تعزموا عقدة النكاح حتي يبلغ الكتاب أجله...و تصمیم به ازدواج نگیرید تا زمان عده وفات پایان یابد)، (فويل للذين يكتبون الكتاب بأيديهم ثم...وای بر کسانی که نوشته ای را با دست بنویسد و به خدا نسبت دهد )، (قالت يا أيّها الملأ إنّي أُلقيَ إليَّ كتاب كريم...ای اشراف نامه ای باارزش به سوی من افکنده اند). ☘️تذكّر: واژه «كتاب» مصدري است كه از باب مبالغه، بر (نوشته شده) اطلاق مي‏شود و همين ‏طور است واژه ‏هاي ديگري مانند قرآن، فرقان و تبيان. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: و ‏_ثمر 💬 هر آنچه را عقل و قرآن و سنّت به رسميّت مي‏شناسند، است و آنچه چنين نيست، يعني نزد عقل برهاني و نقل معتبر ناشناخته است مانند حسد، كبر، خودبيني، خيال‏پردازي، فخرفروشي، مال‏اندوزي، تجمل‏گرايي و نظاير آن‏ها ، زيرا در پيشگاه قرآن و سنت معصومان(عليهم‌السلام) و عقل برهاني رسميتي ندارند. صفات برين نفساني و فضائل علمي و عملي، از آنجا كه نزد عقل و نقل در زمره كمالات شناخته شده‏اند معروف‏اند. 🔘در مثلث مبارك و خجسته ‏اي كه امير مؤمنان(عليه‌السلام) ترسيم فرمودند، آن كه تنها امر و نهي مي‏كند و خويش را تافته ‏اي جدا بافته مي‏پندارد نيست، بلكه امام آن است كه سيرتش را معروف، سنتش را عدل و سريرتش را احسان تأمين كند. آن‏كه امام را با اين سنت علمي و عملي بشناسد، به او اقتدا كرده و مأموم او مي‏شود. چنين امام‏شناس ولايتمداري به معرفت امام و ولي خدا بار مي ‏يابد و نيز شهود مي‏كند كه سريرت امامتش جز معروف نيست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i