بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم
🎲 #مقامهاي_معنوي كه نصيب اوحدي از عالمان رباني مانند سيّد بن طاوس، ابن فهد حلي و سيّد بحرالعلوم شده، كارساز است، نه #الفاظ و مفاهيمي كه عمر انسان هاي عادي با آنها مي گذرد و از آن طرفي نمي بندند.
📢امام مجتبي(عليه السلام) فرمودند: كسي كه در قلبش جز #رضاي_حق خطور نكرد، مستجاب الدعوة است و من ضامن آن هستم: «وأنا الضامن لمن لم يهجس في قلبه إلّا الرضا أن يدعو الله فيستجاب له».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران )
🔅رأي ششم
✔️حروف مقطعه #سوگند هايي است كه خداوند ياد كرده است بر اين كه قرآن كلام و كتاب اوست و سرّ سوگند به اين حروف آن است كه حروف الفبا داراي شرافت و حرمت است؛ زيرا كتب آسماني و اسماي الهي از همين حروف تشكيل شده است.
📢پاسخ: اين احتمال نيز گرچه استحاله عقلي ندارد، ليكن از يك سو، هيچ گونه #دليل_معتبري آن را تأييد نمي كند و از سوي ديگر، احتمال مزبور تفسير حروف مقطعه محسوب نمي شود. اگر بپذيريم كه «يس» به معناي «سوگند به يس» است همچنان اين پرسش باقي است كه مراد از اين مُقْسَمٌبِه چيست؟ و آنچه به عنوان سرّ، ياد شد، اختصاصي به حروف چهارده گانه #ندارد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران )
✨رأي هفتم
اين حروف بر اساس حساب ابجد اشاراتي است به مدت #بقاي_اقوام و امتها و
در حساب «ابجد» حروف الفباي عربي بر اساس ترتيب خاصي است كه در كلمات زير تنظيم شده است: اَبْجَدْ، هَوَّزْ، حُطّي، كَلِمَنْ سَعْفَصْ، قَرَشَتْ، ثَخِذْ، ضَظِغْ و هر يك از اين حروف داراي ارزش عددي و رياضي خاصي بدين ترتيب است: أ = 1، ب = 2، ج = 3، د = 4، ه = 5، و = 6، ز = 7، ح =8، ط = 9، ي=10، ك=20، ل=30، م=40، ن=50، س=60، ع=70، ف=80، ص=90،اجل آنها و #نعمتها و #بلاها؛ چنانكه در روايات آمده است كه «المص» ناظر به انقراض دولت اموي است. اين رأي از برخي روايات گرفته شده است.
✔️پاسخ: رواياتي كه مؤيد اين قول است، اعتبارش معلوم #نيست. گرچه اعتبار علم حروف و خواص هر حرف مانند علم اعداد و آثار ويژه هر عدد، نزد مدعيانش پذيرفته است و دليلي بر بطلان آنها نيست. آنچه در اينجا مطرح است اين است كه آيا مدلول حروف مقطعه اشاره به تحديد برخي اقوام وتهديد به زوال و انقراض بعضي امّت هاست؟ كه ظاهراً مدعايي #بي _دليل است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(ویژگی مفسران)
اين حروف بر اساس حساب جُمل كه نوعي محاسبه است، اشاراتي به مدّت #بقاي_امت_اسلامي است.
📢پاسخ: اين وجه نيز احتمالي صرف است و نه تنها دليل معتبري بر آن نيست، بلكه با قرآن كريم نيز #ناهماهنگ است؛ زيرا قرآن كريم به صراحت اعلام مي كند: هيچ فرد يا امّتي اجل مقدّر خود را #نميداند: (وما تدري نفسٌ ماذا تكسب غداً وما تدري نفس بأي أرض تموت).
☘️معصومين(عليهم السلام) نيز به تعليم الهي از زمان ارتحال خود باخبرند، ولي ديگران چنين علمي ندارند. بنابراين، نمي توان پذيرفت كه از يك سو خداي سبحان بگويد هيچ كس زمان مرگ خود را نمي داند و از سوي ديگر #حروفي نازل كند كه با جمع بندي آنها زمان انقراض امّت اسلامي معلوم شود. برخي مفسران اين رأي را #سخيف_ترين رأي درباره حروف مقطعه دانسته اند. گرچه حساب جَمَل نزد مدّعيانش مقبول است، ليكن اشاره بودن مدلول جملي حروف مقطعه به آجال اُمَم نيازمند به دليل است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث: {ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ}
📌#ذلك: ذلك #اسم_اشاره به دور است و مشار اليه آن يا از امور محسوس است كه در «مكان دور» يا «زمان دير» قرار دارد و يا از امور نامحسوس و مجرّد كه در #مكانت_والا تحقّق دارد.
💎#مقام_قرآن نه تنها به لحاظ اشتمال آن بر علوم غيبي و معارف ملكوتي و مانند آن منيع است، بلكه از لحاظ #فنون_متنوّع_ادبي، چنان رفيع است كه هيچ كس حتّي خود رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم همتاي قرآن سخن نگفته است؛ نه پيش از بعثت و نه پس از آن.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:{ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ}
🎲 #الكتاب: واژه «كتاب» گرچه بر مطلق مكتوب اطلاق مي شود، ولي در قرآن كريم گاهي به معناي كتاب #تكويني و گاهي به معناي كتاب #تدويني به كار رفته است و اختلاف مكتوب هاي آن، اعمّ از تكوين و تدوين، مايه اختلاف مصداق(نه مفهوم) آن شده است؛ چنانكه در سخنان بزرگان اهل معرفت، گاهي واژه كتاب بر انسان كامل اطلاق مي شود، همانطور كه واژه«كلمه» بر انسان اطلاق مي شود.
❄️فيض كاشاني(رحمه الله)، شعر معروف بين اهل معرفت (وأنت الكتاب المبين الذي/ بأحرفه يظهر المضمر....و تو آن کتاب آشکاری که بوسیله حروف هایش، پوشیده هایش آشکار می شود) را از اميرالمؤمنين(عليه السلام) دانسته.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:{ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ}
🚨 عنوان #كتاب در قرآن كريم براي چند مصداق به كار رفته است:
💬1 ـ #جايگاه_ثبت عقايد و اخلاق و اعمال انسانها: (وكلّ إنسان ألزمناه طائره في عنقه ونخرج له يوم القيامة #كتاباً...و عمل هر انسانی را برای همیشه ملازم او نمودیم،و روز قیامت کتاب اعمالش را بیرون می آوریم....)، (فأمّا من أُوتي #كتابه بيمينه...پس کسی که نامه اعمالش را به دست راستش دهند...).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث: #مصادیق_کتاب در قران
🎗️۲ـ #حقيقتي كه همه امور نظام هستي در آن ثبت شده است: (وما يعزب عن ربّك من مثقال ذرة في الأرض ولا في السماء ولا أصغر من ذلك ولا أكبر إلّا في كتاب مبين...در آسمان ها و زمین هم وزن ذره ای از او پوشیده نیست، و نه کوچکتر و نه بزرگتر از آن مگر اینکه در کتاب آشکار ثبت است).
🏵️3 ـ #مجموعه_قوانين و احكامي كه ره آورد رسالت پيامبران اولواالعزم است و از آن به شريعت تعبير مي شود: (فبعث الله النبيّين مبشّرين ومنذرين وأنزل معهم الكتاب بالحقّ...پس خداوند پیامبرانی را مژده دهنده وبیم دهنده برانگیخت و با آنان کتاب حقر را فرستاد).
💬اما مجموعه اي كه تنها مشتمل بر #توصيه_هاي اخلاق و پند و اندرز باشد «زبور» ناميده مي شود، نه كتاب؛ مانند آنچه به حضرت داود(عليه السلام) داده شد: (واتينا داود زبوراً).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث: #مصادیق_کتاب در قرآن
❄️4 ـ گاهي به همراه قرينه، به #قباله نكاح و تجارت، يا #دست _نوشته هاي بشري نيز كتاب گفته مي شود؛ مانند: (ولا تعزموا عقدة النكاح حتي يبلغ الكتاب أجله...و تصمیم به ازدواج نگیرید تا زمان عده وفات پایان یابد)، (فويل للذين يكتبون الكتاب بأيديهم ثم...وای بر کسانی که نوشته ای را با دست بنویسد و به خدا نسبت دهد )، (قالت يا أيّها الملأ إنّي أُلقيَ إليَّ كتاب كريم...ای اشراف نامه ای باارزش به سوی من افکنده اند).
☘️تذكّر: واژه «كتاب» مصدري است كه از باب مبالغه، بر #مكتوب(نوشته شده) اطلاق ميشود و همين طور است واژه هاي ديگري مانند قرآن، فرقان و تبيان.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #معرفت_ثمربخش و #شناخت_بي_ثمر
💬 هر آنچه را عقل و قرآن و سنّت به رسميّت ميشناسند، #معروف است و آنچه چنين نيست، يعني نزد عقل برهاني و نقل معتبر ناشناخته است مانند حسد، كبر، خودبيني، خيالپردازي، فخرفروشي، مالاندوزي، تجملگرايي و نظاير آنها #منكرند، زيرا در پيشگاه قرآن و سنت معصومان(عليهمالسلام) و عقل برهاني رسميتي ندارند. صفات برين نفساني و فضائل علمي و عملي، از آنجا كه نزد عقل و نقل در زمره كمالات شناخته شدهاند معروفاند.
🔘در مثلث مبارك و خجسته اي كه امير مؤمنان(عليهالسلام) ترسيم فرمودند، آن كه تنها امر و نهي ميكند و خويش را تافته اي جدا بافته ميپندارد #امام نيست، بلكه امام آن است كه سيرتش را معروف، سنتش را عدل و سريرتش را احسان تأمين كند. آنكه امام را با اين سنت علمي و عملي بشناسد، به او اقتدا كرده و مأموم او ميشود. چنين امامشناس ولايتمداري به معرفت امام و ولي خدا بار مي يابد و نيز شهود ميكند كه سريرت امامتش جز معروف نيست.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i