متن زیارت اربعین.pdf
468.1K
📖 متن زیارت اربعین
التماس دعا 🙏🏻🌹
11.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فرار بیماران از بیمارستان شهدای الاقصی بعد از دستور تخلیه ارتش اشغالگر
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ"
⛓بحث: #روایی
3⃣مرجع ضمیر در «مثله»
🟧 ـعن العسکری(علیه السلام): « فأتوا بسورة من مثله » من مثل محمّدصلی الله علیه و آله و سلم، من مثل رجل منکم لا یقرء ولا یکتب ولم یدرس کتاباً ولا اختلف إلی عالم ولا تَعَلَّم من أحد، وأنتم تعرفونه فی أسفاره وفی حضره، بقی کذلک أربعین سنة ثمّ أوتی جوامع العلم حتی علم علم الأوّلین والاخرین. فإن کنتم فی ریب من هذه الایات « فأتوا » من مثل #هذا_الرجل بمثل #هذا_الکلام لیبیّن أنّه کاذب لأنّ کل ما کان من عند غیر الله فسیوجد له نظیر فی سائر خلق الله... « فأتوا بسورة من مثله » یعنی مثل القرآن من التوراة والإنجیل و... فإنّکم لا تجدون فی سائر کتب الله سورة کسورة من هذا القرآن.
🟨 ـعن علی بن الحسین(علیه السلام): « فأتوا بسورة من مثله » #مثل_محمّد امّی لم یختلف قطّ إلی أصحاب کتب وعلم ولا تتلمذ لأحد ولا تعلّم منه... فإن کان کاذباً فاللغة لغتکم وجنسه جنسکم وطبعه طبعکم».
🟩 اشاره: مجلسی(رحمه الله) در ذیل حدیث امام سجاد(علیه السلام) می گوید: «اعلم أنّ هذا الخبر یدلّ علی أنّ إرجاع الضمیر فی مثله إلی النّبی وإلی القرآن #کلیهما مراد الله بحسب بطون الایة الکریمة». همان طور که قبلاً بیان شد، رجوع ضمیر در « مثله » به « عبد » و به « ما نزلنا » ، ممکن است؛ گرچه رجوع آن به قرآن سزاوارتر است. آنچه از حدیث مأثور از امام عسکری(علیه السلام) برمی آید این است که اگر ضمیر به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برگردد، مضمون آیه بیان #اصل_معجزه است و اگر به قرآن برگردد مضمون آن اثبات اصل اعجاز و وحی و کلام خداوند بودن نیست، بلکه پیام آن #مُهَیْمن بودن قرآن نسبت به کتابهای آسمانی دیگر است؛ یعنی، قرآن کریم نه تنها نسبت به کتابهای عادی بی نظیر است، بلکه نسبت به کتابهای الهی دیگر نیز بی مثیل است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث: #گزیده_تفسیر
📌 چون قرآن کریم کتاب هدایت و تربیت انسانِ عالِم، عاقل و دیندار است، بر خلاف کتب علمی و عقلی بشری، سرشار از انذار و هشدار است و در این کریمه نیز معاندان را از عذابی بر حذر می دارد که مواد سوختی، آتش گیره و آتش زنه آن انسانها و سنگهای مورد پرستش آنهاست و برای کافران، منافقان و فاسقان آماده شده است؛ آتشی که از #درون انسان بر می خیزد و از این رو هیچ راه گریزی از آن نیست، بلکه جسم و جان انسان تبهکار را می سوزاند.
📍 از تعبیر « أعدّت » برمی آید که جهنم، همانند بهشت، #هم_اکنون موجود است و کافران که ماده سوختنی و آتش زنه و آتش گیره دوزخند، هم اکنون سراپا مشتعلند، گرچه خود نمی دانند. اثبات عذاب برای کافران، در این کریمه منافاتی با اثبات آن برای منافقان و #مسلمانان_فاسق ندارد. عذاب دردناک دوزخ افزون بر کافران، دامن منافقان و مؤمنان عاصی را نیز می گیرد؛ گرچه درکات و همچنین کوتاهی یا درازی مدّت عذاب متفاوت است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥لحظه بمباران وحشتناک خانهای در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه توسط اشغالگران اسرائیلی
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث:#تفسیر
🌏 #إنْ: تعبیر به «إنْ» که #حرف_شرط_مشکوک است به جای «إذا» که حرف شرط مقطوع است با این که شرط در محل بحث به دلیل « ولن تفعلوا » مقطوع العدم است، از این روست که اولاً طبق گمان معاندان سخن گفته شود، و ثانیاً جنبه تهکّم داشته باشد.
🌔 #لَنْ: حرف «لَن» برای #تأکیدِ_نفی است، نه برای تأبیدِ آن؛ زیرا چیزی که مُغَیّاست و دارای حدّ و غایت است ابدی نخواهد بود و حرف «لن»در « فلن أبرح الأرض حتی یأذن لی أبی » و « لن نؤمن لک حتی نری الله جهرةً » در مورد چیزی به کار رفته که برای آن #غایت یاد شده است.
🔥 #النّار: غالب مفسّران گفته اند: چون در سوره تحریم که پیش از سوره بقره نازل شده، کلمه « نار » آمده است: « یا أیّها الّذین آمنوا قوا أنفسکم وأهلیکم ناراً وقودها النّاس والحجارة » و مسلمانان نسبت به چنین آتشی آگاهی داشتند، در آیه محل بحث کلمه نار با الف و لام #معرفه ذکر شده است؛ چنانکه حضرت ابراهیم(علیه السلام) هنگامی که همسر و فرزندش رابه سرزمین غیرقابل کِشت حجاز آورد به خدای سبحان عرض کرد: « ربّ اجعل هذا بلداً آمناً » و کلمه بلد را نکره آورد، ولی پس از آن که آن جاآباد و محل سکونت شد، به خداوند عرض کرد: « ربّ اجعل هذا البلد آمناً »که آیه دوم بعد از آیه اوّل نازل شده و از این رو کلمه بلد در آن با الف و لام آمده است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞 #پدر زیرپیراهن خونیش که دم دست ترین چیزیه که داره رو در میاره تا صورت خیس پسر #شهیدش رو خشک کنه
😭😭😭😭😭
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث:#تفسیر
🔥 #وَقُود: وَقود به معنای «ما یُوقَد به النّار» یعنی چیزی است که آتش با آن #افروخته می شود؛ مانند کبریت و چاشنی در مواد انفجاری که آتش زنه است و چیزهای دیگر را شعله ور می سازد، و نیز مانند هیزم، ذغال سنگ، نفت، گاز و هر چیز دیگری که ماده سوختنی باشد. وقود گاهی به معنای شعله آتش و زبانه آن است؛ نظیر آیه « النار ذات الوَقود » که تفسیر آن به آتش صاحب هیزم (کنایه از فراوانی مواد سوختنی آن) مناسب نیست؛ زیرا ظاهرِ «ذات وَقود» همان معنای «ذات لهب» است که در سوره مَسَد(آیه3) آمده است و تفصیل آن در تفسیر آیات بازگو می شود.
☄ ماده وُقُود و وَقُود اختصاصی به برافروختن «نار» ندارد، بلکه در #فروزندگی «نور» نیز به کار می رود؛ یعنی، هم در مورد غضب و قهر و هم در مورد رحمت و مهر کاربرد دارد؛ مانند: « ...یُوقَد من شجرة مبارکة » . از این رو امیرالمؤمنین)علیه السلام) به فروزان نگه داشتن توحید و رسالت توصیه کرد و فرمود: «وصیتی لکم أن لاتشرکوا بالله شیئاً ومحمدصلی الله علیه و آله و سلم فلاتضیّعوا سنّته أقیموا هذین العمودین وأوقدوا هذین المصباحین»، و نیز درباره فروغ خاموش ناشدنی قرآن فرمود: «ثمّ أنزل علیه الکتاب نوراً لاتطفأ مصابیحه وسراجاً لایخبو توقدّه».
🌏 #الناس: مراد از «ناس» در جمله « وقودها الناس » مقابل جن و شیطان نیست، بلکه #مقابل « حجارة » است. بنابراین، اطلاق آیات دیگر، مانند: « إنّکم وما تعبدون من دون الله حصب جهنّم »و « وامّا القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً »، همچنان محفوظ است؛ زیرا خود ابلیس گذشته از آن که هیزم دوزخ است می تواند آتش گیره بلکه آتش زنه جهنم نیز باشد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan