eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
587 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
💢💢💢💢💢💢💢💢💢 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 ⭕فصل سوم:آثار دوستی 🚫پیش از بیان آثار دوستی دنیا،به ذکر مطالبی درباره می پردازیم.محبت بر دوگونه است:محبت صادق و محبت کاذب. ✅ آن است که انسان، را تشخیص دهد؛البته وقتی به کمال آگاهی پیدا کند،به آن می بندد؛مانند محبت به خداوند که کمال مطلق است.متقابلا کمال نیز جاذبه دارد و محب را به سمت خود جذب می کند و در حقیقت،محبت صادق،دو جانبه است. ✔اما،آن است که انسان، را کمال بپندارد و بر اساس این پندار باطل،به آن کمال موهوم علاقه مند شود؛مانندِ محبتِ به غیر خدا؛به ویژه محبت به که محبت کاذب است و نیز جاذبه ای که عین دافعه می باشد؛چنان که افعی ها با نفس کشیدن،برخی از حشرات را جذب می کنند؛اما نه برای پرورش و کمال،بلکه برای هضم و نابود کردن. ♨بنابراین،جذب آنان کاذب است. ⚫⚪⚫⚪⚫⚪⚫⚪⚫ 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🔱 دنیا نیز چنین است.انسان اگر به دنیا دل ببندد،جاذبه دنیا او را به سوی خود می کشاند تا او را در هم بکوبد و نابود سازد و سپس به صورت زباله دفع کند؛ولی،نه تنها محبوب مومنان است،بلکه محب آنان نیز هست و آنها را به سمت خود جذب می کند تا بپرواند و احیا کند.از این رو،همان گونه که گفته شده؛اَلا کل شئ ما خلا الله باطل و کل نعیم لا محاله زائل. درباره محبت نیز باید گفت هر محبتی غیر از محبت خدا، است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
چرا سفارش كرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد؟ حضرت آيت‌الله العظمي جوادي آملي در كتاب ارزشمند «حماسه و عرفان» درباره فلسفه زيارت و عزاداري و علت سفارش به خواندن زيارت عاشورا بیان می دارند: سرّ اين كه سفارش كرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد و نسبت به اهل‏ بيت (عليهم ‏السلام) تولّي داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستيد و از دشمنانشان تبرّي بجوييد، براي آن است که طرز فکر معاندان ايشان منفور شود وگرنه هم ‏اکنون سخن از معاويه و يزيد نيست تا آنها را لعنت کنيم. نام و ياد آنها رخت ‏بربسته و قبرشان نيز زباله ‏داني بيش نيست، الآن سخن از فکر و راه يزيد و يزيديان عصر است. زن فرعون وقتي که به درگاه الهي دعا کرد، نگفت خدايا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت: (ربّ ابْنِ لي عنْدک بيتاً في الجَنّه ونجّني من فرْعوْن وعمله ونجّني من القوْم الظالمين) يعني مرا از فرعون و فرعونيان، که طرفداران سنّت سيّئه و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده. تفکرّ براي هميشه باقي مي‏ ماند هر چند که اسم و عنوانش تغيير پيدا کند. اکنون نيز، هم راه سالار شهيدان زنده است و هم‏ مرام و مسلک اموي و مرواني و عباسي وجود دارد. اين که سفارش فراوان به اشک ريختن و عزاداري کردن نموده ‏اند براي آن است که اشک بر شهيد اشتياق به شهادت را به همراه دارد، خوي حماسه را در انسان زنده و طعم شهادت را در جان او گوارا مي‏ گرداند. چون اشکْ رنگ کسي را مي گيرد که براي او ريخته مي ‏شود و همين رنگ را به صاحب اشک نيز مي‏دهد. از اين‏رو انسان حسيني‏ منش، نه ستم مي‏ کند و نه ستم مي‏ پذيرد. اين که عده‏ اي به فکر ظلم کردن يا ظلم‏ پذيري هستند براي آن است که خوي حسيني در آنها نيست وگرنه شيعه خاص حسين‏بن علي (عليهم االسلام) نه ظلم مي کند و نه ظلم مي‏ پذيرد. آن کسي که ظلم‏پذير است اموي مسلک است چنان‏که ظالم هم اموي صفت است، هر چند که زمزمه «يا حسين» بر لب داشته باشد. و در قيامت که هر کسي را به نام زمامدارش صدا مي زنند: (يوْم ندْعوا کلَّ أُناسٍ بإمامهم)، شخص ستمگر در صف امويان شرکت مي کند. لذا اگر انسان بخواهد بفهمد که راهيِ راه حضرت حسين ‏بن علي(عليهماالسلام) است يا راهيِ راه امويان، بايد ببيند که در او خوي ستم‏ پذيري يا سلطه ‏گري وجود دارد يا نه. اگر گرايش به اين خصلت‏ هاي زشت را در خود ديد بايد در اخلاق خود تجديدنظر کند. حماسه و عرفان ص310 https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 ▫امیرالمومنین(ع) می فرماید:"دنیایی که شما را می کند،پیش از آنکه تو را ترک کند، آن را رها کنید"؛در مثل ها نیز آمده است:"عزل"از مقام،به منزله طلاق مردان،و حیض کارگزاران است:"العزل طلاق الرجال و حیض العمال". انسان نیز سرانجام،از دنیا و لذایذ و مقام های آن،عزل و محروم می شود. از این رو،قرآن،دنیا را خانه فریب و نیرنگ معرفی می کند. 🔹نظامی گنجوی در پایان داستان"لیلی و مجنون"می گوید:لیلی در اواخر عمر بیمار شد و طراوتش از بین رفت. او به مادرش وصیت کرد که پیام مرا به مجنون برسان و به او بگو:اگر خواستی محبوبی برگزینی،دوستی مانند من مگیر که با یک تب،همه خود را از دست بدهد و با بیماری،همه نشاط او فرو بنشیند؛دوستی بگیر که زوال پذیر نباشد. بنابراین،،محبت حقیقی می آورد و غفلت،محبت کاذب. ↖↖↖↖↖↖↖↖↖ 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🔔در قرآن کریم درباره محبت کاذب آمده است:" کلا بل تحبون العاجله و تذرون الاخره و وجوه یومئذِِ ناظره الی ربها ناظره وجوه یومئذِِ باسره تظن اَن یُفعل بها فاقره"؛شما متاع را دوست دارید و کسانی که چنین متاعی را محبوب خود برگزیده اند،در روز قیامت،چهره ای افسرده دارند؛ولی کسانی که محبوب حقیقی آنان است،در آن روز،چهره شادمان دارند. 🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🚫اکنون به برخی از آثار محبت و گرایش به دنیا می پردازیم. ۱.دوستی دنیا،ریشه همه خطاها در تعالیم اسلامی،محبت و گرایش به دنیا همه بدی ها معرفی شده است. حضرت علی(ع) که دنیا را به خوبی شناخته وحقیقت آن را برای مردم بیان کرده است،همگان را از محبت دنیا بر حذر داشته،می فرماید:"ایّاک و حبَّ الدنیا فاِنها اَصل کلّ خطیئه و معدن کل بلیّه"؛"حب الدنیا راس کل خطیئه". 🌙اگر کسی را برگزیند،بزرگ ترین اشتباه را مرتکب شده است؛چنان که امیرالمومنین(ع)می فرماید:"اَعظم الخطایا حبّ الدنیا". ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🔰۲.دشمنی با آخرت محبت دنیا موجب می شود تا انسان از آخرت و قیامت گریزان شود متاع دل فریب آن را عزیزتر از بداند؛چنان که امیرالمومنین(ع) می فرماید:" اِن الدنیا و الاخره عدوان متفاوتان و سبیلان مختلفان فمن اَحبّ الدنیا و تولّاها اَبغض الاخرهو عاداها و هما بمنزله المشرق والمغرب و ماش بینهما کلّما قرب من واحد بعُد من الآخر و هما بعُد ضرّتان". ✅ یعنی همانا دنیا و آخرت،دو دشمن مختلف و جداگانه اند. کسی که دنیا را دوست دارد و به آن عشق می ورزد،آخرت را دشمن می دارد و با آن عداوت می کند این دو،همچون مشرق و مغربند و انسان همانند کسی که میان این دو راه می رود،هر زمان به یکی نزدیک شود،از دیگری دور می شود.دنیا و آخرت همانند دو هوو هستند. 🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i