eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
190 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🛇اگر محبت به ثروت و امکانت مالی نشود،می تواند عاقبت انسان را تباه کند و دین را سست و یقین را فاسد سازد؛چنانچه امیرالمومنین(ع)می فرماید:" حب المال یفسد المال"؛"حب المال یوهن الدین و یفسد الیقین"؛زیرا ثروت، ریشه هواهای نفسانی است؛چنان که حضرت علی(ع) می فرماید:" المال ماده الشهوات". ↔گفتنی است که علاقه و دلبستگی به مال دنیا مذموم است نه بودن. 🔘بنابراین،گمان نشود که هرکس دارای ثروت و تمکن است،اهل دنیاست.بسا تهی دستانی که دلبستگی آنان به خرقه شان ،از علاقه و دلبستگی صاحبان ثروت بیشتر است. 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی درنهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🔻حقارت دنیا از حقارت دنیا همین بس که پیامبر(ص) با همه منزلت و عظمت والایی که نزد خدای سبحان داشت،از زندگی دنیا بهره نداشت. 💠امیرالمومنین(ع) درباره عدم بهره مندی پیامبر از دنیا چنین می فرماید:"در زندگی رسول خدا اموری است که تو را به عیوب دنیا واقف می سازد؛چنان که او و نزدیکانش در آن بودند و با اینکه مقام و منزلتی پیش خدا داشت؛زینت های دنیا را از او دریغ کرد.بنابراین،هرکس با عقل خویش باید بنگرد که آیا خداوند با این کار،پیامبرش را داشته یا به او کرده است؟؟ اگر کسی بگوید او را تحقیر کرده است،به خدا سوگند؛این دروغ محض است و اگر گوید:او را گرامی داشته است،باید بداند خداوند دیگران را خوار کرده که از زینت های دنیا بهره مندشان کرده؛چنان که دنیا را برای آنها گسترده و از مقرب ترین افراد به او دریغ داشته است...او با شکم گرسنه از این جهان رفت و با سلامت روح و ایمان،به سرای دیگر وارد شد و سنگی بر سنگی ننهاد تا جهان را ترک کرد. 💢💢💢💢💢💢💢💢💢 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
💢💢💢💢💢💢💢💢💢 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 ⭕فصل سوم:آثار دوستی 🚫پیش از بیان آثار دوستی دنیا،به ذکر مطالبی درباره می پردازیم.محبت بر دوگونه است:محبت صادق و محبت کاذب. ✅ آن است که انسان، را تشخیص دهد؛البته وقتی به کمال آگاهی پیدا کند،به آن می بندد؛مانند محبت به خداوند که کمال مطلق است.متقابلا کمال نیز جاذبه دارد و محب را به سمت خود جذب می کند و در حقیقت،محبت صادق،دو جانبه است. ✔اما،آن است که انسان، را کمال بپندارد و بر اساس این پندار باطل،به آن کمال موهوم علاقه مند شود؛مانندِ محبتِ به غیر خدا؛به ویژه محبت به که محبت کاذب است و نیز جاذبه ای که عین دافعه می باشد؛چنان که افعی ها با نفس کشیدن،برخی از حشرات را جذب می کنند؛اما نه برای پرورش و کمال،بلکه برای هضم و نابود کردن. ♨بنابراین،جذب آنان کاذب است. ⚫⚪⚫⚪⚫⚪⚫⚪⚫ 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🔱 دنیا نیز چنین است.انسان اگر به دنیا دل ببندد،جاذبه دنیا او را به سوی خود می کشاند تا او را در هم بکوبد و نابود سازد و سپس به صورت زباله دفع کند؛ولی،نه تنها محبوب مومنان است،بلکه محب آنان نیز هست و آنها را به سمت خود جذب می کند تا بپرواند و احیا کند.از این رو،همان گونه که گفته شده؛اَلا کل شئ ما خلا الله باطل و کل نعیم لا محاله زائل. درباره محبت نیز باید گفت هر محبتی غیر از محبت خدا، است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
چرا سفارش كرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد؟ حضرت آيت‌الله العظمي جوادي آملي در كتاب ارزشمند «حماسه و عرفان» درباره فلسفه زيارت و عزاداري و علت سفارش به خواندن زيارت عاشورا بیان می دارند: سرّ اين كه سفارش كرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد و نسبت به اهل‏ بيت (عليهم ‏السلام) تولّي داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستيد و از دشمنانشان تبرّي بجوييد، براي آن است که طرز فکر معاندان ايشان منفور شود وگرنه هم ‏اکنون سخن از معاويه و يزيد نيست تا آنها را لعنت کنيم. نام و ياد آنها رخت ‏بربسته و قبرشان نيز زباله ‏داني بيش نيست، الآن سخن از فکر و راه يزيد و يزيديان عصر است. زن فرعون وقتي که به درگاه الهي دعا کرد، نگفت خدايا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت: (ربّ ابْنِ لي عنْدک بيتاً في الجَنّه ونجّني من فرْعوْن وعمله ونجّني من القوْم الظالمين) يعني مرا از فرعون و فرعونيان، که طرفداران سنّت سيّئه و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده. تفکرّ براي هميشه باقي مي‏ ماند هر چند که اسم و عنوانش تغيير پيدا کند. اکنون نيز، هم راه سالار شهيدان زنده است و هم‏ مرام و مسلک اموي و مرواني و عباسي وجود دارد. اين که سفارش فراوان به اشک ريختن و عزاداري کردن نموده ‏اند براي آن است که اشک بر شهيد اشتياق به شهادت را به همراه دارد، خوي حماسه را در انسان زنده و طعم شهادت را در جان او گوارا مي‏ گرداند. چون اشکْ رنگ کسي را مي گيرد که براي او ريخته مي ‏شود و همين رنگ را به صاحب اشک نيز مي‏دهد. از اين‏رو انسان حسيني‏ منش، نه ستم مي‏ کند و نه ستم مي‏ پذيرد. اين که عده‏ اي به فکر ظلم کردن يا ظلم‏ پذيري هستند براي آن است که خوي حسيني در آنها نيست وگرنه شيعه خاص حسين‏بن علي (عليهم االسلام) نه ظلم مي کند و نه ظلم مي‏ پذيرد. آن کسي که ظلم‏پذير است اموي مسلک است چنان‏که ظالم هم اموي صفت است، هر چند که زمزمه «يا حسين» بر لب داشته باشد. و در قيامت که هر کسي را به نام زمامدارش صدا مي زنند: (يوْم ندْعوا کلَّ أُناسٍ بإمامهم)، شخص ستمگر در صف امويان شرکت مي کند. لذا اگر انسان بخواهد بفهمد که راهيِ راه حضرت حسين ‏بن علي(عليهماالسلام) است يا راهيِ راه امويان، بايد ببيند که در او خوي ستم‏ پذيري يا سلطه ‏گري وجود دارد يا نه. اگر گرايش به اين خصلت‏ هاي زشت را در خود ديد بايد در اخلاق خود تجديدنظر کند. حماسه و عرفان ص310 https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 ▫امیرالمومنین(ع) می فرماید:"دنیایی که شما را می کند،پیش از آنکه تو را ترک کند، آن را رها کنید"؛در مثل ها نیز آمده است:"عزل"از مقام،به منزله طلاق مردان،و حیض کارگزاران است:"العزل طلاق الرجال و حیض العمال". انسان نیز سرانجام،از دنیا و لذایذ و مقام های آن،عزل و محروم می شود. از این رو،قرآن،دنیا را خانه فریب و نیرنگ معرفی می کند. 🔹نظامی گنجوی در پایان داستان"لیلی و مجنون"می گوید:لیلی در اواخر عمر بیمار شد و طراوتش از بین رفت. او به مادرش وصیت کرد که پیام مرا به مجنون برسان و به او بگو:اگر خواستی محبوبی برگزینی،دوستی مانند من مگیر که با یک تب،همه خود را از دست بدهد و با بیماری،همه نشاط او فرو بنشیند؛دوستی بگیر که زوال پذیر نباشد. بنابراین،،محبت حقیقی می آورد و غفلت،محبت کاذب. ↖↖↖↖↖↖↖↖↖ 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🔔در قرآن کریم درباره محبت کاذب آمده است:" کلا بل تحبون العاجله و تذرون الاخره و وجوه یومئذِِ ناظره الی ربها ناظره وجوه یومئذِِ باسره تظن اَن یُفعل بها فاقره"؛شما متاع را دوست دارید و کسانی که چنین متاعی را محبوب خود برگزیده اند،در روز قیامت،چهره ای افسرده دارند؛ولی کسانی که محبوب حقیقی آنان است،در آن روز،چهره شادمان دارند. 🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🚫اکنون به برخی از آثار محبت و گرایش به دنیا می پردازیم. ۱.دوستی دنیا،ریشه همه خطاها در تعالیم اسلامی،محبت و گرایش به دنیا همه بدی ها معرفی شده است. حضرت علی(ع) که دنیا را به خوبی شناخته وحقیقت آن را برای مردم بیان کرده است،همگان را از محبت دنیا بر حذر داشته،می فرماید:"ایّاک و حبَّ الدنیا فاِنها اَصل کلّ خطیئه و معدن کل بلیّه"؛"حب الدنیا راس کل خطیئه". 🌙اگر کسی را برگزیند،بزرگ ترین اشتباه را مرتکب شده است؛چنان که امیرالمومنین(ع)می فرماید:"اَعظم الخطایا حبّ الدنیا". ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🔰۲.دشمنی با آخرت محبت دنیا موجب می شود تا انسان از آخرت و قیامت گریزان شود متاع دل فریب آن را عزیزتر از بداند؛چنان که امیرالمومنین(ع) می فرماید:" اِن الدنیا و الاخره عدوان متفاوتان و سبیلان مختلفان فمن اَحبّ الدنیا و تولّاها اَبغض الاخرهو عاداها و هما بمنزله المشرق والمغرب و ماش بینهما کلّما قرب من واحد بعُد من الآخر و هما بعُد ضرّتان". ✅ یعنی همانا دنیا و آخرت،دو دشمن مختلف و جداگانه اند. کسی که دنیا را دوست دارد و به آن عشق می ورزد،آخرت را دشمن می دارد و با آن عداوت می کند این دو،همچون مشرق و مغربند و انسان همانند کسی که میان این دو راه می رود،هر زمان به یکی نزدیک شود،از دیگری دور می شود.دنیا و آخرت همانند دو هوو هستند. 🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 ♦امامان معصوم(ع) همواره خطر حُب دنیا را گوشزد می کردند و از خدای متعال می خواستند که محبت دنیا را از آنان خارج کند؛ مثلا امام سجاد(ع)در دعای ابوحمزه ثمالی می فرماید:"سیدی اُخرج حب الدنیا من قلبی". ⚫حضرت علی(ع)نیز می فرماید:"اگر شما را دوست دارید؛از دلهای خود محبت دنیا را بیرون کنید(ان کنتم تحبون الله فاخرجوا من قلوبکم حب الدنیا)". 🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🔱گذشته از آنکه محبت دنیا موجب از آخرت می شود و انسان را از لقای الهی،ناخرسند می کند، را از پذیرش سخن حکیمانه و نیز را از نور بصیرت محروم می کند.حضرت علی (ع) در این باره می فرماید:"لحبّ الدنیا صمّت الاسماع عن سماع الحکمه و عمیت القلوب عن نور البصیره".در این حالت،انسان نه به سخن واعظ حکیم بها می دهد و نه از درون دارای نور است تا از ظلمات گمراهی نجات یابد. ⚪در نتیجه،طبق بیان امیرالمومنین(ع)،هم دین خود را از دست می دهد:"یسیر الدنیا یفسد الدین"؛و هم دنیای خود را تباه ساخته است،"هر کس دلش به دوستی دنیا حریص باشد،همواره سه چیز از او جدا نمی شود:اندوه دائمی،حرص مستمر و امید برآورده نشدنی. 💭💭💭💭💭💭💭💭💭 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🌙۳.خواب غفلت یکی از آثار دلبستگی به دنیا است. در تعبیرات دینی،به کسانی که اهل سیر و سلوک نیستند،خوابیده یا مست گفته می شود. مست،کسی است که"مِی"،عقلش را پوشانده است. بنابراین،جوانی،مقام،غرور و مال نیز چون چهره عقل را می پوشاند و نمی گذارد انسان بیدار شود و حرکت کند، است. 🎀کسی که نداند"ناقص"است و کاملی باید او را تکمیل کند یا نداند"نیازمند" است و بی نیاز باید نیازش را دفع کند یا نداند مسافر است و باید حرکت کند او در است و در حالت خواب نیز می میرد و در همان حال او را به جایی می برند که نمی خواهد؛چون حرکت،ضروری و یقینی است:"و ما جعلنا لبشر من قبلک الخلد اَفاِن مُتَّ فهم الخالدون*ما هیچ بشری را جاودان در دنیا قرار نداده ایم. چگونه ممکن است و آنها جاودان باشند!!*". 🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗 📚دنیا شناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🔹هیچ کس در نشاه طبیعت،آرام نیست و نمی آرمد؛زیرا که نیست؛چنان که برزخ و قبر نیز آرامگاه نیست. کلمه آرامگاه که در چهره سنگ قبر نوشته می شود،بر اساس نسبت برزخ به دنیاست؛وگرنه قبر یا برزخ،نسبت به قیامت،آرامگاه نیست؛زیرا گرچه برزخیان تلاش اهل طبیعت و دنیا را پشت سر گذاشته اند،ولی در جوش و خروشند تا به"دارالقرار" اَمن و مطلق که بهشت است برسند. پس، است. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
◾◽◾◽◾◽◾◽◾ 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 ⬜در مناجات شعبانیه نیز درباره بیداری از خواب غفلت آمده است:"الهی لم یکن لی حول فاَنتقل به عن معصیتک اِلا فی وقت اَیقظتنی لمحبتک"؛خدایا!من غافل بودم و هیچ توفیق حرکت نداشتم؛مگر آنکه تو بیدارم کردی؛اما برای این بیداری، لازم است. ⭕صدای انبیا(ع)وقتی به گوش کسی برسد،او را بیدار می کند؛حتی اگر خوابیده باشد و پیامبران آمده اند تا مردم خوابیده را بیدار کنند؛ولی اگر خواب کسی باشد،صدای انبیا چنین انسان خوابیده را بیدار نمی کند. 🔻خدای سبحان به پیامبر می فرماید:"...و ما انت بمسمع من فی القبور)؛کسی که مرده یا خوابیده است،سخن تو را نمی شنود؛مگر اینکه زنده و بیدار شود. 🔶🔷🔸🔹🔻🔺🔽🔼🔼 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🎄انسان بیدار می فهمد که باید حرکت کند و اگر حرکت نکند و دو لحظه در یک حال بماند،مغبون است؛چنان که پیامبر فرمودند:"من استوی یوماه فهو مغبون"؛ اگر کسی یکسان باشد،گرفتار است. منظور از روز نیز شبانه روز یا روزِ در مقابل شب نیست. بنابراین،اگر کسی دو ساعت یا حتی دو لحظه اش یکسان باشد،ضرر کرده است؛زیرا عمر خود را داده و چیزی در مقابل آن نگرفته است و به فرموده امیر بیان(ع): هر کسی که همواره به حساب خویش برسد،سود می کند و هر کسی از نفس غفلت کند،خسارت می بیند:"من حاسب نفسه ربح و من غفل عنها خسر". 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🎍غفلت،چرک جان ، از نظر دین،رجس و چرک است. هر محبتی که موجب غفلت از حق تعالی شود،موجب پلیدی و گمراهی است؛چنان که امیرالمومنین(ع) می فرماید:"الغفله ضلالُ النفوس..."؛غفلت،گمراهی جان است. از مناجات شعبانیه نیز استفاده می شود که غفلت،چرک جان آدمی است؛آن جا که امامان معصوم در این مناجات،به خدا عرض می کردند:خدایا!از تو شاکریم که دل هایمان را از چرک غفلت پاک کردی. 🎲این گونه تعبیرها از امامان معصوم،تعبیرات کنایی نیست. بعضی میپندارند که تعبیر از فضیلت به"طهارت"،و از رذیلت اخلاقی به"وسخ"،کنایه و مجاز است،ولی این پنداری باطل است؛زیرا انسان، گذشته از ظاهرش،باطنی هم دارد و ها در قیامت ظهور می کند. 🎀در قیامت،برخی نورانی،سفیدرو و روسفید،و برخی نیز سیه رو و روسیاه و چرکینند و"غِسلین"(چرکابه) که طعام تبه کاران است،از غفلتها نشات می گیرد. 🏉🏉🏉🏉🏉🏉🏉🏉🏉 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 ♨هر آفتی که از بیرون دامن گیر انسان می شود،منشاش درون اوست و اگر در درون انسان،قلعه اعتقاد و التفات وجود داشته باشد،آسیبی به او نمی رسد:"هر آن غافل زیَد غافل خورد تیر". در روایات آمده است:هیچ پرنده ای در حال تیر نمی خورد و هر تیری به پرنده یا حیوان دیگر در میدان شکار اصابت کند،در حال اوست؛چنانکه امام صادق(ع) می فرماید:"ما من طیر یصاد فی برِّ و لا بحر و لایصاد شئ من الوحوش الا بتضییعه التسبیح". 📛در روایت دیگر رسیده است:صاعقه به ذاکر خداوند اصابت نمی کند. منشا هر غفلتی،توجه به دنیا و حطام دنیوی است. دلی که نگهبان داشته باشد و از حریم آن،غیر خدا را دور نگه دارد،از غفلت مصون،و از آلودگی بری است. ✔✅✔✅✔✅✔✅✔ 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 ♦۴.اضطراب ،اثر دیگر گرایش و دلبستگی به دنیاست.ناآرامی افراد عادی،به دلیل اتکای آنان به چیزی است که خود تکیه گاهی ندارد.از این رو،به صورت ضرب المثل گفته شده:"الغریق یشبّث بکل حشیش"؛انسان غرق شده به هر گیاهی تکیه می کند و دست می اندازد تا نجات پیدا کند؛زیرا خیال می کند آن گیاه،در دریا ریشه دارد و قوی است. ♣کسانی که در محبت دنیا شده اند،دست و پا می زنند و هر لحظه،احساس خطر می کنند و به این و آن متمسّک می شوند و به زرق و برق ها تکیه می کنند تا از اضطراب برهند؛ولی نمی توانند. 🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i