eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
191 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار 📌زمان و مكان نزول 🌸سوره مباركه بقره طولاني ‏ترين سوره قرآن و است كه پس از هجرت پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم به مدينه، نزول آن آغاز شد. 🦋گرچه زمان شروع نزول سوره به درستي روشن نيست و برخي گفته‏ اند: پس از شش ماه از هجرت نبوي‏ صلي الله عليه و آله و سلم نزول آن آغاز شده، ولي بعيد به نظر مي ‏رسد كه در ماه هاي آغازين هجرت و در جريان وقايعي مانند ساختن مسجد و برطرف ‏كردن اختلاف هاي قومي، آياتي از اين سوره نازل نشده باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(فضای نزول ) 🎁درباره سوره نيز به نظر مي‏ رسد كه نزول بخش عمده آيات آن در ماه رمضان سال دوم هجري هم‏زمان با جنگ بدر پايان يافته باشد. بنابراين، مقطع زماني نزول سوره بقره يا هجده ماه آغاز هجرت است(از ربيع ‏الاول سال يكم هجري تا ماه رمضان سال دوم) و يا دوازده ماه(از ماه رمضان سال اوّل تا ماه رمضان سال دوم). شواهد اين مدّعا بدين قرار است: ⏳1 ـ سوره مباركه كه دومين سوره مدني است، كمي پس از جنگ بدر نازل شده و سياق آيات آن گواه خوبي بر مدني بودن و نزول آن پس از جنگ بدر است؛ زيرا برخي از اخبارِ جنگ مزبور را بازگو و مسايل مربوط به جهاد، غنايم جنگي و انفال را بيان مي‏ كند. استاد علّامه طباطبايي(قدس‏ سرّه) مي ‏گويد: 🚨ارتباط اين آيات در سوره انفال و تصريح به جريان جنگ بدر نشان مي‏ دهد كه همه آيات اين سوره درباره جنگ بدر بوده و كمي پس از جنگ نازل شده است، تا آن‏جا كه ابن عباس آن را «سوره بدر» ناميده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(فضای نزول) 🔖نزول سوره انفال كه دومين سوره مدني است، نشانه پايان يافتن بخش عمده آيات سوره بقره است؛ زيرا هر يك از سوره‏ هاي قرآن به منزله فصلي از اين كتاب الهي است كه با آيه كريمه (بسم الله الرحمن الرحيم) مرزبندي شده است و نزول (بسم الله... ) به طور قطعي نشانه آغاز سوره و فصل جديدي از قرآن بود: «... وإنّما كان يُعرف انقضاء السورة بنزول (بسم الله الرحمن الرحيم) ابتداءً للاُخري». 🎐 بنابراين، نزول آيه كريمه (بسم الله... ) در دوران نزول وحي نشانه پايان پذيرفتن همه يا بخش عمده آيات سوره پيشين بوده است، به طوري كه اگر آيه ‏اي نيز بعد به آن ملحق گردد، نظير آيه (واتقوا يوماً ترجعون فيه إلي الله ثمّ توفّي كل نفسٍ ما كسبت وهم لا يُظْلَمون...بترسید از آن روزی که در آن به سوی خدا بازگردانده می شوید سپس به هر فردی آنچه را انجام داده می دهیم و آنها م.رد ظلم قرار نمی گیرند ) كه به ‏صلي الله عليه و آله و سلم به سوره بقره ملحق شد، منافاتي با انقضاي سوره نداشته باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(فضای نزول) 🏵️بنابراين، بخش عمده آيات سوره بقره در مقطع زماني آغاز هجرت تا ابتداي جنگ بدر، طي دوازده يا هجده ماه و بخش كمي از آن پس(بعد) از جنگ بدر نازل شده است، مانند: 🎯الف: آيات 196 تا 203 كه در حجّة الوداع نازل شده و را تشريع(بیان) مي ‏كند. 🎗️ب: آيات 275 تا 280 كه بر تأكيد دارد و چهره واقعي رباخواران را ترسيم مي‏كند و پس از سوره آل عمران نازل شده است. 🪁ج: آيه 281(واتقوا يوماً ترجعون فيه إلي الله ثمّ توفّي كل نفسٍ ما كسبت وهم لا يُظْلَمون) كه آخرين آيه نازل شده بر پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم است. ⛱️2 ـ بررسي اثباتي محتوا و معارف سوره بقره نيز نشانه نزول آن در مقطع زماني است؛ زيرا حوادث و مناسبت هاي سال هاي اول و دوم هجرت، مانند تحويل قبله و احتجاج هاي متقابل در تغيير آن در اين سوره منعكس است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(تفاوت فضای نزول سور مکی و مدنی) 🛎️۳ ـ بررسي سلبي مضامين سوره نيز، نشانه نزول آن در اوايل هجرت است؛ زيرا هيچ تعرّضي به رخدادهاي اواسط و اواخر هجرت، مانند مباهله، صلح با صناديد(بت پرستان) قريش و سران طغيان، فتح نهايي و پيروزي فراگير اسلام و حَجّةالوداع در آن يافت نمي‏ شود. 📌تفاوت فضاي نزول سور مكي و مدني 🔖قرآن كريم 114سوره دارد كه آن پيش از هجرت در دوران سيزده ساله اقامت رسول اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم در مكه و آن پس از هجرت، در دوران ده‏ ساله اقامت آن حضرت در مدينه نازل شده است. ⚡ فضاي نزول ويژه ‏اي دارد كه با فضاي نزول سور مدني متفاوت است و چون فضاي نزول هر سوره با محتواي آن سوره تأثير متقابل دارد، يكي از معيارهاي تشخيص مكّي يا مدني بودن هر سوره نيز بررسي محتواي آن سوره است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(تفاوت فضای نزول سور مکی و مدنی) 🔍اكنون به بررسي هاي اين دو فضا مي ‏پردازيم: 🔗1 ـ فضاي نزول سور : اسلام به صورت ‏اي_فرهنگي ابتدا در مكه ظهور كرد و چون با استقبال توده مردم مواجه نشد و زمام امور نيز به دست سران شرك و معاندان اسلام بود، شمار مسلمانان بسيار كم بود و همين گروه اندك با تحمّل شكنجه ‏هاي توان فرسا و نثار و ايثار جان و مال، از آيين نوپاي توحيد دفاع و پاسداري مي‏ كردند. 🎲 در دوران پيش از هجرت هيچ نام و نشاني از و اسلامي نبود و صناديد قريش اسلام را در مرزهاي مكه و در احوال شخصي و خانوادگي محصور كرده بودند و از نشر آن نه تنها براي خارج از مرز مكه يا مسافران برون ‏مرزي كه وارد محدوده حَرَم مي ‏شدند، جلوگيري مي‏كردند، بلكه از پذيرش بومي هاي داخلي نيز مانع مي‏ شدند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(تفاوت فضای نزول سور مکی و مدنی) ♾️در اين مقطع بر اثر دعوت به و نفي بت‏ پرستي تنها در فضاي مكه، ناآرامي قومي حاكم بود و چون پيام اسلام از مرز مكه يا حجاز فراتر نرفته بود، بحران بين‏ المللي وجود نداشت. 🔘پديده نفاق در مكه مستور بود و بستر و زمينه چنداني براي ظهور و شيوع نداشت؛ زيرا مسلمانان در اقليّت و فاقد قدرت سياسي و نظامي يا توانمندي اقتصادي بودند و همه امور قانوني، اجرايي و قضايي به دست دشمنان اسلام بود و از اين رو سخني از با كافران نيز نبود. 🔅در دوران مكه شرايط مساعد براي تشريع احكام دين به طور گسترده فراهم نبود و مناظره با اقليّت هاي ديني(يهود و نصارا) نيز جايگاهي نداشت؛ چنانكه مجال واسعي براي تهذيب و توفيق در تزكيه نفوس و تربيت ارواح نبود؛ زيرا همه كارهاي سران ستم بر محور قانونِ (وقَد أفْلَح اليومَ من استعلي...امروز کسی پیروز است که برتری یابد)، «الحقُ لمن غَلَبَ...حق برای کسی است غالب شود » و «انْصر أخاك ظالماً أو مظلوماً...برادرت را یاری کن چه ظالم باشد چه مظلوم» دور مي ‏زد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(تفاوت فضای نزول سور مکی و مدنی) 💥 ۲ـ فضاي نزول سور مدني:در دوران ده ساله مدينه فضاي ديگري حاكم بود؛ زيرا: 🌿 اوّلاً، بي ‏نظير مردم از دين حق زمينه گسترش سريع اسلام را فراهم ساخته بود. 🦋ثانياً، دولت و حكومت اسلامي يافته بود. 🌵 ثالثاً، پيام دعوت توحيد نه تنها مرزهاي مكه، بلكه مرزهاي حجاز را درنورديده، به ساير ملّتها و اقليت هاي ديني رسيده بود و بر اثر آن، ناآرامي و ايجاد شده بود، به گونه‏ اي كه هم يهوديان و مسيحيان و هم سران امپراتوري هاي ايران و روم از پيشرفت و نفوذ اسلام احساس خطر مي ‏كردند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(تفاوت فضای نزول سور مکی و مدنی) 💥 ۲ـ فضاي نزول سور مدني: 🌵 ثالثاً، پيام دعوت توحيد نه تنها مرزهاي مكه، بلكه مرزهاي حجاز را درنورديده، به ساير ملّتها و اقليت هاي ديني رسيده بود و بر اثر آن، ناآرامي و ايجاد شده بود، به گونه‏ اي كه هم يهوديان و مسيحيان و هم سران امپراتوري هاي ايران و روم از پيشرفت و نفوذ اسلام احساس خطر مي ‏كردند. 🌸رابعاً، بستر مناسبي براي صدها حكم از احكام عملي دين فراهم آمده بود. ⛱️خامساً، بر اثر اقتدار روزافزون حكومت اسلامي از يك سو و انزواي دشمنان از سوي ديگر، شرايط مناسبي براي ظهور و شيوع پديده فراهم شده بود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(تفاوت فضای نزول سور مکی و مدنی) 🥀سادساً، قدرت اسلام روز به روز افزون تر مي‏شد و كافران و و اهل كتاب در تنگنا و فشار بودند و موفقيت ها و پيروزي هاي پي‏ درپي مسلمانان، منافقان را از شكست نهضت نوپاي اسلامي نااميد كرده بود و اهل نفاق با كافران و يهوديان معاند روابط پنهاني داشتند. 🍂سابعاً، معاند نيز چنان از گسترش اسلام در نگراني و وحشت بودند كه لحظه‏ اي از كارشكني و اغوا و فريبِ مسلمانان نمي‏ آسودند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره ☑️(تفاوت فضای نزول سور مکی و مدنی) 🍀 ثامناً، با معاندانِ كارشكن براي اولين بار مطرح مي‏ شد و هر روز زمينه مناسب تري براي دفاع از اسلام و دفع دشمنان آن فراهم مي ‏گشت. 🌾تاسعاً، بين پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم و علماي يهود و نصارا و حتي تحدّي و دعوت به مباهله انجام مي ‏گرفت. 🌟گسترش آوازه اسلام به حدّي بود كه پيروان آيين هاي ديگر را وا مي‏ داشت تا درباره اسلام كنند و از اين رو هيئت هايي از دور و نزديك به مدينه مي‏ آمد و با پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم براي بحث آزاد و احتجاج معقول ملاقات مي ‏كرد؛ چنانكه مسيحيان نجران با اعزام «وَفْد نجران» در صدد تحقيق از دين جديد برآمدند . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(تفاوت فضای نزول سور مکی و مدنی) 📌و عاشراً، در اواخر دورانِ استقرار حكومت اسلامي در مدينه بود كه ‏ها و ها از سوي رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم براي رهبران مذهبي و نيز سران غير مذهبي بلاد ديگر، مانند ايران و روم فرستاده مي‏ شد. 🌙گرچه در مكه نيز حادثه هجرت مسلمانان به حبشه رخ داد و سران شرك نيز مسلمانان را تا حبشه دنبال كردند تا آنان را دستگير كنند و آنان پيام اسلام را به نجاشي و به برخي از مردم حبشه رساندند و نجات يافتند، ليكن آنان پيك رسمي(مانند گروه هايي كه در اواخر دوران مدينه به اكناف عالم اعزام مي‏ شدند) به حساب نمي ‏آمدند؛ زيرا آواي پيام مكّه با (طلب یاری) همراه بود، ليكن ندا و هشدارِ پيام مدينه با تهديد به انتصار و انتقام مقرون بود. 💬 البته روح همه تهديدهاي الهي (جلب محبت) است؛ چنانكه در توجيه جهاد روشن مي‏ شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(تفاوت فضای نزول سور مکی و مدنی) ✴️غرض آن‏كه، مدينه بستر مناسبي براي توانمند شدن دولت اسلامي و رشد فكري و معنوي مسلمانان بود؛ آنان نمازهاي يوميّه و نماز جمعه را به امامت شخص رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم بر پا مي ‏داشتند و از خطابه ‏ها و مواعظ آن حضرت بهره ‏مند مي‏ شدند. 🎯حاصل اين كه، تشكيل دولت، صدور پيام دعوت اسلامي، درگيري هاي سياسي، مبارزات فرهنگي و اعتقادي، جنگ هاي ابتدايي و دفاعي گوناگون، رشد و گسترش و مشهور شدن پديده نفاق، كارشكني‏ هاي يهود در برابر دعوت اسلامي و تشريع صدها حكم از احكام فقهي دين، همه در مدينه مطرح بود و در چنين فضايي، از سوره‏ هاي قرآن كريم نازل شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(تفاوت فضای نزول سور مکی و مدنی) 🌀بنابراين، سرّ تفاوت اساسي مضامين سور مكّي و مدني قرآن كريم، آن است؛ بر اين اساس، مخاطبان سوره ‏هاي مكّي نوعاً مشركان هستند و محور اساسي محتواي اين سوره‏ ها تبيين اصول سه ‏گانه دين و دعوت به پذيرش آنها و نفي شرك و ابطال عبادت بت هاست. ⚜️ ولي مخاطبان سوره‏ هاي مدني نوعا مؤمنان يا اهل كتاب يا منافقانند. از اين رو سخن از جهاد، مناظره با يهود و نصارا و كارشكني علني منافقان، تنها در سوره ‏هاي مدني مطرح است و سوره ‏هاي مزبور گذشته از اشتمال بر اصول اعتقادي، فروع فقهي و قوانين قضايي و حكومتي را دربر دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(فضای نزول سوره بقره) ☑️فضاي نزول سوره بقره ♦️پس از بررسي اجمالي فضاي نزول سوره‏ هاي مدني، اكنون بايد با فضاي نزول سوره بقره كه اوّلين سوره مدني است، آشنا شويم. براي آشنايي با چنين فضايي بايد موقعيّت اجتماعي و فرهنگي شهر مدينه در دوران پس از هجرت و همچنين شرايط سياسي و نظامي حاكم بر آن بررسي شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(دور نمایی از موقعیت فرهنگی و اجتماعی مدینه) 💠دور نمايي از موقعيّت فرهنگي و اجتماعي مدينه ✴️ «يثرب» كه در امتداد درّه طولاني «وادي القري»، راه بازرگاني يمن به شام، قرار داشت و پس از هجرت پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم به آن جا، به «مدينه» موسوم شد، محل سكونت دو طايفه معروف «اوس» و «خزرج» بود. 💮 اينان كه از مهاجران (قحطاني) بودند، از اوايل قرن چهارم ميلادي در اين منطقه مي ‏زيستند و پس از هجرت نبوي به اسلام گرويده، آداب جاهلي يا آيين غير اسلامي را رها كردند و پس از جنگ هاي خونين يك صد و بيست ساله داخلي، دست برادري به يكديگر دادند بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(دور نمایی از موقعیت فرهنگی و اجتماعی مدینه) 🔅در كنار اوس و خزرج، سه طايفه بزرگ و سرشناس به نام هاي «بني قُرَيْظَه»، «بني النَضير» و «بني قَيْنُقاعْ» كه از مهاجران شبه جزيره بودند، به سر مي ‏بردند. آنان نسبت به ديگران از جايگاه ممتازي برخوردار بودند؛ زيرا اين طوايف سه ‏گانه در ميان اوسيان و خزرجيان كه از اميّين عرب بودند، به عنوان «اهل كتاب» شناخته مي‏ شدند و مشركان عرب با اين كه گرايشي به پذيرش دينشان نداشتند، آنان را بر اثر داشتن كتاب آسماني، از خود داناتر مي‏ دانستند و اساساً يكي از زمينه ‏هاي گرايش اوسيان و خزرجيان به اسلام، بشارت بعثت پيامبر اسلام بود كه از شنيده بودند. ♨️از اين رو براي از حقارت فرهنگي و رسيدن به ثقافت ديني و جبران جهالت هاي گذشته، به آينده اميدواركننده ‏اي رو آوردند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) ⏳پس از هجرت رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم و استقرار حكومت اسلامي، ساكنان مدينه چند گروه بودند: 📩1 ـ : در سال يازدهم بعثت شش نفر از قبيله خزرج در موسم حج در با رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم ملاقات كرده، به اسلام گرويدند و اينان اولين گروهي بودند كه از خارج مكه به جمع مسلمانان پيوستند. ✒️بر اثر كوشش هاي فرهنگي گروه مزبور، در سال دوازدهم بعثت، دوازده نفر از مردم ، در نخستين پيمان اسلامي را با پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم بستند كه به «پيمان اوّل عَقَبه» معروف شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) ✨با درخواست اين گروه، اعزامي از سوي رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم به نام مصعب بن عُمَير راهي مدينه شد و سپس در ماه ذي الحجّه سال سيزدهم بعثت در محلّ عقبه پيمان ديگري بين پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم و بيش از هفتاد تن از مردم مدينه منعقد شد كه به «پيمان دوم عقبه» موسوم گشت. گروه مزبور پيش از اين، با تبليغ مصعب بن عمير اسلام آورده بودند. ❄️پس از ورود پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم به مدينه اوسيان و خزرجيان مسلمان شدند و اينان بر اثر نصرت دين خدا و ياري پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم و پذيرش و پناه دادن مهاجران مكّي در تاريخ اسلام به نام شناخته شدند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) ⚜️از آنان به اسلام، مي‏توان به دريافت بعثت پيامبر جديد از يهوديان و نيز به ستوه آمدن از هاي صد و بيست ساله داخلي اشاره كرد. از اين رو آنان با اين كه از مركز انتشار اسلام(مكه) دور بودند زودتر از مكّيان به اسلام پيوستند و چند ملاقات كوتاهِ آنان با رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم از تبليغات سيزده ساله آن حضرت در مكه نسبت به مكّي ها مؤثرتر افتاد. 🍀زيرا حجاب معاصرت(هم عصر بودن)، قوميّت، رقابت قبيله ‏اي و منافسه ‏هاي(هم چشمی کردن) جاهلي شهروندان يك شهر يا روستائيان يك دهكده همواره به جاي «رايزني[گفتگو]»، مي ‏كند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 🌾همه تيره ‏هاي اوس و خزرج در سال اول هجرت مسلمان شدند، به جز چند تيره معدود كه پس از جنگ بدر اسلام آوردند. اوس و خزرج، پس از اسلام، دشمني هاي ديرين صد و بيست ساله داخلي را رها كرده، با اعتصام به حبل متين الهي از عداوت به مودّت هجرت كردند و يكديگر شدند. 💥2 ـ : اينان كه از اوّلين و مسلمانان صدر اوّل ‏اسلام بودند، بر اثر فشارهاي توان‏ فرساي صناديد(بت پرستان) قريش و سران شرك، خانه ‏ها و اموال خود را رها كرده، از مكّه به پايگاه اسلام، مدينه، آمدند و بخشي از ساكنان اين شهر را تشكيل دادند و در آغاز هجرت به مدينه بر اثر سكونت در ايوان كوچكي در ورودي مسجد پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم به «اصحاب صُفّه» معروف شدند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) ☑️ ۳ـ : اينان در داخل و خارج شهر مدينه زندگي مي‏ كردند و افزون بر يهوديان دو قبيله اوس و خزرج، سه قبيله معروف «بني قُرَيْظَه»، «بَنِي النَّضير» و «بني قَيْنُقاعْ» را تشكيل مي‏ دادند. آنان از ثروت و امكانات فراواني برخوردار بودند و در اقتصاد و تجارت مدينه نقش عمده و داشتند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 💬 نزد مردم امّي مدينه موقعيّت ممتازي داشتند؛ آنان پيش از ظهور اسلام در انتظار ظهور پيامبر جديدي بودند كه بشارت بعثت وي را از عهدين دريافت كرده بودند، تا با هدايت و رهبري وي بر كافران(اميّين عرب) پيروز شوند، ولي پس از ورود اسلام به مدينه، از اوّلين كساني بودند كه در برابر دعوت اسلامي به برخاستند و از هر گونه دشمني و كارشكني نسبت به اسلام و حكومت آن دريغ نكردند: (... وكانوا من قبل يستفتحون علي الذين كفروا فلمّا جاءَهم ما عرفوا كفروا به.... چون از سوی خداوند،کتابی برای آنها آمد که نشانه هایی را در کتابشان آمده است، راست می شمرد، و پیش از این به خود نوید می دادند[که با پیامبر جدید]بر کافران پیروز گردند ، پس زمانی که این[کتاب و پیامبر]را شناخته بودند، نزد آنان آمد، به او کافر شدند، پس لعنت خدا بر کافران باد ). 🍀 البته از يهوديان به رسول گرامي ‏صلي الله عليه و آله و سلم ايمان آوردند و خداوند نيز با تكريمي ويژه از آنان ياد كرده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 🌙اما دشمني ديگر از با اسلام كه طيف وسيعي را تشكيل مي‏ دادند گوناگوني داشت: 💬از يك سو آنان را صاحب كتاب آسماني مي‏ دانستند و در دعوت به دين حق خود را بر پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم مقدّم مي ‏پنداشتند. 💭و از سوي ديگر (آقایی) كه بر اثر «امّي بودن» ساير شهروندان، مانند اوس و خزرج و اختلافات دامنه ‏دار آنان كسب كرده بودند، با آمدن اسلام به مدينه از دست داده بودند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 🔊تذكّر الف: در منابع تاريخي و تفسيري بحث قابل توجهي درباره حضور (مسیحیان) در مدينه نيامده و سرّ آن اين است كه اولاً، در آغاز اسلام تنها نقطه مسيحي ‏نشين حجاز بخش «نجران» (واقع در نقطه مرزي حجاز و يمن)بود كه ساكنان آن، به عللي از بت ‏پرستي (آيين رايج حجازيان) دست كشيده، به آيين حضرت مسيح(عليه ‏السلام) گرويده بودند. 💬البته افزون بر ساكنان نجران، در مناطق شمالي حجاز نيز گروهي بر اثر با منطقه تحت نفوذ روم مسيحي به مسيحيت گرويده بودند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i