eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:سه احتمال در کلمه(بالغیب) ✨اين احتمال راجح است؛ زيرا اگر مراد از بالغيب وجه اوّل يا دوم باشد لازمه‏ اش آن است كه ايمان به خدا در مجموعه صفات متقين مطرح نباشد؛ يعني، متعلّق ايمان كه از اهميّت ويژه ‏اي برخوردار است اصلاً بازگو نشده باشد. 📢افزون بر آن كه، اقتضا مي ‏كند كه باء براي صله و تعديه باشد؛ زيرا ظاهر تعبير ايمان به غيب همان است كه غيب متعلَّق ايمان باشد؛ چنانكه ظاهر لفظِ باء در (بما اُنزل إليك) و (بالآخرة هم يوقنون) قطعاً براي تعديه وصله است، چنانكه در موارد فراواني از قرآن كريم، در كنار ايمانْ متعلّق آن كه توحيد الهي و اسماي حسناي اوست بيان مي‏ شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشكال بر احتمال سوم بر احتمال سوم سه اشكال شده كه به طرح و نقد آنها مي‏ پردازيم: 🍃1 ـ اگر مراد از «بالغيب» ايمان به عالم غيب باشد، لازمه ‏اش است؛ زيرا در آيه بعد ايمان به وحي و يقين به آخرت مطرح شده است: (يؤمنون بما أُنزل إليك ... وبالآخرة هم يوقنون) و وحي و آخرت هر دو از مصاديق عالم غيب است. 🦋پاسخ: اوّلاً لازمه احتمال سوم تكرار نيست، بلكه بعد از اجمال‏ است و ثانياً در آيه بعد، برخي از مصاديق غيب ذكر شده است، نه همه آنها. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم ۲ـ ايمان بدون علم ميسور نيست، پس لازمه ايمان متقين به غيب آن است كه آنان از غيب باشند در حالي كه علم به غيب در انحصار خداي سبحان است: (فقل إنّما الغيب لله). ☀️پاسخ: اوّلاً، علم به غيب گرچه بالأصاله در انحصار خداي سبحان است، ليكن اجمال آن با اعطا و لطف او براي ميسور است؛ همان گونه كه با اقامه براهين عقلي مي‏ توان به مبدأ، معاد و ضرورت وحي و رسالت، علم حصولي پيدا كرد و اين سه از مصاديق روشن غيب است. 💫ثانياً، در آيه بعد سخن از ايمان متقين به وحي و معاد است و وحي و معاد از مصاديق است و چون ايمان متفرع بر علم است پس آنان عالم به غيب اند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم 🎲ثالثاً، غيب داراي مراتب و مصاديق است؛ آن قسم از غيب كه متعلَّق علم كسي نيست و جزو مُسْتَأثَرات است، ايمان به آن نيز وظيفه كسي نبوده، صفت هيچ متقي قرار نمي‏ گيرد و آن قسم از غيب كه متعلَّق ايمان قرار مي‏ گيرد، علم به آن با تعليم الهي از راه برهان يا وجدان، به طور اجمال يا تفصيل، مقدور انسان مؤمن است. 🔳مراد از آيه شريفه (فقل إنما الغيب لله) نيز اين است كه علم به غيب اصالةً از آنِ و او به بخواهد، بخشي از آن را مي ‏دهد: (عالم الغيب فلا يظهر علي غيبه أحداً إلاّ من ارتضي من رسول...دانای غیب است و هیچ کس را بر غیب خود آگاه نمی کند،مگر پیامبرانی را که برگزیده است)، (ذلك من أنباء الغيب نوحيه إليك..اینها از اخبار غیب است که به سوی تو وحی می شود). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم 💡 ۳ـ لازمه احتمال سوم آن است كه غيب به معناي بر خدا اطلاق شود، در حالي كه غايب وصف كسي است كه گاهي حضور دارد و گاهي ندارد، امّا خدايي كه وصف حاضر درباره او اصلاً روا نيست، اطلاق غايب نيز بر او نارواست. 🕯️پاسخ: اوّلاً، ادعاي بين صحّت اطلاق غايب و صحّت اطلاق حاضر، بي‏ دليل است، و ثانياً، بين «حاضر» و «ظاهر» فرقي نيست و خداوند به وصف شده است: (الله نور السماوات والأرض)، (هو الأوّلّ والآخر والظاهر والباطن). پس او حاضر نيز هست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم 💎اما حرمان(بی بهره بودن) از مشاهده او بر اثر ‏اي است كه انسان بر چشم دل خود مي‏ افكند: (وعلي أبصارهم غشاوة)، (الّذين كانت أعينهم في غطاء عن ذكري). اينان در قيامت نيز كوردلانند: (إنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون). ⏳ثالثاً، اگر چيزي حضور و غيابي داشت، غياب و حضورش در برابر يكديگر است، امّا خدايي كه حضور و غيبي نامحدود دارد، غيب وحضورش عين يكديگر است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم 🌈اميرالمؤمنين(عليه‏ السلام) مي‏ فرمايد: هر جز خداوند غير ظاهر است و هر ظاهري جز او غير باطن: «كلّ ظاهرٍ غيره غير باطنٍ وكل باطنٍ غيره غير ظاهرٍ». غير خدا ظهورش در مقابل بطون و بطونش در برابر ظهور است، امّا ذات اقدس خداوند ظهورش عين بطون و بطونش عين ظهور است؛ زيرا ظهور و بطون غير خدا محدود است و مي ‏تواند از يكديگر جدا باشد، ولي ظهور و بطون خدا كه نامحدود است عين يكديگر است. 🌴 خداي سبحان از شدّت نورانيّت است و اين محجوب بودن به ضعف باصره شاهد برمي ‏گردد، نه غيبت مشهودْ از صحنه شهود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم 🎀برخي آيات قرآن نيز را از خداوند نفي مي‏ كند و به نحو التزام حضور او را مي‏ فهماند؛ مانند (... وما كنّا غائبين). 🎈حاصل اين كه، به همه مصاديق غيب(خداي سبحان، وحي و نبوّت، فرشتگان، قيامت و بهشت و جهنّم) ايمان دارند: (والمؤمنون كل امن بالله وملائكته وكتبه ورسله). ايمان به نيز ايمان به غيب است؛ زيرا گرچه اشخاص و ابدان آنان محسوس و مشهود است: (قل إنّما أنا بشر مثلكم)، ولي شخصيّت حقوقي و منصب وحي ‏يابي آنان، به ويژه (دنا فتدلي)،غيب است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم 📖در مقابل مؤمنان، عدّه ‏اي به عنوان كافران و مشركان هستند، كه گروه اوّل غيب را به طور كلّي : (وقالوا ما هي إلّا حياتنا الدّنيا نموت ونحيا وما يهلكنا إلّا الدهر...و گفتند:زندگی و حیاتی بجز زندگی دنیای نیست و ما را فقط روزگار هلاک می کند). 🔅و امّا گرچه خداي سبحان را خالق آسمان ها و زمين مي ‏دانستند: (ولئن سألتهم من خلق السّماوات والأرض ليقولن الله)، ولي در و عبادت خدا شرك مي‏ ورزيدند و ديگر مصاديق غيب، مانند رسالت بشر و زندگي پس از مرگ را منكر بودند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:اقامه نماز، عامل اقامه دين 📖 غير از خواندن آن است. خواندن نماز و تداوم بر آن عملي است واجب و در قرآن كريم از اوصاف مؤمنان شمرده شده است: (والّذين هم علي صلواتهم يحافظون)، امّا مهم تر از آن، اقامه و نماز است كه از اوصاف تقوا پيشگان به شمار آمده و آن برپا داشتن حقيقت نماز است. ❄️برپا شدن حقيقت و روح نماز به اين است كه گذشته از تلفّظ اذكارِ قرائت و كلمات ذكر ركوع، سجود، تشهّد و مانند آن و صرف نظر از هيئت هاي خاصّ استوا و انحناي تام و غيرتامّ و نشستن و نظير آن و قطع نظر از تصوير مفاهيم اذكارِ آن در ذهن، پيام اصلي آن از وجود لفظي و ذهني بيرون آيد و به وجود برسد و در محدوده روح نمازگزار متمثّل گردد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:اقامه نماز،عانل اقامه دین 🍃و سپس با و مستمرّ او در جامعه جلوه كند و با تبليغ و تعليم و تزكيه نفوس مستعد ديگران، آنها نيز به عنوان روح متمثّل نماز پرورش يابند، تا حقيقت چيزي كه در قرآن مجيد، به عنوانِ ناهي از فحشا و منكَر و به عنوان علاج و شفاي درد هَلوع و جَزوع و مَنوع بودن انسانِ طبيعي است، در متن جامعه بشري متمثّل گردد. ⚡دين الهي با خطوط كلّي خود، انسان ها را به «قيام به قسط» و قيام براي خدا فرا مي‏ خواند: (لقد أرسلنا رسلنا بالبيّنات وأنزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط)، (قل إنّما أعظكم بواحدة أن تقوموا لله) و كعبه كه از مظاهر دين است براي قيام انسان هاست: (جعل الله الكعبة البيت الحرام قياماً للناس)و انسان قائم و بپا خاسته كسي است كه همه عوامل سقوط را در و و از حريم وجود خويش دور سازد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ،عامل اقامه دین 📖چنين انساني كه با و قائم شده، مي‏ تواند به نماز كه ستون دين است، ايستادگي ببخشد و چنين نمازي است كه درجات برتر قيام را براي انسان فراهم مي‏ كند؛ زيرا نمازِ برپا ايستاده است كه مانع فحشا و منكر است: (إن الصّلاة تنهي عن الفحشاء والمنكر). 🔊و انسان را از در هنگام سختي و نداري و از و بخل در هنگام توانگري نجات مي ‏بخشد: (إن الإنسان خلق هلوعاً إذا مسّه الشرّ جزوعاً وإذا مسه الخير منوعاً إلا المصلّين...به درستی که انسان حریص و بی تاب آفریده شده است*چون آسیبی به او رسد،بی تاب می شود*و هنگامی که خیری و خوشی به او رسد بخیل می گردد مگر ). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ،عامل اقامه دین 📖 ولي نماز افتاده، با نيز سازگار است: (فويل للمصلّين الّذين هم عن صلاتهم ساهون...پس وای بر نمازگزاران همان ها که نسبت به آن سهل انگاری می کنند). 🌴انبياي بزرگ الهي هم به مأمور بودند: (شرع لكم من الدين ما وصّي به نوحاً والذي أوحينا إليك وما وصينا به إبراهيم وموسي وعيسي أن أقيموا الدين ولا تتفرّقوا فيه...سفارش کرد برای شما از دین آنچه را توصیه نمود به نوح و آنچه را به تو وحی کردیم و آنچه ابراهیم و موسی و عیسی را به آن توصیه نمودیم که دین را بپا دارید و در آن گروه گروه نشوید). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:اقامه نماز،عامل اقامه دین 🔔و هم به ، چنانكه حضرت عيساي مسيح(عليه ‏السلام) خود را موظّف به نماز مي ‏دانست: (و أوصاني بالصّلاة والزّكاة ما دمت حيّاً) و حضرت موساي كليم(عليه‏ السلام) به اقامه آن مأمور شد: (وأقم الصّلاة لذكري) و حضرت ابراهيم خليل(عليه‏ السلام) از خداي سبحان براي خود و فرزندانش توفيق برپايي نماز خواست: (ربّ اجعلني مقيم الصّلاة ومن ذرّيتي...پروردگارا مرا و فرزندانم را از برپا کنندگان نماز قرار ده). 🗯️مناسبت و «اقامه دين» و «اقامه نماز» اين است كه بهره ‏گيري از هدايت فطرت و رهنمودهاي ابتدايي دين و ايستادگي در برابر كفر و شرك، لازمه است و اقامه نماز نيز عامل اقامه است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:اقامه نماز،عامل اقامه دین ☑️بنابراين، اگر انسانها اهل قيام به قسط و قيام براي خدا باشند و در برابر شرك و كفر ايستادگي كنند، مي ‏توانند نماز را كه است بپا دارند تا به طور كامل برافراشته گردد. ⛱️ و بدين جهت است كه در آيه محلّ بحث از ميان عبادات تنها مطرح شده است؛ زيرا اقامه نماز موجب است؛ چون دين به مثابه خيمه ‏اي است كه عمود آن نماز است و اگر عمودِ خيمه، بر پا شد، خيمه نيز برپاست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: در بهره مندی ازهدایت قرآن ❄️ كه سومين صفت متقين در اين آيه كريمه است، هم باعث تحكيم پيوند بندگان با و هم در پرتو توجّه به خدا در تحكيم پيوند با يكديگر مؤثّر است. 〽️لازم است توجّه شود كه حقيقت انفاق منحصر به بذل مال نيست، بلكه ايثار در راه خدا نيز مشمول آن است؛ گرچه عنوان انفاق عرفاً بر آن اطلاق نشود؛ زيرا عناوين ديگر مانند بيع و شراء و اشتراء درباره بذل جان به كار مي‏ رود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: در بهره مندی از هدایت قرآن 📖 انفاق، لازم و ضروري هر مجموعه هماهنگ و هدف دار است و زندگي اجتماعي بدون تعاون، احسان و ايثارِ اعضاي آن نسبت به يكديگر تحقّق نمي‏ پذيرد و كه در پرتو زندگي جمعي بايد حاصل شود به دست نمي‏ آيد. 🎯از جمله (ومما رزقناهم ينفقون...و از آنچه که روزیشان کردیم انفاق می کنند) در آيه مورد بحث استظهار مي‏ شود كه اوّلاً، پرهيزكاران از روزي خود را انفاق مي ‏كنند، نه همه آن را (اگر «مِن» براي تبعيض و بعض و بخش باشد) و اين و پرهيز از افراط و تفريط دستور قرآن كريم درباره مقدار انفاق است: (ولا تجعل يدك مغلولة إلي عنقك ولا تبسطها كل البسط فتقعد ملوماً محسوراً...و دستت را بخیلانه بسته مدار و بطور کامل هم دست و دل باز مباش که در نهایت نکوهیده و درمانده گردی ). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: در بهره مندی از هدایت قرآن 🔘وثانياً، بايد آنچه را انفاق مي‏ كنند بدانند، نه مال خود(رَزَقْنا) و اين بينش توحيدي را قرآن كريم به انسان ها مي‏ دهد: (وما بكم من نعمة فمن الله...و آنچه به شما داده شده است از جانب خداست)، (واتوهم من مال الله الذي آتاكم...و عطا کنید از مال خدا که به شما داده شده...). 💥انسان مالك حقيقي چيزي نيست، بلكه مالك حقيقي است و بايد مطابق فرمان او در مال خود تصرّف كند: (وأنفقوا مما جعلكم مستخلفين فيه...و از اموالی که خدا شما را در آن جانشین خود قرار داده،انفاق کنید). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: در بهره مندی از هدایت قرآن 🏮و اگر كسي بگويد: با كوشش خود مال فراهم كرده ‏ام، گفتار او همان است كه مي‏ گفت: (إنّما أُوتيته علي علم عندي...جز این نیست که این ها را بر پایه دانشی که نزد من است به من داده اند). 🔮خداي سبحان از لحاظ ، اصل مالكيت اعتباري انسان ها را امضا كرده، در بسياري از آيات اقتصادي، مانند آيات مربوط به تجارت، ارث، و تأديه وجوه شرعي، انسان ها را مالك مال دانسته و اموال را به آنان اسناد داده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: در بهره مندی از هدایت قرآن 🍁ليكن از لحاظ و ، آيات حاكمي نازل كرده است كه دلالت بر سلب مالكيت تكويني و حقيقي از آنان دارد. پس آيات مُثْبِته ناظر به مالكيت جَعلي و اعتباري و آيات نافيه ناظر به مالكيت تكويني و حقيقي است. ☂️ثالثاً، انفاق بايد از مال باشد؛ چون مال حرام شرعاً «رِزق الله» نيست، بلكه مبغوض خداست. از اين رو قرآن كريم مي‏ فرمايد از طيّبات انفاق كنيد: (أنفقوا من طيّبات ما كسبتم). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: در بهره مندی از هدایت قرآن ⭐گرچه اصل مال روزي خداست، ولي مال حلالِ هركس اوست و خداوند دستور انفاق از رزق خاص انفاق كننده داده است. 🌪️رابعاً، انفاق نبايد محدود به مال باشد، بلكه ، ، ، و نيز مورد انفاق است؛ زيرا همه اين ها از مصاديق است كه به بنده خود عطا كرده است و اين مطلب در بحث روايي روشن تر مي ‏شود، و از اين رو در اين بخش از آيه فرمود: (ممّا رزقناهم) و نفرمود: «من أموالهم». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: در بهره مندی از هدایت قرآن 🔘بنابراين، متقين نه تنها از مال، كه خداي رزّاق روزي شان كرده انفاق مي‏ كنند و چنين انفاقي است كه زمينه بهره‏ گيري از هدايت قرآني را فراهم مي‏ سازد. 📌خلاصه آن‏كه، آيات ناظر به انفاق چند دسته است: برخي تصريح به انفاق «مال» دارد؛ هرچند مدار دلالت آنها حصر انفاق در مال نيست. برخي ديگر دلالت بر انفاقِ «خير» يا «محبوب» دارد كه عنوان خير يا محبوب شامل غير مال نيز مي‏ شود؛ گرچه مصداق بارز آن، مال است و دسته ‏اي دلالت بر انفاق دارد كه عنوان «رزق» شامل غير مال هم مي ‏شود و برخي بدون ذكرمتعلَّق است كه حذف متعلَّق نشانه عموميّت آن است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: در بهره مندی از هدایت قرآن و همچنين ظاهر آيه (و يسئلونك ماذا ينفقون قل العفو...از تو می پرسند که چه چیزی را انفاق کنیم؟ بگو: عفو و گذشت را) عدم اختصاص انفاق به مال است؛ زيرا گرچه مالِ زائد،مصداق «عفو» است و رفاهِ مُتَراكِم مالي، زمينه صدق «عفو» را در آيه (ثم بدّلنا مكان السيِّئة الحسنة حتي عَفَوا...سپس به جای آن مصائب، رفاه و قرار دادیم تا فزونی یافتند) فراهم مي‏ كند، ليكن مفهوم «عفو» مرادف معناي مال نيست. بنابراين، نيز از مصاديق انفاق است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: 📍1 ـ مطلق و نسبي غيب بر دو قسم است: مطلق و نسبي 🍀 آن است كه در همه مقاطع وجودي وبراي همگان پوشيده و مستور است؛ مانند كه معرفت كنه ذات او براي احدي مقدور نيست و نسبت به همگان غيب است، گرچه براي خودش مشهود است. ❄️از اين جهت، غيب مطلق، كه حتّي براي خودِ همان شي‏ء نيز غيب باشد، هرگز وجود ندارد، بلكه است كه حتّي براي خود نيز معدوم است؛ چون خودش عين عدم است؛ يعني، خودي ندارد تا چيزي براي او معلوم باشد، خواه خود و خواه غير خود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:لطایف و اشارات ☑️ آن است كه در برخي وجودي و يا براي برخي غيب است؛ مانند اخبار گذشتگان: (ذلك من أنباء الغيب نوحيه إليك...آن از اخبار غیب است که به تو وحی می کنیم) و يا قيامت و فرشتگان؛ زيرا قيامتْ مشهود برخي انسانهاست. ⛱️ نيز تمثّلش براي برخي انسانها ممكن است: (فتمثل لها بشراً سويّاً) و مشاهده‏ اش ميسور انبيا و اولياي الهي است. البته همگان، حتّي كافران در حال احتضار و در برزخ و قيامت، بعضي از فرشتگان را مشاهده مي ‏كنند: (يوم يرون الملائكة لا بشري يومئذٍ للمجرمين...روزی که ملائکه را می بینید که بشارتی برای مجرمان نیست). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i