بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #نقش_انفاق در بهره مندی از هدایت قرآن
🍁ليكن از لحاظ #بينش_تكويني و #اعتقادي، آيات حاكمي نازل كرده است كه دلالت بر سلب مالكيت تكويني و حقيقي از آنان دارد. پس آيات مُثْبِته ناظر به مالكيت جَعلي و اعتباري و آيات نافيه ناظر به مالكيت تكويني و حقيقي است.
☂️ثالثاً، انفاق بايد از مال #حلال باشد؛ چون مال حرام شرعاً «رِزق الله» نيست، بلكه مبغوض خداست. از اين رو قرآن كريم مي فرمايد از طيّبات انفاق كنيد: (أنفقوا من طيّبات ما كسبتم).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #نقش_انفاق در بهره مندی از هدایت قرآن
⭐گرچه اصل مال روزي خداست، ولي مال حلالِ هركس #روزي_خاص اوست و خداوند دستور انفاق از رزق خاص انفاق كننده داده است.
🌪️رابعاً، انفاق نبايد محدود به مال باشد، بلكه #علم، #عقل، #قدرت، #جاه و #جان نيز مورد انفاق است؛ زيرا همه اين ها از مصاديق #رزق_الهي است كه به بنده خود عطا كرده است و اين مطلب در بحث روايي روشن تر مي شود، و از اين رو در اين بخش از آيه فرمود: (ممّا رزقناهم) و نفرمود: «من أموالهم».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:#نقش_انفاق در بهره مندی از هدایت قرآن
🔘بنابراين، متقين نه تنها از مال، كه #از_هر_چه خداي رزّاق روزي شان كرده انفاق مي كنند و چنين انفاقي است كه زمينه بهره گيري از هدايت قرآني را فراهم مي سازد.
📌خلاصه آنكه، آيات ناظر به انفاق چند دسته است: برخي تصريح به انفاق «مال» دارد؛ هرچند مدار دلالت آنها حصر انفاق در مال نيست. برخي ديگر دلالت بر انفاقِ «خير» يا «محبوب» دارد كه عنوان خير يا محبوب شامل غير مال نيز مي شود؛ گرچه مصداق بارز آن، مال است و دسته اي دلالت بر انفاق #رزق دارد كه عنوان «رزق» شامل غير مال هم مي شود و برخي بدون ذكرمتعلَّق است كه حذف متعلَّق نشانه عموميّت آن است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #نقش_انفاق در بهره مندی از هدایت قرآن
و همچنين ظاهر آيه (و يسئلونك ماذا ينفقون قل العفو...از تو می پرسند که چه چیزی را انفاق کنیم؟ بگو: عفو و گذشت را) عدم اختصاص انفاق به مال است؛ زيرا گرچه مالِ زائد،مصداق «عفو» است و رفاهِ مُتَراكِم مالي، زمينه صدق «عفو» را در آيه (ثم بدّلنا مكان السيِّئة الحسنة حتي عَفَوا...سپس به جای آن مصائب، رفاه و قرار دادیم تا فزونی یافتند) فراهم مي كند، ليكن مفهوم «عفو» مرادف معناي مال نيست. بنابراين، #گذشتِ_اخلاقي نيز از مصاديق انفاق است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:
#لطايف_و_اشارات
📍1 ـ #غيب مطلق و نسبي
غيب بر دو قسم است: مطلق و نسبي
🍀#غيب_مطلق آن است كه در همه مقاطع وجودي وبراي همگان پوشيده و مستور است؛ مانند #ذات_خداوند كه معرفت كنه ذات او براي احدي مقدور نيست و نسبت به همگان غيب است، گرچه براي خودش مشهود است.
❄️از اين جهت، غيب مطلق، كه حتّي براي خودِ همان شيء نيز غيب باشد، هرگز وجود ندارد، بلكه #معدوم_محض است كه حتّي براي خود نيز معدوم است؛ چون خودش عين عدم است؛ يعني، خودي ندارد تا چيزي براي او معلوم باشد، خواه خود و خواه غير خود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
☑️ #غيب_نسبي آن است كه در برخي #مقاطع وجودي و يا براي برخي #افراد غيب است؛ مانند اخبار گذشتگان: (ذلك من أنباء الغيب نوحيه إليك...آن از اخبار غیب است که به تو وحی می کنیم) و يا قيامت و فرشتگان؛ زيرا قيامتْ مشهود برخي انسانهاست.
⛱️ #فرشته نيز تمثّلش براي برخي انسانها ممكن است: (فتمثل لها بشراً سويّاً) و مشاهده اش ميسور انبيا و اولياي الهي است. البته همگان، حتّي كافران در حال احتضار و در برزخ و قيامت، بعضي از فرشتگان را مشاهده مي كنند: (يوم يرون الملائكة لا بشري يومئذٍ للمجرمين...روزی که ملائکه را می بینید که بشارتی برای مجرمان نیست).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
🌀در برابر غيب مطلق و نِسبي، #شهادت(گواه) مطلق و نِسْبي است، كه اصل وجود آنها مانند معناي آنها در اثناي مطلب فوق روشن شد. شهادت مطلق، نظير #اصل_واقعيّت است كه نسبت به هيچ موجودي غايب و محجوب نيست.
📣امّا #موجودهاي-مادّي محسوس، گرچه وجود آنها در نشئه شهادت قرار دارد، ليكن چون برخي از موجودهاي نشئه مزبور از برخي ديگر غايب است همه شهادت هاي عالم حسّ از يك غيبِ نسبي برخوردار است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
🔅 #معيار_شناخت غيب و شهادت
🎯موجودات جهان هستي دو قسم است: #محسوس و #نامحسوس.
📍 معيار شناخت موجود محسوس، #احساس_و_تجربه است. تجربه گرچه در حوزه خاصّ خود معتبر و ارزشمند است، ولي اعتبار آن در طول اعتبار عقل است، نه در عرض آن؛ زيرا مراد از تجربه، استقراء و حسّ مكرّر نيست، بلكه تجربه حسّ مكرّري است كه در پناه يك قياس خفي، مفيد يقين باشد و هر قياسي همواره كبرايي كلّي دارد كه با حسّ(عادي يا مسلح)قابل ادراك نيست و جز با انديشه عقلاني فهميده نمي شود.
📌درباره شناخت #عالم_غيب نيز بايد گفت غيب مطلق، يعني كنه ذات خداوند سبحان كه حقيقت نامتناهي است، نه با علم حصولي و مفهومي قابل شناخت است و نه با علم حضوري و شهود قلبي.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
📍پس معرفت اكتناهي(کنه ذات خدا) او ميسور احدي جز خود #او نيست، بلكه تنها علم اجمالي به آن و همچنين ايمان به آن في الجمله، نه بالجمله، ممكن است.
📌امّا #غيب_نسبي، معيار شناخت آن براهين عقلي و نيز مشاهدات قلبي است و اصرار قرآن كريم بر تفكّر و تعقّل براي آن است كه #عقل، اوّلين معيار شناخت تلقّي گردد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایفو اشارات
📌 اگر #عقل حاكم شود، هم معيار شناخت برتر، يعني #وحي را مي پذيرد: (كذلك نفصّل الآيات لقوم يعقلون...این چنین آیاتمان را برای قومی که می اندیشند بیان می کنیم)، (وليتذكّر أُولوا الألباب...تا صاحبان عقل متذکر شوند) و هم #شهود_قلبي را تأييد مي كند و هم #ادراك_حسّي را هدايت مي كند.
📍 و در اين زمينه، #شيوه هدايت قرآن كريم اين است كه #دست انسانها را گرفته، آنان را قدم به قدم از حس به سوي عقل و از عقل به كشف و شهود صحيحِ منطبق بر وحي مي رساند، به طوري كه انسان متفكّر، گذشته از ادراكِ امكان شهود قلبي، توان مشاهده حقايق را پيدا مي كند و به اصل وحي انبيا و اولياي الهي(عليهم السلام) از نزديك آشنا مي گردد و بدون آنكه خود به آن دست يافته باشد، به آن #ايمان مي آورد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
📌۳ ـ اختلاف منكران غيب
📍منكران غيب مختلفند: عدّه اي از آنان توجيه گران #مكاتب_اِلحادي(منکران خدا) هستند؛ مانند مادّي گرايان كنوني كه همانند قوم بني اسرائيل مي گويند: چون خدا را با حواس نمي توان ادراك كرد، پس وجود ندارد و يا قابل ستايش نيست: (لن نؤمن لك حتّي نري الله جهرةً...به تو ایمان نمی آوریم تا اینکه خدا را آشکارا ببینیم).
🎯 و قرآن كريم در پاسخ آنان رهنمود مي دهد كه معيار شناخت #عقل است، نه صرف احساس و تجربه؛ زيرا در عالم شهادت(دیدنی) نيز #كه شناخت تجربي ارزشمند است، پشتوانه آن عقل است و سرّ اِنكار ملحدان نسبت به الهيّات و معارف غيبي اين است كه معيار شناخت را تنها تجربه مي دانند و معارف ماوراي طبيعتِ محسوس را مهمل مي پندارند، از اين رو مي گويند: (أرِنَا اللهَ جهرةً).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
☑️گروهي ديگر از منكران غيب #توده_مردمي هستند كه بر اساس عادات و رسوم سنّتي و تقليد از نياكان خود، غيب را انكار مي كنند: (إنّا وجدنا اباءنا علي أمة وإنّا علي آثارهم مقتدون...ما پدرانمان را بر آیینی یافتیم و حتما به آثارشان اقتدا می کنیم).
📖 و خداي سبحان آنان را ارشاد ميكند كه مقلّد نيز بايد در تقليد خود #محقّق باشد و بداند از چه كسي و با چه شرايطي تقليد كند: (أو لو كان اباؤهم لا يعقلون شيئاً ولا يهتدون...آیا اگر پدرانتان درباره چیزی نمی فهمیدند و راه نمی یافتند؟[از آنها پیروی می کردید؟]).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i