eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
323 دنبال‌کننده
588 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تابوت دختر کوچولوی کاپشن صورتی با گوشواره های قلبی😭 تو روضه مجسم هستی.... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۹و۲۰: أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ(۱۹)يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(٢٠) ⛓بحث: 📌دو آیه قبلی مثلی را درباره منافقان، و این دو آیه مَثَل دیگری را درباره آنان بیان می کند. 📍 مثال پیشین درباره حرمان منافقان از صحیح بود؛ و مثال کنونی درباره حرمان آنان از درست. منافقانِ درمانده، مانند مسافران راه گم کرده ای هستند که گرفتار بارانی شدید، همراه با ابرهایی غلیظ و تیره و رعد و برقی هراس انگیز و مرگبار شده اند. آنان انگشتان در گوشها فروبرده اند تا خروش رعد آنان را به کام مرگ نکشاند. برق شدید آسمان نیز نزدیک است چشمانشان را برباید. با جهش هر برق، چند قدم به پیش می روند و چون فروغ آن باز ایستاد و در تاریکی غرقشان ساخت، متحیرانه بر جای خود می ایستند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۹و۲۰: أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ(۱۹)يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(٢٠) ⛓بحث: 🎛 منافقان با استفاده از خود و در پناه آرامش جامعه اسلامی چند قدمی به پیش می روند، ولی هنگامی که راز درونشان آشکار شد، بر جای خود می ایستند و توان هر کاری را از دست می دهند.اگر خدا می خواست، از همان آغاز نورشان را می گرفت ولی چند روزی برای به آنان مهلت داده شد. 🌏پایان بخش هر یک از دو آیه، هشداری است به منافقان؛ در پایان آیه اول سخن از خدا بر آنان است و در پایان آیه دوم حق بر عملی ساختن وعیدهایش مطرح شده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۹و۲۰: أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ(۱۹)يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(٢٠) ⛓بحث: 🌳 صَیِّب: صیّب بر وزن فَیْعِل از «صَیْب» به معنای است. وصف کردن صیّب به این که از آسمان است با این که باران و مانند آن جز از آسمان نازل نمی شود برای تفهیم از یک سو و از رهایی و نجات یا جلوگیری از آن از سوی دیگر است؛ زیرا موجود آسمانی به طور قهر و احاطه، موجود محدود زمینی را فرا می گیرد و فرو می برد. 🌴 البرق: الف و لام «البرق» برای است و مراد از آن، برقی است که در آیه قبل ذکر شده است. 🌲 لهم، علیهم: لام در «لهم» برای و علی در «علیهم» برای است. برق جهنده آسمان با آمدن خود لحظه ای فضا را برای رهنورد بیابان روشن می کند، امّا با رفتن خودْ او را در تاریکی فرو می برد. 🌵قاموا: قیام گاهی معنای مقاومت وایستادگی دارد و است؛مانند: « أن تقوموا لله مثنی و فُرادی » وگاهی به معنای توقف و سکون است و . قیام منافقان در این آیه به معنای دوم است؛ چون در برابر سیر و سلوک است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۹و۲۰: أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ(۱۹)يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(٢٠) ⛓بحث: 🟢انسان دارای دو بُعْد و است؛ با نور اندیشه می فهمد و با قدرت بدنی کار می کند. اولیای الهی، هم از بینش خوب برخوردارند و هم از کنش شایسته. از این رو قرآن کریم درباره مخلَصانی همچون حضرت ابراهیم، اسحق و یعقوب(علیهم السلام) با تعبیراتی مانند: « أولی الأیدی والأبصار٭ إنّا أخْلصناهمْ بخالصةٍ ذکری الدار » هم فهم صحیح آنان را می ستاید و هم کار نیکشان را. 🟤اما را نیز که فاقد هر دو خصیصه انسانی یاد شده هستند، یعنی نه درست می فهمند و نه درست عمل می کنند، نکوهش می کند. آیات مورد بحث، مَثَل دیگری درباره منافقان بیان می کند. با این تفاوت که مثل گذشته حرمان منافقان از بینش صحیح و مثل کنونی حرمان آنان از کنش شایسته و از پیمودن صراط مستقیم ترسیم می کند. کلمه در آغاز مَثَل دوم نشانه آن است که جریان نفاق با هر یک از دو مثال قابل تبیین است و بین دو مثال فرقی است که در تشریح مثال اول گذشت.از این رو می توان دو مثال مزبور را بر دو گروه از اهل نفاق تطبیق کرد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan