eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
587 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:براهین حصر عبادت و استعانت 🌿همچنين ساير مذكور در صدر سوره، هر يك حد وسط برهاني بر حصر عبادت و استعانت در خداست. 🔰 كه ميان براهين مذكور وجود دارد در اين است كه برخي همانند براهيني كه حدّ وسط آن ها «جامعيّت كمال»، «ربوبيّت مطلق»، «رحمت فراگير» و «رحمت خاص» است، ناظر به نظام فاعلي جهان آفرينش و موجودات از سرچشمه هستي است. 🥀 برخي ديگر مانند برهاني كه حدّ وسط آن «مالكيّت يوم الدّين» است، ناظر به و رجوع موجودات به خداي سبحان است، البته رجوع دارد كه آن در قيامت كبراست وگرنه برخي از مراحل نظام غايي، قبل از قيامت كبرا نيز حاصل مي ‏شود. 🍁از برخي آيات قرآن كريم نيز برهاني استفاده مي‏ شود كه ناظر به هر دو نظامِ و است؛ مانند: (ولله غيب السماوات والأرض وإليه يُرجع الأمر كلّه فاعبده وتوكّل عليه وما ربّك بغافل عمّا تعملون)؛ نه تنها ظاهر آسمان ها و زمين، كه و آن ها نيز از آن خداست و همه امر به سوي او باز مي ‏گردد. پس همه چيز از او و به سوي اوست و از اين رو نه تنها انسان، بلكه هر موجودي بايد بگويد: (إنّا لله وإنّا إليه راجعون). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:براهین حصر عبادت و استعانت 🌍محتمل است معناي (انا لله و انا الیه راجعون) امر به خداوند همان بازگشت و كارهاي نظام كيهاني باشد. به هر تقدير تنها خداوند كه در قوس نزول، مالك درون و بيرون آسمانها و زمين است و در قوس صعود نيز همه امور به او باز مي‏گردد، عبادت است. 📬از اين رو در پايان اين آيه كه بخش اول آن بيانگر و بخش پاياني آن ناظر به است، با «فاء» تفريع مي‏فرمايد: «پس او را عبادت و بر او توكّل كن». * موحّد باشد يا ملحد، ضعيف و نيازمند است: (خلق الإنسان ضعيفاً)، ليكن موحد نيازهايش را مي‏داند و ملحد، طبيعت را رافع حاجت مي‏پندارد. 🔮مفاد اين آيه كريمه آن است كه چون زمام امور در نزول و صعود به دست خداي سبحان است، در عبادت و توكل تنها به او پناه ببر. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:براهین حصر عبادت و استعانت ♦️در نظام هستي هيچ موجودي نه مي ‏تواند در جاي خود بوده، بايستد و به سوي خدا حركت نكند و نه مي‏ تواند براي سير وجودي خود برگزيند كه به مهر يا قهر الهي منتهي نگردد. 🔹حالْ موجودي كه خواه ناخواه بايد سير كند، شايسته است كه به جايگاه اصلي خود كه رحمت الهي است بازگردد. ✴️جمله (وما ربّك بغافل عما تعملون...و خداوند غافل از آنچه انجام می دهید نیست) در ذيل آيه مزبور نيز برهاني است بر اين كه عبادت عابدان و توكّل متوكلان، همه است. ✅ نبودن خداي سبحان از عبادت وتوكل بندگان، هم عامل انسان به عبادت و توكل است و هم دليلي بر بودن عبادت و توكّل آنان. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:براهین حصر عبادت و استعانت 🔶در برخي از آيات قرآن كريم افزون بر «جامعيّت كمالات» و «ربوبيّت» ، خداوند نيز حد وسط برهان بر ضرورت عبادت و توكل و حصر آن در خداي سبحان قرار گرفته است: (ذلكم الله ربّكم لا إله إلاّ هو خالق كلّ شي‏ء فاعبدوه وهو علي كلّ شي‏ء ...)؛ انسان بايد ربّ و خالق خود را عبادت و بر او توكل كند و خداوند تنها ربّ و خالق انسان است؛ پس او تنها معبود و تنها ‏گاه انسان است. 🔊تذكّر: آيه كريمه (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين) نكات و لطايف ادبي و معرفتي دارد؛ مانند: «التفات از غيبت به خطاب»، «اِفراد ضمير در إيّاك»، «افاده حصر با تقديم مفعول»، «جمع آوردن فعل نعبد و نستعين»، «تكرار إيّاك»، «بيان حصر استعانت پس از حصر عبادت» و.... 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii