eitaa logo
کانون اندیشه جوان
311 دنبال‌کننده
925 عکس
539 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶اسلام آحاد مردم را در برابر حکومت دارای حقوقی متقابل می داند، یعنی هم چنان که افراد را موظف به رعایت وظایفی در برابر حکومت می داند حکومت را نیز ملزم به مراعات حقوق آنان دانسته است. 🔷شیوه اسلام در برخورد با اقلیت های دینی بر اساس سیاست همزیستی متقابل شکل گرفته است. بی تردید پیمان همزیستی با پیروان دیگر ادیان، همان گونه که منافعی به همراه دارد، ضررهایی را نیز به لحاظ اختلاف اصول و ارزشهای فرهنگی و اعتقادی بـــــه دنبال خواهد داشت. با این وجود، اقلیت ها و رعایت این حقوق بر جامعه اسلامی لازم است. متقابلاً برای پیشگیری از چالشهای احتمالی، وظایفی بر دوش اقلیت ها نهاده شده است. 📖کتاب به کوشش در سه بخش با عناوین: بخش اول: کلیات، بخش دوم و بخش سوم وظایف_اقلیت ها با نگاهی همدلانه و همراهانه در باب اقلیت های مذهبی و حقوق آنان در اسلام تنظیم و تدوین شده است. 📌@canoon_org
🔶در عصر حاضر اندیشه پوچی حیات را در آراء برخی از نویسندگان غرب میبینیم اشخاصی چون فرانتس کافکا، آلبر کامو، ساموئل بکت آرتور آداموف، ژان پل سارتر و اوژن یونسکو دیدگاه پوچ گرایانه نسبت به آفرینش دارند. 🔷این نویسندگان در لابلای آثار خود پوچی و بی معنایی زندگی را به صورت داستان و نمایشنامه و مقاله مطرح کرده اند. دسته ای از این نویسندگان کوشیده اند تا در لابلای آثار خود دلایلی عقلی بر پوچی زندگی بشر و سرنوشت انسان نشان دهند و دسته ای دیگر کوشیده اند تا به کمک هنر خود بی معنایی حیات بشر و بدبختی های انسان را عاری از هرگونه روش منطقی و استدلالی ارایه کنند. 💢این نویسندگان خلقت را پوچ و بی معنا می دانند. قهرمانان آثار آنها افرادی هستند خونسرد و بی تفاوت نسبت به زندگی و ارزشهای آن بی احساس در رابطه با دیگران، لاقید نسبت به آداب و رسوم اجتماعی، احساس بیگانگی با مردم و از خود بیگانگی از دیگر ویژگی های قهرمانان پوچ گرا است. 📖کتاب به قلم دکتر عبدالله نصری 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست الگوی اندیشکده ای در راهبری سیاست 🔶شروع کار اندیشکده‌ها را می‌توان برای پاسخ به نیاز حکومت‌ها و ارکان اجرایی دولت برای استفاده از نظرات کارشناسی خارج از دولت برای بهبود روند تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات اجرایی در نظر گرفت. شاید اولین اندیشکده‌ها را بتوان مشاوران مستقل حاکمان در اروپای دوره رنسانس تلقی کرد که به حاکمان درخصوص نحوه تعامل با کلیسای کاتولیک در آن دوره مشاوره می‌دادند. به مرور و در طی سال‌ها این شیوه دریافت مشاوره تکمیل شد و نهادهای مستقل مشاوره به حکومت‌ها شکل گرفت. 🔷در صد سال اخیر با توجه به چالش‌های بزرگی که در سطح حکمرانی کشورها از جمله جنگ‌های جهانی، جنگ سرد بین بلوک غرب و شرق، چالش‌های انرژی و اخیراً نیز در هم تنیدگی اقتصاد، سیاست و فرهنگ در بین کشورهای مختلف جهان شکل گرفته، نیاز به نهادهای مستقل برای ارائه مشاوره‌های راهبردی خارج از حکومت ها دو چندان شده است. برای دقیق‌تر شدن بحث می توان از زاویه نگاه دیگری به رشد اندیشکده‌ها پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که با توجه به قدمت و سابقه تأسیس نهادهای علمی و دانشگاهی در دنیا چه نیازی به وجود اندیشکده‌ها احساس شده است؟ 💢همواره در ایران این پرسش مطرح بوده که با وجود نهادهای پژوهشی و آموزشی مانند دانشگاه، چه نیازی به تاسیس اندیشکده‌ها وجود دارد. این پرسش ما را واداشت تا با نگاهی به تفاوت این دو نهاد و خاستگاه تاسیس هر یک از آنها در غرب مدرن، دو راه جداگانه اندیشکده و دانشگاه را ترسیم کرده و اندیشکده‌ها را پل ارتباطی مستحکم میان حوزه نظر و عمل بدانیم. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز سه شنبه 7 شهریور ماه ساعت 10 صبح با حضور دکتر مهدی رحیمی نشستی حضوری در محل کانون اندیشه جوان تحت عنوان « الگوی اندیشکده ای در راهبری سیاست » برگزار نماییم. 💢همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
44.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جریان اصیل دانشجویی 🔶در فضایی که نگاه سیاست زده ای در دانشگاه ها حاکم شده و جریان های دانشجویی که به دنبال کارهای تزئینی و تشریفاتی چون جشن گرفتن هستند ضریب پیدا کرده اند، نقش تشکل ها و جریان های دانشجویی سیاسی اصیل چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷درباره علت یا علل قبول نسبیت،اخلاق دیدگاه های متفاوتی وجود دارد.به طور مثال،لوئیس پویمن استاد فلسفه دانشگاه می سی سی پی سه دلیل را ذکر می کند: ۱-راه حل های ارائه شده درباره این موضوع به گونه ای است که گویی مطلق گرایی و نسبیت گرایی یگانه شق های موجود هستند و امکان طرح شق سومی نیست؛ ۲-مغالطه و خلط نسبیت گرایی فرهنگی با نسبیت اخلاقی و به عبارت دیگر،خلط امور واقعی یا گزاره های وصفی با امور یا گزاره های هنجاری در حالی که نسبیت گرایی و تنوع فرهنگ ها مستلزم نسبیت اخلاقی نیست؛ ۳-افول دین در جوامع غربی: کسی که ایمان دینی خویش را از دست داده است احساس خلا عمیقی می کند و قابل درک است که این خلأ را با زندگی در خلا اخلاقی اشتباه کند. چنین کسی این گونه استدلال می کند که اگر خدایی وجود نداشته باشد که اعتبار نظام اخلاقی را ضمانت کند،نباید نظام اخلاقی کلی وجود داشته باشد. 💢استاد مطهری پذیرش نسبیت اخلاق را بیشتر ناشی از عدم درک صحیح اخلاق دانسته است.او اعتقاد دارد که قائلان به نسبیت اخلاقی،در واقع بین مفهوم و مصداق خلط کرده اند. 📖کتاب جلد دوم به کوشش حسینعلی رحمتی 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست الگوی اندیشکده ای در راهبری سیاست 🔶شروع کار اندیشکده‌ها را می‌توان برای پاسخ به نیاز حکومت‌ها
💢مخاطبان و همراهان گرامی 🙏با عرض پوزش؛ 🔶نشست «الگوی اندیشکده ای در راهبری سیاست» که قرار بود امروز با حضور جناب آقای مهدی رحیمی برگزار شود ، به دلیل مشکلی که برای ایشان پیش آمده برگزار نمی گردد. لازم به ذکر است اطلاعات تکمیلی درباره برگزاری دوباره این نشست متعاقبا از طریق رسانه های کانون اندیشه جوان به اطلاع شما همراهان گرامی خواهد رسید. 📌 @canoon_org
32.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مشقی برای ظهور اربعین، تنها، یادگاری از گذشته و محملی برای عزاداری سید و سالار شهیدان نیست بلکه محلی برای تلاقی با آینده تاریخ است؛ بستری برای ظهور و لبیک به امام حاضر اما چگونه این شعار با شعور آمیخته شده و چه نسبتی میان اربعین و مهدویت نهفته است؟ 📌@canoon_org
🔶از نظر علمای شیعه اصل ایمان معرفت است. بنابراین یا معرفت حاصل است که ایمان وجود دارد و یا نیست که از ایمان هم خبری نخواهد بود. پس ایمان بدین معنا قابل زیادی و نقصان نمی تواند باشد، ولی از طرفی آیات قرآن در پیش رو است که به صراحت از زیادتی و نقص در ایمان و کفر سخن میگوید. این است که متفکران شیعه ادعا کردند، مراد از ازدیاد ایمان افزودن بر اصل ایمان نیست بلکه ازدیاد کمال اضافی بر ایمان است. 🔷حقیقت ایمان تغییر نمی کند بلکه اضافات خارج از ایمان یعنی اعمال است که کمی و زیادی دارد. پس زیادی و نقصان از اصل ایمان به خارج آن منتقل شد. آنها همچنین احتمال دیگری را مطرح میکنند و آن این که چون ایمان یک اعتبار شرعی است و اساسش اذعان و علم است تحقق این امر در افراد متفاوت خواهد بود پس اختلاف ایمان به حسب اختلاف خصوصیات و ویژگیهای مؤمنان است؛ یکی یقین دارد و دیگری اطمینان. 💢این دو راه حل در این جهت مشترکند که هر دو پذیرفته اند اگر ایمان به معنای پذیرفتن باشد - از آنجا که مراتب در اصل معرفت راه ندارد - زیادی و نقص در اصل ایمان قابل طرح نیست؛ بلکه به خارج مربوط است، که یا به عمل و یا به خصوصیات افراد ارجاع داده میشود. البته لازم به ذکر است که علمای شیعه هر چند عمل را در متن ایمان داخل نکرده اند، ولی بر نقش آن در سعادت و رستگاری بشر تأکید بسیار دارند. 📖کتاب به کوشش محمد تقی فعالی 📌@canoon_org
24.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اندیشه وابسته 🔶برای جلوگیری از، از بین رفتن حریت اندیشه تشکل های دانشجوی و ایجاد فضای دیالکتیکی چه باید کرد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶اسلام نه همچون یهودیت،بالمره دین قهر و خشونت است و نه چونان مسيحيت یکسره دین مهر و مودت!نه این است و نه،آن بلکه هم این است و هم آن. 🔷اسلام مکتب اعتدال است دین چند ساحتی است، هم مکتب عشق است هم مذهب خشم.از کمالات دین اسلام این است که عشق و عرفان را با حماسه و جهاد به هم پیوند زده است؛چرا هر بار بر یکی از ابعاد و ساحات آن مفرطانه اصرار می ورزیم و در خصوص یک بُعد آن،بزرگ نمایی می کنیم و بدین شیوه کلیت و اعتدال این دین را مخدوش کرده،اسلام را تک ساحتی و یک بعدی معرفی می کنیم تا بار دیگر ناگزیر به افراط ورزی نسبت به بعد دیگر آن شده به تکذیب و تخطئه نمای دیگرش بپردازیم؟ 💢اسلام تواماً دین خشونت و مدار است اما بر اساس بلاغت و حکمت و به اقتضای منطق و با لحاظ متغیرهایی از قبیل عامل های هشتگانه ای که در آغاز بحث بدان ها اشاره شد یکی از دو نما و نمادش جلوه می کند.اگر رسم صفا و صمیمیت و مدارا برافتد،جامعه جنگل و جهنم خواهد شد و اگر روح حماسه و مقاومت،قاطعیت و صلابت در مردم،بیفسرد امنیت و استقلال نظم و قانون نیز خواهد پژمرد. 📖کتاب به قلم علی اکبر رشاد 📌@canoon_org