eitaa logo
کانون اندیشه جوان
309 دنبال‌کننده
925 عکس
540 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸عید قربان، عید فداکاری، ایثار، اخلاص، عشق و بندگی مبارک باد🌸 📌@canoon_org
🔶 هر گونه زندگی جمعی مستلزم وجود باورها، گرایش ها و رفتار مشترک است تا حداقل میزان همبستگی میان افراد انسانی را تأمین کند. با این حال صرف زندگی جمعی افراد انسانی دارای باورها و گرایش های مشترک را نمی توان تمدن نام نهاد. 🔷 مفهوم ناظر به سیر و تحول زندگی اجتماعی انسان، در بستر تاریخ است و همین عنصر «» متمایز کننده مفهوم تمدن از مفهوم «» می شود. البته با توجه به تغییر و تحولاتی که یک جامعه در بستر تاریخ می تواند به خود ببیند لازم است که نکته دیگری نیز در بازشناسی تمدن در نظر گرفته شود؛ این نکته عبارت است از اینکه افراد انسانی در بستر تاریخی با برخی از مسائل مواجه می شوند که در صدد حل آن مسائل بر اساس باورها و گرایش های مشترک بر می آیند. 💢 در یک جمع بندی باید گفت که تمدن عبارت است از: ۱. زندگی همراه با تعاون؛ ۲. چند نسل از افراد انسانی؛ ۳. برا اساس باورها، گرایش ها و رفتار مشترک؛ ۴ که با مسائل مشترکی مواجه شده باشند؛ ۵. و ظرف چند نسل در صدد حل آن مسائل برآمده باشند؛ ۶. و نتایج حل مسئله در باورها گرایش ها و رفتار افراد متبلور شده باشد. ⭕️ با این توضیح، تمدن در قالب شش شرط لازم و کافی صورت بندی می شود. در تحلیل این تعریف میتوان این نکته را نیز افزود که عناصر مشترک میان افراد جامعه، خود از ترتیب منطقی پیروی می کنند. توضیح آنکه هرگونه رفتاری برخاسته از گرایش هاست و گرایش ها نیز به نوبه خود بر پایه باورها شکل می گیرند. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷 با فروپاشی اتحاد جماهیر و به دنبال آن پایان و از بین رفتن ساختار دو قطبی نظام بین الملل در اوایل دهه ۱۹۹۰ زمینه بسیار مناسبی برای ابرقدرت دیگر یعنی آمریکا به وجود آمد تا سلطه بدون رقیب خود را بر کل جهان بسط و گسترش دهد. 🔶 از این برهه زمانی تا به امروز به عنوان کشور مرکزی با بهره گیری از سیاست های استعماری ، سعی کرده است کشورهای دیگر را زیر سلطه خود درآورد. باید توجه کرد ایالات متحده سیاست های استعمار فرانو را در بستر هایی همچون جهانی شدن و ابزارهای رسانه ای و با ظاهری مشروع و با شعارهای حقوق بشر، ایجاد صلح و امنیت استقرار دموکراسی و آزادی پیش برده است. 🔻در این راستا، نظریه پردازان غربی و آمریکایی نیز سعی کرده اند با تئوری سازی، ارزش های لیبرال - دموکراسی را ارزش های بی بدیل تلقی و به سلطه بی چون و چرای آن در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کمک کنند. طرح دکترین ها و نظریاتی مانند دکترین ، نظریه و نظریه مبنی بر معرفی به عنوان بهترین نظام اندیشگی و به مثابه برترین و مطلوب ترین نظام سیاسی همگی در چارچوب این هدف قرار دارند. 💢 یکی از ویژگی های مهم نظام سلطه به رهبری آمریکا ادعای داشتن یک ایدئولوژی و فرهنگ جهانی است. در حال حاضر، فراگیر کردن فرهنگ آمریکایی به معنای عام شامل شیوه زندگی آمریکایی، لیبرالیسم سیاسی-اقتصادی، نظام اقتصادی ، لیبرال دموکراسی، آزادی و حقوق بشر مهمترین رسالتی است که آمریکا به عنوان سردمدار استعمار فرانو بر دوش خود احساس می کند. ناگفته نماند از دید آمریکایی ها ایالات متحده به عنوان شهری بر فراز تپه در بالاترین سطوح اخلاقی و ارزشی در مقایسه با کشورهای دیگر قرار دارد؛ از این رو وظیفه ترویج شیوه تفکر آمریکایی، ارزش ها و سیستم سیاسی اش را به بقیه جهان بر عهده دارد. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
10.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽مستند جستجوگر 🔶نقد و بررسی آرا و اندیشه های دکتر شریعتی 🔷دارای لوح افتخار بخش مستند حافظه ملی در جشنواره عمار 💢برای مشاهده کلیک کنید. 🌐 https://telewebion.com/episode/0x1bbd246 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
⭕️ شریعتی اهتمام بالایی به حقانیت شیعه و ضرورت جریان آن در زوایای جامعه دارد؛ اما در بیان مطالب و ارائه نظریه ها دچار آسیب هایی است که مانع پذیرش کامل دیدگاه های او می شود. 💢 نگاه گزینشی به تشیع: شریعتی شیعه را تنها به مکتب «نه» و «مبارزه» توصیف کرده است؛ در حالی «آری»؛ هم که تشیع حقیقی هم «نه» است و هم انقلاب اسـت هـم اصلاحات؛ هم فرهنگ است و هم ایدئولوژی؛ هم نهضت است و هم نظام؛ هم علم است هم عمل. 🔻 فروکاستن شیعه به یک حزب سیاسی: تبيين عناصر شیعه به عنوان یک حزب نشانگر اشتغال ذهنی شریعتی برای حضور فعال شیعه در صحنه جامعه است؛ اما هرگز نمیتوان تشیع را در قالب تشکل سیاسی گنجاند. حزب یعنی یک تشکل سیاسی که با تکیه بر مردم به حکومت میرسد؛ حال آنکه تشیع فرهنگی الاهی و برنامه جامع زندگی حق پرستانه، رو به کمال و بیانگر راه و رسم تحصیل سعادت دنیوی و اخروی انسان است. 🔺 نقد یک جانبه فقه شیعه: شریعتی عنصر مصلحت را نابود کننده شیعه میداند؛ در حالی مصلحت در فرهنگ شیعه ،اولاً معنایی خاص داشته و غیر از مصلحت اندیشی است؛ و ثانياً، ائمه معصومین اهتمام بالایی به تأمین مصالح امت داشته اند و تدبيرها و تاکتیک های ایشان برای تأمین همین هدف بوده است. 🔷 نفی همه جانبه صفویه: شریعتی در مقایسه تشیع علوی با تشیع صفوی، آنچه نماد بی مسئولیتی خمود دین گریزی نفاق و معامله شیطانی با دین و تشیع است را به صفویه نسبت داده است؛ اما باید پرسید آیا صفویه در هیچ زمینه ای توفیق و اثر ارزشمندی نداشته است؟ این سخن به معنای تصویب قاطع صفویه نیست. صفویه دارای مشکلات مهمی در عرصه فرهنگ و سیاست بوده است؛ آلودگی های دربار و تردد افراد ناصالح و تفویض اختیار به ناشایستگان و حاکمیت ریا و خدعه در مقاطعی از این دوره قابل انکار نیست؛ اما می توان امتیازاتی نیز برای آن برشمرد. 🔶 نقصان در گزارش تاریخی: شریعتی در گزارش تاریخ تشیع تنها قیام های مسلحانه مانند قیام سربداران را ارزشمند شمرده است؛ حال آنکه بزرگانی همچون شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی بودند که با پیروی از پیشوایان معصوم، به جای قیام مسلحانه به قیام فکری و علمی دست زدند. 🔷 نبود مدرک در برخی سخنان: شریعتی در کتاب «زن» معروفی را ذکر میکند که «الطرق الي الله بعدد نفوس الخلائق»؛ و مقصودش را با استناد به این جمله به اسلام نسبت میدهد؛ حال آنکه این جمله نه روایت است و نه آیه؛ بلکه جمله ای مشهور میان عرفاست و با منابع روایی و دینی شیعه ارتباطی ندارد. 📖 کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 آنها یک گروه زیرزمینی «مثال» در سیاتل بودند؛ چیزی که آنها را گرد هم جمع کرده بود علاقه شان به یک موضوع مشترک بود: اینکه هیچ کدام شان زندگی بدون چرم را دوست نداشتند. همه شان با متال زندگی می کردند و اعتقاد داشتند که ، نه فقط یک سبک موسیقی، کـه یـک فرهنگ زندگی است. موسیقی آنان، «» بود. جایی که در رگ های شب، نوای زخم دار متال جاری می شود و روشنایی را بـه کـام خــود فرو می برد. 🔷 تا اینکه یک شب ایده ای به ذهن یکی از آنها رسید. اینکه در یک شب، به صحرا و بیابانی بروند و آنقدر بنوازند تا شیطان خودش را به آنها نشان بدهد، آنگاه خونشان را نزد شیطان بریزند و با او بنوازند. این بود که وسایلشان را جمع کردند و به یکی از بیابان های دورافتاده رفتند. اما فکر می کنید چه اتفاقی افتاد؟ حتی فکرش را هم نمیتوانید بکنید. از گروه چهار نفره آنان دو نفر در بیمارستان روانی بستری شدند. ⭕️ هیچ کدام شان نمی توانستند چیزی بگویند. فقط در حالی که از شدت ترس و وحشت می لرزیدند، یکصدا نام شیطان را صدا می زدند. جنازه تکه تکه شده نفر سوم در صحرا پیدا شد که البته اعضای داخلی بدنش را برداشته بودند. اما نفر چهارم هیچ وقت پیدا نشد. همه جست وجوها برای یافتن او، نافرجام باقی ماند. 💢 هیچ کس نمی داند سازی که شیطان برایشان نواخت، با آنها چه کرد. امـا این رؤیای همه «هدینگرها» ست که بتوانند حتی برای یک بار این فضا را تجربه کنند؛ بنابراین گروه های زیرزمینی، متال هر چند سال به همان بیابان می روند و تا صبح می نوازند؛ عده ای از آنها ادعا میکنند که صدای سازی از دوردست ها شنیده می شود که آنها را وسوسه می.کند. اما احتمالاً این چیزی است که برای جلب توجه دیگران می گویند. واقعیت این است که دیگر کسی آن صدا را نشنیده است و نمی شنود؛ مگر در دوزخ که با شعله های آتش به رقص درخواهند آمد. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶یکی از ویژگی هایی که سهروردی به آن توجه داشته، حیات و علم خدای تعالی است. وی در حکمت خود به این نتیجه می رسد: موجودی که برای خود آشکار باشد، نور و روشنایی است. اگر موجودی تنها به خودش وابسته باشد نه به موجود دیگری، در اوج علم و آگاهی قرار دارد. بنابراین، موجود آگاه، در درجه اول باید وجود داشته باشد تا علم و آگاهی یابد. این دو ویژگی بیرون از وجود او نبوده بلکه با او متحد هستند. 🔷سهروردی علم الهی را به دو نوع تقسیم می کند که شامل علم خداوند به ذات خود و علم خداوند به غیر از خود می شود و عدم غیبت خداوند را امر سلبی دانسته و مبنای علم خدای تعالی به ذات خود را نور مجرد بودن می داند که مساوی با ظهور و آشکار بودن برای خودش است. 💢شیخ اشراق می گوید: علم حق تعالی به موجودات به معنای عدم وجود حجاب میان وی و مخلوقات است نه به معنای صورت های ذهنی. مبنای علم خدای تعالی به مخلوقات، حضور همه آنها نزد خداوند است. او این نوع علم را به علم نفس انسان به صورت های ادراکی تشبیه می کند که نفس بر آنها احاطه داشته و علم حضوری پیدا می کند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امام هادى عليه السلام فرمود: 🔶 جهل و بخل بدترين صفات اخلاقى است. 📜مآثرا الكبراء ج ۳ ص ۲۲۲ 🌺ولادت امام هادی (علیه السلام) مبارک باد🌺 📌@canoon_org
🔰مجموعه "از علی آموز" 🔶قداستی که علی علیه السلام به عدالت بخشید عدالت را در جهان جاودانه کرد؟ وقتی در شهر وجودت عادل شدی، می توانی در جامعه هم عادل باشی؟ 🔷امام فرمودند: توزیع بیت المال باید علی السویه باشد و هرگونه امتیازخواهی های ناروا و رانت ها را لغو کردند. 💢زیستن در دنیا راباید از او آموخت 🔷اما او چگونه می زیست؛ جستارهایی را در باب سبک زندگی علوی در مجموعه ” از علی آموز” ببینید. 🌐 مجموعه “از علی آموز” 📌@canoon_org