✅عظمت زن در مادر شدن است
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/5️⃣
🔸بسیاری از دخترها و خواهران ما در نظام کنونی نمیدانند که عظمت زن در مادر شدن است که او بتواند فرزند تربیت کند، دانشمند تربیت کند، عالِم و دانشمند شود، برای اینکه فرزندانِ دانشمند تربیت کنند.
🔸وگرنه کارمند شدن و وارد جامعه شدن و اینها، این کاری است که از هر مردی ساخته است.
🔸آن کاری که از زن ساخته است، از عظمت زن، از اینکه او باید مظهر خالقیّت ذات اقدس الهی باشد آن کار اساسی زنهاست ... که امیدواریم ـ انشاءالله ـ برای نسل آینده و اینکه این خواهران ما، دختران ما، زنهای جامعه بدانند عظمت زن در مادر شدن است.
🔸این نقص نیست که بگویند ما برای کهنه شستن نیامدیم! خیر، کهنه شستن ممکن است کسی کارگر بگیرد، اما مادر شدن عظمت است.
🔸در خود روایات هم دارد ملاحظه فرمودید کسی آمده گفت من فلان گناهی کردم میخواهم پاک شوم، حضرت فرمود مادر داری که مثلاً به مادر احسان کنی تا آن لغزشهایت بخشوده شود؟
🔸عرض کرد نه، به رحمت ایزدی رفت؛ گفت خاله داری؟ عرض کرد بله؛ گفت به خالهات هم اگر احترام کنی کارِ مادر است.
🔸این عظمت مادر، این مقام شامخ مادری، این صبغه ملکوتی است.
🔸فرمود نکاح سنّت ماست، اگر کسی این کار را بکند نصف دینش را حفظ کرده؛ میبینید تفاوت ره از کجاست تا کجا!؛ این نکاح را با چشم فرشتهها دارد میبیند نه نکاح را به عنوان اجتماع مذکر و مؤنث.
🔸این نظام اسلامی آمده زنها را آزاد کرده؛ آزادی این است که تحصیل آزاد است، کمالات آزاد است؛ اما تحصیل برای اینکه مادرِ خوب شود و بتواند فرزندانِ دانشمند تربیت کند.
🔸این نقص نیست و جامعه به لطف الهی باید طوری باشد که این کشور از هر نظر آماده باشد برای ظهور مبارک حضرت و این نظام را حفظ کند از هر خطری و ـ انشاءالله ـ سالماً تحویل وجود مبارک حضرت بدهد داشتن فرزندان و جوانان با ایمان است.
«و الحمد لله ربّ العالمین»
🔹فراز پایانی درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 30 الی 36
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅عظمت زن در مادر شدن است
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/5️⃣
🔸بسیاری از دخترها و خواهران ما در نظام کنونی نمیدانند که عظمت زن در مادر شدن است که او بتواند فرزند تربیت کند، دانشمند تربیت کند، عالِم و دانشمند شود، برای اینکه فرزندانِ دانشمند تربیت کنند.
🔸وگرنه کارمند شدن و وارد جامعه شدن و اینها، این کاری است که از هر مردی ساخته است.
🔸آن کاری که از زن ساخته است، از عظمت زن، از اینکه او باید مظهر خالقیّت ذات اقدس الهی باشد آن کار اساسی زنهاست ... که امیدواریم ـ انشاءالله ـ برای نسل آینده و اینکه این خواهران ما، دختران ما، زنهای جامعه بدانند عظمت زن در مادر شدن است.
🔸این نقص نیست که بگویند ما برای کهنه شستن نیامدیم! خیر، کهنه شستن ممکن است کسی کارگر بگیرد، اما مادر شدن عظمت است.
🔹فراز پایانی درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 30 الی 36
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag dar tahkime nezame eslami 05ahs ss.mp3
8.06M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه پنجم
▪️ تاریخ: 1369/05/07
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag 05 p2.pdf
159.3K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه پنجم
▪️ تاریخ: 1369/05/07
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٥٣ . نماز ظهر روز جمعه, اگر به صورت چهار ركعت به جا آورده
شود، وقت آن, همانند وقت ساير روزها وسيع است و اگر به صورت نماز جمعه
انجام شود، وقت آن, محدود است به اينكه سايهٴ حادث شده, به اندازهٴ سايهٴ اول
زوال شود، به صورتي كه بتوان در اي ن فرصت، شرايط نماز را انجام داد و
خطبه ها و دو ركعت آن را به طور متعادل به جا آورد و اگر با گذشت اين اندازه از
زمان، نماز جمعه ادا نشد، بايد نماز چهار ركعتِ ظهر روز جمعه خوانده شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅تبرّي به معني فحّاشي نيست!
🔸اين «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ» تعليمِ اختيار است، ابطال جبر است، ابطال تفويض است ...
🔸يعني من به عنوان يك انسان، جميع قعود و قيام من به حول و قوّه الهي است ... اين ابطال جبر و تفويض در اين نماز است ...
🔸اين كلمات امام چقدر شيرين است! به حضرت عرض كردند ممكن است ما از گروهي تبرّي كنيم؟ فرمود بله، شما در هر ركعت از نماز داريد از معتزله تبرّي ميكنيد، از اشاعره تبرّي ميكنيد.
🔸وقتي ميگوييد «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ»، داريد حرف معتزله را رد ميكنيد؛ معتزله ميگويد «لا حول و لا قوّة لله»، چون تفويضي است و ميگويد خدا بشر را خلق كرد رها كرد در قيامت حسابرسي ميكند.
🔸اشاعره ميگويند «لا حول و لا قوّة الا لله»، بشر مجبور است؛ شما داريد از آنها تبرّي ميكنيد ...
🔸اين معني تبرّي است؛ نه معنايش اين است كه فلان كس را فحش بگويد، فلان كس را بد بگويد تا سلفي و وهابي تكفيري راهاندازي شود! ...
🔸معناي «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ» اين است كه اينچنين نيست كه خدا ما را رها كرده باشد و هيچ كاري از دست خدا ساخته نباشد و فقط در قيامت حسابرسي كند كه معتزله ميگويد «لا حول و لا قوّة لله».
🔸و اينطور نيست كه «من غلام و آلت فرمان او» (🔺) هيچ اختياري در دست ما نباشد و مجبور باشيم كه «لا حول و لا قوّة الا لله».
🔸بلكه «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ»؛ «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ»؛ اين ميشود امر «بين الأمرين» كه نفي جبر و تفويض است و مانند آن.
↙️پی نوشت:
🔺- مثنوی معنوی، دفتر پنجم، بخش133
🔹فراز پایانی درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 33 الی 38
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag dar tahkime nezame eslami 06ahs ss.mp3
7.04M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه ششم
▪️ تاریخ: 1369/05/08
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
وقت نماز مغرب و عشاء
مسأله ٥٤ . با فرارسيدن مغرب؛ يعني برطرف شدن اثر سرخي آفتاب , بعد از
غروب آن (آفتاب) در كرانه غرب، وقت نماز مغرب و عشاء با تقدم نماز مغرب
بر عشاء فرا مي رسد. غايب شدن آفتاب در حجاب كوه و مانند آن، غروب
نيست؛ بلكه فرو رفتن آن در افق سطح زمين و بدون حاجب، غروب بوده،
سپس برطرف شدن اثر آن از بالاي سر، مغرب است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5793884068823172409.pdf
154.5K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه ششم
▪️ تاریخ: 1369/05/08
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅میراث انبیا علوم حوزوی و دانشگاهی نیست
🔸مستحضريد اينكه گفته شد «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ» عالمان راستين، ميراث انبيا را ميبرند.
🔸ميراث انبيا درس حوزه و دانشگاه نيست؛ يعني درس حصولي و تصّور و تصديق و قياس و استدلال نيست.
🔸ميراث انبيا كه آنها به ارث گذاشتند علمِ شهودي است؛ اگر كسي طرْفي از علم شهودي بست معلوم ميشود كه وارث انبياست.
🔸آنها كه نگارهاي به مكتبرفته نبودند، [بلکه] نگارهاي به مكتبنرفته بودند و علم آنها هم علم مدرسهاي و تصوّر و تصديق و استدلال و حصول و قياس و برهان و امثال ذلك نيست، #علم آنها علم شهودي است.
🔸اگر گفتند «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ» ... يعني بكوشيد اين ارثيه را ببريد، اگر چيزي سهم شما شد و چيزي را مشاهده كرديد معلوم ميشود به شما رسيد.
🔸اگر اهل درس و بحث شديد بكوشيد كه اين درس و بحث را به عمل منتهي كنيد، بلكه ـ انشاءالله ـ از راه عمل چيزي نصيب شما شود؛ بالأخره ميراث انبيا علم حوزوي نيست.
🔹درس خارج تفسیر
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 55 الی 65
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
{حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) }
✅ قال امام علی ابن موسی الرضا(ع): «من جلس مجلس یحیی فیه امرنا لا یموت قلبه یوم تموت القلوب»؛ اگر كسی بنشیند در مجلسی كه امر ما خاندان عصمت و طهارت در آن مجلس زنده میشود، روزی كه دلهای دیگران میمیرد دل كسی كه در مجلس ما نشسته است نمیمیرد! چه اینكه وجود مبارك امام رضا(ع) در حدیثی دیگر می فرماید «رحم الله عبداً احیا امرنا»؛ خداوند رحمت كند این بندهای را كه امر ما را زنده نگه میدارد، اباصلت هروی از وجود مبارك امام رضا(ع) سؤال كرد چگونه امر شما را احیا میكنیم؟ فرمود احیای امر ما به این است كه علوم ما را یاد بگیرد و به دیگران منتقل كند زیرا مردم اگر معارف ما را و زیباییهای معارف و علوم ما را بفهمند حتماً از ما پیروی میكنند، چنین مجلسی مایه حیات دلهاست زیرا در چنین مجلسی علوم اهل بیت(ع) زنده میشود و اینگونه از علوم، دل انسان را زنده نگه میدارد، آنگاه انسان زنده میماند . [پایگاه اطلاع رسانی اسراء ۱۳۹۹/۴/۱۲]
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6035120085348122935.mp3
3.86M
🔶 از ما نیست کسی که بگوید بهشت و جهنم اکنون خلق نشده است؟!(بیان امام رضا علیه السلام)
#صوت
#کوتاه_مفید
#آیت_الله_جوادی_آملی
⏱00:03:31 دقیقه
📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli